Wdrażanie e-platrofmy bez opóźnień, mimo zastrzeżeń NIK

Autor:
17 lutego 2012

Według wiceministra zdrowia Jakuba Szulca oraz ministra administracji i cyfryzacji Michała Boniego nie ma opóźnień w realizacji Projektu Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępniania Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych. Taką informację ministrowie przekazali uczestnikom obrad sejmowej Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii, która odbyła się 16 lutego 2012. Obecny na obradach przedstawiciel NIK oświadczył, że Izba negatywnie oceniła wdrażanie projektów i zapowiada kolejne kontrole w II półroczu 2012 roku.

Uwag Najwyższej Izby Kontroli dotyczyły postępu prac, współpracy z Narodowym Funduszem Zdrowia oraz brak merytorycznych pracowników w Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia.
- Kontrole dotyczące wdrażania e-platformy były przeprowadzone w CSIOZ, Narodowym Funduszu Zdrowia i Ministerstwie Zdrowia do końca sierpnia 2011 roku - poinformował obecny na posiedzeniu komisji Paweł Korzeniowski z NIK. - Obecnie czekamy na wystąpienie pokontrolne Ministerstwa Zdrowia. Przygotowujemy też kolejne kontrole, które będą miały miejsce w II półroczu.

Dyrektor Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia Leszek Sikorski stwierdził, że wdrażanie e-platformy rozpoczęło się już w roku 2007, od tego czasu NIK dwukrotnie kontrolował CSIOZ, jedna z tych kontroli była pozytywna, druga negatywna, w sumie realizację projektu różne instytucje kontrolowały 36 razy. Dyrektor Sikorski zdementował informacje o brakach kadrowych w Centrum i o nieprawidłowościach przetargowych.
- W czasie, gdy podawano, że pracuje u nas 7 informatyków, fatycznie było ich 18. Zatrudniamy ponad 100 pracowników, poza tym pomaga nam 100 ekspertów z firm zewnętrznych - dodał.

Dyrektor Sikorski stwierdził też, że Centrum współpracuje z NFZ i że obie te instytucje łączy „szorstka przyjaźń", a odwołanie od decyzji komisji przetargowej dotyczyło firmy IMed24, która złożyła ofertę w wysokości 6 mln zł za prace wyceniane wstępnie na 80 mln zł. Oferta ta została odrzucona. Chodzi o 1 część przetargu, ogłoszonego w lutym 2011 roku, w którym oferentów wybrano w styczniu 2012. Ta część przetargu dotyczyła zaprojektowania i nadzoru gwarancyjnego systemów - Szyna Usług oraz System Administracji. Minister Boni dodał, że współpraca CSIOZ z Narodowym Funduszem Zdrowia rozwija się i że dokonywane są korekty realizowanych projektów, po to, aby nie pokrywały się z tym, co robi NFZ.
Celem Projektu „Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępniania Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych" jest budowa elektronicznej platformy usług publicznych w zakresie ochrony zdrowia umożliwiającej organom administracji publicznej, przedsiębiorcom (m.in. zakładom opieki zdrowotnej, aptekom, praktykom lekarskim) i obywatelom gromadzenie, analizę i udostępnianie zasobów cyfrowych o zdarzeniach medycznych (tzw. duża platforma P1). Wartość tego projektu wynosi 712 640 tys. zł. Tzw. mała platforma P2, czyli "Platforma udostępniania on-line przedsiębiorcom usług i zasobów cyfrowych rejestrów medycznych" ma wartość ponad 50 mln zł. Harmonogram realizacji obejmuje lata 2008-2014 (platforma P1) i 2008-2012 (Platforma P2). W przypadku platformy P2 w grudniu 2011 roku zakończyło się przygotowanie projektu technicznego, a do lipca 2012 roku zostanie zakończona realizacji systemu administracji.

- Projekt P1 obejmie 30 produktów przeznaczonych dla podmiotów uprawnionych. System będzie zbiorem wszystkich zdarzeń medycznych, będzie przeznaczony dla pacjentów, a za ich zgodą będzie także udostępniany świadczeniodawcom i podmiotom uprawnionym, takim jak Ministerstwo Zdrowia w celu zbierania danych epidemiologicznych - wyjaśniał minister Boni.
Minister podkreślił, że ze względu na wysoką wrażliwość przetwarzanych danych (informacje medyczne) zakłada się, że zarówno wprowadzanie danych do systemu, jak i ich przetwarzanie będzie dokonywane przy pełnej wiedzy pacjenta z zachowaniem wymaganych środków bezpieczeństwa i poufności. W projekcie założono, że podstawowe dane medyczne będą przechowywane centralnie w Systemie Gromadzenia Danych Medycznych i udostępniane uprawnionych zainteresowanym. Rozszerzone dane medyczne, takie jak wyniki laboratoryjne czy zdjęcia będą przechowywane lokalnie w bazach EMR (elektronic medical records). Zewnętrzni dostawcy usług EMR będą działać w warunkach konkurencji.

