MBA: zarządzanie finansami w jednostkach ochrony zdrowia
Warszawska Uczelnia Łazarskiego zaprasza na specjalistyczny moduł menedżerski w programie MBA w ochronie zdrowia dotyczący zarządzania finansami w jednostkach ochrony zdrowia. Moduł rozpoczyna się 13 października 2012 roku.
Efektywne zarządzanie finansami w publicznych i niepublicznych jednostkach systemu ochrony zdrowia wymaga od zarządzających ustawicznego kształcenia oraz nieustannego śledzenia zmian zachodzących w tym sektorze.
Strategiczne zmiany po stronie płatnika – odejście od budżetowego systemu finansowania jednostek ochrony zdrowia, zastosowanie różnych wariantów kontraktowania świadczeń: przez samodzielne kasy chorych, następnie likwidację niezależnych płatników i utworzenie centralnego Narodowego Funduszu Zdrowia – spowodowały, że sektor ochrony zdrowia powszechnie uznawany jest za trudny do prognozowania, zmienny i cechujący się wysokim poziomem ryzyka inwestycyjnego. Obecnie stoimy przed kolejną zmianą systemową: likwidacją centralnego płatnika i powrotem do regionalizacji.
Mimo braku stabilności z roku na rok w Polsce powstaje coraz więcej nowych zakładów opieki zdrowotnej, także kapitał międzynarodowy, wykazuje znaczące zainteresowanie inwestycjami w polską infrastrukturę medyczną, zwiększając konkurencję na rynku usług zdrowotnych.
Ostatnie strategiczne zmiany w systemie finansowania świadczeń opieki zdrowotnej to wprowadzenie w 2008 r. systemu Jednorodnych Grup Pacjentów. Placówki ochrony zdrowia muszą się też zmierzyć z konsekwencjami tzw. ustawy refundacyjnej, której główne założenia weszły w życie w styczniu i lipcu 2012 roku. W 2013 roku system może czekać rewolucja wynikająca z zastosowania przepisów ustawy o działalności leczniczej – de facto wymuszające w niektórych wypadkach przekształcenie szpitali w spółki. Ustawa ta jeszcze zwiększa wagę sprawnego zarządzania finansami w ochronie zdrowia i prawidłowe prowadzenie rachunku kosztów.
Wpływ na sektor ochrony zdrowia może mieć też obowiązek wypłacania odszkodowań za zdarzenia medyczne wynikający z uchwalonej w 2011 roku ustawy o prawach pacjenta.
Dla zarządzających finansami w jednostkach ochrony zdrowia – zarówno po stronie płatnika jak i świadczeniodawców – prawdziwym wyzwaniem jest zrozumienie filozofii nowych narzędzi i dostosowanie organizacji pracy w zakładach do zmienionych warunków.
Wyzwaniem dla menedżerów wciąż pozostaje transgraniczna opieka zdrowotna oraz tzw. turystyka medyczna. W sposób coraz bardziej zauważalny wpływają one na funkcjonowanie polskiego sektora opieki zdrowotnej, szczególnie w rejonach przygranicznych. W perspektywie kilku lat dyrektywa UE „pacjenci bez granic” może zmienić sytuację polskich jednostek ochrony zdrowia, szczególnie tych, które świadczą usługi ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. Przygotowanie się do zmian to nowe wyzwanie dla zarządzających.
Gospodarka lekiem, informatyzacja to kolejne obszary w których efektywne zarządzanie przynosi wymierne korzyści finansowe.
Audyty i kontrole to nie tylko obszary ryzyka dla zarządzających, ale także narzędzia dostarczające informacji, które mogą mieć zasadniczy wpływ na podniesienie jakości zarządzania w jednostkach ochrony zdrowia.
Wykłady stanowić będą kompilację wiedzy z zakresu zdrowia publicznego, ekonomii i prawa, a informacje teoretyczne będą uzupełnione przykładami z bogatej praktyki zawodowej wykładowców. Koncentracja na praktycznych aspektach zagadnień i najnowszych istotnych zmianach w otoczeniu prawnym jednostek ochrony zdrowia to najważniejsze cele szkolenia.
EFEKTY KSZTAŁCENIA(Wiedza /umiejętności jakie zdobędzie słuchacz) :
Po ukończeniu modułu słuchacz będzie posiadał wiedzę na temat:
• systemów opieki zdrowotnej w Europie i na świecie,
• istotnych aspektów prawa unijnego dotyczącego sektora ochrony zdrowia,
• wydatków publicznych i prywatnych związanych z finansowaniem opieki zdrowotnej,
• podstaw funkcjonowania i działalności Narodowego Funduszu Zdrowia,
• roli kluczowych podmiotów działających w sektorze ochrony zdrowia w kontekście procesów konsolidacji rynku usług zdrowotnych,
• metod analizy sytuacji finansowej podmiotów leczniczych,
• nowoczesnych metod dotyczących obliczaniu kosztów świadczeń opieki zdrowotnej,
• zadłużenia sektora ochrony zdrowia,
• systemów informatycznych w systemie ochrony zdrowia,
• zasad dotyczących gospodarki lekiem,
• modeli Partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) w ochronie zdrowia,
• procedur dotyczących prowadzenia kontroli w podmiotach leczniczych,
• prywatnych i dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych,
• zasad organizacji udzielania świadczeń w podmiocie leczniczym,
• form zatrudnienia pracowników w podmiotach leczniczych.
Po ukończeniu modułu słuchacz będzie posiadał umiejętności:
• dokonywania analizy konsekwencji implementacji prawa unijnego do polskiego systemu prawnego obowiązującego w sektorze ochrony zdrowia,
• dokonywania analizy perspektyw rozwoju rynku świadczeń opieki zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych,
• stosowania praktycznych i efektywnych zasad w kontraktowaniu, finansowaniu i rozliczaniu świadczeń opieki zdrowotnej,
• korzystania z narzędzi finansowych podnoszących efektywność wykorzystania zasobów,
• posługiwania się nowoczesnymi metodami dotyczącymi obliczania kosztów świadczeń opieki zdrowotnej,
• stosowania narzędzi w efektywnym procesie zarządzania długiem i konsolidacji zadłużenia,
• wdrażania i zarządzania systemem IT,
• prowadzenia symulacji zarządczych w jednostce ochrony zdrowia,
• efektywnego gospodarowania lekiem w podmiocie leczniczym,
• wdrażania projektów PPP,
• zasad postępowania w trakcie kontroli podmiotu prowadzącego działalność leczniczą,
• kontraktowania świadczeń w ramach ubezpieczeń prywatnych,
• stosowania efektywnych narzędzi w organizacji udzielania świadczeń opieki zdrowotnej,
• zarządzania systemem wynagradzania w podmiotach leczniczych.
ADRESACI STUDIÓW:
Dyrektorzy i inna kadra zarządzająca publicznymi i niepublicznymi podmiotami leczniczymi, pracownicy urzędów administracji samorządowej, przedstawiciele samorządów zawodów medycznych, pracownicy innych instytucji i organizacji działających na rynku ochrony zdrowia – lokalnych i centralnych struktur płatnika, firmy ubezpieczeniowe.
METODYKA ZAJĘĆ:
Wykład, analiza aktów prawnych i dokumentów źródłowych, studia przypadków, dyskusje, warsztaty.
FORMA ZALICZENIA:
Egzamin pisemny w formie testu.
SZCZEGÓŁOWY PROGRAM MODUŁU (86 godz.):
1) Systemy opieki zdrowotnej w Europie i na świecie (4 godz.)
• Wady i zalety poszczególnych systemów finansowania i rozliczania świadczeń opieki zdrowotnej – wpływ sposobu finansowania na realizację i dostępność do świadczeń,
• Przykłady dopłat pacjentów do świadczeń zdrowotnych finansowanych przez ubezpieczycieli – element finansowania świadczeń opieki zdrowotnej na przykładzie wybranych krajów Unii Europejskiej,
• Konsekwencje implementacji niektórych dyrektyw UE dla systemu ochrony zdrowia w Polsce.
Wykładowca: dr n. med. Piotr Warczyński
2) Finansowanie ochrony zdrowia w Polsce w kontekście ustawy o działalności leczniczej (6 godz.)
- Finansowanie ze środków publicznych
- Finansowanie ze środków niepublicznych (abonament medyczne, opłaty pacjentów za „usługi ponadstandardowe”, przepisy prawne regulujące usługi finansowe)
Wykładowca: dr n. med. Piotr Warczyński
3) Zasady finansowania i rozliczania świadczeń opieki zdrowotnej w Polsce (6 godz.)
• Stawka kapitacyjna i współczynniki epidemiologiczne oraz zadaniowe w podstawowej opiece zdrowotnej,
• System Jednorodnych Grup Pacjentów w leczeniu szpitalnym i rehabilitacji, perspektywa wprowadzenia JGP do rozliczeń ambulatoryjnej opieki specjalistycznej i konsekwencje dla świadczeniodawców,
• Finansowanie opieki długoterminowej i hospicyjnej; świadczenia udzielane w warunkach domowych,
• Metody stosowane przez płatnika w celu stymulacji i ograniczeniu podaży świadczeń zdrowotnych.
Wykładowca: dr n. med. Jacek Grabowski
4) Prawne aspekty kontraktowania i rozliczania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (4 godz.)
• Praktyczne aspekty udziału w postępowaniach o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej- konkursy, rokowania, negocjacje, podpisywanie umów,
• Ofertowanie – wymogi dla oferentów,
• Rozliczanie umów – przesunięcia środków, rozliczanie nadwykonań – ugoda czy proces,
• Wprowadzenie koszyka świadczeń gwarantowanych - konsekwencje dla świadczeniodawców, płatnika i pacjentów.
Wykładowca: Adam Twarowski
5) Opieka koordynowana - procesy konsolidacji oraz integracji opieki zdrowotnej (6 godz.)
• Doświadczenia międzynarodowe i ich wpływ na rynek usług zdrowotnych w Polsce
• Ewolucja wybranych płatników publicznych i prywatnych
• Efekty skali, łańcuch wartości, koordynacja i zarządzanie w ochronie zdrowia,
• Cele w organizacji i strategii świadczeniodawców,
• Role interesariuszy na rynku usług medycznych
Wykładowca: dr Adam Kozierkiewicz
6) Przychody i koszty w jednostce ochrony zdrowia-analiza ekonomiczna
(4 godz.)
