Statut i uchwały

Autor:
12 sierpnia 2017

Statut
Ogólnopolskiego Związku Pracodawców
Prywatnej Służby Zdrowia

Rozdział I
Przepisy Ogólne

§1

  1. Niniejszym tworzy się związek pracodawców pod nazwą: Ogólnopolski Związek Pracodawców Prywatnej Służby Zdrowia zwany w dalszej części Statutu Związkiem.
  2. Związek działa na podstawie Ustawy z dnia 23 maja 1991 o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz.235, z późniejszymi zmianami) oraz niniejszego Statutu.

§2

  1. Terenem działania związku jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
  2. Siedzibą Związku jest miasto Warszawa.
  3. Związek może:
    • współtworzyć federacje i konfederacje,
    • przystępować do innych organizacji o podobnym charakterze-tak krajowych jak i międzynarodowych.

§3

  1. Związek jest dobrowolną organizacją zrzeszającą osoby prawne i fizyczne tworzące Niepubliczne Zakłady Opieki Zdrowotnej objęte art.2 ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U . z dnia 14 października 1991 r. z późniejszymi zmianami), będące w rozumieniu prawa polskiego pracodawcami.
  2. Związek jest organizacją samorządną i niezależną w swojej działalności statutowej od organów administracji tak rządowej jak i samorządowej oraz od innych organizacji.
  3. Związek posiada osobowość prawną.
  4. Związek używa pieczęci z napisem: Ogólnopolski Związek Pracodawców Prywatnej Służby Zdrowia.
  5. Związek może ustalić własne godło.

§4

Podstawowymi celami i zadaniami związku są: ochrona praw i reprezentowanie interesów pracodawców zakładów opieki zdrowotnej mających swoja siedzibę na obszarze o którym mowa w § 2 ust. 1 Statutu.

§5

Cele i Zadania Związku są realizowane przez:

  1. prezentowanie opinii w sprawach związanych z ochrona zdrowia,
  2. prowadzenie studiów i badań nad sytuacją pracodawców, popularyzacją wiedzy prawnej, organizacyjnej i ekonomicznej,
  3. występowanie w imieniu członków związku do organów administracji rządowej i samorządowej wszystkich szczebli,
  4. delegowanie swoich przedstawicieli do organów doradczych władz samorządowej ,rządowej i ustawodawczej,
  5. organizowanie zespołów doradczych oraz zatrudnienie pracowników i ekspertów do wykonywania zadań statutowych,
  6. współpraca z innymi z innymi organizacjami pozarządowymi o celach zbieżnych z celami Związku,
  7. występowanie do organów posiadających inicjatywę legislacyjną i wnioskami legislacyjnymi ,opiniowanie założeń i projektów aktów prawnych w zakresie ochrony zdrowia i pomocy społecznej tak ogólnopolskich jak i lokalnych, prawa pracy i działalności gospodarczej,
  8. prowadzenie doradztwa na rzecz członków Związku,
  9. organizowanie i wspieranie kształcenia pracodawców,
  10. wspieranie członków związku w negocjacjach z jednostkami dysponującymi środkami publicznymi przeznaczonymi na ochronę, profilaktykę i promocje zdrowia,
  11. reprezentowanie członków związków wobec organów Kas Chorych i Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych, Administracji Rządowej i Samorządowej.

§6

  1. Dla realizacji celów statutowych związek może:
    • prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:
      - pozaszkolne formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane - PKD 80.42.Z,
    • uczestniczyć jako akcjonariusz (udziałowiec) w spółkach, spółdzielniach, innych podmiotach prowadzących działalność gospodarczą.
  2. Dochody uzyskane z działalności o której mowa w ust. 1 mogą być przeznaczone wyłącznie na realizacje zadań statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału miedzy członków Związku.

Rozdział II
CZŁONKOSTWO

§7

  1. Członkiem Związku mogą być osoby prawne lub fizyczne tworzące Niepubliczne Zakłady Opieki Zdrowotnej obite art.2 ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej(Dz. U. z dnia 14 października 1991 r. z późniejszymi zmianami), będące w rozumieniu prawa polskiego pracodawcami i mający siedzibę na obszarze o którym mowa w &2 ust. 1.
  2. Członkostwo w Związku jest dobrowolne i nie może ograniczać działalności gospodarczej członków Związku.
  3. Członka Związku reprezentuje w przypadku gdy Członkiem Związku jest pracodawca będący osoba prawną- organ upoważniony do składania oświadczeń woli w imieniu takiego pracodawcy. Członka Związku może zeprezentować pełnomocnik powołany przez pracodawcę, a gdy pracodawca jest osoba prawną -przez organ upoważniony do składania oświadczeń woli w jego imieniu, legitymujący się pisemnym pełnomocnictwem.

§8

  1. O przyjęcie w poczet członków decyduje Zarząd Związku na pisemny wniosek zainteresowanego.
  2. W razie odmowy przyjęcia, zainteresowanemu przysługuje prawo odwołania się do Zgromadzenia Ogólnego Związku.
  3. Przepis ust. 1 nie ma zastosowania w stosunku do członków - założycieli, którzy członkostwo nabywają z chwila wpisania Związku do rejestru.

§9

Członkom Związku przysługują następujące prawa:

  1. czynne i bierne prawo wyborcze do wszystkich organów Związku,
  2. uczestnictwa w pracach Związku i jego organów,
  3. prawo korzystania ze wsparcia Związku we wszystkich sprawach należących do jego kompetencji,
  4. prawo korzystania z wszelkich informacji o pracy Związku,
  5. prawo zgłaszania wniosków dotyczących działalności Związku.

§10

Członkowie Związku są obowiązani do:

  1. aktywnego udziału w pracach Związku,
  2. przestrzegania Statutu Związku,
  3. terminowego uiszczenia składek,
  4. wspieranie związku z wykorzystaniem zadań statutowych.

§11

Członkostwo w Związku ustaje w razie:

  1. wystąpienia ze Związku,
  2. rozwiązania Związku,
  3. wykluczenia ze związku przez Zarząd na skutek:
    • prowadzenia przez członka działalności na szkodę Związku,
    • rażącego naruszenia postanowień Statutu lub uchwał organów Związku,
    • uchylania się od płacenia składek członkowskich przez minimum 3 miesiące,
  4. utraty przez członka Związku statusu pracodawcy w rozumieniu ustawy, o której mowa w § 1 ust. 2 niniejszego Statutu.

§12

Z chwilą ustania członkostwa, wygasają prawa i obowiązki członka Związku, za wyjątkiem obowiązku do opłacenia zaległej składki.

§13

Oświadczenie o wystąpieniu ze związku składa się na ręce Prezesa Zarządu Związku najpóźniej na trzy miesiące przed dniem ustania członkostwa, który przypada na ostatni dzień trzeciego miesiąca następującego po miesiącu w którym złożono oświadczenie.

§14

  1. Wykluczenie ze związku następuje na mocy uchwały Zarządu Związku podjętej bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu.
  2. Od uchwały o której mowa w ust.1 przysługuje odwołanie do Zgromadzenia Ogólnego.
  3. W związku z ustaniem członkostwa nie przysługują żadne roszczenia do majątku Związku.

