MG chce ograniczenia obowiązków biurokratycznych

Autor:
27 listopada 2012

Ministerstwo Gospodarki zaczyna prace nad założeniami do IV ustawy deregulującej, której jedną z osi ma być ograniczanie obowiązków biurokratycznych w sektorze ochrony zdrowia.

Pracodawcy RP przekazują materiał przygotowany przez resort gospodarki zawierający propozycje deregulacyjne niektórych obowiązków – większość z nich ma na celu zmianę formy przekazywania informacji z papierowej w elektroniczną, lub zmniejszenie częstotliwości przekazywania.

Obowiązki Informacyjne  pozostające w kompetencji Ministra Zdrowia

I. OI wykazane w bazie, które jest zaakceptowane do deregulacji przez Ministra Zdrowia:
I.1. (Nowa) Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej  (Dz.U. Nr 174, poz. 1039, z późn. zm.)
1. U/C/96/91/410/10e/2/3/MZ/O1- art. 72, 74 nowej ustawy: Opracowanie programu kształcenia dla specjalizacji, kursu kwalifikacyjnego i kursu specjalistycznego (Ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej) – Propozycja  wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
2. U/C/96/91/410/15/1/-/MZ/O1- art. 26 nowej ustawy: Ukończenie przeszkolenia w celu podjęcia wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej po przerwie w wykonywaniu zawodu dłuższej niż 5 lat, lub po upływie 5 lat od kończenia stażu podyplomowego art. 26 nowej ustawy – Propozycja uproszczenia formularza lub umieszczenia go na stronie internetowej.
3. U/C/96/91/410/10t/1/-/MZ/O1 – art. 81 nowej ustawy: Prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu kształcenia podyplomowego – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
4. U/C/96/91/410/10e/2/1/MZ/O1 - Opracowanie w programie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych założeń organizacyjno-programowych - art. 78 ust. 4 pkt 1 nowej ustawy – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
5. U/C/96/91/410/10e/2/2/MZ/O1 - Opracowanie w programie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych planu nauczania określającego przedmioty lub moduły kształcenia – art. 78 ust. 4 pkt 2 nowej ustawy - Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
6. U/C/96/91/410/10t/2/-/MZ/O1 - Prowadzenie i przechowywanie rejestru zaświadczeń o odbyciu określonego rodzaju kształcenia podyplomowego – art. 81 pkt 2 nowej ustawy – propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
7. U/C/96/91/410/10d/2/4/MZ/O1 - Opracowanie wewnętrznego systemu oceny jakości kształcenia podczas prowadzenia podyplomowego kształcenia pielęgniarek i położnych – art.75 ust. 1 pkt. 4 nowej ustawy - Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
8. U/C/96/91/410/11h/3/-/MZ/O1 - Złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia wymaganego przez odpowiednie władze lub organizacje państw członkowskich Unii Europejskiej zgodnie z przepisami prawa Unii Europejskiej - wynika  z prawa UE – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej.
9. U/C/96/91/410/10o/2/-/MZ/O1 - Informowanie Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych o planowanych terminach rozpoczęcia i zakończenia kształcenia podyplomowego – art. 80 nowej ustawy – Propozycja zmniejszenia częstotliwości wykonywania przedmiotowego obowiązku.
10.  U/C/96/91/410/11h/2/-/MZ/O1 - Złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia o przebiegu pracy zawodowej pielęgniarki lub położnej -  art. 51 nowej ustawy – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
11. U/C/96/91/410/11h/1/-/N/O1 - Złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia stwierdzającego posiadanie kwalifikacji do wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej, zgodnych z wymaganiami prawa Unii Europejskiej – art. 51 nowej ustawy - Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
12. U/C/96/91/410/10d/1/2/MZ/O1 - Złożenie wniosku o wpis do właściwego rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe pielęgniarek i położnych - art. 75 nowej ustawy – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
13. U/C/96/91/410/13/1/1/MZ/O1 - Przedstawienie zezwolenia na pobyt stały w Rzeczypospolitej Polskiej w celu wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej przez cudzoziemca -  Uznawanie kwalifikacji – Propozycja uchylenia przedmiotowego obowiązku.
14. U/C/96/91/410/10h/10/-/MZ/O1 - Ubieganie się o uzyskanie ponownego wpisu do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe po upływie 3 lat od dnia podjęcia uchwały o wykreśleniu - Uznawanie kwalifikacji - Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej.
15. U/C/96/91/410/11g/1/-/MZ/O1 - Złożenie wniosku o stwierdzenie prawa wykonywania zawodu przez okręgową radę pielęgniarek i położnych –  Uznawanie kwalifikacji - Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej.
16. U/C/96/91/410/11a/1/4/MZ/O1 - Przedstawienie zaświadczenia potwierdzającego posiadanie stanu zdrowia pozwalającego na wykonywanie zawodu pielęgniarki -  Uznawanie kwalifikacji - Propozycja uchylenia przedmiotowego obowiązku.
17. U/C/96/91/410/11b/1/4/MZ/O1 - Przedstawienie zaświadczenia potwierdzającego posiadanie stanu zdrowia pozwalającego na wykonywanie zawodu położnej – Uznawanie kwalifikacji - propozycja uchylenia przedmiotowego obowiązku.
18. U/C/96/91/410/11d/1/2/MZ/O1 – Złożenie dokumentu potwierdzającego obywatelstwo w celu czasowego i okazjonalnego wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej na terytorium RP -  Uznawanie kwalifikacji – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonywania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej.

I.2. Ustawa z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271, z późn. zm.)
19. U/D/01/126/1381/89a/-/-/MZ/O2 - Złożenie wniosku przez jednostkę szkolącą do ministra właściwego do spraw zdrowia o uzyskanie akredytacji na prowadzenie specjalizacji dla farmaceutów w ramach kształcenia podyplomowego - istnieje możliwość wykonania tego obowiązku w postaci elektronicznej. Jednakże należy zauważyć, iż certyfikat akredytacyjny (tj. dokument potwierdzający uzyskanie akredytacji) powinien być wydawany w wersji papierowej. Istnieje możliwość zamieszczenia na stronie internetowej ww. formularza.

I.3. Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 1996 r. Nr 10, poz. 55, z późn. zm.)
20. U/C/95/10/55/8a/3/-/MZ/O1 - Informowanie o danych toksykologicznych dotyczących stosowania dodatków z uwzględnieniem skutków zdrowotnych i uzależniających przez producenta lub importera  wyrobów tytoniowych - Możliwa byłaby modyfikacja sposobu przekazywania informacji - wprowadzenie metody elektronicznej np. przez upowszechnienie  systemu EMTOC zalecanego przez Komisję Europejską. Wielu producentów korzysta z tego systemu na innych rynkach UE, tym samym, biorąc pod uwagę międzynarodowy charakter przemysłu tytoniowego, wprowadzenie tego rozwiązania w Polsce stanowiłoby w istocie ograniczenie obowiązku informacyjnego (nakładu pracy z nim związanego).
21. U/C/95/10/55/8b/3/-/MZ/O1 - Informowanie ministra właściwego do spraw zdrowia o wynikach badań substancji emitowanych przez wyroby tytoniowe i oceny wpływu tych substancji na zdrowie człowieka.- - Możliwa byłaby modyfikacja sposobu przekazywania informacji - wprowadzenie metody elektronicznej np. przez upowszechnienie  systemu EMTOC zalecanego przez Komisję Europejską. Wielu producentów korzysta z tego systemu na innych rynkach UE, tym samym, biorąc pod uwagę międzynarodowy charakter przemysłu tytoniowego, wprowadzenie tego rozwiązania w Polsce stanowiłoby w istocie ograniczenie obowiązku informacyjnego (nakładu pracy z nim związanego).
22. U/C/95/10/55/8a/5/-/MZ/O1 - Przedstawienie wykazu wszystkich dodatków i ich ilości, używanych w danym roku do produkcji tych wyrobów tytoniowych ministrowi właściwemu do spraw zdrowia - Możliwa byłaby modyfikacja sposobu przekazywania informacji - wprowadzenie metody elektronicznej np. przez upowszechnienie  systemu EMTOC zalecanego przez Komisję Europejską. Wielu producentów korzysta z tego systemu na innych rynkach UE, tym samym, biorąc pod uwagę międzynarodowy charakter przemysłu tytoniowego, wprowadzenie tego rozwiązania w Polsce stanowiłoby w istocie ograniczenie obowiązku informacyjnego (nakładu pracy z nim związanego).
23. U/C/95/10/55/8a/2/-/MZ/O1 - Złożenie oświadczenia uzasadniającego stosowanie dodatku w danym wyrobie tytoniowym i określające jego funkcje i kategorie - Możliwa byłaby modyfikacja sposobu przekazywania informacji - wprowadzenie metody elektronicznej np. przez upowszechnienie  systemu EMTOC zalecanego przez Komisję Europejską. Wielu producentów korzysta z tego systemu na innych rynkach UE, tym samym, biorąc pod uwagę międzynarodowy charakter przemysłu tytoniowego, wprowadzenie tego rozwiązania w Polsce stanowiłoby w istocie ograniczenie obowiązku informacyjnego (nakładu pracy z nim związanego).
24. U/C/95/10/55/8a/1/-/MZ/O1 - Przedstawienie wykazu dodatków i ich ilości, używanych w danym roku do produkcji tych wyrobów tytoniowych, według marek i rodzajów - Możliwa byłaby modyfikacja sposobu przekazywania informacji - wprowadzenie metody elektronicznej np. przez upowszechnienie  systemu EMTOC zalecanego przez Komisję Europejską. Wielu producentów korzysta z tego systemu na innych rynkach UE, tym samym, biorąc pod uwagę międzynarodowy charakter przemysłu tytoniowego, wprowadzenie tego rozwiązania w Polsce stanowiłoby w istocie ograniczenie obowiązku informacyjnego (nakładu pracy z nim związanego).

I.4. Ustawa z dnia 1 lipca 2005 r. o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów (Dz.U. Nr 169, poz. 1411, z późn. zm.)
25. U/C/05/169/1411/26/8/-/MZ/O1- Informowanie o czasowym zastępstwie osoby odpowiedzialnej w banku tkanek i komórek przez inną osobę (ustawa o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów) - w przypadku obowiązku informowania o czasowym zastępstwie osoby odpowiedzialnej w banku tkanek i komórek przez inną osobę. Możliwe jest rozważenie zastąpienia postaci papierowej przekazywania informacji postacią elektroniczną.

I.5. Ustawa  z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2012 r. Nr 124, z późn. zm.)
26. U/D/05/179/1485/27-/2-3/-/MZ/O2 - Złożenie oferty konkursowej do Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii przez osoby chcące uzyskać certyfikat instruktora terapii uzależnień (ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii) - Ewentualne dopuszczenie elektronicznej formy składania oferty musiałoby uwzględniać konieczność zapewnienia związania oferenta ofertą oraz możliwość poniesienia przez niego odpowiedzialności w razie złożenia oświadczenia nie odpowiadającego prawdzie.
27. U/D/05/179/1485/27a-/1/-/MZ/O2 - Złożenie wniosku do Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii o dofinansowanie kosztów szkolenia w dziedzinie uzależnienia przez jego uczestników  (ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii) - Ewentualne dopuszczenie elektronicznej formy składania oferty musiałoby uwzględniać konieczność zapewnienia poniesienia przez wnioskodawcę odpowiedzialności w razie złożenia oświadczenia nie odpowiadającego prawdzie.

