MBA: zarządzanie finansami w jednostkach ochrony zdrowia

Autor:
6 października 2012

Warszawska Uczelnia Łazarskiego zaprasza na specjalistyczny moduł menedżerski w programie MBA w ochronie zdrowia dotyczący zarządzania finansami w jednostkach ochrony zdrowia. Moduł rozpoczyna się 13 października 2012 roku.

Efektywne zarządzanie finansami w publicznych i niepublicznych jednostkach systemu ochrony zdrowia wymaga od zarządzających ustawicznego kształcenia oraz nieustannego śledzenia zmian zachodzących w tym sektorze.

Strategiczne zmiany po stronie płatnika – odejście od budżetowego systemu finansowania jednostek ochrony zdrowia, zastosowanie różnych wariantów kontraktowania świadczeń: przez samodzielne kasy chorych, następnie likwidację niezależnych płatników i utworzenie centralnego Narodowego Funduszu Zdrowia – spowodowały, że sektor ochrony zdrowia powszechnie uznawany jest za trudny do prognozowania, zmienny i cechujący się wysokim poziomem ryzyka inwestycyjnego. Obecnie stoimy przed kolejną zmianą systemową: likwidacją centralnego płatnika i powrotem do regionalizacji.

Mimo braku stabilności z roku na rok w Polsce powstaje coraz więcej nowych zakładów opieki zdrowotnej, także kapitał  międzynarodowy,  wykazuje znaczące zainteresowanie inwestycjami w polską infrastrukturę medyczną, zwiększając konkurencję na rynku usług zdrowotnych.

Ostatnie strategiczne zmiany w systemie finansowania świadczeń opieki zdrowotnej to wprowadzenie w 2008 r. systemu Jednorodnych Grup Pacjentów. Placówki ochrony zdrowia muszą się też zmierzyć z konsekwencjami tzw. ustawy refundacyjnej, której główne założenia weszły w życie w styczniu i lipcu 2012 roku. W 2013 roku system może czekać rewolucja wynikająca z zastosowania przepisów ustawy o działalności leczniczej – de facto wymuszające w niektórych wypadkach przekształcenie szpitali w spółki. Ustawa ta jeszcze zwiększa wagę sprawnego zarządzania finansami w ochronie zdrowia i prawidłowe prowadzenie rachunku kosztów.

Wpływ na sektor ochrony zdrowia może mieć też obowiązek wypłacania odszkodowań za zdarzenia medyczne wynikający z uchwalonej w 2011 roku ustawy o prawach pacjenta.

Dla zarządzających finansami w jednostkach ochrony zdrowia – zarówno po stronie płatnika jak i świadczeniodawców – prawdziwym wyzwaniem jest  zrozumienie filozofii nowych narzędzi i dostosowanie organizacji pracy w zakładach do zmienionych warunków.

Wyzwaniem dla menedżerów wciąż pozostaje transgraniczna opieka zdrowotna oraz tzw. turystyka medyczna. W sposób coraz bardziej zauważalny wpływają one na funkcjonowanie polskiego sektora opieki zdrowotnej, szczególnie w rejonach przygranicznych. W perspektywie kilku lat dyrektywa UE „pacjenci bez granic” może zmienić sytuację polskich jednostek ochrony zdrowia, szczególnie tych, które świadczą usługi ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. Przygotowanie się do zmian to nowe wyzwanie dla zarządzających.

Gospodarka lekiem, informatyzacja to kolejne obszary w których efektywne zarządzanie przynosi wymierne korzyści finansowe.
Audyty i kontrole to nie tylko obszary ryzyka dla zarządzających, ale także narzędzia dostarczające  informacji, które mogą mieć zasadniczy wpływ  na podniesienie jakości zarządzania w jednostkach ochrony zdrowia.    

Wykłady stanowić będą kompilację wiedzy z zakresu zdrowia publicznego, ekonomii i prawa, a informacje teoretyczne będą uzupełnione przykładami z bogatej praktyki zawodowej wykładowców. Koncentracja na praktycznych aspektach zagadnień i najnowszych istotnych zmianach w otoczeniu prawnym jednostek ochrony zdrowia to najważniejsze cele szkolenia.
   
EFEKTY KSZTAŁCENIA(Wiedza /umiejętności  jakie zdobędzie słuchacz) :

Po ukończeniu modułu słuchacz będzie posiadał wiedzę na temat:

• systemów  opieki zdrowotnej w Europie i na świecie,
• istotnych aspektów prawa unijnego  dotyczącego sektora ochrony zdrowia,
• wydatków publicznych i prywatnych związanych z finansowaniem opieki zdrowotnej,
• podstaw  funkcjonowania i  działalności Narodowego Funduszu Zdrowia,
• roli kluczowych podmiotów działających w sektorze ochrony zdrowia w kontekście procesów konsolidacji rynku usług zdrowotnych,
• metod analizy sytuacji finansowej podmiotów leczniczych,
• nowoczesnych metod dotyczących obliczaniu  kosztów świadczeń opieki zdrowotnej,
• zadłużenia sektora ochrony zdrowia,
• systemów informatycznych  w systemie ochrony zdrowia,
• zasad dotyczących gospodarki lekiem,
• modeli Partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) w ochronie zdrowia,
• procedur dotyczących  prowadzenia kontroli w podmiotach leczniczych, 
• prywatnych i dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych,
• zasad organizacji udzielania świadczeń w podmiocie leczniczym,
• form zatrudnienia pracowników w podmiotach leczniczych.

Po ukończeniu modułu słuchacz będzie posiadał umiejętności:

• dokonywania analizy konsekwencji implementacji prawa unijnego do polskiego systemu prawnego obowiązującego w sektorze ochrony zdrowia,
• dokonywania analizy perspektyw rozwoju rynku świadczeń opieki zdrowotnych   finansowanych ze środków publicznych,
• stosowania praktycznych i efektywnych zasad w kontraktowaniu, finansowaniu i rozliczaniu świadczeń opieki zdrowotnej,
• korzystania z narzędzi finansowych podnoszących efektywność wykorzystania zasobów,
• posługiwania się nowoczesnymi  metodami dotyczącymi  obliczania  kosztów świadczeń opieki zdrowotnej,
• stosowania narzędzi w efektywnym procesie zarządzania długiem i konsolidacji zadłużenia,
• wdrażania i zarządzania  systemem IT,
• prowadzenia  symulacji zarządczych w jednostce ochrony zdrowia,
• efektywnego gospodarowania  lekiem w podmiocie leczniczym,
• wdrażania projektów PPP,
• zasad postępowania w trakcie kontroli podmiotu prowadzącego działalność leczniczą,
• kontraktowania świadczeń w ramach ubezpieczeń prywatnych,
• stosowania efektywnych  narzędzi  w   organizacji udzielania świadczeń opieki zdrowotnej,
• zarządzania systemem wynagradzania w podmiotach leczniczych.


ADRESACI STUDIÓW:

Dyrektorzy i inna kadra zarządzająca publicznymi i niepublicznymi podmiotami leczniczymi, pracownicy urzędów administracji samorządowej, przedstawiciele samorządów zawodów medycznych, pracownicy innych instytucji i organizacji działających na rynku ochrony zdrowia – lokalnych i centralnych struktur płatnika, firmy ubezpieczeniowe.

METODYKA ZAJĘĆ:

Wykład, analiza aktów prawnych i dokumentów źródłowych, studia przypadków, dyskusje, warsztaty.

FORMA ZALICZENIA:

Egzamin pisemny w formie testu.


SZCZEGÓŁOWY PROGRAM MODUŁU (86 godz.):

1) Systemy  opieki zdrowotnej w Europie i na świecie (4 godz.)
• Wady i zalety poszczególnych systemów finansowania i rozliczania świadczeń opieki zdrowotnej – wpływ sposobu finansowania na realizację i dostępność do świadczeń,
• Przykłady dopłat pacjentów do świadczeń zdrowotnych finansowanych przez ubezpieczycieli  – element finansowania świadczeń opieki zdrowotnej na przykładzie wybranych krajów Unii Europejskiej,
• Konsekwencje  implementacji niektórych dyrektyw UE dla systemu ochrony zdrowia w Polsce.

Wykładowca: dr n. med. Piotr Warczyński

2) Finansowanie ochrony zdrowia w Polsce w kontekście ustawy o działalności leczniczej (6 godz.)
- Finansowanie ze środków publicznych
- Finansowanie ze środków niepublicznych (abonament medyczne, opłaty pacjentów za „usługi ponadstandardowe”, przepisy prawne regulujące usługi finansowe)

Wykładowca: dr n. med. Piotr Warczyński

3) Zasady finansowania i rozliczania świadczeń opieki zdrowotnej w Polsce (6 godz.)
• Stawka kapitacyjna i współczynniki epidemiologiczne oraz zadaniowe w podstawowej opiece zdrowotnej,
• System Jednorodnych Grup Pacjentów w leczeniu szpitalnym i rehabilitacji, perspektywa wprowadzenia JGP do rozliczeń ambulatoryjnej opieki specjalistycznej i konsekwencje dla świadczeniodawców,
• Finansowanie opieki długoterminowej i hospicyjnej; świadczenia udzielane w warunkach domowych,
• Metody  stosowane przez płatnika w celu stymulacji i ograniczeniu podaży świadczeń zdrowotnych.
 
Wykładowca: dr n. med. Jacek Grabowski

4) Prawne aspekty kontraktowania i rozliczania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (4 godz.)
• Praktyczne aspekty udziału w postępowaniach o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej- konkursy, rokowania, negocjacje, podpisywanie umów,
• Ofertowanie – wymogi dla oferentów,
• Rozliczanie umów – przesunięcia środków, rozliczanie nadwykonań – ugoda czy proces,
• Wprowadzenie koszyka świadczeń gwarantowanych - konsekwencje dla świadczeniodawców, płatnika i pacjentów.

Wykładowca: Adam Twarowski

5) Opieka koordynowana - procesy konsolidacji oraz integracji opieki zdrowotnej (6 godz.)
• Doświadczenia międzynarodowe i ich wpływ na rynek usług zdrowotnych w Polsce
• Ewolucja wybranych płatników publicznych i prywatnych
• Efekty skali, łańcuch wartości, koordynacja i zarządzanie w ochronie zdrowia,
• Cele w organizacji i strategii świadczeniodawców,
•  Role interesariuszy na rynku usług medycznych
  
    Wykładowca: dr Adam Kozierkiewicz

6) Przychody i koszty w jednostce ochrony zdrowia-analiza ekonomiczna
(4 godz.)
• Płynność, rentowność, aktywność, wypłacalność – wskaźniki analizy finansowej,
• Przychody i koszty jednostek ochrony zdrowia- ewidencja, kwalifikacja i identyfikacja, 
• Koszty (zmienne, stałe, bezpośrednie, działalności pomocniczej) jednostek ochrony zdrowia,
• Narzędzia finansowe podnoszące efektywność wykorzystania zasobów.

Wykładowca: Halina Depcik

7) Rachunek kosztów świadczeń opieki zdrowotnej  (4 godz.)
• Metodologia liczenia kosztów świadczeń opieki zdrowotnej,
• Wycena świadczeń a rentowność procedur medycznych,
• Narzędzia zarządcze  wpływające na  efektywność kosztową procedur medycznych,
• Metody monitorowania kosztów świadczeń opieki zdrowotnej.

Wykładowca: Marek Wesołowski

8)  Zarządzanie długiem w jednostce ochrony zdrowia (4 godz.)
• Analiza zadłużenia sektora ochrony zdrowia,
• Konsekwencje narastania  długu dla jednostki ochrony zdrowia,
• Narzędzia w efektywnym procesie zarządzania długiem,
• Konsolidacja zadłużenia.  

Wykładowca: Marek Wójtowicz 

9) Transgraniczna opieka  - aspekty finansowe i rozliczeniowe (4 godz.)
• Zasady finansowania i rozliczania leczenia na terenie UE – leczenie w stanach nagłych versus leczenie planowe, procedura uzyskiwania zgody Prezesa NFZ na sfinansowanie planowego leczenia za granicą (rola zakładu opieki zdrowotnej w procedurze uzyskania zgody na finansowanie planowego leczenia za granicą), 
• Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego – nowe zasady wydawania dokumentu, ograniczenia i możliwości korzystania ze świadczeń na podstawie EKUZ,
• Turystyka medyczna – nowe możliwości uzyskania przychodów przez zakłady opieki zdrowotnej – nowe możliwości i formalne ograniczenia i zagrożenia,
• Dyrektywa ,,pacjenci bez granic”  praktyczny  wpływ na rozwój sektora ochrony zdrowia.

