Projekt rozporządzenia: nowe stawki opłat za akredytację
Projekt rozporządzenia ministra zdrowia dotyczący procedury oceniającej spełnianie przez podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych standardów akredytacyjnych wprowadza taryfikator opłat za przeprowadzenie procedury oceniającej dla trzech nowych zakresów.
Są to: podstawowa opieka zdrowotna, stacjonarne leczenie uzależnień i inwazyjne procedury zabiegowe i operacyjne.
Projekt uszczegółowia także dotychczasowe poziomy opłat za przeprowadzenie procedury oceniającej dla leczenia szpitalnego o opłatę za realizację procedury oceniającej w jednostkach do 100 łóżek.
Wprowadza też możliwość dwustopniowej oceny standardu akredytacyjnego oraz doprecyzowuje sposób sporządzania harmonogramu przeglądu akredytacyjnego. Uzupełnia także raport z przeglądu akredytacyjnego o zalecenia w zakresie poprawy spełnienia standardów akredytacyjnych przez podmiot wnioskujący o udzielenie akredytacji.
Projekt rozporządzenia zawiera także aktualizację wzoru certyfikatu akredytacyjnego. W związku z rozszerzeniem zakresu przedmiotowego akredytacji o standardy dla trzech nowych zakresów zaistniała konieczność zmiany przepisów o zasadach finansowania przeglądów akredytacyjnych. Niezbędne jest określenie kryteriów i sposobu taryfikacji opłat za przeprowadzenie procedury oceniającej dla każdego z trzech nowych zakresów odrębnie.
Uszczegółowienie opłat dla szpitali
W obowiązującym rozporządzeniu przewidziano zróżnicowanie opłaty za przeprowadzenie procedury oceniającej dla szpitala lub innego zakładu przeznaczonego dla osób, których stan zdrowia wymaga udzielania całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych.
Zależnie od wielkości szpitala (innego zakładu), mierzonej liczbą łóżek, opłata ta wynosi obecnie od 7-krotności do 15-krotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. W pozostałych przypadkach opłata ta wynosi wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia.
W 2018 roku wysokość opłaty za przeprowadzenie procedury oceniającej jest określana przy założeniu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w wysokości 4390,54 zł, w 2019 roku będzie to 4700,11 zł.
W przypadku stacjonarnego leczenia uzależnień, obowiązujące poziomy opłat za przeprowadzenie procedury oceniającej są znacznie wyższe niż faktyczny koszt przeprowadzenia procedury oceniającej w tym zakresie. W przypadku podstawowej opieki zdrowotnej wysokość opłaty jest obecnie równa wysokości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, niezależnie od wielkości jednostki poddającej się przeglądowi. Wysokość opłaty za przeprowadzenie procedury oceniającej w podstawowej opiece zdrowotnej nie pozwala na pokrycie faktycznych kosztów przeprowadzenia przeglądu w znacznej części tego rodzaju jednostek.
Na podstawie analizy kosztów przeprowadzenia procedury oceniającej w zakresie leczenia szpitalnego oraz wniosków środowiska medycznego o wprowadzenie dodatkowego kryterium dla jednostek do 100 łóżek, projekt rozporządzenia przewiduje uszczegółowienie dotychczasowego taryfikatora opłat dla leczenia szpitalnego.
Opłata wyniesie 15-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia – dla podmiotu leczniczego liczącego w zakresie podlegającym przeglądowi akredytacyjnemu powyżej 800 łóżek, 11-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia – dla podmiotu leczniczego liczącego w zakresie podlegającym przeglądowi akredytacyjnemu od 401 do 800 łóżek, 8-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia – dla podmiotu leczniczego liczącego w zakresie podlegającym przeglądowi akredytacyjnemu od 201 do 400 łóżek, 7-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia – dla podmiotu leczniczego liczącego w zakresie podlegającym przeglądowi akredytacyjnemu od 101 do 200 łóżek oraz 5-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia – dla podmiotu leczniczego liczącego w zakresie podlegającym przeglądowi akredytacyjnemu do 100 łóżek.
POZ – opłata zależna od liczby pacjentów
Na podstawie analizy kosztów przeprowadzenia procedury oceniającej w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej ponoszonych przez ośrodek akredytacyjny oraz specyfiki związanej z organizacją opieki w tym obszarze – różnic wynikających z rodzaju prowadzonej działalności leczniczej (praktyki zawodowe, podmiot leczniczy), wielkości podmiotu i jego rozproszenia lokalizacyjnego, zaproponowano rozróżnienie opłaty zależnie od liczby pacjentów będącej pod opieką danej jednostki.