Rozdział III
ORGANY ZWIĄZKU

§15

Organami Związku są:

  1. Zgromadzenie Ogólne,
  2. Zarząd,
  3. Komisja Rewizyjna,
  4. Rada Programowa.

§16

Uchwał organów związku podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, za wyjątkiem sytuacji, w których Statut stanowi inaczej.
Głosowanie tajne zarządza się:

  1. w sprawach powołania i odwołania członków organów Związku pochodzących z wyboru,
  2. każdorazowo na wniosek co najmniej 1/5 uprawnionych do głosowania

§17

ZGROMADZENIE OGÓLNE

  1. Zgromadzenie Ogólne jest najwyższym organem Związku.
  2. W Zgromadzeniu Ogólnym członkowie mogą brać udział poprzez umocowanych przedstawicieli . Pełnomocnictwo musi być udzielone w formie pisemnej i złożone w oryginale na ręce Prezesa Zarządu Związku najpóźniej w chwili rozpoczęcia obrad Zgromadzenia Ogólnego.
  3. Każdemu członkowi przysługuje jeden głos za każde zdeklarowane 10 zł miesięcznych składek członkowskich.
  4. Zgromadzenie Ogólne wyraża swoją wolę w formie uchwał.
  5. Zgromadzenie Ogólne odbywa się co najmniej raz na 12 miesięcy.
  6. Zgromadzenie Ogólne zwoływane jest przez Zarząd w drodze pisemnego powiadomienia Członków listem poleconym na co najmniej 14 dni przed datą Zgromadzenia:
    • na pisemny wniosek co najmniej 1/5 połowy członków związku,
    • z inicjatywy komisji rewizyjnej,
    • z inicjatywy własnej.

§18

Do kompetencji Zgromadzenia Ogólnego należy:

  1. ustalenie programu działania Związku,
  2. wprowadzenie zmian do Statutu Związku,
  3. wybór i odwoływanie Prezesa Rządu, członków Zarządu oraz członków komisji Rewizyjnej,
  4. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
  5. przyjmowanie budżetu Związku,
  6. podejmowanie decyzji w sprawie przystąpienia lub wystąpienia Związku z innych organizacji pracodawców,
  7. ustalenie wpisowego ,wysokości składki członkowskiej i sposobu ich uiszczania,
  8. wyrażanie zgody na nabycie i zbycie nieruchomości,
  9. uchwalanie regulaminów funkcjonowania i wyboru do organów Związku,
  10. podejmowanie decyzji w innych sprawach, w których Statut przewiduje właściwości Zgromadzenia Ogólnego.

§19

ZARZĄD

  1. Zarząd jest organem wykonawczym Związku
  2. Zarząd działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez Zgromadzenie Ogólne

§20

  1. Kadencja Zarządu trwa 5 lat i kończy się z dniem odbycia Zgromadzenia Ogólnego zatwierdzającego sprawozdania z wykonania budżetu za ostatni rok urzędowania Zarządu
  2. W zależności od decyzji Zgromadzenia Ogólnego w skład Zarządu wchodzi od 4 do 6 osób w tym:
    • Prezes,
    • dwóch wiceprezesów.
    Członków Zarządu wybiera spośród swojego grona Zgromadzenie Ogólne zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym.
  3. Osoby wchodzące w skład Zarządu mogą być w każdej chwili odwołane w drodze uchwały Zgromadzenia Ogólnego podjętej w głosowaniu tajnym zwykła większością głosów w obecności, co najmniej połowy ogólnej liczby Członków Związku.
  4. Mandat członka Zarządu, powołanego w miejsce członka Zarządu odwołanego , zgodnie z ust. 5 niniejszego paragrafu, wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Zarządu powołanych na daną kadencje.

§21

  1. Wygaśniecie mandatu członka Zarządu następuje:
    • w przypadku rezygnacji z wykonywania mandatu
    • w przypadku odwołania ze składu Zarządu przez Zgromadzenie Ogólne
  2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 Zgromadzenie Ogólne na najbliższym posiedzeniu dokonuje uzupełniającego wyboru członka Zarządu

§22

Do kompetencji Zarządu należy:

  1. prowadzenie bieżącej działalności Związku,
  2. reprezentowanie Związku w kontaktach z innymi podmiotami,
  3. wykonywanie uchwał Zgromadzenia Ogólnego,
  4. przygotowanie projektów i planów działania Związku,
  5. przygotowanie projektu budżetu i jego wykonanie,
  6. wyznaczenie członków Związku do reprezentowanie jego interesów w działaniach o działaniach o których mowa w § 5 pkt.1 i 2,
  7. składanie Zgromadzeniu Ogólnemu sprawozdań z działalności Związku,
  8. podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia i skreślenia członków Związku,
  9. podejmowanie uchwał w sprawie prowadzenia przez Związek działalności o której mowa w § 6 ust. 1 nin. Statutu,
  10. podejmowanie uchwał w innych sprawach w których Statut nie przewiduje właściwości innych organów Związku,
  11. wybór przewodniczącego i członków Rady Programowej.

§23

Członek Zarządu nie może być jednocześnie członkiem Komisji Rewizyjnej.

§24

Do składania oświadczeń woli w imieniu Związku i zaciągania zobowiązań majątkowych wymagane jest współuczestnictwo dwóch członków Zarządu , Związku ,z których co najmniej jeden jest prezesem lub wiceprezesem Zarządu.

§25

  1. Obsługę Związku i jego organów wykonuje Biuro Związku działające przy Zarządzie.
  2. Organizację i zadania Biura Związku określa regulamin uchwalany przez Zarząd.

§26

KOMISJA REWIZYJNA

  1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Związku.
  2. Komisja Rewizyjna składa się z co najmniej 3 członków. Liczbę członków komisji określa Zgromadzenie Ogólne.
  3. Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa 5 lat, kończy się z dniem odbycia Zgromadzenia Ogólnego zatwierdzającego sprawozdanie Zarządu z wykonania budżetu Związku za ostatni rok jej urzędowania.
  4. Na pierwszym posiedzeniu , nie później niż w ciągu 14 dni od daty wyboru Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają z pośród siebie Przewodniczącego i Sekretarza.
  5. Osoby wchodzące w skład Komisji Rewizyjnej mogą być w każdej chwili odwołane w drodze uchwały Zgromadzenia Ogólnego podjętej w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby Członków Związku.
  6. Mandat członka Komisji Rewizyjnej powołanego w miejsce członka Komisji Rewizyjnej odwołanego , zgodnie z ust. 5 niniejszego paragrafu, wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Komisji Rewizyjnej powołanych na daną kadencję.
  7. Wygaśnięcie mandatu członka Komisji Rewizyjnej następuje:
    • w przypadku z rezygnacji z mandatu członka Komisji Rewizyjnej,
    • w przypadku odwołania ze składu Komisji Rewizyjnej przez Zgromadzenie Ogólne.
  8. W przypadku, o którym mowa w ust. 7 Zgromadzenie Ogólne na najbliższym posiedzeniu dokonuje uzupełniającego składu członków Komisji Rewizyjnej.

§27

  1. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy wykonywanie stałej kontroli nad działalnością Związku. W szczególności Komisja Rewizyjna co najmniej raz do bada całokształt działalności Związku z uwzględnieniem działalności finansowej.
  2. Do szczególnych uprawnień Komisji Rewizyjnej ponadto należy:
    1. występowanie do Zgromadzenia Ogólnego z wnioskami wynikającymi z kontroli,
    2. zwracanie się do Zarządu z żądaniem składania wyjaśnień w sprawach dotyczących działalności Związku,
    3. składanie zaleceń co do działalności Związku.

