Działalność Grupy Lux Med elementem relacji między Polską i Wielką Brytanią
Raport firmy Deloitte pod tytułem „Relacje gospodarcze pomiędzy Polską i Wielką Brytanią – wyjątkowe i trwałe partnerstwo” zawiera przykłady firm z brytyjskim kapitałem działające na polskim rynku. Jedną z nich jest Grupa Lux Med.
Raport powstał jako element obchodów 100-lecie odnowienia relacji dyplomatycznych pomiędzy Polską i Wielką Brytanią.
– Ostatnie stulecie, zwłaszcza okres po upadku komunizmu, to epoka rozkwitu naszych stosunków handlowych, których szybki rozwój przynosi korzyści obu krajom. Najlepszym dowodem rozwoju dwustronnej współpracy gospodarczej jest dynamicznie rosnąca wymiana handlowa, której wartość w latach 1995-2018 wzrosła ponad pięciokrotnie – komentuje raport Jonathan Knott, Ambasador Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.
Raport podkreśla, że firmy z Wielkiej Brytanii były piątą największą grupą inwestorów, lokując w naszym kraju bezpośrednie inwestycje o wartości 48,1 mld złotych. Dzięki nim polski PKB w 2017 roku był nawet o 15 mld złotych wyższy w porównaniu ze scenariuszem, w którym ten kapitał nie zostałby ulokowany.
Obecnie działa w Polsce około 400 brytyjskich przedsiębiorstw niefinansowych, zatrudniających łącznie ponad 110 tysięcy osób, najwięcej w przetwórstwie i handlu. Uwzględniając brytyjskie przedsiębiorstwa finansowe działające w Polsce, które zatrudniają ponad 4 tysiące osób, łączne zatrudnienie w brytyjskich firmach sięga około 115 tysięcy osób.
Brytyjscy inwestorzy planują dalszy rozwój w Polsce, a więc ich wpływ na gospodarkę i społeczeństwo będzie się zwiększał. Wyniki ankiety przeprowadzonej przez Deloitte wśród wybranych brytyjskich firm działających w Polsce wskazują, że 63 procent planuje zwiększenie zatrudnienia w najbliższych 5 latach, a 73 procent deklaruje, że podniesie nakłady inwestycyjne.
Czytaj także: Grupa Lux Med nagrodzona za inwestycje na rynku zdrowia>>>
Brytyjskie firmy działające w Polsce aktywnie wspierają realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju, a brytyjska administracja publiczna jest gotowa dzielić się wiedzą i dobrymi praktykami w zakresie polityk publicznych. Trwałe fundamenty dla współpracy przekładające się na korzyści ekonomiczne, a także wspólne wartości na czele ze zrównoważonym rozwojem sprawiają, że jest to wyjątkowe partnerstwo.
Grupa Lux Med w kwietniu 2013 roku, w wyniku transakcji przejęcia od Mid Europa Partners, weszła w skład Bupa, międzynarodowej grupy działającej na rynku opieki zdrowotnej, obsługującej 22 miliony klientów, zatrudniającej 70 000 osób, obecnej między innymi w Wielkiej Brytanii, Australii, Hiszpanii, Nowej Zelandii oraz Stanach Zjednoczonych, a także w Arabii Saudyjskiej, Hongkongu, Indiach, Tajlandii, Chinach i w krajach Ameryki Łacińskiej. Grupa rozwinęła swoją działalność dzięki przejęciom i tworzeniu nowych placówek. Obecnie jest ich ponad 230, w tym 9 szpitali. Grupa zapewnia opiekę 2,3 milionom pacjentów. Zatrudnia ponad 15 tysięcy osób.
Raport podkreśla działalność Lux Med w zakresie innowacji w obszarze e-zdrowia, które Grupa wprowadza i dzięki którym pacjenci mają szybszy, wygodniejszy i bardziej spersonalizowany dostęp do opieki medycznej. Stale rozwija między innymi Portal Pacjenta, dostępny w postaci strony internetowej i aplikacji mobilnej. Umożliwia on rezerwowanie wizyt, e-czaty z lekarzami, przegląd wystawionych skierowań czy odbiór wyników badań.
Innowacyjną funkcjonalnością na Portalu Pacjenta jest możliwość zamawiania recept w wersji elektronicznej. Grupa Lux Med jest pierwszą prywatną grupą medyczną w Polsce, która umożliwiła pacjentom takie rozwiązanie.