Wiceminister zdrowia Jakub Szulc podkreślił, że system obejmie zarówno świadczenia finansowane przez NFZ, jak i realizowane w systemie usług prywatnych, czyli finansowane przez pacjentów lub innych ubezpieczycieli. Obejmie także e-skierowania i przy współpracy z ZUS-em - e-zwolnenia.
Dzięki realizacji projektu możliwy będzie dostęp do danych medycznych pacjenta bez względu na czas i miejsce przebywania (poprzez Internetowe Konto Pacjent), szybki dostęp do historii choroby, skuteczniejsze leczenie dzięki aktualizacji danych medycznych w karcie pacjenta, efektywniejsze zarządzanie własnym czasem pacjenta dzięki rejestracji on-line, łatwy dostęp do informacji medycznych poprzez portale internetowe, bezpieczne przechowywanie danych medycznych. System umożliwi także używanie e-recepty, ułatwi samokontrolę stanu zdrowia na podstawie dostępu do wyników badań.

W ramach działań zrealizowanych została już zbudowana serwerownia, zakończone zostały prototypu e-recepta, IKP i statystyka, uchwalona została także ustawa o systemie informacji w ochronie zdrowia. W toku są natomiast prace w zakresie osiągnięcia w ramach projektu interoperacyjności, trwają publiczne konsultacje standardów, które stosowane będą w P1, prace dotyczące połączenia prototypu IKP oraz e-recepty oraz prace nad rozporządzeniami do ustawy o SIOZ. Trwa także proces wyłonienia dostawców Platformy P1. Uruchomienie postępowania nastąpiło w lutym 2011 roku. W styczniu 2012 zostali wybrani wykonawcy: w I części postępowania jest to firma Unizeto S.A (wartość oferty 14 590 tys. zł), w drugiej części Hewlett-Packard (zaproponowana kwota to 94 990 tys. zł), w trzeciej - konsorcjum Kamsoft S.A./Asseco Poland (za kwotę 64 941 611 zł), w czwartej - Sygnity S.A. (złożona oferta została wyceniona na 64 655 026 zł). Całkowita wartość postępowania dla wszystkich czterech części to 359 201 774 zł (bez VAT). Do części pierwszej zostały złożone 2 odwołana do KIO. Prognozowany termin podpisania umów to koniec lutego 2012 (w przypadku części 1) i marzec 2012 roku (w przypadku pozostałych części). Pod podpisaniu umów wykonawcy będą mieli 30 miesięcy na wykonanie prac.

 

 

Według wiceministra zdrowia Jakuba Szulca oraz ministra administracji i cyfryzacji Michała Boniego nie ma opóźnień w realizacji Projektu Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępniania Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych. Taką informację ministrowie przekazali uczestnikom obrad sejmowej Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii, która odbyła się 16 lutego 2012. Obecny na obradach przedstawiciel NIK oświadczył, że Izba negatywnie oceniła wdrażanie projektów i zapowiada kolejne kontrole w II półroczu 2012 roku.

Uwag Najwyższej Izby Kontroli dotyczyły postępu prac, współpracy z Narodowym Funduszem Zdrowia oraz brak merytorycznych pracowników w Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia.
– Kontrole dotyczące wdrażania e-platformy były przeprowadzone w CSIOZ, Narodowym Funduszu Zdrowia i Ministerstwie Zdrowia do końca sierpnia 2011 roku – poinformował obecny na posiedzeniu komisji Paweł Korzeniowski z NIK. – Obecnie czekamy na wystąpienie pokontrolne Ministerstwa Zdrowia. Przygotowujemy też kolejne kontrole, które będą miały miejsce w II półroczu.

Dyrektor Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia Leszek Sikorski stwierdził, że wdrażanie e-platformy rozpoczęło się już w roku 2007, od tego czasu NIK dwukrotnie kontrolował CSIOZ, jedna z tych kontroli była pozytywna, druga negatywna, w sumie realizację projektu różne instytucje kontrolowały 36 razy. Dyrektor Sikorski zdementował informacje o brakach kadrowych w Centrum i o nieprawidłowościach przetargowych.
– W czasie, gdy podawano, że pracuje u nas 7 informatyków, fatycznie było ich 18. Zatrudniamy ponad 100 pracowników, poza tym pomaga nam 100 ekspertów z firm zewnętrznych – dodał.

