Zapewnione podczas pandemii bezpieczeństwo zwiększyło zaufanie do naszych placówek
dr n.med. Iwona Cabaj-Wiater, zastępca dyrektora operacyjnego ds. medycznych Orpea Polska
Pandemia, zwłaszcza na początku, wzbudziła pewne obawy przed korzystaniem z usług placówek opiekuńczych. Jednak z czasem to, jak poradziliśmy sobie z zaistniałą sytuacją i jak zadbaliśmy i cały czas dbamy o naszych podopiecznych, spowodowało, że zaufanie do nas wzrosło.
Pandemia wzbudziła pewne obawy, szczególnie gdy media donosiły o zamykaniu niektórych placówek czy licznych zachorowaniach w miejscach kompletnie nieprzygotowanych, działających bez procedur, wręcz „na dziko”.
Poza tym, rodzinom podopiecznych trudno było się pogodzić ze wstrzymaniem czy ograniczeniem odwiedzin, dlatego tak ważne były wprowadzane przez nas bezpieczne formy spotkań.
Co ciekawe, podczas pandemii przyjmowaliśmy znacznie więcej osób po hospitalizacji niż z domu. Okazało się również, że początkowy strach przed domami opieki, przerodził się w szansę dla podopiecznych w związku z brakiem miejsc w szpitalach. W naszych placówkach mieszkańcy mieli cały czas zapewnioną opiekę lekarską, pielęgniarską, dostęp do szybkich szczepień oraz możliwość bezpiecznego kontaktu z bliskimi.
Dla nas najważniejszy jest fakt, że nasze zespoły stanęły na wysokości zadania. Rodziny, których bliskimi opiekowaliśmy się podczas pandemii, darzą nas teraz dużo większym zaufaniem. Prawie 95 procent uczestników badania jakości usług, które odbyło się w 2021 roku poleciłoby nasz dom opieki oraz zgadza się ze sformułowaniem: „Ufam, że Dom opieki zadba o mnie / moją bliską osobę”.
Chcąc zapewnić bezpieczeństwo wszystkim naszym mieszkańcom i pracownikom, od początku pandemii cały czas z uwagą śledzimy wytyczne Ministerstwa Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego w zakresie epidemiologii. Opracowaliśmy szereg procedur wewnętrznych, regulujących pracę w tym szczególnym czasie. Już na samym początku powołaliśmy sztab kryzysowy w biurze zarządu, który codziennie monitorował bieżącą sytuację. Ograniczyliśmy liczbę wejść i wyjść do naszych domów opieki i klinik rehabilitacyjnych.
Środki ochrony osobistej i procedury
Wyposażyliśmy personel w środki ochrony indywidualnej oraz przeprowadziliśmy wiele szkoleń z zasad ich używania. Wprowadziliśmy codzienne pomiary temperatury ciała personelu oraz rejestr wejść i wyjść dla pracowników i podwykonawców zewnętrznych. Utworzyliśmy i uzupełnialiśmy zapasy magazynu centralnego oraz magazynów lokalnych z dedykowanymi środkami prewencji Covid-19 (określenie minimalnych stanów magazynowych, wyposażenie w środki na wypadek wystąpienia ogniska tj. kombinezony, przyłbice, zapas rękawic, środki do dezynfekcji).
Wszelkie dostarczane paczki i przesyłki podlegały kwarantannie. Wydzieliliśmy strefy o ograniczonym dostępie dla nowo przyjmowanych mieszkańców, jak i osób powracających ze szpitala celem identyfikacji osób z potencjalnymi objawami infekcji w pierwszych dniach pobytu. Jedną z metod ograniczenia wprowadzenia wirusa Sars-CoV2 do naszych placówek było również wykonywanie badań w kierunku Covid-19 u nowo przyjmowanych pacjentów i mieszkańców powracających ze szpitala lub przyjmowanych z innych palcówek opieki długoterminowej.
Przeorganizowanie zasad życia zbiorowego
Przeorganizowaliśmy zasady życia zbiorowego przez ograniczenie liczby osób uczestniczących w terapii zajęciowej czy rehabilitacji. Wszystkie spotkania odbywały się z zachowaniem zasad DDM (dystans-dezynfekcja-maseczka). Otoczyliśmy opieką psychologiczną wszystkie osoby potrzebujące wsparcia. Nieustannie uwrażliwialiśmy pracowników na konieczność stosowania środków ochrony indywidualnej oraz mycia i dezynfekcji rąk, w tym przed i po kontakcie z podopiecznym, zanieczyszczonymi powierzchniami lub sprzętem.