§28

Tryb funkcjonowania Komisji Rewizyjnej określa regulamin uchwalony przez Zgromadzenie Ogólne.

§29

RADA PROGRAMOWA

  1. Rada Programowa jest organem doradczym Związku.
  2. Przewodniczącego i członków Rady Programowej powołuje i odwołuje Zarząd Związku zwykłą większością głosów.
  3. Członkiem Rady Programowej może być każda osoba fizyczna pragnąca działać na rzecz Związku.
  4. Do zadań Rady Programowej należy:
    • opiniowanie planów działalności Związku,
    • inicjowane i przedstawienie Zarządowi projektów podejmowania działań w zakresie ochrony praw i reprezentacji interesów Członków Związku wobec związków zawodowych pracowników, organów władzy i administracji państwowej oraz organów samorządu terytorialnego,
    • opiniowanie budżetu związku na dany rok i przedstawienie swoich wniosków Zarządowi,
    • wspieranie pozostałych statutowych działań Związku.
  5. Kadencja Rady Programowej trwa zgodnie z kadencją Zarządu przez który została wybrana.

Rozdział IV
MAJĄTEK ZWIĄZKU

§30

  1. Majątek Związku stanowią nieruchomości, ruchomości, środki finansowe oraz inne prawa majątkowe.
  2. Dochody Związku stanowią w szczególności:
    • wpisowe,
    • wpisy ze składek członkowskich,
    • darowizny, spadki, zapisy,
    • dochody z majątku Związku,
    • dochody z działalności gospodarczej prowadzonej przez Związek,
  3. Związek może tworzyć fundusze na realizację określonych celów.

Rozdział V
ROZWIĄZANIE ZWIĄZKU

§31

  1. Związek ulega rozwiązaniu w przypadku podjęcia przez Zgromadzenie Ogólne uchwały o rozwiązanie podjętej większością ¾ głosów przy obecności co najmniej ¾ uprawnionych.
  2. Uchwała o rozwiązaniu Związku określa przeznaczenie majątku pozostawionego po Związku oraz sposób przeprowadzenia likwidacji.

Rozdział VI
POSTANOWIENIA PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE

§32

Wszelkie zmiany i uzupełnienia niniejszego Statutu nastąpić mogą w drodze uchwały Zgromadzenia Ogólnego podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy Członków Związku.

§33

Statut wchodzi w życie z dniem rejestracji Związku.

§34

W sprawach nieunormowanych niniejszym Statutem znajdują zastosowanie postępowania ustawy o organizacjach pracodawców i inne właściwe przepisy.

 

Statut
Ogólnopolskiego Związku Pracodawców
Prywatnej Służby Zdrowia

Rozdział I
Przepisy Ogólne

§1

  1. Niniejszym tworzy się związek pracodawców pod nazwą: Ogólnopolski Związek Pracodawców Prywatnej Służby Zdrowia zwany w dalszej części Statutu Związkiem.
  2. Związek działa na podstawie Ustawy z dnia 23 maja 1991 o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz.235, z późniejszymi zmianami) oraz niniejszego Statutu.

§2

  1. Terenem działania związku jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
  2. Siedzibą Związku jest miasto Warszawa.
  3. Związek może:
    • współtworzyć federacje i konfederacje,
    • przystępować do innych organizacji o podobnym charakterze-tak krajowych jak i międzynarodowych.

§3

  1. Związek jest dobrowolną organizacją zrzeszającą osoby prawne i fizyczne tworzące Niepubliczne Zakłady Opieki Zdrowotnej objęte art.2 ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U . z dnia 14 października 1991 r. z późniejszymi zmianami), będące w rozumieniu prawa polskiego pracodawcami.
  2. Związek jest organizacją samorządną i niezależną w swojej działalności statutowej od organów administracji tak rządowej jak i samorządowej oraz od innych organizacji.
  3. Związek posiada osobowość prawną.
  4. Związek używa pieczęci z napisem: Ogólnopolski Związek Pracodawców Prywatnej Służby Zdrowia.
  5. Związek może ustalić własne godło.

§4

Podstawowymi celami i zadaniami związku są: ochrona praw i reprezentowanie interesów pracodawców zakładów opieki zdrowotnej mających swoja siedzibę na obszarze o którym mowa w § 2 ust. 1 Statutu.

§5

Cele i Zadania Związku są realizowane przez:

  1. prezentowanie opinii w sprawach związanych z ochrona zdrowia,
  2. prowadzenie studiów i badań nad sytuacją pracodawców, popularyzacją wiedzy prawnej, organizacyjnej i ekonomicznej,
  3. występowanie w imieniu członków związku do organów administracji rządowej i samorządowej wszystkich szczebli,
  4. delegowanie swoich przedstawicieli do organów doradczych władz samorządowej ,rządowej i ustawodawczej,
  5. organizowanie zespołów doradczych oraz zatrudnienie pracowników i ekspertów do wykonywania zadań statutowych,
  6. współpraca z innymi z innymi organizacjami pozarządowymi o celach zbieżnych z celami Związku,
  7. występowanie do organów posiadających inicjatywę legislacyjną i wnioskami legislacyjnymi ,opiniowanie założeń i projektów aktów prawnych w zakresie ochrony zdrowia i pomocy społecznej tak ogólnopolskich jak i lokalnych, prawa pracy i działalności gospodarczej,
  8. prowadzenie doradztwa na rzecz członków Związku,
  9. organizowanie i wspieranie kształcenia pracodawców,
  10. wspieranie członków związku w negocjacjach z jednostkami dysponującymi środkami publicznymi przeznaczonymi na ochronę, profilaktykę i promocje zdrowia,
  11. reprezentowanie członków związków wobec organów Kas Chorych i Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych, Administracji Rządowej i Samorządowej.

§6

  1. Dla realizacji celów statutowych związek może:
    • prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:
      – pozaszkolne formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane – PKD 80.42.Z,
    • uczestniczyć jako akcjonariusz (udziałowiec) w spółkach, spółdzielniach, innych podmiotach prowadzących działalność gospodarczą.
  2. Dochody uzyskane z działalności o której mowa w ust. 1 mogą być przeznaczone wyłącznie na realizacje zadań statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału miedzy członków Związku.

Rozdział II
CZŁONKOSTWO

§7

  1. Członkiem Związku mogą być osoby prawne lub fizyczne tworzące Niepubliczne Zakłady Opieki Zdrowotnej obite art.2 ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej(Dz. U. z dnia 14 października 1991 r. z późniejszymi zmianami), będące w rozumieniu prawa polskiego pracodawcami i mający siedzibę na obszarze o którym mowa w &2 ust. 1.
  2. Członkostwo w Związku jest dobrowolne i nie może ograniczać działalności gospodarczej członków Związku.
  3. Członka Związku reprezentuje w przypadku gdy Członkiem Związku jest pracodawca będący osoba prawną- organ upoważniony do składania oświadczeń woli w imieniu takiego pracodawcy. Członka Związku może zeprezentować pełnomocnik powołany przez pracodawcę, a gdy pracodawca jest osoba prawną -przez organ upoważniony do składania oświadczeń woli w jego imieniu, legitymujący się pisemnym pełnomocnictwem.

