Pracodawcy RP: konieczne jest wzmocnienie kompetencji Pełnomocnika ds. Zdrowia Publicznego
Przedstawiciele Pracodawców Rzeczypospolitej opowiedzieli się za wzmocnieniem projektowanych kompetencji Pełnomocnika ds. Zdrowia Publicznego oraz za udziałem reprezentantów pracodawców w Radzie ds. Zdrowia Publicznego. Organizacje pracodawców z zadowoleniem przyjęły projekt ustawy o zdrowiu publicznym.
– Mimo ograniczonej formy projekt buduje fundament i tworzy tak oczekiwany priorytet dla wspólnych działań wszystkich interesariuszy w obszarze zdrowia publicznego – powiedziała Małgorzata Gałązka-Sobotka, Doradca Prezydenta Pracodawców RP oraz przedstawicielka pracodawców w Radzie Narodowego Funduszu Zdrowia. Po niezbędnych poprawkach projekt powinien zostać przyjęty jeszcze do końca obecnej kadencji rządu – brzmi jednoznaczna i zgodna rekomendacja trzech reprezentatywnych organizacji pracodawców. Oprócz Pracodawców RP opinie taką wyraziła także Konfederacja Lewiatan oraz Business Centre Club.
Obawy wzbudzają jednak planowane kompetencje Pełnomocnika, które uznano za niewystarczające, ponieważ nie gwarantują pełnej realizacji zadań w zakresie planowania i koordynacji realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego.
– Pełnomocnik powinien być umocowany przy Komitecie Prezesa Rady Ministrów – stwierdził Wiceprezydent Pracodawców RP Andrzej Mądrala.
Wśród uprawnień Pełnomocnika – poza opracowaniem projektu Narodowego Programu Zdrowia – przeważają funkcje miękkie. Tam natomiast, gdzie wymagana jest moc sprawcza, głos Pełnomocnika może zostać pominięty.
– Pełnomocnik powinien móc wnosić sprzeciw do uchwał Komitetu Sterującego ds. Zdrowia Publicznego, gdzie przewagę mają pozostali ministrowie – podkreślił Doradca Prezydenta Pracodawców RP Robert Mołdach. Dodał, że w tym duchu upoważnienie Pełnomocnika przez ministra zdrowia do dysponowania Funduszem Zdrowia nie powinno mieć charakteru fakultatywnego, a obligatoryjny.
Zastrzeżenia budzi także pominięcie przedstawicieli pracodawców.
– Ustawa o medycynie pracy nakłada na pracodawców szczególne zadania w zakresie profilaktyki zdrowia w miejscu pracy, co jednoznacznie wskazuje na konieczność naszego udziału w Radzie ds. Zdrowia Publicznego – wyjaśniał Robert Mołdach. Pracodawcy to także świadczeniodawcy, do których zadań w sposób oczywisty należą troska o zdrowie obywateli i przeciwdziałanie chorobom.
Debata konsultacyjna poświęcona projektowi ustawy o zdrowiu publicznym, w której udział wzięli pracodawcy oraz pełnomocnik rządu ds. zdrowia publicznego i sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Beata Małecka-Libera, odbyła się 23 kwietnia 2015 w siedzibie Pracodawców RP i była kolejnym z cyklu spotkań z pracodawcami, zainicjowanego przez minister w trakcie prac nad ustawą o zdrowiu publicznym oraz kolejnym ze spotkań z przedstawicielami szeroko rozumianych interesariuszy tej ustawy.
Pracodawcy RP ocenili przyjęty przez panią minister tryb konsultacji społecznych jako niemający precedensu w legislacji ochrony zdrowia. Według Pracodawców RP, tryb ten czerpie z najlepszych wzorców dialogu społecznego, otwartości na odmienne opinie, dyskusji na argumenty, a przede wszystkim aktywnego włączenia partnerów społecznych do prac nad ustawą na wczesnym etapie tworzenia jej założeń. Pracodawcy oczekują pozywanych rozstrzygnięć problemów poruszonych w trakcie debaty.
