windows 10 pro office 2019 pro office 365 pro windows 10 home windows 10 enterprise office 2019 home and business office 2016 pro windows 10 education visio 2019 microsoft project 2019 microsoft project 2016 visio professional 2016 windows server 2012 windows server 2016 windows server 2019 Betriebssysteme office software windows server https://softhier.com/ instagram takipçi instagram beğeni instagram görüntüleme instagram otomatik beğeni facebook beğeni facebook sayfa beğenisi facebook takipçi twitter takipçi twitter beğeni twitter retweet youtube izlenme youtube abone instagram

MBA: zarządzanie finansami w jednostkach ochrony zdrowia

Autor:
6 października 2012

Warszawska Uczelnia Łazarskiego zaprasza na specjalistyczny moduł menedżerski w programie MBA w ochronie zdrowia dotyczący zarządzania finansami w jednostkach ochrony zdrowia. Moduł rozpoczyna się 13 października 2012 roku.

Efektywne zarządzanie finansami w publicznych i niepublicznych jednostkach systemu ochrony zdrowia wymaga od zarządzających ustawicznego kształcenia oraz nieustannego śledzenia zmian zachodzących w tym sektorze.

Strategiczne zmiany po stronie płatnika – odejście od budżetowego systemu finansowania jednostek ochrony zdrowia, zastosowanie różnych wariantów kontraktowania świadczeń: przez samodzielne kasy chorych, następnie likwidację niezależnych płatników i utworzenie centralnego Narodowego Funduszu Zdrowia – spowodowały, że sektor ochrony zdrowia powszechnie uznawany jest za trudny do prognozowania, zmienny i cechujący się wysokim poziomem ryzyka inwestycyjnego. Obecnie stoimy przed kolejną zmianą systemową: likwidacją centralnego płatnika i powrotem do regionalizacji.

Mimo braku stabilności z roku na rok w Polsce powstaje coraz więcej nowych zakładów opieki zdrowotnej, także kapitał  międzynarodowy,  wykazuje znaczące zainteresowanie inwestycjami w polską infrastrukturę medyczną, zwiększając konkurencję na rynku usług zdrowotnych.

Ostatnie strategiczne zmiany w systemie finansowania świadczeń opieki zdrowotnej to wprowadzenie w 2008 r. systemu Jednorodnych Grup Pacjentów. Placówki ochrony zdrowia muszą się też zmierzyć z konsekwencjami tzw. ustawy refundacyjnej, której główne założenia weszły w życie w styczniu i lipcu 2012 roku. W 2013 roku system może czekać rewolucja wynikająca z zastosowania przepisów ustawy o działalności leczniczej – de facto wymuszające w niektórych wypadkach przekształcenie szpitali w spółki. Ustawa ta jeszcze zwiększa wagę sprawnego zarządzania finansami w ochronie zdrowia i prawidłowe prowadzenie rachunku kosztów.

Wpływ na sektor ochrony zdrowia może mieć też obowiązek wypłacania odszkodowań za zdarzenia medyczne wynikający z uchwalonej w 2011 roku ustawy o prawach pacjenta.

Dla zarządzających finansami w jednostkach ochrony zdrowia – zarówno po stronie płatnika jak i świadczeniodawców – prawdziwym wyzwaniem jest  zrozumienie filozofii nowych narzędzi i dostosowanie organizacji pracy w zakładach do zmienionych warunków.

Wyzwaniem dla menedżerów wciąż pozostaje transgraniczna opieka zdrowotna oraz tzw. turystyka medyczna. W sposób coraz bardziej zauważalny wpływają one na funkcjonowanie polskiego sektora opieki zdrowotnej, szczególnie w rejonach przygranicznych. W perspektywie kilku lat dyrektywa UE „pacjenci bez granic” może zmienić sytuację polskich jednostek ochrony zdrowia, szczególnie tych, które świadczą usługi ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. Przygotowanie się do zmian to nowe wyzwanie dla zarządzających.

Gospodarka lekiem, informatyzacja to kolejne obszary w których efektywne zarządzanie przynosi wymierne korzyści finansowe.
Audyty i kontrole to nie tylko obszary ryzyka dla zarządzających, ale także narzędzia dostarczające  informacji, które mogą mieć zasadniczy wpływ  na podniesienie jakości zarządzania w jednostkach ochrony zdrowia.    

Wykłady stanowić będą kompilację wiedzy z zakresu zdrowia publicznego, ekonomii i prawa, a informacje teoretyczne będą uzupełnione przykładami z bogatej praktyki zawodowej wykładowców. Koncentracja na praktycznych aspektach zagadnień i najnowszych istotnych zmianach w otoczeniu prawnym jednostek ochrony zdrowia to najważniejsze cele szkolenia.
   
EFEKTY KSZTAŁCENIA(Wiedza /umiejętności  jakie zdobędzie słuchacz) :

Po ukończeniu modułu słuchacz będzie posiadał wiedzę na temat:

• systemów  opieki zdrowotnej w Europie i na świecie,
• istotnych aspektów prawa unijnego  dotyczącego sektora ochrony zdrowia,
• wydatków publicznych i prywatnych związanych z finansowaniem opieki zdrowotnej,
• podstaw  funkcjonowania i  działalności Narodowego Funduszu Zdrowia,
• roli kluczowych podmiotów działających w sektorze ochrony zdrowia w kontekście procesów konsolidacji rynku usług zdrowotnych,
• metod analizy sytuacji finansowej podmiotów leczniczych,
• nowoczesnych metod dotyczących obliczaniu  kosztów świadczeń opieki zdrowotnej,
• zadłużenia sektora ochrony zdrowia,
• systemów informatycznych  w systemie ochrony zdrowia,
• zasad dotyczących gospodarki lekiem,
• modeli Partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) w ochronie zdrowia,
• procedur dotyczących  prowadzenia kontroli w podmiotach leczniczych, 
• prywatnych i dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych,
• zasad organizacji udzielania świadczeń w podmiocie leczniczym,
• form zatrudnienia pracowników w podmiotach leczniczych.

Po ukończeniu modułu słuchacz będzie posiadał umiejętności:

• dokonywania analizy konsekwencji implementacji prawa unijnego do polskiego systemu prawnego obowiązującego w sektorze ochrony zdrowia,
• dokonywania analizy perspektyw rozwoju rynku świadczeń opieki zdrowotnych   finansowanych ze środków publicznych,
• stosowania praktycznych i efektywnych zasad w kontraktowaniu, finansowaniu i rozliczaniu świadczeń opieki zdrowotnej,
• korzystania z narzędzi finansowych podnoszących efektywność wykorzystania zasobów,
• posługiwania się nowoczesnymi  metodami dotyczącymi  obliczania  kosztów świadczeń opieki zdrowotnej,
• stosowania narzędzi w efektywnym procesie zarządzania długiem i konsolidacji zadłużenia,
• wdrażania i zarządzania  systemem IT,
• prowadzenia  symulacji zarządczych w jednostce ochrony zdrowia,
• efektywnego gospodarowania  lekiem w podmiocie leczniczym,
• wdrażania projektów PPP,
• zasad postępowania w trakcie kontroli podmiotu prowadzącego działalność leczniczą,
• kontraktowania świadczeń w ramach ubezpieczeń prywatnych,
• stosowania efektywnych  narzędzi  w   organizacji udzielania świadczeń opieki zdrowotnej,
• zarządzania systemem wynagradzania w podmiotach leczniczych.


ADRESACI STUDIÓW:

Dyrektorzy i inna kadra zarządzająca publicznymi i niepublicznymi podmiotami leczniczymi, pracownicy urzędów administracji samorządowej, przedstawiciele samorządów zawodów medycznych, pracownicy innych instytucji i organizacji działających na rynku ochrony zdrowia – lokalnych i centralnych struktur płatnika, firmy ubezpieczeniowe.

METODYKA ZAJĘĆ:

Wykład, analiza aktów prawnych i dokumentów źródłowych, studia przypadków, dyskusje, warsztaty.

FORMA ZALICZENIA:

Egzamin pisemny w formie testu.


SZCZEGÓŁOWY PROGRAM MODUŁU (86 godz.):

1) Systemy  opieki zdrowotnej w Europie i na świecie (4 godz.)
• Wady i zalety poszczególnych systemów finansowania i rozliczania świadczeń opieki zdrowotnej – wpływ sposobu finansowania na realizację i dostępność do świadczeń,
• Przykłady dopłat pacjentów do świadczeń zdrowotnych finansowanych przez ubezpieczycieli  – element finansowania świadczeń opieki zdrowotnej na przykładzie wybranych krajów Unii Europejskiej,
• Konsekwencje  implementacji niektórych dyrektyw UE dla systemu ochrony zdrowia w Polsce.

Wykładowca: dr n. med. Piotr Warczyński

2) Finansowanie ochrony zdrowia w Polsce w kontekście ustawy o działalności leczniczej (6 godz.)
- Finansowanie ze środków publicznych
- Finansowanie ze środków niepublicznych (abonament medyczne, opłaty pacjentów za „usługi ponadstandardowe”, przepisy prawne regulujące usługi finansowe)

Wykładowca: dr n. med. Piotr Warczyński

3) Zasady finansowania i rozliczania świadczeń opieki zdrowotnej w Polsce (6 godz.)
• Stawka kapitacyjna i współczynniki epidemiologiczne oraz zadaniowe w podstawowej opiece zdrowotnej,
• System Jednorodnych Grup Pacjentów w leczeniu szpitalnym i rehabilitacji, perspektywa wprowadzenia JGP do rozliczeń ambulatoryjnej opieki specjalistycznej i konsekwencje dla świadczeniodawców,
• Finansowanie opieki długoterminowej i hospicyjnej; świadczenia udzielane w warunkach domowych,
• Metody  stosowane przez płatnika w celu stymulacji i ograniczeniu podaży świadczeń zdrowotnych.
 
Wykładowca: dr n. med. Jacek Grabowski

4) Prawne aspekty kontraktowania i rozliczania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (4 godz.)
• Praktyczne aspekty udziału w postępowaniach o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej- konkursy, rokowania, negocjacje, podpisywanie umów,
• Ofertowanie – wymogi dla oferentów,
• Rozliczanie umów – przesunięcia środków, rozliczanie nadwykonań – ugoda czy proces,
• Wprowadzenie koszyka świadczeń gwarantowanych - konsekwencje dla świadczeniodawców, płatnika i pacjentów.

Wykładowca: Adam Twarowski

5) Opieka koordynowana - procesy konsolidacji oraz integracji opieki zdrowotnej (6 godz.)
• Doświadczenia międzynarodowe i ich wpływ na rynek usług zdrowotnych w Polsce
• Ewolucja wybranych płatników publicznych i prywatnych
• Efekty skali, łańcuch wartości, koordynacja i zarządzanie w ochronie zdrowia,
• Cele w organizacji i strategii świadczeniodawców,
•  Role interesariuszy na rynku usług medycznych
  
    Wykładowca: dr Adam Kozierkiewicz

6) Przychody i koszty w jednostce ochrony zdrowia-analiza ekonomiczna
(4 godz.)
• Płynność, rentowność, aktywność, wypłacalność – wskaźniki analizy finansowej,
• Przychody i koszty jednostek ochrony zdrowia- ewidencja, kwalifikacja i identyfikacja, 
• Koszty (zmienne, stałe, bezpośrednie, działalności pomocniczej) jednostek ochrony zdrowia,
• Narzędzia finansowe podnoszące efektywność wykorzystania zasobów.

