MBA: zarządzanie finansami w jednostkach ochrony zdrowia

Autor:
6 października 2012

Warszawska Uczelnia Łazarskiego zaprasza na specjalistyczny moduł menedżerski w programie MBA w ochronie zdrowia dotyczący zarządzania finansami w jednostkach ochrony zdrowia. Moduł rozpoczyna się 13 października 2012 roku.

Efektywne zarządzanie finansami w publicznych i niepublicznych jednostkach systemu ochrony zdrowia wymaga od zarządzających ustawicznego kształcenia oraz nieustannego śledzenia zmian zachodzących w tym sektorze.

Strategiczne zmiany po stronie płatnika – odejście od budżetowego systemu finansowania jednostek ochrony zdrowia, zastosowanie różnych wariantów kontraktowania świadczeń: przez samodzielne kasy chorych, następnie likwidację niezależnych płatników i utworzenie centralnego Narodowego Funduszu Zdrowia – spowodowały, że sektor ochrony zdrowia powszechnie uznawany jest za trudny do prognozowania, zmienny i cechujący się wysokim poziomem ryzyka inwestycyjnego. Obecnie stoimy przed kolejną zmianą systemową: likwidacją centralnego płatnika i powrotem do regionalizacji.

Mimo braku stabilności z roku na rok w Polsce powstaje coraz więcej nowych zakładów opieki zdrowotnej, także kapitał  międzynarodowy,  wykazuje znaczące zainteresowanie inwestycjami w polską infrastrukturę medyczną, zwiększając konkurencję na rynku usług zdrowotnych.

Ostatnie strategiczne zmiany w systemie finansowania świadczeń opieki zdrowotnej to wprowadzenie w 2008 r. systemu Jednorodnych Grup Pacjentów. Placówki ochrony zdrowia muszą się też zmierzyć z konsekwencjami tzw. ustawy refundacyjnej, której główne założenia weszły w życie w styczniu i lipcu 2012 roku. W 2013 roku system może czekać rewolucja wynikająca z zastosowania przepisów ustawy o działalności leczniczej – de facto wymuszające w niektórych wypadkach przekształcenie szpitali w spółki. Ustawa ta jeszcze zwiększa wagę sprawnego zarządzania finansami w ochronie zdrowia i prawidłowe prowadzenie rachunku kosztów.

Wpływ na sektor ochrony zdrowia może mieć też obowiązek wypłacania odszkodowań za zdarzenia medyczne wynikający z uchwalonej w 2011 roku ustawy o prawach pacjenta.

Dla zarządzających finansami w jednostkach ochrony zdrowia – zarówno po stronie płatnika jak i świadczeniodawców – prawdziwym wyzwaniem jest  zrozumienie filozofii nowych narzędzi i dostosowanie organizacji pracy w zakładach do zmienionych warunków.

Wyzwaniem dla menedżerów wciąż pozostaje transgraniczna opieka zdrowotna oraz tzw. turystyka medyczna. W sposób coraz bardziej zauważalny wpływają one na funkcjonowanie polskiego sektora opieki zdrowotnej, szczególnie w rejonach przygranicznych. W perspektywie kilku lat dyrektywa UE „pacjenci bez granic” może zmienić sytuację polskich jednostek ochrony zdrowia, szczególnie tych, które świadczą usługi ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. Przygotowanie się do zmian to nowe wyzwanie dla zarządzających.

Gospodarka lekiem, informatyzacja to kolejne obszary w których efektywne zarządzanie przynosi wymierne korzyści finansowe.
Audyty i kontrole to nie tylko obszary ryzyka dla zarządzających, ale także narzędzia dostarczające  informacji, które mogą mieć zasadniczy wpływ  na podniesienie jakości zarządzania w jednostkach ochrony zdrowia.    

Wykłady stanowić będą kompilację wiedzy z zakresu zdrowia publicznego, ekonomii i prawa, a informacje teoretyczne będą uzupełnione przykładami z bogatej praktyki zawodowej wykładowców. Koncentracja na praktycznych aspektach zagadnień i najnowszych istotnych zmianach w otoczeniu prawnym jednostek ochrony zdrowia to najważniejsze cele szkolenia.
   
EFEKTY KSZTAŁCENIA(Wiedza /umiejętności  jakie zdobędzie słuchacz) :

Po ukończeniu modułu słuchacz będzie posiadał wiedzę na temat:

• systemów  opieki zdrowotnej w Europie i na świecie,
• istotnych aspektów prawa unijnego  dotyczącego sektora ochrony zdrowia,
• wydatków publicznych i prywatnych związanych z finansowaniem opieki zdrowotnej,
• podstaw  funkcjonowania i  działalności Narodowego Funduszu Zdrowia,
• roli kluczowych podmiotów działających w sektorze ochrony zdrowia w kontekście procesów konsolidacji rynku usług zdrowotnych,
• metod analizy sytuacji finansowej podmiotów leczniczych,
• nowoczesnych metod dotyczących obliczaniu  kosztów świadczeń opieki zdrowotnej,
• zadłużenia sektora ochrony zdrowia,
• systemów informatycznych  w systemie ochrony zdrowia,
• zasad dotyczących gospodarki lekiem,
• modeli Partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) w ochronie zdrowia,
• procedur dotyczących  prowadzenia kontroli w podmiotach leczniczych, 
• prywatnych i dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych,
• zasad organizacji udzielania świadczeń w podmiocie leczniczym,
• form zatrudnienia pracowników w podmiotach leczniczych.

Po ukończeniu modułu słuchacz będzie posiadał umiejętności:

• dokonywania analizy konsekwencji implementacji prawa unijnego do polskiego systemu prawnego obowiązującego w sektorze ochrony zdrowia,
• dokonywania analizy perspektyw rozwoju rynku świadczeń opieki zdrowotnych   finansowanych ze środków publicznych,
• stosowania praktycznych i efektywnych zasad w kontraktowaniu, finansowaniu i rozliczaniu świadczeń opieki zdrowotnej,
• korzystania z narzędzi finansowych podnoszących efektywność wykorzystania zasobów,
• posługiwania się nowoczesnymi  metodami dotyczącymi  obliczania  kosztów świadczeń opieki zdrowotnej,
• stosowania narzędzi w efektywnym procesie zarządzania długiem i konsolidacji zadłużenia,
• wdrażania i zarządzania  systemem IT,
• prowadzenia  symulacji zarządczych w jednostce ochrony zdrowia,
• efektywnego gospodarowania  lekiem w podmiocie leczniczym,
• wdrażania projektów PPP,
• zasad postępowania w trakcie kontroli podmiotu prowadzącego działalność leczniczą,
• kontraktowania świadczeń w ramach ubezpieczeń prywatnych,
• stosowania efektywnych  narzędzi  w   organizacji udzielania świadczeń opieki zdrowotnej,
• zarządzania systemem wynagradzania w podmiotach leczniczych.


ADRESACI STUDIÓW:

Dyrektorzy i inna kadra zarządzająca publicznymi i niepublicznymi podmiotami leczniczymi, pracownicy urzędów administracji samorządowej, przedstawiciele samorządów zawodów medycznych, pracownicy innych instytucji i organizacji działających na rynku ochrony zdrowia – lokalnych i centralnych struktur płatnika, firmy ubezpieczeniowe.

METODYKA ZAJĘĆ:

Wykład, analiza aktów prawnych i dokumentów źródłowych, studia przypadków, dyskusje, warsztaty.

FORMA ZALICZENIA:

Egzamin pisemny w formie testu.


SZCZEGÓŁOWY PROGRAM MODUŁU (86 godz.):

1) Systemy  opieki zdrowotnej w Europie i na świecie (4 godz.)
• Wady i zalety poszczególnych systemów finansowania i rozliczania świadczeń opieki zdrowotnej – wpływ sposobu finansowania na realizację i dostępność do świadczeń,
• Przykłady dopłat pacjentów do świadczeń zdrowotnych finansowanych przez ubezpieczycieli  – element finansowania świadczeń opieki zdrowotnej na przykładzie wybranych krajów Unii Europejskiej,
• Konsekwencje  implementacji niektórych dyrektyw UE dla systemu ochrony zdrowia w Polsce.

Wykładowca: dr n. med. Piotr Warczyński

2) Finansowanie ochrony zdrowia w Polsce w kontekście ustawy o działalności leczniczej (6 godz.)
- Finansowanie ze środków publicznych
- Finansowanie ze środków niepublicznych (abonament medyczne, opłaty pacjentów za „usługi ponadstandardowe”, przepisy prawne regulujące usługi finansowe)

Wykładowca: dr n. med. Piotr Warczyński

3) Zasady finansowania i rozliczania świadczeń opieki zdrowotnej w Polsce (6 godz.)
• Stawka kapitacyjna i współczynniki epidemiologiczne oraz zadaniowe w podstawowej opiece zdrowotnej,
• System Jednorodnych Grup Pacjentów w leczeniu szpitalnym i rehabilitacji, perspektywa wprowadzenia JGP do rozliczeń ambulatoryjnej opieki specjalistycznej i konsekwencje dla świadczeniodawców,
• Finansowanie opieki długoterminowej i hospicyjnej; świadczenia udzielane w warunkach domowych,
• Metody  stosowane przez płatnika w celu stymulacji i ograniczeniu podaży świadczeń zdrowotnych.
 
Wykładowca: dr n. med. Jacek Grabowski

4) Prawne aspekty kontraktowania i rozliczania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (4 godz.)
• Praktyczne aspekty udziału w postępowaniach o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej- konkursy, rokowania, negocjacje, podpisywanie umów,
• Ofertowanie – wymogi dla oferentów,
• Rozliczanie umów – przesunięcia środków, rozliczanie nadwykonań – ugoda czy proces,
• Wprowadzenie koszyka świadczeń gwarantowanych - konsekwencje dla świadczeniodawców, płatnika i pacjentów.

Wykładowca: Adam Twarowski

5) Opieka koordynowana - procesy konsolidacji oraz integracji opieki zdrowotnej (6 godz.)
• Doświadczenia międzynarodowe i ich wpływ na rynek usług zdrowotnych w Polsce
• Ewolucja wybranych płatników publicznych i prywatnych
• Efekty skali, łańcuch wartości, koordynacja i zarządzanie w ochronie zdrowia,
• Cele w organizacji i strategii świadczeniodawców,
•  Role interesariuszy na rynku usług medycznych
  
    Wykładowca: dr Adam Kozierkiewicz

6) Przychody i koszty w jednostce ochrony zdrowia-analiza ekonomiczna
(4 godz.)
• Płynność, rentowność, aktywność, wypłacalność – wskaźniki analizy finansowej,
• Przychody i koszty jednostek ochrony zdrowia- ewidencja, kwalifikacja i identyfikacja, 
• Koszty (zmienne, stałe, bezpośrednie, działalności pomocniczej) jednostek ochrony zdrowia,
• Narzędzia finansowe podnoszące efektywność wykorzystania zasobów.

Wykładowca: Halina Depcik

7) Rachunek kosztów świadczeń opieki zdrowotnej  (4 godz.)
• Metodologia liczenia kosztów świadczeń opieki zdrowotnej,
• Wycena świadczeń a rentowność procedur medycznych,
• Narzędzia zarządcze  wpływające na  efektywność kosztową procedur medycznych,
• Metody monitorowania kosztów świadczeń opieki zdrowotnej.

Wykładowca: Marek Wesołowski

8)  Zarządzanie długiem w jednostce ochrony zdrowia (4 godz.)
• Analiza zadłużenia sektora ochrony zdrowia,
• Konsekwencje narastania  długu dla jednostki ochrony zdrowia,
• Narzędzia w efektywnym procesie zarządzania długiem,
• Konsolidacja zadłużenia.  