§8

  1. O przyjęcie w poczet członków decyduje Zarząd Związku na pisemny wniosek zainteresowanego.
  2. W razie odmowy przyjęcia, zainteresowanemu przysługuje prawo odwołania się do Zgromadzenia Ogólnego Związku.
  3. Przepis ust. 1 nie ma zastosowania w stosunku do członków – założycieli, którzy członkostwo nabywają z chwila wpisania Związku do rejestru.

§9

Członkom Związku przysługują następujące prawa:

  1. czynne i bierne prawo wyborcze do wszystkich organów Związku,
  2. uczestnictwa w pracach Związku i jego organów,
  3. prawo korzystania ze wsparcia Związku we wszystkich sprawach należących do jego kompetencji,
  4. prawo korzystania z wszelkich informacji o pracy Związku,
  5. prawo zgłaszania wniosków dotyczących działalności Związku.

§10

Członkowie Związku są obowiązani do:

  1. aktywnego udziału w pracach Związku,
  2. przestrzegania Statutu Związku,
  3. terminowego uiszczenia składek,
  4. wspieranie związku z wykorzystaniem zadań statutowych.

§11

Członkostwo w Związku ustaje w razie:

  1. wystąpienia ze Związku,
  2. rozwiązania Związku,
  3. wykluczenia ze związku przez Zarząd na skutek:
    • prowadzenia przez członka działalności na szkodę Związku,
    • rażącego naruszenia postanowień Statutu lub uchwał organów Związku,
    • uchylania się od płacenia składek członkowskich przez minimum 3 miesiące,
  4. utraty przez członka Związku statusu pracodawcy w rozumieniu ustawy, o której mowa w § 1 ust. 2 niniejszego Statutu.

§12

Z chwilą ustania członkostwa, wygasają prawa i obowiązki członka Związku, za wyjątkiem obowiązku do opłacenia zaległej składki.

§13

Oświadczenie o wystąpieniu ze związku składa się na ręce Prezesa Zarządu Związku najpóźniej na trzy miesiące przed dniem ustania członkostwa, który przypada na ostatni dzień trzeciego miesiąca następującego po miesiącu w którym złożono oświadczenie.

§14

  1. Wykluczenie ze związku następuje na mocy uchwały Zarządu Związku podjętej bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu.
  2. Od uchwały o której mowa w ust.1 przysługuje odwołanie do Zgromadzenia Ogólnego.
  3. W związku z ustaniem członkostwa nie przysługują żadne roszczenia do majątku Związku.

Rozdział III
ORGANY ZWIĄZKU

§15

Organami Związku są:

  1. Zgromadzenie Ogólne,
  2. Zarząd,
  3. Komisja Rewizyjna,
  4. Rada Programowa.

§16

Uchwał organów związku podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, za wyjątkiem sytuacji, w których Statut stanowi inaczej.
Głosowanie tajne zarządza się:

  1. w sprawach powołania i odwołania członków organów Związku pochodzących z wyboru,
  2. każdorazowo na wniosek co najmniej 1/5 uprawnionych do głosowania

§17

ZGROMADZENIE OGÓLNE

  1. Zgromadzenie Ogólne jest najwyższym organem Związku.
  2. W Zgromadzeniu Ogólnym członkowie mogą brać udział poprzez umocowanych przedstawicieli . Pełnomocnictwo musi być udzielone w formie pisemnej i złożone w oryginale na ręce Prezesa Zarządu Związku najpóźniej w chwili rozpoczęcia obrad Zgromadzenia Ogólnego.
  3. Każdemu członkowi przysługuje jeden głos za każde zdeklarowane 10 zł miesięcznych składek członkowskich.
  4. Zgromadzenie Ogólne wyraża swoją wolę w formie uchwał.
  5. Zgromadzenie Ogólne odbywa się co najmniej raz na 12 miesięcy.
  6. Zgromadzenie Ogólne zwoływane jest przez Zarząd w drodze pisemnego powiadomienia Członków listem poleconym na co najmniej 14 dni przed datą Zgromadzenia:
    • na pisemny wniosek co najmniej 1/5 połowy członków związku,
    • z inicjatywy komisji rewizyjnej,
    • z inicjatywy własnej.

§18

Do kompetencji Zgromadzenia Ogólnego należy:

  1. ustalenie programu działania Związku,
  2. wprowadzenie zmian do Statutu Związku,
  3. wybór i odwoływanie Prezesa Rządu, członków Zarządu oraz członków komisji Rewizyjnej,
  4. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
  5. przyjmowanie budżetu Związku,
  6. podejmowanie decyzji w sprawie przystąpienia lub wystąpienia Związku z innych organizacji pracodawców,
  7. ustalenie wpisowego ,wysokości składki członkowskiej i sposobu ich uiszczania,
  8. wyrażanie zgody na nabycie i zbycie nieruchomości,
  9. uchwalanie regulaminów funkcjonowania i wyboru do organów Związku,
  10. podejmowanie decyzji w innych sprawach, w których Statut przewiduje właściwości Zgromadzenia Ogólnego.

§19

ZARZĄD

  1. Zarząd jest organem wykonawczym Związku
  2. Zarząd działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez Zgromadzenie Ogólne

§20

  1. Kadencja Zarządu trwa 5 lat i kończy się z dniem odbycia Zgromadzenia Ogólnego zatwierdzającego sprawozdania z wykonania budżetu za ostatni rok urzędowania Zarządu
  2. W zależności od decyzji Zgromadzenia Ogólnego w skład Zarządu wchodzi od 4 do 6 osób w tym:
    • Prezes,
    • dwóch wiceprezesów.

    Członków Zarządu wybiera spośród swojego grona Zgromadzenie Ogólne zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym.

  3. Osoby wchodzące w skład Zarządu mogą być w każdej chwili odwołane w drodze uchwały Zgromadzenia Ogólnego podjętej w głosowaniu tajnym zwykła większością głosów w obecności, co najmniej połowy ogólnej liczby Członków Związku.
  4. Mandat członka Zarządu, powołanego w miejsce członka Zarządu odwołanego , zgodnie z ust. 5 niniejszego paragrafu, wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Zarządu powołanych na daną kadencje.

§21

  1. Wygaśniecie mandatu członka Zarządu następuje:
    • w przypadku rezygnacji z wykonywania mandatu
    • w przypadku odwołania ze składu Zarządu przez Zgromadzenie Ogólne
  2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 Zgromadzenie Ogólne na najbliższym posiedzeniu dokonuje uzupełniającego wyboru członka Zarządu

§22

Do kompetencji Zarządu należy:

  1. prowadzenie bieżącej działalności Związku,
  2. reprezentowanie Związku w kontaktach z innymi podmiotami,
  3. wykonywanie uchwał Zgromadzenia Ogólnego,
  4. przygotowanie projektów i planów działania Związku,
  5. przygotowanie projektu budżetu i jego wykonanie,
  6. wyznaczenie członków Związku do reprezentowanie jego interesów w działaniach o działaniach o których mowa w § 5 pkt.1 i 2,
  7. składanie Zgromadzeniu Ogólnemu sprawozdań z działalności Związku,
  8. podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia i skreślenia członków Związku,
  9. podejmowanie uchwał w sprawie prowadzenia przez Związek działalności o której mowa w § 6 ust. 1 nin. Statutu,
  10. podejmowanie uchwał w innych sprawach w których Statut nie przewiduje właściwości innych organów Związku,
  11. wybór przewodniczącego i członków Rady Programowej.