II. OI nie wykazane w bazie OI, wynikające z wejścia w życie nowych ustaw:
II. 1. Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654, z późn. zm.)
28. Art. 5 – Obowiązek uzyskania wpisu do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą w celu wykonywania zawodu lekarza i pielęgniarki. Proponuje się pozostawienie bez zmian.
29. Art. 14  -  Obowiązek podania do wiadomości publicznej przez podmiot wykonujący działalność leczniczą informacji o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych. Treść i forma tych informacji nie mogą mieć cech reklamy. Proponuje się uzyskać informacje z MZ, w jakiej formie realizowany jest obowiązek.
30. Art. 17 ust. 4 ustawy – Obowiązek przekazywania raz na kwartał przez kierownika podmiotu leczniczego, w celu monitorowania przestrzegania przepisów prawa pracy, Państwowej Inspekcji Pracy oraz właściwym organom samorządu zawodów medycznych informacji o liczbie osób, które wykonują zawód medyczny na podstawie umów cywilnoprawnych  albo jako praktykę zawodową, z którą podmiot leczniczy zawarł umowę cywilnoprawną.   Propozycja zmniejszenia częstotliwości wykonywania obowiązku. Obecnie informacje są przekazywane raz na kwartał.
31. Art. 18 i art. 19 – Warunki, jakie muszą spełniać lekarze wykonujący działalność leczniczą oraz pielęgniarki wykonujące zawód w ramach działalności leczniczej. Propozycja skonsultowania z MZ odnośnie ew. redukcji.
32. Art. 22 – Obowiązek spełnienia - przez pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą - wymagań odpowiednich do rodzaju wykonywanej działalności leczniczej oraz zakresu udzielanych świadczeń zdrowotnych; ust. 3 – delegacja dla ministra właściwego do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Lekarskiej, Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych oraz Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych, do określenia w drodze rozporządzenia, szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą, kierując się potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego pacjentów, a także rodzajem wykonywanej działalności i zakresem udzielanych świadczeń zdrowotnych oraz ust. 4 – odpowiednio delegacja do określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą dla osób pozbawionych wolności. Propozycja skonsultowania z MZ odnośnie ew. redukcji i ew. do procedowania przez Ministra Zdrowia, ponieważ ew. redukcja wymagałaby zmiany rozporządzeń.
33. Art. 22 ust. 5 – Możliwość określenia przez ministra właściwego do spraw zdrowia, w drodze rozporządzenia, standardów postępowania medycznego w wybranych dziedzinach medycyny lub w określonych podmiotach wykonujących działalność leczniczą. MZ powinien kierować się potrzebą zapewnienia odpowiedniej jakości świadczeń zdrowotnych. Do tej pory przedmiotowa delegacja nie została wykonana, ma ona charakter fakultatywny.
34. Art. 25 ust. 2 – Obowiązek posiadania przez podmiot wykonujący działalność leczniczą ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania działalności leczniczej. Komentarz  poniżej.
35. Art.   25 ust. 3 – Obowiązek ciążący na kierowniku przekazania niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od zawarcia umowy ubezpieczenia, dokumentów ubezpieczenia potwierdzających zawarcie umowy ubezpieczenia wystawionych przez ubezpieczyciela organowi prowadzącymi rejestr.    Propozycja ew. wydłużenia terminu na przekazanie umowy do 14 dni lub wprowadzenie możliwości przekazywania kopii lub skanu umowy (wersja PDF), a w uzasadnionych przypadkach, na żądanie kierownika,  okazywania oryginału umowy ubezpieczenia.
36. Art. 25 ust. 5 - Szczegółowy zakres ubezpieczenia obowiązkowego oraz minimalna suma gwarancyjna są określone w rozporządzeniu przez ministra właściwego do spraw instytucji finansowych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Lekarskiej, Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych i Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń. Propozycja skonsultowania z MZ odnośnie ew. redukcji i ew. do procedowania przez MZ i MF, ponieważ ew. redukcja wymagałaby zmiany rozporządzenia.
37. Art. 26 -  Możliwość udzielenia zamówienia na udzielanie w określonym zakresie świadczeń zdrowotnych przez podmiot leczniczy spełniający przesłanki określone w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych, podmiotowi wykonującemu działalność leczniczą, lub osobie legitymującej się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub określonej dziedzinie medycyny. Proponuje się pozostawienia bez zmian.
38. Art. 27 – Obowiązek zawarcia przez udzielającego zamówienie z przyjmującym zamówienie umowy na czas udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub na określony czas. Umowa nie może być zawarta na okres krótszy niż 3 miesiące, chyba że rodzaj i liczba świadczeń zdrowotnych uzasadniają zawarcie umowy na okres krótszy. Proponuje się skonsultowanie z  MZ.
39. Art. 29 – Obowiązek informowania pacjenta przez lekarza o możliwych następstwach zaprzestania dalszego udzielania świadczeń zdrowotnych w sytuacji, gdy następuje wypisanie pacjenta na jego żądanie lub żądanie jego przedstawiciela ustawowego ze szpitala albo innego przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego wykonującego działalność leczniczą. Pacjent taki składa pisemne oświadczenie o wypisaniu na własne żądanie. W przypadku braku takiego oświadczenia lekarz sporządza adnotację w dokumentacji medycznej. Proponuje się pozostawienie bez zmian, ponieważ wydaje się, że przepisy te są racjonalne i chronią praw pacjentów i lekarzy.
40. Art. 76 ust. 1 i 2 -  Obowiązek kierownika samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej niezwłocznego doręczenia organowi dokonującemu przekształcenia odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, wraz z wymaganymi dokumentami, a także obowiązek udzielania wyjaśnień niezbędnych do przeprowadzenia przekształcenia. Wzór kwestionariusza oraz wykaz dokumentów niezbędnych do przekształcenia określony jest w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa. Propozycja skonsultowania z  MZ, ponieważ kwestionariusz oraz wykaz są uregulowane w rozporządzeniu, więc do MZ należałoby podjęcie ew. działań deregulacyjnych.
41. Art. 96 – Obowiązek pracodawcy dostarczenia organom właściwym do sprawowania nadzoru i kontroli nad przestrzeganiem prawa pracy, na ich wniosek, informacji o przypadkach, w których pracownicy wyrazili zgodę w celu wykonywania pracy w wymiarze przekraczającym 48 godzin na tydzień w przyjętym okresie rozliczeniowym, który nie może być dłuższy niż 4 miesiące. Proponuje się uzyskać informacje od MZ, w jakiej formie dostarcza się przedmiotowe informacje, czy forma e-mail jest wystarczająca?
42. Art. 100 – Złożenie wniosku o wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą przez podmiot, który zamierza wykonywać działalność leczniczą jako podmiot leczniczy. Proponuje się uzyskać informacje od MZ, w jakiej formie można składać wniosek i czy „propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej” przekazana do MG pismem z maja br. jest adekwatna do obowiązującego stanu prawnego (zmiany przedmiotowej ustawy weszły w życie 30 czerwca br. i  numer ewidencji działalności gospodarczej albo wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego nie są już wymagane.).
43. Art. 101 - Złożenie wniosku o wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą przez lekarza, który zamierza wykonywać zawód w ramach działalności leczniczej - Obecnie jest to regulowaną ustawą o działalności leczniczej. Proponuje się skonsultować z MZ, jednocześnie w wyniku zmian tej ustawy, które weszły w życie 30 czerwca 2012 r. numer ewidencji działalności gospodarczej albo wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego nie są już wymagane.
44. Art. 102 - Złożenie wniosku o wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą przez pielęgniarkę która zamierza wykonywać zawód w ramach działalności leczniczej - Obecnie jest to regulowaną ustawą o działalności leczniczej.  Proponuje się skonsultować z MZ, jednocześnie w wyniku zmian tej ustawy, które weszły w życie 30 czerwca 2012 r. numer ewidencji działalności gospodarczej albo wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego nie są już wymagane.
45. Art. 107 – Obowiązek zgłaszania przez podmiot wykonujący działalność leczniczą, który jest wpisany do rejestru, organowi prowadzącemu rejestr wszelkie zmiany danych objętych rejestrem w terminie 14 dni od dnia ich powstania. Proponuje się uzyskać informacje od MZ, w jakiej formie można zgłaszać zmiany danych i czy „propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej” przekazana do MG pismem z maja br. jest adekwatna do obowiązującego stanu prawnego (30 czerwca 2012 r. weszły w życie zmiany ustawy o działalności leczniczej).
46. Art. 120 -  Obowiązek ministra właściwego do spraw zdrowia informowania podmiotu tworzącego o wynikach przeprowadzonej kontroli. Proponuje się uzyskać informacje od MZ, w jakiej formie MZ informuje podmioty.
47. Art. 121 – Obowiązek przekazania niezwłocznie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia wniosków z kontroli przez uczelnię medyczną.   Proponuje się uzyskać informacje od MZ, w jakiej formie uczelnia medyczna obecnie przekazuje wnioski.

II.2. Ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz.U. Nr 122, poz. 696, z późn. zm.) 

48. Art.  9 ust. 4 i 5 – Prawo wezwania, przez ministra właściwego do spraw zdrowia, w momencie wszczęcia postępowanie z urzędu, podmiotu odpowiedzialnego lub podmiotu działającego na rynku spożywczym do przedstawienia informacji  określonych w art. 28 pkt 3-7 ustawy, w terminie 60 dni od dnia doręczenia wezwania. Propozycja skonsultowania z MZ w celu uzyskania informacji, w jakiej formie realizowany jest obowiązek, i czy forma elektroniczna byłaby wystarczająca.
49. Art. 24 – Obowiązek załączenia przez wnioskodawcę do wniosku, o którym mowa w art. 24 ust. 1,  skierowanego do ministra właściwego do spraw zdrowia, min. odpisu z rejestru, do którego wnioskodawca jest wpisany. Wniosek wraz załącznikami składa się w formie pisemnej i elektronicznej. Propozycja skonsultowania z MZ  i ew. zastąpienie wymogiem przedstawienia „aktualnego odpisu z rejestru” innym identyfikatorem, np. numerem tego rejestru, kopią,  itp.
50. Art. 41 – Obowiązek zwarcia umowy przez podmiot prowadzący aptekę, w celu realizacji świadczeń, o których mowa w art. 15 ust. 2 pkt 14, 17 i 18 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (leki,  środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego,) z NFZ na wydawanie refundowanego leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobu medycznego na receptę. Propozycja pozostawienia bez zmian. Wymagane obecnie dokumenty nie budzą wątpliwości – wymóg kopii, nie oryginałów.  Ew. propozycja skonsultowania z MZ, ponieważ warunki umów na realizację recept oraz ramowy wzór umowy na ich realizację reguluje rozporządzenie ministra właściwego do spraw zdrowia.

