Enel-Med zwiększa sprzedaż usług Fee For Service
Należący do Enel-Med Szpital Centrum, Warszawa, aleja Solidarności 128
Epidemia miała wpływ na wyniki finansowe Grupy Enel-Med. Wiosenny lock down spowodował spadek przychodów ze sprzedaży za I półrocze 2020 roku. Wyniosły one 196 104 tys. zł i było to mniej o 3,8 procenta niż rok wcześniej, gdy przychody te wynosiły 203 791 tys. zł.
Na początku roku 2020 Enel-Med wprowadził nową ofertę opieki medycznej dla firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, a w I kwartale koncentrował swoje wysiłki na zwiększeniu sprzedaży usług Fee For Service z obszaru stomatologii, świadczeń ambulatoryjnych, rehabilitacji, diagnostyki oraz leczenia szpitalnego.
W segmencie FFS po miesiącach lock down-u obserwowany jest dynamiczny wzrost przychodów i sukcesywny powrót do wartości sprzed epidemii. Fakt, że Enel-Med pozyskuje ponad 70 procent wpływów z abonamentów medycznych, uodpornił spółkę na wahania popytowe w porównaniu do innych firm z branży medycznej lub z innych branż.
W pierwszych dwóch miesiącach 2020 roku poziom sprzedaży Enel-Med przekroczył plany budżetowe, szczególnie w obszarze FFS, gdzie odnotowano bardzo wysoką dynamikę wzrostu przychodów. Jednak mimo dynamicznego odbicia sprzedaży w maju i czerwcu 2020 wzrost sprzedaży nie pozwolił odrobić spadków z okresu lock down-u (marzec-kwiecień).
W rezultacie za I półrocze 2020 zanotowano spadek przychodów o 3,8 procenta oraz stratę netto w wysokości 2 277 tys. zł. Rok wcześniej strata miała wartość 4 212 tys. zł.
Dostosowując wydatki do zmiany przychodów i podejmując działania optymalizujące koszty operacyjne funkcjonowania placówek, Enel-Med wstrzymał czasowo zakup nowych środków trwałych oraz wstrzymał lub przesunął w czasie inwestycje i remonty placówek. W związku z ograniczeniem wydatków spadek przychodów nie przełożył się na pogorszenie wyniku finansowego spółki.
Czytaj także: Szpital Św. Elżbiety dołącza do Grupy Lux Med>>>
Po ogłoszeniu stanu epidemii w Polsce, w marcu 2020 Enel-Med wprowadził świadczenie teleporad dla wszystkich pacjentów: abonamentowych, pacjentów towarzystw ubezpieczeniowych oraz pacjentów FFS. Oprócz teleporad realizowanych przez lekarzy pracujących w oddziałach, każdego dnia zwiększano liczbę e-wizyt (ekonsultacji w formie czatu, wideo lub telefonicznie), by pacjenci, korzystając z aplikacji enel-med lub systemu online, mogli, na przykład poprzez wideorozmowę, skonsultować swój stan zdrowia lub uzyskać poradę psychologiczną.
W maju 2020 roku w związku z sukcesywnym odmrażaniem gospodarki oraz wdrożeniem procedur epidemiologicznych gwarantujących bezpieczeństwo pacjentów i personelu rozpoczęto proces powrotu do świadczenia w oddziałach usług z zakresu konsultacji, badań, szczepień, stomatologii, rehabilitacji, medycyny pracy, medycyny sportowej i medycyny estetycznej.
30 procent pacjentów nadal korzysta z usług online, wśród nich wielu takich, którzy po raz pierwszy skorzystało z tej formy w okresie pandemii.
W maju 2020 spółka uruchomiła również nową usługę – testy na obecność przeciwciał przeciwko koronawirusowi SARS-CoV-2.
Enel-Med świadczy usługi medyczne w 1600 placówkach, w tym w 41 placówkach Grupy Enel-Med, w skład których wchodzą zarówno przychodnie wieloprofilowe oraz szpital w Warszawie, jak i trzy kliniki medycyny sportowej Enel-Sport, klinika medycyny estetycznej Estell oraz przychodnie przyzakładowe.
Na terenie szpitala, jak również w przychodniach wieloprofilowych w Gdańsku, Gdyni, Katowicach (ul. Ligocka), Warszawie (Home Park Targówek) oraz w klinice medycyny sportowej przy Łazienkowskiej Enel-Med prowadzi oddziały diagnostyczne wyposażone w rezonans magnetyczny. Poza tym Szpital Centrum i Oddział Zacisze w Warszawie wyposażone zostały w tomografy komputerowe.
Z usług medycznych Enel-Med korzystają zarówno pacjenci, płacący za każdą zrealizowaną usługę, jak i klienci posiadający wykupiony abonament medyczny. Z wybranych usług można również skorzystać w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia.
Centrum Medyczne Enel-Med S.A. zawarło także umowy na obsługę pacjentów z towarzystwami ubezpieczeniowymi, takimi jak Allianz, Inter Polska, Signal Iduna czy Generali.