• Płynność, rentowność, aktywność, wypłacalność – wskaźniki analizy finansowej,
• Przychody i koszty jednostek ochrony zdrowia- ewidencja, kwalifikacja i identyfikacja,
• Koszty (zmienne, stałe, bezpośrednie, działalności pomocniczej) jednostek ochrony zdrowia,
• Narzędzia finansowe podnoszące efektywność wykorzystania zasobów.
Wykładowca: Halina Depcik
7) Rachunek kosztów świadczeń opieki zdrowotnej (4 godz.)
• Metodologia liczenia kosztów świadczeń opieki zdrowotnej,
• Wycena świadczeń a rentowność procedur medycznych,
• Narzędzia zarządcze wpływające na efektywność kosztową procedur medycznych,
• Metody monitorowania kosztów świadczeń opieki zdrowotnej.
Wykładowca: Marek Wesołowski
8) Zarządzanie długiem w jednostce ochrony zdrowia (4 godz.)
• Analiza zadłużenia sektora ochrony zdrowia,
• Konsekwencje narastania długu dla jednostki ochrony zdrowia,
• Narzędzia w efektywnym procesie zarządzania długiem,
• Konsolidacja zadłużenia.
Wykładowca: Marek Wójtowicz
9) Transgraniczna opieka - aspekty finansowe i rozliczeniowe (4 godz.)
• Zasady finansowania i rozliczania leczenia na terenie UE – leczenie w stanach nagłych versus leczenie planowe, procedura uzyskiwania zgody Prezesa NFZ na sfinansowanie planowego leczenia za granicą (rola zakładu opieki zdrowotnej w procedurze uzyskania zgody na finansowanie planowego leczenia za granicą),
• Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego – nowe zasady wydawania dokumentu, ograniczenia i możliwości korzystania ze świadczeń na podstawie EKUZ,
• Turystyka medyczna – nowe możliwości uzyskania przychodów przez zakłady opieki zdrowotnej – nowe możliwości i formalne ograniczenia i zagrożenia,
• Dyrektywa ,,pacjenci bez granic” praktyczny wpływ na rozwój sektora ochrony zdrowia.
Wykładowca: Jerzy Gryglewicz
10) Efektywne zarządzanie systemami informatycznym w placówce ochrony zdrowia (4 godz.)
• Systemy informatyczne w systemie ochrony zdrowia,
• Rozwiązania informatyczne dla świadczeniodawców na rynku polskim,
• Wdrażanie i zarządzanie systemem IT,
• Praktyczne przykłady korzyści wdrożenia systemów IT,
• Pozyskiwanie środków zewnętrznych na finansowanie IT.
Wykładowca: Anna Wójcik
11) Efektywne narzędzia w organizacji udzielania świadczeń opieki zdrowotnej (4 godz.)
• Organizacja udzielania świadczeń w poszczególnych rodzajach,
• Optymalizacja czasu pracy personelu medycznego,
• Procedura i zasady weryfikacji prawa do świadczeń w ramach NFZ,
• Listy oczekujących – praktyczne aspekty prowadzenia list.
Wykładowca: Małgorzata Zaława-Dąbrowska
12) Planowanie i symulacje zarządcze w jednostce ochrony zdrowia (4 godz.)
• Metodologia zbierania, przetwarzania i raportowania informacji o kosztach,
• Wykorzystywanie narzędzi rachunkowości zarządczej w praktyce:
- analizy wskaźnikowe
- analizy porównawcze
• Metodologia budżetowania zadań i kosztów,
• Controlling, strategiczna karta wyników,
• Praktyczne zastosowanie informatycznych narzędzi wspomagających (oprogramowanie Business Intelligence).
Wykładowca: Marek Wesołowski
13) Gospodarka lekiem w zakładzie opieki zdrowotnej (4 godz.)
• Zasady finansowanie i rozliczania produktów leczniczych w jednostce ochrony zdrowia (Leki recepturowe, programy terapeutyczne, chemioterapia, próbki leków, „leki charytatywne”),
• Apteka szpitalna - receptariusz, współpraca z oddziałami,
• Badania kliniczne – możliwości pozyskania środków finansowych dla szpitala,
• Przedstawiciel farmaceutyczny w szpitalu (procedury, finansowanie spotkań).
Wykładowca: Maciej Bogucki
14) Partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) (4 godz.)
• Podstawy prawne PPP,
• Perspektywy rozwoju formuły PPP w ochronie zdrowia,
• PPP przykłady rozwiązań światowych,
• PPP w Polsce (analiza przypadku).
Wykładowca: Marta Piotrowska
15) Kontrole w zakresie zarządzanie i gospodarki finansowej w jednostkach ochrony zdrowia w kontekście (4 godz.)
• Zasady prowadzenia kontroli w podmiotach prowadzących działalność leczniczą przez NIK ,NFZ, MZ, sanepid, nadzór farmaceutyczny i inne,
• Kontrole koordynowane i interwencyjne,
• Wyniki kontroli NIK – analiza przypadków,
• Wyniki kontroli NFZ- analiza przypadków.
Wykładowca: Jerzy Gryglewicz
16) Prywatne i dodatkowe ubezpieczenia zdrowotne (4 godz )
• Rodzaje prywatnych i dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych,
• Ubezpieczenia prywatne na świecie - wybrane przykłady,
• Rynek ubezpieczeń dodatkowych w Polsce,
• Kontraktowanie świadczeń w ramach ubezpieczeń prywatnych.
Wykładowca: Witold Paweł Kalbarczyk
17) Zarządzanie systemem wynagradzania w podmiotach leczniczych (4 godz.)
• Formy zatrudnienia w podmiotach leczniczych,
• Istotne aspekty prawne związane z zatrudnieniem pracowników,
• Systemy motywacyjne.
Wykładowca: Jarosław Kozera
18) Frazeologia języka angielskiego (10 godz.)
KADRA WYKŁADOWCÓW:
Halina Depcik - absolwentka Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, praca mgr w Katedrze Rachunkowości, obecnie Naczelnik Wydziału Finansów i Funduszy Zagranicznych w Biurze Polityki Zdrowotnej Urzędu m.st. Warszawy. Poprzednio przez ok. 3 lat prezes zarządu w średniej wielkości zakładzie przetwórstwa żywności,
a wcześniej wieloletni praktyk w służbach finansowo-księgowych, również na stanowisku głównego księgowego oraz specjalisty ds. restrukturyzacji, w firmach o kapitale prywatnym i mieszanym.
Dr n. med. Jacek Grabowski – ekspert z zakresu zdrowia publicznego, systemów informacyjnych oraz zarządzania w ochronie zdrowia, od 2009 r. Kanclerz Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, w latach 2006-2009 Zastępca Prezesa ds. Medycznych NFZ, były Dyrektor Łódzkiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ, w latach 2003-2005 pełnił funkcję zastępcy dyrektora Wydziału Zdrowia Publicznego Urzędu Miasta Łodzi oraz głównego specjalisty Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia w Warszawie.
Jerzy Gryglewicz - lider Modułu - Uczelnia Łazarskiego – lekarz, absolwent studiów podyplomowych z zarządzania jednostkami służby zdrowia na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz aplikacji Najwyższej Izby Kontroli. Były Zastępca Dyrektora ds. Klinicznych Instytutu Reumatologii w Warszawie, Zastępca Dyrektora Biura Polityki Zdrowotnej Urzędu miasta stołecznego Warszawy, główny specjalista w Departamencie Świadczeń Opieki Zdrowotnej i Departamencie Kontroli Wewnętrznej centrali NFZ. Doradca firm audytorskich i konsultingowych. Ekspert i uczestnik obrad ,,Białego Szczytu” i „Okrągłego Stołu w Ochronie Zdrowia”, były doradca międzyresortowego Zespołu ds. Rozwiązań Systemowych w Ochronie Zdrowia;
Dr Adam Kozierkiewicz – lekarz medycyny, pracownik Instytutu Zdrowia Publicznego Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, prezes spółki Wspólny Rynek Medyczny Sp z o.o. Był Dyrektorem Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, Wicedyrektorem i Dyrektorem Departamentu Informatyki Ministerstwa Zdrowia (w latach 1998-2001). Od maja 2006 r. jest Dyrektorem Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Prywatnej Służby Zdrowia. Jest autorem i współautorem wielu prac badawczych i wdrożeniowych z obszaru zarządzania w ochronie zdrowia, systemów informacyjnych i zdrowia publicznego, w tym: adaptacji i wdrożenia systemów klasyfikacyjnych chorób i procedur medycznych (ICD-10, ICD-9-CM), koncepcji i wdrożenia systemu informatycznego (ADT i Apteka szpitalna) w 266 szpitalach w ramach projektu Banku Światowego, systemu rejestru zakładów opieki zdrowotnej i in. Był autorem i uczestnikiem projektów poświeconych standardom w opiece zdrowotnej (projekty "koszykowe") realizowanych przez Ministerstwo Zdrowia w latach 1999-2001. Od 2002 roku prowadzi działalność konsultingową i szkoleniową w sektorze ochrony zdrowia w dziedzinie organizacji, ekonomiki zdrowia, statystyki i systemów informacyjnych. Wśród jego klientów znajdują się takie instytucje jak Ministerstwo Zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia, Komisja Europejska, Europejski Bank Inwestycyjny, Bank Światowy, Georgetown University i inne.
Adam Twarowski - radca prawny, legislator (ukończona aplikacja legislacyjna w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów), w latach 1994 - 2006 pracował w administracji rządowej, jako radca prawny, m.in. w Ministerstwie Finansów Ministerstwie Zdrowia oraz Narodowym Funduszu Zdrowia, w tym ostatnim był od 2003 roku Dyrektorem Biura Rady a od 2005 roku jednocześnie oraz Dyrektorem Biura Prawnego. Od 2007 roku wspólnik w Kancelarii Prawnej Twarowski i Wspólnicy Sp. k., gdzie zajmuje się doradztwem prawnym oraz zastępstwem procesowym w postępowaniach przez Zespołami Arbitrów/Krajową Izbą Odwoławczą oraz sądami powszechnymi, a także w przygotowywanie analiz i opinii prawnych w sprawach z zakresu zamówień publicznych, finansów publicznych oraz prawa medycznego i ochrony zdrowia. W trakcie pracy w Narodowym Funduszu Zdrowia aktywnie uczestniczył w procesie organizacji kontraktowania świadczeń opieki zdrowotnej, poczynając od prac nad projektami zarządzeń Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w tym zakresie, kończąc na przygotowywaniu decyzji administracyjnych rozpatrujących odwołania świadczeniodawców oraz reprezentując NFZ w związanych z tym postępowaniach sądowo-administracyjnych. Specjalizuje się w zamówieniach publicznych, finansach publicznych, odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych, prawie cywilnym oraz w prawnej problematyce ochrony zdrowia i usług medycznych. Autor opracowań z zakresu prawa zamówień publicznych (na którym wzorowana jest procedura kontraktowania świadczeń opieki zdrowotnej), wykładowca na licznych szkoleniach z zakresu prawa medycznego, finansów publicznych oraz zamówień publicznych. Członek Polskiego Towarzystwa Legislacji.