II. 2. (Nowa) Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej  (Dz.U. Nr 174, poz. 1039, z późn. zm.)

51. Art. 7 - Możliwość wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej po uzyskaniu prawa wykonywaniu zawodu stwierdzonego albo przyznanego przez właściwą okręgową radę pielęgniarek i położnych  - Propozycja pozostawienia bez zmian.
52. Art. 14 - Możliwość odmowy -  podając przełożonemu przyczynę odmowy na piśmie - uczestnictwa w eksperymencie w przypadku uzasadnionych wątpliwości pielęgniarki i położnej  - propozycja pozostawienia bez zmian obowiązku, mając na uwadze dobro pacjenta i postępowanie pielęgniarki zgodnie z nakazem sumienia.
53. Art. 16 – Obowiązek udzielenia pacjentowi albo jego  przedstawicielowi ustawowemu albo osobie wskazanej przez pacjenta informacji o stanie zdrowia pacjenta, w zakresie koniecznym do sprawowania opieki pielęgnacyjnej lub opieki podczas ciąży oraz prowadzenia porodu i połogu -  Propozycja pozostawienia bez zmian obowiązku, mając na uwadze dobro pacjenta.
54. Art. 19 ust. 2 -  Obowiązek ciążący na pielęgniarce i położnej, w terminie 14 dni od dnia nawiązania stosunku służbowego lub zawarcia umowy, poinformowania o tym fakcie okręgowej rady pielęgniarek i położnych właściwej ze względu na miejsce wykonywania zawodu  - W ocenie Ministra Zdrowia dopuszczalne jest wprowadzenie możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej. Proponuje się zrealizować powyższy postulat.
55. Art. 22 ust. 5 - Obowiązek powiadomienia przez okręgową radę pielęgniarek i położnych okręgowego rzecznika odpowiedzialności zawodowej, jeżeli w wystąpieniu powizytacyjnym stwierdzono postępowanie sprzeczne z zasadami etyki zawodowej lub zawinione naruszenie przepisów dotyczących wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej – Propozycja pozostawienia bez zmian, ew. skonsultowanie z MZ, w jakiej formie następuje powiadomienie i zaproponowanie formy elektronicznej.
56. Art. 23 ust. 2 – Obowiązek poinformowania przez pielęgniarkę lub położną podmiotu leczniczego, w którym mogą wykonywać dodatkową opiekę pielęgnacyjną na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej z pacjentem, osobą bliską, o której mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, lub opiekunem prawnym, najpóźniej w dniu podjęcia opieki. - Propozycja pozostawienia bez zmian, ew. skonsultowanie z MZ, w jakiej formie następuje powiadomienie i zaproponowanie formy elektronicznej.
57. Art. 32 ust. 1 pkt 5 i 6 – Obowiązek przedstawienia przez obywatela państwa UE, jeśli chce wykonywać zawód położnej, zaświadczeń: 1) zaświadczenia  dot. stanu zdrowia, wydanego przez odpowiednie władze lub organizacje państwa członkowskiego Unii Europejskiej pozwalającego na wykonywanie zawodu 2) zaświadczenia wydanego przez odpowiednie władze lub organizacje państwa członkowskiego Unii Europejskiej, o nie pozbawieniu prawa wykonywania zawodu lub informacji, że prawo to nie zostało zawieszone i nie toczy się przeciwko niemu postępowanie w sprawie pozbawienia lub zawieszenia prawa wykonywania zawodu  - W ocenie MZ dopuszczalne jest uchylenie przedmiotowych obowiązków.  Propozycja uchylenia przedmiotowych obowiązków.
58. Art. 43 – Obowiązek prowadzenia Centralnego Rejestru Pielęgniarek przez Naczelną Radę Pielęgniarek i Położnych. Rejestr jest prowadzony w formie elektronicznej, dlatego proponuje się pozostawienie bez zmian, ewentualnie można rozważyć zmniejszenie zakresu przekazywanych danych do rejestru.
59. Art.   48 ust. 1 – Obowiązek prowadzenia rejestru pielęgniarek przez okręgową radę pielęgniarek i położnych. Rejestr jest prowadzony w formie elektronicznej, dlatego proponuje się pozostawienie bez zmian.
60. Art. 48 ust. 7 – Obowiązek przekazywania przez okręgową radę pielęgniarek i położnych danych do Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, z prowadzonego przez siebie rejestru nie później niż w terminie 7 dni od daty dokonania wpisu do odpowiedniego rejestru. Dane, na podstawie przepisów, należy przekazywać w formie elektronicznej, dlatego proponuję pozostawienie bez zmian.
61. Art. 49 ust. 1 - Obowiązek prowadzenia przez okręgową radę pielęgniarek i położnych rejestru obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej wykonujących na terenie tej izby czasowo i okazjonalnie zawód pielęgniarki lub położnej. Rejestr jest prowadzony w formie elektronicznej, dlatego proponuje się pozostawienie bez zmian, (z art. 49 ust. 5 wynika, że wpis do rejestru następuje bezzwłocznie i jest bezpłatny oraz że dokonywanie zmian w tym rejestrze nie może skutkować opóźnieniami lub utrudnieniami w czasowym i okazjonalnym wykonywaniu zawodu), ewentualne można rozważyć zmniejszenie zakresu przekazywanych danych do rejestru (art. 49, ust. 2.).
62. Art. 49 ust. 3 – Możliwość zwrócenia się  przez okręgową izbę pielęgniarek i położnych do odpowiedniej władzy lub organizacji państwa członkowskiego UE, w którym pielęgniarka lub położna na stałe wykonuje zawód pielęgniarki lub położnej, o przedstawienie informacji potwierdzających, że pielęgniarka lub położna prowadzi działalność zgodnie z prawem, wykonuje zawód w sposób należyty, jak również że nie zostały na nią nałożone kary dyscyplinarne lub sankcje karne związane z wykonywaniem zawodu. Proponuje się pozostawienie bez zmian ze względu na fakultatywność obowiązku; ew. można ustalić, czy dane można przekazywać w formie elektronicznej.
63. Art. 49 ust. 4  - Obowiązek udostępnienia przez okręgową izbę pielęgniarek i położnych, na wniosek odpowiedniej władzy lub organizacji państwa członkowskiego Unii Europejskiej, informacji pomocnych przy rozpatrywaniu skarg składanych przez świadczeniobiorcę na pielęgniarki i położne czasowo i okazjonalnie wykonujące zawód. Proponuje się pozostawienie bez zmian; ew. można ustalić z MZ, czy dane można przekazywać w formie elektronicznej.
64. Art. 49 ust. 6 - Obowiązek udostępnienia przez okręgową izbę pielęgniarek i położnych systemowi informacji w ochronie zdrowia, o którym mowa w ustawie z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia, danych objętych rejestrem obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej wykonujących na terenie tej izby czasowo i okazjonalnie zawód pielęgniarki lub położnej. Proponuje się pozostawienie bez zmian; ew. można ustalić z MZ, czy dane można przekazywać w formie elektronicznej.
65. Art. 50 – Możliwość zwrócenia się przez okręgową radę pielęgniarek i położnych do podmiotów prowadzących zbiory meldunkowe, zbiory PESEL oraz ewidencję wydanych i utraconych dowodów osobistych o przekazanie danych niezbędnych do aktualizacji rejestrów w przypadku wątpliwości co do aktualności danych zawartych w rejestrze pielęgniarek i położnych, w szczególności dotyczących wygaśnięcia prawa wykonywania zawodu; Przekazanie danych odbywa się w trybie udostępniania danych dla podmiotów określonych w art. 44h ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Proponuje się pozostawienie bez zmian.
66. Art. 51  - Obowiązek wydania zaświadczenia przez okręgową radę pielęgniarek i położnych, na wniosek pielęgniarki lub położnej będącej członkiem tej izby:
1) zaświadczenia stwierdzające, że pielęgniarka lub położna posiada kwalifikacje zgodne z wymaganiami wynikającymi z przepisów prawa Unii Europejskiej oraz że posiadany dyplom, świadectwo lub inny dokument potwierdzający posiadanie formalnych kwalifikacji odpowiada dokumentom potwierdzającym formalne kwalifikacje pielęgniarki lub położnej wynikające z przepisów prawa Unii Europejskiej;
2) zaświadczenia o przebiegu pracy zawodowej;
3) innych zaświadczeń wymaganych przez odpowiednie władze lub organizacje państw członkowskich Unii Europejskiej zgodnie z przepisami prawa Unii Europejskiej.
Wzór zaświadczenia jest określany przez Naczelną Radę Pielęgniarek i Położnych w drodze uchwały. Proponuje się skonsultowanie z MZ i ew. zastąpienie, gdy jest to możliwe, oświadczeniami.
67. Art. 58 -   W związku  z obowiązkiem bieżącej oceny spełniania przez szkoły standardów kształcenia, w szczególności przez  wizytację szkół, istnieje  w trakcie trwania wizytacji obowiązek nałożony na szkołę udostępnienia wszelkich dokumentów i udzielenia wyjaśnień w sprawach objętych celem wizytacji. Proponuje się pozostawienie bez zmian.
68. Art. 59 – Warunek uzyskania akredytacji na prowadzenie studiów na kierunku pielęgniarstwo  lub położnictwo. Akredytacji udziela minister właściwy do spraw zdrowia po przeprowadzeniu postępowania akredytacyjnego przez Krajową Radę, na okres od 3 do 5 lat. Przeprowadzenie postępowania akredytacyjnego i wydanie certyfikatu podlega opłatom ponoszonym przez ubiegającego się o uzyskanie akredytacji. Opłaty stanowią dochód budżetu państwa.    Proponuje się skonsultowanie z MZ w sprawie ew. redukcji obowiązku adm., ale wydaje się to niemożliwe z powodu przepisów u uznawaniu kwalifikacji
69. Art. 76  - W związku  z tym, że kształcenie podyplomowe prowadzone przez przedsiębiorcę jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, podmiot zamierzający wykonywać działalność w zakresie kształcenia podyplomowego ma obowiązek złożyć wniosek o wpis do rejestru. Proponuje się pozostawienie bez zmian; rejestr jest prowadzony w systemie elektronicznym, dodatkowo,  dane, które ma obowiązek załączyć przedsiębiorca są określone według nowych zaleceń, (jest wymóg podania numeru wpisu do KRS a nie odpisu z KRS, załączenia oświadczeń w miejsce zaświadczeń, itp.).   
70. Art. 80 ust. 1  - Informowanie organu prowadzącego rejestr o planowanych terminach rozpoczęcia i zakończenia kształcenia podyplomowego 2 razy w ciągu roku – do dnia 30 czerwca i do dnia 31 grudnia, na kolejnych 6 miesięcy. W ocenie Ministra Zdrowia dopuszczalne jest zmniejszenie częstotliwości wykonywania przedmiotowego obowiązku. Propozycja zmniejszenia częstotliwości wykonywania obowiązku.
71. Art. 80 ust. 2 pkt 1 - Informowanie Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych o planowanych terminach rozpoczęcia i zakończenia kształcenia podyplomowego 2 razy w ciągu roku – do dnia 30 czerwca i do dnia 31 grudnia, na kolejnych 6 miesięcy. W ocenie Ministra Zdrowia dopuszczalne jest zmniejszenie częstotliwości wykonywania przedmiotowego obowiązku, propozycja realizacji postulatu. Propozycja zmniejszenia częstotliwości wykonywania obowiązku.
72. Art. 80  ust. 3 – Obowiązek organizatora szkolenia  przedkładania Centrum  corocznie do dnia 10 stycznia sprawozdania z prowadzonej działalności w zakresie kształcenia podyplomowego  w roku poprzednim. Propozycja pozostawienia bez zmian, ew. po skonsultowaniu z MZ uproszczenie formy przekazywania sprawozdania.