Wykładowca: Halina Depcik

7) Rachunek kosztów świadczeń opieki zdrowotnej  (4 godz.)
• Metodologia liczenia kosztów świadczeń opieki zdrowotnej,
• Wycena świadczeń a rentowność procedur medycznych,
• Narzędzia zarządcze  wpływające na  efektywność kosztową procedur medycznych,
• Metody monitorowania kosztów świadczeń opieki zdrowotnej.

Wykładowca: Marek Wesołowski

8)  Zarządzanie długiem w jednostce ochrony zdrowia (4 godz.)
• Analiza zadłużenia sektora ochrony zdrowia,
• Konsekwencje narastania  długu dla jednostki ochrony zdrowia,
• Narzędzia w efektywnym procesie zarządzania długiem,
• Konsolidacja zadłużenia.  

Wykładowca: Marek Wójtowicz 

9) Transgraniczna opieka  - aspekty finansowe i rozliczeniowe (4 godz.)
• Zasady finansowania i rozliczania leczenia na terenie UE – leczenie w stanach nagłych versus leczenie planowe, procedura uzyskiwania zgody Prezesa NFZ na sfinansowanie planowego leczenia za granicą (rola zakładu opieki zdrowotnej w procedurze uzyskania zgody na finansowanie planowego leczenia za granicą), 
• Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego – nowe zasady wydawania dokumentu, ograniczenia i możliwości korzystania ze świadczeń na podstawie EKUZ,
• Turystyka medyczna – nowe możliwości uzyskania przychodów przez zakłady opieki zdrowotnej – nowe możliwości i formalne ograniczenia i zagrożenia,
• Dyrektywa ,,pacjenci bez granic”  praktyczny  wpływ na rozwój sektora ochrony zdrowia.

Wykładowca: Jerzy Gryglewicz


10) Efektywne zarządzanie systemami informatycznym w placówce ochrony zdrowia (4 godz.)
• Systemy informatyczne w systemie ochrony zdrowia,
• Rozwiązania informatyczne dla świadczeniodawców na rynku polskim,
• Wdrażanie i zarządzanie  systemem IT,
• Praktyczne przykłady korzyści  wdrożenia systemów IT,
• Pozyskiwanie środków zewnętrznych na finansowanie IT.

Wykładowca: Anna Wójcik


11) Efektywne narzędzia w   organizacji udzielania świadczeń opieki zdrowotnej (4 godz.)
• Organizacja udzielania świadczeń w poszczególnych rodzajach,
• Optymalizacja czasu pracy personelu medycznego,
• Procedura i zasady weryfikacji prawa do świadczeń w ramach NFZ,
• Listy oczekujących – praktyczne aspekty prowadzenia list.

Wykładowca: Małgorzata Zaława-Dąbrowska

12) Planowanie i symulacje zarządcze w jednostce ochrony zdrowia (4 godz.)
• Metodologia zbierania, przetwarzania i raportowania informacji o kosztach,
• Wykorzystywanie narzędzi rachunkowości zarządczej w praktyce:
- analizy wskaźnikowe
- analizy porównawcze
• Metodologia budżetowania zadań i kosztów,
• Controlling, strategiczna karta wyników,
• Praktyczne zastosowanie informatycznych narzędzi wspomagających (oprogramowanie Business Intelligence).

Wykładowca: Marek Wesołowski

13) Gospodarka lekiem w zakładzie opieki zdrowotnej (4 godz.)
• Zasady finansowanie i rozliczania  produktów leczniczych w jednostce ochrony zdrowia  (Leki recepturowe, programy terapeutyczne, chemioterapia, próbki leków, „leki charytatywne”),
• Apteka szpitalna - receptariusz, współpraca z oddziałami, 
• Badania kliniczne – możliwości pozyskania środków finansowych dla szpitala,  
• Przedstawiciel farmaceutyczny w szpitalu (procedury, finansowanie spotkań).

Wykładowca: Maciej Bogucki


14) Partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) (4 godz.)
• Podstawy prawne PPP,
• Perspektywy rozwoju formuły PPP w ochronie zdrowia,
• PPP przykłady rozwiązań  światowych,
• PPP w Polsce (analiza przypadku).

Wykładowca: Marta Piotrowska 

15) Kontrole w zakresie zarządzanie i gospodarki  finansowej w jednostkach ochrony zdrowia w kontekście (4 godz.)

• Zasady prowadzenia kontroli w podmiotach prowadzących działalność leczniczą   przez NIK ,NFZ, MZ, sanepid, nadzór farmaceutyczny i inne,
• Kontrole koordynowane i interwencyjne,
• Wyniki kontroli  NIK – analiza przypadków,
• Wyniki kontroli NFZ- analiza przypadków.

Wykładowca: Jerzy Gryglewicz

16) Prywatne i dodatkowe ubezpieczenia zdrowotne (4 godz )

• Rodzaje prywatnych i dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych,
• Ubezpieczenia prywatne na świecie - wybrane przykłady,
• Rynek ubezpieczeń dodatkowych w Polsce,
• Kontraktowanie świadczeń w ramach ubezpieczeń prywatnych.

Wykładowca: Witold Paweł Kalbarczyk

17) Zarządzanie systemem wynagradzania w podmiotach leczniczych (4 godz.)
• Formy zatrudnienia w podmiotach leczniczych,
• Istotne aspekty prawne związane z zatrudnieniem pracowników,
• Systemy motywacyjne.

Wykładowca: Jarosław Kozera

18) Frazeologia języka angielskiego (10 godz.)


KADRA WYKŁADOWCÓW:

Halina Depcik - absolwentka Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, praca mgr w Katedrze Rachunkowości, obecnie Naczelnik Wydziału Finansów i Funduszy Zagranicznych w Biurze Polityki Zdrowotnej Urzędu m.st. Warszawy. Poprzednio przez ok. 3 lat prezes zarządu w średniej wielkości zakładzie przetwórstwa żywności,
a wcześniej wieloletni praktyk w służbach finansowo-księgowych, również na stanowisku głównego księgowego oraz specjalisty ds. restrukturyzacji, w firmach o kapitale prywatnym i mieszanym.

Dr n. med. Jacek Grabowski – ekspert z zakresu zdrowia publicznego, systemów informacyjnych oraz zarządzania w ochronie zdrowia, od 2009 r. Kanclerz Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, w latach 2006-2009 Zastępca Prezesa ds. Medycznych NFZ,  były Dyrektor Łódzkiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ, w latach 2003-2005 pełnił funkcję zastępcy dyrektora Wydziału Zdrowia Publicznego Urzędu Miasta Łodzi  oraz głównego specjalisty Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia w  Warszawie.


Jerzy Gryglewicz - lider Modułu - Uczelnia Łazarskiego – lekarz, absolwent studiów podyplomowych z zarządzania jednostkami służby zdrowia na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz  aplikacji  Najwyższej Izby Kontroli. Były Zastępca Dyrektora ds. Klinicznych Instytutu Reumatologii w Warszawie, Zastępca Dyrektora Biura Polityki Zdrowotnej Urzędu miasta stołecznego Warszawy, główny specjalista w Departamencie Świadczeń Opieki Zdrowotnej i Departamencie Kontroli Wewnętrznej centrali NFZ. Doradca firm audytorskich i konsultingowych. Ekspert i uczestnik obrad ,,Białego Szczytu” i „Okrągłego Stołu w Ochronie Zdrowia”, były doradca międzyresortowego Zespołu ds. Rozwiązań Systemowych w Ochronie Zdrowia;

Dr Adam Kozierkiewicz – lekarz medycyny, pracownik Instytutu Zdrowia Publicznego Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, prezes spółki Wspólny Rynek Medyczny Sp z o.o. Był Dyrektorem Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, Wicedyrektorem i Dyrektorem Departamentu Informatyki Ministerstwa Zdrowia (w latach 1998-2001). Od maja 2006 r. jest Dyrektorem Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Prywatnej Służby Zdrowia. Jest autorem i współautorem wielu prac badawczych i wdrożeniowych z obszaru zarządzania w ochronie zdrowia, systemów informacyjnych i zdrowia publicznego, w tym: adaptacji i wdrożenia systemów klasyfikacyjnych chorób i procedur medycznych (ICD-10, ICD-9-CM), koncepcji i wdrożenia systemu informatycznego (ADT i Apteka szpitalna) w 266 szpitalach w ramach projektu Banku Światowego, systemu rejestru zakładów opieki zdrowotnej i in. Był autorem i uczestnikiem projektów poświeconych standardom w opiece zdrowotnej (projekty "koszykowe") realizowanych przez Ministerstwo Zdrowia w latach 1999-2001. Od 2002 roku prowadzi działalność konsultingową i szkoleniową w sektorze ochrony zdrowia w dziedzinie organizacji, ekonomiki zdrowia, statystyki i systemów informacyjnych. Wśród jego klientów znajdują się takie instytucje jak Ministerstwo Zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia, Komisja Europejska, Europejski Bank Inwestycyjny, Bank Światowy, Georgetown University i inne.


Adam Twarowski - radca prawny, legislator (ukończona aplikacja legislacyjna w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów), w latach 1994 - 2006 pracował w administracji rządowej, jako radca prawny, m.in. w Ministerstwie Finansów Ministerstwie Zdrowia oraz Narodowym Funduszu Zdrowia, w tym ostatnim był od 2003 roku Dyrektorem Biura Rady a od 2005 roku jednocześnie oraz Dyrektorem Biura Prawnego. Od 2007 roku wspólnik w Kancelarii Prawnej Twarowski i Wspólnicy Sp. k., gdzie zajmuje się doradztwem prawnym oraz zastępstwem procesowym w postępowaniach przez Zespołami Arbitrów/Krajową Izbą Odwoławczą oraz sądami powszechnymi, a także w przygotowywanie analiz i opinii prawnych w sprawach z zakresu zamówień publicznych, finansów publicznych oraz prawa medycznego i ochrony zdrowia. W trakcie pracy w Narodowym Funduszu Zdrowia aktywnie uczestniczył w procesie organizacji kontraktowania świadczeń opieki zdrowotnej, poczynając od prac nad projektami zarządzeń Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w tym zakresie, kończąc na przygotowywaniu decyzji administracyjnych rozpatrujących odwołania świadczeniodawców oraz reprezentując NFZ w związanych z tym postępowaniach sądowo-administracyjnych.  Specjalizuje się w zamówieniach publicznych, finansach publicznych, odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych, prawie cywilnym oraz w prawnej problematyce ochrony zdrowia i usług medycznych. Autor opracowań z zakresu prawa zamówień publicznych (na którym wzorowana jest procedura kontraktowania świadczeń opieki zdrowotnej), wykładowca na licznych szkoleniach z zakresu prawa medycznego, finansów publicznych oraz zamówień publicznych. Członek Polskiego Towarzystwa Legislacji.

Dr n. med. Piotr Warczyński – lekarz - specjalista chorób wewnętrznych, doktorat z gastroenterologii. Ukończył studia podyplomowe: Biznesu i zarządzania - Wyższa Szkoła Handlu i Finansów Międzynarodowych, Zarządzania jakością - Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania, Studium Edukacji Ekonomicznej - Szkoła Główna Handlowa; Obecnie Dyrektor Departamentu Organizacji Ochrony Zdrowia w Ministerstwie Zdrowia, zastępujący Dyrektora Generalnego, Wiceprzewodniczący Rady Akredytacyjnej Ministra Zdrowia, Wykładowca Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego;  Współtwórca ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji (2004), projektu nowej ustawy o zakładach opieki zdrowotnej (2007), pakietu ustaw zawetowanych przez Prezydenta w 2008 r., „Planu B”, projektu ustawy o działalności leczniczej i kilkunastu nowelizacji ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.