Przedstawiciele Pracodawców Rzeczypospolitej opowiedzieli się za wzmocnieniem projektowanych kompetencji Pełnomocnika ds. Zdrowia Publicznego oraz za udziałem reprezentantów pracodawców w Radzie ds. Zdrowia Publicznego. Organizacje pracodawców z zadowoleniem przyjęły projekt ustawy o zdrowiu publicznym.
– Mimo ograniczonej formy projekt buduje fundament i tworzy tak oczekiwany priorytet dla wspólnych działań wszystkich interesariuszy w obszarze zdrowia publicznego – powiedziała Małgorzata Gałązka-Sobotka, Doradca Prezydenta Pracodawców RP oraz przedstawicielka pracodawców w Radzie Narodowego Funduszu Zdrowia. Po niezbędnych poprawkach projekt powinien zostać przyjęty jeszcze do końca obecnej kadencji rządu – brzmi jednoznaczna i zgodna rekomendacja trzech reprezentatywnych organizacji pracodawców. Oprócz Pracodawców RP opinie taką wyraziła także Konfederacja Lewiatan oraz Business Centre Club.
Obawy wzbudzają jednak planowane kompetencje Pełnomocnika, które uznano za niewystarczające, ponieważ nie gwarantują pełnej realizacji zadań w zakresie planowania i koordynacji realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego.
– Pełnomocnik powinien być umocowany przy Komitecie Prezesa Rady Ministrów – stwierdził Wiceprezydent Pracodawców RP Andrzej Mądrala.
Wśród uprawnień Pełnomocnika – poza opracowaniem projektu Narodowego Programu Zdrowia – przeważają funkcje miękkie. Tam natomiast, gdzie wymagana jest moc sprawcza, głos Pełnomocnika może zostać pominięty.
– Pełnomocnik powinien móc wnosić sprzeciw do uchwał Komitetu Sterującego ds. Zdrowia Publicznego, gdzie przewagę mają pozostali ministrowie – podkreślił Doradca Prezydenta Pracodawców RP Robert Mołdach. Dodał, że w tym duchu upoważnienie Pełnomocnika przez ministra zdrowia do dysponowania Funduszem Zdrowia nie powinno mieć charakteru fakultatywnego, a obligatoryjny.
Zastrzeżenia budzi także pominięcie przedstawicieli pracodawców.
– Ustawa o medycynie pracy nakłada na pracodawców szczególne zadania w zakresie profilaktyki zdrowia w miejscu pracy, co jednoznacznie wskazuje na konieczność naszego udziału w Radzie ds. Zdrowia Publicznego – wyjaśniał Robert Mołdach. Pracodawcy to także świadczeniodawcy, do których zadań w sposób oczywisty należą troska o zdrowie obywateli i przeciwdziałanie chorobom.
Debata konsultacyjna poświęcona projektowi ustawy o zdrowiu publicznym, w której udział wzięli pracodawcy oraz pełnomocnik rządu ds. zdrowia publicznego i sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Beata Małecka-Libera, odbyła się 23 kwietnia 2015 w siedzibie Pracodawców RP i była kolejnym z cyklu spotkań z pracodawcami, zainicjowanego przez minister w trakcie prac nad ustawą o zdrowiu publicznym oraz kolejnym ze spotkań z przedstawicielami szeroko rozumianych interesariuszy tej ustawy.
Pracodawcy RP ocenili przyjęty przez panią minister tryb konsultacji społecznych jako niemający precedensu w legislacji ochrony zdrowia. Według Pracodawców RP, tryb ten czerpie z najlepszych wzorców dialogu społecznego, otwartości na odmienne opinie, dyskusji na argumenty, a przede wszystkim aktywnego włączenia partnerów społecznych do prac nad ustawą na wczesnym etapie tworzenia jej założeń. Pracodawcy oczekują pozywanych rozstrzygnięć problemów poruszonych w trakcie debaty.