Ponieważ kolejne posiedzenie zespołu w Ministerstwie Gospodarki odbędzie się w piątek 30 listopada 2012 roku, opinie o tych propozycjach należy przekazywać do 29 listopada 2012 roku.

 

Ministerstwo Gospodarki zaczyna prace nad założeniami do IV ustawy deregulującej, której jedną z osi ma być ograniczanie obowiązków biurokratycznych w sektorze ochrony zdrowia.

Pracodawcy RP przekazują materiał przygotowany przez resort gospodarki zawierający propozycje deregulacyjne niektórych obowiązków – większość z nich ma na celu zmianę formy przekazywania informacji z papierowej w elektroniczną, lub zmniejszenie częstotliwości przekazywania.

Obowiązki Informacyjne  pozostające w kompetencji Ministra Zdrowia

I. OI wykazane w bazie, które jest zaakceptowane do deregulacji przez Ministra Zdrowia:
I.1. (Nowa) Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej  (Dz.U. Nr 174, poz. 1039, z późn. zm.)
1. U/C/96/91/410/10e/2/3/MZ/O1- art. 72, 74 nowej ustawy: Opracowanie programu kształcenia dla specjalizacji, kursu kwalifikacyjnego i kursu specjalistycznego (Ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej) – Propozycja  wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
2. U/C/96/91/410/15/1/-/MZ/O1- art. 26 nowej ustawy: Ukończenie przeszkolenia w celu podjęcia wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej po przerwie w wykonywaniu zawodu dłuższej niż 5 lat, lub po upływie 5 lat od kończenia stażu podyplomowego art. 26 nowej ustawy – Propozycja uproszczenia formularza lub umieszczenia go na stronie internetowej.
3. U/C/96/91/410/10t/1/-/MZ/O1 – art. 81 nowej ustawy: Prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu kształcenia podyplomowego – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
4. U/C/96/91/410/10e/2/1/MZ/O1 – Opracowanie w programie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych założeń organizacyjno-programowych – art. 78 ust. 4 pkt 1 nowej ustawy – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
5. U/C/96/91/410/10e/2/2/MZ/O1 – Opracowanie w programie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych planu nauczania określającego przedmioty lub moduły kształcenia – art. 78 ust. 4 pkt 2 nowej ustawy – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
6. U/C/96/91/410/10t/2/-/MZ/O1 – Prowadzenie i przechowywanie rejestru zaświadczeń o odbyciu określonego rodzaju kształcenia podyplomowego – art. 81 pkt 2 nowej ustawy – propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
7. U/C/96/91/410/10d/2/4/MZ/O1 – Opracowanie wewnętrznego systemu oceny jakości kształcenia podczas prowadzenia podyplomowego kształcenia pielęgniarek i położnych – art.75 ust. 1 pkt. 4 nowej ustawy – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
8. U/C/96/91/410/11h/3/-/MZ/O1 – Złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia wymaganego przez odpowiednie władze lub organizacje państw członkowskich Unii Europejskiej zgodnie z przepisami prawa Unii Europejskiej – wynika  z prawa UE – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej.
9. U/C/96/91/410/10o/2/-/MZ/O1 – Informowanie Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych o planowanych terminach rozpoczęcia i zakończenia kształcenia podyplomowego – art. 80 nowej ustawy – Propozycja zmniejszenia częstotliwości wykonywania przedmiotowego obowiązku.
10.  U/C/96/91/410/11h/2/-/MZ/O1 – Złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia o przebiegu pracy zawodowej pielęgniarki lub położnej –  art. 51 nowej ustawy – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
11. U/C/96/91/410/11h/1/-/N/O1 – Złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia stwierdzającego posiadanie kwalifikacji do wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej, zgodnych z wymaganiami prawa Unii Europejskiej – art. 51 nowej ustawy – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
12. U/C/96/91/410/10d/1/2/MZ/O1 – Złożenie wniosku o wpis do właściwego rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe pielęgniarek i położnych – art. 75 nowej ustawy – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
13. U/C/96/91/410/13/1/1/MZ/O1 – Przedstawienie zezwolenia na pobyt stały w Rzeczypospolitej Polskiej w celu wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej przez cudzoziemca –  Uznawanie kwalifikacji – Propozycja uchylenia przedmiotowego obowiązku.
14. U/C/96/91/410/10h/10/-/MZ/O1 – Ubieganie się o uzyskanie ponownego wpisu do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe po upływie 3 lat od dnia podjęcia uchwały o wykreśleniu – Uznawanie kwalifikacji – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej.
15. U/C/96/91/410/11g/1/-/MZ/O1 – Złożenie wniosku o stwierdzenie prawa wykonywania zawodu przez okręgową radę pielęgniarek i położnych –  Uznawanie kwalifikacji – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej.
16. U/C/96/91/410/11a/1/4/MZ/O1 – Przedstawienie zaświadczenia potwierdzającego posiadanie stanu zdrowia pozwalającego na wykonywanie zawodu pielęgniarki –  Uznawanie kwalifikacji – Propozycja uchylenia przedmiotowego obowiązku.
17. U/C/96/91/410/11b/1/4/MZ/O1 – Przedstawienie zaświadczenia potwierdzającego posiadanie stanu zdrowia pozwalającego na wykonywanie zawodu położnej – Uznawanie kwalifikacji – propozycja uchylenia przedmiotowego obowiązku.
18. U/C/96/91/410/11d/1/2/MZ/O1 – Złożenie dokumentu potwierdzającego obywatelstwo w celu czasowego i okazjonalnego wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej na terytorium RP –  Uznawanie kwalifikacji – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonywania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej.

I.2. Ustawa z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271, z późn. zm.)
19. U/D/01/126/1381/89a/-/-/MZ/O2 – Złożenie wniosku przez jednostkę szkolącą do ministra właściwego do spraw zdrowia o uzyskanie akredytacji na prowadzenie specjalizacji dla farmaceutów w ramach kształcenia podyplomowego – istnieje możliwość wykonania tego obowiązku w postaci elektronicznej. Jednakże należy zauważyć, iż certyfikat akredytacyjny (tj. dokument potwierdzający uzyskanie akredytacji) powinien być wydawany w wersji papierowej. Istnieje możliwość zamieszczenia na stronie internetowej ww. formularza.

I.3. Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 1996 r. Nr 10, poz. 55, z późn. zm.)
20. U/C/95/10/55/8a/3/-/MZ/O1 – Informowanie o danych toksykologicznych dotyczących stosowania dodatków z uwzględnieniem skutków zdrowotnych i uzależniających przez producenta lub importera  wyrobów tytoniowych – Możliwa byłaby modyfikacja sposobu przekazywania informacji – wprowadzenie metody elektronicznej np. przez upowszechnienie  systemu EMTOC zalecanego przez Komisję Europejską. Wielu producentów korzysta z tego systemu na innych rynkach UE, tym samym, biorąc pod uwagę międzynarodowy charakter przemysłu tytoniowego, wprowadzenie tego rozwiązania w Polsce stanowiłoby w istocie ograniczenie obowiązku informacyjnego (nakładu pracy z nim związanego).
21. U/C/95/10/55/8b/3/-/MZ/O1 – Informowanie ministra właściwego do spraw zdrowia o wynikach badań substancji emitowanych przez wyroby tytoniowe i oceny wpływu tych substancji na zdrowie człowieka.- – Możliwa byłaby modyfikacja sposobu przekazywania informacji – wprowadzenie metody elektronicznej np. przez upowszechnienie  systemu EMTOC zalecanego przez Komisję Europejską. Wielu producentów korzysta z tego systemu na innych rynkach UE, tym samym, biorąc pod uwagę międzynarodowy charakter przemysłu tytoniowego, wprowadzenie tego rozwiązania w Polsce stanowiłoby w istocie ograniczenie obowiązku informacyjnego (nakładu pracy z nim związanego).
22. U/C/95/10/55/8a/5/-/MZ/O1 – Przedstawienie wykazu wszystkich dodatków i ich ilości, używanych w danym roku do produkcji tych wyrobów tytoniowych ministrowi właściwemu do spraw zdrowia – Możliwa byłaby modyfikacja sposobu przekazywania informacji – wprowadzenie metody elektronicznej np. przez upowszechnienie  systemu EMTOC zalecanego przez Komisję Europejską. Wielu producentów korzysta z tego systemu na innych rynkach UE, tym samym, biorąc pod uwagę międzynarodowy charakter przemysłu tytoniowego, wprowadzenie tego rozwiązania w Polsce stanowiłoby w istocie ograniczenie obowiązku informacyjnego (nakładu pracy z nim związanego).
23. U/C/95/10/55/8a/2/-/MZ/O1 – Złożenie oświadczenia uzasadniającego stosowanie dodatku w danym wyrobie tytoniowym i określające jego funkcje i kategorie – Możliwa byłaby modyfikacja sposobu przekazywania informacji – wprowadzenie metody elektronicznej np. przez upowszechnienie  systemu EMTOC zalecanego przez Komisję Europejską. Wielu producentów korzysta z tego systemu na innych rynkach UE, tym samym, biorąc pod uwagę międzynarodowy charakter przemysłu tytoniowego, wprowadzenie tego rozwiązania w Polsce stanowiłoby w istocie ograniczenie obowiązku informacyjnego (nakładu pracy z nim związanego).
24. U/C/95/10/55/8a/1/-/MZ/O1 – Przedstawienie wykazu dodatków i ich ilości, używanych w danym roku do produkcji tych wyrobów tytoniowych, według marek i rodzajów – Możliwa byłaby modyfikacja sposobu przekazywania informacji – wprowadzenie metody elektronicznej np. przez upowszechnienie  systemu EMTOC zalecanego przez Komisję Europejską. Wielu producentów korzysta z tego systemu na innych rynkach UE, tym samym, biorąc pod uwagę międzynarodowy charakter przemysłu tytoniowego, wprowadzenie tego rozwiązania w Polsce stanowiłoby w istocie ograniczenie obowiązku informacyjnego (nakładu pracy z nim związanego).

