GNS: pacjenci oczekują dostępności i lepszej komunikacji

0
915

Większa dostępność personelu i lepsza komunikacja z lekarzami to najbardziej oczekiwane zmian w szpitalach – wynika z analizy prawie 1000 ankiet wypełnionych przez mieszkańców powiatu olkuskiego w ramach projektu „Twój Najlepszy Szpital”, prowadzonego przez Grupę Nowy Szpital. Analiza ankiet mieszkańców to jego pierwszy etap.

W ramach projektu pracownicy Nowego Szpitala w Olkuszu będą pracowali na zmianami w placówce, które będą odpowiedzią na oczekiwania mieszkańców i pacjentów.

W ciągu dwóch tygodni października udało się zebrać prawie 1000 ankiet. Ankiety było prowadzone w szpitalu, w Internecie na stronie www.twojnajlepszyszpital.pl oraz podczas ulicznych sond. W ankietowanie włączyło się również lokalny samorząd.

Wyniki ankiety „Twój Najlepszy Szpital” wskazują najważniejsze oczekiwania ludzi w stosunku do szpitala. Okazało się, że najważniejsze oczekiwania dotyczące personelu szpitalnego odnoszą się do sposobu komunikacji, zrozumiałego opisu procedur medycznych, większej dostępności i szybszego reagowania na wezwania pacjentów.

Na pytanie, jakich zmian oczekują respondenci, najwięcej ankietowanych wybierało odpowiedź: większej dostępności w razie potrzeby (35,9 proc.), a następnie wyjaśnienia wszelkich kwestii związanych z planowanym zabiegiem (33,4 proc.), wyrażania się w sposób zrozumiały (33,2 proc.) oraz większej życzliwości (33,1 proc.).

Kolejne pytanie dotyczyło zmian, jakich oczekują badani od personelu pielęgniarskiego. W tym  przypadku najczęściej wybieraną odpowiedzią było: szybszego reagowania na wezwania pacjenta (41,3 proc.). Ponad 32 proc. ankietowanych wskazało odpowiedź: większej życzliwości (32,5 proc.) a 29,3 proc. oczekuje większej staranności przy wykonywaniu zabiegów.

W otwartym pytaniu ankietowani mogli również określić, jaki jest szpital ich marzeń. Najczęściej powtarzające się odpowiedzi dotyczyły dobrych relacji między pacjentami a personelem, poprawy warunków socjalnych i nowoczesnego sprzętu. Byli też tacy ankietowani, którzy powoływali się na serialowy szpital w Leśnej Górze, jako wzór do naśladowania.
– Niełatwo będzie dogonić serialowy wzór ale na pewno będziemy się starali – komentuje wyniki badania dr Norbert Kubański, prezes Nowego Szpitala w Olkuszu – Wiele z oczekiwań, jakie wyrażone zostały w tych ankietach wymaga dużego zaangażowania i trzeba nad tym pracować.

Opracowane wyniki ankiet są omawianie szczegółowo z pracownikami szpitala w Olkuszu Na ich podstawie zostanie przygotowany plan zmian. Projekt „Twój Najlepszy Szpital” można na bieżąco obserwować na stronie internetowej www.twojnajlepszyszpital.pl na www.facebook.com/zdroweszpitale Internauci mogą włączyć się do akcji między innymi komentując pojawiające się na stronie informacje, czy proponując własne pomysły na zmiany.

Grupa Nowy Szpital to największa w Polsce sieć szpitali niepublicznych, prowadzi 13 placówek w województwach: lubuskim, kujawsko-pomorskim, małopolskim oraz warmińsko-mazurskim. W roku 2013 rozpoczęła eksperymentalny projekt „Najlepszy Szpital.Giżycko“, który planuje rozszerzyć na resztę zarządzanych przez siebie placówek. Celem projektu, była poprawa zadowolenia pacjentów z usług świadczonych przez szpital. Zmiany rozpoczęto badaniem opinii mieszkańców. Później jego pracownicy wspólnie z zarządem pracowali nad takimi zmianami, które będą odpowiedzią na oczekiwania mieszkańców i pacjentów.

Zainicjowany proces trwa nadal, ale powodzenie eksperymentu zachęciło Grupę Nowy Szpital do realizacji podobnego projektu w innych miastach. Dlatego podobne działania rozpoczęto w Olkuszu, a na początku 2014 roku podobny projekt rozpocznie się też w Wąbrzeźnie.