Wykładowca: Jerzy Gryglewicz


10) Efektywne zarządzanie systemami informatycznym w placówce ochrony zdrowia (4 godz.)
• Systemy informatyczne w systemie ochrony zdrowia,
• Rozwiązania informatyczne dla świadczeniodawców na rynku polskim,
• Wdrażanie i zarządzanie  systemem IT,
• Praktyczne przykłady korzyści  wdrożenia systemów IT,
• Pozyskiwanie środków zewnętrznych na finansowanie IT.

Wykładowca: Anna Wójcik


11) Efektywne narzędzia w   organizacji udzielania świadczeń opieki zdrowotnej (4 godz.)
• Organizacja udzielania świadczeń w poszczególnych rodzajach,
• Optymalizacja czasu pracy personelu medycznego,
• Procedura i zasady weryfikacji prawa do świadczeń w ramach NFZ,
• Listy oczekujących – praktyczne aspekty prowadzenia list.

Wykładowca: Małgorzata Zaława-Dąbrowska

12) Planowanie i symulacje zarządcze w jednostce ochrony zdrowia (4 godz.)
• Metodologia zbierania, przetwarzania i raportowania informacji o kosztach,
• Wykorzystywanie narzędzi rachunkowości zarządczej w praktyce:
- analizy wskaźnikowe
- analizy porównawcze
• Metodologia budżetowania zadań i kosztów,
• Controlling, strategiczna karta wyników,
• Praktyczne zastosowanie informatycznych narzędzi wspomagających (oprogramowanie Business Intelligence).

Wykładowca: Marek Wesołowski

13) Gospodarka lekiem w zakładzie opieki zdrowotnej (4 godz.)
• Zasady finansowanie i rozliczania  produktów leczniczych w jednostce ochrony zdrowia  (Leki recepturowe, programy terapeutyczne, chemioterapia, próbki leków, „leki charytatywne”),
• Apteka szpitalna - receptariusz, współpraca z oddziałami, 
• Badania kliniczne – możliwości pozyskania środków finansowych dla szpitala,  
• Przedstawiciel farmaceutyczny w szpitalu (procedury, finansowanie spotkań).

Wykładowca: Maciej Bogucki


14) Partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) (4 godz.)
• Podstawy prawne PPP,
• Perspektywy rozwoju formuły PPP w ochronie zdrowia,
• PPP przykłady rozwiązań  światowych,
• PPP w Polsce (analiza przypadku).

Wykładowca: Marta Piotrowska 

15) Kontrole w zakresie zarządzanie i gospodarki  finansowej w jednostkach ochrony zdrowia w kontekście (4 godz.)

• Zasady prowadzenia kontroli w podmiotach prowadzących działalność leczniczą   przez NIK ,NFZ, MZ, sanepid, nadzór farmaceutyczny i inne,
• Kontrole koordynowane i interwencyjne,
• Wyniki kontroli  NIK – analiza przypadków,
• Wyniki kontroli NFZ- analiza przypadków.

Wykładowca: Jerzy Gryglewicz

16) Prywatne i dodatkowe ubezpieczenia zdrowotne (4 godz )

• Rodzaje prywatnych i dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych,
• Ubezpieczenia prywatne na świecie - wybrane przykłady,
• Rynek ubezpieczeń dodatkowych w Polsce,
• Kontraktowanie świadczeń w ramach ubezpieczeń prywatnych.

Wykładowca: Witold Paweł Kalbarczyk

17) Zarządzanie systemem wynagradzania w podmiotach leczniczych (4 godz.)
• Formy zatrudnienia w podmiotach leczniczych,
• Istotne aspekty prawne związane z zatrudnieniem pracowników,
• Systemy motywacyjne.

Wykładowca: Jarosław Kozera

18) Frazeologia języka angielskiego (10 godz.)


KADRA WYKŁADOWCÓW:

Halina Depcik - absolwentka Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, praca mgr w Katedrze Rachunkowości, obecnie Naczelnik Wydziału Finansów i Funduszy Zagranicznych w Biurze Polityki Zdrowotnej Urzędu m.st. Warszawy. Poprzednio przez ok. 3 lat prezes zarządu w średniej wielkości zakładzie przetwórstwa żywności,
a wcześniej wieloletni praktyk w służbach finansowo-księgowych, również na stanowisku głównego księgowego oraz specjalisty ds. restrukturyzacji, w firmach o kapitale prywatnym i mieszanym.

Dr n. med. Jacek Grabowski – ekspert z zakresu zdrowia publicznego, systemów informacyjnych oraz zarządzania w ochronie zdrowia, od 2009 r. Kanclerz Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, w latach 2006-2009 Zastępca Prezesa ds. Medycznych NFZ,  były Dyrektor Łódzkiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ, w latach 2003-2005 pełnił funkcję zastępcy dyrektora Wydziału Zdrowia Publicznego Urzędu Miasta Łodzi  oraz głównego specjalisty Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia w  Warszawie.


Jerzy Gryglewicz - lider Modułu - Uczelnia Łazarskiego – lekarz, absolwent studiów podyplomowych z zarządzania jednostkami służby zdrowia na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz  aplikacji  Najwyższej Izby Kontroli. Były Zastępca Dyrektora ds. Klinicznych Instytutu Reumatologii w Warszawie, Zastępca Dyrektora Biura Polityki Zdrowotnej Urzędu miasta stołecznego Warszawy, główny specjalista w Departamencie Świadczeń Opieki Zdrowotnej i Departamencie Kontroli Wewnętrznej centrali NFZ. Doradca firm audytorskich i konsultingowych. Ekspert i uczestnik obrad ,,Białego Szczytu” i „Okrągłego Stołu w Ochronie Zdrowia”, były doradca międzyresortowego Zespołu ds. Rozwiązań Systemowych w Ochronie Zdrowia;

Dr Adam Kozierkiewicz – lekarz medycyny, pracownik Instytutu Zdrowia Publicznego Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, prezes spółki Wspólny Rynek Medyczny Sp z o.o. Był Dyrektorem Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, Wicedyrektorem i Dyrektorem Departamentu Informatyki Ministerstwa Zdrowia (w latach 1998-2001). Od maja 2006 r. jest Dyrektorem Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Prywatnej Służby Zdrowia. Jest autorem i współautorem wielu prac badawczych i wdrożeniowych z obszaru zarządzania w ochronie zdrowia, systemów informacyjnych i zdrowia publicznego, w tym: adaptacji i wdrożenia systemów klasyfikacyjnych chorób i procedur medycznych (ICD-10, ICD-9-CM), koncepcji i wdrożenia systemu informatycznego (ADT i Apteka szpitalna) w 266 szpitalach w ramach projektu Banku Światowego, systemu rejestru zakładów opieki zdrowotnej i in. Był autorem i uczestnikiem projektów poświeconych standardom w opiece zdrowotnej (projekty "koszykowe") realizowanych przez Ministerstwo Zdrowia w latach 1999-2001. Od 2002 roku prowadzi działalność konsultingową i szkoleniową w sektorze ochrony zdrowia w dziedzinie organizacji, ekonomiki zdrowia, statystyki i systemów informacyjnych. Wśród jego klientów znajdują się takie instytucje jak Ministerstwo Zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia, Komisja Europejska, Europejski Bank Inwestycyjny, Bank Światowy, Georgetown University i inne.


Adam Twarowski - radca prawny, legislator (ukończona aplikacja legislacyjna w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów), w latach 1994 - 2006 pracował w administracji rządowej, jako radca prawny, m.in. w Ministerstwie Finansów Ministerstwie Zdrowia oraz Narodowym Funduszu Zdrowia, w tym ostatnim był od 2003 roku Dyrektorem Biura Rady a od 2005 roku jednocześnie oraz Dyrektorem Biura Prawnego. Od 2007 roku wspólnik w Kancelarii Prawnej Twarowski i Wspólnicy Sp. k., gdzie zajmuje się doradztwem prawnym oraz zastępstwem procesowym w postępowaniach przez Zespołami Arbitrów/Krajową Izbą Odwoławczą oraz sądami powszechnymi, a także w przygotowywanie analiz i opinii prawnych w sprawach z zakresu zamówień publicznych, finansów publicznych oraz prawa medycznego i ochrony zdrowia. W trakcie pracy w Narodowym Funduszu Zdrowia aktywnie uczestniczył w procesie organizacji kontraktowania świadczeń opieki zdrowotnej, poczynając od prac nad projektami zarządzeń Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w tym zakresie, kończąc na przygotowywaniu decyzji administracyjnych rozpatrujących odwołania świadczeniodawców oraz reprezentując NFZ w związanych z tym postępowaniach sądowo-administracyjnych.  Specjalizuje się w zamówieniach publicznych, finansach publicznych, odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych, prawie cywilnym oraz w prawnej problematyce ochrony zdrowia i usług medycznych. Autor opracowań z zakresu prawa zamówień publicznych (na którym wzorowana jest procedura kontraktowania świadczeń opieki zdrowotnej), wykładowca na licznych szkoleniach z zakresu prawa medycznego, finansów publicznych oraz zamówień publicznych. Członek Polskiego Towarzystwa Legislacji.

Dr n. med. Piotr Warczyński – lekarz - specjalista chorób wewnętrznych, doktorat z gastroenterologii. Ukończył studia podyplomowe: Biznesu i zarządzania - Wyższa Szkoła Handlu i Finansów Międzynarodowych, Zarządzania jakością - Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania, Studium Edukacji Ekonomicznej - Szkoła Główna Handlowa; Obecnie Dyrektor Departamentu Organizacji Ochrony Zdrowia w Ministerstwie Zdrowia, zastępujący Dyrektora Generalnego, Wiceprzewodniczący Rady Akredytacyjnej Ministra Zdrowia, Wykładowca Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego;  Współtwórca ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji (2004), projektu nowej ustawy o zakładach opieki zdrowotnej (2007), pakietu ustaw zawetowanych przez Prezydenta w 2008 r., „Planu B”, projektu ustawy o działalności leczniczej i kilkunastu nowelizacji ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.

Anna Wójcik - Menedżer, PricewaterhouseCoopers (PwC) Warszawa. Absolwentka Studiów Podyplomowych na Wydziale Matematyki Uniwersytetu Łódzkiego, Magister Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości im. Koźmińskiego, absolwentka Prywatnej Wyższej Szkoły Biznesu i Administracji w Warszawie. Posiada certyfikat PRINCE2 Foundation oraz ITIL Foundation, MSP, TOGAF. Specjalizuje się w doradztwie w zakresie zarządzania projektami  informatycznymi i ryzykiem projektowym. Przed dołączeniem do zespołu PwC zdobyła doświadczenie pracując w strukturach Narodowego Funduszu Zdrowia oraz w firmach informatycznych TETA i Apexim, gdzie nadzorowała i uczestniczyła w wielu projektach wdrożeniowych z różnych dziedzin.

Marek Wójtowicz  absolwent Akademii Medycznej w Lublinie, specjalista chirurgii ogólnej II stopnia oraz absolwentem Podyplomowego Studium Ekonomiki Zdrowia Uniwersytetu Warszawskiego, Project Hope Executive Management Training Program (USA) i Podyplomowego Studium Zarządzania Opieką Zdrowotną dla Dyrektorów Szpitali.
Od roku 2006 jest członkiem Rady Doradczej Stowarzyszenia Menedżerów Opieki Zdrowotnej- STOMOZ. W poprzednich latach był prezesem (1994-2006) i wiceprezesem (1992-1994) Zarządu Głównego STOMZOZ. Ponadto pełnił funkcje p.o. dyrektora Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ (2008), dyrektora Lubelskiego Oddziału NFZ (2006-2008), dyrektora medycznego i dyrektora SP ZOZ w Puławach (2006) oraz dyrektora medycznego Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Lublinie (2009). Był również konsultantem Prezydenta RP ds. opieki zdrowotnej (2003-2005) oraz ekspertem w projektach edukacyjnych PHARE, Banku Światowego i Ministerstwa Zdrowia. W latach 2000-2006 był autorem i kierownikiem Programu Stypendialnego: Quality, Accreditation, Scholarships - QAS realizowanego ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Jest stałym, wieloletnim publicystą czasopism medycznych: Służba Zdrowia (Warszawa) i Ogólnopolski Przegląd Medyczny (Katowice) oraz wykładowcą  Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie, Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Uniwersytetu Gdańskiego i Medycznego Uniwersytetu Warszawskiego.
Od 2009 roku działa w branży finansującej rynek usług zdrowotnych. Jest członkiem Rad Nadzorczych Magellan S.A. i MedFinance S.A.