I.4. Ustawa z dnia 1 lipca 2005 r. o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów (Dz.U. Nr 169, poz. 1411, z późn. zm.)
25. U/C/05/169/1411/26/8/-/MZ/O1- Informowanie o czasowym zastępstwie osoby odpowiedzialnej w banku tkanek i komórek przez inną osobę (ustawa o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów) – w przypadku obowiązku informowania o czasowym zastępstwie osoby odpowiedzialnej w banku tkanek i komórek przez inną osobę. Możliwe jest rozważenie zastąpienia postaci papierowej przekazywania informacji postacią elektroniczną.

I.5. Ustawa  z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2012 r. Nr 124, z późn. zm.)
26. U/D/05/179/1485/27-/2-3/-/MZ/O2 – Złożenie oferty konkursowej do Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii przez osoby chcące uzyskać certyfikat instruktora terapii uzależnień (ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii) – Ewentualne dopuszczenie elektronicznej formy składania oferty musiałoby uwzględniać konieczność zapewnienia związania oferenta ofertą oraz możliwość poniesienia przez niego odpowiedzialności w razie złożenia oświadczenia nie odpowiadającego prawdzie.
27. U/D/05/179/1485/27a-/1/-/MZ/O2 – Złożenie wniosku do Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii o dofinansowanie kosztów szkolenia w dziedzinie uzależnienia przez jego uczestników  (ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii) – Ewentualne dopuszczenie elektronicznej formy składania oferty musiałoby uwzględniać konieczność zapewnienia poniesienia przez wnioskodawcę odpowiedzialności w razie złożenia oświadczenia nie odpowiadającego prawdzie.

II. OI nie wykazane w bazie OI, wynikające z wejścia w życie nowych ustaw:
II. 1. Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654, z późn. zm.)
28. Art. 5 – Obowiązek uzyskania wpisu do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą w celu wykonywania zawodu lekarza i pielęgniarki. Proponuje się pozostawienie bez zmian.
29. Art. 14  –  Obowiązek podania do wiadomości publicznej przez podmiot wykonujący działalność leczniczą informacji o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych. Treść i forma tych informacji nie mogą mieć cech reklamy. Proponuje się uzyskać informacje z MZ, w jakiej formie realizowany jest obowiązek.
30. Art. 17 ust. 4 ustawy – Obowiązek przekazywania raz na kwartał przez kierownika podmiotu leczniczego, w celu monitorowania przestrzegania przepisów prawa pracy, Państwowej Inspekcji Pracy oraz właściwym organom samorządu zawodów medycznych informacji o liczbie osób, które wykonują zawód medyczny na podstawie umów cywilnoprawnych  albo jako praktykę zawodową, z którą podmiot leczniczy zawarł umowę cywilnoprawną.   Propozycja zmniejszenia częstotliwości wykonywania obowiązku. Obecnie informacje są przekazywane raz na kwartał.
31. Art. 18 i art. 19 – Warunki, jakie muszą spełniać lekarze wykonujący działalność leczniczą oraz pielęgniarki wykonujące zawód w ramach działalności leczniczej. Propozycja skonsultowania z MZ odnośnie ew. redukcji.
32. Art. 22 – Obowiązek spełnienia – przez pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą – wymagań odpowiednich do rodzaju wykonywanej działalności leczniczej oraz zakresu udzielanych świadczeń zdrowotnych; ust. 3 – delegacja dla ministra właściwego do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Lekarskiej, Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych oraz Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych, do określenia w drodze rozporządzenia, szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą, kierując się potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego pacjentów, a także rodzajem wykonywanej działalności i zakresem udzielanych świadczeń zdrowotnych oraz ust. 4 – odpowiednio delegacja do określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą dla osób pozbawionych wolności. Propozycja skonsultowania z MZ odnośnie ew. redukcji i ew. do procedowania przez Ministra Zdrowia, ponieważ ew. redukcja wymagałaby zmiany rozporządzeń.
33. Art. 22 ust. 5 – Możliwość określenia przez ministra właściwego do spraw zdrowia, w drodze rozporządzenia, standardów postępowania medycznego w wybranych dziedzinach medycyny lub w określonych podmiotach wykonujących działalność leczniczą. MZ powinien kierować się potrzebą zapewnienia odpowiedniej jakości świadczeń zdrowotnych. Do tej pory przedmiotowa delegacja nie została wykonana, ma ona charakter fakultatywny.
34. Art. 25 ust. 2 – Obowiązek posiadania przez podmiot wykonujący działalność leczniczą ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania działalności leczniczej. Komentarz  poniżej.
35. Art.   25 ust. 3 – Obowiązek ciążący na kierowniku przekazania niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od zawarcia umowy ubezpieczenia, dokumentów ubezpieczenia potwierdzających zawarcie umowy ubezpieczenia wystawionych przez ubezpieczyciela organowi prowadzącymi rejestr.    Propozycja ew. wydłużenia terminu na przekazanie umowy do 14 dni lub wprowadzenie możliwości przekazywania kopii lub skanu umowy (wersja PDF), a w uzasadnionych przypadkach, na żądanie kierownika,  okazywania oryginału umowy ubezpieczenia.
36. Art. 25 ust. 5 – Szczegółowy zakres ubezpieczenia obowiązkowego oraz minimalna suma gwarancyjna są określone w rozporządzeniu przez ministra właściwego do spraw instytucji finansowych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Lekarskiej, Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych i Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń. Propozycja skonsultowania z MZ odnośnie ew. redukcji i ew. do procedowania przez MZ i MF, ponieważ ew. redukcja wymagałaby zmiany rozporządzenia.
37. Art. 26 –  Możliwość udzielenia zamówienia na udzielanie w określonym zakresie świadczeń zdrowotnych przez podmiot leczniczy spełniający przesłanki określone w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, podmiotowi wykonującemu działalność leczniczą, lub osobie legitymującej się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub określonej dziedzinie medycyny. Proponuje się pozostawienia bez zmian.
38. Art. 27 – Obowiązek zawarcia przez udzielającego zamówienie z przyjmującym zamówienie umowy na czas udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub na określony czas. Umowa nie może być zawarta na okres krótszy niż 3 miesiące, chyba że rodzaj i liczba świadczeń zdrowotnych uzasadniają zawarcie umowy na okres krótszy. Proponuje się skonsultowanie z  MZ.
39. Art. 29 – Obowiązek informowania pacjenta przez lekarza o możliwych następstwach zaprzestania dalszego udzielania świadczeń zdrowotnych w sytuacji, gdy następuje wypisanie pacjenta na jego żądanie lub żądanie jego przedstawiciela ustawowego ze szpitala albo innego przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego wykonującego działalność leczniczą. Pacjent taki składa pisemne oświadczenie o wypisaniu na własne żądanie. W przypadku braku takiego oświadczenia lekarz sporządza adnotację w dokumentacji medycznej. Proponuje się pozostawienie bez zmian, ponieważ wydaje się, że przepisy te są racjonalne i chronią praw pacjentów i lekarzy.
40. Art. 76 ust. 1 i 2 –  Obowiązek kierownika samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej niezwłocznego doręczenia organowi dokonującemu przekształcenia odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, wraz z wymaganymi dokumentami, a także obowiązek udzielania wyjaśnień niezbędnych do przeprowadzenia przekształcenia. Wzór kwestionariusza oraz wykaz dokumentów niezbędnych do przekształcenia określony jest w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa. Propozycja skonsultowania z  MZ, ponieważ kwestionariusz oraz wykaz są uregulowane w rozporządzeniu, więc do MZ należałoby podjęcie ew. działań deregulacyjnych.
41. Art. 96 – Obowiązek pracodawcy dostarczenia organom właściwym do sprawowania nadzoru i kontroli nad przestrzeganiem prawa pracy, na ich wniosek, informacji o przypadkach, w których pracownicy wyrazili zgodę w celu wykonywania pracy w wymiarze przekraczającym 48 godzin na tydzień w przyjętym okresie rozliczeniowym, który nie może być dłuższy niż 4 miesiące. Proponuje się uzyskać informacje od MZ, w jakiej formie dostarcza się przedmiotowe informacje, czy forma e-mail jest wystarczająca?
42. Art. 100 – Złożenie wniosku o wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą przez podmiot, który zamierza wykonywać działalność leczniczą jako podmiot leczniczy. Proponuje się uzyskać informacje od MZ, w jakiej formie można składać wniosek i czy „propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej” przekazana do MG pismem z maja br. jest adekwatna do obowiązującego stanu prawnego (zmiany przedmiotowej ustawy weszły w życie 30 czerwca br. i  numer ewidencji działalności gospodarczej albo wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego nie są już wymagane.).
43. Art. 101 – Złożenie wniosku o wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą przez lekarza, który zamierza wykonywać zawód w ramach działalności leczniczej – Obecnie jest to regulowaną ustawą o działalności leczniczej. Proponuje się skonsultować z MZ, jednocześnie w wyniku zmian tej ustawy, które weszły w życie 30 czerwca 2012 r. numer ewidencji działalności gospodarczej albo wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego nie są już wymagane.
44. Art. 102 – Złożenie wniosku o wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą przez pielęgniarkę która zamierza wykonywać zawód w ramach działalności leczniczej – Obecnie jest to regulowaną ustawą o działalności leczniczej.  Proponuje się skonsultować z MZ, jednocześnie w wyniku zmian tej ustawy, które weszły w życie 30 czerwca 2012 r. numer ewidencji działalności gospodarczej albo wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego nie są już wymagane.
45. Art. 107 – Obowiązek zgłaszania przez podmiot wykonujący działalność leczniczą, który jest wpisany do rejestru, organowi prowadzącemu rejestr wszelkie zmiany danych objętych rejestrem w terminie 14 dni od dnia ich powstania. Proponuje się uzyskać informacje od MZ, w jakiej formie można zgłaszać zmiany danych i czy „propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej” przekazana do MG pismem z maja br. jest adekwatna do obowiązującego stanu prawnego (30 czerwca 2012 r. weszły w życie zmiany ustawy o działalności leczniczej).
46. Art. 120 –  Obowiązek ministra właściwego do spraw zdrowia informowania podmiotu tworzącego o wynikach przeprowadzonej kontroli. Proponuje się uzyskać informacje od MZ, w jakiej formie MZ informuje podmioty.
47. Art. 121 – Obowiązek przekazania niezwłocznie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia wniosków z kontroli przez uczelnię medyczną.   Proponuje się uzyskać informacje od MZ, w jakiej formie uczelnia medyczna obecnie przekazuje wnioski.

II.2. Ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz.U. Nr 122, poz. 696, z późn. zm.) 

