Notatka prasowa
Dążąc do podniesienia jakości pracy i efektywności przedsiębiorstw poprzez minimalizację absencji chorobowej pracowników lub osób wykonujących pracę na innej podstawie niż umowa o pracę, przy istniejącej niewydolności systemu publicznego pracodawcy kupują świadczenia zdrowotne dla swoich pracowników na prywatnym rynku usług medycznych. Z drugiej strony na pracodawcy spoczywają obowiązki w zakresie finansowania medycyny pracy, która w swoim zakresie obejmuje bardzo szerokie spektrum świadczeń medycznych wkraczając bardzo często i na wielu obszarach w standardowe leczenie stosowane przy wystąpieniu objawów choroby. W efekcie nie jest jasne czy opieka medyczna finansowana przez pracodawcę i w jakim zakresie nie stanowi dla pracownika przychodu.
W trakcie konferencji „Optymalne regulacje podatkowe w ochronie zdrowia" zorganizowanej 06 maja 2009 przez Konfederację Pracodawców Polskich we współpracy z Ogólnopolskim Związkiem Prywatnych Pracodawców Służby Zdrowia - Medycyna Prywatna, Związek występił z inicjatywą nowelizacji ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych, która rozwiązuje ten problem. Celem projektu jest wyeliminowanie istniejących rozbieżności i praktycznych problemów związanych z opodatkowaniem wydatków na cele ochrony zdrowia pracowników i ich rodzin. Propozycja wspiera inwestycje przedsiębiorstw w kapitał ludzki i zakłada zwolnienie z podatku PIT świadczeń medycznych finansowanych przez pracodawcę pracownikom i ich najbliższym rodzinom do wysokości określonej rocznym limitem.
- „Brak precyzyjnych uregulowań prawnych, jaki ma obecnie miejsce, w połączeniu z rozbieżnymi stanowiskami organów skarbowych oraz sądów administracyjnych negatywnie oddziaływuje na stabilność i przewidywalność otoczenia prawnego, w jakim funkcjonują podmioty gospodarcze" powiedziała Małgorzata Kowalska prezes Związku. W szczególności brak jasnych zasad wpływa negatywnie na rozwijający się rynek usług w zakresie ochrony zdrowia oferowanych przez podmioty prywatne, oraz przez podmioty publiczne, które po przekształceniu w spółki prawa handlowego próbują rozszerzać swoją ofertę dla klientów.
"Za przyjęciem proponowanego rozwiązania przemawia m.in. istniejąca niewydolność systemu publicznej opieki zdrowotnej", twierdzi Robert Mołdach dyrektor Związku i ekspert ds zdrowia KPP. W tym zakresie wprowadzenie zwolnienia może odciążyć publiczne placówki i poprawić efektywność całego systemu ochrony zdrowia. Wprowadzenie takiego zwolnienia wydaje się również być uzasadnione z perspektywy budżetowej. Analizy PricewaterhouseCoopers wskazują, że potencjalne korzyści wynikające z opodatkowania (szacunkowo nie więcej niż 44 mln PLN) mogą nie zrównoważyć dodatkowych kosztów związanych ze zwiększonym obciążeniem systemu publicznego (od 150 do 190 mln PLN).
Związek stoi na stanowisku, że całościowa reforma systemu zdrowia wymaga skoordynowanej reformy systemu podatkowego. Złożona propozycja jest obok zagadnień podatku VAT i CIT pierwszą z pakietu nowelizacji opracowywanego przez Związek.
Dążąc do podniesienia jakości pracy i efektywności przedsiębiorstw poprzez minimalizację absencji chorobowej pracowników lub osób wykonujących pracę na innej podstawie niż umowa o pracę, przy istniejącej niewydolności systemu publicznego pracodawcy kupują świadczenia zdrowotne dla swoich pracowników na prywatnym rynku usług medycznych. Z drugiej strony na pracodawcy spoczywają obowiązki w zakresie finansowania medycyny pracy, która w swoim zakresie obejmuje bardzo szerokie spektrum świadczeń medycznych wkraczając bardzo często i na wielu obszarach w standardowe leczenie stosowane przy wystąpieniu objawów choroby. W efekcie nie jest jasne czy opieka medyczna finansowana przez pracodawcę i w jakim zakresie nie stanowi dla pracownika przychodu.
W trakcie konferencji „Optymalne regulacje podatkowe w ochronie zdrowia” zorganizowanej 06 maja 2009 przez Konfederację Pracodawców Polskich we współpracy z Ogólnopolskim Związkiem Prywatnych Pracodawców Służby Zdrowia – Medycyna Prywatna, Związek występił z inicjatywą nowelizacji ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych, która rozwiązuje ten problem. Celem projektu jest wyeliminowanie istniejących rozbieżności i praktycznych problemów związanych z opodatkowaniem wydatków na cele ochrony zdrowia pracowników i ich rodzin. Propozycja wspiera inwestycje przedsiębiorstw w kapitał ludzki i zakłada zwolnienie z podatku PIT świadczeń medycznych finansowanych przez pracodawcę pracownikom i ich najbliższym rodzinom do wysokości określonej rocznym limitem.
– „Brak precyzyjnych uregulowań prawnych, jaki ma obecnie miejsce, w połączeniu z rozbieżnymi stanowiskami organów skarbowych oraz sądów administracyjnych negatywnie oddziaływuje na stabilność i przewidywalność otoczenia prawnego, w jakim funkcjonują podmioty gospodarcze” powiedziała Małgorzata Kowalska prezes Związku. W szczególności brak jasnych zasad wpływa negatywnie na rozwijający się rynek usług w zakresie ochrony zdrowia oferowanych przez podmioty prywatne, oraz przez podmioty publiczne, które po przekształceniu w spółki prawa handlowego próbują rozszerzać swoją ofertę dla klientów.
„Za przyjęciem proponowanego rozwiązania przemawia m.in. istniejąca niewydolność systemu publicznej opieki zdrowotnej”, twierdzi Robert Mołdach dyrektor Związku i ekspert ds zdrowia KPP. W tym zakresie wprowadzenie zwolnienia może odciążyć publiczne placówki i poprawić efektywność całego systemu ochrony zdrowia. Wprowadzenie takiego zwolnienia wydaje się również być uzasadnione z perspektywy budżetowej. Analizy PricewaterhouseCoopers wskazują, że potencjalne korzyści wynikające z opodatkowania (szacunkowo nie więcej niż 44 mln PLN) mogą nie zrównoważyć dodatkowych kosztów związanych ze zwiększonym obciążeniem systemu publicznego (od 150 do 190 mln PLN).
Związek stoi na stanowisku, że całościowa reforma systemu zdrowia wymaga skoordynowanej reformy systemu podatkowego. Złożona propozycja jest obok zagadnień podatku VAT i CIT pierwszą z pakietu nowelizacji opracowywanego przez Związek.