Dr n. med. Piotr Warczyński – lekarz - specjalista chorób wewnętrznych, doktorat z gastroenterologii. Ukończył studia podyplomowe: Biznesu i zarządzania - Wyższa Szkoła Handlu i Finansów Międzynarodowych, Zarządzania jakością - Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania, Studium Edukacji Ekonomicznej - Szkoła Główna Handlowa; Obecnie Dyrektor Departamentu Organizacji Ochrony Zdrowia w Ministerstwie Zdrowia, zastępujący Dyrektora Generalnego, Wiceprzewodniczący Rady Akredytacyjnej Ministra Zdrowia, Wykładowca Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego; Współtwórca ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji (2004), projektu nowej ustawy o zakładach opieki zdrowotnej (2007), pakietu ustaw zawetowanych przez Prezydenta w 2008 r., „Planu B”, projektu ustawy o działalności leczniczej i kilkunastu nowelizacji ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.
Anna Wójcik - Menedżer, PricewaterhouseCoopers (PwC) Warszawa. Absolwentka Studiów Podyplomowych na Wydziale Matematyki Uniwersytetu Łódzkiego, Magister Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości im. Koźmińskiego, absolwentka Prywatnej Wyższej Szkoły Biznesu i Administracji w Warszawie. Posiada certyfikat PRINCE2 Foundation oraz ITIL Foundation, MSP, TOGAF. Specjalizuje się w doradztwie w zakresie zarządzania projektami informatycznymi i ryzykiem projektowym. Przed dołączeniem do zespołu PwC zdobyła doświadczenie pracując w strukturach Narodowego Funduszu Zdrowia oraz w firmach informatycznych TETA i Apexim, gdzie nadzorowała i uczestniczyła w wielu projektach wdrożeniowych z różnych dziedzin.
Marek Wójtowicz absolwent Akademii Medycznej w Lublinie, specjalista chirurgii ogólnej II stopnia oraz absolwentem Podyplomowego Studium Ekonomiki Zdrowia Uniwersytetu Warszawskiego, Project Hope Executive Management Training Program (USA) i Podyplomowego Studium Zarządzania Opieką Zdrowotną dla Dyrektorów Szpitali.
Od roku 2006 jest członkiem Rady Doradczej Stowarzyszenia Menedżerów Opieki Zdrowotnej- STOMOZ. W poprzednich latach był prezesem (1994-2006) i wiceprezesem (1992-1994) Zarządu Głównego STOMZOZ. Ponadto pełnił funkcje p.o. dyrektora Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ (2008), dyrektora Lubelskiego Oddziału NFZ (2006-2008), dyrektora medycznego i dyrektora SP ZOZ w Puławach (2006) oraz dyrektora medycznego Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Lublinie (2009). Był również konsultantem Prezydenta RP ds. opieki zdrowotnej (2003-2005) oraz ekspertem w projektach edukacyjnych PHARE, Banku Światowego i Ministerstwa Zdrowia. W latach 2000-2006 był autorem i kierownikiem Programu Stypendialnego: Quality, Accreditation, Scholarships - QAS realizowanego ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Jest stałym, wieloletnim publicystą czasopism medycznych: Służba Zdrowia (Warszawa) i Ogólnopolski Przegląd Medyczny (Katowice) oraz wykładowcą Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie, Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Uniwersytetu Gdańskiego i Medycznego Uniwersytetu Warszawskiego.
Od 2009 roku działa w branży finansującej rynek usług zdrowotnych. Jest członkiem Rad Nadzorczych Magellan S.A. i MedFinance S.A.
Witold Paweł Kalbarczyk, lekarz i menedżer, ekspert ochrony zdrowia. Absolwent Akademii Medycznej w Warszawie, a następnie licznych kursów z zakresu zarządzania w ochronie zdrowia oraz ubezpieczeń. Uczestnik, a następnie wykładowca i/lub menedżer kursów zarządzania w ochronie zdrowia Project HOPE, ETOS, PHARE, Leonardo da Vinci. W roku 1993 współautor programu reformy ochrony zdrowia w Polsce opartego o zasady koordynowanej opieki medycznej i doświadczenia amerykańskich organizacji HMO. W roku 2008 współautor propozycji Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) dotyczących zmian w systemie finansowania ochrony zdrowia w Polsce uwzględniających konkurencję płatników i udział firm ubezpieczeniowych w zarządzaniu środkami publicznymi na zdrowie. Posiada ponad 10-letnie doświadczenie na rynku ubezpieczeniowym i emerytalnym zdobyte w spółkach z udziałem kapitału zagranicznego. Zajmował się rozwojem i zarządzaniem produktów ubezpieczeniowych (majątkowe, na życie, emerytalne i zdrowotne), analizami rynku i marketingiem, a także wsparciem sprzedaży produktów ubezpieczeniowych. Ma także kilkuletnie doświadczenie w zakresie PR i Public Affairs w ochronie zdrowia zdobyte w firmie Burson-Marsteller. Posiada rozległą wiedzę na temat rynku ubezpieczeń na życie na świecie, rynku ubezpieczeń emerytalnych w Europie Centralnej oraz funkcjonowania systemów ochrony zdrowia w Polsce i na świecie. Pracował na kierowniczych stanowiskach m.in. w TUW TUW, Norwich Union/Sampo, ING Nationale-Nederlanden i PZU Życie S.A.. W latach 1996-2000 członek Zarządu, a następnie Prezes Zarządu Fundacji Wspierania Ubezpieczeń Wzajemnych. W latach 2000-2003 członek Rady Doradczej programu pomocowego dla systemu ochrony zdrowia Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Były Przewodniczący Komisji Ubezpieczeń Zdrowotnych i Wypadkowych oraz doradca Zarządu PIU. Członek Rady Nadzorczej EMC S.A. Jeden z inicjatorów, a następnie członek Rady Programowej Forum Ochrony Zdrowia na Forum Ekonomicznym w Krynicy. Współautor i jeden z redaktorów naukowych książki “Ubezpieczenia zdrowotne a koszyki świadczeń zdrowotnych. Przegląd rozwiązań”. Wykładowca szkoleń i studiów podyplomowych Akademii Leona Koźmińskiego, Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej, Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego oraz firmy Insurance Meeting Point. Obecnie prowadzi działalność doradczą w ochronie zdrowia samodzielnie lub we współpracy z polskimi i międzynarodowymi firmami doradczymi.
Marek Wesołowski - lekarz chirurg, ekspert rynku medycznego w dziedzinie zarządzania i technologii informacyjnych. Doświadczenie we wdrażaniu i użyciu systemów zarządczych w wielu szpitalach w kraju i za granicą. Promotor benchmarkingu i analizy businessowej w ochronie zdrowia. Twórca medycznej firmy informatycznej UHC. Prezes firmy SGA zajmującej się oceną efektywności w ochronie zdrowia
ORGANIZACJA ZAJĘĆ:
• Zajęcia rozpoczynają się 13 października 2012 r., odbywają się w trybie sobotnio-niedzielnym;
• Terminy kolejnych sesji to: 13-14.10.2012; 20-21.10.2012; 17-18.11.2012; 01-02.12.2012; 15-16.12.2012.
Harmonogram zajęć przygotowany zostanie po zakończeniu procesu rekrutacji.
ZASADY REKRUTACJI:
• Kandydaci muszą posiadać dyplom licencjata, magistra,
• Należy złożyć komplet wymaganych dokumentów.
WYMAGANE DOKUMENTY:
• wypełniony formularz zgłoszeniowy
• CV
• odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych
• kserokopia dowodu osobistego
• 2 fotografie
• kserokopia dowodu wniesionej opłaty za studia
OPŁATY:
• Czesne wynosi 3.500 zł za cały program - płatne jednorazowo
• Istnieje możliwość płatności ratalnej
• Czesne płatne w dwóch ratach wynosi: 2*1.850 zł = 3.700 zł
• Czesne płatne w czterech ratach wynosi: 4* 975 zł = 3.900 zł
• Absolwentów Uczelni Łazarskiego przysługuje 20% zniżki
Konto bankowe, na które można dokonywać wpłat:
Uczelnia Łazarskiego PKO BP XVI O/Warszawa
36 1020 1169 0000 8402 0015 4146
tytułem „moduł finansowy”
BIURO REKRUTACJI:
Uczelnia Łazarskiego
02 – 662 Warszawa ul. Świeradowska 43
p. 56, sektor D.
tel. 22 54 35 322 (poniedziałki-piatki w godz. 10.00-16.00)
mail: ckp@lazarski.pl
Warszawska Uczelnia Łazarskiego zaprasza na specjalistyczny moduł menedżerski w programie MBA w ochronie zdrowia dotyczący zarządzania finansami w jednostkach ochrony zdrowia. Moduł rozpoczyna się 13 października 2012 roku.
Efektywne zarządzanie finansami w publicznych i niepublicznych jednostkach systemu ochrony zdrowia wymaga od zarządzających ustawicznego kształcenia oraz nieustannego śledzenia zmian zachodzących w tym sektorze.
Strategiczne zmiany po stronie płatnika – odejście od budżetowego systemu finansowania jednostek ochrony zdrowia, zastosowanie różnych wariantów kontraktowania świadczeń: przez samodzielne kasy chorych, następnie likwidację niezależnych płatników i utworzenie centralnego Narodowego Funduszu Zdrowia – spowodowały, że sektor ochrony zdrowia powszechnie uznawany jest za trudny do prognozowania, zmienny i cechujący się wysokim poziomem ryzyka inwestycyjnego. Obecnie stoimy przed kolejną zmianą systemową: likwidacją centralnego płatnika i powrotem do regionalizacji.
Mimo braku stabilności z roku na rok w Polsce powstaje coraz więcej nowych zakładów opieki zdrowotnej, także kapitał międzynarodowy, wykazuje znaczące zainteresowanie inwestycjami w polską infrastrukturę medyczną, zwiększając konkurencję na rynku usług zdrowotnych.
