15. edycja kampanii społecznej Drugie życie Fresenius Medical Care Polska
26 października 2022, w Światowym Dniu Donacji i Transplantacji, w Urzędzie Marszałkowskim w Poznaniu młodzież z 32 wielkopolskich szkół szkoliła się z medycznych, etycznych i prawnych aspektów przeszczepienia narządów. Ponad 200 uczniów (na żywo) i ponad 100 kolejnych (online) z całej Wielkopolski rozmawiało o transplantologii w Polsce i zainaugurowało 15. edycję akcji Drugie życie Fresenius Medical Care Polska.
Firma od 15 lat promuje rozmowę o przeszczepianiu narządów. Kampania informuje także o korzyściach, które niesie transplantacja. Młodzież dowiedziała się między innymi kto może zostać dawcą organów, co jest głównym problemem transplantologii w Polsce i jak wygląda życie po transplantacji.
-Edukacja młodzieży to nasz sprawdzony sposób by promować wiedzę o transplantacji. Nie ma lepszej drogi by wspierać medycynę transplantacyjną w Polsce niż dać młodym ludziom wiedzę i narzędzia, jednocześnie zachęcając ich do bezinteresownego działania dla dobra drugiego człowieka. Jestem przekonany, że dzięki akcjom społecznym, takim jak nasza kampania, możemy uwolnić w młodzieży wielkie pokłady dobra. Cieszę się, że już po raz 15. uczniowie wielkopolskich szkół średnich zechcieli dołączyć do kampanii Drugie życie – oni ją tak naprawdę tworzą – mówił dr Tomasz Prystacki, prezes zarządu Fresenius Medical Care Polska.
Donacja w Wielkopolsce spada
-Podzielę się dwiema historiami, które pokażą jak ważne są oświadczenia woli i rozmowa o naszym stosunku do przeszczepów. Pierwsza: mamy osobę z uszkodzonym mózgiem, maszyny podtrzymują jej życie. Odłączamy ją od aparatur. Rodzina oświadcza, że nie wyrażała ona zgody na przeszczep organów. Kolejna historia: 70 kilometrów dalej, potężny szpital. Rodzina przynosi karteczkę, na której jest napisane, że człowiek, który właśnie umarł, nie zgodził się na pobieranie narządów po śmierci. Jego brat jest osobą dializowaną, na liście oczekujących na przeszczep nerki. Gdyby w tych dwóch przypadkach zmarli mieli oświadczenia woli, mogliby tą decyzją, uratować osiem osób potrzebujących przeszczepu serca, wątroby czy nerki – opowiadał prof. Maciej Głyda transplantolog, członek Krajowej Rady Transplantacyjnej, który od pierwszej edycji kampanii kieruje zespołem lekarzy transplantologów, wspierających Drugie życie.
-Pandemia cały czas odbija nam się czkawką. Mamy dług zdrowotny, który będziemy spłacali latami. Mówi się dużo o tym, że za mało osób kwalifikuje się do przeszczepu, natomiast nie mówi się, że brakuje dawców, a właśnie tu tkwi bariera dla większej liczby transplantacji w Polsce – dodał dr Tomasz Prystacki, prezes zarządu Fresenius Medical Care Polska.
Idea kampanii
Fresenius Medical Care Polska konsekwentnie wspiera młodzież w działaniach na rzecz transplantacji. Celem kampanii Drugie życie jest promowanie, opartej na faktach naukowych z dziedziny medycyny (EBM), rozmowy o przeszczepianiu narządów, informowanie o korzyściach, które niesie ta terapia oraz edukacja w zakresie zagadnień medycznych, prawnych i etycznych związanych z przeszczepianiem narządów w Polsce.
