Lux Med: zakończenie II etapu akcji „Umiem pomóc”

0
882


Już ponad 2 100 uczniów wie jak ratować życie dzięki akcji „Umiem pomóc”. Ostatnie szkolenie w ramach kampanii edukacyjnej dotyczącej udzielania pierwszej pomocy odbyło się w Technikum nr 2 im. Emilii Plater w Piasecznie. Ratownicy medyczni Akademii Ratownictwa Lux Med dotychczas prowadzili zajęcia w szkołach średnich w Warszawie, Krakowie i Katowicach, a teraz odwiedzili technikum w Piasecznie. Od września 2013 roku akcja rusza we Wrocławiu.

W Technikum nr 2 im. Emilii Plater w szkoleniu wzięło udział około 90 uczniów klas drugich. Były to ciekawe zajęcia, w czasie których w sposób bezpośredni i praktyczny każdy młodych człowiek nauczył się podstawowych technik udzielania pierwszej pomocy.

– Uczniowie zupełnie inaczej reagują na wiedzę przekazywaną przez ratowników medycznych – profesjonalistów, niż przez nauczycieli. Zajęcia prowadzone przez osoby spoza szkoły są dla nich bardziej interesujące – uczniowie uzyskują praktyczne umiejętności i rozumieją lepiej potrzebę oraz obowiązek udzielania pierwszej pomocy. Dlatego też chętnie gościmy takie akcje, jak „Umiem pomóc” – podsumowuje Grażyna Leszka, nauczyciel Technikum nr 2 w Piasecznie.

„Umiem pomóc” pozytywnie ocenili także uczestnicy szkoleń – młodzi ludzie chętnie współpracowali z ratownikami i ćwiczyli. – Nie będę już się bała pomagać – te proste czynności naprawdę mogą komuś uratować życie. Teraz już wiem jak się zachować i co robić, gdy ktoś jest nieprzytomny – mówi uczennica klasy II.

„Umiem Pomóc” to innowacyjny program edukacyjny stworzony przez Akademię Ratownictwa Lux Med, który został zainicjowany w Warszawie we wrześniu 2011 roku. W stolicy wzięło w nim udział ponad 1 200 uczniów. Kolejne 800 osób zostało przeszkolonych podczas drugiego etapu akcji prowadzonego w Krakowie i Katowicach. Zarówno nauczyciele, jak i uczniowie dobrze oceniają szkolenia i formę prowadzonych zajęć. Dzięki nim teraz młodzi ludzie nie tylko chcą pomagać, ale też potrafią udzielać pierwszej pomocy. Szkolenie w Piasecznie zamyka II etap „Umiem pomóc”. W pierwszym roku szkolnym 20112012 przeprowadzono szkolenia w 11 warszawskich szkołach, a w ramach drugiego w 2012/13 w 12 liceach i technikach w Krakowie, Katowicach oraz Piasecznie. Od jesieni 2013 roku akcja wkracza w III etap – ratownicy medyczni Akademii Ratownictwa Lux Med odwiedzą szkoły we Wrocławiu.

Akcja „Umiem pomóc” jest doceniana także przez władze lokalne – zyskała patronat Prezydenta Warszawy Hanny Gronkiewicz – Waltz, Krakowa – Jacka Majchrowskiego, Katowic – Piotra Uszoka, a niedawno również Prezydenta Wrocławia – Rafała Dutkiewicza. Od początku program jest prowadzony także pod patronatem Ministra Zdrowia.

Szkolenia w ramach akcji „Umiem pomóc” trwają cztery godziny. Praktyczne zajęcia z wykorzystaniem nowoczesnego sprzętu prowadzone są w ramach przedmiotu przysposobienie obronne lub edukacja dla bezpieczeństwa. Akademia Ratownictwa Lux Med zapewnia także materiały: plansze szkoleniowe, certyfikaty dla szkół poświadczające udział w zajęciach, a dla uczniów spersonalizowane karty, zawierające podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy oraz najważniejsze numery telefonów do służb ratowniczych. Akcja jest obecna także w Internecie – na www.umiempomoc.pl znajdują się wszelkie informacje o samym programie, materiały szkoleniowe oraz odbywają się konkursy promujące wiedzę na temat udzielania pierwszej pomocy. Naklejki z kodami QR, które otrzymują uczniowie, automatycznie przekierowują zainteresowanych z telefonu komórkowego na www.umiempomoc.pl.

Akcja „Umiem pomóc” została poprzedzona badaniami dotyczącymi poziomu wiedzy i umiejętności uczniów z pierwszej pomocy, które przeprowadził Instytut 4P reaserch mix. Wyniki pokazały, że młodzi ludzie wiedzą, jak ważna jest umiejętność udzielania pierwszej pomocy, ale aż 63 procent nie podjęłaby żadnego działania samodzielnie, głównie ze względu na obawę o bezpieczeństwo poszkodowanego. Aż 75 procent respondentów nie jest do końca pewnych, jak właściwie reagować. Jednocześnie prawie cała młodzież – 99 procent – jest przekonana, że każdy człowiek, a nie tylko wykwalifikowany personel, powinien umieć podjąć działania ratujące życie. Uczniowie deklarują, że to właśnie w szkole chcą uczyć się pierwszej pomocy, nie tylko od nauczycieli, ale przede wszystkim od wykwalifikowanych instruktorów.