§23

Członek Zarządu nie może być jednocześnie członkiem Komisji Rewizyjnej.

§24

Do składania oświadczeń woli w imieniu Związku i zaciągania zobowiązań majątkowych wymagane jest współuczestnictwo dwóch członków Zarządu , Związku ,z których co najmniej jeden jest prezesem lub wiceprezesem Zarządu.

§25

  1. Obsługę Związku i jego organów wykonuje Biuro Związku działające przy Zarządzie.
  2. Organizację i zadania Biura Związku określa regulamin uchwalany przez Zarząd.

§26

KOMISJA REWIZYJNA

  1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Związku.
  2. Komisja Rewizyjna składa się z co najmniej 3 członków. Liczbę członków komisji określa Zgromadzenie Ogólne.
  3. Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa 5 lat, kończy się z dniem odbycia Zgromadzenia Ogólnego zatwierdzającego sprawozdanie Zarządu z wykonania budżetu Związku za ostatni rok jej urzędowania.
  4. Na pierwszym posiedzeniu , nie później niż w ciągu 14 dni od daty wyboru Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają z pośród siebie Przewodniczącego i Sekretarza.
  5. Osoby wchodzące w skład Komisji Rewizyjnej mogą być w każdej chwili odwołane w drodze uchwały Zgromadzenia Ogólnego podjętej w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby Członków Związku.
  6. Mandat członka Komisji Rewizyjnej powołanego w miejsce członka Komisji Rewizyjnej odwołanego , zgodnie z ust. 5 niniejszego paragrafu, wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Komisji Rewizyjnej powołanych na daną kadencję.
  7. Wygaśnięcie mandatu członka Komisji Rewizyjnej następuje:
    • w przypadku z rezygnacji z mandatu członka Komisji Rewizyjnej,
    • w przypadku odwołania ze składu Komisji Rewizyjnej przez Zgromadzenie Ogólne.
  8. W przypadku, o którym mowa w ust. 7 Zgromadzenie Ogólne na najbliższym posiedzeniu dokonuje uzupełniającego składu członków Komisji Rewizyjnej.

§27

  1. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy wykonywanie stałej kontroli nad działalnością Związku. W szczególności Komisja Rewizyjna co najmniej raz do bada całokształt działalności Związku z uwzględnieniem działalności finansowej.
  2. Do szczególnych uprawnień Komisji Rewizyjnej ponadto należy:
    1. występowanie do Zgromadzenia Ogólnego z wnioskami wynikającymi z kontroli,
    2. zwracanie się do Zarządu z żądaniem składania wyjaśnień w sprawach dotyczących działalności Związku,
    3. składanie zaleceń co do działalności Związku.

§28

Tryb funkcjonowania Komisji Rewizyjnej określa regulamin uchwalony przez Zgromadzenie Ogólne.

§29

RADA PROGRAMOWA

  1. Rada Programowa jest organem doradczym Związku.
  2. Przewodniczącego i członków Rady Programowej powołuje i odwołuje Zarząd Związku zwykłą większością głosów.
  3. Członkiem Rady Programowej może być każda osoba fizyczna pragnąca działać na rzecz Związku.
  4. Do zadań Rady Programowej należy:
    • opiniowanie planów działalności Związku,
    • inicjowane i przedstawienie Zarządowi projektów podejmowania działań w zakresie ochrony praw i reprezentacji interesów Członków Związku wobec związków zawodowych pracowników, organów władzy i administracji państwowej oraz organów samorządu terytorialnego,
    • opiniowanie budżetu związku na dany rok i przedstawienie swoich wniosków Zarządowi,
    • wspieranie pozostałych statutowych działań Związku.
  5. Kadencja Rady Programowej trwa zgodnie z kadencją Zarządu przez który została wybrana.

Rozdział IV
MAJĄTEK ZWIĄZKU

§30

  1. Majątek Związku stanowią nieruchomości, ruchomości, środki finansowe oraz inne prawa majątkowe.
  2. Dochody Związku stanowią w szczególności:
    • wpisowe,
    • wpisy ze składek członkowskich,
    • darowizny, spadki, zapisy,
    • dochody z majątku Związku,
    • dochody z działalności gospodarczej prowadzonej przez Związek,
  3. Związek może tworzyć fundusze na realizację określonych celów.

Rozdział V
ROZWIĄZANIE ZWIĄZKU

§31

  1. Związek ulega rozwiązaniu w przypadku podjęcia przez Zgromadzenie Ogólne uchwały o rozwiązanie podjętej większością ¾ głosów przy obecności co najmniej ¾ uprawnionych.
  2. Uchwała o rozwiązaniu Związku określa przeznaczenie majątku pozostawionego po Związku oraz sposób przeprowadzenia likwidacji.

Rozdział VI
POSTANOWIENIA PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE

§32

Wszelkie zmiany i uzupełnienia niniejszego Statutu nastąpić mogą w drodze uchwały Zgromadzenia Ogólnego podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy Członków Związku.

§33

Statut wchodzi w życie z dniem rejestracji Związku.

§34

W sprawach nieunormowanych niniejszym Statutem znajdują zastosowanie postępowania ustawy o organizacjach pracodawców i inne właściwe przepisy.

 

Inne artykuły

XVI Europejski Kongres Gospodarczy z udziałem przedstawicieli Pracodawców Medycyny Prywatnej

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 30.04.2024

W dniach 7-9 maja 2024 r., w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach, odbędzie się XVI Europejski Kongres Gospodarczy (European Economic Congress) organizowany przez Grupę PTWP.

Europejski Kongres Gospodarczy to szerokie, różnorodne i otwarte forum debaty o przyszłości europejskiej, a także polskiej gospodarki. Wydarzenie jest idealną okazją do spotkań w gronie ekspertów oraz wymiany doświadczeń. Obejmuje pełne spektrum najważniejszych, aktualnych kwestii społeczno-gospodarczych. W dyskusji nie może zabraknąć głosu przedstawicieli Pracodawców Medycyny Prywatnej.

Artur Białkowski – Prezes Zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej – weźmie udział w trzech panelach dyskusyjnych:

🟡 7.05.24 r., godz. 14:30-16:00, sala wielofunkcyjna E – „System ochrony zdrowia w Polsce”,

🟡 8.05.24 r., godz. 15:00-16:00, sala wielofunkcyjna E – „Prezydencja i zdrowie”,

🟡 9.05.24 r., godz. 11:30-13:00, sala wielofunkcyjna E – „Profilaktyka w medycynie pracy”.

Andrzej Podlipski – Członek Zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej – wystąpi w roli prelegenta w dyskusji moderowanej:

🟡 7.05.24 r., godz. 14:30-16:00, sala wielofunkcyjna E – „System ochrony zdrowia w Polsce”.

Szczegóły i rejestracja: https://www.eecpoland.eu/2024/pl/
Transmisja poszczególnych paneli dostępna po zalogowaniu.