48. Art.  9 ust. 4 i 5 – Prawo wezwania, przez ministra właściwego do spraw zdrowia, w momencie wszczęcia postępowanie z urzędu, podmiotu odpowiedzialnego lub podmiotu działającego na rynku spożywczym do przedstawienia informacji  określonych w art. 28 pkt 3-7 ustawy, w terminie 60 dni od dnia doręczenia wezwania. Propozycja skonsultowania z MZ w celu uzyskania informacji, w jakiej formie realizowany jest obowiązek, i czy forma elektroniczna byłaby wystarczająca.
49. Art. 24 – Obowiązek załączenia przez wnioskodawcę do wniosku, o którym mowa w art. 24 ust. 1,  skierowanego do ministra właściwego do spraw zdrowia, min. odpisu z rejestru, do którego wnioskodawca jest wpisany. Wniosek wraz załącznikami składa się w formie pisemnej i elektronicznej. Propozycja skonsultowania z MZ  i ew. zastąpienie wymogiem przedstawienia „aktualnego odpisu z rejestru” innym identyfikatorem, np. numerem tego rejestru, kopią,  itp.
50. Art. 41 – Obowiązek zwarcia umowy przez podmiot prowadzący aptekę, w celu realizacji świadczeń, o których mowa w art. 15 ust. 2 pkt 14, 17 i 18 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (leki,  środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego,) z NFZ na wydawanie refundowanego leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobu medycznego na receptę. Propozycja pozostawienia bez zmian. Wymagane obecnie dokumenty nie budzą wątpliwości – wymóg kopii, nie oryginałów.  Ew. propozycja skonsultowania z MZ, ponieważ warunki umów na realizację recept oraz ramowy wzór umowy na ich realizację reguluje rozporządzenie ministra właściwego do spraw zdrowia.

II. 2. (Nowa) Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej  (Dz.U. Nr 174, poz. 1039, z późn. zm.)

51. Art. 7 – Możliwość wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej po uzyskaniu prawa wykonywaniu zawodu stwierdzonego albo przyznanego przez właściwą okręgową radę pielęgniarek i położnych  – Propozycja pozostawienia bez zmian.
52. Art. 14 – Możliwość odmowy –  podając przełożonemu przyczynę odmowy na piśmie – uczestnictwa w eksperymencie w przypadku uzasadnionych wątpliwości pielęgniarki i położnej  – propozycja pozostawienia bez zmian obowiązku, mając na uwadze dobro pacjenta i postępowanie pielęgniarki zgodnie z nakazem sumienia.
53. Art. 16 – Obowiązek udzielenia pacjentowi albo jego  przedstawicielowi ustawowemu albo osobie wskazanej przez pacjenta informacji o stanie zdrowia pacjenta, w zakresie koniecznym do sprawowania opieki pielęgnacyjnej lub opieki podczas ciąży oraz prowadzenia porodu i połogu –  Propozycja pozostawienia bez zmian obowiązku, mając na uwadze dobro pacjenta.
54. Art. 19 ust. 2 –  Obowiązek ciążący na pielęgniarce i położnej, w terminie 14 dni od dnia nawiązania stosunku służbowego lub zawarcia umowy, poinformowania o tym fakcie okręgowej rady pielęgniarek i położnych właściwej ze względu na miejsce wykonywania zawodu  – W ocenie Ministra Zdrowia dopuszczalne jest wprowadzenie możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej. Proponuje się zrealizować powyższy postulat.
55. Art. 22 ust. 5 – Obowiązek powiadomienia przez okręgową radę pielęgniarek i położnych okręgowego rzecznika odpowiedzialności zawodowej, jeżeli w wystąpieniu powizytacyjnym stwierdzono postępowanie sprzeczne z zasadami etyki zawodowej lub zawinione naruszenie przepisów dotyczących wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej – Propozycja pozostawienia bez zmian, ew. skonsultowanie z MZ, w jakiej formie następuje powiadomienie i zaproponowanie formy elektronicznej.
56. Art. 23 ust. 2 – Obowiązek poinformowania przez pielęgniarkę lub położną podmiotu leczniczego, w którym mogą wykonywać dodatkową opiekę pielęgnacyjną na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej z pacjentem, osobą bliską, o której mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, lub opiekunem prawnym, najpóźniej w dniu podjęcia opieki. – Propozycja pozostawienia bez zmian, ew. skonsultowanie z MZ, w jakiej formie następuje powiadomienie i zaproponowanie formy elektronicznej.
57. Art. 32 ust. 1 pkt 5 i 6 – Obowiązek przedstawienia przez obywatela państwa UE, jeśli chce wykonywać zawód położnej, zaświadczeń: 1) zaświadczenia  dot. stanu zdrowia, wydanego przez odpowiednie władze lub organizacje państwa członkowskiego Unii Europejskiej pozwalającego na wykonywanie zawodu 2) zaświadczenia wydanego przez odpowiednie władze lub organizacje państwa członkowskiego Unii Europejskiej, o nie pozbawieniu prawa wykonywania zawodu lub informacji, że prawo to nie zostało zawieszone i nie toczy się przeciwko niemu postępowanie w sprawie pozbawienia lub zawieszenia prawa wykonywania zawodu  – W ocenie MZ dopuszczalne jest uchylenie przedmiotowych obowiązków.  Propozycja uchylenia przedmiotowych obowiązków.
58. Art. 43 – Obowiązek prowadzenia Centralnego Rejestru Pielęgniarek przez Naczelną Radę Pielęgniarek i Położnych. Rejestr jest prowadzony w formie elektronicznej, dlatego proponuje się pozostawienie bez zmian, ewentualnie można rozważyć zmniejszenie zakresu przekazywanych danych do rejestru.
59. Art.   48 ust. 1 – Obowiązek prowadzenia rejestru pielęgniarek przez okręgową radę pielęgniarek i położnych. Rejestr jest prowadzony w formie elektronicznej, dlatego proponuje się pozostawienie bez zmian.
60. Art. 48 ust. 7 – Obowiązek przekazywania przez okręgową radę pielęgniarek i położnych danych do Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, z prowadzonego przez siebie rejestru nie później niż w terminie 7 dni od daty dokonania wpisu do odpowiedniego rejestru. Dane, na podstawie przepisów, należy przekazywać w formie elektronicznej, dlatego proponuję pozostawienie bez zmian.
61. Art. 49 ust. 1 – Obowiązek prowadzenia przez okręgową radę pielęgniarek i położnych rejestru obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej wykonujących na terenie tej izby czasowo i okazjonalnie zawód pielęgniarki lub położnej. Rejestr jest prowadzony w formie elektronicznej, dlatego proponuje się pozostawienie bez zmian, (z art. 49 ust. 5 wynika, że wpis do rejestru następuje bezzwłocznie i jest bezpłatny oraz że dokonywanie zmian w tym rejestrze nie może skutkować opóźnieniami lub utrudnieniami w czasowym i okazjonalnym wykonywaniu zawodu), ewentualne można rozważyć zmniejszenie zakresu przekazywanych danych do rejestru (art. 49, ust. 2.).
62. Art. 49 ust. 3 – Możliwość zwrócenia się  przez okręgową izbę pielęgniarek i położnych do odpowiedniej władzy lub organizacji państwa członkowskiego UE, w którym pielęgniarka lub położna na stałe wykonuje zawód pielęgniarki lub położnej, o przedstawienie informacji potwierdzających, że pielęgniarka lub położna prowadzi działalność zgodnie z prawem, wykonuje zawód w sposób należyty, jak również że nie zostały na nią nałożone kary dyscyplinarne lub sankcje karne związane z wykonywaniem zawodu. Proponuje się pozostawienie bez zmian ze względu na fakultatywność obowiązku; ew. można ustalić, czy dane można przekazywać w formie elektronicznej.
63. Art. 49 ust. 4  – Obowiązek udostępnienia przez okręgową izbę pielęgniarek i położnych, na wniosek odpowiedniej władzy lub organizacji państwa członkowskiego Unii Europejskiej, informacji pomocnych przy rozpatrywaniu skarg składanych przez świadczeniobiorcę na pielęgniarki i położne czasowo i okazjonalnie wykonujące zawód. Proponuje się pozostawienie bez zmian; ew. można ustalić z MZ, czy dane można przekazywać w formie elektronicznej.
64. Art. 49 ust. 6 – Obowiązek udostępnienia przez okręgową izbę pielęgniarek i położnych systemowi informacji w ochronie zdrowia, o którym mowa w ustawie z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia, danych objętych rejestrem obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej wykonujących na terenie tej izby czasowo i okazjonalnie zawód pielęgniarki lub położnej. Proponuje się pozostawienie bez zmian; ew. można ustalić z MZ, czy dane można przekazywać w formie elektronicznej.
65. Art. 50 – Możliwość zwrócenia się przez okręgową radę pielęgniarek i położnych do podmiotów prowadzących zbiory meldunkowe, zbiory PESEL oraz ewidencję wydanych i utraconych dowodów osobistych o przekazanie danych niezbędnych do aktualizacji rejestrów w przypadku wątpliwości co do aktualności danych zawartych w rejestrze pielęgniarek i położnych, w szczególności dotyczących wygaśnięcia prawa wykonywania zawodu; Przekazanie danych odbywa się w trybie udostępniania danych dla podmiotów określonych w art. 44h ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Proponuje się pozostawienie bez zmian.
66. Art. 51  – Obowiązek wydania zaświadczenia przez okręgową radę pielęgniarek i położnych, na wniosek pielęgniarki lub położnej będącej członkiem tej izby:
1) zaświadczenia stwierdzające, że pielęgniarka lub położna posiada kwalifikacje zgodne z wymaganiami wynikającymi z przepisów prawa Unii Europejskiej oraz że posiadany dyplom, świadectwo lub inny dokument potwierdzający posiadanie formalnych kwalifikacji odpowiada dokumentom potwierdzającym formalne kwalifikacje pielęgniarki lub położnej wynikające z przepisów prawa Unii Europejskiej;
2) zaświadczenia o przebiegu pracy zawodowej;
3) innych zaświadczeń wymaganych przez odpowiednie władze lub organizacje państw członkowskich Unii Europejskiej zgodnie z przepisami prawa Unii Europejskiej.
Wzór zaświadczenia jest określany przez Naczelną Radę Pielęgniarek i Położnych w drodze uchwały. Proponuje się skonsultowanie z MZ i ew. zastąpienie, gdy jest to możliwe, oświadczeniami.
67. Art. 58 –   W związku  z obowiązkiem bieżącej oceny spełniania przez szkoły standardów kształcenia, w szczególności przez  wizytację szkół, istnieje  w trakcie trwania wizytacji obowiązek nałożony na szkołę udostępnienia wszelkich dokumentów i udzielenia wyjaśnień w sprawach objętych celem wizytacji. Proponuje się pozostawienie bez zmian.
68. Art. 59 – Warunek uzyskania akredytacji na prowadzenie studiów na kierunku pielęgniarstwo  lub położnictwo. Akredytacji udziela minister właściwy do spraw zdrowia po przeprowadzeniu postępowania akredytacyjnego przez Krajową Radę, na okres od 3 do 5 lat. Przeprowadzenie postępowania akredytacyjnego i wydanie certyfikatu podlega opłatom ponoszonym przez ubiegającego się o uzyskanie akredytacji. Opłaty stanowią dochód budżetu państwa.    Proponuje się skonsultowanie z MZ w sprawie ew. redukcji obowiązku adm., ale wydaje się to niemożliwe z powodu przepisów u uznawaniu kwalifikacji
69. Art. 76  – W związku  z tym, że kształcenie podyplomowe prowadzone przez przedsiębiorcę jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, podmiot zamierzający wykonywać działalność w zakresie kształcenia podyplomowego ma obowiązek złożyć wniosek o wpis do rejestru. Proponuje się pozostawienie bez zmian; rejestr jest prowadzony w systemie elektronicznym, dodatkowo,  dane, które ma obowiązek załączyć przedsiębiorca są określone według nowych zaleceń, (jest wymóg podania numeru wpisu do KRS a nie odpisu z KRS, załączenia oświadczeń w miejsce zaświadczeń, itp.).   
70. Art. 80 ust. 1  – Informowanie organu prowadzącego rejestr o planowanych terminach rozpoczęcia i zakończenia kształcenia podyplomowego 2 razy w ciągu roku – do dnia 30 czerwca i do dnia 31 grudnia, na kolejnych 6 miesięcy. W ocenie Ministra Zdrowia dopuszczalne jest zmniejszenie częstotliwości wykonywania przedmiotowego obowiązku. Propozycja zmniejszenia częstotliwości wykonywania obowiązku.
71. Art. 80 ust. 2 pkt 1 – Informowanie Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych o planowanych terminach rozpoczęcia i zakończenia kształcenia podyplomowego 2 razy w ciągu roku – do dnia 30 czerwca i do dnia 31 grudnia, na kolejnych 6 miesięcy. W ocenie Ministra Zdrowia dopuszczalne jest zmniejszenie częstotliwości wykonywania przedmiotowego obowiązku, propozycja realizacji postulatu. Propozycja zmniejszenia częstotliwości wykonywania obowiązku.
72. Art. 80  ust. 3 – Obowiązek organizatora szkolenia  przedkładania Centrum  corocznie do dnia 10 stycznia sprawozdania z prowadzonej działalności w zakresie kształcenia podyplomowego  w roku poprzednim. Propozycja pozostawienia bez zmian, ew. po skonsultowaniu z MZ uproszczenie formy przekazywania sprawozdania.