Ostatnie strategiczne zmiany w systemie finansowania świadczeń opieki zdrowotnej to wprowadzenie w 2008 r. systemu Jednorodnych Grup Pacjentów. Placówki ochrony zdrowia muszą się też zmierzyć z konsekwencjami tzw. ustawy refundacyjnej, której główne założenia weszły w życie w styczniu i lipcu 2012 roku. W 2013 roku system może czekać rewolucja wynikająca z zastosowania przepisów ustawy o działalności leczniczej – de facto wymuszające w niektórych wypadkach przekształcenie szpitali w spółki. Ustawa ta jeszcze zwiększa wagę sprawnego zarządzania finansami w ochronie zdrowia i prawidłowe prowadzenie rachunku kosztów.
Wpływ na sektor ochrony zdrowia może mieć też obowiązek wypłacania odszkodowań za zdarzenia medyczne wynikający z uchwalonej w 2011 roku ustawy o prawach pacjenta.
Dla zarządzających finansami w jednostkach ochrony zdrowia – zarówno po stronie płatnika jak i świadczeniodawców – prawdziwym wyzwaniem jest zrozumienie filozofii nowych narzędzi i dostosowanie organizacji pracy w zakładach do zmienionych warunków.
Wyzwaniem dla menedżerów wciąż pozostaje transgraniczna opieka zdrowotna oraz tzw. turystyka medyczna. W sposób coraz bardziej zauważalny wpływają one na funkcjonowanie polskiego sektora opieki zdrowotnej, szczególnie w rejonach przygranicznych. W perspektywie kilku lat dyrektywa UE „pacjenci bez granic” może zmienić sytuację polskich jednostek ochrony zdrowia, szczególnie tych, które świadczą usługi ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. Przygotowanie się do zmian to nowe wyzwanie dla zarządzających.
Gospodarka lekiem, informatyzacja to kolejne obszary w których efektywne zarządzanie przynosi wymierne korzyści finansowe.
Audyty i kontrole to nie tylko obszary ryzyka dla zarządzających, ale także narzędzia dostarczające informacji, które mogą mieć zasadniczy wpływ na podniesienie jakości zarządzania w jednostkach ochrony zdrowia.
Wykłady stanowić będą kompilację wiedzy z zakresu zdrowia publicznego, ekonomii i prawa, a informacje teoretyczne będą uzupełnione przykładami z bogatej praktyki zawodowej wykładowców. Koncentracja na praktycznych aspektach zagadnień i najnowszych istotnych zmianach w otoczeniu prawnym jednostek ochrony zdrowia to najważniejsze cele szkolenia.
EFEKTY KSZTAŁCENIA(Wiedza /umiejętności jakie zdobędzie słuchacz) :
Po ukończeniu modułu słuchacz będzie posiadał wiedzę na temat:
• systemów opieki zdrowotnej w Europie i na świecie,
• istotnych aspektów prawa unijnego dotyczącego sektora ochrony zdrowia,
• wydatków publicznych i prywatnych związanych z finansowaniem opieki zdrowotnej,
• podstaw funkcjonowania i działalności Narodowego Funduszu Zdrowia,
• roli kluczowych podmiotów działających w sektorze ochrony zdrowia w kontekście procesów konsolidacji rynku usług zdrowotnych,
• metod analizy sytuacji finansowej podmiotów leczniczych,
• nowoczesnych metod dotyczących obliczaniu kosztów świadczeń opieki zdrowotnej,
• zadłużenia sektora ochrony zdrowia,
• systemów informatycznych w systemie ochrony zdrowia,
• zasad dotyczących gospodarki lekiem,
• modeli Partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) w ochronie zdrowia,
• procedur dotyczących prowadzenia kontroli w podmiotach leczniczych,
• prywatnych i dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych,
• zasad organizacji udzielania świadczeń w podmiocie leczniczym,
• form zatrudnienia pracowników w podmiotach leczniczych.
Po ukończeniu modułu słuchacz będzie posiadał umiejętności:
• dokonywania analizy konsekwencji implementacji prawa unijnego do polskiego systemu prawnego obowiązującego w sektorze ochrony zdrowia,
• dokonywania analizy perspektyw rozwoju rynku świadczeń opieki zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych,
• stosowania praktycznych i efektywnych zasad w kontraktowaniu, finansowaniu i rozliczaniu świadczeń opieki zdrowotnej,
• korzystania z narzędzi finansowych podnoszących efektywność wykorzystania zasobów,
• posługiwania się nowoczesnymi metodami dotyczącymi obliczania kosztów świadczeń opieki zdrowotnej,
• stosowania narzędzi w efektywnym procesie zarządzania długiem i konsolidacji zadłużenia,
• wdrażania i zarządzania systemem IT,
• prowadzenia symulacji zarządczych w jednostce ochrony zdrowia,
• efektywnego gospodarowania lekiem w podmiocie leczniczym,
• wdrażania projektów PPP,
• zasad postępowania w trakcie kontroli podmiotu prowadzącego działalność leczniczą,
• kontraktowania świadczeń w ramach ubezpieczeń prywatnych,
• stosowania efektywnych narzędzi w organizacji udzielania świadczeń opieki zdrowotnej,
• zarządzania systemem wynagradzania w podmiotach leczniczych.
ADRESACI STUDIÓW:
Dyrektorzy i inna kadra zarządzająca publicznymi i niepublicznymi podmiotami leczniczymi, pracownicy urzędów administracji samorządowej, przedstawiciele samorządów zawodów medycznych, pracownicy innych instytucji i organizacji działających na rynku ochrony zdrowia – lokalnych i centralnych struktur płatnika, firmy ubezpieczeniowe.
METODYKA ZAJĘĆ:
Wykład, analiza aktów prawnych i dokumentów źródłowych, studia przypadków, dyskusje, warsztaty.
FORMA ZALICZENIA:
Egzamin pisemny w formie testu.
SZCZEGÓŁOWY PROGRAM MODUŁU (86 godz.):
1) Systemy opieki zdrowotnej w Europie i na świecie (4 godz.)
• Wady i zalety poszczególnych systemów finansowania i rozliczania świadczeń opieki zdrowotnej – wpływ sposobu finansowania na realizację i dostępność do świadczeń,
• Przykłady dopłat pacjentów do świadczeń zdrowotnych finansowanych przez ubezpieczycieli – element finansowania świadczeń opieki zdrowotnej na przykładzie wybranych krajów Unii Europejskiej,
• Konsekwencje implementacji niektórych dyrektyw UE dla systemu ochrony zdrowia w Polsce.
Wykładowca: dr n. med. Piotr Warczyński
2) Finansowanie ochrony zdrowia w Polsce w kontekście ustawy o działalności leczniczej (6 godz.)
– Finansowanie ze środków publicznych
– Finansowanie ze środków niepublicznych (abonament medyczne, opłaty pacjentów za „usługi ponadstandardowe”, przepisy prawne regulujące usługi finansowe)
Wykładowca: dr n. med. Piotr Warczyński
3) Zasady finansowania i rozliczania świadczeń opieki zdrowotnej w Polsce (6 godz.)
• Stawka kapitacyjna i współczynniki epidemiologiczne oraz zadaniowe w podstawowej opiece zdrowotnej,
• System Jednorodnych Grup Pacjentów w leczeniu szpitalnym i rehabilitacji, perspektywa wprowadzenia JGP do rozliczeń ambulatoryjnej opieki specjalistycznej i konsekwencje dla świadczeniodawców,
• Finansowanie opieki długoterminowej i hospicyjnej; świadczenia udzielane w warunkach domowych,
• Metody stosowane przez płatnika w celu stymulacji i ograniczeniu podaży świadczeń zdrowotnych.
Wykładowca: dr n. med. Jacek Grabowski
4) Prawne aspekty kontraktowania i rozliczania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (4 godz.)
• Praktyczne aspekty udziału w postępowaniach o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej- konkursy, rokowania, negocjacje, podpisywanie umów,
• Ofertowanie – wymogi dla oferentów,
• Rozliczanie umów – przesunięcia środków, rozliczanie nadwykonań – ugoda czy proces,
• Wprowadzenie koszyka świadczeń gwarantowanych – konsekwencje dla świadczeniodawców, płatnika i pacjentów.
Wykładowca: Adam Twarowski
5) Opieka koordynowana – procesy konsolidacji oraz integracji opieki zdrowotnej (6 godz.)
• Doświadczenia międzynarodowe i ich wpływ na rynek usług zdrowotnych w Polsce
• Ewolucja wybranych płatników publicznych i prywatnych
• Efekty skali, łańcuch wartości, koordynacja i zarządzanie w ochronie zdrowia,
• Cele w organizacji i strategii świadczeniodawców,
• Role interesariuszy na rynku usług medycznych
Wykładowca: dr Adam Kozierkiewicz
6) Przychody i koszty w jednostce ochrony zdrowia-analiza ekonomiczna
(4 godz.)
• Płynność, rentowność, aktywność, wypłacalność – wskaźniki analizy finansowej,
• Przychody i koszty jednostek ochrony zdrowia- ewidencja, kwalifikacja i identyfikacja,
• Koszty (zmienne, stałe, bezpośrednie, działalności pomocniczej) jednostek ochrony zdrowia,
• Narzędzia finansowe podnoszące efektywność wykorzystania zasobów.
Wykładowca: Halina Depcik
7) Rachunek kosztów świadczeń opieki zdrowotnej (4 godz.)
• Metodologia liczenia kosztów świadczeń opieki zdrowotnej,
• Wycena świadczeń a rentowność procedur medycznych,
• Narzędzia zarządcze wpływające na efektywność kosztową procedur medycznych,
• Metody monitorowania kosztów świadczeń opieki zdrowotnej.
Wykładowca: Marek Wesołowski
8) Zarządzanie długiem w jednostce ochrony zdrowia (4 godz.)
• Analiza zadłużenia sektora ochrony zdrowia,
• Konsekwencje narastania długu dla jednostki ochrony zdrowia,
• Narzędzia w efektywnym procesie zarządzania długiem,
• Konsolidacja zadłużenia.
Wykładowca: Marek Wójtowicz
9) Transgraniczna opieka – aspekty finansowe i rozliczeniowe (4 godz.)