Wykładowca: Marek Wójtowicz 

9) Transgraniczna opieka  - aspekty finansowe i rozliczeniowe (4 godz.)
• Zasady finansowania i rozliczania leczenia na terenie UE – leczenie w stanach nagłych versus leczenie planowe, procedura uzyskiwania zgody Prezesa NFZ na sfinansowanie planowego leczenia za granicą (rola zakładu opieki zdrowotnej w procedurze uzyskania zgody na finansowanie planowego leczenia za granicą), 
• Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego – nowe zasady wydawania dokumentu, ograniczenia i możliwości korzystania ze świadczeń na podstawie EKUZ,
• Turystyka medyczna – nowe możliwości uzyskania przychodów przez zakłady opieki zdrowotnej – nowe możliwości i formalne ograniczenia i zagrożenia,
• Dyrektywa ,,pacjenci bez granic”  praktyczny  wpływ na rozwój sektora ochrony zdrowia.

Wykładowca: Jerzy Gryglewicz


10) Efektywne zarządzanie systemami informatycznym w placówce ochrony zdrowia (4 godz.)
• Systemy informatyczne w systemie ochrony zdrowia,
• Rozwiązania informatyczne dla świadczeniodawców na rynku polskim,
• Wdrażanie i zarządzanie  systemem IT,
• Praktyczne przykłady korzyści  wdrożenia systemów IT,
• Pozyskiwanie środków zewnętrznych na finansowanie IT.

Wykładowca: Anna Wójcik


11) Efektywne narzędzia w   organizacji udzielania świadczeń opieki zdrowotnej (4 godz.)
• Organizacja udzielania świadczeń w poszczególnych rodzajach,
• Optymalizacja czasu pracy personelu medycznego,
• Procedura i zasady weryfikacji prawa do świadczeń w ramach NFZ,
• Listy oczekujących – praktyczne aspekty prowadzenia list.

Wykładowca: Małgorzata Zaława-Dąbrowska

12) Planowanie i symulacje zarządcze w jednostce ochrony zdrowia (4 godz.)
• Metodologia zbierania, przetwarzania i raportowania informacji o kosztach,
• Wykorzystywanie narzędzi rachunkowości zarządczej w praktyce:
- analizy wskaźnikowe
- analizy porównawcze
• Metodologia budżetowania zadań i kosztów,
• Controlling, strategiczna karta wyników,
• Praktyczne zastosowanie informatycznych narzędzi wspomagających (oprogramowanie Business Intelligence).

Wykładowca: Marek Wesołowski

13) Gospodarka lekiem w zakładzie opieki zdrowotnej (4 godz.)
• Zasady finansowanie i rozliczania  produktów leczniczych w jednostce ochrony zdrowia  (Leki recepturowe, programy terapeutyczne, chemioterapia, próbki leków, „leki charytatywne”),
• Apteka szpitalna - receptariusz, współpraca z oddziałami, 
• Badania kliniczne – możliwości pozyskania środków finansowych dla szpitala,  
• Przedstawiciel farmaceutyczny w szpitalu (procedury, finansowanie spotkań).

Wykładowca: Maciej Bogucki


14) Partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) (4 godz.)
• Podstawy prawne PPP,
• Perspektywy rozwoju formuły PPP w ochronie zdrowia,
• PPP przykłady rozwiązań  światowych,
• PPP w Polsce (analiza przypadku).

Wykładowca: Marta Piotrowska 

15) Kontrole w zakresie zarządzanie i gospodarki  finansowej w jednostkach ochrony zdrowia w kontekście (4 godz.)

• Zasady prowadzenia kontroli w podmiotach prowadzących działalność leczniczą   przez NIK ,NFZ, MZ, sanepid, nadzór farmaceutyczny i inne,
• Kontrole koordynowane i interwencyjne,
• Wyniki kontroli  NIK – analiza przypadków,
• Wyniki kontroli NFZ- analiza przypadków.

Wykładowca: Jerzy Gryglewicz

16) Prywatne i dodatkowe ubezpieczenia zdrowotne (4 godz )

• Rodzaje prywatnych i dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych,
• Ubezpieczenia prywatne na świecie - wybrane przykłady,
• Rynek ubezpieczeń dodatkowych w Polsce,
• Kontraktowanie świadczeń w ramach ubezpieczeń prywatnych.

Wykładowca: Witold Paweł Kalbarczyk

17) Zarządzanie systemem wynagradzania w podmiotach leczniczych (4 godz.)
• Formy zatrudnienia w podmiotach leczniczych,
• Istotne aspekty prawne związane z zatrudnieniem pracowników,
• Systemy motywacyjne.

Wykładowca: Jarosław Kozera

18) Frazeologia języka angielskiego (10 godz.)


KADRA WYKŁADOWCÓW:

Halina Depcik - absolwentka Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, praca mgr w Katedrze Rachunkowości, obecnie Naczelnik Wydziału Finansów i Funduszy Zagranicznych w Biurze Polityki Zdrowotnej Urzędu m.st. Warszawy. Poprzednio przez ok. 3 lat prezes zarządu w średniej wielkości zakładzie przetwórstwa żywności,
a wcześniej wieloletni praktyk w służbach finansowo-księgowych, również na stanowisku głównego księgowego oraz specjalisty ds. restrukturyzacji, w firmach o kapitale prywatnym i mieszanym.

Dr n. med. Jacek Grabowski – ekspert z zakresu zdrowia publicznego, systemów informacyjnych oraz zarządzania w ochronie zdrowia, od 2009 r. Kanclerz Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, w latach 2006-2009 Zastępca Prezesa ds. Medycznych NFZ,  były Dyrektor Łódzkiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ, w latach 2003-2005 pełnił funkcję zastępcy dyrektora Wydziału Zdrowia Publicznego Urzędu Miasta Łodzi  oraz głównego specjalisty Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia w  Warszawie.


Jerzy Gryglewicz - lider Modułu - Uczelnia Łazarskiego – lekarz, absolwent studiów podyplomowych z zarządzania jednostkami służby zdrowia na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz  aplikacji  Najwyższej Izby Kontroli. Były Zastępca Dyrektora ds. Klinicznych Instytutu Reumatologii w Warszawie, Zastępca Dyrektora Biura Polityki Zdrowotnej Urzędu miasta stołecznego Warszawy, główny specjalista w Departamencie Świadczeń Opieki Zdrowotnej i Departamencie Kontroli Wewnętrznej centrali NFZ. Doradca firm audytorskich i konsultingowych. Ekspert i uczestnik obrad ,,Białego Szczytu” i „Okrągłego Stołu w Ochronie Zdrowia”, były doradca międzyresortowego Zespołu ds. Rozwiązań Systemowych w Ochronie Zdrowia;

Dr Adam Kozierkiewicz – lekarz medycyny, pracownik Instytutu Zdrowia Publicznego Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, prezes spółki Wspólny Rynek Medyczny Sp z o.o. Był Dyrektorem Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, Wicedyrektorem i Dyrektorem Departamentu Informatyki Ministerstwa Zdrowia (w latach 1998-2001). Od maja 2006 r. jest Dyrektorem Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Prywatnej Służby Zdrowia. Jest autorem i współautorem wielu prac badawczych i wdrożeniowych z obszaru zarządzania w ochronie zdrowia, systemów informacyjnych i zdrowia publicznego, w tym: adaptacji i wdrożenia systemów klasyfikacyjnych chorób i procedur medycznych (ICD-10, ICD-9-CM), koncepcji i wdrożenia systemu informatycznego (ADT i Apteka szpitalna) w 266 szpitalach w ramach projektu Banku Światowego, systemu rejestru zakładów opieki zdrowotnej i in. Był autorem i uczestnikiem projektów poświeconych standardom w opiece zdrowotnej (projekty "koszykowe") realizowanych przez Ministerstwo Zdrowia w latach 1999-2001. Od 2002 roku prowadzi działalność konsultingową i szkoleniową w sektorze ochrony zdrowia w dziedzinie organizacji, ekonomiki zdrowia, statystyki i systemów informacyjnych. Wśród jego klientów znajdują się takie instytucje jak Ministerstwo Zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia, Komisja Europejska, Europejski Bank Inwestycyjny, Bank Światowy, Georgetown University i inne.


Adam Twarowski - radca prawny, legislator (ukończona aplikacja legislacyjna w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów), w latach 1994 - 2006 pracował w administracji rządowej, jako radca prawny, m.in. w Ministerstwie Finansów Ministerstwie Zdrowia oraz Narodowym Funduszu Zdrowia, w tym ostatnim był od 2003 roku Dyrektorem Biura Rady a od 2005 roku jednocześnie oraz Dyrektorem Biura Prawnego. Od 2007 roku wspólnik w Kancelarii Prawnej Twarowski i Wspólnicy Sp. k., gdzie zajmuje się doradztwem prawnym oraz zastępstwem procesowym w postępowaniach przez Zespołami Arbitrów/Krajową Izbą Odwoławczą oraz sądami powszechnymi, a także w przygotowywanie analiz i opinii prawnych w sprawach z zakresu zamówień publicznych, finansów publicznych oraz prawa medycznego i ochrony zdrowia. W trakcie pracy w Narodowym Funduszu Zdrowia aktywnie uczestniczył w procesie organizacji kontraktowania świadczeń opieki zdrowotnej, poczynając od prac nad projektami zarządzeń Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w tym zakresie, kończąc na przygotowywaniu decyzji administracyjnych rozpatrujących odwołania świadczeniodawców oraz reprezentując NFZ w związanych z tym postępowaniach sądowo-administracyjnych.  Specjalizuje się w zamówieniach publicznych, finansach publicznych, odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych, prawie cywilnym oraz w prawnej problematyce ochrony zdrowia i usług medycznych. Autor opracowań z zakresu prawa zamówień publicznych (na którym wzorowana jest procedura kontraktowania świadczeń opieki zdrowotnej), wykładowca na licznych szkoleniach z zakresu prawa medycznego, finansów publicznych oraz zamówień publicznych. Członek Polskiego Towarzystwa Legislacji.

Dr n. med. Piotr Warczyński – lekarz - specjalista chorób wewnętrznych, doktorat z gastroenterologii. Ukończył studia podyplomowe: Biznesu i zarządzania - Wyższa Szkoła Handlu i Finansów Międzynarodowych, Zarządzania jakością - Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania, Studium Edukacji Ekonomicznej - Szkoła Główna Handlowa; Obecnie Dyrektor Departamentu Organizacji Ochrony Zdrowia w Ministerstwie Zdrowia, zastępujący Dyrektora Generalnego, Wiceprzewodniczący Rady Akredytacyjnej Ministra Zdrowia, Wykładowca Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego;  Współtwórca ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji (2004), projektu nowej ustawy o zakładach opieki zdrowotnej (2007), pakietu ustaw zawetowanych przez Prezydenta w 2008 r., „Planu B”, projektu ustawy o działalności leczniczej i kilkunastu nowelizacji ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.

Anna Wójcik - Menedżer, PricewaterhouseCoopers (PwC) Warszawa. Absolwentka Studiów Podyplomowych na Wydziale Matematyki Uniwersytetu Łódzkiego, Magister Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości im. Koźmińskiego, absolwentka Prywatnej Wyższej Szkoły Biznesu i Administracji w Warszawie. Posiada certyfikat PRINCE2 Foundation oraz ITIL Foundation, MSP, TOGAF. Specjalizuje się w doradztwie w zakresie zarządzania projektami  informatycznymi i ryzykiem projektowym. Przed dołączeniem do zespołu PwC zdobyła doświadczenie pracując w strukturach Narodowego Funduszu Zdrowia oraz w firmach informatycznych TETA i Apexim, gdzie nadzorowała i uczestniczyła w wielu projektach wdrożeniowych z różnych dziedzin.

