Droga do sukcesu to droga przez innowacje
Anna Rulkiewicz, prezes Grupy Lux Med
Postawienie na innowacyjność to dla firmy zmiana kulturowa, a dopiero później organizacyjna. W Lux Med angażujemy w twórcze procesy pracowników na wszystkich szczeblach i etapach. To bardzo ważne – dajemy w ten sposób możliwość wpływu na firmę, a przy okazji dzielenia się wiedzą, budujemy innowacyjny i zaangażowany zespół.
Aby innowacje mogły zaistnieć, potrzebna jest zmiana sposobu myślenia o firmie. Utarte przez lata schematy działania, zdominowane często przez rozbudowane procedury i skomplikowane narzędzia, coraz rzadziej sprawdzają się w czasach, w których klienci oczekują indywidualnego podejścia i fachowej obsługi – tu i teraz. Zwinność, ludzie, współpraca, technologie – to na tych czterech filarach budowane są dziś nowoczesne organizacje, zdolne dotrzymać kroku dynamice zmieniającego się świata.
Kluczem do sukcesu jest stworzenie kultury organizacyjnej, która sprzyja nieschematycznemu myśleniu, promuje odwagę decyzyjną i wykazuje otwartość na zgłaszane przez ludzi inicjatywy. To musi być kultura, w której jest również miejsce na popełnianie błędów. Bliska tej filozofii zarządzania jest metodologia Lean, którą obecnie wdrażamy, a która pomóc ma nam w lepszej organizacji procesów i eliminacji działań, które z perspektywy pacjenta nie wnoszą dodatkowej wartości.
W Lux Med każdy może zgłosić pomysł na innowację. Wszystkie wspierane przez nas projekty są skupione na pacjencie i jego doświadczeniach. Mają pomóc przede wszystkim poprawiać skuteczność leczenia, zwiększać komfort pacjenta oraz jego bezpieczeństwo. Pomysły omawiamy i projektujemy w zespołach, w ramach domen tematycznych – na przykład pomysły medyczne czy obsługowe. Szeroko współpracujemy też ze startup’ami w ramach programów akceleracji. Wkrótce otworzymy też Centrum Innowacji, w którym wspólne z pacjentami i naszymi personelem medycznym testować będziemy nowe rozwiązania.
Wizja rozwoju Lux Med znajduje odzwierciedlenie w strategii Connected Health, której celem jest dostarczanie opieki zdrowotnej pacjentowi niezależnie od miejsca i czasu. Chcemy angażować pacjentów w proces leczenia i wychodzić poza stacjonarne placówki wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Nowoczesne technologie są dziś na wyciągnięcie ręki – to fakt. W tym wszystkim należy jednak pamiętać, że samo wprowadzenie na rynek innowacyjnego rozwiązań nie wystarczy, gdyż trzeba jeszcze umieć je efektywnie wbudować w ścieżkę pacjenta.
Innowacje pozwalają nam również mierzyć się z problemami, przed którymi stoi dziś cała branża, jak chociażby brak specjalistów medycznych. Przy dzisiejszych niedoborach kadr, ilość zadań do automatyzacji jest ogromna. Stworzenie nowoczesnego i przyjaznego środowiska pracy dla lekarzy i pielęgniarek to priorytet i swoisty must-have dla firm działających w zdrowiu na taką skalę jak nasza.
Czytaj także: Prywatne placówki to pionierzy innowacji w medycynie>>>
Cyfryzacja pomaga też w lepszym zarządzaniu dostępnością do lekarzy, oferując między innymi coraz szersze świadczenia zdrowotne w ramach telekonsultacji. Można dziś chociażby zdalnie diagnozować i monitorować stan zdrowia, czego dobrym przykładem jest teleradiologia.
W 2019 roku uruchomiliśmy mobilny gabinet telemedyczny, który doskonale sprawdza się w przypadku badań profilaktycznych a przed kilkoma dniami rozpoczęliśmy pilotaż technologii DenToGo. Rozwiązanie to umożliwia zdalną ocenę stanu zdrowia i higieny jamy ustnej przy pomocy smartfona wyposażonego w aparat z dedykowaną aplikacją, sprzężoną z chmurą danych i działającym w niej algorytmem sztucznej inteligencji. AI coraz odważniej wchodzi do medycyny i my również podążamy w tym kierunku. Pracujemy nad Portalem Pacjenta 2.0., który docelowo przyjmie rolę inteligentnego, współpracującego z pacjentem asystenta zdrowotnego.
Dziś ponad milion pacjentów Lux Med ma dostęp do naszych kanałów online. Mogą między innymi szybko i wygodnie umówić się lub odwołać wizytę, odebrać i skonsultować wyniki badań, zamówić i odebrać e-receptę na lek na kontynuację leczenia. Pracujemy nad nowymi udogodnieniami, takimi jak na przykład internetowy triag medyczny, który pozwoli rozwiązywać niektóre problemy „po drodze” i dużo szybciej.
Rozwiązania wprowadzamy i udostępniamy etapami, dając pacjentom czas na zapoznanie się z nimi i podzielenie się informacją zwrotną. To bardzo ważne, by słuchać pacjentów i się dla nich stale zmieniać.
Lux Med to firma z wizją. Chcemy być organizacją, która nie tylko nadąża za zmieniającym się światem, ale też kształtuje tę rzeczywistość. Wiem, że taką firmą dziś jesteśmy. Słuchamy i dbamy o każdego pacjenta, otaczamy pełną i nowoczesną opieką, wspieramy profilaktykę oraz zapewniamy skuteczne i dopasowane do potrzeb leczenie.