Witold Paweł Kalbarczyk, lekarz i menedżer, ekspert ochrony zdrowia. Absolwent Akademii Medycznej w Warszawie, a następnie licznych kursów z zakresu zarządzania w ochronie zdrowia oraz ubezpieczeń. Uczestnik, a następnie wykładowca i/lub menedżer kursów zarządzania w ochronie zdrowia Project HOPE, ETOS, PHARE, Leonardo da Vinci. W roku 1993 współautor programu reformy ochrony zdrowia w Polsce opartego o zasady koordynowanej opieki medycznej i doświadczenia amerykańskich organizacji HMO. W roku 2008 współautor propozycji Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) dotyczących zmian w systemie finansowania ochrony zdrowia w Polsce uwzględniających konkurencję płatników i udział firm ubezpieczeniowych w zarządzaniu środkami publicznymi na zdrowie. Posiada ponad 10-letnie doświadczenie na rynku ubezpieczeniowym i emerytalnym zdobyte w spółkach z udziałem kapitału zagranicznego. Zajmował się rozwojem i zarządzaniem produktów ubezpieczeniowych (majątkowe, na życie, emerytalne i zdrowotne), analizami rynku i marketingiem, a także wsparciem sprzedaży produktów ubezpieczeniowych. Ma także kilkuletnie doświadczenie w zakresie PR i Public Affairs w ochronie zdrowia zdobyte w firmie Burson-Marsteller. Posiada rozległą wiedzę na temat rynku ubezpieczeń na życie na świecie, rynku ubezpieczeń emerytalnych w Europie Centralnej oraz funkcjonowania systemów ochrony zdrowia w Polsce i na świecie. Pracował na kierowniczych stanowiskach m.in. w TUW TUW, Norwich Union/Sampo, ING Nationale-Nederlanden i PZU Życie S.A.. W latach 1996-2000 członek Zarządu, a następnie Prezes Zarządu Fundacji Wspierania Ubezpieczeń Wzajemnych. W latach 2000-2003 członek Rady Doradczej programu pomocowego dla systemu ochrony zdrowia Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Były Przewodniczący Komisji Ubezpieczeń Zdrowotnych i Wypadkowych oraz doradca Zarządu PIU. Członek Rady Nadzorczej EMC S.A. Jeden z inicjatorów, a następnie członek Rady Programowej Forum Ochrony Zdrowia na Forum Ekonomicznym w Krynicy. Współautor i jeden z redaktorów naukowych książki “Ubezpieczenia zdrowotne a koszyki świadczeń zdrowotnych. Przegląd rozwiązań”. Wykładowca szkoleń i studiów podyplomowych Akademii Leona Koźmińskiego, Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej, Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego oraz firmy Insurance Meeting Point. Obecnie prowadzi działalność doradczą w ochronie zdrowia samodzielnie lub we współpracy z polskimi i międzynarodowymi firmami doradczymi.

Marek Wesołowski - lekarz chirurg, ekspert rynku medycznego w dziedzinie zarządzania i technologii informacyjnych. Doświadczenie we wdrażaniu i użyciu systemów zarządczych w wielu szpitalach w kraju i za granicą. Promotor benchmarkingu i analizy businessowej w ochronie zdrowia. Twórca medycznej firmy informatycznej UHC. Prezes firmy SGA zajmującej się oceną efektywności w ochronie zdrowia

 

ORGANIZACJA ZAJĘĆ:
• Zajęcia rozpoczynają się 13 października 2012 r., odbywają się w trybie sobotnio-niedzielnym;
• Terminy kolejnych sesji to: 13-14.10.2012; 20-21.10.2012; 17-18.11.2012; 01-02.12.2012; 15-16.12.2012.
Harmonogram zajęć przygotowany zostanie po zakończeniu procesu rekrutacji.

ZASADY REKRUTACJI:
• Kandydaci muszą posiadać dyplom licencjata, magistra,
• Należy złożyć komplet wymaganych dokumentów.

WYMAGANE DOKUMENTY:
• wypełniony formularz zgłoszeniowy
• CV
• odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych
• kserokopia dowodu osobistego
• 2 fotografie
• kserokopia dowodu wniesionej opłaty za studia

OPŁATY:
• Czesne wynosi 3.500 zł za cały program - płatne jednorazowo
• Istnieje możliwość płatności ratalnej
• Czesne płatne w dwóch ratach wynosi: 2*1.850 zł = 3.700 zł
• Czesne płatne w czterech ratach wynosi: 4* 975 zł = 3.900 zł
• Absolwentów Uczelni Łazarskiego przysługuje 20% zniżki
Konto bankowe, na które można dokonywać wpłat:
Uczelnia Łazarskiego PKO BP XVI O/Warszawa
36 1020 1169 0000 8402 0015 4146
tytułem „moduł finansowy”

BIURO REKRUTACJI:
Uczelnia Łazarskiego
02 – 662 Warszawa ul. Świeradowska 43
p. 56, sektor D.
tel. 22 54 35 322 (poniedziałki-piatki w godz. 10.00-16.00)
mail: ckp@lazarski.pl

 

 


Warszawska Uczelnia Łazarskiego zaprasza na specjalistyczny moduł menedżerski w programie MBA w ochronie zdrowia dotyczący zarządzania finansami w jednostkach ochrony zdrowia. Moduł rozpoczyna się 13 października 2012 roku.

Efektywne zarządzanie finansami w publicznych i niepublicznych jednostkach systemu ochrony zdrowia wymaga od zarządzających ustawicznego kształcenia oraz nieustannego śledzenia zmian zachodzących w tym sektorze.

Strategiczne zmiany po stronie płatnika – odejście od budżetowego systemu finansowania jednostek ochrony zdrowia, zastosowanie różnych wariantów kontraktowania świadczeń: przez samodzielne kasy chorych, następnie likwidację niezależnych płatników i utworzenie centralnego Narodowego Funduszu Zdrowia – spowodowały, że sektor ochrony zdrowia powszechnie uznawany jest za trudny do prognozowania, zmienny i cechujący się wysokim poziomem ryzyka inwestycyjnego. Obecnie stoimy przed kolejną zmianą systemową: likwidacją centralnego płatnika i powrotem do regionalizacji.

Mimo braku stabilności z roku na rok w Polsce powstaje coraz więcej nowych zakładów opieki zdrowotnej, także kapitał  międzynarodowy,  wykazuje znaczące zainteresowanie inwestycjami w polską infrastrukturę medyczną, zwiększając konkurencję na rynku usług zdrowotnych.

Ostatnie strategiczne zmiany w systemie finansowania świadczeń opieki zdrowotnej to wprowadzenie w 2008 r. systemu Jednorodnych Grup Pacjentów. Placówki ochrony zdrowia muszą się też zmierzyć z konsekwencjami tzw. ustawy refundacyjnej, której główne założenia weszły w życie w styczniu i lipcu 2012 roku. W 2013 roku system może czekać rewolucja wynikająca z zastosowania przepisów ustawy o działalności leczniczej – de facto wymuszające w niektórych wypadkach przekształcenie szpitali w spółki. Ustawa ta jeszcze zwiększa wagę sprawnego zarządzania finansami w ochronie zdrowia i prawidłowe prowadzenie rachunku kosztów.

Wpływ na sektor ochrony zdrowia może mieć też obowiązek wypłacania odszkodowań za zdarzenia medyczne wynikający z uchwalonej w 2011 roku ustawy o prawach pacjenta.

Dla zarządzających finansami w jednostkach ochrony zdrowia – zarówno po stronie płatnika jak i świadczeniodawców – prawdziwym wyzwaniem jest  zrozumienie filozofii nowych narzędzi i dostosowanie organizacji pracy w zakładach do zmienionych warunków.

Wyzwaniem dla menedżerów wciąż pozostaje transgraniczna opieka zdrowotna oraz tzw. turystyka medyczna. W sposób coraz bardziej zauważalny wpływają one na funkcjonowanie polskiego sektora opieki zdrowotnej, szczególnie w rejonach przygranicznych. W perspektywie kilku lat dyrektywa UE „pacjenci bez granic” może zmienić sytuację polskich jednostek ochrony zdrowia, szczególnie tych, które świadczą usługi ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. Przygotowanie się do zmian to nowe wyzwanie dla zarządzających.

Gospodarka lekiem, informatyzacja to kolejne obszary w których efektywne zarządzanie przynosi wymierne korzyści finansowe.
Audyty i kontrole to nie tylko obszary ryzyka dla zarządzających, ale także narzędzia dostarczające  informacji, które mogą mieć zasadniczy wpływ  na podniesienie jakości zarządzania w jednostkach ochrony zdrowia.    

Wykłady stanowić będą kompilację wiedzy z zakresu zdrowia publicznego, ekonomii i prawa, a informacje teoretyczne będą uzupełnione przykładami z bogatej praktyki zawodowej wykładowców. Koncentracja na praktycznych aspektach zagadnień i najnowszych istotnych zmianach w otoczeniu prawnym jednostek ochrony zdrowia to najważniejsze cele szkolenia.
   
EFEKTY KSZTAŁCENIA(Wiedza /umiejętności  jakie zdobędzie słuchacz) :

Po ukończeniu modułu słuchacz będzie posiadał wiedzę na temat:

• systemów  opieki zdrowotnej w Europie i na świecie,
• istotnych aspektów prawa unijnego  dotyczącego sektora ochrony zdrowia,
• wydatków publicznych i prywatnych związanych z finansowaniem opieki zdrowotnej,
• podstaw  funkcjonowania i  działalności Narodowego Funduszu Zdrowia,
• roli kluczowych podmiotów działających w sektorze ochrony zdrowia w kontekście procesów konsolidacji rynku usług zdrowotnych,
• metod analizy sytuacji finansowej podmiotów leczniczych,
• nowoczesnych metod dotyczących obliczaniu  kosztów świadczeń opieki zdrowotnej,
• zadłużenia sektora ochrony zdrowia,
• systemów informatycznych  w systemie ochrony zdrowia,
• zasad dotyczących gospodarki lekiem,
• modeli Partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) w ochronie zdrowia,
• procedur dotyczących  prowadzenia kontroli w podmiotach leczniczych, 
• prywatnych i dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych,
• zasad organizacji udzielania świadczeń w podmiocie leczniczym,
• form zatrudnienia pracowników w podmiotach leczniczych.

Po ukończeniu modułu słuchacz będzie posiadał umiejętności:

• dokonywania analizy konsekwencji implementacji prawa unijnego do polskiego systemu prawnego obowiązującego w sektorze ochrony zdrowia,
• dokonywania analizy perspektyw rozwoju rynku świadczeń opieki zdrowotnych   finansowanych ze środków publicznych,
• stosowania praktycznych i efektywnych zasad w kontraktowaniu, finansowaniu i rozliczaniu świadczeń opieki zdrowotnej,
• korzystania z narzędzi finansowych podnoszących efektywność wykorzystania zasobów,
• posługiwania się nowoczesnymi  metodami dotyczącymi  obliczania  kosztów świadczeń opieki zdrowotnej,
• stosowania narzędzi w efektywnym procesie zarządzania długiem i konsolidacji zadłużenia,
• wdrażania i zarządzania  systemem IT,
• prowadzenia  symulacji zarządczych w jednostce ochrony zdrowia,
• efektywnego gospodarowania  lekiem w podmiocie leczniczym,
• wdrażania projektów PPP,
• zasad postępowania w trakcie kontroli podmiotu prowadzącego działalność leczniczą,
• kontraktowania świadczeń w ramach ubezpieczeń prywatnych,
• stosowania efektywnych  narzędzi  w   organizacji udzielania świadczeń opieki zdrowotnej,
• zarządzania systemem wynagradzania w podmiotach leczniczych.