Opłaty będą wynosi: 5-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia – dla podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych zapewniającego świadczenia podstawowej opieki zdrowotnej powyżej 55 000 pacjentów, 4-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia – dla podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych zapewniającego świadczenia podstawowej opieki zdrowotnej od 27 501 do 55 000 pacjentów, 3-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia – dla podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych zapewniającego świadczenia podstawowej opieki zdrowotnej od 13 751 do 27 500 pacjentów, 2-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia – dla podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych zapewniającego świadczenia podstawowej opieki zdrowotnej od 5 501 do 13 750 pacjentom oraz 1-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia – dla podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych zapewniającego świadczenia podstawowej opieki zdrowotnej maksymalnie 5 500 pacjentom.
Na podstawie analizy kosztów przeprowadzenia procedury oceniającej w zakresie leczenia szpitalnego ponoszonych przez ośrodek akredytacyjny oraz specyfiki związanej z organizacją opieki w zakresie stacjonarnego leczenia uzależnień – różnic wynikających z wielkości podmiotu, zaproponowano następujące zróżnicowanie opłat zależne od liczby łóżek.
Opłata wyniesie 5-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia – dla podmiotu leczniczego liczącego w zakresie podlegającym przeglądowi akredytacyjnemu powyżej 100 łóżek, 4-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia – dla podmiotu leczniczego liczącego w zakresie podlegającym przeglądowi akredytacyjnemu od 51 do 100 łóżek, 3-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia – dla podmiotu leczniczego liczącego w zakresie podlegającym przeglądowi akredytacyjnemu do 50 łóżek.
Zaproponowano jednolitą stawkę dla podmiotów ubiegających się o udzielenie akredytacji w zakresie inwazyjnych procedur zabiegowych i operacyjnych wynoszącą 6-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia.
Dwustopniowa skala wymagań
Standardy akredytacyjne są określane przez ministra zdrowia w drodze obwieszczenia, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z 6 listopada 2008 roku o akredytacji w ochronie zdrowia. Każdy standard akredytacyjny jest określany przez wskazanie zakresu wymagań oraz sposobu ich oceny. Obecnie obowiązujące przepisy umożliwiają jedynie trzystopniową skalę oceny spełnienia standardów. Jednakże ze względu na charakter niektórych wymagań, a także ich wpływ na poprawę jakości i bezpieczeństwa pacjenta, powinny być one oceniane według skali dwustopniowej, na zasadzie „zero-jedynkowej”, np. „w szpitalu opracowano lub nie opracowano programu poprawy jakości”, „w szpitalu funkcjonuje lub nie funkcjonuje zespół ds. jakości”. Z tego względu w § 1 pkt 3 projektu rozporządzenia wprowadzono możliwość dwustopniowej oceny standardu akredytacyjnego, czyli 5 punktów w przypadku spełnienia wymagania standardu oraz 1 punktu w przypadku niespełnienia tych wymagań.
Wybór skali do oceny spełnienia poszczególnych standardów akredytacyjnych zostanie określony przez przepisy wydane na podstawie art. 2 ustawy z 6 listopada 2008 roku o akredytacji w ochronie zdrowia.
W projekcie rozporządzenia doprecyzowano też sposób sporządzania harmonogramu przeglądu, który w zakresie ocenianej struktury podmiotu poddającego się przeglądowi akredytacyjnemu, powinien być zgodny z wpisem do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą. Doprecyzowanie ma na celu ograniczenie sytuacji, w których przeglądowi akredytacyjnemu poddawany jest podmiot, którego faktyczna struktura organizacyjna jest niezgodna ze stanem opisanym w rejestrze podmiotów wykonujących działalność leczniczą.
Uzupełniono także zakres raportu z przeglądu akredytacyjnego o zalecenia dla podmiotu poddającego się przeglądowi w zakresie poprawy spełnienia standardów akredytacyjnych.
Zaktualizowano też wzór certyfikatu akredytacyjnego poprzez dodanie informacji „Certyfikat ważny 3 lata od daty wystawienia” oraz wskazanie na certyfikacie zakresu udzielanej akredytacji (np. nazwa zakładu leczniczego, miejscowość).
Projekt rozporządzenia został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji 17 grudnia 2018 roku. Uwagi do projektu można przekazywać do 18 stycznia 2019 roku.