• Zasady finansowania i rozliczania leczenia na terenie UE – leczenie w stanach nagłych versus leczenie planowe, procedura uzyskiwania zgody Prezesa NFZ na sfinansowanie planowego leczenia za granicą (rola zakładu opieki zdrowotnej w procedurze uzyskania zgody na finansowanie planowego leczenia za granicą),
• Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego – nowe zasady wydawania dokumentu, ograniczenia i możliwości korzystania ze świadczeń na podstawie EKUZ,
• Turystyka medyczna – nowe możliwości uzyskania przychodów przez zakłady opieki zdrowotnej – nowe możliwości i formalne ograniczenia i zagrożenia,
• Dyrektywa ,,pacjenci bez granic” praktyczny wpływ na rozwój sektora ochrony zdrowia.
Wykładowca: Jerzy Gryglewicz
10) Efektywne zarządzanie systemami informatycznym w placówce ochrony zdrowia (4 godz.)
• Systemy informatyczne w systemie ochrony zdrowia,
• Rozwiązania informatyczne dla świadczeniodawców na rynku polskim,
• Wdrażanie i zarządzanie systemem IT,
• Praktyczne przykłady korzyści wdrożenia systemów IT,
• Pozyskiwanie środków zewnętrznych na finansowanie IT.
Wykładowca: Anna Wójcik
11) Efektywne narzędzia w organizacji udzielania świadczeń opieki zdrowotnej (4 godz.)
• Organizacja udzielania świadczeń w poszczególnych rodzajach,
• Optymalizacja czasu pracy personelu medycznego,
• Procedura i zasady weryfikacji prawa do świadczeń w ramach NFZ,
• Listy oczekujących – praktyczne aspekty prowadzenia list.
Wykładowca: Małgorzata Zaława-Dąbrowska
12) Planowanie i symulacje zarządcze w jednostce ochrony zdrowia (4 godz.)
• Metodologia zbierania, przetwarzania i raportowania informacji o kosztach,
• Wykorzystywanie narzędzi rachunkowości zarządczej w praktyce:
– analizy wskaźnikowe
– analizy porównawcze
• Metodologia budżetowania zadań i kosztów,
• Controlling, strategiczna karta wyników,
• Praktyczne zastosowanie informatycznych narzędzi wspomagających (oprogramowanie Business Intelligence).
Wykładowca: Marek Wesołowski
13) Gospodarka lekiem w zakładzie opieki zdrowotnej (4 godz.)
• Zasady finansowanie i rozliczania produktów leczniczych w jednostce ochrony zdrowia (Leki recepturowe, programy terapeutyczne, chemioterapia, próbki leków, „leki charytatywne”),
• Apteka szpitalna – receptariusz, współpraca z oddziałami,
• Badania kliniczne – możliwości pozyskania środków finansowych dla szpitala,
• Przedstawiciel farmaceutyczny w szpitalu (procedury, finansowanie spotkań).
Wykładowca: Maciej Bogucki
14) Partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) (4 godz.)
• Podstawy prawne PPP,
• Perspektywy rozwoju formuły PPP w ochronie zdrowia,
• PPP przykłady rozwiązań światowych,
• PPP w Polsce (analiza przypadku).
Wykładowca: Marta Piotrowska
15) Kontrole w zakresie zarządzanie i gospodarki finansowej w jednostkach ochrony zdrowia w kontekście (4 godz.)
• Zasady prowadzenia kontroli w podmiotach prowadzących działalność leczniczą przez NIK ,NFZ, MZ, sanepid, nadzór farmaceutyczny i inne,
• Kontrole koordynowane i interwencyjne,
• Wyniki kontroli NIK – analiza przypadków,
• Wyniki kontroli NFZ- analiza przypadków.
Wykładowca: Jerzy Gryglewicz
16) Prywatne i dodatkowe ubezpieczenia zdrowotne (4 godz )
• Rodzaje prywatnych i dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych,
• Ubezpieczenia prywatne na świecie – wybrane przykłady,
• Rynek ubezpieczeń dodatkowych w Polsce,
• Kontraktowanie świadczeń w ramach ubezpieczeń prywatnych.
Wykładowca: Witold Paweł Kalbarczyk
17) Zarządzanie systemem wynagradzania w podmiotach leczniczych (4 godz.)
• Formy zatrudnienia w podmiotach leczniczych,
• Istotne aspekty prawne związane z zatrudnieniem pracowników,
• Systemy motywacyjne.
Wykładowca: Jarosław Kozera
18) Frazeologia języka angielskiego (10 godz.)
KADRA WYKŁADOWCÓW:
Halina Depcik – absolwentka Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, praca mgr w Katedrze Rachunkowości, obecnie Naczelnik Wydziału Finansów i Funduszy Zagranicznych w Biurze Polityki Zdrowotnej Urzędu m.st. Warszawy. Poprzednio przez ok. 3 lat prezes zarządu w średniej wielkości zakładzie przetwórstwa żywności,
a wcześniej wieloletni praktyk w służbach finansowo-księgowych, również na stanowisku głównego księgowego oraz specjalisty ds. restrukturyzacji, w firmach o kapitale prywatnym i mieszanym.
Dr n. med. Jacek Grabowski – ekspert z zakresu zdrowia publicznego, systemów informacyjnych oraz zarządzania w ochronie zdrowia, od 2009 r. Kanclerz Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, w latach 2006-2009 Zastępca Prezesa ds. Medycznych NFZ, były Dyrektor Łódzkiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ, w latach 2003-2005 pełnił funkcję zastępcy dyrektora Wydziału Zdrowia Publicznego Urzędu Miasta Łodzi oraz głównego specjalisty Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia w Warszawie.
Jerzy Gryglewicz – lider Modułu – Uczelnia Łazarskiego – lekarz, absolwent studiów podyplomowych z zarządzania jednostkami służby zdrowia na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz aplikacji Najwyższej Izby Kontroli. Były Zastępca Dyrektora ds. Klinicznych Instytutu Reumatologii w Warszawie, Zastępca Dyrektora Biura Polityki Zdrowotnej Urzędu miasta stołecznego Warszawy, główny specjalista w Departamencie Świadczeń Opieki Zdrowotnej i Departamencie Kontroli Wewnętrznej centrali NFZ. Doradca firm audytorskich i konsultingowych. Ekspert i uczestnik obrad ,,Białego Szczytu” i „Okrągłego Stołu w Ochronie Zdrowia”, były doradca międzyresortowego Zespołu ds. Rozwiązań Systemowych w Ochronie Zdrowia;
Dr Adam Kozierkiewicz – lekarz medycyny, pracownik Instytutu Zdrowia Publicznego Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, prezes spółki Wspólny Rynek Medyczny Sp z o.o. Był Dyrektorem Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, Wicedyrektorem i Dyrektorem Departamentu Informatyki Ministerstwa Zdrowia (w latach 1998-2001). Od maja 2006 r. jest Dyrektorem Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Prywatnej Służby Zdrowia. Jest autorem i współautorem wielu prac badawczych i wdrożeniowych z obszaru zarządzania w ochronie zdrowia, systemów informacyjnych i zdrowia publicznego, w tym: adaptacji i wdrożenia systemów klasyfikacyjnych chorób i procedur medycznych (ICD-10, ICD-9-CM), koncepcji i wdrożenia systemu informatycznego (ADT i Apteka szpitalna) w 266 szpitalach w ramach projektu Banku Światowego, systemu rejestru zakładów opieki zdrowotnej i in. Był autorem i uczestnikiem projektów poświeconych standardom w opiece zdrowotnej (projekty „koszykowe”) realizowanych przez Ministerstwo Zdrowia w latach 1999-2001. Od 2002 roku prowadzi działalność konsultingową i szkoleniową w sektorze ochrony zdrowia w dziedzinie organizacji, ekonomiki zdrowia, statystyki i systemów informacyjnych. Wśród jego klientów znajdują się takie instytucje jak Ministerstwo Zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia, Komisja Europejska, Europejski Bank Inwestycyjny, Bank Światowy, Georgetown University i inne.
Adam Twarowski – radca prawny, legislator (ukończona aplikacja legislacyjna w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów), w latach 1994 – 2006 pracował w administracji rządowej, jako radca prawny, m.in. w Ministerstwie Finansów Ministerstwie Zdrowia oraz Narodowym Funduszu Zdrowia, w tym ostatnim był od 2003 roku Dyrektorem Biura Rady a od 2005 roku jednocześnie oraz Dyrektorem Biura Prawnego. Od 2007 roku wspólnik w Kancelarii Prawnej Twarowski i Wspólnicy Sp. k., gdzie zajmuje się doradztwem prawnym oraz zastępstwem procesowym w postępowaniach przez Zespołami Arbitrów/Krajową Izbą Odwoławczą oraz sądami powszechnymi, a także w przygotowywanie analiz i opinii prawnych w sprawach z zakresu zamówień publicznych, finansów publicznych oraz prawa medycznego i ochrony zdrowia. W trakcie pracy w Narodowym Funduszu Zdrowia aktywnie uczestniczył w procesie organizacji kontraktowania świadczeń opieki zdrowotnej, poczynając od prac nad projektami zarządzeń Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w tym zakresie, kończąc na przygotowywaniu decyzji administracyjnych rozpatrujących odwołania świadczeniodawców oraz reprezentując NFZ w związanych z tym postępowaniach sądowo-administracyjnych. Specjalizuje się w zamówieniach publicznych, finansach publicznych, odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych, prawie cywilnym oraz w prawnej problematyce ochrony zdrowia i usług medycznych. Autor opracowań z zakresu prawa zamówień publicznych (na którym wzorowana jest procedura kontraktowania świadczeń opieki zdrowotnej), wykładowca na licznych szkoleniach z zakresu prawa medycznego, finansów publicznych oraz zamówień publicznych. Członek Polskiego Towarzystwa Legislacji.
Dr n. med. Piotr Warczyński – lekarz – specjalista chorób wewnętrznych, doktorat z gastroenterologii. Ukończył studia podyplomowe: Biznesu i zarządzania – Wyższa Szkoła Handlu i Finansów Międzynarodowych, Zarządzania jakością – Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania, Studium Edukacji Ekonomicznej – Szkoła Główna Handlowa; Obecnie Dyrektor Departamentu Organizacji Ochrony Zdrowia w Ministerstwie Zdrowia, zastępujący Dyrektora Generalnego, Wiceprzewodniczący Rady Akredytacyjnej Ministra Zdrowia, Wykładowca Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego; Współtwórca ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji (2004), projektu nowej ustawy o zakładach opieki zdrowotnej (2007), pakietu ustaw zawetowanych przez Prezydenta w 2008 r., „Planu B”, projektu ustawy o działalności leczniczej i kilkunastu nowelizacji ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.