Statystyka
Kampania Drugie życie promuje transplantację i oświadczenia woli od stycznia 2009 roku. Przez 14. edycji, do czerwca 2022 roku, w projekt włączyli się uczniowie z 930 szkół średnich z dziewięciu województw (wielkopolskie, małopolskie, warmińsko-mazurskie, lubuskie, kujawsko-pomorskie, łódzkie, śląskie, podkarpackie i dolnośląskie), przeprowadzając szereg działań doprowadzających do rozdania ponad miliona trzystu tysięcy oświadczeń woli. W roku szkolnym 2022/2023 do akcji, po raz kolejny, przystąpiło województwo wielkopolskie.
Organizacja kampanii
W województwie wielkopolskim zakwalifikowały się do udziału w kampanii 32 szkoły średnie. Uczniowie, po przeszkoleniu, otrzymali materiały edukacyjne i promocyjne (m.in. plakaty, koszulki, naklejki, oświadczenia woli, broszury edukacyjne, filmy dotyczące przeszczepiania narządów, prezentację multimedialną), które pomogą im w organizacji własnych działań – w szkołach mogą odbywać się spotkania ze specjalistami, happeningi, zawody sportowe. Kształt prowadzonych kampanii zależy wyłącznie od młodzieży – od ich kreatywności i zaangażowania. Trzy najciekawsze, najbardziej wyróżniające się akcje, zostaną nagrodzone czekami charytatywnymi, które młodzież przekaże na dowolnie wybrany cel dobroczynny. Organizatorzy służą wsparciem merytorycznym i pomocą w organizacji spotkań z lekarzem i osobą po przeszczepieniu. Zapewniają pełną organizację i koordynację projektu. Ekspertem medycznym kampanii w Wielkopolsce jest dr hab. n. med. Maciej Głyda, prof. UZ, Konsultant Wojewódzki w Dziedzinie Transplantologii Klinicznej, który z projektem związany jest nieprzerwanie od 2009 roku.
Patroni
Patronat nad wielkopolską kampanią obejmują najważniejsze instytucje w regionie: Metropolita Poznański, Wojewoda Wielkopolski, Marszałek Województwa Wielkopolskiego, Wielkopolski Kurator Oświaty, Prezydent Miasta Poznania, prezydenci i burmistrzowie wielu miast w Wielkopolsce oraz media: TVP Poznań, Radio Poznań i Głos Wielkopolski.
W skali ogólnopolskiej przedsięwzięciu patronują od lat: Prymas Polski— abp Wojciech Polak, prof. dr hab. n. med. Lech Cierpka — Krajowy Konsultant w dziedzinie Transplantologii Klinicznej, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Osób Dializowanych, Polskie Stowarzyszenie Sportu po Transplantacji, Stowarzyszenie „Życie po przeszczepie”, Fundacja Śląskiego Centrum Chorób Serca w Zabrzu, POLTRANSPLANT.
Fresenius partnerem Krakowskich Dni Dializoterapii
Fresenius Medical Care jest największym na świecie dostawcą produktów i usług dla osób z chorobami nerek, z których około 3,7 miliona pacjentów na całym świecie regularnie poddawanych jest leczeniu dializami. Dzięki sieci 4125 stacji dializ Fresenius Medical Care zapewnia leczenie dializą 345 tysięc y pacjentów na całym świecie. Fresenius Medical Care jest również wiodącym dostawcą produktów do dializy, takich jak aparaty do dializ lub dializatory. Oprócz podstawowej działalności firma świadczy powiązane usługi medyczne w zakresie koordynowanej opieki medycznej.
W Polsce Fresenius Medical Care Polska S.A. jest obecny od prawie 30 lat. Produkty firmy do hemodializy i dializy otrzewnowej wykorzystywane są w większości stacji dializ na terenie całej Polski, zarówno w ośrodkach publicznych, jak i niepublicznych. Obecnie Fresenius Medical Care świadczy usługi dializacyjne poprzez spółkę Fresenius Nephrocare Polska, która tworzy największą w Polsce sieć placówek dializacyjnych – Centrum Dializ Fresenius. Wszystkie zabiegi wykonuje na podstawie kontraktu z NFZ.