ZIT-y powinny być otwarte także na prywatnych partnerów
Robert Mołdach
Pracodawcy Medycyny Prywatnej
Robert Mołdach,
Pracodawcy Medycyny Prywatnej,
Instytut Zdrowia i Demokracji
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT) to wspólne przedsięwzięcia, w ramach których samorządy będą koordynowały politykę inwestycyjną i pozyskiwały środki unijne w latach 2014-2020. Co warte podkreślenia będą one realizowały także projekty dotyczące ochrony zdrowia. ZIT-y powinny być otwarte także na podmioty prywatne i wspólnie z nimi realizować inwestycje, co z pewnością przyczyni się do lepszej opieki zdrowotnej w danym rejonie.
ZIT-y są nowością w regionalnych programach operacyjnych. Powstały we wszystkich województwach w wyniku wspólnych deklaracji i uchwał samorządów powiatowych i gminnych. Przy pomocy tego instrumentu możliwa będzie realizacja wspólnych przedsięwzięć, łączących działania finansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego.
W ich ramach miasta wraz z sąsiadującymi gminami, tzw. obszary funkcjonalne, będą mogły wspólnie realizować inwestycje, między innymi z zakresu transportu, szeroko pojętej rewitalizacji, ochrony środowiska czy energetyki, a także ochrony zdrowia.
ZIT-y będą inwestowały także w placówki ochrony zdrowia. Jak nie trudno zauważyć zapoznając się z opublikowanymi w ostatnim czasie projektami strategii ZIT, poza pewnymi funkcjami zdrowotno-społecznymi realizowanymi na poziomie lokalnym, beneficjentami wskazanymi w ZIT-ach są głównie placówki publiczne. Będą dysponowały znaczącymi środkami finansowymi, co będzie miało szczególny wpływ na infrastrukturę szpitalną.
Na przykład członkami związku ZIT w województwie kujawsko-pomorskim są Bydgoszcz i Toruń, wszystkie gminy z powiatów bydgoskiego i toruńskiego oraz z sąsiednich powiatów gminy Łabiszyn, Nakło n. Notecią, Szubin i Kowalewo, a także powiaty bydgoski i toruński. Województwo kujawsko-pomorskie na funkcjonowanie ZIT ma otrzymać 153,8 mln euro w ramach środków z RPO.
W Wielkopolsce powstaną dwa ZIT-y: aglomeracji poznańskiej i kalisko-ostrowskiej. W ich ramach łącznie do wydania będzie ponad 265 mln euro. Według szacunków Poznań otrzyma na swoje projekty ok. 160 mln euro.
Świadczeniodawców prywatnych dotychczas nie zaproszono do udziału w tym przedsięwzięciu. Jeżeli sami w porę nie zatroszczą się o własne interesy, nie podejmą inicjatywy i nie zaznaczą swego miejsca w strategiach ZIT zostaną pozbawione możliwości skorzystania z istotnej części środków unijnych na lata 2014-2020.
W założeniu ZIT-y miały stać się narzędziem do lepszego wykorzystania lokalnego potencjału, bez rozróżniania na publiczny i prywatny. Mogą tymczasem okazać się sposobem, którym będzie zasilana wyłącznie publiczna infrastruktura ochrony zdrowia. Z analizy Regionalnych Programów Operacyjnych wynika, że projekty realizowane przez ZIT-y będą co do zasady uzyskiwały dofinansowanie w trybie pozakonkursowym.
Łatwo przewidzieć jakie skutki długofalowe dla konkurencji, różnorodności, innowacji, roli sektora prywatnego w realizacji zadań publicznych, a w szczególności miejsca w zaspakajaniu map potrzeb zdrowotnych, może mieć brak udziału w ZIT-ach na zasadach partnerstwa sektora prywatnego.
Robert Mołdach
Pracodawcy Medycyny Prywatnej
Robert Mołdach,
Pracodawcy Medycyny Prywatnej,
Instytut Zdrowia i Demokracji
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT) to wspólne przedsięwzięcia, w ramach których samorządy będą koordynowały politykę inwestycyjną i pozyskiwały środki unijne w latach 2014-2020. Co warte podkreślenia będą one realizowały także projekty dotyczące ochrony zdrowia. ZIT-y powinny być otwarte także na podmioty prywatne i wspólnie z nimi realizować inwestycje, co z pewnością przyczyni się do lepszej opieki zdrowotnej w danym rejonie.
ZIT-y są nowością w regionalnych programach operacyjnych. Powstały we wszystkich województwach w wyniku wspólnych deklaracji i uchwał samorządów powiatowych i gminnych. Przy pomocy tego instrumentu możliwa będzie realizacja wspólnych przedsięwzięć, łączących działania finansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego.
W ich ramach miasta wraz z sąsiadującymi gminami, tzw. obszary funkcjonalne, będą mogły wspólnie realizować inwestycje, między innymi z zakresu transportu, szeroko pojętej rewitalizacji, ochrony środowiska czy energetyki, a także ochrony zdrowia.
ZIT-y będą inwestowały także w placówki ochrony zdrowia. Jak nie trudno zauważyć zapoznając się z opublikowanymi w ostatnim czasie projektami strategii ZIT, poza pewnymi funkcjami zdrowotno-społecznymi realizowanymi na poziomie lokalnym, beneficjentami wskazanymi w ZIT-ach są głównie placówki publiczne. Będą dysponowały znaczącymi środkami finansowymi, co będzie miało szczególny wpływ na infrastrukturę szpitalną.
Na przykład członkami związku ZIT w województwie kujawsko-pomorskim są Bydgoszcz i Toruń, wszystkie gminy z powiatów bydgoskiego i toruńskiego oraz z sąsiednich powiatów gminy Łabiszyn, Nakło n. Notecią, Szubin i Kowalewo, a także powiaty bydgoski i toruński. Województwo kujawsko-pomorskie na funkcjonowanie ZIT ma otrzymać 153,8 mln euro w ramach środków z RPO.
W Wielkopolsce powstaną dwa ZIT-y: aglomeracji poznańskiej i kalisko-ostrowskiej. W ich ramach łącznie do wydania będzie ponad 265 mln euro. Według szacunków Poznań otrzyma na swoje projekty ok. 160 mln euro.
Świadczeniodawców prywatnych dotychczas nie zaproszono do udziału w tym przedsięwzięciu. Jeżeli sami w porę nie zatroszczą się o własne interesy, nie podejmą inicjatywy i nie zaznaczą swego miejsca w strategiach ZIT zostaną pozbawione możliwości skorzystania z istotnej części środków unijnych na lata 2014-2020.
W założeniu ZIT-y miały stać się narzędziem do lepszego wykorzystania lokalnego potencjału, bez rozróżniania na publiczny i prywatny. Mogą tymczasem okazać się sposobem, którym będzie zasilana wyłącznie publiczna infrastruktura ochrony zdrowia. Z analizy Regionalnych Programów Operacyjnych wynika, że projekty realizowane przez ZIT-y będą co do zasady uzyskiwały dofinansowanie w trybie pozakonkursowym.
Łatwo przewidzieć jakie skutki długofalowe dla konkurencji, różnorodności, innowacji, roli sektora prywatnego w realizacji zadań publicznych, a w szczególności miejsca w zaspakajaniu map potrzeb zdrowotnych, może mieć brak udziału w ZIT-ach na zasadach partnerstwa sektora prywatnego.