Anna Wójcik - Menedżer, PricewaterhouseCoopers (PwC) Warszawa. Absolwentka Studiów Podyplomowych na Wydziale Matematyki Uniwersytetu Łódzkiego, Magister Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości im. Koźmińskiego, absolwentka Prywatnej Wyższej Szkoły Biznesu i Administracji w Warszawie. Posiada certyfikat PRINCE2 Foundation oraz ITIL Foundation, MSP, TOGAF. Specjalizuje się w doradztwie w zakresie zarządzania projektami  informatycznymi i ryzykiem projektowym. Przed dołączeniem do zespołu PwC zdobyła doświadczenie pracując w strukturach Narodowego Funduszu Zdrowia oraz w firmach informatycznych TETA i Apexim, gdzie nadzorowała i uczestniczyła w wielu projektach wdrożeniowych z różnych dziedzin.

Marek Wójtowicz  absolwent Akademii Medycznej w Lublinie, specjalista chirurgii ogólnej II stopnia oraz absolwentem Podyplomowego Studium Ekonomiki Zdrowia Uniwersytetu Warszawskiego, Project Hope Executive Management Training Program (USA) i Podyplomowego Studium Zarządzania Opieką Zdrowotną dla Dyrektorów Szpitali.
Od roku 2006 jest członkiem Rady Doradczej Stowarzyszenia Menedżerów Opieki Zdrowotnej- STOMOZ. W poprzednich latach był prezesem (1994-2006) i wiceprezesem (1992-1994) Zarządu Głównego STOMZOZ. Ponadto pełnił funkcje p.o. dyrektora Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ (2008), dyrektora Lubelskiego Oddziału NFZ (2006-2008), dyrektora medycznego i dyrektora SP ZOZ w Puławach (2006) oraz dyrektora medycznego Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Lublinie (2009). Był również konsultantem Prezydenta RP ds. opieki zdrowotnej (2003-2005) oraz ekspertem w projektach edukacyjnych PHARE, Banku Światowego i Ministerstwa Zdrowia. W latach 2000-2006 był autorem i kierownikiem Programu Stypendialnego: Quality, Accreditation, Scholarships - QAS realizowanego ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Jest stałym, wieloletnim publicystą czasopism medycznych: Służba Zdrowia (Warszawa) i Ogólnopolski Przegląd Medyczny (Katowice) oraz wykładowcą  Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie, Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Uniwersytetu Gdańskiego i Medycznego Uniwersytetu Warszawskiego.
Od 2009 roku działa w branży finansującej rynek usług zdrowotnych. Jest członkiem Rad Nadzorczych Magellan S.A. i MedFinance S.A.

Witold Paweł Kalbarczyk, lekarz i menedżer, ekspert ochrony zdrowia. Absolwent Akademii Medycznej w Warszawie, a następnie licznych kursów z zakresu zarządzania w ochronie zdrowia oraz ubezpieczeń. Uczestnik, a następnie wykładowca i/lub menedżer kursów zarządzania w ochronie zdrowia Project HOPE, ETOS, PHARE, Leonardo da Vinci. W roku 1993 współautor programu reformy ochrony zdrowia w Polsce opartego o zasady koordynowanej opieki medycznej i doświadczenia amerykańskich organizacji HMO. W roku 2008 współautor propozycji Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) dotyczących zmian w systemie finansowania ochrony zdrowia w Polsce uwzględniających konkurencję płatników i udział firm ubezpieczeniowych w zarządzaniu środkami publicznymi na zdrowie. Posiada ponad 10-letnie doświadczenie na rynku ubezpieczeniowym i emerytalnym zdobyte w spółkach z udziałem kapitału zagranicznego. Zajmował się rozwojem i zarządzaniem produktów ubezpieczeniowych (majątkowe, na życie, emerytalne i zdrowotne), analizami rynku i marketingiem, a także wsparciem sprzedaży produktów ubezpieczeniowych. Ma także kilkuletnie doświadczenie w zakresie PR i Public Affairs w ochronie zdrowia zdobyte w firmie Burson-Marsteller. Posiada rozległą wiedzę na temat rynku ubezpieczeń na życie na świecie, rynku ubezpieczeń emerytalnych w Europie Centralnej oraz funkcjonowania systemów ochrony zdrowia w Polsce i na świecie. Pracował na kierowniczych stanowiskach m.in. w TUW TUW, Norwich Union/Sampo, ING Nationale-Nederlanden i PZU Życie S.A.. W latach 1996-2000 członek Zarządu, a następnie Prezes Zarządu Fundacji Wspierania Ubezpieczeń Wzajemnych. W latach 2000-2003 członek Rady Doradczej programu pomocowego dla systemu ochrony zdrowia Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Były Przewodniczący Komisji Ubezpieczeń Zdrowotnych i Wypadkowych oraz doradca Zarządu PIU. Członek Rady Nadzorczej EMC S.A. Jeden z inicjatorów, a następnie członek Rady Programowej Forum Ochrony Zdrowia na Forum Ekonomicznym w Krynicy. Współautor i jeden z redaktorów naukowych książki “Ubezpieczenia zdrowotne a koszyki świadczeń zdrowotnych. Przegląd rozwiązań”. Wykładowca szkoleń i studiów podyplomowych Akademii Leona Koźmińskiego, Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej, Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego oraz firmy Insurance Meeting Point. Obecnie prowadzi działalność doradczą w ochronie zdrowia samodzielnie lub we współpracy z polskimi i międzynarodowymi firmami doradczymi.

Marek Wesołowski - lekarz chirurg, ekspert rynku medycznego w dziedzinie zarządzania i technologii informacyjnych. Doświadczenie we wdrażaniu i użyciu systemów zarządczych w wielu szpitalach w kraju i za granicą. Promotor benchmarkingu i analizy businessowej w ochronie zdrowia. Twórca medycznej firmy informatycznej UHC. Prezes firmy SGA zajmującej się oceną efektywności w ochronie zdrowia

 

ORGANIZACJA ZAJĘĆ:
• Zajęcia rozpoczynają się 13 października 2012 r., odbywają się w trybie sobotnio-niedzielnym;
• Terminy kolejnych sesji to: 13-14.10.2012; 20-21.10.2012; 17-18.11.2012; 01-02.12.2012; 15-16.12.2012.
Harmonogram zajęć przygotowany zostanie po zakończeniu procesu rekrutacji.

ZASADY REKRUTACJI:
• Kandydaci muszą posiadać dyplom licencjata, magistra,
• Należy złożyć komplet wymaganych dokumentów.

WYMAGANE DOKUMENTY:
• wypełniony formularz zgłoszeniowy
• CV
• odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych
• kserokopia dowodu osobistego
• 2 fotografie
• kserokopia dowodu wniesionej opłaty za studia

OPŁATY:
• Czesne wynosi 3.500 zł za cały program - płatne jednorazowo
• Istnieje możliwość płatności ratalnej
• Czesne płatne w dwóch ratach wynosi: 2*1.850 zł = 3.700 zł
• Czesne płatne w czterech ratach wynosi: 4* 975 zł = 3.900 zł
• Absolwentów Uczelni Łazarskiego przysługuje 20% zniżki
Konto bankowe, na które można dokonywać wpłat:
Uczelnia Łazarskiego PKO BP XVI O/Warszawa
36 1020 1169 0000 8402 0015 4146
tytułem „moduł finansowy”

BIURO REKRUTACJI:
Uczelnia Łazarskiego
02 – 662 Warszawa ul. Świeradowska 43
p. 56, sektor D.
tel. 22 54 35 322 (poniedziałki-piatki w godz. 10.00-16.00)
mail: ckp@lazarski.pl

 

 


Warszawska Uczelnia Łazarskiego zaprasza na specjalistyczny moduł menedżerski w programie MBA w ochronie zdrowia dotyczący zarządzania finansami w jednostkach ochrony zdrowia. Moduł rozpoczyna się 13 października 2012 roku.

Efektywne zarządzanie finansami w publicznych i niepublicznych jednostkach systemu ochrony zdrowia wymaga od zarządzających ustawicznego kształcenia oraz nieustannego śledzenia zmian zachodzących w tym sektorze.

Strategiczne zmiany po stronie płatnika – odejście od budżetowego systemu finansowania jednostek ochrony zdrowia, zastosowanie różnych wariantów kontraktowania świadczeń: przez samodzielne kasy chorych, następnie likwidację niezależnych płatników i utworzenie centralnego Narodowego Funduszu Zdrowia – spowodowały, że sektor ochrony zdrowia powszechnie uznawany jest za trudny do prognozowania, zmienny i cechujący się wysokim poziomem ryzyka inwestycyjnego. Obecnie stoimy przed kolejną zmianą systemową: likwidacją centralnego płatnika i powrotem do regionalizacji.

Mimo braku stabilności z roku na rok w Polsce powstaje coraz więcej nowych zakładów opieki zdrowotnej, także kapitał  międzynarodowy,  wykazuje znaczące zainteresowanie inwestycjami w polską infrastrukturę medyczną, zwiększając konkurencję na rynku usług zdrowotnych.

Ostatnie strategiczne zmiany w systemie finansowania świadczeń opieki zdrowotnej to wprowadzenie w 2008 r. systemu Jednorodnych Grup Pacjentów. Placówki ochrony zdrowia muszą się też zmierzyć z konsekwencjami tzw. ustawy refundacyjnej, której główne założenia weszły w życie w styczniu i lipcu 2012 roku. W 2013 roku system może czekać rewolucja wynikająca z zastosowania przepisów ustawy o działalności leczniczej – de facto wymuszające w niektórych wypadkach przekształcenie szpitali w spółki. Ustawa ta jeszcze zwiększa wagę sprawnego zarządzania finansami w ochronie zdrowia i prawidłowe prowadzenie rachunku kosztów.

Wpływ na sektor ochrony zdrowia może mieć też obowiązek wypłacania odszkodowań za zdarzenia medyczne wynikający z uchwalonej w 2011 roku ustawy o prawach pacjenta.

Dla zarządzających finansami w jednostkach ochrony zdrowia – zarówno po stronie płatnika jak i świadczeniodawców – prawdziwym wyzwaniem jest  zrozumienie filozofii nowych narzędzi i dostosowanie organizacji pracy w zakładach do zmienionych warunków.

Wyzwaniem dla menedżerów wciąż pozostaje transgraniczna opieka zdrowotna oraz tzw. turystyka medyczna. W sposób coraz bardziej zauważalny wpływają one na funkcjonowanie polskiego sektora opieki zdrowotnej, szczególnie w rejonach przygranicznych. W perspektywie kilku lat dyrektywa UE „pacjenci bez granic” może zmienić sytuację polskich jednostek ochrony zdrowia, szczególnie tych, które świadczą usługi ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. Przygotowanie się do zmian to nowe wyzwanie dla zarządzających.

Gospodarka lekiem, informatyzacja to kolejne obszary w których efektywne zarządzanie przynosi wymierne korzyści finansowe.
Audyty i kontrole to nie tylko obszary ryzyka dla zarządzających, ale także narzędzia dostarczające  informacji, które mogą mieć zasadniczy wpływ  na podniesienie jakości zarządzania w jednostkach ochrony zdrowia.    