Dyrektor Sikorski stwierdził też, że Centrum współpracuje z NFZ i że obie te instytucje łączy „szorstka przyjaźń”, a odwołanie od decyzji komisji przetargowej dotyczyło firmy IMed24, która złożyła ofertę w wysokości 6 mln zł za prace wyceniane wstępnie na 80 mln zł. Oferta ta została odrzucona. Chodzi o 1 część przetargu, ogłoszonego w lutym 2011 roku, w którym oferentów wybrano w styczniu 2012. Ta część przetargu dotyczyła zaprojektowania i nadzoru gwarancyjnego systemów – Szyna Usług oraz System Administracji. Minister Boni dodał, że współpraca CSIOZ z Narodowym Funduszem Zdrowia rozwija się i że dokonywane są korekty realizowanych projektów, po to, aby nie pokrywały się z tym, co robi NFZ.
Celem Projektu „Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępniania Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych” jest budowa elektronicznej platformy usług publicznych w zakresie ochrony zdrowia umożliwiającej organom administracji publicznej, przedsiębiorcom (m.in. zakładom opieki zdrowotnej, aptekom, praktykom lekarskim) i obywatelom gromadzenie, analizę i udostępnianie zasobów cyfrowych o zdarzeniach medycznych (tzw. duża platforma P1). Wartość tego projektu wynosi 712 640 tys. zł. Tzw. mała platforma P2, czyli „Platforma udostępniania on-line przedsiębiorcom usług i zasobów cyfrowych rejestrów medycznych” ma wartość ponad 50 mln zł. Harmonogram realizacji obejmuje lata 2008-2014 (platforma P1) i 2008-2012 (Platforma P2). W przypadku platformy P2 w grudniu 2011 roku zakończyło się przygotowanie projektu technicznego, a do lipca 2012 roku zostanie zakończona realizacji systemu administracji.

– Projekt P1 obejmie 30 produktów przeznaczonych dla podmiotów uprawnionych. System będzie zbiorem wszystkich zdarzeń medycznych, będzie przeznaczony dla pacjentów, a za ich zgodą będzie także udostępniany świadczeniodawcom i podmiotom uprawnionym, takim jak Ministerstwo Zdrowia w celu zbierania danych epidemiologicznych – wyjaśniał minister Boni.
Minister podkreślił, że ze względu na wysoką wrażliwość przetwarzanych danych (informacje medyczne) zakłada się, że zarówno wprowadzanie danych do systemu, jak i ich przetwarzanie będzie dokonywane przy pełnej wiedzy pacjenta z zachowaniem wymaganych środków bezpieczeństwa i poufności. W projekcie założono, że podstawowe dane medyczne będą przechowywane centralnie w Systemie Gromadzenia Danych Medycznych i udostępniane uprawnionych zainteresowanym. Rozszerzone dane medyczne, takie jak wyniki laboratoryjne czy zdjęcia będą przechowywane lokalnie w bazach EMR (elektronic medical records). Zewnętrzni dostawcy usług EMR będą działać w warunkach konkurencji.

Wiceminister zdrowia Jakub Szulc podkreślił, że system obejmie zarówno świadczenia finansowane przez NFZ, jak i realizowane w systemie usług prywatnych, czyli finansowane przez pacjentów lub innych ubezpieczycieli. Obejmie także e-skierowania i przy współpracy z ZUS-em – e-zwolnenia.
Dzięki realizacji projektu możliwy będzie dostęp do danych medycznych pacjenta bez względu na czas i miejsce przebywania (poprzez Internetowe Konto Pacjent), szybki dostęp do historii choroby, skuteczniejsze leczenie dzięki aktualizacji danych medycznych w karcie pacjenta, efektywniejsze zarządzanie własnym czasem pacjenta dzięki rejestracji on-line, łatwy dostęp do informacji medycznych poprzez portale internetowe, bezpieczne przechowywanie danych medycznych. System umożliwi także używanie e-recepty, ułatwi samokontrolę stanu zdrowia na podstawie dostępu do wyników badań.

W ramach działań zrealizowanych została już zbudowana serwerownia, zakończone zostały prototypu e-recepta, IKP i statystyka, uchwalona została także ustawa o systemie informacji w ochronie zdrowia. W toku są natomiast prace w zakresie osiągnięcia w ramach projektu interoperacyjności, trwają publiczne konsultacje standardów, które stosowane będą w P1, prace dotyczące połączenia prototypu IKP oraz e-recepty oraz prace nad rozporządzeniami do ustawy o SIOZ. Trwa także proces wyłonienia dostawców Platformy P1. Uruchomienie postępowania nastąpiło w lutym 2011 roku. W styczniu 2012 zostali wybrani wykonawcy: w I części postępowania jest to firma Unizeto S.A (wartość oferty 14 590 tys. zł), w drugiej części Hewlett-Packard (zaproponowana kwota to 94 990 tys. zł), w trzeciej – konsorcjum Kamsoft S.A./Asseco Poland (za kwotę 64 941 611 zł), w czwartej – Sygnity S.A. (złożona oferta została wyceniona na 64 655 026 zł). Całkowita wartość postępowania dla wszystkich czterech części to 359 201 774 zł (bez VAT). Do części pierwszej zostały złożone 2 odwołana do KIO. Prognozowany termin podpisania umów to koniec lutego 2012 (w przypadku części 1) i marzec 2012 roku (w przypadku pozostałych części). Pod podpisaniu umów wykonawcy będą mieli 30 miesięcy na wykonanie prac.

