Pracodawcy oczekują wsparcia w działaniach prozdrowotnych
Z raportu „Zdrowie w miejscu pracy – diagnoza i oczekiwane zmiany”, przeprowadzonego w czterech państwach na zlecenie Bupa, której częścią jest Lux Med, wskazują, że zaspokojenie oczekiwań w zakresie działań wspierających zdrowie w miejscu pracy może być osiągnięte między innymi poprzez otwarcie rozmów na temat rozwiązań podatkowych zmniejszających obciążenie kosztami inicjatywy zdrowotne podejmowane przez firmy.
Autorzy raportu podkreślają także konieczność przygotowania kampanii informacyjnej skierowanej do przedsiębiorców, w której sformułowane zostaną korzyści z programów zdrowotnych w firmach, takie jak spadek absencji, poprawa stanu zdrowia, zwiększenie zaangażowania pracowników.
Konieczne jest także uwzględnienie aspektu dbania o zdrowie pracowników w budowaniu pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa, gdyż jest oni istotny dla potencjalnych pracowników. Cele te można realizować poprzez program certyfikatów lub nagród dla firm dbających szczególnie o zdrowie pracowników, przyznawanych w niezależnym procesie oceny.
Programy zdrowotne powinny także zostać rozszerzone o oczekiwane przez pracowników wsparcie w zakresie profilaktyki skutków stresu, wczesnego wykrywania chorób układu krążenia, chorób jamy ustnej i rehabilitacji medycznej. Dodatkowo także o kampanie promujące aktywność fizyczną i zdrową dietę.
Autorzy raportu sugerują także przeanalizowanie aktualnego sposobu korzystani z opieki medycznej przez pracowników i znalezienie rozwiązania zmniejszającego czas niezbędny na wykonanie badań lub konsultacji, kluczowych dla skrócenia czasu nieobecności w pracy z powodu konsultacji medycznych.
Z badania wynika, że pracodawcy powszechnie deklarują zaangażowanie w działania propracownicze. W Polsce 75 procent firm deklarowało prowadzenie co najmniej jednego działania w tym obszarze.
Celem wprowadzania inicjatyw prozdrowotnych w Polsce jest głównie obniżenie absencji chorobowej i poprawa wydajności, dzięki unikaniu wpływu złego stanu zdrowia na wykonywaną pracę. W Polsce i w badanych krajach oczekiwanie obniżenia kosztów opieki medycznej, jako efektu programu zdrowotnego w firmie, nie ma kluczowego znaczenia.
Powyższej 40 procent pracodawców zaobserwowało już w swojej firmie pozytywne efekty działań prozdrowotnych – zmniejszenie absencji czy poprawę zdrowia pracowników.
Podstawową barierą przez większym zaangażowaniem pracodawców w działania prozdrowotne są ich koszty, a także zbyt małe przekonanie zarządów firm o ich skuteczności oraz brak wykwalifikowanych osób, które mogą realizować takie działania w firmach. Aby zmniejszyć barierę kosztową, pracodawcy oczekiwaliby najchętniej ulg podatkowych dla firm prowadzących działania prozdrowotne lub dla pracowników biorących w nich udział. Pozytywne opinie ma także model partnerstwa w finansowaniu takich działań, częściowo ze środków pracodawców, częściowo ze środków publicznych.
Pracownicy w Polsce najczęściej mogą korzystać z programu opieki medycznej, zniżek do klubów sportowych oraz ze szczepień przeciwko grypie (około 17-20 procent). Rzadziej korzystają ze wsparcie psychologicznego, dietetycznego czy w celu rzucenia palenia. Brak działań prozdrowotnych w firmie jest negatywnie oceniany przez pracodawców, ale nie jest istotnym czynnikiem skłaniającym do rezygnacji z pracy. Natomiast ma on znaczenie przy poszukiwaniu pracy. Polscy pracownicy deklarowali wysoki poziom korzystania z benefitów zdrowotnych (66 procent respondentów). Główną motywacją są korzyści indywidualne – bezpłatny dostęp do opieki medycznej i poprawa stanu zdrowia.
Pracownicy w Polsce oczekują najbardziej inicjatyw w zakresie wsparcia psychologicznego i profilaktyki chorób powiązanych ze stresem, edukacji dotyczącej chorób układu krążenia i ich wczesnego wykrywania.
Większość pracowników nie korzysta z porad lekarskich w godzinach pracy, ale jeżeli już to ma miejsce, to zajmuje to znacznie więcej czasu niż w porównywalnych krajach.
Badanie “Zdrowie w miejscu pracy - diagnoza i oczekiwane zmiany” zostało zrealizowane na zlecenie Bupa w Polsce, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Australii w 2015 roku. Badanie przeprowadzono na reprezentatywnej grupie 18 400 osób, będących przedstawicielami pracodawców (menedżerowie HR i prezesi firm) i pracowników, kwalifikowanych w ramach międzynarodowej puli respondentów. Celem badania było zbadanie skali zaangażowania firm i pracowników w programy prozdrowotne w miejscu pracy oraz postrzeganych barier i możliwości rozwoju takich programów.