Wykłady stanowić będą kompilację wiedzy z zakresu zdrowia publicznego, ekonomii i prawa, a informacje teoretyczne będą uzupełnione przykładami z bogatej praktyki zawodowej wykładowców. Koncentracja na praktycznych aspektach zagadnień i najnowszych istotnych zmianach w otoczeniu prawnym jednostek ochrony zdrowia to najważniejsze cele szkolenia.
   
EFEKTY KSZTAŁCENIA(Wiedza /umiejętności  jakie zdobędzie słuchacz) :

Po ukończeniu modułu słuchacz będzie posiadał wiedzę na temat:

• systemów  opieki zdrowotnej w Europie i na świecie,
• istotnych aspektów prawa unijnego  dotyczącego sektora ochrony zdrowia,
• wydatków publicznych i prywatnych związanych z finansowaniem opieki zdrowotnej,
• podstaw  funkcjonowania i  działalności Narodowego Funduszu Zdrowia,
• roli kluczowych podmiotów działających w sektorze ochrony zdrowia w kontekście procesów konsolidacji rynku usług zdrowotnych,
• metod analizy sytuacji finansowej podmiotów leczniczych,
• nowoczesnych metod dotyczących obliczaniu  kosztów świadczeń opieki zdrowotnej,
• zadłużenia sektora ochrony zdrowia,
• systemów informatycznych  w systemie ochrony zdrowia,
• zasad dotyczących gospodarki lekiem,
• modeli Partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) w ochronie zdrowia,
• procedur dotyczących  prowadzenia kontroli w podmiotach leczniczych, 
• prywatnych i dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych,
• zasad organizacji udzielania świadczeń w podmiocie leczniczym,
• form zatrudnienia pracowników w podmiotach leczniczych.

Po ukończeniu modułu słuchacz będzie posiadał umiejętności:

• dokonywania analizy konsekwencji implementacji prawa unijnego do polskiego systemu prawnego obowiązującego w sektorze ochrony zdrowia,
• dokonywania analizy perspektyw rozwoju rynku świadczeń opieki zdrowotnych   finansowanych ze środków publicznych,
• stosowania praktycznych i efektywnych zasad w kontraktowaniu, finansowaniu i rozliczaniu świadczeń opieki zdrowotnej,
• korzystania z narzędzi finansowych podnoszących efektywność wykorzystania zasobów,
• posługiwania się nowoczesnymi  metodami dotyczącymi  obliczania  kosztów świadczeń opieki zdrowotnej,
• stosowania narzędzi w efektywnym procesie zarządzania długiem i konsolidacji zadłużenia,
• wdrażania i zarządzania  systemem IT,
• prowadzenia  symulacji zarządczych w jednostce ochrony zdrowia,
• efektywnego gospodarowania  lekiem w podmiocie leczniczym,
• wdrażania projektów PPP,
• zasad postępowania w trakcie kontroli podmiotu prowadzącego działalność leczniczą,
• kontraktowania świadczeń w ramach ubezpieczeń prywatnych,
• stosowania efektywnych  narzędzi  w   organizacji udzielania świadczeń opieki zdrowotnej,
• zarządzania systemem wynagradzania w podmiotach leczniczych.

ADRESACI STUDIÓW:

Dyrektorzy i inna kadra zarządzająca publicznymi i niepublicznymi podmiotami leczniczymi, pracownicy urzędów administracji samorządowej, przedstawiciele samorządów zawodów medycznych, pracownicy innych instytucji i organizacji działających na rynku ochrony zdrowia – lokalnych i centralnych struktur płatnika, firmy ubezpieczeniowe.

METODYKA ZAJĘĆ:

Wykład, analiza aktów prawnych i dokumentów źródłowych, studia przypadków, dyskusje, warsztaty.

FORMA ZALICZENIA:

Egzamin pisemny w formie testu.


SZCZEGÓŁOWY PROGRAM MODUŁU (86 godz.):

1) Systemy  opieki zdrowotnej w Europie i na świecie (4 godz.)
• Wady i zalety poszczególnych systemów finansowania i rozliczania świadczeń opieki zdrowotnej – wpływ sposobu finansowania na realizację i dostępność do świadczeń,
• Przykłady dopłat pacjentów do świadczeń zdrowotnych finansowanych przez ubezpieczycieli  – element finansowania świadczeń opieki zdrowotnej na przykładzie wybranych krajów Unii Europejskiej,
• Konsekwencje  implementacji niektórych dyrektyw UE dla systemu ochrony zdrowia w Polsce.

Wykładowca: dr n. med. Piotr Warczyński

2) Finansowanie ochrony zdrowia w Polsce w kontekście ustawy o działalności leczniczej (6 godz.)
– Finansowanie ze środków publicznych
– Finansowanie ze środków niepublicznych (abonament medyczne, opłaty pacjentów za „usługi ponadstandardowe”, przepisy prawne regulujące usługi finansowe)

Wykładowca: dr n. med. Piotr Warczyński

3) Zasady finansowania i rozliczania świadczeń opieki zdrowotnej w Polsce (6 godz.)
• Stawka kapitacyjna i współczynniki epidemiologiczne oraz zadaniowe w podstawowej opiece zdrowotnej,
• System Jednorodnych Grup Pacjentów w leczeniu szpitalnym i rehabilitacji, perspektywa wprowadzenia JGP do rozliczeń ambulatoryjnej opieki specjalistycznej i konsekwencje dla świadczeniodawców,
• Finansowanie opieki długoterminowej i hospicyjnej; świadczenia udzielane w warunkach domowych,
• Metody  stosowane przez płatnika w celu stymulacji i ograniczeniu podaży świadczeń zdrowotnych.
 
Wykładowca: dr n. med. Jacek Grabowski

4) Prawne aspekty kontraktowania i rozliczania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (4 godz.)
• Praktyczne aspekty udziału w postępowaniach o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej- konkursy, rokowania, negocjacje, podpisywanie umów,
• Ofertowanie – wymogi dla oferentów,
• Rozliczanie umów – przesunięcia środków, rozliczanie nadwykonań – ugoda czy proces,
• Wprowadzenie koszyka świadczeń gwarantowanych – konsekwencje dla świadczeniodawców, płatnika i pacjentów.

Wykładowca: Adam Twarowski

5) Opieka koordynowana – procesy konsolidacji oraz integracji opieki zdrowotnej (6 godz.)
• Doświadczenia międzynarodowe i ich wpływ na rynek usług zdrowotnych w Polsce
• Ewolucja wybranych płatników publicznych i prywatnych
• Efekty skali, łańcuch wartości, koordynacja i zarządzanie w ochronie zdrowia,
• Cele w organizacji i strategii świadczeniodawców,
•  Role interesariuszy na rynku usług medycznych
  
    Wykładowca: dr Adam Kozierkiewicz

6) Przychody i koszty w jednostce ochrony zdrowia-analiza ekonomiczna
(4 godz.)
• Płynność, rentowność, aktywność, wypłacalność – wskaźniki analizy finansowej,
• Przychody i koszty jednostek ochrony zdrowia- ewidencja, kwalifikacja i identyfikacja, 
• Koszty (zmienne, stałe, bezpośrednie, działalności pomocniczej) jednostek ochrony zdrowia,
• Narzędzia finansowe podnoszące efektywność wykorzystania zasobów.

Wykładowca: Halina Depcik

7) Rachunek kosztów świadczeń opieki zdrowotnej  (4 godz.)
• Metodologia liczenia kosztów świadczeń opieki zdrowotnej,
• Wycena świadczeń a rentowność procedur medycznych,
• Narzędzia zarządcze  wpływające na  efektywność kosztową procedur medycznych,
• Metody monitorowania kosztów świadczeń opieki zdrowotnej.

Wykładowca: Marek Wesołowski

8)  Zarządzanie długiem w jednostce ochrony zdrowia (4 godz.)
• Analiza zadłużenia sektora ochrony zdrowia,
• Konsekwencje narastania  długu dla jednostki ochrony zdrowia,
• Narzędzia w efektywnym procesie zarządzania długiem,
• Konsolidacja zadłużenia.  

Wykładowca: Marek Wójtowicz 

9) Transgraniczna opieka  – aspekty finansowe i rozliczeniowe (4 godz.)
• Zasady finansowania i rozliczania leczenia na terenie UE – leczenie w stanach nagłych versus leczenie planowe, procedura uzyskiwania zgody Prezesa NFZ na sfinansowanie planowego leczenia za granicą (rola zakładu opieki zdrowotnej w procedurze uzyskania zgody na finansowanie planowego leczenia za granicą), 
• Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego – nowe zasady wydawania dokumentu, ograniczenia i możliwości korzystania ze świadczeń na podstawie EKUZ,
• Turystyka medyczna – nowe możliwości uzyskania przychodów przez zakłady opieki zdrowotnej – nowe możliwości i formalne ograniczenia i zagrożenia,
• Dyrektywa ,,pacjenci bez granic”  praktyczny  wpływ na rozwój sektora ochrony zdrowia.

Wykładowca: Jerzy Gryglewicz


10) Efektywne zarządzanie systemami informatycznym w placówce ochrony zdrowia (4 godz.)
• Systemy informatyczne w systemie ochrony zdrowia,
• Rozwiązania informatyczne dla świadczeniodawców na rynku polskim,
• Wdrażanie i zarządzanie  systemem IT,
• Praktyczne przykłady korzyści  wdrożenia systemów IT,
• Pozyskiwanie środków zewnętrznych na finansowanie IT.

Wykładowca: Anna Wójcik


11) Efektywne narzędzia w   organizacji udzielania świadczeń opieki zdrowotnej (4 godz.)
• Organizacja udzielania świadczeń w poszczególnych rodzajach,
• Optymalizacja czasu pracy personelu medycznego,
• Procedura i zasady weryfikacji prawa do świadczeń w ramach NFZ,
• Listy oczekujących – praktyczne aspekty prowadzenia list.

Wykładowca: Małgorzata Zaława-Dąbrowska

12) Planowanie i symulacje zarządcze w jednostce ochrony zdrowia (4 godz.)
• Metodologia zbierania, przetwarzania i raportowania informacji o kosztach,
• Wykorzystywanie narzędzi rachunkowości zarządczej w praktyce:
– analizy wskaźnikowe
– analizy porównawcze
• Metodologia budżetowania zadań i kosztów,
• Controlling, strategiczna karta wyników,
• Praktyczne zastosowanie informatycznych narzędzi wspomagających (oprogramowanie Business Intelligence).

Wykładowca: Marek Wesołowski

13) Gospodarka lekiem w zakładzie opieki zdrowotnej (4 godz.)
• Zasady finansowanie i rozliczania  produktów leczniczych w jednostce ochrony zdrowia  (Leki recepturowe, programy terapeutyczne, chemioterapia, próbki leków, „leki charytatywne”),
• Apteka szpitalna – receptariusz, współpraca z oddziałami, 
• Badania kliniczne – możliwości pozyskania środków finansowych dla szpitala,  
• Przedstawiciel farmaceutyczny w szpitalu (procedury, finansowanie spotkań).

Wykładowca: Maciej Bogucki


14) Partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) (4 godz.)
• Podstawy prawne PPP,
• Perspektywy rozwoju formuły PPP w ochronie zdrowia,
• PPP przykłady rozwiązań  światowych,
• PPP w Polsce (analiza przypadku).

Wykładowca: Marta Piotrowska 

15) Kontrole w zakresie zarządzanie i gospodarki  finansowej w jednostkach ochrony zdrowia w kontekście (4 godz.)