Ponieważ kolejne posiedzenie zespołu w Ministerstwie Gospodarki odbędzie się w piątek 30 listopada 2012 roku, opinie o tych propozycjach należy przekazywać do 29 listopada 2012 roku.

 

Inne artykuły

Transmisja konferencji prasowej pt.: „Dostęp do metod wspierania płodności w Polsce – wyzwania i proponowane rozwiązania”

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 16.04.2024

15 kwietnia 2024 r. w godz. 9:00-11:00, w budynku Polskiej Agencji Prasowej (ul. Bracka 6/8) w Warszawie oraz online (formuła hybrydowa) Pracodawcy Medycyny Prywatnej zorganizowali spotkanie pt.: „Dostęp do metod wspierania płodności w Polsce – wyzwania i proponowane rozwiązania”.

Celem wydarzenia było zdefiniowanie kluczowych wyzwań w systemie wspierania płodności w Polsce – bazując m.in. na zapisach znowelizowanej ustawy oraz zasadach wypracowanych przez zespół ministerialny – i wskazanie, w jakim kierunku powinien być on docelowo rozwijany. Przedmiotem dyskusji były m.in. kwestie dostępu do diagnostyki, równość w dostępie do leczenia, czy też wsparcie psychologiczne.

Podczas konferencji Prezes Artur Białkowski zapowiedział powstanie – w ramach Pracodawców Medycyny Prywatnej – Forum ds. Wspierania Płodności.

– Organizacja Pracodawców Medycyny Prywatnej działa w ramach forów tematycznych, które wypracowują konkretne rozwiązania oraz rekomendacje w celu usprawnienia funkcjonowania polskiego systemu ochrony zdrowia. Dzisiejsze wydarzenie jest świetną okazją do zainaugurowania Forum ds. Wspierania Płodności. Mam nadzieję, że wspólnie uda nam się zdefiniować kluczowe wyzwania w systemie wspierania płodności w Polsce i wskazać kierunki, w jakich powinien on być rozwijany – podkreślił.

Forum ma stanowić platformę integrującą podmioty lecznicze oraz ekspertów i gwarantować, że ich głos, a także postulaty będą właściwie słyszalne.

Transmisja konferencji dostępna jest poniżej:

Przeczytaj teraz

W Senacie ruszyły prace Parlamentarnego Zespołu ds. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 15.04.2024

Za nami pierwsze posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego zaininicjowane przez Senator Agnieszkę Gorgoń-Komor we współpracy z Pracodawcami Medycyny Prywatnej. Zespół ma stanowić platformę wymiany doświadczeń oraz dobrych praktyk realizowanych m.in. przez przedstawicieli medycyny prywatnej, które powinny stanowić wsparcie w poprawie funkcjonowania polskiego systemu ochrony zdrowia.

Partnerstwo publiczno-prywatne jest zjawiskiem coraz szerzej wykorzystywanym w niemal wszystkich gałęziach gospodarki rynkowej. Współpraca między oboma sektorami, wykorzystanie pozytywnych doświadczeń i wdrażanie sprawdzonych rozwiązań to prosta droga do podnoszenia jakości świadczeń, a także budowania zdrowej konkurencji nie tylko w obszarze zdrowia.

Nowa kadencja parlamentu to okazja do podejmowania nowych tematów. Parlamentarzyści wykazują duże zainteresowanie partnerstwem publiczno-prywatnym. Zespół jest odpowiedzią na potrzeby cywilizacyjne, przed którymi stoją wszystkie społeczeństwa, gdzie toczy się gospodarka rynkowa – powiedziała senator Agnieszka Gorgoń-Komor, przewodnicząca nowo powołanego zespołu.

Ochrona zdrowia pierwszym tematem prac Zespołu

Tematem pierwszego posiedzenia było „Określenie partnerstwa publiczno-prywatnego na przykładzie systemu ochrony zdrowia w Polsce – dobre praktyki i transfer wiedzy”. Przedstawiciele Związku Pracodawców Medycyny Prywatnej zaprezentowali rekomendacje dotyczące funkcjonowania systemu ochrony zdrowia na przykładzie sektora prywatnego.

W ocenie przewodniczącej zespołu duże zainteresowanie partnerstwem publiczno-prywatnym podyktowane jest przede wszystkim przekonaniem, że bez niego ochrona zdrowia w Polsce nie będzie mogła skutecznie się rozwijać, z pożytkiem dla pacjentów. Dotyczy to wszystkich społeczeństw z gospodarką rynkową, gdzie sektor publiczny pozostaje nieco w tyle za prywatnym, m.in. ze względu na lepsze standardy leczenia w podmiotach prywatnych.

Obecnie prawie 36% środków z Narodowego Funduszu Zdrowia jest wydatkowanych w sektorze prywatnym, z czego blisko 80% na badania diagnostyczne czy opiekę ambulatoryjną.  Z uwagi na to należy zachęcać do jeszcze ściślejszej współpracy, przede wszystkim w celu lepszego i bardziej efektywnego wydatkowania środków na ochronę zdrowia, jak również podnoszenia jakości leczenia.

Głos sektora prywatnego

Opieka zdrowotna w Polsce jest finansowana z wielu źródeł – oprócz Narodowego Funduszu Zdrowia, są to także prywatne wydatki pacjentów. Ze względu na sposób finansowania, system ochrony zdrowia tworzą łącznie dwa sektory – publiczny i prywatny. Jednakże ze względu na przenikanie się, a także współpracę obu sektorów – wprowadzenie klarownego, prostego podziału na prywatną i publiczną ochronę zdrowia jest niemożliwe.

– Jako Pracodawcy Medycyny Prywatnej bardzo dziękujemy za to, że taki zespół powstał. Uważamy, że partnerstwo publiczno-prywatne i czerpanie ze wspólnych doświadczeń może przyczynić się do zwiększenia efektywności procesu leczenia i zapewnienia kompleksowej opieki nad pacjentem – przekazał Andrzej Podlipski, członek Zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej. Niezwykle ważną kwestią jest wycena świadczeń. Niestety dzisiaj mamy do czynienia z sytuacją, w której za te same świadczenia, wykonywane przez różne podmioty, są niestety różne wyceny za punkt. To sprawia, że bardzo ciężko jest rywalizować o jakość zarówno podmiotom publicznym, jak i prywatnym – przekonywał dalej.

W trakcie posiedzenia przedstawiciele sektora prywatnego wskazywali, że chcieliby wziąć większą odpowiedzialność za pacjenta, system oraz za organizację tego systemu. Spora część dyskusji dotyczyła konieczności wzmocnienia działań profilaktycznych w kraju.

Musimy uwzględnić wszelkie komponenty, które składają się na życie w zdrowiu, takie jak np. psychiatria, psychologia czy zdrowie kobiet. Myślę, że są to obszary, które medycyna prywatna ma „zaopiekowane” od lat. To jest odpowiedni moment, aby właśnie w tych dziedzinach dzielić się doświadczeniami z partnerami publicznymi – mówił Paweł Łangowski, członek Zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej.

Zdaniem ekspertów bez dobrego zabezpieczenia kwestii profilaktyki, będącej największym elementem systemu, dalsze dyskusje na temat tego, jak poprawić efektywność lecznictwa, mogą być wtórne. Jedyną metodą, która pozwoli dobrze zaopiekować kwestię jakości w ochronie zdrowia, jest dialog między sektorem publicznym i prywatnym.

Z kolei Barbara Kopeć, wiceprezeska Zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej, wskazała, że droga do zdrowia Polaków wiedzie również przez medycynę laboratoryjną.

W ramach Pracodawców Medycyny Prywatnej współpracujemy z Instytutem Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera w Łodzi w celu poszerzenia możliwości lekarzy medycyny pracy. W tej chwili badania, które wykonuje lekarz medycyny pracy, są poza systemem, nie ma ich w IKP, i nawet jeśli zdiagnozuje przyczynę choroby, to właściwie nic z tym nie może dalej zrobić. Trzeba to zmienić. Powinniśmy się zastanowić, co zrobić, aby jak najdłużej utrzymać dobry stan zdrowia populacji – podkreślała, zapewniając jednocześnie o gotowości do udziału w programach profilaktyki zdrowotnej. – Badania diagnostyczne to najtańsze procedury medyczne wykonywane przez znakomitych fachowców, jakimi są diagności laboratoryjni, na profesjonalnej aparaturze, jaką dysponują laboratoria. Badania medycyny laboratoryjnej są także bardzo tanie – w budżecie szpitala stanowią zaledwie 4-5% kosztów.

Dariusz Dziełak, dyrektor Biura Partnerstwa Publicznego i Innowacji Narodowego Funduszu Zdrowia powiedział, że w zakresie realizacyjnym „tak naprawdę polski system publiczny na prywatnej opiece stoi”. Z punktu widzenia Narodowego Funduszu Zdrowia współpraca sektora publicznego z prywatnym jest nie tylko pożądana, ale także nieuchronna i konieczna.

W dyskusji nie zabrakło głosu przedstawiciela publicznego szpitala. Dorota Gałczyńska-Zych, dyrektor Szpitala Bielańskiego w Warszawie wskazała, że zarządzany przez nią szpital był prekursorem współpracy z sektorem prywatnym. Od 30 lat w ramach outsourcingu realizowana jest diagnostyka laboratoryjna oraz obrazowa, co – jak wskazała – ma swoje mocne i słabe strony. Podkreśliła, że obecnie konieczna jest dalsza dyskusja na temat współpracy obu sektorów oraz wypracowanie tzw. dobrych praktyk.

