Dokumentacja medyczna po 1 stycznia 2021

Zgodnie z przepisami po 1 stycznia 2021 roku podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych powinny prowadzić dokumentację medyczną w postaci elektronicznej. Natomiast w przypadku braku warunków organizacyjno-technicznych dopuszczalne jest prowadzenie jej w postaci papierowej.
Zagadnienia te reguluje rozporządzenie ministra zdrowia z 6 kwietnia 2020 roku w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (Dz. U. poz. 666, z późn. zm.), z którego wynika, że dokumentacja medyczna może być prowadzona zarówno w postaci papierowej, jak i elektronicznej.
Biorąc jednak pod uwagę kierunek zmian zachodzących w ochronie zdrowia, jako podstawową formę prowadzenia dokumentacji medycznej wskazano postać elektroniczną. Jednak jeśli warunki organizacyjno-techniczne uniemożliwiają jej prowadzenie w takiej formie, może być prowadzona w formie papierowej.
Czytaj także: Legislacja w czasach zarazy – raport Pracodawców RP>>>
Ministerstwo Zdrowia w komunikacie na stornie internetowej wyjaśnia, że przez brak warunków organizacyjno-technicznych należy rozumieć zarówno stały brak rozwiązań informatycznych, jak i czasową niemożność prowadzenia dokumentacji w postaci elektronicznej wynikającą na przykład z systemu teleinformatycznego, w którym prowadzona jest dokumentacja, czy sprzętu.
Przepis zawarty w § 72 ust. 1 rozporządzenia nie nakłada na podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych obowiązku prowadzenia dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej, a jedynie wskazuje, iż do końca 2020 roku możliwe jest prowadzenie dokumentacji medycznej na dotychczasowych zasadach, czyli na zasadach uregulowanych w uprzednio obowiązującym rozporządzeniu ministra zdrowia z 9 listopada 2015 roku w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (Dz. U. poz. 2069), które zostało zmienione rozporządzeniem z 6 kwietnia 2020 roku.
Wyjątek od reguły swobody wyboru, w jakiej postaci podmiot leczniczy prowadzi dokumentację medyczną, stanowi elektroniczna dokumentacja medyczna, którą, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy z 28 kwietnia 2011 roku o systemie informacji w ochronie, stanowią dokumenty wytworzone w postaci elektronicznej opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym, podpisem osobistym albo z wykorzystaniem sposobu potwierdzania pochodzenia oraz integralności danych dostępnego w systemie teleinformatycznym udostępnionym bezpłatnie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Komunikat na ten temat znajduje się na stronie Ministerstwa Zdrowia>>>