Anna Wójcik – Menedżer, PricewaterhouseCoopers (PwC) Warszawa. Absolwentka Studiów Podyplomowych na Wydziale Matematyki Uniwersytetu Łódzkiego, Magister Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości im. Koźmińskiego, absolwentka Prywatnej Wyższej Szkoły Biznesu i Administracji w Warszawie. Posiada certyfikat PRINCE2 Foundation oraz ITIL Foundation, MSP, TOGAF. Specjalizuje się w doradztwie w zakresie zarządzania projektami informatycznymi i ryzykiem projektowym. Przed dołączeniem do zespołu PwC zdobyła doświadczenie pracując w strukturach Narodowego Funduszu Zdrowia oraz w firmach informatycznych TETA i Apexim, gdzie nadzorowała i uczestniczyła w wielu projektach wdrożeniowych z różnych dziedzin.
Marek Wójtowicz absolwent Akademii Medycznej w Lublinie, specjalista chirurgii ogólnej II stopnia oraz absolwentem Podyplomowego Studium Ekonomiki Zdrowia Uniwersytetu Warszawskiego, Project Hope Executive Management Training Program (USA) i Podyplomowego Studium Zarządzania Opieką Zdrowotną dla Dyrektorów Szpitali.
Od roku 2006 jest członkiem Rady Doradczej Stowarzyszenia Menedżerów Opieki Zdrowotnej- STOMOZ. W poprzednich latach był prezesem (1994-2006) i wiceprezesem (1992-1994) Zarządu Głównego STOMZOZ. Ponadto pełnił funkcje p.o. dyrektora Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ (2008), dyrektora Lubelskiego Oddziału NFZ (2006-2008), dyrektora medycznego i dyrektora SP ZOZ w Puławach (2006) oraz dyrektora medycznego Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Lublinie (2009). Był również konsultantem Prezydenta RP ds. opieki zdrowotnej (2003-2005) oraz ekspertem w projektach edukacyjnych PHARE, Banku Światowego i Ministerstwa Zdrowia. W latach 2000-2006 był autorem i kierownikiem Programu Stypendialnego: Quality, Accreditation, Scholarships – QAS realizowanego ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Jest stałym, wieloletnim publicystą czasopism medycznych: Służba Zdrowia (Warszawa) i Ogólnopolski Przegląd Medyczny (Katowice) oraz wykładowcą Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie, Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Uniwersytetu Gdańskiego i Medycznego Uniwersytetu Warszawskiego.
Od 2009 roku działa w branży finansującej rynek usług zdrowotnych. Jest członkiem Rad Nadzorczych Magellan S.A. i MedFinance S.A.
Witold Paweł Kalbarczyk, lekarz i menedżer, ekspert ochrony zdrowia. Absolwent Akademii Medycznej w Warszawie, a następnie licznych kursów z zakresu zarządzania w ochronie zdrowia oraz ubezpieczeń. Uczestnik, a następnie wykładowca i/lub menedżer kursów zarządzania w ochronie zdrowia Project HOPE, ETOS, PHARE, Leonardo da Vinci. W roku 1993 współautor programu reformy ochrony zdrowia w Polsce opartego o zasady koordynowanej opieki medycznej i doświadczenia amerykańskich organizacji HMO. W roku 2008 współautor propozycji Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) dotyczących zmian w systemie finansowania ochrony zdrowia w Polsce uwzględniających konkurencję płatników i udział firm ubezpieczeniowych w zarządzaniu środkami publicznymi na zdrowie. Posiada ponad 10-letnie doświadczenie na rynku ubezpieczeniowym i emerytalnym zdobyte w spółkach z udziałem kapitału zagranicznego. Zajmował się rozwojem i zarządzaniem produktów ubezpieczeniowych (majątkowe, na życie, emerytalne i zdrowotne), analizami rynku i marketingiem, a także wsparciem sprzedaży produktów ubezpieczeniowych. Ma także kilkuletnie doświadczenie w zakresie PR i Public Affairs w ochronie zdrowia zdobyte w firmie Burson-Marsteller. Posiada rozległą wiedzę na temat rynku ubezpieczeń na życie na świecie, rynku ubezpieczeń emerytalnych w Europie Centralnej oraz funkcjonowania systemów ochrony zdrowia w Polsce i na świecie. Pracował na kierowniczych stanowiskach m.in. w TUW TUW, Norwich Union/Sampo, ING Nationale-Nederlanden i PZU Życie S.A.. W latach 1996-2000 członek Zarządu, a następnie Prezes Zarządu Fundacji Wspierania Ubezpieczeń Wzajemnych. W latach 2000-2003 członek Rady Doradczej programu pomocowego dla systemu ochrony zdrowia Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Były Przewodniczący Komisji Ubezpieczeń Zdrowotnych i Wypadkowych oraz doradca Zarządu PIU. Członek Rady Nadzorczej EMC S.A. Jeden z inicjatorów, a następnie członek Rady Programowej Forum Ochrony Zdrowia na Forum Ekonomicznym w Krynicy. Współautor i jeden z redaktorów naukowych książki “Ubezpieczenia zdrowotne a koszyki świadczeń zdrowotnych. Przegląd rozwiązań”. Wykładowca szkoleń i studiów podyplomowych Akademii Leona Koźmińskiego, Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej, Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego oraz firmy Insurance Meeting Point. Obecnie prowadzi działalność doradczą w ochronie zdrowia samodzielnie lub we współpracy z polskimi i międzynarodowymi firmami doradczymi.
Marek Wesołowski – lekarz chirurg, ekspert rynku medycznego w dziedzinie zarządzania i technologii informacyjnych. Doświadczenie we wdrażaniu i użyciu systemów zarządczych w wielu szpitalach w kraju i za granicą. Promotor benchmarkingu i analizy businessowej w ochronie zdrowia. Twórca medycznej firmy informatycznej UHC. Prezes firmy SGA zajmującej się oceną efektywności w ochronie zdrowia
ORGANIZACJA ZAJĘĆ:
• Zajęcia rozpoczynają się 13 października 2012 r., odbywają się w trybie sobotnio-niedzielnym;
• Terminy kolejnych sesji to: 13-14.10.2012; 20-21.10.2012; 17-18.11.2012; 01-02.12.2012; 15-16.12.2012.
Harmonogram zajęć przygotowany zostanie po zakończeniu procesu rekrutacji.
ZASADY REKRUTACJI:
• Kandydaci muszą posiadać dyplom licencjata, magistra,
• Należy złożyć komplet wymaganych dokumentów.
WYMAGANE DOKUMENTY:
• wypełniony formularz zgłoszeniowy
• CV
• odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych
• kserokopia dowodu osobistego
• 2 fotografie
• kserokopia dowodu wniesionej opłaty za studia
OPŁATY:
• Czesne wynosi 3.500 zł za cały program – płatne jednorazowo
• Istnieje możliwość płatności ratalnej
• Czesne płatne w dwóch ratach wynosi: 2*1.850 zł = 3.700 zł
• Czesne płatne w czterech ratach wynosi: 4* 975 zł = 3.900 zł
• Absolwentów Uczelni Łazarskiego przysługuje 20% zniżki
Konto bankowe, na które można dokonywać wpłat:
Uczelnia Łazarskiego PKO BP XVI O/Warszawa
36 1020 1169 0000 8402 0015 4146
tytułem „moduł finansowy”
BIURO REKRUTACJI:
Uczelnia Łazarskiego
02 – 662 Warszawa ul. Świeradowska 43
p. 56, sektor D.
tel. 22 54 35 322 (poniedziałki-piatki w godz. 10.00-16.00)
mail: ckp@lazarski.pl
Komentarze
Naszym celem jest praca nad osiągnięciem najwyższych standardów leczenia
Andrzej Podlipski, członek zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej
prezes zarządu Scanmed S.A.
Sektor prywatny stanowi istotną część naszego systemu ochrony zdrowia, świadcząc Polakom usługi zdrowotne, nie tylko w zakresie opieki ambulatoryjnej, ale również w ramach lecznictwa szpitalnego. Z perspektywy pacjenta kluczowe jest zapewnienie dostępności i wysokiej jakości świadczonych usług medycznych, bez względu na to, czy są one realizowane przez podmiot publiczny czy prywatny.
Ważne jest to także z perspektywy płatnika, dbałość o odpowiednią jakość leczenia przyczynia się bowiem do znaczącego zmniejszenia kosztów opieki zdrowotnej. Właściwa pomoc w wielu przypadkach umożliwia, czy też przyspiesza powrót do normalnego funkcjonowania lub do pracy zawodowej.
Kolejnym ważnym zagadnieniem, na który należy zwrócić uwagę, jest racjonalizacja modelu finansowania świadczeń przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Formułą finansowania świadczeń zdrowotnych, która powinna zostać w szczególności przeanalizowana, jest ryczałt dla sieci szpitali. Ryczałt zapewnia stabilny dopływ środków finansowych podmiotom, które udzielają świadczeń. Jednocześnie jednak w wielu zakresach terapeutycznych jego wysokość nie jest oparta na realnej produktywności szpitala i potrzebach zdrowotnych mieszkańców danego regionu.
Przedłużenie terminu na dostosowanie się do standardów anestezjologicznych
Jako krok w dobrym kierunku oceniamy premiowanie szpitali, które zrealizowały więcej świadczeń medycznych niż przewidziano to w kontrakcie z NFZ, także w ryczałcie. Pozawala to istotnie odbudowywać zdrowie publiczne po pandemii Covid-19. Potrzebna jest natomiast dalsza szczegółowa analiza dotycząca tego, jakie świadczenia powinny być finansowane w ryczałcie, a jakie należałoby z niego wyłączyć.
Przykładem może być wykonywane w trybie nagłym leczenie tętniaków mózgu, także z zastosowaniem embolizacji, która jest procedurą ratującą życie pacjentów, a wciąż jest finansowana w ramach ryczałtu. Z ryczałtu powinny zostać wyłączone świadczenia na oddziale intensywnej terapii, gdzie obserwujemy rosnące zapotrzebowanie dostępności tych łóżek w skali poszczególnych regionów, województw, jak i całego kraju. Dlatego kluczowa jest rewizja świadczeń szpitalnych pod kątem tego, które z nich powinny być finansowane w ramach sieciowego ryczałtu, a które powinny być z niego wyłączone w celu najbardziej efektywnego zaspokojenia rzeczywistych potrzeb zdrowotnych w danych regionach, niezależnie od formy własności podmiotu.