Serdecznie zapraszamy do śledzenia dyskusji z udziałem naszych ekspertów!

Przeczytaj teraz

Grupa ENEL-MED w 2023 roku: 8 mln zysku, wzrost sprzedaży pakietów medycznych i usług komercyjnych

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 26.04.2024

Grupa ENEL-MED zakończyła 2023 rok z zyskiem w wysokości 8 mln zł oraz 25 proc. dynamiką przychodów, których połowa pochodziła ze sprzedaży abonamentów medycznych. Zainteresowanie tymi produktami wzrosło o 23 proc. w ujęciu rocznym. Pacjenci indywidualni wrócili też do oddziałów, o czym świadczy wysoka dynamika sprzedaży (+36 proc. rok do roku) usług komercyjnych w przychodniach specjalistycznych. Przedstawiciele enel-med wskazują, że prywatna opieka medyczna, ze względu na wysokie koszty, jest dziś dobrem luksusowym i czas na większą partycypację finansową pracowników, jeśli oczekujemy efektu win-win na rynku B2B.

– Wzrost naszego biznesu o jedną czwartą, biorąc pod uwagę, że nie dokonywaliśmy w ubiegłym roku żadnych akwizycji, uznaję za bardzo przyzwoity wynik. Złożyło się na niego kilka elementów. Po pierwsze, rosnące zainteresowanie pakietami medycznymi, które stanowią ponad połowę przychodów naszej Grupy. Po drugie, znacząco (o ponad 60%) wzrosły obroty z towarzystwami ubezpieczeniowymi, które zlecają nam wykonanie usług medycznych na rzecz swoich klientów w ramach polis zdrowotnych. Po trzecie, w 2023 roku przestał obowiązywać stan zagrożenia epidemicznego, co skutkowało powrotem wielu pacjentów do oddziałów w obszarze usług komercyjnych Fee For Service (FFS). Ponadto w minionym roku zakończyliśmy realizację trzyletniego planu inwestycyjnego, który spółka przyjęła pozyskując kapitał (80,5 mln zł) w drodze drugiej emisji akcji na GPW w 2021 roku. Wiązało się to z oddaniem nowych placówek medycznych, dzięki czemu jeszcze bardziej zwiększyliśmy dostępność naszych usług dla pacjentów. Musimy też pamiętać o istotnym wpływie podwyżek cen na osiągnięte wzrosty przychodów w roku 2023 – komentuje wyniki Jacek Rozwadowski, Prezes Zarządu Centrum Medycznego ENEL-MED.

Za wzrost odpowiadają pakiety medyczne i FFS

Największą część sprzedaży Grupy ENEL-MED w 2023 roku – ponad 50 proc. przychodów – stanowiły produkty zryczałtowane, czyli abonamenty medyczne. Ich dynamika sprzedaży wyniosła 23 proc. rok do roku. Ponadto, o 31 proc. w ujęciu rocznym wzrosła sprzedaż usług komercyjnych, w całym kanale tzw. fee for service (FFS). Pacjenci częściej korzystali z konsultacji lekarskich, leczenia oraz badań – w szczególności w obszarze stomatologii, usług szpitalnych oraz diagnostyki obrazowej – odłożonych bądź niezrealizowanych wcześniej z obawy na panujący stan epidemii. Do enel-med zachęcały ich nowoczesne placówki w dogodnych lokalizacjach, wykwalifikowany personel medyczny oraz jakość i kompleksowość usług.

Grupa ENEL-MED potwierdza również najwyższe kompetencje na rynku stomatologicznym (pod marką enel-med stomatologia), na którym odnotowała dynamikę przychodów komercyjnych na poziomie 22 proc. rok do roku, bez dodatkowych akwizycji. Znakomitą dynamiką wzrostu w ubiegłym roku odznaczała się w Grupie rehabilitacja – 34 proc. rok do roku, głównie pod marką enel-sport. W obszarze medycyny estetycznej pod marką ESTELL dynamika przychodów wyniosła 13 proc.

Ponadto Grupa ENEL-MED mocniej otworzyła się na współpracę z NFZ. Oferuje pacjentom doskonale usługi z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, badania endoskopowe, rezonans magnetyczny czy operacje zaćmy i jaskry, które wykonywane są dla pacjentów bezpłatnie.

Pacjenci coraz bardziej mobilni

Grupa ENEL-MED, wraz z powrotem do swobodnego korzystania z usług w placówkach, zaobserwowała zmianę w zachowaniu pacjentów. Na znaczeniu zyskały rozwiązania cyfrowe, w szczególności rozwiązania mobilne. Z aplikacji enel-med na koniec 2023 roku korzystało 380 tys. osób. Za jej pomocą  zarezerwowano aż 43 proc. wizyt, ponad dwa razy więcej niż telefonicznie (19 proc.).

To potwierdzenie, że dobrze ulokowaliśmy swoje inwestycje, zmieniając i rozbudowując systemy informatyczne oraz kładąc nacisk na aplikację mobilną. W cyfryzacji usług medycznych jest ogromny potencjał, a Polacy się jej coraz mniej obawiają. Digitalizacja nie tylko przynosi korzyści w postaci wzrostu sprzedaży, ale przekłada się też na zmniejszenie liczby nieodwołanych wizyt, które zawsze były zmorą prywatnych gabinetów – podkreśla Jacek Rozwadowski.

Smartfonizacja usług medycznych ma swoje odbicie w e-commerce. Pacjenci coraz chętniej kupują usługi medyczne przy użyciu smartfona. Już teraz aplikacja generuje największe wzrosty przychodów Grupy ENEL-MED, biorąc pod uwagę kanały sprzedaży. Tylko w ostatnim kwartale ubiegłego roku dynamika wzrosła o jedną czwartą w porównaniu do pierwszego kwartału tego samego roku.

Pakiet stał się dobrem luksusowym

Prezes zarządu Centrum Medycznego ENEL-MED zwraca uwagę, że dostawcy prywatnej opieki medycznej, pomimo spadającej inflacji, wciąż mierzą się z wysokimi kosztami prowadzenia działalności.

Nowoczesne zaplecze placówek, technologia czy najlepsi lekarze kosztują i musimy brać to pod uwagę, konstruując naszą ofertę. Prywatna opieka medyczna, właśnie ze względu na wysokie koszty, stała się dziś dobrem luksusowym. A firmy mają tendencję do oczekiwania więcej niż są w stanie zapłacić. Dlatego uważam, że nie należy wymagać od pracodawcy pełnego finansowania rosnących kosztów abonamentów i ubezpieczeń zdrowotnych. Czas na większą partycypację finansową pracowników, szczególnie tych z wyższymi oczekiwaniami. Wyniki zrealizowanych przez nas badań jasno wskazują, że jako społeczeństwo dojrzewamy do tzw. partycypacyjnego modelu w ochronie zdrowia. Już 6 na 10 pracowników jest gotowych partycypować w kosztach swoich pakietów medycznych – podsumowuje Jacek Rozwadowski z Centrum Medycznego ENEL-MED.