ADRESACI STUDIÓW:

Dyrektorzy i inna kadra zarządzająca publicznymi i niepublicznymi podmiotami leczniczymi, pracownicy urzędów administracji samorządowej, przedstawiciele samorządów zawodów medycznych, pracownicy innych instytucji i organizacji działających na rynku ochrony zdrowia – lokalnych i centralnych struktur płatnika, firmy ubezpieczeniowe.

METODYKA ZAJĘĆ:

Wykład, analiza aktów prawnych i dokumentów źródłowych, studia przypadków, dyskusje, warsztaty.

FORMA ZALICZENIA:

Egzamin pisemny w formie testu.


SZCZEGÓŁOWY PROGRAM MODUŁU (86 godz.):

1) Systemy  opieki zdrowotnej w Europie i na świecie (4 godz.)
• Wady i zalety poszczególnych systemów finansowania i rozliczania świadczeń opieki zdrowotnej – wpływ sposobu finansowania na realizację i dostępność do świadczeń,
• Przykłady dopłat pacjentów do świadczeń zdrowotnych finansowanych przez ubezpieczycieli  – element finansowania świadczeń opieki zdrowotnej na przykładzie wybranych krajów Unii Europejskiej,
• Konsekwencje  implementacji niektórych dyrektyw UE dla systemu ochrony zdrowia w Polsce.

Wykładowca: dr n. med. Piotr Warczyński

2) Finansowanie ochrony zdrowia w Polsce w kontekście ustawy o działalności leczniczej (6 godz.)
– Finansowanie ze środków publicznych
– Finansowanie ze środków niepublicznych (abonament medyczne, opłaty pacjentów za „usługi ponadstandardowe”, przepisy prawne regulujące usługi finansowe)

Wykładowca: dr n. med. Piotr Warczyński

3) Zasady finansowania i rozliczania świadczeń opieki zdrowotnej w Polsce (6 godz.)
• Stawka kapitacyjna i współczynniki epidemiologiczne oraz zadaniowe w podstawowej opiece zdrowotnej,
• System Jednorodnych Grup Pacjentów w leczeniu szpitalnym i rehabilitacji, perspektywa wprowadzenia JGP do rozliczeń ambulatoryjnej opieki specjalistycznej i konsekwencje dla świadczeniodawców,
• Finansowanie opieki długoterminowej i hospicyjnej; świadczenia udzielane w warunkach domowych,
• Metody  stosowane przez płatnika w celu stymulacji i ograniczeniu podaży świadczeń zdrowotnych.
 
Wykładowca: dr n. med. Jacek Grabowski

4) Prawne aspekty kontraktowania i rozliczania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (4 godz.)
• Praktyczne aspekty udziału w postępowaniach o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej- konkursy, rokowania, negocjacje, podpisywanie umów,
• Ofertowanie – wymogi dla oferentów,
• Rozliczanie umów – przesunięcia środków, rozliczanie nadwykonań – ugoda czy proces,
• Wprowadzenie koszyka świadczeń gwarantowanych – konsekwencje dla świadczeniodawców, płatnika i pacjentów.

Wykładowca: Adam Twarowski

5) Opieka koordynowana – procesy konsolidacji oraz integracji opieki zdrowotnej (6 godz.)
• Doświadczenia międzynarodowe i ich wpływ na rynek usług zdrowotnych w Polsce
• Ewolucja wybranych płatników publicznych i prywatnych
• Efekty skali, łańcuch wartości, koordynacja i zarządzanie w ochronie zdrowia,
• Cele w organizacji i strategii świadczeniodawców,
•  Role interesariuszy na rynku usług medycznych
  
    Wykładowca: dr Adam Kozierkiewicz

6) Przychody i koszty w jednostce ochrony zdrowia-analiza ekonomiczna
(4 godz.)
• Płynność, rentowność, aktywność, wypłacalność – wskaźniki analizy finansowej,
• Przychody i koszty jednostek ochrony zdrowia- ewidencja, kwalifikacja i identyfikacja, 
• Koszty (zmienne, stałe, bezpośrednie, działalności pomocniczej) jednostek ochrony zdrowia,
• Narzędzia finansowe podnoszące efektywność wykorzystania zasobów.

Wykładowca: Halina Depcik

7) Rachunek kosztów świadczeń opieki zdrowotnej  (4 godz.)
• Metodologia liczenia kosztów świadczeń opieki zdrowotnej,
• Wycena świadczeń a rentowność procedur medycznych,
• Narzędzia zarządcze  wpływające na  efektywność kosztową procedur medycznych,
• Metody monitorowania kosztów świadczeń opieki zdrowotnej.

Wykładowca: Marek Wesołowski

8)  Zarządzanie długiem w jednostce ochrony zdrowia (4 godz.)
• Analiza zadłużenia sektora ochrony zdrowia,
• Konsekwencje narastania  długu dla jednostki ochrony zdrowia,
• Narzędzia w efektywnym procesie zarządzania długiem,
• Konsolidacja zadłużenia.  

Wykładowca: Marek Wójtowicz 

9) Transgraniczna opieka  – aspekty finansowe i rozliczeniowe (4 godz.)
• Zasady finansowania i rozliczania leczenia na terenie UE – leczenie w stanach nagłych versus leczenie planowe, procedura uzyskiwania zgody Prezesa NFZ na sfinansowanie planowego leczenia za granicą (rola zakładu opieki zdrowotnej w procedurze uzyskania zgody na finansowanie planowego leczenia za granicą), 
• Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego – nowe zasady wydawania dokumentu, ograniczenia i możliwości korzystania ze świadczeń na podstawie EKUZ,
• Turystyka medyczna – nowe możliwości uzyskania przychodów przez zakłady opieki zdrowotnej – nowe możliwości i formalne ograniczenia i zagrożenia,
• Dyrektywa ,,pacjenci bez granic”  praktyczny  wpływ na rozwój sektora ochrony zdrowia.

Wykładowca: Jerzy Gryglewicz


10) Efektywne zarządzanie systemami informatycznym w placówce ochrony zdrowia (4 godz.)
• Systemy informatyczne w systemie ochrony zdrowia,
• Rozwiązania informatyczne dla świadczeniodawców na rynku polskim,
• Wdrażanie i zarządzanie  systemem IT,
• Praktyczne przykłady korzyści  wdrożenia systemów IT,
• Pozyskiwanie środków zewnętrznych na finansowanie IT.

Wykładowca: Anna Wójcik


11) Efektywne narzędzia w   organizacji udzielania świadczeń opieki zdrowotnej (4 godz.)
• Organizacja udzielania świadczeń w poszczególnych rodzajach,
• Optymalizacja czasu pracy personelu medycznego,
• Procedura i zasady weryfikacji prawa do świadczeń w ramach NFZ,
• Listy oczekujących – praktyczne aspekty prowadzenia list.

Wykładowca: Małgorzata Zaława-Dąbrowska

12) Planowanie i symulacje zarządcze w jednostce ochrony zdrowia (4 godz.)
• Metodologia zbierania, przetwarzania i raportowania informacji o kosztach,
• Wykorzystywanie narzędzi rachunkowości zarządczej w praktyce:
– analizy wskaźnikowe
– analizy porównawcze
• Metodologia budżetowania zadań i kosztów,
• Controlling, strategiczna karta wyników,
• Praktyczne zastosowanie informatycznych narzędzi wspomagających (oprogramowanie Business Intelligence).

Wykładowca: Marek Wesołowski

13) Gospodarka lekiem w zakładzie opieki zdrowotnej (4 godz.)
• Zasady finansowanie i rozliczania  produktów leczniczych w jednostce ochrony zdrowia  (Leki recepturowe, programy terapeutyczne, chemioterapia, próbki leków, „leki charytatywne”),
• Apteka szpitalna – receptariusz, współpraca z oddziałami, 
• Badania kliniczne – możliwości pozyskania środków finansowych dla szpitala,  
• Przedstawiciel farmaceutyczny w szpitalu (procedury, finansowanie spotkań).

Wykładowca: Maciej Bogucki


14) Partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) (4 godz.)
• Podstawy prawne PPP,
• Perspektywy rozwoju formuły PPP w ochronie zdrowia,
• PPP przykłady rozwiązań  światowych,
• PPP w Polsce (analiza przypadku).

Wykładowca: Marta Piotrowska 

15) Kontrole w zakresie zarządzanie i gospodarki  finansowej w jednostkach ochrony zdrowia w kontekście (4 godz.)

• Zasady prowadzenia kontroli w podmiotach prowadzących działalność leczniczą   przez NIK ,NFZ, MZ, sanepid, nadzór farmaceutyczny i inne,
• Kontrole koordynowane i interwencyjne,
• Wyniki kontroli  NIK – analiza przypadków,
• Wyniki kontroli NFZ- analiza przypadków.

Wykładowca: Jerzy Gryglewicz

16) Prywatne i dodatkowe ubezpieczenia zdrowotne (4 godz )

• Rodzaje prywatnych i dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych,
• Ubezpieczenia prywatne na świecie – wybrane przykłady,
• Rynek ubezpieczeń dodatkowych w Polsce,
• Kontraktowanie świadczeń w ramach ubezpieczeń prywatnych.

Wykładowca: Witold Paweł Kalbarczyk

17) Zarządzanie systemem wynagradzania w podmiotach leczniczych (4 godz.)
• Formy zatrudnienia w podmiotach leczniczych,
• Istotne aspekty prawne związane z zatrudnieniem pracowników,
• Systemy motywacyjne.

Wykładowca: Jarosław Kozera

18) Frazeologia języka angielskiego (10 godz.)


KADRA WYKŁADOWCÓW:

Halina Depcik – absolwentka Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, praca mgr w Katedrze Rachunkowości, obecnie Naczelnik Wydziału Finansów i Funduszy Zagranicznych w Biurze Polityki Zdrowotnej Urzędu m.st. Warszawy. Poprzednio przez ok. 3 lat prezes zarządu w średniej wielkości zakładzie przetwórstwa żywności,
a wcześniej wieloletni praktyk w służbach finansowo-księgowych, również na stanowisku głównego księgowego oraz specjalisty ds. restrukturyzacji, w firmach o kapitale prywatnym i mieszanym.

Dr n. med. Jacek Grabowski – ekspert z zakresu zdrowia publicznego, systemów informacyjnych oraz zarządzania w ochronie zdrowia, od 2009 r. Kanclerz Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, w latach 2006-2009 Zastępca Prezesa ds. Medycznych NFZ,  były Dyrektor Łódzkiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ, w latach 2003-2005 pełnił funkcję zastępcy dyrektora Wydziału Zdrowia Publicznego Urzędu Miasta Łodzi  oraz głównego specjalisty Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia w  Warszawie.


Jerzy Gryglewicz – lider Modułu – Uczelnia Łazarskiego – lekarz, absolwent studiów podyplomowych z zarządzania jednostkami służby zdrowia na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz  aplikacji  Najwyższej Izby Kontroli. Były Zastępca Dyrektora ds. Klinicznych Instytutu Reumatologii w Warszawie, Zastępca Dyrektora Biura Polityki Zdrowotnej Urzędu miasta stołecznego Warszawy, główny specjalista w Departamencie Świadczeń Opieki Zdrowotnej i Departamencie Kontroli Wewnętrznej centrali NFZ. Doradca firm audytorskich i konsultingowych. Ekspert i uczestnik obrad ,,Białego Szczytu” i „Okrągłego Stołu w Ochronie Zdrowia”, były doradca międzyresortowego Zespołu ds. Rozwiązań Systemowych w Ochronie Zdrowia;

Dr Adam Kozierkiewicz – lekarz medycyny, pracownik Instytutu Zdrowia Publicznego Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, prezes spółki Wspólny Rynek Medyczny Sp z o.o. Był Dyrektorem Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, Wicedyrektorem i Dyrektorem Departamentu Informatyki Ministerstwa Zdrowia (w latach 1998-2001). Od maja 2006 r. jest Dyrektorem Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Prywatnej Służby Zdrowia. Jest autorem i współautorem wielu prac badawczych i wdrożeniowych z obszaru zarządzania w ochronie zdrowia, systemów informacyjnych i zdrowia publicznego, w tym: adaptacji i wdrożenia systemów klasyfikacyjnych chorób i procedur medycznych (ICD-10, ICD-9-CM), koncepcji i wdrożenia systemu informatycznego (ADT i Apteka szpitalna) w 266 szpitalach w ramach projektu Banku Światowego, systemu rejestru zakładów opieki zdrowotnej i in. Był autorem i uczestnikiem projektów poświeconych standardom w opiece zdrowotnej (projekty „koszykowe”) realizowanych przez Ministerstwo Zdrowia w latach 1999-2001. Od 2002 roku prowadzi działalność konsultingową i szkoleniową w sektorze ochrony zdrowia w dziedzinie organizacji, ekonomiki zdrowia, statystyki i systemów informacyjnych. Wśród jego klientów znajdują się takie instytucje jak Ministerstwo Zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia, Komisja Europejska, Europejski Bank Inwestycyjny, Bank Światowy, Georgetown University i inne.