Rok 2023 jest rokiem wielu wyzwań dla sektora ochrony zdrowia, w szczególności biorąc pod uwagę rosnące koszty prowadzenia działalności medycznej, a także braki kadrowe i deficyt wykwalifikowanego personelu medycznego. Wspólne działanie na rzecz premiowania jakości bez różnicowania i podziału na podmioty publiczne i prywatne, dalsze usprawnianie oraz stabilizacja i przewidywalność modelu finansowania świadczeń przez płatnika publicznego, pomogłyby sprostać tym wyzwaniom.
Czytaj także komentarz Andrzeja Mądrali, prezesa zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej:
Rekomenduję stworzenie długookresowej strategii na rzecz systemu ochrony zdrowia
Rekomenduję stworzenie długookresowej strategii na rzecz systemu ochrony zdrowia
Andrzej Mądrala, prezes Pracodawców Medycyny Prywatnej
Ostatni rok był kolejnym testem wytrzymałości dla polskiego systemu ochrony zdrowia. Dług zdrowotny, panujący wciąż wirus SARS-CoV-2 oraz konflikt zbrojny w Ukrainie – te problemy testowały granice wydajności systemu, wymagając od podmiotów leczniczych dużej elastyczności, wprowadzania innowacyjnych rozwiązań oraz pogłębiania współpracy.
Wiele zmian wprowadzonych w reakcji na pojawienie się pandemii może i powinno na stałe zmienić organizację opieki zdrowotnej w Polsce. Doświadczenia i dobre praktyki sektora medycyny prywatnej, funkcjonujące przed kryzysem epidemicznym, a także rozwiązania wypracowane w czasie jego trwania, powinny zostać wykorzystane do usprawnienia całego systemu ochrony zdrowia.
Szczególne znaczenie ma tu dynamiczny rozwój telemedycyny, która w trakcie pandemii okazała się jednym z najlepszych sposobów zwiększenia wydajności systemu, zarządzania ryzykiem i zapewnienia opieki pacjentom, mimo olbrzymich braków kadrowych.
Warto podkreślić, że prywatne podmioty medyczne to istotny element całego systemu ochrony zdrowia, zwłaszcza w części ambulatoryjnej, w której stanowią ponad 90 procent całkowitej liczby świadczeniodawców. Przeznaczyły one ponad 2300 łóżek na leczenie pacjentów z Covid-19. Od początku angażowały się w przeprowadzanie testów na obecność koronawirusa, a później w realizację szczepień przeciw Covid-19. Od chwili wybuchu pandemii prywatne placówki, dzięki zmianom w organizacji pracy, zapewniały ciągłość świadczeń wszystkim pacjentom, gwarantując bezpieczeństwo zarówno im, jak i personelowi medycznemu.
Chcemy wzmacniać międzysektorową współpracę i system ochrony zdrowia
Sprawna reakcja sektora prywatnego w obliczu zagrożenia pandemicznego pokazuje, że warto z tych zasobów korzystać w całym systemie oraz podjąć dialog w celu dalszego rozwoju współpracy, mając na uwadze dobro polskich pacjentów.
Osobiście – jako prezes zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej – rekomenduję, aby wszyscy uczestnicy systemu ochrony zdrowia rozpoczęli współpracę przy tworzeniu długookresowej strategii, w której centrum będą znajdować się pacjent i jego potrzeby oraz zapewnienie wysokiej dostępności i jakości świadczeń medycznych. Konieczne jest także podjęcie szerokiej współpracy w zakresie kształcenia kadr, w tym nowych zawodów medycznych. Braki kadrowe są wyzwaniem systemowym, z którym muszą się zmierzyć wszyscy świadczeniodawcy – zarówno publiczni, jak i prywatni. Należy wypracować systemowy mechanizm oceny efektywności świadczeniodawców, który będzie zachęcał do podnoszenia jakości usług medycznych. Konieczne jest, aby cały system ochrony zdrowia skorzystał z wybranych, dobrych praktyk sektora prywatnego, którego siłą jest sprawność organizacyjna, umiejętność szacowania ryzyka, efektywność kosztowa oraz nowoczesne podejście angażujące pacjentów w dbanie o stan swojego zdrowia jako przejaw profilaktyki zachorowań.
Pandemia uwidoczniła, że duże korzyści dla pacjentów daje współpraca w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
Podsumowanie roku to jednocześnie okazja do wspólnego zastanowienia się nad największymi problemami, nad kierunkiem rozwoju systemu ochrony zdrowia, który zawsze powinien stawiać dobro pacjenta w centrum uwagi.
Miniony rok był dla nas intensywny i owocny
Zarówno pandemia, jak i aktualnie trwająca wojna w Ukrainie spowodowały włączenie w większym stopniu prywatnego sektora do polskiego systemu opieki zdrowotnej. Dobrze byłoby wykorzystać i utrwalić tę współpracę. Tak było w okresie pandemii, tak jest również obecnie, gdy stanęliśmy przed nowym wyzwaniem związanym z dużą liczbą docierających do nas uchodźców z Ukrainy.
System prywatny od lat stanowi doskonale uzupełnienie sektora publicznego i wspólne działania obu sektorów – publicznego i prywatnego – są obecnie wyjątkowo ważne.
Miniony rok był dla nas intensywny i owocny
Jakub Swadźba, prezes spółki Diagnostyka S.A.
2022 rok był dla Diagnostyki bardzo intensywnym, ale i owocnym czasem. To okres, w którym – mimo wciąż trwającej pandemii i działań podejmowanych w celu jej zwalczania – mogliśmy skoncentrować na rozwoju i wyznaczaniu nowych celów. Jasno wyznaczaliśmy kierunek, w którym Diagnostyka będzie zmierzać w kolejnych latach – w końcu to nie koronawirus dyktował warunki, a my sami.
Początek roku, mimo wielkich nadziei, nie napawał nas optymizmem, ale chyba mogę stwierdzić, że dotyczyło to całego społeczeństwa. Pierwsze miesiące 2022 roku to w dalszym ciągu walka z koronawirusem – lepiej przez nas poznanym, ale wciąż niebezpiecznym. Gdy wydawało się, że wiosna przyniesie wyczekany „powiew świeżego powietrza”, druzgocące wieści zaczęły napływać zza wschodniej granicy.
Bezprecedensowy atak Rosji na Ukrainę spowodował, że wszystkie bieżące sprawy odłożyliśmy na drugi plan, a priorytetem stało się podejmowanie działań pomocowych i opieka nad poszkodowanymi. We wszystkich punktach pobrań naszej sieci pacjenci z Ukrainy mogli skorzystać z bezpłatnych badań laboratoryjnych. Diagnostyka zaangażowała się też na innych polach – oprócz dedykowanych budżetów, zakupu sprzętu medycznego i pomocy materialnej, na ogromną pochwałę zasługują pracownicy naszej firmy, którzy koordynowali działania pomocowe w całej Polsce i organizowali zbiórki potrzebnych darów, tym samym po raz kolejny pokazując moc Diag Heroes.
Diagnostyka dla uchodźców z Ukrainy
Intensywny początek roku dał nam jednak wiele siły i motywacji do dalszego działania. Rozwój naszej działalności opiera się przede wszystkim na najwyższej jakości świadczonych usług laboratoryjnych. Aby ją zapewnić, stawiamy na najnowsze rozwiązania wiodących producentów sprzętu medycznego i zaawansowane technologie. Inwestujemy w obszary takie jak genetyka, telemedycyna, sztuczna inteligencja, dbając jednocześnie o zasady zrównoważonego rozwoju i poszukując nowych rozwiązań w zakresie odpowiedzialności społecznej.
W 2022 wydaliśmy nasz drugi Raport ESG – wyjątkowy, ponieważ w odróżnieniu od pierwszego objął już nie tylko samą spółkę, ale całą Grupę Diagnostyka – a także rozpoczynamy pracę nad trzecim. Zdajemy sobie sprawę z wyzwań stojących przed nami
w zakresie zrównoważonego rozwoju, jednak zaufanie, jakim obdarzają nas nasi pracownicy oraz pacjenci, jest powodem do dumy i silną motywacją do dalszego doskonalenia naszych usług.
Nowy Raport ESG spółki Diagnostyka
Z optymizmem myślimy o dalszym rozwoju i jesteśmy w pełni gotowi na wyzwania przyszłości. Kontynuujemy rozpoczęty w 2021 roku proces elektryfikacji floty kurierskiej i inwestujemy we własne stacje do ładowania samochodów elektrycznych. W 2022 roku otworzyliśmy też dwa nowoczesne laboratoria medyczne, w Warszawie oraz w Bielsku-Białej, przygotowujemy się do kolejnego otwarcia w Lublinie.
Laboratorium Diagnostyki z tytułem „Budowa Roku 2021”
Rozwijamy się odpowiedzialnie, z korzyścią dla naszych pracowników, pacjentów, partnerów biznesowych, inwestorów oraz społeczeństwa. Aby zagwarantować wszystkim najwyższy komfort współpracy i stały dostęp do potrzebnych informacji, w 2022 oddaliśmy do użytku nasz nowy serwis korporacyjny, prezentujący dotychczasowe osiągnięcia Diagnostyki oraz spółek naszej Grupy, na bieżąco aktualizowany w obszarze najważniejszych wydarzeń i podejmowanych aktywności.
W naszą działalność od zawsze wpisana jest również edukacja społeczeństwa. W 2022 roku podjęliśmy liczne działania, które miały na celu zwiększanie świadomości Polaków na temat profilaktyki zdrowotnej. Na wiosnę oraz na jesień, jak co roku, przygotowaliśmy ogólnopolskie kampanie profilaktyczne, w ramach których oferowaliśmy pacjentom specjalnie przygotowane na daną porę roku pakiety badań. Sezonowe kampanie profilaktyczne są na stałe wpisane do kalendarza działań naszej spółki – tegoroczne akcje to odpowiednio ich 17. oraz 18. odsłona.
Niezwykle ważna jest dla nas edukacja nie tylko pacjentów, ale również studentów i przyszłych pracowników branży medycznej. Laboratorium Centralne Diagnostyki w Warszawie realizowało zajęcia dla studentów Analityki Medycznej Wydziału Farmaceutycznego Uniwersytetu Warszawskiego, dzięki czemu przyszli diagności, pod okiem doświadczonych opiekunów z Diagnostyki, mieli okazję do rozwijania swoich umiejętności i pogłębiania zdobytej na uczelni wiedzy w największym i najnowocześniejszym laboratorium medycznym w Polsce.