Uczestnicy posiedzenia wskazywali, że dla maksymalizacji osiąganych przez pacjenta korzyści współpraca pomiędzy sektorem publicznym a prywatnym powinna zostać możliwie precyzyjnie określona i unormowana. Dotychczas w debacie publicznej i parlamentarnej zabrakło merytorycznej dyskusji na temat optymalnego modelu współpracy obu sektorów. 

Przeczytaj teraz

Pracodawcy Medycyny Prywatnej organizują spotkanie: „Dostęp do metod wspierania płodności w Polsce – wyzwania i proponowane rozwiązania”

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 9.04.2024

Pracodawcy Medycyny Prywatnej zapraszają na spotkanie „Dostęp do metod wspierania płodności w Polsce – wyzwania i proponowane rozwiązania”, które odbędzie się 15 kwietnia 2024 r. w godz. 9:00-11:00, w budynku Polskiej Agencji Prasowej (ul. Bracka 6/8) w Warszawie oraz online (formuła hybrydowa).

Celem wydarzenia jest zdefiniowanie kluczowych wyzwań w systemie wspierania płodności w Polsce – bazując m.in. na zapisach znowelizowanej ustawy oraz zasadach wypracowanych przez zespół ministerialny i wskazanie, w jakim kierunku powinien być on docelowo rozwijany. Przedmiotem dyskusji będą m.in. kwestie dostępu do diagnostyki, równość w dostępie do leczenia, czy też wsparcie psychologiczne. Spotkanie będzie pierwszym krokiem ku stworzeniu – w ramach Pracodawców Medycyny Prywatnej – Forum ds. Wspierania Płodności. Forum ma stanowić platformę integrującą podmioty lecznicze oraz ekspertów i gwarantować, że ich głos, a także postulaty będą właściwie słyszalne.

Warsztat będzie składał się z dwóch części – wystąpień ekspertów klinicznych oraz debaty w gronie zaproszonych gości – w tym przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia, Narodowego Funduszu Zdrowia, Parlamentu RP, ekspertów klinicznych oraz jednostek medycznych leczących niepłodność. Kontynuacją będą zamknięte spotkania dla zainteresowanych, podczas których wypracowane zostaną konkretne rekomendacje, które następnie zostaną komunikowane i przekazane osobom odpowiedzialnym za tworzenie systemu.

***

AGENDA

Dostęp do metod wspierania płodności w Polsce – wyzwania i proponowane rozwiązania

15.04.2024 r., godz. 9:00-11:00

9:05-9:20        OTWARCIE SPOTKANIA, Artur Białkowski, Prezes Zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej

9:20-9:50        WYSTĄPIENIA EKSPERTÓW I ORGANIZACJI PACJENTÓW

  • prof. dr hab. n. med. Rafał Kurzawa – Obecny stan i możliwości leczenia niepłodności w Polsce (Atlas niepłodności);
  • prof. dr hab. n. med. Michał Radwan Główne bariery i potrzeby w zakresie rozwoju leczenia niepłodności;
  • prof. dr hab. n. med. Robert Jach – Wyzwania w zakresie zabezpieczania płodności u pacjentów z nowotworem;

9:50-10:50      DYSKUSJA ORAZ SESJA Q&A – W drodze do optymalnego modelu wspieranie płodności w Polsce. Czego brakuje? Co należy zmienić?

                              MODERATOR: Marzena Smolińska, Doradca Zarządu InviMed

                              UCZESTNICY:

  • przedstawiciel Ministerstwa Zdrowia (TBC);
  • Marek Hok, Poseł na Sejm RP;
  • prof. Mirosław Wielgoś, Konsultant krajowy w dziedzinie perinatologii;
  • dr Joanna Kufel-Grabowska, Przewodnicząca Sekcji Płodności w Chorobie Nowotworowej, Polskie Towarzystwo Onkologiczne;
  • Marta Górna, Stowarzyszenie Nasz Bocian;
  • dr Łukasz Sroka, Dyrektor Medyczny, InviMed;

10:50-11:00   PODSUMOWANIE I ZAKOŃCZENIE SPOTKANIA – Artur Białkowski, Prezes Zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej

Przeczytaj teraz

Parlamentarny Zespół ds. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego z udziałem przedstawicieli Pracodawców Medycyny Prywatnej

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 9.04.2024

W efekcie rozmów przedstawicieli Pracodawców Medycyny Prywatnej z Senator RP Agnieszką Gorgoń-Komor w Senacie został utworzony Parlamentarny Zespół ds. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.

Zespół ma stanowić platformę wymiany doświadczeń oraz dobrych praktyk, realizowanych przez przedstawicieli medycyny prywatnej, które powinny stanowić wsparcie w poprawie funkcjonowania polskiego systemu ochrony zdrowia.

15 października odbyło się spotkanie Zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej z Senator Agnieszką Gorgoń-Komor, podczas którego podsumowaliśmy dotychczasowe rozmowy oraz zarysowaliśmy zakres tematów, które będą mogły stanowić prace zespołu. Wśród nich znalazły się m.in. przedstawienie roli sektora prywatnego, cyfryzacji w ochronie zdrowia czy zasadność określenia równych zasad i warunków finansowania świadczeń zdrowotnych ze środków publicznych bez uwarunkowania struktury właścicielskiej. Efektem rozmów jest właśnie powołanie zespołu, który ma ułatwić i udrożnić komunikację pomiędzy decydentami a prywatnym sektorem medycyny.

Przeczytaj teraz

Ochrona zdrowia ukierunkowana na pacjenta

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 3.04.2024

Wspólnym mianownikiem prywatnego i publicznego sektora opieki zdrowotnej jest pacjent – jego zdrowie i profilaktyka chorób – podkreśla Artur Białkowski, nowy Prezes Zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej (PMP).

– Medycyna prywatna jest dziś skoncentrowana na pacjencie – począwszy od profilaktyki, znoszenia barier w dostępie do leczenia, zapewnienia opieki na poziomie ambulatoryjnym, aż po inwestycje w nowe technologie oraz zaangażowanie w kształcenie kadr medycznych – dodaje Prezes PMP.

Podmioty prywatne dysponują wykwalifikowaną kadrą, wiedzą, niezbędną nowoczesną infrastrukturą, a także zdobytym na przestrzeni lat doświadczeniem. Co więcej – sektor prywatny jest gotowy do dzielenia się z publicznym swoimi zasobami, doświadczeniem i know-how. Na szczególną uwagę – zdaniem Artura Białkowskiego – zasługują dobre praktyki prywatnych placówek w zakresie wdrażania innowacji, organizacji opieki oraz zarządzania.

Sektor prywatny i publiczny są naturalnymi partnerami do współpracy w zakresie wykorzystania nowych technologii, lecznictwa otwartego, a także profilaktyki, diagnostyki i organizacji opieki. Koncentracja na tych aspektach jest także zgodna z koncepcją Value Based Healthcare, w której duży nacisk kładzie się na zapobieganie schorzeniom, wczesne ich wykrywanie, a także wykorzystanie nowoczesnych technologii do leczenia w sposób najbardziej efektywny oraz wygodny dla pacjenta.

W ocenie Prezesa Pracodawców Medycyny Prywatnej kluczowe jest wprowadzenie modelu skoncentrowanego na efektach całego procesu leczenia (a nie pojedynczych świadczeń), który pozwala na poprawę bezpieczeństwa zdrowotnego pacjentów, pobudza konkurencję między podmiotami leczniczymi w zakresie wyników leczenia i daje stały impuls do wdrażania innowacyjnych rozwiązań z myślą – oczywiście – o pacjencie.

System ochrony zdrowia powinien zachęcać świadczeniodawców do stałego podnoszenia jakości usług, wprowadzania nowoczesnych, coraz skuteczniejszych metod leczenia. Niezbędne w tym zakresie jest również gromadzenie i udostępnianie odpowiednich danych dotyczących wyników leczenia, a także wyceny świadczeń oraz cyfryzacja systemu, w tym przede wszystkim dostęp do elektronicznej dokumentacji medycznej – komentuje Artur Białkowski.

Czerpanie z własnych doświadczeń może pomóc obu sektorom zmierzyć się z najpoważniejszymi wyzwaniami systemu ochrony zdrowia, jakim są np. braki kadrowe. Sektor publiczny mógłby skorzystać z doświadczeń medycyny prywatnej w zakresie organizacji pracy personelu i opieki nad pacjentami. Wykorzystanie rozwiązań telemedycznych – które podnoszą wydajność systemu przy zachowaniu standardów bezpieczeństwa pacjentów oraz pracowników – jest z kolei doskonałym przykładem korzyści, jakie wnoszą do całego systemu ochrony zdrowia nowoczesne technologie.

Kolejnym istotnym elementem jest rozwój i poszerzenie skali lecznictwa otwartego, które pozwala na lepsze wykorzystanie zasobów systemu ochrony zdrowia. Jego przewagą są znacznie niższe – w porównaniu z leczeniem szpitalnym – koszty, przy jednoczesnym zapewnieniu – zarówno pacjentom, jak i pracownikom medycznym – większego komfortu oraz oszczędności czasu.

Podsumowując – niezwykle ważnymi wyzwaniami i zadaniami wspólnymi dla obu sektorów są:  wykorzystanie zasobów systemu prywatnego w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, racjonalizacja systemu opieki, w tym zwiększenie roli i znaczenia lecznictwa otwartego, organizacja systemu skoncentrowanego na pacjencie, wprowadzenie modelu opieki zdrowotnej opartego na wartości, stworzenie mechanizmów oceny, które będą bodźcem do poprawy jakości świadczeń, jak również zwiększania innowacyjności świadczeniodawców, wdrażanie nowoczesnych technologii, takich jak np. telemedycyna, a także inicjowanie zmian w zakresie zarządzania pracą personelu medycznego, czy wreszcie inwestycje w zdrowie publiczne i innowacyjne technologie.

Jako Pracodawcy Medycyny Prywatnej niezmiennie deklarujemy, że prywatni świadczeniodawcy są gotowi i chętni do dzielenia się doświadczeniami, które mogą przyczynić się do poprawy funkcjonowania całego systemu opieki nad pacjentem – podkreśla Prezes Artur Białkowski.

Pracodawcy Medycyny Prywatnej mają olbrzymią nadzieję, że udział, jak również rola świadczeniodawców prywatnych w całym systemie ochrony zdrowia zostaną w końcu właściwie dostrzeżone, co pozwoli na dynamizację rozwoju współpracy pomiędzy podmiotami, bez względu na strukturę właścicielską. W centrum uwagi sektora prywatnego i publicznego zawsze musi pozostawać pacjent, a chęć zapewnienia mu możliwie najlepszej opieki powinna być elementem łączącym oraz integrującym wszystkim uczestników systemu.

Przeczytaj teraz

Pracodawcy Medycyny Prywatnej życzą radosnych Świąt Wielkanocnych!

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 28.03.2024
Przeczytaj teraz