Przeczytaj teraz

Transmisja konferencji prasowej pt.: „Dostęp do metod wspierania płodności w Polsce – wyzwania i proponowane rozwiązania”

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 16.04.2024

15 kwietnia 2024 r. w godz. 9:00-11:00, w budynku Polskiej Agencji Prasowej (ul. Bracka 6/8) w Warszawie oraz online (formuła hybrydowa) Pracodawcy Medycyny Prywatnej zorganizowali spotkanie pt.: „Dostęp do metod wspierania płodności w Polsce – wyzwania i proponowane rozwiązania”.

Celem wydarzenia było zdefiniowanie kluczowych wyzwań w systemie wspierania płodności w Polsce – bazując m.in. na zapisach znowelizowanej ustawy oraz zasadach wypracowanych przez zespół ministerialny – i wskazanie, w jakim kierunku powinien być on docelowo rozwijany. Przedmiotem dyskusji były m.in. kwestie dostępu do diagnostyki, równość w dostępie do leczenia, czy też wsparcie psychologiczne.

Podczas konferencji Prezes Artur Białkowski zapowiedział powstanie – w ramach Pracodawców Medycyny Prywatnej – Forum ds. Wspierania Płodności.

– Organizacja Pracodawców Medycyny Prywatnej działa w ramach forów tematycznych, które wypracowują konkretne rozwiązania oraz rekomendacje w celu usprawnienia funkcjonowania polskiego systemu ochrony zdrowia. Dzisiejsze wydarzenie jest świetną okazją do zainaugurowania Forum ds. Wspierania Płodności. Mam nadzieję, że wspólnie uda nam się zdefiniować kluczowe wyzwania w systemie wspierania płodności w Polsce i wskazać kierunki, w jakich powinien on być rozwijany – podkreślił.

Forum ma stanowić platformę integrującą podmioty lecznicze oraz ekspertów i gwarantować, że ich głos, a także postulaty będą właściwie słyszalne.

Transmisja konferencji dostępna jest poniżej:

Przeczytaj teraz

W Senacie ruszyły prace Parlamentarnego Zespołu ds. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 15.04.2024

Za nami pierwsze posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego zaininicjowane przez Senator Agnieszkę Gorgoń-Komor we współpracy z Pracodawcami Medycyny Prywatnej. Zespół ma stanowić platformę wymiany doświadczeń oraz dobrych praktyk realizowanych m.in. przez przedstawicieli medycyny prywatnej, które powinny stanowić wsparcie w poprawie funkcjonowania polskiego systemu ochrony zdrowia.

Partnerstwo publiczno-prywatne jest zjawiskiem coraz szerzej wykorzystywanym w niemal wszystkich gałęziach gospodarki rynkowej. Współpraca między oboma sektorami, wykorzystanie pozytywnych doświadczeń i wdrażanie sprawdzonych rozwiązań to prosta droga do podnoszenia jakości świadczeń, a także budowania zdrowej konkurencji nie tylko w obszarze zdrowia.

Nowa kadencja parlamentu to okazja do podejmowania nowych tematów. Parlamentarzyści wykazują duże zainteresowanie partnerstwem publiczno-prywatnym. Zespół jest odpowiedzią na potrzeby cywilizacyjne, przed którymi stoją wszystkie społeczeństwa, gdzie toczy się gospodarka rynkowa – powiedziała senator Agnieszka Gorgoń-Komor, przewodnicząca nowo powołanego zespołu.

Ochrona zdrowia pierwszym tematem prac Zespołu

Tematem pierwszego posiedzenia było „Określenie partnerstwa publiczno-prywatnego na przykładzie systemu ochrony zdrowia w Polsce – dobre praktyki i transfer wiedzy”. Przedstawiciele Związku Pracodawców Medycyny Prywatnej zaprezentowali rekomendacje dotyczące funkcjonowania systemu ochrony zdrowia na przykładzie sektora prywatnego.

W ocenie przewodniczącej zespołu duże zainteresowanie partnerstwem publiczno-prywatnym podyktowane jest przede wszystkim przekonaniem, że bez niego ochrona zdrowia w Polsce nie będzie mogła skutecznie się rozwijać, z pożytkiem dla pacjentów. Dotyczy to wszystkich społeczeństw z gospodarką rynkową, gdzie sektor publiczny pozostaje nieco w tyle za prywatnym, m.in. ze względu na lepsze standardy leczenia w podmiotach prywatnych.

Obecnie prawie 36% środków z Narodowego Funduszu Zdrowia jest wydatkowanych w sektorze prywatnym, z czego blisko 80% na badania diagnostyczne czy opiekę ambulatoryjną.  Z uwagi na to należy zachęcać do jeszcze ściślejszej współpracy, przede wszystkim w celu lepszego i bardziej efektywnego wydatkowania środków na ochronę zdrowia, jak również podnoszenia jakości leczenia.

Głos sektora prywatnego

Opieka zdrowotna w Polsce jest finansowana z wielu źródeł – oprócz Narodowego Funduszu Zdrowia, są to także prywatne wydatki pacjentów. Ze względu na sposób finansowania, system ochrony zdrowia tworzą łącznie dwa sektory – publiczny i prywatny. Jednakże ze względu na przenikanie się, a także współpracę obu sektorów – wprowadzenie klarownego, prostego podziału na prywatną i publiczną ochronę zdrowia jest niemożliwe.

– Jako Pracodawcy Medycyny Prywatnej bardzo dziękujemy za to, że taki zespół powstał. Uważamy, że partnerstwo publiczno-prywatne i czerpanie ze wspólnych doświadczeń może przyczynić się do zwiększenia efektywności procesu leczenia i zapewnienia kompleksowej opieki nad pacjentem – przekazał Andrzej Podlipski, członek Zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej. Niezwykle ważną kwestią jest wycena świadczeń. Niestety dzisiaj mamy do czynienia z sytuacją, w której za te same świadczenia, wykonywane przez różne podmioty, są niestety różne wyceny za punkt. To sprawia, że bardzo ciężko jest rywalizować o jakość zarówno podmiotom publicznym, jak i prywatnym – przekonywał dalej.

W trakcie posiedzenia przedstawiciele sektora prywatnego wskazywali, że chcieliby wziąć większą odpowiedzialność za pacjenta, system oraz za organizację tego systemu. Spora część dyskusji dotyczyła konieczności wzmocnienia działań profilaktycznych w kraju.

Musimy uwzględnić wszelkie komponenty, które składają się na życie w zdrowiu, takie jak np. psychiatria, psychologia czy zdrowie kobiet. Myślę, że są to obszary, które medycyna prywatna ma „zaopiekowane” od lat. To jest odpowiedni moment, aby właśnie w tych dziedzinach dzielić się doświadczeniami z partnerami publicznymi – mówił Paweł Łangowski, członek Zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej.

Zdaniem ekspertów bez dobrego zabezpieczenia kwestii profilaktyki, będącej największym elementem systemu, dalsze dyskusje na temat tego, jak poprawić efektywność lecznictwa, mogą być wtórne. Jedyną metodą, która pozwoli dobrze zaopiekować kwestię jakości w ochronie zdrowia, jest dialog między sektorem publicznym i prywatnym.

Z kolei Barbara Kopeć, wiceprezeska Zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej, wskazała, że droga do zdrowia Polaków wiedzie również przez medycynę laboratoryjną.