 

 

Inne artykuły

XVI Europejski Kongres Gospodarczy z udziałem przedstawicieli Pracodawców Medycyny Prywatnej

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 30.04.2024

W dniach 7-9 maja 2024 r., w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach, odbędzie się XVI Europejski Kongres Gospodarczy (European Economic Congress) organizowany przez Grupę PTWP.

Europejski Kongres Gospodarczy to szerokie, różnorodne i otwarte forum debaty o przyszłości europejskiej, a także polskiej gospodarki. Wydarzenie jest idealną okazją do spotkań w gronie ekspertów oraz wymiany doświadczeń. Obejmuje pełne spektrum najważniejszych, aktualnych kwestii społeczno-gospodarczych. W dyskusji nie może zabraknąć głosu przedstawicieli Pracodawców Medycyny Prywatnej.

Artur Białkowski – Prezes Zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej – weźmie udział w trzech panelach dyskusyjnych:

🟡 7.05.24 r., godz. 14:30-16:00, sala wielofunkcyjna E – „System ochrony zdrowia w Polsce”,

🟡 8.05.24 r., godz. 15:00-16:00, sala wielofunkcyjna E – „Prezydencja i zdrowie”,

🟡 9.05.24 r., godz. 11:30-13:00, sala wielofunkcyjna E – „Profilaktyka w medycynie pracy”.

Andrzej Podlipski – Członek Zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej – wystąpi w roli prelegenta w dyskusji moderowanej:

🟡 7.05.24 r., godz. 14:30-16:00, sala wielofunkcyjna E – „System ochrony zdrowia w Polsce”.

Szczegóły i rejestracja: https://www.eecpoland.eu/2024/pl/
Transmisja poszczególnych paneli dostępna po zalogowaniu.

Serdecznie zapraszamy do śledzenia dyskusji z udziałem naszych ekspertów!

Przeczytaj teraz

Grupa ENEL-MED w 2023 roku: 8 mln zysku, wzrost sprzedaży pakietów medycznych i usług komercyjnych

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 26.04.2024

Grupa ENEL-MED zakończyła 2023 rok z zyskiem w wysokości 8 mln zł oraz 25 proc. dynamiką przychodów, których połowa pochodziła ze sprzedaży abonamentów medycznych. Zainteresowanie tymi produktami wzrosło o 23 proc. w ujęciu rocznym. Pacjenci indywidualni wrócili też do oddziałów, o czym świadczy wysoka dynamika sprzedaży (+36 proc. rok do roku) usług komercyjnych w przychodniach specjalistycznych. Przedstawiciele enel-med wskazują, że prywatna opieka medyczna, ze względu na wysokie koszty, jest dziś dobrem luksusowym i czas na większą partycypację finansową pracowników, jeśli oczekujemy efektu win-win na rynku B2B.

– Wzrost naszego biznesu o jedną czwartą, biorąc pod uwagę, że nie dokonywaliśmy w ubiegłym roku żadnych akwizycji, uznaję za bardzo przyzwoity wynik. Złożyło się na niego kilka elementów. Po pierwsze, rosnące zainteresowanie pakietami medycznymi, które stanowią ponad połowę przychodów naszej Grupy. Po drugie, znacząco (o ponad 60%) wzrosły obroty z towarzystwami ubezpieczeniowymi, które zlecają nam wykonanie usług medycznych na rzecz swoich klientów w ramach polis zdrowotnych. Po trzecie, w 2023 roku przestał obowiązywać stan zagrożenia epidemicznego, co skutkowało powrotem wielu pacjentów do oddziałów w obszarze usług komercyjnych Fee For Service (FFS). Ponadto w minionym roku zakończyliśmy realizację trzyletniego planu inwestycyjnego, który spółka przyjęła pozyskując kapitał (80,5 mln zł) w drodze drugiej emisji akcji na GPW w 2021 roku. Wiązało się to z oddaniem nowych placówek medycznych, dzięki czemu jeszcze bardziej zwiększyliśmy dostępność naszych usług dla pacjentów. Musimy też pamiętać o istotnym wpływie podwyżek cen na osiągnięte wzrosty przychodów w roku 2023 – komentuje wyniki Jacek Rozwadowski, Prezes Zarządu Centrum Medycznego ENEL-MED.