Marek Wójtowicz  absolwent Akademii Medycznej w Lublinie, specjalista chirurgii ogólnej II stopnia oraz absolwentem Podyplomowego Studium Ekonomiki Zdrowia Uniwersytetu Warszawskiego, Project Hope Executive Management Training Program (USA) i Podyplomowego Studium Zarządzania Opieką Zdrowotną dla Dyrektorów Szpitali.
Od roku 2006 jest członkiem Rady Doradczej Stowarzyszenia Menedżerów Opieki Zdrowotnej- STOMOZ. W poprzednich latach był prezesem (1994-2006) i wiceprezesem (1992-1994) Zarządu Głównego STOMZOZ. Ponadto pełnił funkcje p.o. dyrektora Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ (2008), dyrektora Lubelskiego Oddziału NFZ (2006-2008), dyrektora medycznego i dyrektora SP ZOZ w Puławach (2006) oraz dyrektora medycznego Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Lublinie (2009). Był również konsultantem Prezydenta RP ds. opieki zdrowotnej (2003-2005) oraz ekspertem w projektach edukacyjnych PHARE, Banku Światowego i Ministerstwa Zdrowia. W latach 2000-2006 był autorem i kierownikiem Programu Stypendialnego: Quality, Accreditation, Scholarships - QAS realizowanego ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Jest stałym, wieloletnim publicystą czasopism medycznych: Służba Zdrowia (Warszawa) i Ogólnopolski Przegląd Medyczny (Katowice) oraz wykładowcą  Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie, Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Uniwersytetu Gdańskiego i Medycznego Uniwersytetu Warszawskiego.
Od 2009 roku działa w branży finansującej rynek usług zdrowotnych. Jest członkiem Rad Nadzorczych Magellan S.A. i MedFinance S.A.

Witold Paweł Kalbarczyk, lekarz i menedżer, ekspert ochrony zdrowia. Absolwent Akademii Medycznej w Warszawie, a następnie licznych kursów z zakresu zarządzania w ochronie zdrowia oraz ubezpieczeń. Uczestnik, a następnie wykładowca i/lub menedżer kursów zarządzania w ochronie zdrowia Project HOPE, ETOS, PHARE, Leonardo da Vinci. W roku 1993 współautor programu reformy ochrony zdrowia w Polsce opartego o zasady koordynowanej opieki medycznej i doświadczenia amerykańskich organizacji HMO. W roku 2008 współautor propozycji Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) dotyczących zmian w systemie finansowania ochrony zdrowia w Polsce uwzględniających konkurencję płatników i udział firm ubezpieczeniowych w zarządzaniu środkami publicznymi na zdrowie. Posiada ponad 10-letnie doświadczenie na rynku ubezpieczeniowym i emerytalnym zdobyte w spółkach z udziałem kapitału zagranicznego. Zajmował się rozwojem i zarządzaniem produktów ubezpieczeniowych (majątkowe, na życie, emerytalne i zdrowotne), analizami rynku i marketingiem, a także wsparciem sprzedaży produktów ubezpieczeniowych. Ma także kilkuletnie doświadczenie w zakresie PR i Public Affairs w ochronie zdrowia zdobyte w firmie Burson-Marsteller. Posiada rozległą wiedzę na temat rynku ubezpieczeń na życie na świecie, rynku ubezpieczeń emerytalnych w Europie Centralnej oraz funkcjonowania systemów ochrony zdrowia w Polsce i na świecie. Pracował na kierowniczych stanowiskach m.in. w TUW TUW, Norwich Union/Sampo, ING Nationale-Nederlanden i PZU Życie S.A.. W latach 1996-2000 członek Zarządu, a następnie Prezes Zarządu Fundacji Wspierania Ubezpieczeń Wzajemnych. W latach 2000-2003 członek Rady Doradczej programu pomocowego dla systemu ochrony zdrowia Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Były Przewodniczący Komisji Ubezpieczeń Zdrowotnych i Wypadkowych oraz doradca Zarządu PIU. Członek Rady Nadzorczej EMC S.A. Jeden z inicjatorów, a następnie członek Rady Programowej Forum Ochrony Zdrowia na Forum Ekonomicznym w Krynicy. Współautor i jeden z redaktorów naukowych książki “Ubezpieczenia zdrowotne a koszyki świadczeń zdrowotnych. Przegląd rozwiązań”. Wykładowca szkoleń i studiów podyplomowych Akademii Leona Koźmińskiego, Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej, Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego oraz firmy Insurance Meeting Point. Obecnie prowadzi działalność doradczą w ochronie zdrowia samodzielnie lub we współpracy z polskimi i międzynarodowymi firmami doradczymi.

Marek Wesołowski - lekarz chirurg, ekspert rynku medycznego w dziedzinie zarządzania i technologii informacyjnych. Doświadczenie we wdrażaniu i użyciu systemów zarządczych w wielu szpitalach w kraju i za granicą. Promotor benchmarkingu i analizy businessowej w ochronie zdrowia. Twórca medycznej firmy informatycznej UHC. Prezes firmy SGA zajmującej się oceną efektywności w ochronie zdrowia

 

ORGANIZACJA ZAJĘĆ:
• Zajęcia rozpoczynają się 13 października 2012 r., odbywają się w trybie sobotnio-niedzielnym;
• Terminy kolejnych sesji to: 13-14.10.2012; 20-21.10.2012; 17-18.11.2012; 01-02.12.2012; 15-16.12.2012.
Harmonogram zajęć przygotowany zostanie po zakończeniu procesu rekrutacji.

ZASADY REKRUTACJI:
• Kandydaci muszą posiadać dyplom licencjata, magistra,
• Należy złożyć komplet wymaganych dokumentów.

WYMAGANE DOKUMENTY:
• wypełniony formularz zgłoszeniowy
• CV
• odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych
• kserokopia dowodu osobistego
• 2 fotografie
• kserokopia dowodu wniesionej opłaty za studia

OPŁATY:
• Czesne wynosi 3.500 zł za cały program - płatne jednorazowo
• Istnieje możliwość płatności ratalnej
• Czesne płatne w dwóch ratach wynosi: 2*1.850 zł = 3.700 zł
• Czesne płatne w czterech ratach wynosi: 4* 975 zł = 3.900 zł
• Absolwentów Uczelni Łazarskiego przysługuje 20% zniżki
Konto bankowe, na które można dokonywać wpłat:
Uczelnia Łazarskiego PKO BP XVI O/Warszawa
36 1020 1169 0000 8402 0015 4146
tytułem „moduł finansowy”

BIURO REKRUTACJI:
Uczelnia Łazarskiego
02 – 662 Warszawa ul. Świeradowska 43
p. 56, sektor D.
tel. 22 54 35 322 (poniedziałki-piatki w godz. 10.00-16.00)
mail: ckp@lazarski.pl

 

 


Warszawska Uczelnia Łazarskiego zaprasza na specjalistyczny moduł menedżerski w programie MBA w ochronie zdrowia dotyczący zarządzania finansami w jednostkach ochrony zdrowia. Moduł rozpoczyna się 13 października 2012 roku.

Efektywne zarządzanie finansami w publicznych i niepublicznych jednostkach systemu ochrony zdrowia wymaga od zarządzających ustawicznego kształcenia oraz nieustannego śledzenia zmian zachodzących w tym sektorze.

Strategiczne zmiany po stronie płatnika – odejście od budżetowego systemu finansowania jednostek ochrony zdrowia, zastosowanie różnych wariantów kontraktowania świadczeń: przez samodzielne kasy chorych, następnie likwidację niezależnych płatników i utworzenie centralnego Narodowego Funduszu Zdrowia – spowodowały, że sektor ochrony zdrowia powszechnie uznawany jest za trudny do prognozowania, zmienny i cechujący się wysokim poziomem ryzyka inwestycyjnego. Obecnie stoimy przed kolejną zmianą systemową: likwidacją centralnego płatnika i powrotem do regionalizacji.

Mimo braku stabilności z roku na rok w Polsce powstaje coraz więcej nowych zakładów opieki zdrowotnej, także kapitał  międzynarodowy,  wykazuje znaczące zainteresowanie inwestycjami w polską infrastrukturę medyczną, zwiększając konkurencję na rynku usług zdrowotnych.

Ostatnie strategiczne zmiany w systemie finansowania świadczeń opieki zdrowotnej to wprowadzenie w 2008 r. systemu Jednorodnych Grup Pacjentów. Placówki ochrony zdrowia muszą się też zmierzyć z konsekwencjami tzw. ustawy refundacyjnej, której główne założenia weszły w życie w styczniu i lipcu 2012 roku. W 2013 roku system może czekać rewolucja wynikająca z zastosowania przepisów ustawy o działalności leczniczej – de facto wymuszające w niektórych wypadkach przekształcenie szpitali w spółki. Ustawa ta jeszcze zwiększa wagę sprawnego zarządzania finansami w ochronie zdrowia i prawidłowe prowadzenie rachunku kosztów.

Wpływ na sektor ochrony zdrowia może mieć też obowiązek wypłacania odszkodowań za zdarzenia medyczne wynikający z uchwalonej w 2011 roku ustawy o prawach pacjenta.

Dla zarządzających finansami w jednostkach ochrony zdrowia – zarówno po stronie płatnika jak i świadczeniodawców – prawdziwym wyzwaniem jest  zrozumienie filozofii nowych narzędzi i dostosowanie organizacji pracy w zakładach do zmienionych warunków.

Wyzwaniem dla menedżerów wciąż pozostaje transgraniczna opieka zdrowotna oraz tzw. turystyka medyczna. W sposób coraz bardziej zauważalny wpływają one na funkcjonowanie polskiego sektora opieki zdrowotnej, szczególnie w rejonach przygranicznych. W perspektywie kilku lat dyrektywa UE „pacjenci bez granic” może zmienić sytuację polskich jednostek ochrony zdrowia, szczególnie tych, które świadczą usługi ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. Przygotowanie się do zmian to nowe wyzwanie dla zarządzających.

Gospodarka lekiem, informatyzacja to kolejne obszary w których efektywne zarządzanie przynosi wymierne korzyści finansowe.
Audyty i kontrole to nie tylko obszary ryzyka dla zarządzających, ale także narzędzia dostarczające  informacji, które mogą mieć zasadniczy wpływ  na podniesienie jakości zarządzania w jednostkach ochrony zdrowia.    

Wykłady stanowić będą kompilację wiedzy z zakresu zdrowia publicznego, ekonomii i prawa, a informacje teoretyczne będą uzupełnione przykładami z bogatej praktyki zawodowej wykładowców. Koncentracja na praktycznych aspektach zagadnień i najnowszych istotnych zmianach w otoczeniu prawnym jednostek ochrony zdrowia to najważniejsze cele szkolenia.
   
EFEKTY KSZTAŁCENIA(Wiedza /umiejętności  jakie zdobędzie słuchacz) :

Po ukończeniu modułu słuchacz będzie posiadał wiedzę na temat:

• systemów  opieki zdrowotnej w Europie i na świecie,
• istotnych aspektów prawa unijnego  dotyczącego sektora ochrony zdrowia,
• wydatków publicznych i prywatnych związanych z finansowaniem opieki zdrowotnej,
• podstaw  funkcjonowania i  działalności Narodowego Funduszu Zdrowia,
• roli kluczowych podmiotów działających w sektorze ochrony zdrowia w kontekście procesów konsolidacji rynku usług zdrowotnych,
• metod analizy sytuacji finansowej podmiotów leczniczych,
• nowoczesnych metod dotyczących obliczaniu  kosztów świadczeń opieki zdrowotnej,
• zadłużenia sektora ochrony zdrowia,
• systemów informatycznych  w systemie ochrony zdrowia,
• zasad dotyczących gospodarki lekiem,
• modeli Partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) w ochronie zdrowia,
• procedur dotyczących  prowadzenia kontroli w podmiotach leczniczych, 
• prywatnych i dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych,
• zasad organizacji udzielania świadczeń w podmiocie leczniczym,
• form zatrudnienia pracowników w podmiotach leczniczych.