• Zasady prowadzenia kontroli w podmiotach prowadzących działalność leczniczą   przez NIK ,NFZ, MZ, sanepid, nadzór farmaceutyczny i inne,
• Kontrole koordynowane i interwencyjne,
• Wyniki kontroli  NIK – analiza przypadków,
• Wyniki kontroli NFZ- analiza przypadków.

Wykładowca: Jerzy Gryglewicz

16) Prywatne i dodatkowe ubezpieczenia zdrowotne (4 godz )

• Rodzaje prywatnych i dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych,
• Ubezpieczenia prywatne na świecie – wybrane przykłady,
• Rynek ubezpieczeń dodatkowych w Polsce,
• Kontraktowanie świadczeń w ramach ubezpieczeń prywatnych.

Wykładowca: Witold Paweł Kalbarczyk

17) Zarządzanie systemem wynagradzania w podmiotach leczniczych (4 godz.)
• Formy zatrudnienia w podmiotach leczniczych,
• Istotne aspekty prawne związane z zatrudnieniem pracowników,
• Systemy motywacyjne.

Wykładowca: Jarosław Kozera

18) Frazeologia języka angielskiego (10 godz.)


KADRA WYKŁADOWCÓW:

Halina Depcik – absolwentka Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, praca mgr w Katedrze Rachunkowości, obecnie Naczelnik Wydziału Finansów i Funduszy Zagranicznych w Biurze Polityki Zdrowotnej Urzędu m.st. Warszawy. Poprzednio przez ok. 3 lat prezes zarządu w średniej wielkości zakładzie przetwórstwa żywności,
a wcześniej wieloletni praktyk w służbach finansowo-księgowych, również na stanowisku głównego księgowego oraz specjalisty ds. restrukturyzacji, w firmach o kapitale prywatnym i mieszanym.

Dr n. med. Jacek Grabowski – ekspert z zakresu zdrowia publicznego, systemów informacyjnych oraz zarządzania w ochronie zdrowia, od 2009 r. Kanclerz Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, w latach 2006-2009 Zastępca Prezesa ds. Medycznych NFZ,  były Dyrektor Łódzkiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ, w latach 2003-2005 pełnił funkcję zastępcy dyrektora Wydziału Zdrowia Publicznego Urzędu Miasta Łodzi  oraz głównego specjalisty Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia w  Warszawie.


Jerzy Gryglewicz – lider Modułu – Uczelnia Łazarskiego – lekarz, absolwent studiów podyplomowych z zarządzania jednostkami służby zdrowia na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz  aplikacji  Najwyższej Izby Kontroli. Były Zastępca Dyrektora ds. Klinicznych Instytutu Reumatologii w Warszawie, Zastępca Dyrektora Biura Polityki Zdrowotnej Urzędu miasta stołecznego Warszawy, główny specjalista w Departamencie Świadczeń Opieki Zdrowotnej i Departamencie Kontroli Wewnętrznej centrali NFZ. Doradca firm audytorskich i konsultingowych. Ekspert i uczestnik obrad ,,Białego Szczytu” i „Okrągłego Stołu w Ochronie Zdrowia”, były doradca międzyresortowego Zespołu ds. Rozwiązań Systemowych w Ochronie Zdrowia;

Dr Adam Kozierkiewicz – lekarz medycyny, pracownik Instytutu Zdrowia Publicznego Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, prezes spółki Wspólny Rynek Medyczny Sp z o.o. Był Dyrektorem Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, Wicedyrektorem i Dyrektorem Departamentu Informatyki Ministerstwa Zdrowia (w latach 1998-2001). Od maja 2006 r. jest Dyrektorem Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Prywatnej Służby Zdrowia. Jest autorem i współautorem wielu prac badawczych i wdrożeniowych z obszaru zarządzania w ochronie zdrowia, systemów informacyjnych i zdrowia publicznego, w tym: adaptacji i wdrożenia systemów klasyfikacyjnych chorób i procedur medycznych (ICD-10, ICD-9-CM), koncepcji i wdrożenia systemu informatycznego (ADT i Apteka szpitalna) w 266 szpitalach w ramach projektu Banku Światowego, systemu rejestru zakładów opieki zdrowotnej i in. Był autorem i uczestnikiem projektów poświeconych standardom w opiece zdrowotnej (projekty „koszykowe”) realizowanych przez Ministerstwo Zdrowia w latach 1999-2001. Od 2002 roku prowadzi działalność konsultingową i szkoleniową w sektorze ochrony zdrowia w dziedzinie organizacji, ekonomiki zdrowia, statystyki i systemów informacyjnych. Wśród jego klientów znajdują się takie instytucje jak Ministerstwo Zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia, Komisja Europejska, Europejski Bank Inwestycyjny, Bank Światowy, Georgetown University i inne.


Adam Twarowski – radca prawny, legislator (ukończona aplikacja legislacyjna w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów), w latach 1994 – 2006 pracował w administracji rządowej, jako radca prawny, m.in. w Ministerstwie Finansów Ministerstwie Zdrowia oraz Narodowym Funduszu Zdrowia, w tym ostatnim był od 2003 roku Dyrektorem Biura Rady a od 2005 roku jednocześnie oraz Dyrektorem Biura Prawnego. Od 2007 roku wspólnik w Kancelarii Prawnej Twarowski i Wspólnicy Sp. k., gdzie zajmuje się doradztwem prawnym oraz zastępstwem procesowym w postępowaniach przez Zespołami Arbitrów/Krajową Izbą Odwoławczą oraz sądami powszechnymi, a także w przygotowywanie analiz i opinii prawnych w sprawach z zakresu zamówień publicznych, finansów publicznych oraz prawa medycznego i ochrony zdrowia. W trakcie pracy w Narodowym Funduszu Zdrowia aktywnie uczestniczył w procesie organizacji kontraktowania świadczeń opieki zdrowotnej, poczynając od prac nad projektami zarządzeń Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w tym zakresie, kończąc na przygotowywaniu decyzji administracyjnych rozpatrujących odwołania świadczeniodawców oraz reprezentując NFZ w związanych z tym postępowaniach sądowo-administracyjnych.  Specjalizuje się w zamówieniach publicznych, finansach publicznych, odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych, prawie cywilnym oraz w prawnej problematyce ochrony zdrowia i usług medycznych. Autor opracowań z zakresu prawa zamówień publicznych (na którym wzorowana jest procedura kontraktowania świadczeń opieki zdrowotnej), wykładowca na licznych szkoleniach z zakresu prawa medycznego, finansów publicznych oraz zamówień publicznych. Członek Polskiego Towarzystwa Legislacji.

Dr n. med. Piotr Warczyński – lekarz – specjalista chorób wewnętrznych, doktorat z gastroenterologii. Ukończył studia podyplomowe: Biznesu i zarządzania – Wyższa Szkoła Handlu i Finansów Międzynarodowych, Zarządzania jakością – Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania, Studium Edukacji Ekonomicznej – Szkoła Główna Handlowa; Obecnie Dyrektor Departamentu Organizacji Ochrony Zdrowia w Ministerstwie Zdrowia, zastępujący Dyrektora Generalnego, Wiceprzewodniczący Rady Akredytacyjnej Ministra Zdrowia, Wykładowca Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego;  Współtwórca ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji (2004), projektu nowej ustawy o zakładach opieki zdrowotnej (2007), pakietu ustaw zawetowanych przez Prezydenta w 2008 r., „Planu B”, projektu ustawy o działalności leczniczej i kilkunastu nowelizacji ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.

Anna Wójcik – Menedżer, PricewaterhouseCoopers (PwC) Warszawa. Absolwentka Studiów Podyplomowych na Wydziale Matematyki Uniwersytetu Łódzkiego, Magister Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości im. Koźmińskiego, absolwentka Prywatnej Wyższej Szkoły Biznesu i Administracji w Warszawie. Posiada certyfikat PRINCE2 Foundation oraz ITIL Foundation, MSP, TOGAF. Specjalizuje się w doradztwie w zakresie zarządzania projektami  informatycznymi i ryzykiem projektowym. Przed dołączeniem do zespołu PwC zdobyła doświadczenie pracując w strukturach Narodowego Funduszu Zdrowia oraz w firmach informatycznych TETA i Apexim, gdzie nadzorowała i uczestniczyła w wielu projektach wdrożeniowych z różnych dziedzin.

Marek Wójtowicz  absolwent Akademii Medycznej w Lublinie, specjalista chirurgii ogólnej II stopnia oraz absolwentem Podyplomowego Studium Ekonomiki Zdrowia Uniwersytetu Warszawskiego, Project Hope Executive Management Training Program (USA) i Podyplomowego Studium Zarządzania Opieką Zdrowotną dla Dyrektorów Szpitali.
Od roku 2006 jest członkiem Rady Doradczej Stowarzyszenia Menedżerów Opieki Zdrowotnej- STOMOZ. W poprzednich latach był prezesem (1994-2006) i wiceprezesem (1992-1994) Zarządu Głównego STOMZOZ. Ponadto pełnił funkcje p.o. dyrektora Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ (2008), dyrektora Lubelskiego Oddziału NFZ (2006-2008), dyrektora medycznego i dyrektora SP ZOZ w Puławach (2006) oraz dyrektora medycznego Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Lublinie (2009). Był również konsultantem Prezydenta RP ds. opieki zdrowotnej (2003-2005) oraz ekspertem w projektach edukacyjnych PHARE, Banku Światowego i Ministerstwa Zdrowia. W latach 2000-2006 był autorem i kierownikiem Programu Stypendialnego: Quality, Accreditation, Scholarships – QAS realizowanego ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Jest stałym, wieloletnim publicystą czasopism medycznych: Służba Zdrowia (Warszawa) i Ogólnopolski Przegląd Medyczny (Katowice) oraz wykładowcą  Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie, Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Uniwersytetu Gdańskiego i Medycznego Uniwersytetu Warszawskiego.
Od 2009 roku działa w branży finansującej rynek usług zdrowotnych. Jest członkiem Rad Nadzorczych Magellan S.A. i MedFinance S.A.

Witold Paweł Kalbarczyk, lekarz i menedżer, ekspert ochrony zdrowia. Absolwent Akademii Medycznej w Warszawie, a następnie licznych kursów z zakresu zarządzania w ochronie zdrowia oraz ubezpieczeń. Uczestnik, a następnie wykładowca i/lub menedżer kursów zarządzania w ochronie zdrowia Project HOPE, ETOS, PHARE, Leonardo da Vinci. W roku 1993 współautor programu reformy ochrony zdrowia w Polsce opartego o zasady koordynowanej opieki medycznej i doświadczenia amerykańskich organizacji HMO. W roku 2008 współautor propozycji Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) dotyczących zmian w systemie finansowania ochrony zdrowia w Polsce uwzględniających konkurencję płatników i udział firm ubezpieczeniowych w zarządzaniu środkami publicznymi na zdrowie. Posiada ponad 10-letnie doświadczenie na rynku ubezpieczeniowym i emerytalnym zdobyte w spółkach z udziałem kapitału zagranicznego. Zajmował się rozwojem i zarządzaniem produktów ubezpieczeniowych (majątkowe, na życie, emerytalne i zdrowotne), analizami rynku i marketingiem, a także wsparciem sprzedaży produktów ubezpieczeniowych. Ma także kilkuletnie doświadczenie w zakresie PR i Public Affairs w ochronie zdrowia zdobyte w firmie Burson-Marsteller. Posiada rozległą wiedzę na temat rynku ubezpieczeń na życie na świecie, rynku ubezpieczeń emerytalnych w Europie Centralnej oraz funkcjonowania systemów ochrony zdrowia w Polsce i na świecie. Pracował na kierowniczych stanowiskach m.in. w TUW TUW, Norwich Union/Sampo, ING Nationale-Nederlanden i PZU Życie S.A.. W latach 1996-2000 członek Zarządu, a następnie Prezes Zarządu Fundacji Wspierania Ubezpieczeń Wzajemnych. W latach 2000-2003 członek Rady Doradczej programu pomocowego dla systemu ochrony zdrowia Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Były Przewodniczący Komisji Ubezpieczeń Zdrowotnych i Wypadkowych oraz doradca Zarządu PIU. Członek Rady Nadzorczej EMC S.A. Jeden z inicjatorów, a następnie członek Rady Programowej Forum Ochrony Zdrowia na Forum Ekonomicznym w Krynicy. Współautor i jeden z redaktorów naukowych książki “Ubezpieczenia zdrowotne a koszyki świadczeń zdrowotnych. Przegląd rozwiązań”. Wykładowca szkoleń i studiów podyplomowych Akademii Leona Koźmińskiego, Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej, Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego oraz firmy Insurance Meeting Point. Obecnie prowadzi działalność doradczą w ochronie zdrowia samodzielnie lub we współpracy z polskimi i międzynarodowymi firmami doradczymi.