Za wzrost odpowiadają pakiety medyczne i FFS

Największą część sprzedaży Grupy ENEL-MED w 2023 roku – ponad 50 proc. przychodów – stanowiły produkty zryczałtowane, czyli abonamenty medyczne. Ich dynamika sprzedaży wyniosła 23 proc. rok do roku. Ponadto, o 31 proc. w ujęciu rocznym wzrosła sprzedaż usług komercyjnych, w całym kanale tzw. fee for service (FFS). Pacjenci częściej korzystali z konsultacji lekarskich, leczenia oraz badań – w szczególności w obszarze stomatologii, usług szpitalnych oraz diagnostyki obrazowej – odłożonych bądź niezrealizowanych wcześniej z obawy na panujący stan epidemii. Do enel-med zachęcały ich nowoczesne placówki w dogodnych lokalizacjach, wykwalifikowany personel medyczny oraz jakość i kompleksowość usług.

Grupa ENEL-MED potwierdza również najwyższe kompetencje na rynku stomatologicznym (pod marką enel-med stomatologia), na którym odnotowała dynamikę przychodów komercyjnych na poziomie 22 proc. rok do roku, bez dodatkowych akwizycji. Znakomitą dynamiką wzrostu w ubiegłym roku odznaczała się w Grupie rehabilitacja – 34 proc. rok do roku, głównie pod marką enel-sport. W obszarze medycyny estetycznej pod marką ESTELL dynamika przychodów wyniosła 13 proc.

Ponadto Grupa ENEL-MED mocniej otworzyła się na współpracę z NFZ. Oferuje pacjentom doskonale usługi z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, badania endoskopowe, rezonans magnetyczny czy operacje zaćmy i jaskry, które wykonywane są dla pacjentów bezpłatnie.

Pacjenci coraz bardziej mobilni

Grupa ENEL-MED, wraz z powrotem do swobodnego korzystania z usług w placówkach, zaobserwowała zmianę w zachowaniu pacjentów. Na znaczeniu zyskały rozwiązania cyfrowe, w szczególności rozwiązania mobilne. Z aplikacji enel-med na koniec 2023 roku korzystało 380 tys. osób. Za jej pomocą  zarezerwowano aż 43 proc. wizyt, ponad dwa razy więcej niż telefonicznie (19 proc.).

To potwierdzenie, że dobrze ulokowaliśmy swoje inwestycje, zmieniając i rozbudowując systemy informatyczne oraz kładąc nacisk na aplikację mobilną. W cyfryzacji usług medycznych jest ogromny potencjał, a Polacy się jej coraz mniej obawiają. Digitalizacja nie tylko przynosi korzyści w postaci wzrostu sprzedaży, ale przekłada się też na zmniejszenie liczby nieodwołanych wizyt, które zawsze były zmorą prywatnych gabinetów – podkreśla Jacek Rozwadowski.

Smartfonizacja usług medycznych ma swoje odbicie w e-commerce. Pacjenci coraz chętniej kupują usługi medyczne przy użyciu smartfona. Już teraz aplikacja generuje największe wzrosty przychodów Grupy ENEL-MED, biorąc pod uwagę kanały sprzedaży. Tylko w ostatnim kwartale ubiegłego roku dynamika wzrosła o jedną czwartą w porównaniu do pierwszego kwartału tego samego roku.

Pakiet stał się dobrem luksusowym

Prezes zarządu Centrum Medycznego ENEL-MED zwraca uwagę, że dostawcy prywatnej opieki medycznej, pomimo spadającej inflacji, wciąż mierzą się z wysokimi kosztami prowadzenia działalności.

Nowoczesne zaplecze placówek, technologia czy najlepsi lekarze kosztują i musimy brać to pod uwagę, konstruując naszą ofertę. Prywatna opieka medyczna, właśnie ze względu na wysokie koszty, stała się dziś dobrem luksusowym. A firmy mają tendencję do oczekiwania więcej niż są w stanie zapłacić. Dlatego uważam, że nie należy wymagać od pracodawcy pełnego finansowania rosnących kosztów abonamentów i ubezpieczeń zdrowotnych. Czas na większą partycypację finansową pracowników, szczególnie tych z wyższymi oczekiwaniami. Wyniki zrealizowanych przez nas badań jasno wskazują, że jako społeczeństwo dojrzewamy do tzw. partycypacyjnego modelu w ochronie zdrowia. Już 6 na 10 pracowników jest gotowych partycypować w kosztach swoich pakietów medycznych – podsumowuje Jacek Rozwadowski z Centrum Medycznego ENEL-MED.

Przeczytaj teraz

Transmisja konferencji prasowej pt.: „Dostęp do metod wspierania płodności w Polsce – wyzwania i proponowane rozwiązania”

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 16.04.2024

15 kwietnia 2024 r. w godz. 9:00-11:00, w budynku Polskiej Agencji Prasowej (ul. Bracka 6/8) w Warszawie oraz online (formuła hybrydowa) Pracodawcy Medycyny Prywatnej zorganizowali spotkanie pt.: „Dostęp do metod wspierania płodności w Polsce – wyzwania i proponowane rozwiązania”.