Po ukończeniu modułu słuchacz będzie posiadał umiejętności:

• dokonywania analizy konsekwencji implementacji prawa unijnego do polskiego systemu prawnego obowiązującego w sektorze ochrony zdrowia,
• dokonywania analizy perspektyw rozwoju rynku świadczeń opieki zdrowotnych   finansowanych ze środków publicznych,
• stosowania praktycznych i efektywnych zasad w kontraktowaniu, finansowaniu i rozliczaniu świadczeń opieki zdrowotnej,
• korzystania z narzędzi finansowych podnoszących efektywność wykorzystania zasobów,
• posługiwania się nowoczesnymi  metodami dotyczącymi  obliczania  kosztów świadczeń opieki zdrowotnej,
• stosowania narzędzi w efektywnym procesie zarządzania długiem i konsolidacji zadłużenia,
• wdrażania i zarządzania  systemem IT,
• prowadzenia  symulacji zarządczych w jednostce ochrony zdrowia,
• efektywnego gospodarowania  lekiem w podmiocie leczniczym,
• wdrażania projektów PPP,
• zasad postępowania w trakcie kontroli podmiotu prowadzącego działalność leczniczą,
• kontraktowania świadczeń w ramach ubezpieczeń prywatnych,
• stosowania efektywnych  narzędzi  w   organizacji udzielania świadczeń opieki zdrowotnej,
• zarządzania systemem wynagradzania w podmiotach leczniczych.

ADRESACI STUDIÓW:

Dyrektorzy i inna kadra zarządzająca publicznymi i niepublicznymi podmiotami leczniczymi, pracownicy urzędów administracji samorządowej, przedstawiciele samorządów zawodów medycznych, pracownicy innych instytucji i organizacji działających na rynku ochrony zdrowia – lokalnych i centralnych struktur płatnika, firmy ubezpieczeniowe.

METODYKA ZAJĘĆ:

Wykład, analiza aktów prawnych i dokumentów źródłowych, studia przypadków, dyskusje, warsztaty.

FORMA ZALICZENIA:

Egzamin pisemny w formie testu.


SZCZEGÓŁOWY PROGRAM MODUŁU (86 godz.):

1) Systemy  opieki zdrowotnej w Europie i na świecie (4 godz.)
• Wady i zalety poszczególnych systemów finansowania i rozliczania świadczeń opieki zdrowotnej – wpływ sposobu finansowania na realizację i dostępność do świadczeń,
• Przykłady dopłat pacjentów do świadczeń zdrowotnych finansowanych przez ubezpieczycieli  – element finansowania świadczeń opieki zdrowotnej na przykładzie wybranych krajów Unii Europejskiej,
• Konsekwencje  implementacji niektórych dyrektyw UE dla systemu ochrony zdrowia w Polsce.

Wykładowca: dr n. med. Piotr Warczyński

2) Finansowanie ochrony zdrowia w Polsce w kontekście ustawy o działalności leczniczej (6 godz.)
– Finansowanie ze środków publicznych
– Finansowanie ze środków niepublicznych (abonament medyczne, opłaty pacjentów za „usługi ponadstandardowe”, przepisy prawne regulujące usługi finansowe)

Wykładowca: dr n. med. Piotr Warczyński

3) Zasady finansowania i rozliczania świadczeń opieki zdrowotnej w Polsce (6 godz.)
• Stawka kapitacyjna i współczynniki epidemiologiczne oraz zadaniowe w podstawowej opiece zdrowotnej,
• System Jednorodnych Grup Pacjentów w leczeniu szpitalnym i rehabilitacji, perspektywa wprowadzenia JGP do rozliczeń ambulatoryjnej opieki specjalistycznej i konsekwencje dla świadczeniodawców,
• Finansowanie opieki długoterminowej i hospicyjnej; świadczenia udzielane w warunkach domowych,
• Metody  stosowane przez płatnika w celu stymulacji i ograniczeniu podaży świadczeń zdrowotnych.
 
Wykładowca: dr n. med. Jacek Grabowski

4) Prawne aspekty kontraktowania i rozliczania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (4 godz.)
• Praktyczne aspekty udziału w postępowaniach o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej- konkursy, rokowania, negocjacje, podpisywanie umów,
• Ofertowanie – wymogi dla oferentów,
• Rozliczanie umów – przesunięcia środków, rozliczanie nadwykonań – ugoda czy proces,
• Wprowadzenie koszyka świadczeń gwarantowanych – konsekwencje dla świadczeniodawców, płatnika i pacjentów.

Wykładowca: Adam Twarowski

5) Opieka koordynowana – procesy konsolidacji oraz integracji opieki zdrowotnej (6 godz.)
• Doświadczenia międzynarodowe i ich wpływ na rynek usług zdrowotnych w Polsce
• Ewolucja wybranych płatników publicznych i prywatnych
• Efekty skali, łańcuch wartości, koordynacja i zarządzanie w ochronie zdrowia,
• Cele w organizacji i strategii świadczeniodawców,
•  Role interesariuszy na rynku usług medycznych
  
    Wykładowca: dr Adam Kozierkiewicz

6) Przychody i koszty w jednostce ochrony zdrowia-analiza ekonomiczna
(4 godz.)
• Płynność, rentowność, aktywność, wypłacalność – wskaźniki analizy finansowej,
• Przychody i koszty jednostek ochrony zdrowia- ewidencja, kwalifikacja i identyfikacja, 
• Koszty (zmienne, stałe, bezpośrednie, działalności pomocniczej) jednostek ochrony zdrowia,
• Narzędzia finansowe podnoszące efektywność wykorzystania zasobów.

Wykładowca: Halina Depcik

7) Rachunek kosztów świadczeń opieki zdrowotnej  (4 godz.)
• Metodologia liczenia kosztów świadczeń opieki zdrowotnej,
• Wycena świadczeń a rentowność procedur medycznych,
• Narzędzia zarządcze  wpływające na  efektywność kosztową procedur medycznych,
• Metody monitorowania kosztów świadczeń opieki zdrowotnej.

Wykładowca: Marek Wesołowski

8)  Zarządzanie długiem w jednostce ochrony zdrowia (4 godz.)
• Analiza zadłużenia sektora ochrony zdrowia,
• Konsekwencje narastania  długu dla jednostki ochrony zdrowia,
• Narzędzia w efektywnym procesie zarządzania długiem,
• Konsolidacja zadłużenia.  

Wykładowca: Marek Wójtowicz 

9) Transgraniczna opieka  – aspekty finansowe i rozliczeniowe (4 godz.)
• Zasady finansowania i rozliczania leczenia na terenie UE – leczenie w stanach nagłych versus leczenie planowe, procedura uzyskiwania zgody Prezesa NFZ na sfinansowanie planowego leczenia za granicą (rola zakładu opieki zdrowotnej w procedurze uzyskania zgody na finansowanie planowego leczenia za granicą), 
• Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego – nowe zasady wydawania dokumentu, ograniczenia i możliwości korzystania ze świadczeń na podstawie EKUZ,
• Turystyka medyczna – nowe możliwości uzyskania przychodów przez zakłady opieki zdrowotnej – nowe możliwości i formalne ograniczenia i zagrożenia,
• Dyrektywa ,,pacjenci bez granic”  praktyczny  wpływ na rozwój sektora ochrony zdrowia.

Wykładowca: Jerzy Gryglewicz


10) Efektywne zarządzanie systemami informatycznym w placówce ochrony zdrowia (4 godz.)
• Systemy informatyczne w systemie ochrony zdrowia,
• Rozwiązania informatyczne dla świadczeniodawców na rynku polskim,
• Wdrażanie i zarządzanie  systemem IT,
• Praktyczne przykłady korzyści  wdrożenia systemów IT,
• Pozyskiwanie środków zewnętrznych na finansowanie IT.

Wykładowca: Anna Wójcik


11) Efektywne narzędzia w   organizacji udzielania świadczeń opieki zdrowotnej (4 godz.)
• Organizacja udzielania świadczeń w poszczególnych rodzajach,
• Optymalizacja czasu pracy personelu medycznego,
• Procedura i zasady weryfikacji prawa do świadczeń w ramach NFZ,
• Listy oczekujących – praktyczne aspekty prowadzenia list.

Wykładowca: Małgorzata Zaława-Dąbrowska

12) Planowanie i symulacje zarządcze w jednostce ochrony zdrowia (4 godz.)
• Metodologia zbierania, przetwarzania i raportowania informacji o kosztach,
• Wykorzystywanie narzędzi rachunkowości zarządczej w praktyce:
– analizy wskaźnikowe
– analizy porównawcze
• Metodologia budżetowania zadań i kosztów,
• Controlling, strategiczna karta wyników,
• Praktyczne zastosowanie informatycznych narzędzi wspomagających (oprogramowanie Business Intelligence).

Wykładowca: Marek Wesołowski

13) Gospodarka lekiem w zakładzie opieki zdrowotnej (4 godz.)
• Zasady finansowanie i rozliczania  produktów leczniczych w jednostce ochrony zdrowia  (Leki recepturowe, programy terapeutyczne, chemioterapia, próbki leków, „leki charytatywne”),
• Apteka szpitalna – receptariusz, współpraca z oddziałami, 
• Badania kliniczne – możliwości pozyskania środków finansowych dla szpitala,  
• Przedstawiciel farmaceutyczny w szpitalu (procedury, finansowanie spotkań).

Wykładowca: Maciej Bogucki


14) Partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) (4 godz.)
• Podstawy prawne PPP,
• Perspektywy rozwoju formuły PPP w ochronie zdrowia,
• PPP przykłady rozwiązań  światowych,
• PPP w Polsce (analiza przypadku).

Wykładowca: Marta Piotrowska 

15) Kontrole w zakresie zarządzanie i gospodarki  finansowej w jednostkach ochrony zdrowia w kontekście (4 godz.)

• Zasady prowadzenia kontroli w podmiotach prowadzących działalność leczniczą   przez NIK ,NFZ, MZ, sanepid, nadzór farmaceutyczny i inne,
• Kontrole koordynowane i interwencyjne,
• Wyniki kontroli  NIK – analiza przypadków,
• Wyniki kontroli NFZ- analiza przypadków.

Wykładowca: Jerzy Gryglewicz

16) Prywatne i dodatkowe ubezpieczenia zdrowotne (4 godz )

• Rodzaje prywatnych i dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych,
• Ubezpieczenia prywatne na świecie – wybrane przykłady,
• Rynek ubezpieczeń dodatkowych w Polsce,
• Kontraktowanie świadczeń w ramach ubezpieczeń prywatnych.

Wykładowca: Witold Paweł Kalbarczyk

17) Zarządzanie systemem wynagradzania w podmiotach leczniczych (4 godz.)
• Formy zatrudnienia w podmiotach leczniczych,
• Istotne aspekty prawne związane z zatrudnieniem pracowników,
• Systemy motywacyjne.

Wykładowca: Jarosław Kozera

18) Frazeologia języka angielskiego (10 godz.)


KADRA WYKŁADOWCÓW:

Halina Depcik – absolwentka Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, praca mgr w Katedrze Rachunkowości, obecnie Naczelnik Wydziału Finansów i Funduszy Zagranicznych w Biurze Polityki Zdrowotnej Urzędu m.st. Warszawy. Poprzednio przez ok. 3 lat prezes zarządu w średniej wielkości zakładzie przetwórstwa żywności,
a wcześniej wieloletni praktyk w służbach finansowo-księgowych, również na stanowisku głównego księgowego oraz specjalisty ds. restrukturyzacji, w firmach o kapitale prywatnym i mieszanym.

Dr n. med. Jacek Grabowski – ekspert z zakresu zdrowia publicznego, systemów informacyjnych oraz zarządzania w ochronie zdrowia, od 2009 r. Kanclerz Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, w latach 2006-2009 Zastępca Prezesa ds. Medycznych NFZ,  były Dyrektor Łódzkiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ, w latach 2003-2005 pełnił funkcję zastępcy dyrektora Wydziału Zdrowia Publicznego Urzędu Miasta Łodzi  oraz głównego specjalisty Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia w  Warszawie.