Adam Twarowski – radca prawny, legislator (ukończona aplikacja legislacyjna w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów), w latach 1994 – 2006 pracował w administracji rządowej, jako radca prawny, m.in. w Ministerstwie Finansów Ministerstwie Zdrowia oraz Narodowym Funduszu Zdrowia, w tym ostatnim był od 2003 roku Dyrektorem Biura Rady a od 2005 roku jednocześnie oraz Dyrektorem Biura Prawnego. Od 2007 roku wspólnik w Kancelarii Prawnej Twarowski i Wspólnicy Sp. k., gdzie zajmuje się doradztwem prawnym oraz zastępstwem procesowym w postępowaniach przez Zespołami Arbitrów/Krajową Izbą Odwoławczą oraz sądami powszechnymi, a także w przygotowywanie analiz i opinii prawnych w sprawach z zakresu zamówień publicznych, finansów publicznych oraz prawa medycznego i ochrony zdrowia. W trakcie pracy w Narodowym Funduszu Zdrowia aktywnie uczestniczył w procesie organizacji kontraktowania świadczeń opieki zdrowotnej, poczynając od prac nad projektami zarządzeń Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w tym zakresie, kończąc na przygotowywaniu decyzji administracyjnych rozpatrujących odwołania świadczeniodawców oraz reprezentując NFZ w związanych z tym postępowaniach sądowo-administracyjnych.  Specjalizuje się w zamówieniach publicznych, finansach publicznych, odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych, prawie cywilnym oraz w prawnej problematyce ochrony zdrowia i usług medycznych. Autor opracowań z zakresu prawa zamówień publicznych (na którym wzorowana jest procedura kontraktowania świadczeń opieki zdrowotnej), wykładowca na licznych szkoleniach z zakresu prawa medycznego, finansów publicznych oraz zamówień publicznych. Członek Polskiego Towarzystwa Legislacji.

Dr n. med. Piotr Warczyński – lekarz – specjalista chorób wewnętrznych, doktorat z gastroenterologii. Ukończył studia podyplomowe: Biznesu i zarządzania – Wyższa Szkoła Handlu i Finansów Międzynarodowych, Zarządzania jakością – Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania, Studium Edukacji Ekonomicznej – Szkoła Główna Handlowa; Obecnie Dyrektor Departamentu Organizacji Ochrony Zdrowia w Ministerstwie Zdrowia, zastępujący Dyrektora Generalnego, Wiceprzewodniczący Rady Akredytacyjnej Ministra Zdrowia, Wykładowca Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego;  Współtwórca ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji (2004), projektu nowej ustawy o zakładach opieki zdrowotnej (2007), pakietu ustaw zawetowanych przez Prezydenta w 2008 r., „Planu B”, projektu ustawy o działalności leczniczej i kilkunastu nowelizacji ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.

Anna Wójcik – Menedżer, PricewaterhouseCoopers (PwC) Warszawa. Absolwentka Studiów Podyplomowych na Wydziale Matematyki Uniwersytetu Łódzkiego, Magister Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości im. Koźmińskiego, absolwentka Prywatnej Wyższej Szkoły Biznesu i Administracji w Warszawie. Posiada certyfikat PRINCE2 Foundation oraz ITIL Foundation, MSP, TOGAF. Specjalizuje się w doradztwie w zakresie zarządzania projektami  informatycznymi i ryzykiem projektowym. Przed dołączeniem do zespołu PwC zdobyła doświadczenie pracując w strukturach Narodowego Funduszu Zdrowia oraz w firmach informatycznych TETA i Apexim, gdzie nadzorowała i uczestniczyła w wielu projektach wdrożeniowych z różnych dziedzin.

Marek Wójtowicz  absolwent Akademii Medycznej w Lublinie, specjalista chirurgii ogólnej II stopnia oraz absolwentem Podyplomowego Studium Ekonomiki Zdrowia Uniwersytetu Warszawskiego, Project Hope Executive Management Training Program (USA) i Podyplomowego Studium Zarządzania Opieką Zdrowotną dla Dyrektorów Szpitali.
Od roku 2006 jest członkiem Rady Doradczej Stowarzyszenia Menedżerów Opieki Zdrowotnej- STOMOZ. W poprzednich latach był prezesem (1994-2006) i wiceprezesem (1992-1994) Zarządu Głównego STOMZOZ. Ponadto pełnił funkcje p.o. dyrektora Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ (2008), dyrektora Lubelskiego Oddziału NFZ (2006-2008), dyrektora medycznego i dyrektora SP ZOZ w Puławach (2006) oraz dyrektora medycznego Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Lublinie (2009). Był również konsultantem Prezydenta RP ds. opieki zdrowotnej (2003-2005) oraz ekspertem w projektach edukacyjnych PHARE, Banku Światowego i Ministerstwa Zdrowia. W latach 2000-2006 był autorem i kierownikiem Programu Stypendialnego: Quality, Accreditation, Scholarships – QAS realizowanego ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Jest stałym, wieloletnim publicystą czasopism medycznych: Służba Zdrowia (Warszawa) i Ogólnopolski Przegląd Medyczny (Katowice) oraz wykładowcą  Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie, Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Uniwersytetu Gdańskiego i Medycznego Uniwersytetu Warszawskiego.
Od 2009 roku działa w branży finansującej rynek usług zdrowotnych. Jest członkiem Rad Nadzorczych Magellan S.A. i MedFinance S.A.

Witold Paweł Kalbarczyk, lekarz i menedżer, ekspert ochrony zdrowia. Absolwent Akademii Medycznej w Warszawie, a następnie licznych kursów z zakresu zarządzania w ochronie zdrowia oraz ubezpieczeń. Uczestnik, a następnie wykładowca i/lub menedżer kursów zarządzania w ochronie zdrowia Project HOPE, ETOS, PHARE, Leonardo da Vinci. W roku 1993 współautor programu reformy ochrony zdrowia w Polsce opartego o zasady koordynowanej opieki medycznej i doświadczenia amerykańskich organizacji HMO. W roku 2008 współautor propozycji Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) dotyczących zmian w systemie finansowania ochrony zdrowia w Polsce uwzględniających konkurencję płatników i udział firm ubezpieczeniowych w zarządzaniu środkami publicznymi na zdrowie. Posiada ponad 10-letnie doświadczenie na rynku ubezpieczeniowym i emerytalnym zdobyte w spółkach z udziałem kapitału zagranicznego. Zajmował się rozwojem i zarządzaniem produktów ubezpieczeniowych (majątkowe, na życie, emerytalne i zdrowotne), analizami rynku i marketingiem, a także wsparciem sprzedaży produktów ubezpieczeniowych. Ma także kilkuletnie doświadczenie w zakresie PR i Public Affairs w ochronie zdrowia zdobyte w firmie Burson-Marsteller. Posiada rozległą wiedzę na temat rynku ubezpieczeń na życie na świecie, rynku ubezpieczeń emerytalnych w Europie Centralnej oraz funkcjonowania systemów ochrony zdrowia w Polsce i na świecie. Pracował na kierowniczych stanowiskach m.in. w TUW TUW, Norwich Union/Sampo, ING Nationale-Nederlanden i PZU Życie S.A.. W latach 1996-2000 członek Zarządu, a następnie Prezes Zarządu Fundacji Wspierania Ubezpieczeń Wzajemnych. W latach 2000-2003 członek Rady Doradczej programu pomocowego dla systemu ochrony zdrowia Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Były Przewodniczący Komisji Ubezpieczeń Zdrowotnych i Wypadkowych oraz doradca Zarządu PIU. Członek Rady Nadzorczej EMC S.A. Jeden z inicjatorów, a następnie członek Rady Programowej Forum Ochrony Zdrowia na Forum Ekonomicznym w Krynicy. Współautor i jeden z redaktorów naukowych książki “Ubezpieczenia zdrowotne a koszyki świadczeń zdrowotnych. Przegląd rozwiązań”. Wykładowca szkoleń i studiów podyplomowych Akademii Leona Koźmińskiego, Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej, Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego oraz firmy Insurance Meeting Point. Obecnie prowadzi działalność doradczą w ochronie zdrowia samodzielnie lub we współpracy z polskimi i międzynarodowymi firmami doradczymi.

Marek Wesołowski – lekarz chirurg, ekspert rynku medycznego w dziedzinie zarządzania i technologii informacyjnych. Doświadczenie we wdrażaniu i użyciu systemów zarządczych w wielu szpitalach w kraju i za granicą. Promotor benchmarkingu i analizy businessowej w ochronie zdrowia. Twórca medycznej firmy informatycznej UHC. Prezes firmy SGA zajmującej się oceną efektywności w ochronie zdrowia

 

ORGANIZACJA ZAJĘĆ:
• Zajęcia rozpoczynają się 13 października 2012 r., odbywają się w trybie sobotnio-niedzielnym;
• Terminy kolejnych sesji to: 13-14.10.2012; 20-21.10.2012; 17-18.11.2012; 01-02.12.2012; 15-16.12.2012.
Harmonogram zajęć przygotowany zostanie po zakończeniu procesu rekrutacji.

ZASADY REKRUTACJI:
• Kandydaci muszą posiadać dyplom licencjata, magistra,
• Należy złożyć komplet wymaganych dokumentów.

WYMAGANE DOKUMENTY:
• wypełniony formularz zgłoszeniowy
• CV
• odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych
• kserokopia dowodu osobistego
• 2 fotografie
• kserokopia dowodu wniesionej opłaty za studia

OPŁATY:
• Czesne wynosi 3.500 zł za cały program – płatne jednorazowo
• Istnieje możliwość płatności ratalnej
• Czesne płatne w dwóch ratach wynosi: 2*1.850 zł = 3.700 zł
• Czesne płatne w czterech ratach wynosi: 4* 975 zł = 3.900 zł
• Absolwentów Uczelni Łazarskiego przysługuje 20% zniżki
Konto bankowe, na które można dokonywać wpłat:
Uczelnia Łazarskiego PKO BP XVI O/Warszawa
36 1020 1169 0000 8402 0015 4146
tytułem „moduł finansowy”

BIURO REKRUTACJI:
Uczelnia Łazarskiego
02 – 662 Warszawa ul. Świeradowska 43
p. 56, sektor D.
tel. 22 54 35 322 (poniedziałki-piatki w godz. 10.00-16.00)
mail: ckp@lazarski.pl

 

 

Inne artykuły

29 proc. Polaków w wieku przedemerytalnym planuje pracować na emeryturze

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 20.11.2024

Co szósty Polak to emeryt – wynika z danych ZUS. Ponad 6 mln Polaków pobiera emeryturę, a kolejne ponad 14 mln w wieku przedemerytalnym1 czeka w kolejce. Wyniki badania enel-med „Plany emerytalne silversów” wskazują, że liczna grupa pracowników zbliżających się do emerytury nie tylko chce pobierać przysługujące im świadczenie finansowe, ale jednocześnie kontynuować karierę zawodową. Na emeryturze planuje pracować 29 proc. silversów (pracowników po 50 r.ż.). Częściej kobiety niż mężczyźni (32 proc. vs. 26 proc.) oraz osoby z wykształceniem wyższym niż podstawowym (36 proc. vs. 17 proc.). Eksperci podkreślają, że obecność emerytów na polskim rynku pracy jest nie tylko korzystna, ale wręcz niezbędna dla stabilności i rozwoju polskiej gospodarki.