W ramach przeglądu dobrych praktyk we współpracy polsko-brytyjskiej znalazł się przykład działań Lux Med dotyczących partnerstwa medycznego dla sportowców i parasportowców.
Ponieważ zdrowie i sport są ze sobą ściśle związane Grupa Lux Med przez cały rok zapewnia sportowcom – zawodowym i amatorom – profesjonalną, kompleksową opiekę zdrowotną: od profilaktyki, przez szczepienia i diagnostykę obrazową po leczenie.
Grupa jest Głównym Partnerem Medycznym Polskiego Komitetu Olimpijskiego i Polskiego Komitetu Paraolimpijskiego. Poza tym, niezależnie od partnerstwa z całym Ruchem Olimpijskim, wspiera medycznie wybrane związki sportowe. Angażuje się również w działania statutowe organizacji propagujących wartości olimpijskie oraz szerzące ducha sportu. Jest też partnerem akcji „Gramy Fair, mówimy #NIEdladopingu”, organizowanej przez Polską Agencję Antydopingową pod patronatem honorowym PKOl.
Firma prowadzi także programy profilaktyki sportowej: Medycyna dla Sportu i Aktywnych, zainicjowany z myślą o osobach, które chcą rozpocząć aktywny tryb życia lub kontynuować go w bardziej świadomy sposób, oraz „Zdrowi – gotowi – sport!”, przypominający o konieczności stałej kontroli stanu zdrowia, która jest podstawą bezpiecznego uprawiania sportu.
Lux Med rozwija też sieć placówek medycyny sportowej na terenie całego kraju. Wysokie kompetencje jednej z nich, szpitala Carolina Medical Center zostały potwierdzone przyznaniem mu tytułu FIFA Medical Clinic of Excellence. Grupa systematycznie zapewnia też zabezpieczenia medyczne podczas wydarzeń sportowych, takich jak Warszawska Triada Biegowa.
Do 2019 roku firma wykonała procedury medyczne dla 3159 osób związanych z PKOl, PKPar i należących do 35 związków sportowych.
Założenia idei zrównoważonego rozwoju Grupa Lux Med konsekwentnie łączy z dzieleniem się wiedzą. Całościowe opracowanie strategii CSR dopełniają analizy potrzeb lokalnych społeczności, z których wynika, że część młodych ludzi boi się udzielać pierwszej pomocy głównie ze względu na brak wiedzy oraz z obawy o bezpieczeństwo własne i poszkodowanego.
Umiem Pomóc to kampania edukacyjna, w ramach której wykwalifikowani instruktorzy Akademii Ratownictwa Lux Med z wieloletnim stażem przekazują dzieciom i młodzieży wiedzę o tym, jak prawidłowo przeprowadzić resuscytację krążeniowo-oddechową, pokazują schematy postępowania w przypadku drgawek lub zakrztuszeń oraz uczą obsługi defibrylatora zewnętrznego AED. Ideą zajęć prowadzonych w formie wykładów i warsztatów w ramach projektu Umiem Pomóc jest nie tylko wyposażenie dzieci w konkretną wiedzę, ale także rozwijanie empatii i budowanie świadomości konieczności reakcji, gdy są świadkami sytuacji, w której ktoś potrzebuje pomocy.
Inna inicjatywa edukacyjna z zakresu pierwszej pomocy to bezpłatna aplikacja Pierwsza Pomoc przygotowana z myślą o świadkach nagłych wypadków i zdarzeń. Zawiera wiele cennych wskazówek i ilustracji ułatwiających udzielanie pierwszej pomocy poszkodowanym.
Kampania Umiem Pomóc jest realizowana od 2011 roku. Do tej pory odbyło się 8 odsłon projektu, w ramach których wiedzę o pierwszej pomocy przekazano ponad 5 tysiącom uczniów między innymi z Warszawy, Krakowa, Katowic, Wrocławia, Trójmiasta, Poznania, Torunia, Rzeszowa i Olsztyna. Aplikacja Pierwsza Pomoc została pobrana na urządzenia mobilne ponad milion razy.
Część danych oraz informacje do opisu dobrych praktyk zawartych w raporcie dostarczyły oprócz Grupy Lux Med także firmy: Arriva, Grupa Aviva, BP, Diageo, GlaxoSmithKline Provident, Sage, Tesco oraz inne.
Raport jest dostępny na stronie www2.deloitte.com