Jerzy Gryglewicz – lider Modułu – Uczelnia Łazarskiego – lekarz, absolwent studiów podyplomowych z zarządzania jednostkami służby zdrowia na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz  aplikacji  Najwyższej Izby Kontroli. Były Zastępca Dyrektora ds. Klinicznych Instytutu Reumatologii w Warszawie, Zastępca Dyrektora Biura Polityki Zdrowotnej Urzędu miasta stołecznego Warszawy, główny specjalista w Departamencie Świadczeń Opieki Zdrowotnej i Departamencie Kontroli Wewnętrznej centrali NFZ. Doradca firm audytorskich i konsultingowych. Ekspert i uczestnik obrad ,,Białego Szczytu” i „Okrągłego Stołu w Ochronie Zdrowia”, były doradca międzyresortowego Zespołu ds. Rozwiązań Systemowych w Ochronie Zdrowia;

Dr Adam Kozierkiewicz – lekarz medycyny, pracownik Instytutu Zdrowia Publicznego Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, prezes spółki Wspólny Rynek Medyczny Sp z o.o. Był Dyrektorem Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, Wicedyrektorem i Dyrektorem Departamentu Informatyki Ministerstwa Zdrowia (w latach 1998-2001). Od maja 2006 r. jest Dyrektorem Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Prywatnej Służby Zdrowia. Jest autorem i współautorem wielu prac badawczych i wdrożeniowych z obszaru zarządzania w ochronie zdrowia, systemów informacyjnych i zdrowia publicznego, w tym: adaptacji i wdrożenia systemów klasyfikacyjnych chorób i procedur medycznych (ICD-10, ICD-9-CM), koncepcji i wdrożenia systemu informatycznego (ADT i Apteka szpitalna) w 266 szpitalach w ramach projektu Banku Światowego, systemu rejestru zakładów opieki zdrowotnej i in. Był autorem i uczestnikiem projektów poświeconych standardom w opiece zdrowotnej (projekty „koszykowe”) realizowanych przez Ministerstwo Zdrowia w latach 1999-2001. Od 2002 roku prowadzi działalność konsultingową i szkoleniową w sektorze ochrony zdrowia w dziedzinie organizacji, ekonomiki zdrowia, statystyki i systemów informacyjnych. Wśród jego klientów znajdują się takie instytucje jak Ministerstwo Zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia, Komisja Europejska, Europejski Bank Inwestycyjny, Bank Światowy, Georgetown University i inne.


Adam Twarowski – radca prawny, legislator (ukończona aplikacja legislacyjna w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów), w latach 1994 – 2006 pracował w administracji rządowej, jako radca prawny, m.in. w Ministerstwie Finansów Ministerstwie Zdrowia oraz Narodowym Funduszu Zdrowia, w tym ostatnim był od 2003 roku Dyrektorem Biura Rady a od 2005 roku jednocześnie oraz Dyrektorem Biura Prawnego. Od 2007 roku wspólnik w Kancelarii Prawnej Twarowski i Wspólnicy Sp. k., gdzie zajmuje się doradztwem prawnym oraz zastępstwem procesowym w postępowaniach przez Zespołami Arbitrów/Krajową Izbą Odwoławczą oraz sądami powszechnymi, a także w przygotowywanie analiz i opinii prawnych w sprawach z zakresu zamówień publicznych, finansów publicznych oraz prawa medycznego i ochrony zdrowia. W trakcie pracy w Narodowym Funduszu Zdrowia aktywnie uczestniczył w procesie organizacji kontraktowania świadczeń opieki zdrowotnej, poczynając od prac nad projektami zarządzeń Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w tym zakresie, kończąc na przygotowywaniu decyzji administracyjnych rozpatrujących odwołania świadczeniodawców oraz reprezentując NFZ w związanych z tym postępowaniach sądowo-administracyjnych.  Specjalizuje się w zamówieniach publicznych, finansach publicznych, odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych, prawie cywilnym oraz w prawnej problematyce ochrony zdrowia i usług medycznych. Autor opracowań z zakresu prawa zamówień publicznych (na którym wzorowana jest procedura kontraktowania świadczeń opieki zdrowotnej), wykładowca na licznych szkoleniach z zakresu prawa medycznego, finansów publicznych oraz zamówień publicznych. Członek Polskiego Towarzystwa Legislacji.

Dr n. med. Piotr Warczyński – lekarz – specjalista chorób wewnętrznych, doktorat z gastroenterologii. Ukończył studia podyplomowe: Biznesu i zarządzania – Wyższa Szkoła Handlu i Finansów Międzynarodowych, Zarządzania jakością – Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania, Studium Edukacji Ekonomicznej – Szkoła Główna Handlowa; Obecnie Dyrektor Departamentu Organizacji Ochrony Zdrowia w Ministerstwie Zdrowia, zastępujący Dyrektora Generalnego, Wiceprzewodniczący Rady Akredytacyjnej Ministra Zdrowia, Wykładowca Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego;  Współtwórca ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji (2004), projektu nowej ustawy o zakładach opieki zdrowotnej (2007), pakietu ustaw zawetowanych przez Prezydenta w 2008 r., „Planu B”, projektu ustawy o działalności leczniczej i kilkunastu nowelizacji ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.

Anna Wójcik – Menedżer, PricewaterhouseCoopers (PwC) Warszawa. Absolwentka Studiów Podyplomowych na Wydziale Matematyki Uniwersytetu Łódzkiego, Magister Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości im. Koźmińskiego, absolwentka Prywatnej Wyższej Szkoły Biznesu i Administracji w Warszawie. Posiada certyfikat PRINCE2 Foundation oraz ITIL Foundation, MSP, TOGAF. Specjalizuje się w doradztwie w zakresie zarządzania projektami  informatycznymi i ryzykiem projektowym. Przed dołączeniem do zespołu PwC zdobyła doświadczenie pracując w strukturach Narodowego Funduszu Zdrowia oraz w firmach informatycznych TETA i Apexim, gdzie nadzorowała i uczestniczyła w wielu projektach wdrożeniowych z różnych dziedzin.

Marek Wójtowicz  absolwent Akademii Medycznej w Lublinie, specjalista chirurgii ogólnej II stopnia oraz absolwentem Podyplomowego Studium Ekonomiki Zdrowia Uniwersytetu Warszawskiego, Project Hope Executive Management Training Program (USA) i Podyplomowego Studium Zarządzania Opieką Zdrowotną dla Dyrektorów Szpitali.
Od roku 2006 jest członkiem Rady Doradczej Stowarzyszenia Menedżerów Opieki Zdrowotnej- STOMOZ. W poprzednich latach był prezesem (1994-2006) i wiceprezesem (1992-1994) Zarządu Głównego STOMZOZ. Ponadto pełnił funkcje p.o. dyrektora Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ (2008), dyrektora Lubelskiego Oddziału NFZ (2006-2008), dyrektora medycznego i dyrektora SP ZOZ w Puławach (2006) oraz dyrektora medycznego Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Lublinie (2009). Był również konsultantem Prezydenta RP ds. opieki zdrowotnej (2003-2005) oraz ekspertem w projektach edukacyjnych PHARE, Banku Światowego i Ministerstwa Zdrowia. W latach 2000-2006 był autorem i kierownikiem Programu Stypendialnego: Quality, Accreditation, Scholarships – QAS realizowanego ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Jest stałym, wieloletnim publicystą czasopism medycznych: Służba Zdrowia (Warszawa) i Ogólnopolski Przegląd Medyczny (Katowice) oraz wykładowcą  Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie, Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Uniwersytetu Gdańskiego i Medycznego Uniwersytetu Warszawskiego.
Od 2009 roku działa w branży finansującej rynek usług zdrowotnych. Jest członkiem Rad Nadzorczych Magellan S.A. i MedFinance S.A.

Witold Paweł Kalbarczyk, lekarz i menedżer, ekspert ochrony zdrowia. Absolwent Akademii Medycznej w Warszawie, a następnie licznych kursów z zakresu zarządzania w ochronie zdrowia oraz ubezpieczeń. Uczestnik, a następnie wykładowca i/lub menedżer kursów zarządzania w ochronie zdrowia Project HOPE, ETOS, PHARE, Leonardo da Vinci. W roku 1993 współautor programu reformy ochrony zdrowia w Polsce opartego o zasady koordynowanej opieki medycznej i doświadczenia amerykańskich organizacji HMO. W roku 2008 współautor propozycji Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) dotyczących zmian w systemie finansowania ochrony zdrowia w Polsce uwzględniających konkurencję płatników i udział firm ubezpieczeniowych w zarządzaniu środkami publicznymi na zdrowie. Posiada ponad 10-letnie doświadczenie na rynku ubezpieczeniowym i emerytalnym zdobyte w spółkach z udziałem kapitału zagranicznego. Zajmował się rozwojem i zarządzaniem produktów ubezpieczeniowych (majątkowe, na życie, emerytalne i zdrowotne), analizami rynku i marketingiem, a także wsparciem sprzedaży produktów ubezpieczeniowych. Ma także kilkuletnie doświadczenie w zakresie PR i Public Affairs w ochronie zdrowia zdobyte w firmie Burson-Marsteller. Posiada rozległą wiedzę na temat rynku ubezpieczeń na życie na świecie, rynku ubezpieczeń emerytalnych w Europie Centralnej oraz funkcjonowania systemów ochrony zdrowia w Polsce i na świecie. Pracował na kierowniczych stanowiskach m.in. w TUW TUW, Norwich Union/Sampo, ING Nationale-Nederlanden i PZU Życie S.A.. W latach 1996-2000 członek Zarządu, a następnie Prezes Zarządu Fundacji Wspierania Ubezpieczeń Wzajemnych. W latach 2000-2003 członek Rady Doradczej programu pomocowego dla systemu ochrony zdrowia Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Były Przewodniczący Komisji Ubezpieczeń Zdrowotnych i Wypadkowych oraz doradca Zarządu PIU. Członek Rady Nadzorczej EMC S.A. Jeden z inicjatorów, a następnie członek Rady Programowej Forum Ochrony Zdrowia na Forum Ekonomicznym w Krynicy. Współautor i jeden z redaktorów naukowych książki “Ubezpieczenia zdrowotne a koszyki świadczeń zdrowotnych. Przegląd rozwiązań”. Wykładowca szkoleń i studiów podyplomowych Akademii Leona Koźmińskiego, Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej, Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego oraz firmy Insurance Meeting Point. Obecnie prowadzi działalność doradczą w ochronie zdrowia samodzielnie lub we współpracy z polskimi i międzynarodowymi firmami doradczymi.

Marek Wesołowski – lekarz chirurg, ekspert rynku medycznego w dziedzinie zarządzania i technologii informacyjnych. Doświadczenie we wdrażaniu i użyciu systemów zarządczych w wielu szpitalach w kraju i za granicą. Promotor benchmarkingu i analizy businessowej w ochronie zdrowia. Twórca medycznej firmy informatycznej UHC. Prezes firmy SGA zajmującej się oceną efektywności w ochronie zdrowia

 

ORGANIZACJA ZAJĘĆ:
• Zajęcia rozpoczynają się 13 października 2012 r., odbywają się w trybie sobotnio-niedzielnym;
• Terminy kolejnych sesji to: 13-14.10.2012; 20-21.10.2012; 17-18.11.2012; 01-02.12.2012; 15-16.12.2012.
Harmonogram zajęć przygotowany zostanie po zakończeniu procesu rekrutacji.

ZASADY REKRUTACJI:
• Kandydaci muszą posiadać dyplom licencjata, magistra,
• Należy złożyć komplet wymaganych dokumentów.