Nasi pracownicy – branżowi eksperci – dzielą się wiedzą oraz doświadczeniem, które przyczynia się do doskonalenia zawodowego opiekunów medycznych (między innymi w zakresie flebotomii) w Polsce. Dr n. med. Tomasz Anyszek, pełnomocnik zarządu ds. medycyny laboratoryjnej w Diagnostyce, został powołany do zespołu ekspertów do spraw opracowania programu kursu kwalifikacyjnego dla opiekunów medycznych w ramach projektu “Rozwój kompetencji zawodowych i kwalifikacji opiekunów medycznych, odpowiadających na potrzeby epidemiologiczno-demograficzne kraju”.
Ekspert z Diagnostyki w zespole projektu REACT opiekun medyczny
Do zadań zespołu należy opracowanie programu kursu kwalifikacyjnego dla opiekunów medycznych, który między innymi przewidywał przeprowadzenie walidacji kwalifikacji i kompetencji uzyskanych w projekcie przez jego uczestników. Dla osób kształcących się na kierunku opiekun medyczny oferujemy możliwość odbycia praktyk zawodowych w placówkach Diagnostyki.
Na rok 2022 patrzę z zadowoleniem i jestem dumny z pracy całego zespołu Diagnostyki, z podejmowanych przez nas działań i z zakończonych oraz zmierzających ku końcowi inwestycji.
Nie ukrywam jednak, że na rok 2023 patrzę z jeszcze większą ciekawością. Czeka nas przede wszystkim 25-lecie spółki, które będzie idealną okazją do podsumowania dotychczasowej działalności i świętowania wspólnych sukcesów, ale też okazją do wyznaczenia nowych celów. Z niecierpliwością czekam na to, aby zacząć realizować kolejne plany i podzielić się z Państwem ich efektami.
Chcemy wzmacniać międzysektorową współpracę i system ochrony zdrowia
Mijający 2022 rok to czas szeregu wyzwań dla ochrony zdrowia w naszym kraju. Wyzwania te pozostają wspólne – zarówno dla publicznego, jak i prywatnego sektora.
Często sygnalizowanym przez opinię publiczną i nagłaśnianym przez media problemem jest niewątpliwie wzrost cen i, co za tym idzie, galopująca inflacja medyczna. To zjawisko potęguje dodatkowo coraz wyższy poziom kosztów stałych przy rosnącym zapotrzebowaniu na usługi zdrowotne.
Obserwujemy także rosnącą liczę świadczeń dostarczanych pacjentom podczas pojedynczej konsultacji medycznej. W 2022 roku mieliśmy do czynienia z częstszym niż w ubiegłym roku zlecaniem kompleksowych badań (których cena również wzrosła), znacznie większym zapotrzebowaniem na badania diagnostyczne, czy kierowaniem pacjentów na długoterminowe leczenie.
Inne przyczyny wzrostu cen, to konieczność inwestowania podmiotów leczniczych w innowacje i obszar telemedycyny, czy rosnące oczekiwania finansowe pracowników ochrony zdrowia. Chcąc odpowiedzieć na zwiększone zapotrzebowanie na usługi i jednocześnie zachować najwyższy standard leczenia pacjenta, w tym leczyć go przy użyciu nowoczesnych rozwiązań, przez wykwalifikowaną i liczniejszą kadrę, musimy liczyć się ze zwiększonymi nakładami na działalność, która przekłada się na wycenę świadczeń. Z tych powodów przewidujemy, że w 2023 roku czekają nas dalsze podwyżki w obszarze opieki zdrowotnej.
Drugim wyzwaniem, przed którym staliśmy i nadal stoimy, są niedobory kadry medycznej. W Polsce wskaźnik liczby lekarzy w przeliczeniu na liczbę mieszkańców należy do najniższych w Europie. Na tysiąc mieszkańców przypada w naszym kraju 3,3 lekarzy (dane z roku 2020), co jest jednym z najniższych wyników w tej części świata. Te niedobory wiążą się ściśle z ograniczoną dostępnością usług w sektorze zdrowia. Zwiększone zapotrzebowanie na usługi, które trudno zaspokoić, obserwują niemal wszystkie podmioty medyczne. Nowa jednostka chorobowa (jaką jest Covid-19), „popandemiczny” dług zdrowotny, ponadprzeciętnie długi sezon infekcyjny, wspomniane większe zapotrzebowanie na zaawansowane badania diagnostyczne, aż w końcu inflacja – to wszystko powoduje, że szeroko pojmowany system ochrony zdrowia w Polsce jest nadmiernie przeciążony.
Zdrowie Polaków jest jedno
Dodatkowo zapowiedzi projektu, by jeden lekarz był zatrudniony w jednym miejscu pracy, mogą pogłębić ten problem. W praktyce takie rozwiązanie, w którym lekarz deklarowałby pracę wyłącznie w jednym miejscu, w zamian za wyższe wynagrodzenie, jest bardzo ryzykowne dla funkcjonowania i wydajności całego systemu ochrony zdrowia. Budzi to także wątpliwości z perspektywy lepszego i szerszego dostępu pacjentów do opieki zdrowotnej. Aby skutecznie odpowiedzieć na zwiększone zapotrzebowanie na wizyty lekarskie i zaawansowaną diagnostykę, zachowując przy tym wysoki standard leczenia i efektywność systemu, powinniśmy w szczególny sposób zadbać o wystarczający dobór kadry medycznej. Musimy zapewnić kadrze medycznej komfort pracy i możliwość realizowania kariery zawodowej w wielu miejscach. Dlatego kluczowa jest chociażby optymalizacja ścieżki edukacyjnej kadr medycznych i jako partner prywatny jesteśmy gotowi wesprzeć sektor publiczny naszym doświadczeniem.
W rok 2023 wchodzimy z wnioskiem, że nie należy ustawać w dążeniach do umocnienia publiczno-prywatnej współpracy w ochronie zdrowia. W obliczu wspólnych dla obu sektorów wyzwań powinniśmy mówić jednym głosem, a w interesie każdego pacjenta jest wykorzystywanie naszego wzajemnego potencjału i synergiczne zaspokajanie zdrowotnych potrzeb.
Dlatego tak ważne jest wdrażanie rozwiązań i promowanie idei, które budują międzysektorową współpracę i wzmacniają system ochrony zdrowia. Z drugiej strony należy sprzeciwiać się koncepcjom, które wprowadzałyby nienaturalny podział między nami, umacniały nierówności i stereotypy, a w konsekwencji szkodziły pacjentom. I w wyrażaniu takiej zdecydowanej postawy też musimy być solidarni.
Artur Białkowski, wiceprezes Pracodawców Medycyny Prywatnej, Dyrektor Zarządzający ds. Usług Biznesowych w Medicover w Polsce
Zdrowie Polaków jest jedno
Dr Rafał Krajewski, wiceprezes zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej
Tytułowe zdanie wydaje się oczywistością, ocierającą się o banał. Ale w świetle narzucanej przez polską klasę polityczną narracji oraz – co gorsza – praktyki, takim banałem już nie jest. Rządzący z coraz większym animuszem narzucają perspektywę przeciwstawiania, stawiania w opozycji tzw. medycyny publicznej i medycyny prywatnej.
Znajduje to wyraz nie tylko w wypowiedziach prominentnych polityków ale przede wszystkim w uchwalanych aktach normatywnych. Weźmy choćby ustawę z dnia 27 października 2022 roku o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku – wsparcie otrzymają podmioty lecznicze tylko w tym zakresie, który dotyczy świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych.
W przeciwieństwie do powyższej perspektywy, zbudowanej na opozycji publicznej ochrony zdrowia i „prywaciarzy” uważam, iż częścią misją Pracodawców Medycyny Prywatnej jest zaproponowanie oraz nawet wymuszenie na klasie politycznej podejścia opartego na rzeczywistej, a nie tylko deklaratywnej perspektywie pacjenta, jego potrzeb i oczekiwań. Na konstatacji tego banalnego faktu, że zdrowie Polaków jest jedno i nie dzieli się na publiczne i prywatne.
Dla pacjenta bowiem jest rzeczą wtórną, czy uzyska świadczenie opieki zdrowotnej w placówce z logo NFZ czy bez niego; czy będą to świadczenia, za które płaci ze swej kieszeni pośrednio – odprowadzając część swoich dochodów w postaci składki zdrowotnej – czy opłaci bezpośrednio ze swej kieszeni w kasie przychodni. Pacjent zwraca się do lekarza w związku ze swoimi potrzebami zdrowotnymi i tylko część (choć jest to większa część) tych potrzeb jest zaspokajana w ramach systemu świadczeń finansowanych ze środków publicznych. Mamy bowiem i takie rodzaje świadczeń zdrowotnych, w których znaczna ilość lub nawet większość jest realizowana na zasadach komercyjnych, takie jak przykład stomatologia i protetyka (dorosły pacjent u stomatologa, potrzebujący mostka lub protezy jak widać wsparcia państwa już nie wymaga).
Prywatny rynek nieodzownym elementem systemu ochrony zdrowia
Jesteśmy przeciwni dyskryminowaniu i dyskredytowaniu prywatnego sektora ochrony zdrowia, bo w istocie dyskryminuje się pacjentów, którzy nie mogąc (z różnych zresztą powodów) uzyskać świadczeń w ramach sytemu publicznego zwracają się po kwalifikowaną pomoc świadczoną na zasadach komercyjnych. Nie wspomnę już o tym trywialnym fakcie, że przytłaczająca większość podmiotów leczniczych w ogóle są to podmioty prywatne (w tym także z grupy tych, które mają umowy z NFZ).
W obecnej dobie – i wydaje się, że nie jest to horyzont tylko kilku najbliższych miesięcy – szereg obszarów naszego życia będzie wymagało wsparcia ze strony państwa. To wsparcie nie może być jednakowoż wybiórcze, selektywne i dyskryminujące.
Szanowna Klaso Polityczna – jeśli w sposób rzeczywisty a nie tylko deklaratywny chcesz wspierać pacjenta to wspieraj wszelkie działania i wszelkie formy działalności, które są związane z zaspokojeniem jego potrzeb zdrowotnych a nie tylko te, które objęte są umowami z NFZ.