Celem wydarzenia było zdefiniowanie kluczowych wyzwań w systemie wspierania płodności w Polsce – bazując m.in. na zapisach znowelizowanej ustawy oraz zasadach wypracowanych przez zespół ministerialny – i wskazanie, w jakim kierunku powinien być on docelowo rozwijany. Przedmiotem dyskusji były m.in. kwestie dostępu do diagnostyki, równość w dostępie do leczenia, czy też wsparcie psychologiczne.

Podczas konferencji Prezes Artur Białkowski zapowiedział powstanie – w ramach Pracodawców Medycyny Prywatnej – Forum ds. Wspierania Płodności.

– Organizacja Pracodawców Medycyny Prywatnej działa w ramach forów tematycznych, które wypracowują konkretne rozwiązania oraz rekomendacje w celu usprawnienia funkcjonowania polskiego systemu ochrony zdrowia. Dzisiejsze wydarzenie jest świetną okazją do zainaugurowania Forum ds. Wspierania Płodności. Mam nadzieję, że wspólnie uda nam się zdefiniować kluczowe wyzwania w systemie wspierania płodności w Polsce i wskazać kierunki, w jakich powinien on być rozwijany – podkreślił.

Forum ma stanowić platformę integrującą podmioty lecznicze oraz ekspertów i gwarantować, że ich głos, a także postulaty będą właściwie słyszalne.

Transmisja konferencji dostępna jest poniżej:

Przeczytaj teraz

W Senacie ruszyły prace Parlamentarnego Zespołu ds. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 15.04.2024

Za nami pierwsze posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego zaininicjowane przez Senator Agnieszkę Gorgoń-Komor we współpracy z Pracodawcami Medycyny Prywatnej. Zespół ma stanowić platformę wymiany doświadczeń oraz dobrych praktyk realizowanych m.in. przez przedstawicieli medycyny prywatnej, które powinny stanowić wsparcie w poprawie funkcjonowania polskiego systemu ochrony zdrowia.

Partnerstwo publiczno-prywatne jest zjawiskiem coraz szerzej wykorzystywanym w niemal wszystkich gałęziach gospodarki rynkowej. Współpraca między oboma sektorami, wykorzystanie pozytywnych doświadczeń i wdrażanie sprawdzonych rozwiązań to prosta droga do podnoszenia jakości świadczeń, a także budowania zdrowej konkurencji nie tylko w obszarze zdrowia.

Nowa kadencja parlamentu to okazja do podejmowania nowych tematów. Parlamentarzyści wykazują duże zainteresowanie partnerstwem publiczno-prywatnym. Zespół jest odpowiedzią na potrzeby cywilizacyjne, przed którymi stoją wszystkie społeczeństwa, gdzie toczy się gospodarka rynkowa – powiedziała senator Agnieszka Gorgoń-Komor, przewodnicząca nowo powołanego zespołu.

Ochrona zdrowia pierwszym tematem prac Zespołu

Tematem pierwszego posiedzenia było „Określenie partnerstwa publiczno-prywatnego na przykładzie systemu ochrony zdrowia w Polsce – dobre praktyki i transfer wiedzy”. Przedstawiciele Związku Pracodawców Medycyny Prywatnej zaprezentowali rekomendacje dotyczące funkcjonowania systemu ochrony zdrowia na przykładzie sektora prywatnego.

W ocenie przewodniczącej zespołu duże zainteresowanie partnerstwem publiczno-prywatnym podyktowane jest przede wszystkim przekonaniem, że bez niego ochrona zdrowia w Polsce nie będzie mogła skutecznie się rozwijać, z pożytkiem dla pacjentów. Dotyczy to wszystkich społeczeństw z gospodarką rynkową, gdzie sektor publiczny pozostaje nieco w tyle za prywatnym, m.in. ze względu na lepsze standardy leczenia w podmiotach prywatnych.

Obecnie prawie 36% środków z Narodowego Funduszu Zdrowia jest wydatkowanych w sektorze prywatnym, z czego blisko 80% na badania diagnostyczne czy opiekę ambulatoryjną.  Z uwagi na to należy zachęcać do jeszcze ściślejszej współpracy, przede wszystkim w celu lepszego i bardziej efektywnego wydatkowania środków na ochronę zdrowia, jak również podnoszenia jakości leczenia.

Głos sektora prywatnego

Opieka zdrowotna w Polsce jest finansowana z wielu źródeł – oprócz Narodowego Funduszu Zdrowia, są to także prywatne wydatki pacjentów. Ze względu na sposób finansowania, system ochrony zdrowia tworzą łącznie dwa sektory – publiczny i prywatny. Jednakże ze względu na przenikanie się, a także współpracę obu sektorów – wprowadzenie klarownego, prostego podziału na prywatną i publiczną ochronę zdrowia jest niemożliwe.