Personel codziennie monitorował stan zdrowia mieszkańców szczególne w zakresie występowania objawów infekcji dróg oddechowych lub przewodu pokarmowego.
Nieustannie pozostawaliśmy także w kontakcie z powiatowymi stacjami sanitarno-epidemiologicznymi przekazując informacje o sytuacji epidemicznej w naszych placówkach. Ponadto, wszystkie domy i kliniki przechodziły tygodniowe (z czasem miesięczne) audyty wewnętrzne z ramienia Grupy Orpea w celu weryfikacji czy wszystkie rekomendacje – zarówno lokalnego ustawodawcy, jak i te wewnętrzne – zostały wdrożone oraz czy są przestrzegane przez personel. Zapewniliśmy dostęp do wymaganych narzędzi terapii, zaopatrując placówki w koncentratory tlenu, maski twarzowe, płyny oraz leki z przesunięć magazynowych.
Od pierwszego dnia pandemii zadbaliśmy o kontakty naszych podopiecznych z rodzinami. Uruchomiliśmy dedykowane numery telefonów, spotkania przez komunikatory internetowe, przez szybę, a na wyższych piętrach nawet z podnośnika. Wszelkie wprowadzone działania podyktowane były troską o bezpieczeństwo naszych mieszkańców, co doceniły rodziny kierując pod adresem zespołów wiele podziękowań i słów uznania.
Część z tych zaleceń pozostała jako nasza stała praktyka. Nadal zachowujemy czujność, przestrzegamy higieny rąk, stosujemy środki ochrony osobistej. Zachowaliśmy zasady bezpiecznych odwiedzin i przyjęć. Preferowanym miejscem spotkań mieszkańców z rodzinami jest ogród, a w przypadku niepogody, dedykowany pokój lub sale pobytu dziennego (restauracja, biblioteka, pokój dzienny).
Część zaleceń epidemicznych została
Przywróciliśmy możliwość odwiedzin w pokoju mieszkańca. Wizyty odbywają się według harmonogramu prowadzonego oddzielnie dla każdego z wyznaczonych miejsc spotkań i poza tymi w ogrodzie, czy w przypadku mieszkańca u kresu życia, są limitowane czasowo.
Jednego pacjenta czy mieszkańca mogą jednocześnie odwiedzać maksymalnie dwie osoby. Odwiedzający muszą być zdrowi, bez objawów infekcji, a przed wejściem dezynfekują ręce. Jeśli spotkanie odbywa się wewnątrz domu czy kliniki, zarówno goście, jak i mieszkańcy, muszą mieć założoną maseczkę chirurgiczną lub maskę FFP2, zasłaniającą usta i nos.
Unikamy gromadzenia osób odwiedzających w jednym miejscu i ograniczamy możliwość kontaktu osób z zewnątrz z innymi osobami poza osobą odwiedzaną. W czasie wizyty zalecane jest zachowanie minimum 1,5-metrowego dystansu oraz unikanie bliskiego kontaktu twarzą w twarz, przytulania, uścisków, pocałunków. Jeśli wizyta odbywa się w pomieszczeniu, jest ono wietrzone przed i po wizycie – oraz, w miarę możliwości, również w jej trakcie. Decyzje o zmianach zasad odwiedzin podejmujemy po rozważeniu wszystkich istotnych okoliczności, z uwzględnieniem między innymi bieżącej sytuacji epidemicznej w ośrodku i na danym obszarze, konsultacji z lokalnymi służbami sanitarnymi i organem założycielskim oraz możliwości organizacyjnych placówki.
Do domów i klinik przyjmujemy wszystkich, zarówno osoby zaszczepione, jak i nie, przy czym wszystkim w dniu przyjęcia wykonujemy przesiewowy test antygenowy. Jeśli wynik jest dodatni, mieszkaniec czy pacjent przebywa przez pięć dób w pokoju jednoosobowym w strefie Covid, którą może opuścić po uzyskaniu ujemnego testu antygenowego wykonanego w 5. dobie pobytu oraz przy braku objawów ze strony układu pokarmowego i oddechowego.
Podobne zasady obowiązują w przypadku pacjentów czy mieszkańców, którzy wracają ze szpitala, przepustki lub miały kontakt z osobą zakażoną koronawirusem przebywając poza ośrodkiem. Ze względów bezpieczeństwa zachowaliśmy strefę Covid przeznaczoną dla pacjentów/mieszkańców, którzy uzyskali dodatni wynik w teście RT-PCR lub są objawowi i jednocześnie dodatni w szybkim teście antygenowym.