WYMAGANE DOKUMENTY:
• wypełniony formularz zgłoszeniowy
• CV
• odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych
• kserokopia dowodu osobistego
• 2 fotografie
• kserokopia dowodu wniesionej opłaty za studia

OPŁATY:
• Czesne wynosi 3.500 zł za cały program – płatne jednorazowo
• Istnieje możliwość płatności ratalnej
• Czesne płatne w dwóch ratach wynosi: 2*1.850 zł = 3.700 zł
• Czesne płatne w czterech ratach wynosi: 4* 975 zł = 3.900 zł
• Absolwentów Uczelni Łazarskiego przysługuje 20% zniżki
Konto bankowe, na które można dokonywać wpłat:
Uczelnia Łazarskiego PKO BP XVI O/Warszawa
36 1020 1169 0000 8402 0015 4146
tytułem „moduł finansowy”

BIURO REKRUTACJI:
Uczelnia Łazarskiego
02 – 662 Warszawa ul. Świeradowska 43
p. 56, sektor D.
tel. 22 54 35 322 (poniedziałki-piatki w godz. 10.00-16.00)
mail: ckp@lazarski.pl

 

 

Inne artykuły

Badania obrazowe w Grupie Diagnostyka

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 13.06.2025

Grupa Diagnostyka dynamicznie rozwija swoją ofertę badań obrazowych, obecnie tego typu badania można zrealizować w 20 placówkach na terenie całego kraju, a ich liczba będzie się zwiększać. Temu obszarowi działalności dedykowany jest nowy serwis internetowy www.obrazowa.diag.pl.

Gdzie zrealizujemy badania

W Grupie Diagnostyka wykonamy następujące badania obrazowe: tomografię komputerową, rezonans magnetyczny, ultrasonografię, badania rentgenowskie, mammografię i densytometrię. Podmioty realizujące badania to: Diagnostyka Wyrobek, Diagnostyka Obrazowa Bielsko-Biała i Livmed. Placówki sieci Diagnostyka Wyrobek znajdują się w: Kazimierzy Wielkiej (1), Krakowie (6), Myślenicach (2), Opolu (1), Raciborzu (1), Skawinie (1), Tarnowie (1), Warszawie (2) oraz Wodzisławiu Śląskim (1). Diagnostyka Obrazowa Bielsko-Biała działa na terenie Bielska-Białej, Livmed na terenie Wielkopolski – w Jarocinie (1), Kościanie (1) i Nowym Tomyślu (1).

Płatność za badania jest możliwa w trzech różnych trybach: odpłatnie, w ramach prywatnego ubezpieczenia oraz w ramach świadczeń Narodowego Funduszu Zdrowia.

Strona internetowa

Z myślą o pacjentach powstała strona internetowa https://obrazowa.diag.pl/, która dostarcza informacji na temat badań obrazowych, zakresu oferowanych usług oraz umożliwia umawianie wizyt. Oznaczenie „NFZ” na mapie lokalizacji pozwala szybko znaleźć placówki, które realizują badania w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia. W każdym z oddziałów istnieje również możliwość wykonania badań prywatnie. Najkrótsze terminy dostępne są w pięciu lokalizacjach: w Warszawie przy ul. Jutrzenki 100, w Tarnowie przy ul. Lwowskiej 197, w Krakowie przy ul. Koło Strzelnicy 3, w Bielsku-Białej przy ul. Oświęcimskiej 39 i w Opolu przy ul. Wróblewskiego 46. Wizytę można umówić telefonicznie lub za pomocą formularza online (formularz dotyczy pięciu placówek z najkrótszymi terminami).

Synergia działań

Grupa Diagnostyka wspiera także podmioty medyczne, oferując usługę teleradiologii oraz wynajem mobilnych pracowni diagnostyki obrazowej. Synergia tych działań harmonizuje z realizacją wizji i misji firmy, której celem jest ustanawianie najwyższych standardów w sektorze profilaktyki zdrowotnej oraz wspomaganie ludzi w dążeniu do dłuższego i lepszego życia.

Przeczytaj teraz

Nowa przychodnia POZ na medycznej mapie Poznania. Co to oznacza dla pacjentów?

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 11.06.2025

Nowa placówka to miejsce, w którym pacjenci mogą zapisać się m.in. do lekarza rodzinnego, skorzystać z opieki pielęgniarki i położnej środowiskowej, realizować programy profilaktyczne oraz uzyskać kompleksową pomoc w ramach opieki koordynowanej.

Centrum Medyczne Scanmed American Heart of Poland oferuje nie tylko świadczenia POZ, ale również opiekę w ramach Programu „Moje Zdrowie” oraz Opieki Koordynowanej. To oznacza, że pacjenci objęci są ciągłą, wielospecjalistyczną opieką – od diagnostyki, przez leczenie, po kontrolę stanu zdrowia. W placówce dostępne są również konsultacje z zakresu kardiologii, ginekologii, pediatrii, ortopedii i reumatologii.

– Otwarcie Centrum Medycznego Scanmed w Poznaniu to dla nas ważny moment i zarazem przykład realnej synergii między Grupą American Heart of Ponad a Scanmed. Placówka dotychczas działająca jako I-KAR Centrum Chorób Serca i Układu Krążenia przekształca się w Centrum Medyczne Scanmed i rozszerza swoją działalność m.in. o podstawową opiekę zdrowotną. Ta synergia pozwala nam nie tylko poszerzać ofertę medyczną, ale również skutecznie odpowiadać na realne potrzeby pacjentów i społeczności lokalnych. Dzięki efektywnemu wykorzystaniu zasobów obu Grup pacjenci zyskują dostęp do kompleksowej opieki – blisko swojego miejsca zamieszkania – informuje Adam Szlachta, Prezes Zarządu American Heart of Poland i Scanmed.

– Łączymy siły, bo wiemy, jak istotne jest zapewnienie pacjentom w Poznaniu dostępu do kompleksowej opieki. Planujemy sukcesywnie rozszerzać zakres usług o kolejne specjalizacje. Chcemy czerpać doświadczenia z obu organizacji – American Heart of Poland oraz Scanmed – i budować rozwiązania, które pozwolą nam oferować pacjentom opiekę na jak najlepszym poziomie – powiedział dr n. med. Paweł Kaźmierczak, Dyrektor medyczny i Członek Zarządu American Heart of Poland i Scanmed.

 – W nowo otwartej placówce w Poznaniu realizujemy świadczenia z zakresu Podstawowej Opieki Zdrowotnej. W ramach Opieki Koordynowanej i Programu „Moje Zdrowie” nasi lekarze rodzinni otaczają pacjentów kompleksową opieką medyczną. Dodatkowo świadczymy usługi m.in. z zakresu kardiologii, ginekologii, pediatrii, ortopedii, reumatologii – wyjaśniła Marzena Binek, Dyrektor Centrów Medycznych Scanmed i AHP.

Placówka zlokalizowana jest w miejscu dawnego I-KAR Centrum Chorób Serca i Układu Krążenia i przeszła gruntowną modernizację. Podczas symbolicznego otwarcia, które odbyło się 5 czerwca, goście mogli zwiedzić wnętrze przychodni, zapoznać się z zakresem dostępnych usług oraz poznać założenia opieki koordynowanej.

Aby zapisać się do Centrum Medycznego Scanmed AHP, wystarczy wypełnić deklarację wyboru lekarza podstawowej opieki zdrowotnej. Formularz dostępny jest na miejscu w przychodni oraz na stronie internetowej Narodowego Funduszu Zdrowia. Ważną informacją dla pacjentów jest to, że nie trzeba samodzielnie wypisywać się z dotychczasowej przychodni – złożenie nowej deklaracji automatycznie anuluje poprzednią.

Przeczytaj teraz

53% Polaków woli pracę w najmniejszych firmach. Nowy raport enel-med obala mit korporacyjnej przewagi

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 10.06.2025

Najnowszy raport enel-med wyraźnie pokazuje, że preferencje pracowników kierują się ku mniejszym, bardziej elastycznym organizacjom. Aż 53% Polek i Polaków, gdyby otrzymało identyczną ofertę zatrudnienia od mikro/małej firmy oraz dużej firmy/korporacji, wybrałoby tę pierwszą. Dużą organizację wskazało jedynie 24% badanych – wynika z raportu enel-med „Łączy nas zdrowie. W MŚP”. Co więcej, 66% osób obecnie zatrudnionych w dużych firmach deklaruje, że zmieniłoby pracodawcę na mniejszego pracodawcę, jeśli ten zaproponowałby lepsze wynagrodzenie. Eksperci zwracają uwagę, że rynek pracy może przechylić się w stronę MŚP, jeśli odpowiedzą oni nie tylko na rosnące oczekiwania finansowe pracowników, ale także w zakresie kultury organizacyjnej, benefitów i zdrowia.

– Małe firmy, uwzględniając pełną perspektywę gospodarczą, tylko z nazwy są „małe”. W rzeczywistości stanowią 99,8% wszystkich przedsiębiorstw w Polsce, zatrudniają prawie 7 milionów osób i generują ponad połowę naszego PKB. A cały czas to korporacje dominują w debacie o rynku pracy. Nasz raport pokazuje, że nie do końca słusznie. Gdyby Polacy mieli do wyboru identyczną ofertę zatrudnienia od małej i dużej organizacji, ponad połowa wybrałaby tą pierwszą. To wyraźny sygnał, że mniejsze firmy są realną alternatywą dla dużych pracodawców i mają mocne argumenty, by przyciągać pracowników. A ich oczekiwania są coraz bardziej sprecyzowane. Na liście najważniejszych powodów, dla których osoby zatrudnione w korporacjach rozważyłyby przejście do mniejszych firm, tuż obok wyższego wynagrodzenia, znalazły się: lepszy zestaw benefitów i rozbudowana opieka medyczna. Zatem mniejsi pracodawcy muszą tylko dobrze wykorzystać swoje atuty i zadbać o to, co dla ludzi najważniejsze: zdrowie, relacje i poczucie wpływu – mówi Jacek Rozwadowski, Prezes Zarządu enel-med.

Duża przewaga małych firm

Zgodnie z wynikami najnowszego raportu enel-med „Łączy nas zdrowie. W MŚP”, gdyby Polacy otrzymali taką samą ofertę pracy od mikro/małej firmy (1-49 pracowników) oraz dużej firmy/korporacji (powyżej 250 pracowników), aż 53% wybrałoby małą organizację, a ponad dwa razy mniej osób, 24%, zdecydowałoby się na dużą firmę.

Preferencje pracowników są silnie skorelowane z miejscem ich obecnego zatrudnienia. Największą lojalność wobec małych struktur deklarują osoby pracujące już w mikrofirmach – 74% z nich przy identycznej ofercie pracy ponownie wybrałoby mikro lub małą firmę. Tylko 8% tej grupy skłoniłoby się ku dużej firmie lub korporacji. Wśród pracowników średnich firm (50-249 zatrudnionych), 43% wskazało mikro/małą firmę, a 31% dużą organizację. Największe poparcie dla dużych firm utrzymuje się wśród osób już tam zatrudnionych – 43% z nich wybrałoby ponownie dużą firmę, ale jednocześnie 27% byłoby gotowych przejść do mniejszej organizacji.

Duże finanse lub małe formalności

Analiza odpowiedzi pracowników wskazuje, że wielkość firmy determinuje postrzeganie jej atutów. Polki i Polacy najbardziej cenią w pracy w korporacji lub dużej firmie wyższe wynagrodzenie podstawowe (32%). Drugie miejsce zajął bogaty wybór benefitów pracowniczych (28% wskazań), a podium zamyka rozbudowana opieka medyczna (20%). Istotną część respondentów stanowią osoby, które nie lubią pracy w korporacji, ale nie widzą lepszej alternatywy – tak odpowiedziało aż 18% ogółu badanych. 

