Kolejna odsłona kampanii społecznej Fresenius Medical Care
Ruszyła 13. edycja kampanii „Drugie życie” prowadzonej przez Fresenius Medical Care Polska, wspierającej działania na rzecz promowania transplantacji i podejmowania decyzji dotyczącej dawstwa narządów po śmierci. Akcja skierowana jest do młodzieży szkół średnich.
Pierwsza edycja kampanii rozpoczęła się w roku szkolnym 2008/2009 w Wielkopolsce. Od tamtej pory do akcji promującej rozmowę o oświadczeniach woli i świadomym dawstwie narządów przystąpiło 8 kolejnych województw – małopolskie, lubuskie, warmińsko-mazurskie, kujawsko-pomorskie, łódzkie, śląskie, dolnośląskie i podkarpackie.
Około 400 tysięcy zaangażowanych w kampanię uczniów z ponad 880 szkół średnich rozdało 1 150 000 oświadczeń woli, a zwycięzcy wsparli czekami charytatywnymi kilkadziesiąt osób i instytucji.
Od 2010 roku kampania Drugie życie w Wielkopolsce i Małopolsce jest częścią uruchomionego przez Polską Unię Medycyny Transplantacyjnej „Partnerstwa dla Transplantacji” – ogólnopolskiego programu rozwoju przeszczepiania narządów. W każdej edycji kampanii patronują najważniejsze instytucje państwowe, regionalne oraz organizacje i stowarzyszenia wspierające transplantacje.
W roku 2020 działania w tym zakresie są także prowadzone, 27 października odbyły się warsztaty dla uczniów szkół średnich z całej Wielkopolski, prowadzone w formie online.
Zgodnie ze statystykami, które prowadzi Poltransplant, w roku 2020, do września, przeszczepiono łącznie 972 narządy od dawców zmarłych. W analogicznym okresie ubiegłego roku odbyło się 1070 przeszczepień.
– O spadku zadecydowały głownie kwiecień i maj, co było związane z wprowadzonym „lockdown” w kraju. W kwietniu 2020 drugie życie otrzymały jedynie 54 osoby Kluczowy wpływ na ostateczna liczbę transplantacji w 2020 będą miały miesiące czwartego kwartału tego roku i będzie to związane z druga falą pandemii – powiedział dr hab. n. med. Maciej Głyda, Konsultant Wojewódzki w Dziedzinie Transplantologii Klinicznej, który od pierwszej edycji kampanii kieruje zespołem lekarzy transplantologów, wspierających akcję „Drugie życie”.
Czytaj: Prywatne szpitale włączają się w walkę z epidemią>>>
– Chcemy by transplantacja była tematem obecnym w dyskursie publicznym niezależnie od warunków. Dziś wszyscy mierzymy się z restrykcjami i ograniczeniami. Ale osoby po przeszczepieniu, te, które czekają na nowy organ i nawet już przeszczepieni, są w wyjątkowo trudnej sytuacji. Cieszę się, że młodzież jest na tę kwestię bardzo wrażliwa i tak aktywnie, mimo wielu wyzwań, chce teraz prowadzić swoje kampanie, promujące transplantację. To ważniejsze niż w poprzednich latach – mówi dr Tomasz Prystacki, prezes zarządu Fresenius Medical Care Polska, organizator kampanii.
Fresenius Medical Care jest największym na świecie dostawcą produktów i usług dla osób z chorobami nerek, z których około 3,5 miliona na całym świecie regularnie poddawanych jest leczeniu dializami. Dzięki sieci 4000 stacji dializ Fresenius Medical Care zapewnia leczenie dializą 348 tysięcy pacjentów na całym świecie. Fresenius Medical Care jest również dostawcą produktów do dializy, takich jak aparaty do dializ lub dializatory. Oprócz podstawowej działalności firma świadczy powiązane usługi medyczne w zakresie koordynowanej opieki medycznej.
W Polsce Fresenius Medical Care Polska S.A. jest obecny od prawie 30 lat. Produkty firmy do hemodializy i dializy otrzewnowej wykorzystywane są w większości stacji dializ na terenie całej Polski, zarówno w ośrodkach publicznych, jak i niepublicznych.
Obecnie Fresenius Medical Care świadczy usługi dializacyjne poprzez spółkę Fresenius Nephrocare Polska, która tworzy największą w Polsce sieć placówek dializacyjnych – Centrum Dializ Fresenius. Wszystkie zabiegi wykonuje na podstawie kontraktu z NFZ.