– Demografia staje się jednym z kluczowych obszarów zainteresowania pracodawców. W konsekwencji plany emerytalne pracowników to temat dla HR nie tyko istotny, ale wręcz nieodzowny do zaopiekowania. Według raportów ZUS, ponad 6 mln Polaków pobiera świadczenia emerytalne, a z ostatnich danych GUS wynika, że w kolejce po emeryturę ustawia się kolejne 14 mln Polaków w wieku przedemerytalnym. W obliczu takich danych aktywizacja zawodowa emerytów jest konieczna, a jak wynika z naszego badania, wola jest również po stronie samych pracowników, którym do osiągnięcia wieku emerytalnego zostało niewiele lat. Z tego powodu strategie HR powinny uwzględniać osoby zbliżające się do wieku emerytalnego, a zwłaszcza tzw. pokolenie silvers, które stanowi dużą grupę. Powinna to być integralna część strategii HR, której celem będzie nie tylko zatrzymanie tych pracowników, ale również stworzenie dla nich odpowiedniego środowiska pracy. Ważne jest, aby pracodawcy z wyprzedzeniem zadbali o programy zachęcające dojrzałych pracowników do pozostania na rynku pracy. Chociażby takie jak rozwój kompetencji czy przekwalifikowanie się. Dodatkowo wszelkie działania związane z profilaktyką zdrowia realizowane przez firmy stają się inwestycją w wydłużenie kariery zawodowej pracowników – podkreśla Alina Smolarek, Dyrektorka HR Centrum Medycznego ENEL-MED.

Kobiety bardziej skłonne do pracy na emeryturze

Z badania enel-med „Plany emerytalne silversów” będącego częścią raportu „Łączy nas zdrowie” wynika, że silversi, czyli osoby, które ukończyły 50. rok życia i za 5-10 lat zmierzą się z decyzją dotyczącą planu emerytalnego, mają na niego różne wizje. Najwięcej osób chce skorzystać z przejścia na emeryturę po nabyciu takiego prawa (41 proc. wskazań). Ale dość liczna grupa silversów chciałaby po osiągnięciu wieku emerytalnego wciąż pozostać aktywnymi zawodowo – deklaruje tak 29 proc. przedstawicieli pokolenia 50+. Taki plan częściej mają kobiety niż mężczyźni (32% vs. 26%), co może wynikać z niższych świadczeń spowodowanych krótszym stażem pracy.

Na taką decyzję ma wpływ także miejsce zamieszkania. Pracownicy z dużych miast od 100 tys. do 500 tys. mieszkańców oraz powyżej 500 tys. mieszkańców są bardziej skłonni do pracy na emeryturze (odpowiednio 42 proc. i 36 proc.) niż pracownicy z terenów wiejskich i małych miast liczących do 20 tys. mieszkańców (odpowiednio 24 proc. i 20 proc.).

Nie bez znaczenia są wykształcenie i rodzaj zatrudnienia. Silversi z wyższym wykształceniem chętniej na emeryturze pozostaną aktywni zawodowo (36 proc.) niż osoby z wykształceniem podstawowym (17 proc.). Częściej planują pracować również osoby prowadzące własną działalność (39 proc.), niż zatrudnione na umowę o pracę (28 proc.).

– Pracujący seniorzy są kluczowi dla polskiej gospodarki i pracodawców. W obliczu starzenia się społeczeństwa i niskiego wskaźnika wzrostu populacji, ich udział w rynku pracy jest niezbędny. Polska nie jest przygotowana na wzrosty świadczeń emerytalnych, a rosnąca liczba osób na emeryturze może zwiększyć te oczekiwania. Zawodowo czynni seniorzy nie tylko kontynuują zatrudnienie, ale także uczestniczą w kursach, szkoleniach i są otwarci na nowe technologie. Ich zaangażowanie i chęć do dalszej edukacji sprawiają, że są kluczowymi i wartościowymi elementami w organizacjach. Dlatego ich obecność na rynku pracy jest nie tylko korzystna, ale wręcz niezbędna dla stabilności i rozwoju polskiej gospodarki – komentuje Marta Lebuda, Sector Manager Sales & Marketing, Pharma & Medical Devices, Antal.

8 proc. silversów chciałoby przejść na emeryturę wcześniej niż ustawowy wiek emerytalny, 6 proc. w ogóle nie zamierza pobierać emerytury, a 16 proc. nie potrafi jeszcze określić swoich planów.

Motywatory do pracy na emeryturze

Polacy myślą o pracy na emeryturze, bo boją się dużej dysproporcji między dotychczasowym wynagrodzeniem a wysokością świadczenia emerytalnego. Z danych Barometru Polskiego Rynku Pracy, przygotowanego przez Personnel Service w 2023 r. wynika, że aż 77 proc. pracowników obawia się, iż wysokość przyszłych emerytur będzie niewystarczająca, a obawy te są silniejsze wśród kobiet (82 proc.) niż mężczyzn (72 proc.). Dlatego największą motywacją dla 38 proc. ankietowanych w tym badaniu jest możliwość znaczącego wzrostu przyszłej emerytury za dodatkowe lata pracy, co jest szczególnie istotne dla kobiet (43 proc. vs. 34 proc. mężczyzn). Kolejnym ważnym czynnikiem przemawiającym za aktywną emeryturą (28 proc. respondentów) jest możliwość dostosowania pracy do ich potrzeb i sił, biorąc pod uwagę wiek. 9 proc. wskazuje na możliwość pracy na obecnym stanowisku, a 5 proc. docenia możliwość korzystania z prywatnego ubezpieczenia medycznego oferowanego przez pracodawcę.

Pracodawcy mają wiele rozwiązań, które mogą zachęcić pracowników zbliżających się do osiągnięcia wieku emerytalnego do pozostania aktywnymi zawodowo. Oprócz aspektów finansowych, istotne są również czynniki społeczne, psychologiczne i fizyczne. Po pierwsze – warto zapewnić takim osobom elastyczne warunki pracy, m.in. skrócony tydzień pracy, pracę zdalną lub hybrydową, pracę tylko przy wybranych projektach. Po drugie – należy zadbać o to, aby zajęcie było dostosowane do indywidualnych możliwości pracownika. Jeśli ten ma problemy ze wzrokiem, nie warto zlecać pracy skazanej na kontakt z komputerem, a gdy przyszły emeryt ma problemy z kręgosłupem – nie obciążajmy go noszeniem ciężkich rzeczy czy pracą siedzącą. W większości organizacji zakres stanowisk jest na tyle szeroki, a braki kadrowe duże, że ważne jest zbadanie potrzeb i oczekiwań pracownika oraz wyjście z najbardziej adekwatną ofertą pracy. Do tego pamiętajmy, że jako pracodawcy dysponujemy niezwykle silnym argumentem w postaci prywatnej opieki medycznej. W wieku emerytalnym zdrowie zaczyna wymagać coraz większej uwagi, dlatego gwarancja dostępności do odpowiedniego leczenia daje pracownikowi poczucie bezpieczeństwa. Są jeszcze drobniejsze benefity jak karnety sportowe czy dofinansowanie wypoczynku, czyli popularne wczasy pod gruszą, które także zwiększą chęć do pracy – dodaje Alina Smolarek, Dyrektorka HR Centrum Medycznego ENEL-MED.

Metodyka badania

Badanie „Plany emerytalne silversów” zostało przeprowadzone na zlecenie enel-med na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=361 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków aktywnych zawodowo w wieku 50 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 19-29 kwietnia 2024. Metoda: CAWI. Badanie jest częścią raportu „Łączy nas zdrowie”, który jest dostępny na: https://lp.enel.pl/raport-laczy-nas-zdrowie.


  1. Przez osoby w wieku przedemerytalnym rozumiemy osoby powyżej 50. roku życia, zamiennie w materiale nazywanymi silversami. ↩︎
Przeczytaj teraz

Pracodawcy Medycyny Prywatnej spotkali się z Ministrem Szafranowiczem

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 18.11.2024

W poniedziałek (18 listopada 2024 r.) w Ministerstwie Zdrowia przedstawiciele Pracodawców Medycyny Prywatnej mieli okazję spotkać się z Podsekretarzem Stanu Jerzym Szafranowiczem.

Rozmawialiśmy m.in. na temat:

📌pakietu badań „Profilaktyka 40 PLUS” oraz planów związanych z zapowiadanym programem „Bilans Zdrowia”,
📌medycyny pracy (w tym jej cyfryzacji),
📌poprawy efektywności rządowych programów wsparcia i zachowania płodności oraz zdrowia prokreacyjnego,
📌Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie sposobu ustalania ryczałtu systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej,
📌standaryzacji nazewnictwa badań laboratoryjnych,
📌opieki długoterminowej,
📌medycyny szkolnej (w tym jej cyfryzacji),
📌Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie standardu organizacyjnego opieki zdrowotnej w dziedzinie anestezjologii i intensywnej terapii,
📌Ustawy jakości i bezpieczeństwie pacjenta,
📌projektu ustawy o Krajowej Sieci Kardiologicznej,
📌Ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej.

Bardzo dziękujemy Panu Ministrowi za możliwość spotkania oraz merytoryczną dyskusję.

Przeczytaj teraz

Konferencja prasowa: Korzyści dla chorych leczonych nieinwazyjną wentylacją mechaniczną w warunkach domowych dzięki zastosowaniu telemonitoringu

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 18.11.2024

Serdecznie zapraszamy na konferencję prasową pt.: „Korzyści dla chorych leczonych nieinwazyjną wentylacją mechaniczną w warunkach domowych dzięki zastosowaniu  telemonitoringu”, która odbędzie się 20 listopada 2024 r. o godz. 12:30 w Agencji Badań Medycznych (ul. Chmielna 69, Warszawa). Wydarzenie organizowane jest przez organizację członkowską Pracodawców Medycyny Prywatnej – VitalAire Polska oraz Air Liquide Healthcare i Warsaw Health Innovation Hub.

Podczas spotkania zaprezentowane zostaną wyniki badania „Telemonitoring chorych leczonych nieinwazyjną wentylacją mechaniczną w warunkach domowych – możliwości aplikacji, organizacja opieki i efekty kliniczne”, które było realizowane w ramach Warsaw Health Innovation Hub pod patronatem honorowym Agencji Badań Medycznych.

W konferencji udział wezmą:

  • prof. dr hab. n. med. Wojciech Fendler – Prezes Agencji Badań Medycznych
  • dr Jacek Nasiłowski – Mazowieckie Centrum Leczenia Chorób Płuc i Gruźlicy w Otwocku
  • dr Katarzyna Przybyłowska – Mazowieckie Centrum Leczenia Chorób Płuc i Gruźlicy w Otwocku
  • Katarzyna Masłowska – VitalAire Polska

Nieinwazyjna wentylacja mechaniczna w warunkach domowych (NIV) jest powszechnie stosowaną metodą leczenia chorych z przewlekłą niewydolnością oddychania. Stosowana stale wydłuża życie, poprawia jego jakość, znacznie zmniejsza liczbę hospitalizacji. Wyniki tego pierwszego badania zorientowanego na telemedycynę w długoterminowej opiece domowej w Polsce oraz drugiego w Europie wskazują, że wykorzystanie technologii telemonitoringu pozwoli na pozyskanie danych umożliwiających ocenę jakości usług, monitorowanie stanu klinicznego pacjenta na co dzień, a także optymalizację ilości wizyt domowych oraz ich adaptację w zależności od stanu i sytuacji chorego. Badanie przeprowadzono na 152 chorych, a zrealizował je zespół polskich badaczy.

Konferencja będzie transmitowana live:

Facebook: https://www.facebook.com/events/1104018667746496

YouTube:

Serdecznie zapraszamy do oglądania!

Przeczytaj teraz

1 rok ćwiczeń fizycznych to ponad rok więcej życia w zdrowiu – Medicover prezentuje wyniki programu badawczego Zdrowa OdWaga

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 16.11.2024

Medicover przeprowadził 12-miesięczny program badawczy Zdrowa OdWaga, który wykazał, że roczny cykl regularnej aktywności fizycznej w połączeniu z edukacją zdrowotną znacząco redukuje ryzyko zdrowotne i poprawia kondycję pacjentów z nadwagą lub otyłością. Po przeanalizowaniu danych zebranych w trakcie programu można stwierdzić, że jego uczestnicy zyskali ponad rok życia w lepszym zdrowiu, a poziom ich absencji pracowniczej spadł aż o 32%.