Pracę w mikro i małych firmach pracownicy najbardziej lubią za kameralną atmosferę (58% wskazań). Szczególnie często podkreślają to kobiety (64% wobec 49% mężczyzn). Na drugim miejscu znalazło się mniej sformalizowane środowisko pracy (43%), które daje większą elastyczność i mniej biurokracji. Trzecią najczęściej wymienianą korzyścią jest brak zagrożeń związanych z automatyzacją i rozwojem AI – czynnik ten wskazuje 22% pracowników. 

Pieniądze odgrywają kluczową rolę

Polacy obecnie zatrudnieni w dużych firmach zapytani o to, co mogłoby skłonić do rozważenia zmiany pracy na rzecz małej firmy, na pierwszym miejscu wskazali wyższe wynagrodzenie podstawowe (66%). To najczęściej wskazywany czynnik, który mógłby zmienić decyzję pracowników i to niezależnie od wieku czy stażu pracy. Ten element, jak wynika z wcześniejszych pytań, jest również główną przewagą korporacji nad mniejszymi pracodawcami. 

Na drugim miejscu uplasowała się oferta benefitów pracowniczych (24%). Podium zamyka szybka możliwość awansu (23%). Warto zauważyć, że co piąty pracownik (20%) wskazuje na rozbudowaną opiekę medyczną. Na dalszych miejscach jest możliwość przebranżowienia się lub zmiany ścieżki zawodowej (19%), polecenie osoby, którą dobrze zna (17%) oraz obecność w firmie osób, które dobrze znam (16%). 

Andrzej Kubisiak z Polskiego Instytutu Ekonomicznego wskazuje, że choć preferencje kandydatów dotyczące wielkości firmy, w której chcą pracować, wynikają z szerokiego wachlarza czynników, to w rzeczywistości decydujące okazują się mierzalne i łatwe do porównania aspekty finansowe. 

Dane GUS wskazują, że mediana wynagrodzeń w firmach zatrudniających powyżej 10 osób jest aż o 64% wyższa niż w mikroprzedsiębiorstwach (1-9 pracowników). Równie znacząca, choć nieco niższa, jest różnica w średnich wynagrodzeniach – sięga 55%. Warto jednak pamiętać, że statystyki te nie uwzględniają w pełni zjawisk nieformalnych. Według szacunków Polskiego Instytutu Ekonomicznego z 2021 r., tzw. płacenie pod stołem dotyczy nawet 12% rynku pracy, a w przypadku prywatnych mikrofirm – aż 31%. Oznacza to, że realna atrakcyjność wynagrodzeń w najmniejszych podmiotach może być inna niż wskazują oficjalne dane, ale wiąże się z istotnym ryzykiem prawnym i brakiem zabezpieczeń społecznych. Ostateczna decyzja o wyborze pracodawcy coraz częściej uwzględnia także stabilność zatrudnienia i możliwości rozwoju. W warunkach niepewności gospodarczej większe firmy mogą oferować wyższy poziom zabezpieczeń i szerszy dostęp do szkoleń. Potwierdzają to dane GUS – ponad 40% firm prowadzi ustawiczne szkolenia zawodowe, przy czym aktywność ta rośnie wraz z wielkością przedsiębiorstwa – mówi Andrzej Kubisiak, wicedyrektor Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Pełna wersja raportu jest dostępna tutaj.

Przeczytaj teraz

Co Polacy wiedzą o chorobach otępiennych?

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 9.06.2025

Ponad połowa Polaków (65%) uważa, że trudności z pamięcią i koncentracją to naturalny proces starzenia się – tymczasem mogą to być pierwsze sygnały chorób otępiennych.

Szpital Medicover przeprowadził ankietę dotyczącą świadomości Polaków w zakresie chorób otępiennych i zaburzeń pamięci. Jej celem było sprawdzenie, jakie choroby są rozpoznawane przez społeczeństwo, jak oceniana jest rola wczesnej diagnostyki oraz czy według Polaków pozwala ona realnie wpływać na jakość leczenia i opóźniać rozwój choroby. Wyniki ujawniają zarówno obszary, w których świadomość społeczna jest wysoka, jak i te, które wymagają jeszcze edukacji.

Badanie pokazało brak świadomości respondentów w zakresie najczęstszych przyczyn otępienia, poza chorobą Alzheimera. Otępienie czołowo-skroniowe wskazało jako znaną chorobę tylko 14% udzielających odpowiedzi, chociaż jest to czwarta najczęstsza przyczyna zaburzeń poznawczych i może dotyczyć nawet co 20 osoby z otępieniem. Jeszcze gorszy wynik miał miejsce w przypadku otępienia z ciałkami Lewy’ego, które szacunkowo stanowi od 5 do 20% przyczyn otępienia, a wiedzę o nazwie tego schorzenia miało zaledwie 6% pytanych – tłumaczy neurolog lek. Piotr Ślifirczyk. – Największy niepokój wzbudza brak wiedzy o otępieniu naczyniowym, które jest drugą najczęstszą przyczyną otępienia, a wskazało je zaledwie 12% osób z badanej grupy. Ten rodzaj otępienia jest bardzo ważny, ponieważ można skutecznie zatrzymać lub zahamować jego postępowanie, eliminując czynniki ryzyka chorób sercowo-naczyniowych. Pokazuje to jak bardzo konieczne jest zwiększenie wiedzy ludzi na temat problemów z pamięcią i zaburzeń poznawczych – dodaje.

Z badania wynika, że aż 82% Polaków zdecydowałoby się na przebadanie pod kątem zdrowia mózgu. To pozytywny sygnał pokazujący gotowość do działania. Jeśli chodzi o źródła informacji, do których Polacy zwróciliby się w pierwszej kolejności, niemal połowa badanych wymienia swojego lekarza rodzinnego, co podkreśla rolę podstawowej opieki zdrowotnej w kierowaniu pacjentów na odpowiednie badania.

Jedno z badań w Wielkiej Brytanii wskazało, że kliniczna ocena GP (odpowiednika polskich lekarzy pierwszego kontaktu) miała czułość tylko 56% i specyficzność 89%, co oznacza, że lekarze pierwszego kontaktu częściej nie rozpoznają otępienia niż je nadinterpretują. W wielu krajach lekarze rodzinni przyznają, że nie mają wystarczającej wiedzy o wczesnym rozpoznawaniu otępienia i nie zawsze uważają je za przydatne, co zmniejsza szansę na wczesną interwencję. Skierowanie pacjenta do neurologa lub specjalistycznej poradni pamięci znacząco poprawia jakość i trafność diagnozy, zwłaszcza przy zastosowaniu neuroobrazowania i testów neuropsychologicznych – komentuje lek. Piotr Ślifirczyk.

Lekarze pierwszego kontaktu odgrywają kluczową rolę w procesie rozpoznawania otępienia, ale ich skuteczność w wykrywaniu wczesnych objawów jest ograniczona głównie z powodu braku wiedzy, czasu i narzędzi. Konieczne jest poszerzenie ich wiedzy i skuteczności w przekierowaniu pacjentów do specjalistycznej diagnostyki – tłumaczy.

Jakie objawy nas niepokoją?

Jednym z ciekawszych wniosków badania jest to, jakie objawy uważane są za na tyle niepokojące, by podjąć działania – zarówno względem siebie, jak i bliskich. Najczęściej wskazywanym były zaburzenia orientacji, takie jak dezorientacja w czasie i miejscu czy problemy z rozpoznawaniem znajomych osób i otoczenia. Aż 63% respondentów deklarowało, że w takim przypadku zdecydowaliby się na badanie, przy czym kobiety wykazują w tej kwestii większą czujność niż mężczyźni, a największy odsetek odpowiedzi pochodził od osób w wieku 50-59 lat. Zaraz po zaburzeniach orientacji wskazywano problemy z pamięcią – zapominanie niedawnych wydarzeń, trudności w przypominaniu sobie informacji czy powtarzanie tych samych pytań. Kolejne były zaburzenia myślenia i rozumowania, obejmujące trudności w planowaniu, rozwiązywaniu problemów czy spowolnione myślenie. Najmniej niepokoju wywoływały natomiast problemy z oceną sytuacji, zaburzenia percepcji i osądu, a także zmiany nastroju i zachowania.

W mojej ocenie wskazane objawy nie są pierwszymi objawami, które powinny zaniepokoić. Objawy podawane przez respondentów wskazują już na otępienie, które można ocenić na stopień lekki. Konieczne jest większe uświadomienie społeczeństwa na dyskretne objawy, żeby jak najwcześniej rozpoznawać zaburzenia poznawcze. Czym wcześniej zostaną rozpoznane, tym większa szansa na ograniczenie ich skutków w przyszłości – mówi lek. Piotr Ślifirczyk.

Wzrost wiedzy na temat zdrowia mózgu i zaburzeń jego funkcji zwiększa czujność ludzi wobec obserwowanych u siebie trudności poznawczych oraz ewentualnych obciążeń rodzinnych związanych z przypadkami otępienia. Najczęstszym, a zarazem najbardziej rozpoznawalnym objawem poznawczym są zaburzenia pamięci, niejednokrotnie utożsamiane przez pacjentów z zaburzeniami poznawczymi w ogóle. Najczęstsze są zatem skargi na pamięć, takie jak: zapominanie niedawnych rozmów lub wydarzeń, trudności w pamiętaniu o umówionych spotkaniach, powtarzanie tych samych wypowiedzi, pytań lub czynności, gubienie i poszukiwanie różnych przedmiotów, potrzeba powracania do przeczytanych fragmentów książek. Często pojawiają się również skargi na trudności z przypominaniem sobie nazw przedmiotów, imion i nazwisk znanych osób czy utratę wątku wypowiedzi – tłumaczy dr hab. n. med. Katarzyna Polanowska, neuropsycholog. – Niepokój pacjentów i ich rodzin budzi także dezorientacja w znanym otoczeniu lub trudność w przypomnieniu sobie układu dobrze wcześniej znanych ulic, na przykład podczas jazdy samochodem. Pytani o inne zmiany w funkcjonowaniu, mogą dodatkowo wskazywać na mniejszą chęć do działania, pogorszenie samopoczucia psychicznego, trudności w załatwianiu spraw czy wykonywaniu różnych czynności – dodaje.

Co jest naturalną częścią procesu starzenia się?

Warto podkreślić, że ponad połowa badanych – aż 65% – uznaje, że trudności z pamięcią lub koncentracją to naturalna część procesu starzenia się. Co więcej, aż 58% respondentów uważa, że problemy z pamięcią są typowe dla starszego wieku i nie muszą świadczyć o chorobie otępiennej. Podobnie postrzegane są problemy z koncentracją oraz wykonywaniem codziennych czynności. Z kolei za sygnały ostrzegawcze, mogące świadczyć o rozwijającej się chorobie, Polacy uznają przede wszystkim problemy z mową i językiem, zaburzenia myślenia oraz zaburzenia orientacji.

Boimy się trudności w codziennym życiu

Zapytani o to, jakich objawów obawiają się najbardziej, respondenci wskazywali przede wszystkim problemy z wykonywaniem codziennych czynności, a także zaburzenia myślenia i pamięci. Jednocześnie badanie pokazało, że Polacy mają świadomość działań, które mogą wpłynąć na spowolnienie rozwoju objawów otępiennych. Wśród najczęściej wymienianych znalazły się ćwiczenia fizyczne, zdrowy, regularny sen, trening poznawczy (np. gry pamięciowe, łamigłówki, nauka nowych rzeczy) oraz aktywność społeczna, taka jak utrzymywanie kontaktów towarzyskich czy rozmowy. Paradoksalnie dieta i leki były wskazywane jako czynniki mniej istotne.

