Reforma bez precedensu
Robert Mołdach Pracodawcy Medycyny Prywatnej
31 lipca 2012 roku odbyło się spotkanie Zespołu ds. Ochrony Zdrowia Komisji Trójstronnej. Po raz pierwszy Minister Zdrowia złożył deklarację przeprowadzenia istotnych zmian w systemie ochrony zdrowia. Deklaracje te dotyczyły szeregu tematów, między innymi takich jak decentralizacja Narodowego Funduszu Zdrowia, wprowadzenie konkurencyjnych płatników, w tym także prywatnych, ochrona przed wykluczeniem, opieka koordynowana, wzmocnienie powiązań pomiędzy podstawową opieką zdrowotną, ambulatoryjną opieką specjalistyczną i leczeniem szpitalnym, wyłączenie wyceny procedur z zadań Funduszu, premiowanie ośrodków osiągających oczekiwaną poprawę zdrowotności, pomiar jakości usług, kreowanie polityki zdrowotnej na poziomie regionalnym, ścisłe powiązanie konsultantów krajowych z resortem czy powiększenie dzięki temu dostępności świadczeń. Minister Zdrowia wystąpił też z inicjatywą w kwestii spójnej, zwiększającej konkurencyjność, polityki lekowej na poziomie europejskim oraz przejrzystość badań klinicznych. Są to właściwe kierunki zmian. Jednak przełożenie tych tez na rozwiązania szczegółowe i uzyskanie poparcia partnerów społecznych i szeroko rozumianego społeczeństwa nie będzie możliwe bez otwartej debaty publicznej. Powinna być ona zakończona przygotowaniem kalendarza zmian oraz uzyskaniem społecznej i politycznej akceptacji ich kluczowych założeń.Robert Mołdach
Pracodawcy Medycyny Prywatnej
31 lipca 2012 roku odbyło się spotkanie Zespołu ds. Ochrony Zdrowia Komisji Trójstronnej. Po raz pierwszy Minister Zdrowia złożył deklarację przeprowadzenia istotnych zmian w systemie ochrony zdrowia.
Deklaracje te dotyczyły szeregu tematów, między innymi takich jak decentralizacja Narodowego Funduszu Zdrowia, wprowadzenie konkurencyjnych płatników, w tym także prywatnych, ochrona przed wykluczeniem, opieka koordynowana, wzmocnienie powiązań pomiędzy podstawową opieką zdrowotną, ambulatoryjną opieką specjalistyczną i leczeniem szpitalnym, wyłączenie wyceny procedur z zadań Funduszu, premiowanie ośrodków osiągających oczekiwaną poprawę zdrowotności, pomiar jakości usług, kreowanie polityki zdrowotnej na poziomie regionalnym, ścisłe powiązanie konsultantów krajowych z resortem czy powiększenie dzięki temu dostępności świadczeń. Minister Zdrowia wystąpił też z inicjatywą w kwestii spójnej, zwiększającej konkurencyjność, polityki lekowej na poziomie europejskim oraz przejrzystość badań klinicznych.
Są to właściwe kierunki zmian. Jednak przełożenie tych tez na rozwiązania szczegółowe i uzyskanie poparcia partnerów społecznych i szeroko rozumianego społeczeństwa nie będzie możliwe bez otwartej debaty publicznej. Powinna być ona zakończona przygotowaniem kalendarza zmian oraz uzyskaniem społecznej i politycznej akceptacji ich kluczowych założeń.