Medicover od lat konsekwentnie buduje świadomość społeczną na temat istoty profilaktyki zdrowotnej, w tym aktywności fizycznej. W tym roku firma postanowiła w naukowy sposób wykazać, że modyfikacja stylu życia poprzez edukację zdrowotną i wdrożenie regularnej aktywności fizycznej może znacząco poprawić jakość życia u osób z nadwagą lub otyłością, wpływając m.in. na niższą wartość BMI (Body Mass Index), lepszą wydolność organizmu, poprawę parametrów laboratoryjnych, obniżenie ryzyka zdrowotnego, a także poprawę samopoczucia, wydolności fizycznej i jakości życia. Dodatkowo projekt badawczy potwierdza, że aktywność fizyczna wpływa na ogólną wydajność w pracy. Absencja w grupie uczestników Programu Zdrowa OdWaga spadła o 32%, a poziom zadowolenia z jakości zdrowia wzrósł aż o 15%.

Projekt badawczy Zdrowa OdWaga

W programie wzięło udział ponad 200 pacjentów będących pod opieką medyczną Medicover, w wieku 30+, ze startowym BMI1 26-35 oraz jednym z czynników ryzyka zdrowotnego (podwyższonym poziomem cukru lub cholesterolu we krwi lub nieprawidłowym ciśnieniem tętniczym). Uczestnicy ćwiczyli pod okiem trenera kilka razy w tygodniu, a co 3 miesiące poddawali się pomiarom i badaniom laboratoryjnym, co pozwalało na ocenę ich ogólnego stanu zdrowia i wydolności fizycznej, a także ewaluację dotychczasowych planów treningowych.

Wyniki programu badawczego wykazały m.in.:

  • poprawę wydolności fizycznej:
  • znaczący wzrost (33%) pokonanego dystansu na bieżni w ramach testu Coopera,
  • odczuwanie bólu pleców zmniejszyło się o 68%, a wytrzymałość badana w teście deska (plank) wzrosła o 22%;
  • poprawę parametrów zdrowotnych:
  • znaczący spadek wskaźnika trzewnej tkanki tłuszczowej (7,4% u mężczyzn i 6,6% u kobiet) wskazujący na poprawę składu ciała i akumulacji tłuszczu trzewnego2,    
  • znaczący spadek (7,4%) wskaźnika BRI (Body Round Index)3,
  • istotne zmniejszenie się wskaźnika ryzyka sercowo-naczyniowego o 13,3% w całej grupie, a w podgrupie z ryzykiem wysokim spadek aż o 18,9%,
  • istotny spadek (18%) wskaźnika HOMA-IR, będącego miarą zaawansowania insulinooporności,
  • pozytywny wpływ na zdrowie i dobrostan pracownika:
  • wzrost zadowolenia ze stanu zdrowia o 15,5%,
  • wzrost zadowolenia ze swojego zdrowia w życiu codziennym o 27%.

Dodatkowa analiza pokazała, że średnia liczba dni zwolnień chorobowych uczestników programu spadła o 32%. Z pewnością przyczyniło się do tego zmniejszenie dolegliwości związanych z bólem pleców i ogólnie układu mięśniowo-szkieletowego.

– Wykazaliśmy, że u osób z nadwagą lub otyłością i dodatkowymi czynnikami ryzyka regularna aktywność fizyczna, bez wprowadzenia innych aspektów zmiany stylu życia, służy obniżeniu ryzyka zdrowotnego. Już nawet 6 miesięcy aktywności fizycznej prowadzi do zauważalnej poprawy wydolności w codziennym życiu oraz poprawy ogólnego samopoczucia. Widać też istotne zmiany w parametrach, które mają ważny wpływ na zdrowie, jak np. skład masy ciała. Po 12 miesiącach obserwowaliśmy dalszą poprawę wydolności i obniżenie ryzyka zdrowotnego – komentuje dr n. med. Piotr Soszyński, specjalista chorób wewnętrznych, współautor programu badawczego Zdrowa OdWaga. – Wstępne wyniki badania po 6 miesiącach już zostały opublikowane w artykule naukowym, a podsumowanie jest na etapie ostatnich analiz. Publikacje naukowe na bazie programu Zdrowa OdWaga będą naszym znaczącym wkładem do debaty na temat strategicznej polityki zdrowotnej, w tym zdrowia pracowników, w naszym kraju – dodaje ekspert.

Okazuje się, że poprzez zmniejszenie ryzyka zdrowotnego oraz dzięki poprawie subiektywnej oceny jakości zdrowia, doszło do przedłużenia życia w lepszym zdrowiu o ponad rok (12,2 m-cy)4.

Jak rok specjalnie dobranej aktywności fizycznej wpłynął na zdrowie, jakość życia i produktywność zawodową pracowników?

Obniżenie ryzyka zdrowotnego i poprawa jakości życia mogą pośrednio przyczynić się do lepszego funkcjonowania w pracy, na co składa się wyższa produktywność, mniejsza liczba absencji chorobowych oraz lepsze zdrowie pracownika – fizyczne, psychiczne i społeczne. Podejmowanie aktywności fizycznej zapobiega zaburzeniom psychicznym, ponieważ osoby o wyższym poziomie aktywności fizycznej są mniej narażone na rozwój depresji5. Ponadto jest ona jedną z lepszych metod zmniejszających stres związany z wyzwaniami zawodowymi. Wszystko to sprawia, że warto zapewnić dostęp do prozdrowotnej aktywności fizycznej w środowisku zawodowym.

– Absencja chorobowa w grupie uczestników Programu Zdrowa OdWaga spadła o 32%. Dla pracodawcy przekłada się to na aż 928 dodatkowych dni pracy i oszczędność 300 tys. zł6. To bardzo ważny wskaźnik dla pracodawców, dla których kwestia zdrowia i dobrostanu pracowników powinna być priorytetem – mówi Artur Białkowski, Dyrektor Zarządzający Pionem Usług Biznesowych Medicover, inicjator programu badawczego Zdrowa OdWaga. – Dlatego chcemy pomóc im lepiej i bardziej świadomie inwestować w zdrowie pracowników. Bazując na naszych unikatowych doświadczeniach wiemy, że połączenie wiedzy i ekspertyzy z obszaru medycyny i zdrowia ze świadomą aktywnością sportową przyniesie realne efekty. Wierzymy, że nasz program badawczy w znaczący sposób zmieni postrzeganie aktywności fizycznej – gdy miejsca pracy staną się środowiskiem naprawdę promującym zdrowie i stawiającym na profilaktykę, przyczyni się to do długofalowej poprawy zdrowia w naszym kraju – dodaje.

Potrzebę zmiany podejścia do profilaktyki zdrowotnej – także w środowisku pracy – podkreślają również eksperci zajmujący się medycyną pracy.

– Obecnie w Polsce mamy ok. 17 mln osób aktywnych zawodowo, a zakłady pracy są doskonałym miejscem do wdrażania działań profilaktycznych i edukacyjnych na dużą skalę. Wprowadzenie szeroko zakrojonej edukacji w zakresie profilaktyki zdrowia i skutecznych programów zdrowotnych, takich jak Zdrowa OdWaga, może realnie przyczynić się do poprawy zdrowia znacznej części społeczeństwa – komentuje prof. dr hab. n. med. Jolanta Walusiak-Skorupa, Dyrektor Instytutu Medycyny Pracy, Prezes Polskiego Towarzystwa Medycyny Pracy. – Realizacja programów zdrowotnych zachęcających pracowników do aktywności fizycznej znacząco wpłynie na popularyzację zdrowego stylu życia – przede wszystkim ograniczy rozwój chorób cywilizacyjnych i przedwczesną śmiertelność, a także istotnie odciąży system opieki zdrowotnej – dodaje ekspertka.

Analiza danych medycznych pracowników objętych opieką w Medicover wskazała, że aż 29% z nich spełnia kryteria kwalifikacji do programu Zdrowa OdWaga. Biorąc pod uwagę skalę działania Medicover, strukturę wieku, płci, rozłożenie geograficzne oraz zróżnicowanie branż, można te dane uznać za reprezentatywne dla całej Polski. Dlatego firma podjęła decyzję o wdrożeniu w 2025 roku sześciomiesięcznego (z opcją wydłużenia) programu Zdrowa OdWaga by Medicover, kierowanego do klientów biznesowych, który będzie bazował na modelu wypracowanym w programie badawczym Zdrowa OdWaga, poszerzając go o porady dietetyczne.

Ze względu na poprawę zdrowia oraz jakości życia pracowników i ich rodzin, zapobieganie chorobom cywilizacyjnym i zmniejszanie związanych z ich leczeniem kosztów społecznych, program ma szansę stać się cennym komponentem działań wielu firm. Jego wdrożenie może okazać się pomocne w budowaniu pozytywnego wizerunku pracodawcy, integracji zespołów oraz podczas raportowania ESG – w obszarze realizacji wskaźników społecznych związanych z zaangażowaniem pracodawcy w poprawę zdrowia pracowników.


  1. Wskaźnik BMI bierze pod uwagę wzrost i wagę. Oblicza się go, dzieląc masę ciała (w kilogramach) przez wzrost podniesiony do kwadratu (w metrach). ↩︎
  2. Nadmiar tłuszczu trzewnego prowadzi do zwiększonego ryzyka chorób metabolicznych (cukrzycy), sercowo-naczyniowych i nowotworów. ↩︎
  3. W obliczaniu BRI bierze się pod uwagę ocenę kształtu ciała i rozkład tkanki tłuszczowej. Pomiar zaokrąglenia sylwetki, zwłaszcza w obszarze abdominalnym (brzucha i okolic), powala ocenić ryzyka związane z np. otyłością brzuszną, chorobami kardiologicznymi, cukrzycą typu 2 i zespołem metabolicznym. ↩︎
  4. Chodzi o ponad rok prospektywnego czasu życia w lepszym zdrowiu, czyli tzw. Quality-Adjusted Life Years (QALY). QALY jest miarą wartości wyników zdrowotnych, która ujmuje wartość długości życia oraz wartość jakości życia (wartość użytkową) w jedną liczbę. ↩︎
  5. Physical activity, exercise, and mental disorders: it is time to move on. Trends Psychiatry Psychother. 2021. ↩︎
  6. Dla firmy zatrudniającej 1000 osób, przy średniej absencji wynoszącej 10 dni dla 29% pracowników, przy średnim wynagrodzeniu brutto w sektorze przedsiębiorstw (czerwiec 2024). ↩︎
Przeczytaj teraz

Grypa, RSV i COVID-19 jednocześnie. Takich pacjentów może być coraz więcej

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 14.11.2024

COVID-19 na chwilę odpuścił, wynika ze „Zdrowotnego Monitoringu Polaków” przygotowanego przez enel-med. Liczba zdiagnozowanych dorosłych pacjentów w październiku br. zmalała o 76% w porównaniu do września, wśród dzieci o połowę. Lekarze jednak ostrzegają, że choć ogólnie jest mniej przypadków zachorowań, to przed nami najtrudniejsze miesiące. Pacjenci coraz częściej mają tzw. koinfekcje, czyli chorują jednocześnie na grypę i koronawirusa lub grypę i RSV. Aby uniknąć takich zachorowań i bardzo poważnych powikłań, należy skorzystać ze szczepień, które są już dostępne i bezpłatne dla każdego Polaka od 12 r. ż.

Liczba diagnozowanych przypadków COVID-19 w Polsce faktycznie zmalała w ubiegłym miesiącu, ale dane te należy interpretować ostrożnie. Zniesienie obowiązku testowania oraz ograniczenie bezpłatnych testów do placówek POZ wpłynęły na zmniejszenie liczby raportowanych przypadków. Obecne warianty koronawirusa często wywołują objawy przypominające przeziębienie lub grypę, co dodatkowo utrudnia ich odróżnienie bez wykonania testu. W efekcie część przypadków COVID-19 może być niewykryta i nierozpoznana, co może zniekształcać rzeczywisty obraz zachorowań – mówi lekarz Krzysztof Urban, specjalista medycyny rodzinnej enel-med. 

Tarczą dla dzieci są szczepienia

Najczęściej diagnozowane wśród dzieci w październiku były przeziębienia i COVID-19. Liczba najmłodszych Polaków z ostrym zapaleniem nosa i gardła wzrosła o 25% w porównaniu z wrześniem, podczas gdy w przypadku koronawirusa liczba przypadków spadła o połowę (52%) – nadal jednak jest duża.