Marek Wesołowski – lekarz chirurg, ekspert rynku medycznego w dziedzinie zarządzania i technologii informacyjnych. Doświadczenie we wdrażaniu i użyciu systemów zarządczych w wielu szpitalach w kraju i za granicą. Promotor benchmarkingu i analizy businessowej w ochronie zdrowia. Twórca medycznej firmy informatycznej UHC. Prezes firmy SGA zajmującej się oceną efektywności w ochronie zdrowia

 

ORGANIZACJA ZAJĘĆ:
• Zajęcia rozpoczynają się 13 października 2012 r., odbywają się w trybie sobotnio-niedzielnym;
• Terminy kolejnych sesji to: 13-14.10.2012; 20-21.10.2012; 17-18.11.2012; 01-02.12.2012; 15-16.12.2012.
Harmonogram zajęć przygotowany zostanie po zakończeniu procesu rekrutacji.

ZASADY REKRUTACJI:
• Kandydaci muszą posiadać dyplom licencjata, magistra,
• Należy złożyć komplet wymaganych dokumentów.

WYMAGANE DOKUMENTY:
• wypełniony formularz zgłoszeniowy
• CV
• odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych
• kserokopia dowodu osobistego
• 2 fotografie
• kserokopia dowodu wniesionej opłaty za studia

OPŁATY:
• Czesne wynosi 3.500 zł za cały program – płatne jednorazowo
• Istnieje możliwość płatności ratalnej
• Czesne płatne w dwóch ratach wynosi: 2*1.850 zł = 3.700 zł
• Czesne płatne w czterech ratach wynosi: 4* 975 zł = 3.900 zł
• Absolwentów Uczelni Łazarskiego przysługuje 20% zniżki
Konto bankowe, na które można dokonywać wpłat:
Uczelnia Łazarskiego PKO BP XVI O/Warszawa
36 1020 1169 0000 8402 0015 4146
tytułem „moduł finansowy”

BIURO REKRUTACJI:
Uczelnia Łazarskiego
02 – 662 Warszawa ul. Świeradowska 43
p. 56, sektor D.
tel. 22 54 35 322 (poniedziałki-piatki w godz. 10.00-16.00)
mail: ckp@lazarski.pl

 

 

Inne artykuły

Jakość, reforma sieci szpitali i pacjent w centrum uwagi  

Autor: Magdalena Okoniewska
Dodano: 20.09.2021

Dr n. med. Krzysztof Bury
Dyrektor medyczny, członek zarządu Grupy Scanmed 

Jakość w ochronie zdrowia, reforma sieci szpitali i pacjent w centrum uwagi to niewątpliwie trzy kluczowe aspekty, które poruszane były podczas sesji Forum Ochrony Zdrowia w ramach XXX Forum Ekonomicznego, które odbywało się od 7 do 9 września 2021 w Karpaczu. 

Jakość w ochronie zdrowia jest kwestią najistotniejszą. Czymś, czego oczekują pacjenci, ale też bezwzględnym czynnikiem, który należy w określony sposób monitorować i doceniać podmioty medyczne świadczące swoje usługi na najwyższym poziomie.  

Pacjenci powinni płacić za jakość udzielanych świadczeń i ich efekt długofalowy, a nie tylko za wykonanie danej procedury. Projekt ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta choć wymaga jeszcze dopracowania, to bardzo dobry kierunek reformy w ochronie zdrowia. Nie wystarczy bowiem wykonać procedurę, ale trzeba wykonać ją zgodnie z najlepszą wiedzą medyczną, najnowszymi standardami i przez wykwalifikowany personel medyczny.  

Zgodnie z wypowiedziami ministra zdrowia Adama Niedzielskiego podczas forum, jakość w ochronie zdrowia będzie opierała się na trzech filarach: klinicznym, konsumenckim i zarządczym. Chciałbym zwrócić szczególną uwagę na aspekt konsumencki. Oznacza to, że nie tylko najlepiej wykonana usługa medyczna (filar kliniczny), ale właśnie ocena satysfakcji pacjenta z pobytu w szpitalu, wykonania procedury i opieki przez personel medyczny będą jednym z trzech podstawowych czynników oceny podmiotu medycznego.  

Jest to prawdziwa rewolucja i szansa, by w polskim systemie ochrony zdrowia funkcjonowały najlepsze podmioty medyczne. Jako Grupa Scanmed już od dawna poświęcamy jakości wiele uwagi. Dzięki publikacji wyników oceny jakościowej danego podmiotu medycznego (zgodnie z projektem ustawy o ochronie zdrowia), pacjent będzie miał możliwość wyboru najlepszego miejsca leczenia.  

Tu warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt. Czy w sytuacji bardzo dobrych ośrodków, kolejka oczekujących nie wydłuży się z powodu ogromnego zainteresowania pacjentów? Niemniej jednak ten aspekt z pewnością można rozwiązać, poszerzając bazę łóżkową i pozyskując nowy personel. 

Temat kadry medycznej i jej braku także przewijał się podczas całego Forum Ochrony Zdrowia. Być może jednym z sposobów na rozwiązanie tego problemu okaże się zapowiadana reforma sieci szpitali. Wówczas część oddziałów przestanie pełnić dwudziestoczterogodzinne dyżury, a zacznie świadczyć usługi w trybie jednego dnia lub też nastąpi konsolidacja oddziałów lub szpitali.  

W ten sposób u części podmiotów zmniejszy się zapotrzebowanie na personel medyczny. Być może ustawa o jakości w ochronie zdrowia spowoduje, iż pewne podmioty z najniższą jakością usług wypadną z systemu, a kadra medyczna przejdzie do tych podmiotów, które będą wyróżniać się jakością.  

Czytaj także: Aktywnie uczestniczyliśmy w XXX Forum Ekonomicznym>>>

Z pewnością projekt ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta wymaga jeszcze wiele pracy i stworzenia właściwego systemu monitorowania jej poszczególnych elementów dostosowanych do zakresu świadczonych usług (na przykład pacjent planowy czy przyjmowany w trybie ostrodyżurowym) albo do stopnia referencyjności danego podmiotu (na przykład szpital powiatowy czy szpital uniwersytecki). 

Jak pokazuje projekt ustawy o jakości w opiece zdrowotnej, nieważna jest struktura właścicielska, a jakość udzielanych świadczeń medycznych. Pacjenta nie interesuje bowiem, kto jest właścicielem szpitala (sektor publiczny bądź prywatny), a szansa na wyleczenie lub w przypadku braku możliwości wyleczenia – jak najlepszy dalszy komfort życia z chorobą przewlekłą.  

Pandemia Covid-19 jasno pokazała, że struktura właścicielska nie miała znaczenia. Sektor prywatny włączył się bardzo aktywnie w walkę z pandemią, oddając łóżka, oddziały czy całe szpitale dla chorych na Covid-19. Przykładem może być Grupa Scanmed, która od samego początku zaangażowała się w walkę z epidemią na wielu poziomach i oddała ponad 200 łóżek dla chorych z Covid-19. W swojej strukturze nadal posiadamy oddział covidowy i współpracując z lokalnymi władzami, przygotowujemy się do kolejnej fali zachorowań. Ta współpraca sektora publicznego i prywatnego pokazała, jak wiele jesteśmy w stanie zrobić wspólnie i jak wiele jeszcze przed nami. 

Pacjent w centrum uwagi to jeszcze jedna kwestia, która przewijała się podczas Forum Ochrony Zdrowia w Karpaczu. Projekt ustawy o jakości w opiece zdrowotnej jest skoncentrowany na pacjencie i jego ocenie satysfakcji, ale też stworzony fundusz kompensacyjny ułatwi choremu drogę odszkodowawczą w przypadku błędu medycznego.  

Inny aspekt to opieka koordynowana, a więc opieka skupiona na pacjencie. Jak pokazują nasze doświadczenia z opieki koordynowanej, na przykład u chorych po zawale serca, pacjent odnosi ogromne korzyści z takiej opieki i ma szansę na poprawę wyników leczenia.  

Tak naprawdę opieka koordynowana powinna obejmować większość najczęściej spotykanych problemów zdrowotnych w Polsce. Zwróciłbym uwagę na jeden ważny element tej opieki – prowadzenie chorego przez stały zespół. To element, bez którego nie można mówić o opiece koordynowanej. Z punktu widzenia chorego zmieniający się zespół przy każdej wizycie nie ma nic wspólnego z opieką koordynowaną i poczuciem, że jest właściwe prowadzony.

Czytaj także: Powinniśmy płacić za zdrowie, a nie za chorobę>>>

Przeczytaj teraz

Pierwsze miejsce w konkursie Emerging Europe dla Kodeksu Branżowego RODO w ochronie zdrowia

Autor: Magdalena Okoniewska
Dodano: 18.09.2021

Pierwszy w Polsce i jeden z pierwszych w Europie Kodeks Branżowy RODO w ochronie zdrowia (Polish Code of Conduct in Healthcare) otrzymał pierwszą nagrodę w międzynarodowym konkursie Emerging Europe Awards w kategorii „Modern and Future-proof Policymaking”. Kodeks opracowany był między innymi przy udziale Pracodawców Medycyny Prywatnej.

Prawie 50 organizacji i osób z całej Europy Środkowej, Wschodniej, Południowo-Wschodniej i Kaukazu było nominowanych do czwartej edycji Emerging Europe Awards Programme.

Wśród nich znalazł się Kodeks Branżowy RODO w ochronie zdrowia jako jedna z polskich inicjatyw. Został nominowany za „torowanie drogi do standaryzacji ochrony danych osobowych, dającej pacjentom prywatność, a instytucjom medycznym możliwości oferowania wysokiej jakości usług”.

– Dziękujemy za to wspaniale wyróżnienie. To nagroda dla dziesiątek ludzi, reprezentujących wiele organizacji zarówno z sektora prywatnego jak i publicznego, którzy pracowali nad Kodeksem. Jesteśmy zaszczyceni, że nasz Kodeks stanowi dla Europy przykład tworzenia regulacji. Gratulacje dla wszystkich zaangażowanych! – powiedziała Ligia Kornowska, dyrektor zarządzająca Polskiej Federacji Szpitali podczas odbierania nagrody.