– Jako Pracodawcy Medycyny Prywatnej bardzo dziękujemy za to, że taki zespół powstał. Uważamy, że partnerstwo publiczno-prywatne i czerpanie ze wspólnych doświadczeń może przyczynić się do zwiększenia efektywności procesu leczenia i zapewnienia kompleksowej opieki nad pacjentem – przekazał Andrzej Podlipski, członek Zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej. Niezwykle ważną kwestią jest wycena świadczeń. Niestety dzisiaj mamy do czynienia z sytuacją, w której za te same świadczenia, wykonywane przez różne podmioty, są niestety różne wyceny za punkt. To sprawia, że bardzo ciężko jest rywalizować o jakość zarówno podmiotom publicznym, jak i prywatnym – przekonywał dalej.

W trakcie posiedzenia przedstawiciele sektora prywatnego wskazywali, że chcieliby wziąć większą odpowiedzialność za pacjenta, system oraz za organizację tego systemu. Spora część dyskusji dotyczyła konieczności wzmocnienia działań profilaktycznych w kraju.

Musimy uwzględnić wszelkie komponenty, które składają się na życie w zdrowiu, takie jak np. psychiatria, psychologia czy zdrowie kobiet. Myślę, że są to obszary, które medycyna prywatna ma „zaopiekowane” od lat. To jest odpowiedni moment, aby właśnie w tych dziedzinach dzielić się doświadczeniami z partnerami publicznymi – mówił Paweł Łangowski, członek Zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej.

Zdaniem ekspertów bez dobrego zabezpieczenia kwestii profilaktyki, będącej największym elementem systemu, dalsze dyskusje na temat tego, jak poprawić efektywność lecznictwa, mogą być wtórne. Jedyną metodą, która pozwoli dobrze zaopiekować kwestię jakości w ochronie zdrowia, jest dialog między sektorem publicznym i prywatnym.

Z kolei Barbara Kopeć, wiceprezeska Zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej, wskazała, że droga do zdrowia Polaków wiedzie również przez medycynę laboratoryjną.

W ramach Pracodawców Medycyny Prywatnej współpracujemy z Instytutem Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera w Łodzi w celu poszerzenia możliwości lekarzy medycyny pracy. W tej chwili badania, które wykonuje lekarz medycyny pracy, są poza systemem, nie ma ich w IKP, i nawet jeśli zdiagnozuje przyczynę choroby, to właściwie nic z tym nie może dalej zrobić. Trzeba to zmienić. Powinniśmy się zastanowić, co zrobić, aby jak najdłużej utrzymać dobry stan zdrowia populacji – podkreślała, zapewniając jednocześnie o gotowości do udziału w programach profilaktyki zdrowotnej. – Badania diagnostyczne to najtańsze procedury medyczne wykonywane przez znakomitych fachowców, jakimi są diagności laboratoryjni, na profesjonalnej aparaturze, jaką dysponują laboratoria. Badania medycyny laboratoryjnej są także bardzo tanie – w budżecie szpitala stanowią zaledwie 4-5% kosztów.

Dariusz Dziełak, dyrektor Biura Partnerstwa Publicznego i Innowacji Narodowego Funduszu Zdrowia powiedział, że w zakresie realizacyjnym „tak naprawdę polski system publiczny na prywatnej opiece stoi”. Z punktu widzenia Narodowego Funduszu Zdrowia współpraca sektora publicznego z prywatnym jest nie tylko pożądana, ale także nieuchronna i konieczna.

W dyskusji nie zabrakło głosu przedstawiciela publicznego szpitala. Dorota Gałczyńska-Zych, dyrektor Szpitala Bielańskiego w Warszawie wskazała, że zarządzany przez nią szpital był prekursorem współpracy z sektorem prywatnym. Od 30 lat w ramach outsourcingu realizowana jest diagnostyka laboratoryjna oraz obrazowa, co – jak wskazała – ma swoje mocne i słabe strony. Podkreśliła, że obecnie konieczna jest dalsza dyskusja na temat współpracy obu sektorów oraz wypracowanie tzw. dobrych praktyk.

Uczestnicy posiedzenia wskazywali, że dla maksymalizacji osiąganych przez pacjenta korzyści współpraca pomiędzy sektorem publicznym a prywatnym powinna zostać możliwie precyzyjnie określona i unormowana. Dotychczas w debacie publicznej i parlamentarnej zabrakło merytorycznej dyskusji na temat optymalnego modelu współpracy obu sektorów. 