Z raportu „Zdrowie w miejscu pracy – diagnoza i oczekiwane zmiany”, przeprowadzonego w czterech państwach na zlecenie Bupa, której częścią jest Lux Med, wskazują, że zaspokojenie oczekiwań w zakresie działań wspierających zdrowie w miejscu pracy może być osiągnięte między innymi poprzez otwarcie rozmów na temat rozwiązań podatkowych zmniejszających obciążenie kosztami inicjatywy zdrowotne podejmowane przez firmy.
Autorzy raportu podkreślają także konieczność przygotowania kampanii informacyjnej skierowanej do przedsiębiorców, w której sformułowane zostaną korzyści z programów zdrowotnych w firmach, takie jak spadek absencji, poprawa stanu zdrowia, zwiększenie zaangażowania pracowników.
Konieczne jest także uwzględnienie aspektu dbania o zdrowie pracowników w budowaniu pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa, gdyż jest oni istotny dla potencjalnych pracowników. Cele te można realizować poprzez program certyfikatów lub nagród dla firm dbających szczególnie o zdrowie pracowników, przyznawanych w niezależnym procesie oceny.
Programy zdrowotne powinny także zostać rozszerzone o oczekiwane przez pracowników wsparcie w zakresie profilaktyki skutków stresu, wczesnego wykrywania chorób układu krążenia, chorób jamy ustnej i rehabilitacji medycznej. Dodatkowo także o kampanie promujące aktywność fizyczną i zdrową dietę.
Autorzy raportu sugerują także przeanalizowanie aktualnego sposobu korzystani z opieki medycznej przez pracowników i znalezienie rozwiązania zmniejszającego czas niezbędny na wykonanie badań lub konsultacji, kluczowych dla skrócenia czasu nieobecności w pracy z powodu konsultacji medycznych.
Z badania wynika, że pracodawcy powszechnie deklarują zaangażowanie w działania propracownicze. W Polsce 75 procent firm deklarowało prowadzenie co najmniej jednego działania w tym obszarze.
Celem wprowadzania inicjatyw prozdrowotnych w Polsce jest głównie obniżenie absencji chorobowej i poprawa wydajności, dzięki unikaniu wpływu złego stanu zdrowia na wykonywaną pracę. W Polsce i w badanych krajach oczekiwanie obniżenia kosztów opieki medycznej, jako efektu programu zdrowotnego w firmie, nie ma kluczowego znaczenia.
Powyższej 40 procent pracodawców zaobserwowało już w swojej firmie pozytywne efekty działań prozdrowotnych – zmniejszenie absencji czy poprawę zdrowia pracowników.
Podstawową barierą przez większym zaangażowaniem pracodawców w działania prozdrowotne są ich koszty, a także zbyt małe przekonanie zarządów firm o ich skuteczności oraz brak wykwalifikowanych osób, które mogą realizować takie działania w firmach. Aby zmniejszyć barierę kosztową, pracodawcy oczekiwaliby najchętniej ulg podatkowych dla firm prowadzących działania prozdrowotne lub dla pracowników biorących w nich udział. Pozytywne opinie ma także model partnerstwa w finansowaniu takich działań, częściowo ze środków pracodawców, częściowo ze środków publicznych.
Pracownicy w Polsce najczęściej mogą korzystać z programu opieki medycznej, zniżek do klubów sportowych oraz ze szczepień przeciwko grypie (około 17-20 procent). Rzadziej korzystają ze wsparcie psychologicznego, dietetycznego czy w celu rzucenia palenia. Brak działań prozdrowotnych w firmie jest negatywnie oceniany przez pracodawców, ale nie jest istotnym czynnikiem skłaniającym do rezygnacji z pracy. Natomiast ma on znaczenie przy poszukiwaniu pracy. Polscy pracownicy deklarowali wysoki poziom korzystania z benefitów zdrowotnych (66 procent respondentów). Główną motywacją są korzyści indywidualne – bezpłatny dostęp do opieki medycznej i poprawa stanu zdrowia.
Pracownicy w Polsce oczekują najbardziej inicjatyw w zakresie wsparcia psychologicznego i profilaktyki chorób powiązanych ze stresem, edukacji dotyczącej chorób układu krążenia i ich wczesnego wykrywania.
Większość pracowników nie korzysta z porad lekarskich w godzinach pracy, ale jeżeli już to ma miejsce, to zajmuje to znacznie więcej czasu niż w porównywalnych krajach.
Badanie “Zdrowie w miejscu pracy – diagnoza i oczekiwane zmiany” zostało zrealizowane na zlecenie Bupa w Polsce, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Australii w 2015 roku. Badanie przeprowadzono na reprezentatywnej grupie 18 400 osób, będących przedstawicielami pracodawców (menedżerowie HR i prezesi firm) i pracowników, kwalifikowanych w ramach międzynarodowej puli respondentów. Celem badania było zbadanie skali zaangażowania firm i pracowników w programy prozdrowotne w miejscu pracy oraz postrzeganych barier i możliwości rozwoju takich programów.