– Kodeks Branżowy RODO w ochronie zdrowia jest wizytówką Polski i może posłużyć jako przykład dla pozostałych Państw Europejskich w zakresie wyznaczania standardu ochrony danych osobowych i współpracy publiczno-prywatnej w celu wypracowania wspólnego stanowiska regulacyjnego. Stosowanie go przez podmioty wykonujące działalność leczniczą zapewnia prawidłowe dostosowywanie się do wymogów przewidzianych w RODO i ochronę prywatności oraz praw pacjentów – wskazuje Jarosław J. Fedorowski, prezes Polskiej Federacji Szpitali.

– Nieustannie pracujemy nad zapewnieniem bezpieczeństwa pacjentom i pomocy placówkom medycznym, które przetwarzają na co dzień miliony danych osobowych. Wprowadzone regulacje w sektorze medycznym mają na celu zmniejszenie przypadków naruszeń danych, w tym danych wrażliwych. Jednym z projektów służących doprecyzowaniu wymogów RODO i przynoszących wartość praktyczną jest Kodeks Branżowy, wypracowany w porozumieniu sektora publicznego i prywatnego. Ogromnym sukcesem zarówno Polski, jak i twórców Kodeksu, jest nagrodzenie go w międzynarodowym konkursie Emerging Europe Awards – wskazuje Anna Goławska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia.

Czytaj także: Powinniśmy płacić za zdrowie, a nie za chorobę>>>

– W dobie cyfryzacji i postępu technologicznego coraz częściej zdarzają się przypadki naruszeń w sektorze ochrony zdrowia. Projekt kodeksu postępowania ma na celu w sposób jasny i klarowny dla podmiotów go stosujących zapobiegać naruszeniom, a tym samym zapewniać wysoki poziom ochrony danych osobowych. Do tego przyczyniają się postanowienia kodeksów branżowych, które pomogą nie tylko podmiotom medycznym wypełniać wymogi RODO, ale też upowszechnią wiedzę o ochronie danych wśród pacjentów. Odebranie nagrody w międzynarodowym konkursie niewątpliwie stanowi przykład, jak polskie ustawodawstwo wyznacza standardy w tej dziedzinie –zauważa Monika Krasińska, dyrektor Departamentu Orzecznictwa i Legislacji UODO.

Była to czwarta edycja Emerging Europe Awards Programme. Nominowanych zostało w niej prawie 50 organizacji i osób z Europy Środkowej, Wschodniej, Południowo-Wschodniej i Kaukazu.

Zwycięzcy konkursu zostali wybrani przez głosowanie na stronie internetowej. Wręczenie nagród miało miejsce 15 września 2021 w Brukseli.

W kategorii “Nowoczesne i przyszłościowe tworzenie polityki” („Modern and Future-proof Policymaking”) nominowane były także dwa inne projekty – z Litwy i Rumunii.

Kodeks RODO dla ochrony zdrowia to dokument stanowiący formę samoregulacji branżowej. Zaproponowane w nim rozwiązania dotyczą doprecyzowania zasad ochrony danych osobowych (zgodnie z unijnym rozporządzeniem RODO) w placówkach ochrony zdrowia.

Kodeks RODO dla branży medycznej powstał w wyniku prac szerokiej koalicji, składającej się między innymi z przedstawicieli Polskiej Federacji Szpitali, Telemedycznej Grupy Roboczej, Związku Pracodawców Technologii Cyfrowych Lewiatan, Pracodawców Medycyny Prywatnej, Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, Porozumienia Zielonogórskiego. Prace merytoryczne były koordynowane przez mec. Piotra Najbuka i mec. Pawła Kaźmierczyka. z Kancelarii Domański Zakrzewski Palinka (DZP). Kodeks uwzględnia postulaty i uwagi licznych podmiotów zainteresowanych, z którymi był konsultowany.

Czytaj na ten temat: Kodeks RODO dla ochrony zdrowia – jaki jest stan obecny? >>>

23 lutego 2021 roku Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) pozytywnie zaopiniował projekt Kodeksu postępowania dla sektora ochrony zdrowia. Oznaczało to, że podmioty wykonujące działalność leczniczą, chcące zapewnić pacjentom wysoki poziom ochrony ich danych osiągnięty w projekcie kodeksu, mogły od tego dnia rozpocząć dostosowywanie się do jego postanowień.

– Ta nagroda to potwierdzenie tego, jak ważne są inicjatywy samo regulacyjne w sektorze ochrony zdrowia. Dzięki współpracy przedstawicieli szpitali, środowiska medycznego i organizacji pacjentów udało się wypracować rozwiązania, które mogą przyczynić się do zwiększenia ochrony prywatności pacjentów, a nawet szerzej – polepszenia jakości opieki zdrowotnej – komentuje mec. Paweł Kaźmierczyk.

Przeczytaj teraz

Powinniśmy płacić za zdrowie, a nie za chorobę

Autor: Magdalena Okoniewska
Dodano: 18.09.2021

dr Tomasz Prystacki, członek zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej, CEO Fresenius

Należy wrócić do medycyny, która traktuje pacjenta całościowo, a nie jako sumę poszczególnych jednostek chorobowych. Niestety, bardzo często przez pryzmat kodu służącego do rozliczenia płatności za świadczenia finansowane ze środków publicznych stan zdrowia chorego nie jest traktowany w sposób holistyczny.

W Polsce powinniśmy płacić za efekty leczenia, bo w tej chwili płacimy za procedury, czyli na przykład za podanie leku czy za interwencję, niezależnie od tego, jaki efekt one przynoszą w krótszym, ale i w dłuższym horyzoncie. Ciągle niestety brakuje (choć pojawiają się już pierwsze jaskółki nowego podejścia) w naszym systemie ochrony zdrowia całościowego spojrzenia na zdrowie pacjenta i opieki, która będzie obejmowała wszystkie aspekty – od profilaktyki poprzez leczenie do zaleceń dotyczących diety czy trybu życia po interwencji.

Wydaje się, że pacjent powinien być prowadzony przez jedna osobę – tzw. case managera, niezależnie od tego, czy będzie to internista, diabetolog, kardiolog czy też na przykład pielęgniarka, a więc personel, który pacjenta zna i opiekuje się nim na każdym etapie leczenia. Płacenie za opiekę koordynowaną w ten sposób powinno być zorganizowane wokół określonych jednostek chorobowych.

Należy zwrócić także uwagę na fakt, że przez samo publikowanie wyników leczenia jesteśmy w stanie prawie natychmiast poprawić jego wyniki. To są prawa znane z ekonomii i śmiem twierdzić, że w ochronie zdrowia również się sprawdzą.

Trzeba takie dane przed prezentacją ustrukturyzować, uwzględnić ryzyka i poziom skomplikowania poszczególnych interwencji, tak, aby nie porównywać wyników leczenia placówek na różnych poziomach na przykład klinicznych z powiatowymi. Trudno bowiem porównać śmiertelność w szpitalu powiatowym, który pacjentów z poważniejszymi schorzeniami przekazuje do specjalistycznej kliniki, z wynikami tej kliniki i na tej podstawie wyciągać miarodajne wnioski.

Czytaj także: Należy płacić za jakość leczenia, niezależnie od formy własności placówki>>>

Jakość leczenia obecnie jest określana głównie jako dostęp do infrastruktury czy do specjalistów. Ona również wymaga redefinicji. Miarą jakości powinny być osiągane wyniki medyczne. To jedyne, co łączy płatnika, pacjenta i świadczeniodawcę.

W celu zastosowania takiego podejścia trzeba byłoby zmienić cały system finansowania ochrony zdrowia i wyceny świadczeń. Obecny system uniemożliwia stosowanie opieki koordynowanej. Na przykład w dziedzinie, którą się zajmuję, osobno finansowane są świadczenia stacji dializ, osobno świadczenia poradni nefrologicznej. Nie zawsze można pacjentowi zaproponować inny rodzaj leczenia, gdy nie jest on w danej placówce dostępny.

Brakuje szerokiej prewencji, szkoleń dla pacjentów, ograniczony jest dostęp do specjalistów – nefrologów. W rezultacie jakość życia pacjentów z chorobami nefrologicznymi jest u nas gorsza niż w innych krajach. To wszystko mogłoby się zmienić, gdyby pacjentem opiekował się jeden lekarz, a placówka otrzymywałaby pieniądze z NFZ za koordynację procesu.

W ramach takiej opieki każda stacja dializ powinna prowadzić obowiązkowo poradnię nefrologiczną i to lekarz powinien decydować o całej ścieżce pacjenta, prowadząc go od drugiej bądź trzeciej fazy niewydolności nerek przez wszystkie kolejne fazy, uwzględniając w pierwszej kolejności jakość życia i korzyści płynące z różnych form leczenia, od transplantacji wyprzedzającej do dializ.

Pierwsze próby takiego skoordynowanego podejścia do opieki zdrowotnej są realizowane. Powstał skoordynowany program opieki nad pacjentem kardiologicznym KOS-Zawał, a także skoordynowany program opieki nad kobietą w ciąży – KOC.

Projekt dotyczący opieki koordynowanej nad pacjentem nefrologicznym trafił do Narodowego Funduszu Zdrowia. Trafiają tam także kolejne projekty i mamy nadzieję, że zawarte w nich rozwiązania zostaną wykorzystane i wprowadzone w życie.

Czytaj także: Opieka koordynowana i opieka oparta na wartości to przyszłość ochrony zdrowia>>>

Te rozwiązania nakładają na świadczeniodawcę odpowiedzialność za efekt zdrowotny leczenia i wymuszają wprowadzanie bardziej skutecznych działań w tym kierunku.

Opiekę koordynowaną po raz pierwszy zastosowano w Szwecji, po to, aby zachęcić świadczeniodawców do lepszej implantacji sztucznego biodra. Potem spopularyzowana została także w USA, gdzie opieka zdrowotna jest skomercjalizowana i zwraca się uwagę na koszty i tym samym na efektywność leczenia.

Opieka koordynowana była jednym z tematów panelu dyskusyjnego dotyczącego miejsca pacjenta w systemie ochrony zdrowia, który odbywał się w ramach Forum Ochrony Zdrowia, będącego częścią Forum Ekonomicznego w Karpaczu (od 7 do 9 września 2021).

Uczestnicząc w tym panelu jako przedstawiciel Pracodawców Medycyny Prywatnej, podkreślałem rolę prywatnego sektora ochrony zdrowia w zapewnieniu jak najlepszej opieki pacjentom.

Szczególnie po pandemii stało się oczywiste, że oba sektory – zarówno publiczny jak i prywatny, muszą współistnieć w systemie ochrony zdrowia, gdyż system publiczny nie zapewniłby dostępu do wszystkich świadczeń.

Mówiłem także o nierównym dostępnie do świadczeń, na przykład w zakresie nefrologii, gdzie dotyczy on zarówno leczenia ambulatoryjnego jak i leczenia szpitalnego. W niektórych województwach przypada pół poradni nefrologicznej na 100 tysięcy mieszkańców, w innych – półtorej. Różnie wygląda także finansowanie nakładów, a różnice miedzy województwami i wydatkami na milion mieszkańców potrafią być nawet i sześciokrotne.

Udział Pracodawców Medycyny Prywatnej w Forum Ekonomicznym uważam za ważny i potrzebny. Jesteśmy znaczącą częścią systemu ochrony zdrowia, w tym co robimy, jesteśmy innowacyjni, bardzo efektywnie gospodarujemy zasobami.