Przeczytaj teraz

Pracodawcy Medycyny Prywatnej organizują spotkanie: „Dostęp do metod wspierania płodności w Polsce – wyzwania i proponowane rozwiązania”

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 9.04.2024

Pracodawcy Medycyny Prywatnej zapraszają na spotkanie „Dostęp do metod wspierania płodności w Polsce – wyzwania i proponowane rozwiązania”, które odbędzie się 15 kwietnia 2024 r. w godz. 9:00-11:00, w budynku Polskiej Agencji Prasowej (ul. Bracka 6/8) w Warszawie oraz online (formuła hybrydowa).

Celem wydarzenia jest zdefiniowanie kluczowych wyzwań w systemie wspierania płodności w Polsce – bazując m.in. na zapisach znowelizowanej ustawy oraz zasadach wypracowanych przez zespół ministerialny i wskazanie, w jakim kierunku powinien być on docelowo rozwijany. Przedmiotem dyskusji będą m.in. kwestie dostępu do diagnostyki, równość w dostępie do leczenia, czy też wsparcie psychologiczne. Spotkanie będzie pierwszym krokiem ku stworzeniu – w ramach Pracodawców Medycyny Prywatnej – Forum ds. Wspierania Płodności. Forum ma stanowić platformę integrującą podmioty lecznicze oraz ekspertów i gwarantować, że ich głos, a także postulaty będą właściwie słyszalne.

Warsztat będzie składał się z dwóch części – wystąpień ekspertów klinicznych oraz debaty w gronie zaproszonych gości – w tym przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia, Narodowego Funduszu Zdrowia, Parlamentu RP, ekspertów klinicznych oraz jednostek medycznych leczących niepłodność. Kontynuacją będą zamknięte spotkania dla zainteresowanych, podczas których wypracowane zostaną konkretne rekomendacje, które następnie zostaną komunikowane i przekazane osobom odpowiedzialnym za tworzenie systemu.

***

AGENDA

Dostęp do metod wspierania płodności w Polsce – wyzwania i proponowane rozwiązania

15.04.2024 r., godz. 9:00-11:00

9:05-9:20        OTWARCIE SPOTKANIA, Artur Białkowski, Prezes Zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej

9:20-9:50        WYSTĄPIENIA EKSPERTÓW I ORGANIZACJI PACJENTÓW

  • prof. dr hab. n. med. Rafał Kurzawa – Obecny stan i możliwości leczenia niepłodności w Polsce (Atlas niepłodności);
  • prof. dr hab. n. med. Michał Radwan Główne bariery i potrzeby w zakresie rozwoju leczenia niepłodności;
  • prof. dr hab. n. med. Robert Jach – Wyzwania w zakresie zabezpieczania płodności u pacjentów z nowotworem;

9:50-10:50      DYSKUSJA ORAZ SESJA Q&A – W drodze do optymalnego modelu wspieranie płodności w Polsce. Czego brakuje? Co należy zmienić?

                              MODERATOR: Marzena Smolińska, Doradca Zarządu InviMed

                              UCZESTNICY:

  • przedstawiciel Ministerstwa Zdrowia (TBC);
  • Marek Hok, Poseł na Sejm RP;
  • prof. Mirosław Wielgoś, Konsultant krajowy w dziedzinie perinatologii;
  • dr Joanna Kufel-Grabowska, Przewodnicząca Sekcji Płodności w Chorobie Nowotworowej, Polskie Towarzystwo Onkologiczne;
  • Marta Górna, Stowarzyszenie Nasz Bocian;
  • dr Łukasz Sroka, Dyrektor Medyczny, InviMed;

10:50-11:00   PODSUMOWANIE I ZAKOŃCZENIE SPOTKANIA – Artur Białkowski, Prezes Zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej

Przeczytaj teraz

Parlamentarny Zespół ds. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego z udziałem przedstawicieli Pracodawców Medycyny Prywatnej

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 9.04.2024

W efekcie rozmów przedstawicieli Pracodawców Medycyny Prywatnej z Senator RP Agnieszką Gorgoń-Komor w Senacie został utworzony Parlamentarny Zespół ds. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.

Zespół ma stanowić platformę wymiany doświadczeń oraz dobrych praktyk, realizowanych przez przedstawicieli medycyny prywatnej, które powinny stanowić wsparcie w poprawie funkcjonowania polskiego systemu ochrony zdrowia.

15 października odbyło się spotkanie Zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej z Senator Agnieszką Gorgoń-Komor, podczas którego podsumowaliśmy dotychczasowe rozmowy oraz zarysowaliśmy zakres tematów, które będą mogły stanowić prace zespołu. Wśród nich znalazły się m.in. przedstawienie roli sektora prywatnego, cyfryzacji w ochronie zdrowia czy zasadność określenia równych zasad i warunków finansowania świadczeń zdrowotnych ze środków publicznych bez uwarunkowania struktury właścicielskiej. Efektem rozmów jest właśnie powołanie zespołu, który ma ułatwić i udrożnić komunikację pomiędzy decydentami a prywatnym sektorem medycyny.

Przeczytaj teraz