Wymienione przez respondentów działania profilaktyczne są bardzo ważne, lecz nie obejmują wszystkich aspektów, o które należy zadbać. Oprócz aktywności fizycznej, umysłowej i społecznej, zdrowa dieta i kontrola chorób przewlekłych są również bardzo istotne. Zbilansowane odżywianie, szczególnie dieta śródziemnomorska, bogata w warzywa, owoce, ryby, oliwę z oliwek i orzechy w połączeniu z ograniczeniem spożycia czerwonego mięsa, tłustych potraw i cukru, pomaga utrzymać prawidłową masę ciała. Otyłość zwiększa ryzyko rozwoju otępienia – mówi dr hab. n. med. Katarzyna Polanowska. – Konieczne jest także leczenie chorób przewlekłych, takich jak: nadciśnienie, cukrzyca czy hipercholesterolemia (podwyższony poziom cholesterolu we krwi), ponieważ mogą one prowadzić do uszkodzeń naczyń krwionośnych w mózgu i w konsekwencji do pogorszenia funkcji poznawczych. Zależności te zostały potwierdzone w badaniach nad otępieniem naczyniowym. – kontunuuje. – Nie można również zapomnieć o leczeniu zaburzeń psychicznych, w tym depresji, która zwiększa ryzyko otępienia, zwłaszcza u osób starszych, a także zaburzeń lękowych czy przewlekłego stresu. Ważne jest też ograniczenie, a najlepiej całkowita rezygnacja z używek i alkoholu. Długotrwałe spożywanie alkoholu ma toksyczny wpływ na mózg i może prowadzić do zaburzeń poznawczych. Warto także zadbać o sprawność wzroku i słuchu, ponieważ trudności percepcyjne mogą dodatkowo pogarszać funkcje poznawcze oraz utrudniać ich kompensację – podsumowuje dr hab. n. med. Katarzyna Polanowska.

Tylko 18% deklaruje, że ma osoby z chorobami otępiennymi w swoim otoczeniu

Co ciekawe, aż 82% respondentów deklarowało, że w ich najbliższym otoczeniu nie ma osób z chorobami otępiennymi, co może sugerować niedostrzeganie lub nieidentyfikowanie takich przypadków w rodzinie czy wśród znajomych.

Duża część osób podaje zaburzenia pamięci, problemy z koncentracją, problemy z wykonywaniem codziennych czynności jako objawy związane z naturalnym procesem starzenia się człowieka. Jednocześnie te same objawy wskazywane są jako objawy niepokojące w zakresie własnej osoby, które miałby skłonić do poddania się badaniu w kierunku problemów z pamięcią. Widać tutaj rozdzielenie pomiędzy spostrzeganiem objawów u starzejących się członków rodziny, gdzie ma miejsce większa akceptacja nieprawidłowości, w stosunku do objawów odnoszących się do własnej osoby, gdzie taka tolerancja jest dużo mniejsza. Nie można jednak liczyć na zachowanie świadomości objawów przy początkowych stadiach otępienia, ponieważ szacuje się, że nawet 30-40% osób nie spostrzega problemów poznawczych przy rozwijającej się chorobie. Konieczne jest wsparcie najbliższego otoczenia i członków rodziny w rozpoznawaniu zaburzeń poznawczych. Konieczna jest większa świadomość procesów dotyczących starzenia się i większa umiejętność rozpoznawania objawów będących podstawą do kontaktu ze specjalistą – podsumowuje lek. Piotr Ślifirczyk.

Według szacunków choroba Alzheimera dotyka w Polsce około 357 tysięcy osób. Wraz ze starzeniem się społeczeństwa liczba ta będzie rosła. Tymczasem wczesna diagnoza oznacza szansę na dłuższe zachowanie samodzielności, poprawę jakości życia i zmniejszenie obciążenia, jakie choroba nakłada na rodzinę.

Przeczytaj teraz

Światowy standard leczenia zaćmy w ramach NFZ. Szpital enel-med pierwszym Centrum Referencyjnym Rayner na Mazowszu

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 7.06.2025

30 maja br. w szpitalu enel-med w Warszawie otwarto pierwsze w stolicy Centrum Referencyjne Rayner – miejsce, w którym pacjenci w ramach świadczeń refundowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia zyskują dostęp do najnowocześniejszych technologii leczenia zaćmy. To ważny krok dla całego sektora ochrony zdrowia w Polsce, gdzie co roku przeprowadza się ponad 350 tys. operacji usunięcia zaćmy.

Centrum Referencyjne Rayner, otwarte w warszawskim szpitalu enel-med, to pierwsza tego typu placówka w stolicy. Powstało jako odpowiedź na rosnące potrzeby pacjentów oraz dynamiczny rozwój technologii wykorzystywanych w chirurgii okulistycznej.

Nie interesuje nas przeciętność ani kopiowanie rozwiązań innych placówek. W enel-med stawiamy na wyprzedzanie trendów i realną zmianę standardów opieki okulistycznej. Leczenie zaćmy to nie tylko szybki zabieg – to kompleksowy proces, w którym liczy się każdy etap: od precyzyjnej diagnostyki, przez najwyższej klasy soczewki, aż po długoterminową opiekę. Dzięki współpracy z Rayner jesteśmy pierwszym szpitalem w Warszawie, który oferuje soczewki ponadstandardowe w ramach NFZ – i to nie jest pusty slogan, tylko konkretna przewaga dla naszych pacjentów. Tworzymy miejsce, gdzie leczenie okulistyczne nie tylko odpowiada na potrzeby, ale je wyprzedza. Chcemy, by pacjenci, niezależnie od tego, czy korzystają z usług prywatnych, czy refundowanych, mieli dostęp do światowej klasy technologii i opieki na poziomie, który dotąd zarezerwowany był dla klinik zagranicznych. To nasz kierunek i nasza ambicja – rozwijać ofertę, która naprawdę zmienia jakość życia ludzi – podkreśla Jacek Rozwadowski, Prezes Zarządu enel-med.

Leczenie zaćmy na światowym poziomie – także w ramach NFZ

Pacjenci operowani w szpitalu enel-med mają dostęp do najwyższej klasy soczewek premium Rayner, a w przyszłości także do najnowszych modeli wprowadzanych na rynek. Enel-med jako jedyny warszawski szpital oferuje pacjentom soczewki ponadstandardowe w ramach operacji refundowanych przez NFZ, co stanowi unikalne połączenie najwyższej jakości leczenia z wsparciem publicznego systemu opieki zdrowotnej. To olbrzymia korzyść dla pacjentów, która wyróżnia szpital enel-med spośród innych placówek oferujących podobne usługi. Stosowana w operacjach zaćmy soczewka poprawia jakość widzenia nie tylko do dali, ale także w odległościach pośrednich – co przekłada się na większą swobodę w codziennym funkcjonowaniu, bez konieczności sięgania po okulary podczas gotowania, sprzątania czy pracy przy komputerze. Dodatkowym atutem jest krótki czas oczekiwania na zabieg – do jednego miesiąca, co pozwala znacząco przyspieszyć proces leczenia. Zabieg przebiega szybko i małoinwazyjnie, co sprzyja sprawnej rekonwalescencji oraz szybkiemu powrotowi do codziennych aktywności. Co więcej, pacjenci objęci są wieloletnią opieką pozabiegową – efekty leczenia oraz poziom satysfakcji są monitorowane nawet przez trzy lata. Takie podejście umożliwia ciągłe doskonalenie metod leczenia i utrzymanie najwyższych standardów.

Centrum Referencyjne Rayner w enel-med to dla nas nie tylko ważny projekt, ale także wyraźny sygnał, że Warszawa dołącza do grona europejskich miast oferujących pacjentom okulistykę na światowym poziomie. Udostępniamy nasz najbardziej zaawansowany sprzęt i soczewki premium, ale równie istotne jest dla nas to, że trafiają one w ręce doświadczonego zespołu, w nowoczesnym i świetnie przygotowanym szpitalu. Taka współpraca daje realną wartość – pacjentom, lekarzom i całemu systemowi. Cieszymy się, że wspólnie z enel-med tworzymy miejsce, które stawia na jakość, precyzję i przyszłość leczenia zaćmy – wyjaśnia Jarosław Pawliński, Country Manager Rayner Polska.

Kierunek: chirurgia refrakcyjna

Otwarcie Centrum Referencyjnego Rayner to początek szerszego rozwoju okulistyki w enel-med. W najbliższym czasie planowane jest poszerzenie oferty o zabiegi z zakresu chirurgii refrakcyjnej, umożliwiające trwałą korekcję wad wzroku, takich jak krótkowzroczność, dalekowzroczność czy astygmatyzm. To alternatywa dla okularów i soczewek kontaktowych, dająca pacjentom większą niezależność, komfort i swobodę w codziennym życiu. Zabiegi są szybkie, bezpieczne i skuteczne, a efekty widoczne niemal od razu.

Kierunki rozwoju, które obrano – to odpowiedź na rosnące potrzeby okulistyczne pacjentów i dynamicznie zmieniający się rynek usług medycznych. Firma stawia na rozwiązania, które realnie poprawiają jakość życia.

Przeczytaj teraz

Grupa Diagnostyka na 44. Kongresie Polskiego Lekarskiego Towarzystwa Radiologicznego

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 4.06.2025

W dniach 29-31 maja 2025 roku Grupa Diagnostyka wzięła udział w jednym z najważniejszych wydarzeń medycznych w Polsce – 44. Kongresie Polskiego Lekarskiego Towarzystwa Radiologicznego (PLTR), który w tym roku odbył się w Poznaniu. Wydarzenie to miało szczególny charakter – zbiegło się z obchodami 100-lecia istnienia PLTR. To właśnie podczas tej edycji Kongresu Grupa Diagnostyka po raz pierwszy zaprezentowała swoją ofertę w zakresie diagnostyki obrazowej, pokazując zaangażowanie i strategiczne podejście do rozwoju tej dziedziny w Polsce.

Kompleksowe podejście do medycyny, poprzez rozwój diagnostyki obrazowej

Grupa Diagnostyka jako jedyny podmiot w Polsce przedstawiła tak kompleksowy model działania w sektorze usług radiologicznych, oparty na trzech kluczowych filarach:

  • Teleradiologia – oparta na nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych w ramach projektów Teleradiologia 24 oraz TeleDiagnostyka, umożliwiających szybki, zdalny dostęp do opisów badań obrazowych, niezależnie od lokalizacji pacjenta.
  • Stacjonarna diagnostyka obrazowa – realizowana w 20 placówkach w całym kraju, m.in. w ramach takich podmiotów jak: Diagnostyka WyrobekDiagnostyka Obrazowa Bielsko-Biała oraz Livmed, co zapewnia szeroki dostęp do zaawansowanej diagnostyki lokalnie, w miastach i regionach.
  • Mobilne pracownie diagnostyczne – działające w ramach Eurodiagnostic, umożliwiające realizację badań obrazowych tam, gdzie dostęp do stacjonarnych placówek jest ograniczony – w małych miejscowościach, ośrodkach wiejskich czy w ramach programów profilaktycznych.

Diagnostyka obrazowa – jedna z kluczowych gałęzi współczesnej medycyny

Diagnostyka obrazowa to jeden z fundamentów nowoczesnej medycyny. Dzięki niej możliwa jest szybka i precyzyjna ocena stanu zdrowia pacjenta, rozpoznanie chorób na wczesnym etapie oraz monitorowanie skuteczności leczenia. Rozwój technologii radiologicznych – od klasycznego RTG, przez tomografię komputerową i rezonans magnetyczny, po nowoczesne metody hybrydowe – stwarza ogromne możliwości dla lekarzy i pacjentów.

Grupa Diagnostyka rozwija tę dziedzinę, inwestując zarówno w infrastrukturę i nowoczesny sprzęt, jak i w cyfryzację procesów oraz współpracę z najlepszymi specjalistami w kraju. Rozwojowi towarzyszy wiara, że dostęp do wysokiej jakości diagnostyki obrazowej powinien być równy, szybki i bezpieczny – niezależnie od miejsca zamieszkania pacjenta.

Przeczytaj teraz