Aby zminimalizować ryzyko podwójnych zakażeń, szczególnie w sezonie grypowym, który w pełni rozwinie się w grudniu i styczniu, kluczowe jest podjęcie działań profilaktycznych. W tym celu niezbędne są szczepienia przeciw grypie oraz COVID-19. Przypominam, że skierowania na szczepienia przeciwko koronawirusowi są już dostępne dla dzieci powyżej 12. roku życia w rządowej aplikacji moje IKP. Niestety, widzimy coraz więcej przypadków zapalenia płuc, także o etiologii atypowej. Równocześnie odnotowujemy wzrost zachorowań na krztusiec, którego od lat już prawie nie obserwowaliśmy. To efekt spadku liczby szczepień, obecnie choroba ta pojawia się coraz częściej – sytuacja wymaga naszej uwagi i działań zapobiegawczych – mówi lekarz Sylwia Dyk, pediatra enel-med.

Triada w natarciu

Październik okazał się łaskawszy dla dorosłych, u których mimo wciąż wysokiej liczby przypadków przeziębień i COVID-19, odnotowano spadek liczby zachorowań. Ostre zapalenie nosa i gardła występowało o 18% rzadziej niż we wrześniu, a liczba przypadków koronawirusa zmniejszyła się o 76%. Wyniki te mogą świadczyć o chwilowym osłabieniu sezonu infekcyjnego, choć eksperci enel-med przewidują, że zbliżający się szczyt zachorowań dopiero przed nami. A pojedyncza infekcja to często nic w porównaniu z koinfekcjami, czyli jednoczesnym występowaniu w organizmie człowieka dwóch lub więcej wirusów. Może to być połączenie grypy i koronawirusa (tzw. flurona), grypy i RSV (często narażeni na nie są dzieci), a nawet grypy, koronawirusa i RSV (mówimy wtedy o triadzie).

– W sezonie infekcyjnym istnieje realne ryzyko nie tylko pojedynczych zakażeń, ale również koinfekcji lub występowania wirusów jeden po drugim, kiedy odporność jest osłabiona. W takich sytuacjach lawina objawów prowadzi do poważnych powikłań. Koinfekcje często skutkują cięższym przebiegiem choroby, wydłużeniem czasu rekonwalescencji, a także znacznym ryzykiem groźnych dla życia komplikacji, takich jak: niewydolność oddechowa, zapalenie płuc czy nawet sepsa. Dla osób po 60. roku życia oraz przewlekle chorych, szczególnie narażonych na ciężki przebieg tych infekcji, profilaktyka staje się wręcz niezbędna, dlatego szczepienia przeciw COVID-19, grypie i RSV są dla nich jedną z najważniejszych form profilaktyki – mówi lekarz Krzysztof Urban, specjalista medycyny rodzinnej enel-med.  

Krztusiec i kleszcze też nie odpuszczają

Warto zwrócić uwagę, że w dalszym ciągu na wysokim poziomie listy schorzeń dorosłych Polaków jest krztusiec. Jedynym sposobem, aby skutecznie ograniczyć ryzyko zachorowania, jest szczepienie. W przypadku osób pełnoletnich powtarza się je raz na dekadę.

Dodatkowo październik, dzięki sezonowi grzybowemu, przyniósł też wyraźny wzrost zachorowań na boreliozę. Warto pamiętać, że szczepionki przeciw tej chorobie wciąż nie ma, dlatego ważna jest ochrona przed kleszczami. Po każdej aktywności „w terenie” należy dokładnie sprawdzić skórę pod kątem ich obecności.

***

„Zdrowotny Monitoring Polaków” to inicjatywa enel-med, oparta na analizie wewnętrznych danych medycznych oraz rekomendacjach lekarzy. Projekt ma na celu regularne monitorowanie najczęściej występujących chorób i problemów zdrowotnych wśród dorosłych i dzieci w Polsce. Specjaliści identyfikują dominujące schorzenia w danym okresie oraz wskazują potencjalne zagrożenia na przyszłość. Comiesięczne statystyki umożliwiają bardziej świadome reagowanie na dynamicznie zmieniającą się sytuację zdrowotną, aby pomóc Polakom skuteczniej dbać o zdrowie i unikać poważnych powikłań.

Przeczytaj teraz

Szpital Medicover działa już od 15 lat

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 11.11.2024

Szpital Medicover, jeden z czołowych prywatnych ośrodków medycznych w Polsce, świętuje swoje 15-lecie. Od momentu otwarcia w 2009 roku, placówka zlokalizowana na warszawskim Wilanowie, udzieliła pomocy ponad 500 000 pacjentów, przeprowadziła ponad 114 tysięcy hospitalizacji i powitała na świecie ponad 13 550 noworodków.

Szpital Medicover to prywatny wielospecjalistyczny szpital, który zatrudnia ponad 400 lekarzy, ponad 500 pielęgniarek, położnych i pozostałej kadry medycznej (m.in. techników, fizjoterapeutów) oraz ponad 230 osób z zespołów wsparcia. Na powierzchni 16 tys. m² w ramach placówki działa szereg specjalistycznych oddziałów, które swoim pacjentom zapewniają wszechstronną opiekę. W ramach szpitala funkcjonują: Klinika Położnictwa, Klinika Ginekologii, Oddział Neonatologii i Intensywnej Terapii Noworodka, Klinika Kardiologii, Oddział Chorób Wewnętrznych, Klinika Kardiochirurgii, Klinika Chirurgii, Oddział Urologii, Oddział Pediatrii i Chirurgii Dziecięcej, Klinika Anestezjologii i Intensywnej Terapii, Oddział Pomocy Doraźnej, Klinika Medycyny Wellness, Szpitalne Centrum Konsultacyjne oraz Centrum Diagnostyki.

– Jesteśmy pierwszym tego typu szpitalem w Polsce, łączącym wysokospecjalistyczną medycynę z kompleksową opieką nad pacjentem. Każdego dnia myślimy o pacjentach, o tym jak możemy odpowiedzieć na ich potrzeby zdrowotne oraz udoskonalać unikalną jakość serwisu i opieki. Robimy to z sukcesem już do 15-stu lat – mówi Anna Nipanicz, Dyrektor Szpitala Medicover. – Co więcej, Szpital Medicover jest pierwszym i jedynym prywatnym, wielospecjalistycznym szpitalem w Polsce, który łączy pod jednym dachem zaawansowaną medycynę, taką jak: kardiochirurgia, kardiologia inwazyjna, urologia i ginekologia da Vinci, MRg FUS, leczenie endometriozy, z kliniką wellness, wyjątkowym oddziałem położniczym, oddziałem pediatrycznym, centrum diagnostycznym i konsultacyjnym i 24-godzinną izbą przyjęć – dodaje.

Zdjęcie z placu budowy

Od momentu swojego uruchomienia w 2009 roku Szpital Medicover, oferuje kompleksowy model opieki medycznej oparty zarówno o diagnostykę, konsultacje, jak i hospitalizację. Przez 15 lat swojej działalności placówka zapewniła opiekę medyczną ponad 500 000 pacjentom, przeprowadziła ponad 114 tysięcy hospitalizacji oraz ponad 90 tysięcy operacji i zabiegów (w tym planowych i na cito). W tym czasie w szpitalu przyszło na świat ponad 13 550 noworodków. Szpital nie tylko zdobył pozycję lidera w dziedzinie specjalistycznej opieki zdrowotnej, ale także wielokrotnie realizował pionierskie procedury, takie jak np. pierwsza operacja wieńcowa z minidostępu, podczas której pacjentowi wszczepiono więcej niż jeden pomost naczyniowy (bypass), wszczepienie przezcewnikowo biologicznej zastawki mitralnej, które przeszła pacjentka z ciężką niedomykalnością zastawki, czy pierwsza w Polsce operacja kardiochirurgiczna w asyście robota da Vinci. W dziedzinie wykorzystania systemu robotycznego placówka pozostaje liderem w kraju – wykonano w niej już łącznie ponad 2000 zabiegów w zakresie urologii, ginekologii i chirurgii.

Przyznanie certyfikatu „Ekspert Da Vinci”

– To, co udało się osiągnąć przez 15 lat funkcjonowania, jest naprawdę imponujące. Nasz szpital jest placówką prawdziwie wielospecjalistyczną, która oferuje pomoc dla trzech rodzajów pacjentów – abonamentowych, komercyjnych, oraz tych korzystających z procedur finansowanych przez płatnika publicznego – mówi lek. Krzysztof Przyśliwski, Dyrektor Medyczny Szpitala Medicover.

– Jesteśmy jedynym prywatnym ośrodkiem wykorzystującym FUS (Focused Ultrasound Surgery) w Europie Środkowo-Wschodniej. Przeprowadziliśmy do tej pory najwięcej w Polsce zabiegów w asyście robota Da Vinci, a w 2023 roku otworzyliśmy nowoczesną salę hybrydową, dzięki której poszerzamy portfolio usług z zakresu kardiochirurgii, kardiologii i chirurgii naczyniowej. Posiadamy wiodący ośrodek elektrofizjologiczny w Polsce z 24-godzinnym dyżurem hemodynamicznym oraz uznany ośrodek operacyjnego leczenia przewlekłej zatorowości płucnej – wylicza lek. Krzysztof Przyśliwski. – Nasz oddział pediatryczny jako jedyny w Europie ściśle współpracuje z Paley Institute – ośrodkiem ze Stanów Zjednoczonych leczącym najbardziej skomplikowane przypadki wad rozwojowych, wrodzonych i pourazowych schorzeń ortopedycznych. Możemy się także pochwalić największym prywatnym oddziałem chorób wewnętrznych w Polsce – dodaje.

Otwarcie sali hybrydowej (2023 r.)

Pionierskie operacje arytmii (2021 r.)

Szpital odnotowuje także wiele sukcesów w zakresie ginekologii, położnictwa i neonatologii. To wiodący ośrodek operacyjnego leczenia zaawansowanej endometriozy, którego specjaliści angażują się bardzo intensywnie w szkolenia lekarzy z innych placówek w tej dziedzinie, a także w edukację pacjentek. Natomiast wynik pracy zespołów położnictwa i neonatologii znajduje odzwierciedlenie między innymi w tym, że szpital od lat plasuje się na czołowych miejscach rankingu „Rodzić po Ludzku”. To wyróżnienie jest tym bardziej ważne, że ranking tworzony jest na podstawie ocen wystawianych przez pacjentki.

W Szpitalu Medicover działa także Oddział Pomocy Doraźnej, który całodobowo oferuje pomoc lekarza pomocy doraźnej w zakresie podstawowych, najczęstszych internistycznych, pediatrycznych, chirurgicznych i ortopedycznych problemów zdrowotnych. W razie konieczności możliwa jest dalsza diagnostyka i hospitalizacja w dedykowanych oddziałach. Oprócz Oddziału Pomocy Doraźnej na terenie szpitala funkcjonują także Ambulatoryjna Pomoc Doraźna, a także Szpitalne Centrum Konsultacyjne (SCK), w którym pacjenci odbywają wizyty u doświadczonych lekarzy specjalistów.

– Wiemy jak ważna w leczeniu jest dobra diagnostyka, dlatego do dyspozycji naszych specjalistów oddane są dwa rezonanse magnetyczne, tomograf, dwa aparaty RTG, oraz sześć aparatów USG – mówi Dyrektor Medyczny Szpitala Medicover lek. Krzysztof Przyśliwski. Co więcej posiadamy też dwie nowoczesne pracownie endoskopii, w których do tej pory przeprowadzono ponad 80 tysięcy badań.

Szpital Medicover dąży do utrzymania najwyższych standardów medycznych i jakości obsługi pacjentów, czego potwierdzeniem są liczne certyfikaty, w tym akredytacja przyznana przez Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia z jednym z najwyższych wyników zgodności ze standardami, certyfikaty ISO 9001 i ISO 27001 oraz wyróżnienia, takie jak: „Szpital bez bólu” i „Ekspert da Vinci”. Placówka cieszy się także bardzo dobrymi ocenami ze strony pacjentów: Net Promoter Score wynosi 96 dla oddziałów szpitalnych.

Szpital z lotu ptaka

– Po 15-stu latach nauczyliśmy się, że nie można spoczywać na laurach. Planujemy dalsze innowacje, tak aby móc kontynuować naszą misję. Chciałabym jednak podkreślić, że nasza siła tkwi w ludziach. To dzięki ich zaangażowaniu, wiedzy i determinacji możemy zapewniać pacjentom opiekę na światowym poziomie. – podsumowuje Anna Nipanicz, Dyrektor Szpitala Medicover.

Przeczytaj teraz