W ramach Pracodawców Medycyny Prywatnej współpracujemy z Instytutem Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera w Łodzi w celu poszerzenia możliwości lekarzy medycyny pracy. W tej chwili badania, które wykonuje lekarz medycyny pracy, są poza systemem, nie ma ich w IKP, i nawet jeśli zdiagnozuje przyczynę choroby, to właściwie nic z tym nie może dalej zrobić. Trzeba to zmienić. Powinniśmy się zastanowić, co zrobić, aby jak najdłużej utrzymać dobry stan zdrowia populacji – podkreślała, zapewniając jednocześnie o gotowości do udziału w programach profilaktyki zdrowotnej. – Badania diagnostyczne to najtańsze procedury medyczne wykonywane przez znakomitych fachowców, jakimi są diagności laboratoryjni, na profesjonalnej aparaturze, jaką dysponują laboratoria. Badania medycyny laboratoryjnej są także bardzo tanie – w budżecie szpitala stanowią zaledwie 4-5% kosztów.

Dariusz Dziełak, dyrektor Biura Partnerstwa Publicznego i Innowacji Narodowego Funduszu Zdrowia powiedział, że w zakresie realizacyjnym „tak naprawdę polski system publiczny na prywatnej opiece stoi”. Z punktu widzenia Narodowego Funduszu Zdrowia współpraca sektora publicznego z prywatnym jest nie tylko pożądana, ale także nieuchronna i konieczna.

W dyskusji nie zabrakło głosu przedstawiciela publicznego szpitala. Dorota Gałczyńska-Zych, dyrektor Szpitala Bielańskiego w Warszawie wskazała, że zarządzany przez nią szpital był prekursorem współpracy z sektorem prywatnym. Od 30 lat w ramach outsourcingu realizowana jest diagnostyka laboratoryjna oraz obrazowa, co – jak wskazała – ma swoje mocne i słabe strony. Podkreśliła, że obecnie konieczna jest dalsza dyskusja na temat współpracy obu sektorów oraz wypracowanie tzw. dobrych praktyk.

Uczestnicy posiedzenia wskazywali, że dla maksymalizacji osiąganych przez pacjenta korzyści współpraca pomiędzy sektorem publicznym a prywatnym powinna zostać możliwie precyzyjnie określona i unormowana. Dotychczas w debacie publicznej i parlamentarnej zabrakło merytorycznej dyskusji na temat optymalnego modelu współpracy obu sektorów. 

Przeczytaj teraz

Pracodawcy Medycyny Prywatnej organizują spotkanie: „Dostęp do metod wspierania płodności w Polsce – wyzwania i proponowane rozwiązania”

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 9.04.2024

Pracodawcy Medycyny Prywatnej zapraszają na spotkanie „Dostęp do metod wspierania płodności w Polsce – wyzwania i proponowane rozwiązania”, które odbędzie się 15 kwietnia 2024 r. w godz. 9:00-11:00, w budynku Polskiej Agencji Prasowej (ul. Bracka 6/8) w Warszawie oraz online (formuła hybrydowa).

Celem wydarzenia jest zdefiniowanie kluczowych wyzwań w systemie wspierania płodności w Polsce – bazując m.in. na zapisach znowelizowanej ustawy oraz zasadach wypracowanych przez zespół ministerialny i wskazanie, w jakim kierunku powinien być on docelowo rozwijany. Przedmiotem dyskusji będą m.in. kwestie dostępu do diagnostyki, równość w dostępie do leczenia, czy też wsparcie psychologiczne. Spotkanie będzie pierwszym krokiem ku stworzeniu – w ramach Pracodawców Medycyny Prywatnej – Forum ds. Wspierania Płodności. Forum ma stanowić platformę integrującą podmioty lecznicze oraz ekspertów i gwarantować, że ich głos, a także postulaty będą właściwie słyszalne.

Warsztat będzie składał się z dwóch części – wystąpień ekspertów klinicznych oraz debaty w gronie zaproszonych gości – w tym przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia, Narodowego Funduszu Zdrowia, Parlamentu RP, ekspertów klinicznych oraz jednostek medycznych leczących niepłodność. Kontynuacją będą zamknięte spotkania dla zainteresowanych, podczas których wypracowane zostaną konkretne rekomendacje, które następnie zostaną komunikowane i przekazane osobom odpowiedzialnym za tworzenie systemu.

***

AGENDA

Dostęp do metod wspierania płodności w Polsce – wyzwania i proponowane rozwiązania

15.04.2024 r., godz. 9:00-11:00

9:05-9:20        OTWARCIE SPOTKANIA, Artur Białkowski, Prezes Zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej

9:20-9:50        WYSTĄPIENIA EKSPERTÓW I ORGANIZACJI PACJENTÓW

  • prof. dr hab. n. med. Rafał Kurzawa – Obecny stan i możliwości leczenia niepłodności w Polsce (Atlas niepłodności);
  • prof. dr hab. n. med. Michał Radwan Główne bariery i potrzeby w zakresie rozwoju leczenia niepłodności;
  • prof. dr hab. n. med. Robert Jach – Wyzwania w zakresie zabezpieczania płodności u pacjentów z nowotworem;

9:50-10:50      DYSKUSJA ORAZ SESJA Q&A – W drodze do optymalnego modelu wspieranie płodności w Polsce. Czego brakuje? Co należy zmienić?

                              MODERATOR: Marzena Smolińska, Doradca Zarządu InviMed

                              UCZESTNICY:

  • przedstawiciel Ministerstwa Zdrowia (TBC);
  • Marek Hok, Poseł na Sejm RP;
  • prof. Mirosław Wielgoś, Konsultant krajowy w dziedzinie perinatologii;
  • dr Joanna Kufel-Grabowska, Przewodnicząca Sekcji Płodności w Chorobie Nowotworowej, Polskie Towarzystwo Onkologiczne;
  • Marta Górna, Stowarzyszenie Nasz Bocian;
  • dr Łukasz Sroka, Dyrektor Medyczny, InviMed;

10:50-11:00   PODSUMOWANIE I ZAKOŃCZENIE SPOTKANIA – Artur Białkowski, Prezes Zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej

Przeczytaj teraz

Parlamentarny Zespół ds. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego z udziałem przedstawicieli Pracodawców Medycyny Prywatnej

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 9.04.2024

W efekcie rozmów przedstawicieli Pracodawców Medycyny Prywatnej z Senator RP Agnieszką Gorgoń-Komor w Senacie został utworzony Parlamentarny Zespół ds. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.

Zespół ma stanowić platformę wymiany doświadczeń oraz dobrych praktyk, realizowanych przez przedstawicieli medycyny prywatnej, które powinny stanowić wsparcie w poprawie funkcjonowania polskiego systemu ochrony zdrowia.

15 października odbyło się spotkanie Zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej z Senator Agnieszką Gorgoń-Komor, podczas którego podsumowaliśmy dotychczasowe rozmowy oraz zarysowaliśmy zakres tematów, które będą mogły stanowić prace zespołu. Wśród nich znalazły się m.in. przedstawienie roli sektora prywatnego, cyfryzacji w ochronie zdrowia czy zasadność określenia równych zasad i warunków finansowania świadczeń zdrowotnych ze środków publicznych bez uwarunkowania struktury właścicielskiej. Efektem rozmów jest właśnie powołanie zespołu, który ma ułatwić i udrożnić komunikację pomiędzy decydentami a prywatnym sektorem medycyny.

Przeczytaj teraz