Funkcjonowanie niepublicznych jednostek ochrony zdrowia odciąża i wspiera sektor publiczny. Wierzę, że udział przedstawicieli naszej organizacji w tego typu wydarzeniach, jak Forum Ekonomiczne, będzie miał wpływ na wspólne szukanie rozwiązań najkorzystniejszych dla pacjentów. Nawet najdłuższa podróż zaczyna się od pojedynczego kroku – trzeba wyjaśniać i przekonywać do swoich racji, także długookresowo.

Na temat udziału Pracodawców Medycyny Prywatnej w Forum Ekonomicznym czytaj: Aktywnie uczestniczyliśmy w XXX Forum Ekonomicznym >>>

Przeczytaj teraz

Telemedycyna to jakość, wybór i dostęp do świadczeń 

Autor: Magdalena Okoniewska
Dodano: 17.09.2021

21 organizacji pacjenckich, medycznych i pracodawców zjednoczyło siły w celu wypracowania standardu opieki telemedycznej i apeluje o dialog i nieograniczanie dostępu pacjentów do świadczeń telemedycznych w oparciu o administracyjne kryteria.  

Sygnatariusze deklaracji podkreślają, że zależy im na stałej poprawie jakości telemedycyny oraz edukacji zdrowotnej społeczeństwa oraz że podstawą wyboru świadczenia telemedyczynego powinna być sytuacja kliniczna, wiedza medyczna lekarza i decyzja pacjenta.  

Przypominają także, że chociaż telemedycyna rozpowszechniła się szczególnie w czasie pandemii, to jednak w wielu obszarach funkcjonuje z powodzeniem od kilkunastu lat i przyczynia się do szerszego dostępu do świadczeń i bezpieczeństwa pacjentów. Podobne standardy i raporty opracowywane w przeszłości skutecznie przyczyniały się do podnoszenia jakości świadczeń telemedycznych. 

-Telemedycyna to o wiele więcej niż tylko teleporady. Dlatego podejmujemy działania na rzecz wypracowania systemowej propozycji rozwiązań podnoszących jakość udzielania świadczeń telemedycznych i będziemy dążyć do stworzenia standardów popieranych przez wszystkich uczestników systemu ochrony zdrowia– mówi prezes zarządu Fundacji Telemedyczna Grupa Robocza Jan Pachocki. –  Uważamy, że procedowany przez ministra zdrowia projekt ustawy o jakości w ochronie zdrowia i bezpieczeństwie pacjenta może być znakomitym przyczynkiem do prowadzenia dialogu w tej sprawie. Rozwiązania stosowane w wielu krajach pokazują, że nie można już telemedycyny rozpatrywać w oderwaniu od reszty systemu. To integralna część wysoko rozwiniętych systemów ochrony zdrowia, zapewniająca zaawansowaną opiekę i podnosząca bezpieczeństwo i komfort pacjentów. 

Czytaj także: Nowe technologie to bardziej efektywne leczenie>>>

W krajach takich jak Szwajcaria, Wielka Brytania czy Holandia kładzie się coraz większy nacisk na wykorzystanie telemedycyny do właściwego pokierowania pacjentem w systemie. To zmniejsza obciążenie szpitalnych oddziałów ratunkowych i zmniejsza liczbę wezwań pogotowia ratunkowego, a tym samym – ogranicza nieuzasadnione wyjazdy karetek.  

Niepotrzebne ograniczenia administracyjne teleporad 

W Polsce Ministerstwo Zdrowia rozważa administracyjne ograniczenia zmierzające do tego, aby w większości przypadków świadczenie telemedyczne było możliwe dopiero po pierwszej wizycie stacjonarnej.   

Pacjenci rozumieją powód takiej decyzji, ale uważają, że trzeba znaleźć inne rozwiązanie.  

-Rozwiązania telemedyczne zostały wprowadzone do polskiego publicznego systemu ochrony zdrowia w trybie stosunkowo nagłym, w związku z czasem epidemii Covid-19. Mieliśmy okazję przekonać się o licznych zaletach tego rozwiązania, które pacjenci przyjęli pozytywnie, ale również o wadach, których doświadczyli. Biorąc pod uwagę potrzeby kliniczne prawie połowy mieszkańców naszego kraju, wymagających stałej kontroli stanu zdrowia ze względu na przewlekłość schorzeń, a także kryzys w systemie ochrony zdrowia związany z epidemią Covid-19 oraz brakami kadrowymi, należy wypracować satysfakcjonujące i optymalne rozwiązania dla wszystkich interesariuszy systemu – mówi Dorota Korycińska, prezes Ogólnopolskiej Federacji Onkologicznej, która jest jednym z sygnatariuszy deklaracji na rzecz działań nakierowanych na poprawę jakości świadczeń telemedycznych.    

Magdalena Kołodziej, prezes Fundacji MY Pacjenci podkreśla z kolei, że ważne jest respektowanie prawa pacjentów do możliwość podjęcia decyzji o tym, w jakiej formie chcą zrealizować swoją potrzebę kontaktu z personelem medycznym. 

-Jesteśmy na etapie, w którym niezbędna jest standaryzacja usług telemedycznych oraz zapewnienie wsparcia systemowego do ich wdrożenia. Oczekujemy wsparcia rozwoju telemedycyny w kierunku rozwiązań bardziej zaawansowanych, wspierających pacjenta w kontrolowaniu przebiegu jego leczenia czy choroby przewlekłej. Tak jak świadczenia tradycyjne, telewizyty powinny podlegać kontroli pod względem jakości i rozwijać się w celu stałego podnoszenia jakości. Apelujemy do ministra zdrowia o niewprowadzanie uregulowań prawnych, które uniemożliwiłyby ten proces poprzez brak możliwości oferowania pacjentom telewizyt. Jeszcze raz podkreślamy, że nie nakaz, nie zakaz, a możliwość wyboru jest kluczowa z perspektywy pacjenta – podkreśla prezes Kołodziej.

 Jakość świadczeń telemedycznych rośnie  

Chociaż epidemia przyspieszyła pewne procesy, to telemedycyna w Polsce rozwija się prężnie od kilkunastu lat i wiele podmiotów, także tych skupionych w Telemedycznej Grupie Roboczej, dba o to, aby jakość świadczeń udzielanych tą drogą stale rosła.  

Służą temu regularnie wydawane raporty, ostatni, opublikowany w sierpniu 2021 dotyczył telediabetologii. Istotne jest to, że przy każdym takim dokumencie świadczeniodawcy, środowiska medyczne i pacjenckie pracują ramię w ramię.  

-Rozwój nowych technologii w leczeniu cukrzycy, czyli systemów ciągłego monitorowania glukozy, glukometrów z aplikacjami, pomp insulinowych, oprogramowań do automatycznej analizy danych z tych urządzeń pozwalają na szerokie i efektywne wykorzystanie telemedycyny w diabetologii. Dzięki nim można monitorować stan zdrowia pacjentów, przez co jesteśmy w stanie na bieżąco reagować na wiele zdarzeń, zdalnie omawiać z pacjentami zmianę lub modyfikację terapii. I często nie wymaga to wizyty pacjenta w placówce stacjonarnej  – mówi prof. Agnieszka Szadkowska z Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego. 

Czytaj także: Telemedycyna tematem debaty oksfordzkiej>>>

-Dzięki telemedycynie możemy stale monitorować pacjentów ze szczególnym ryzykiem kardiologicznym, mamy lepszy kontakt z pacjentami wykluczonymi komunikacyjnie lub osobami z niepełnosprawnościami. Zyskują one większy komfort i poczucie bezpieczeństwa, a my na bieżąco kontrolujemy ich stan zdrowia – dodaje rzecznik Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego prof. Marcin Grabowski.     

Deklarację podpisało dotąd dwadzieścia jeden organizacji, wśród których są także Pracodawcy Medycyny Prywatnej. 

Sygnatariusze uważają, że ciągle pojawiające się nowe rozwiązania telemedyczne wymagają stałego uaktualniania standardów tych świadczeń, monitorowania ich jakości, ale też umożliwienia pacjentom wyboru wizyty stacjonarnej na każdym etapie.     

Dodatkowym zadaniem jest edukacja społeczeństwa na temat telemedycyny, gdyż często w rozumieniu wielu osób sprowadza się ona do teleporad. Tymczasem jest to bardzo innowacyjna, obejmująca szereg różnych rozwiązań dziedzina.  

Przeczytaj teraz

Rozpoczęła się modernizacja szpitala Gajda-Med 

Autor: Magdalena Okoniewska
Dodano: 17.09.2021

Szpital Powiatowy Gajda-Med z Pułtuska rozpoczął modernizację budynku B. W jej rezultacie baza szpitala powiększy się o 120 łóżek. Sale szpitalne znajdą się na pierwszym i drugim piętrze obiektu. 

Powstaną tam także gabinety zabiegowe, izolatki oraz pokoje obserwacyjne. 

Natomiast na parterze modernizowanego budynku zlokalizowane zostaną pomieszczenia rehabilitacyjne, takie jak sala hydroterapii, sala ćwiczeń indywidualnych i ciężarkowo – bloczkowych, sala kinezyterapii, 6 boksów fizykoterapii, 4 boksy elektroterapii, pokój pola elektromagnetycznego, pokój masażu uciskowego, pokój masażu suchego, wypoczywalnia oraz poczekalnia. 

W ostatnim czasie szpital zmodernizował także pracownię diagnostyki obrazowej.  

Czytaj na ten temat: Szpital Gajda-Med ma nowy tomograf komputerowy>>> 

Szpital Gajda-Med prowadzi 9 oddziałów, poradnię podstawowej opieki zdrowotnej, poradnie specjalistyczne oraz pracownie diagnostyczne.   

Grupa Gajda-Med w sumie prowadzi ponad 20 placówek, zlokalizowanych na terenie województwa mazowieckiego.   

Centrum Medyczne Gajda-Med powstało w 1998 roku. Założycielem i dyrektorem Centrum jest dr n. med. Robert Gajda.   

Przeczytaj teraz

Affidea zmodernizowała pracownię diagnostyczną w Wejherowie 

Autor: Magdalena Okoniewska
Dodano: 17.09.2021

Pracownia diagnostyki obrazowej działająca w Centrum Medycznym Affidea w Wejherowie została zmodernizowana i wyposażona w nowy aparat do badania rezonansu magnetycznego. Oferta placówki została także rozszerzona o nowe badania. 

Pracownia została wyposażona w aparat – GE Signa Explorer, który poza precyzyjnym obrazowaniem, zapewnia większy komfort – niemal całkowicie zredukowano w nim hałas, który zwykle towarzyszy badaniom rezonansu.  

W wyniku modernizacji oferta placówki w Wejherowie poszerzyła się o diagnostykę serca, naczyń krwionośnych, prostaty i piersi za sprawą cewek przeznaczonych do badania danych okolic ciała.  

Wśród nowości znajdują się między innymi cewki do badań kolan, w tym miękka cewka typu flex, umożliwiającą badanie kolan w jego trudno dostępnych częściach, czy przy obrzmieniach oraz cewka do badania głowy, pozwalająca na ograniczenie artefaktów, czyli usuwanie szumów, powstałych na skutek ruchów pacjenta. Pozwala to między innymi wykonywać badania osobom z chorobą Parkinsona. 

Czytaj także: Lux Med Diagnostyka inwestuje w nowy sprzęt i technologię >>>

Badanie rezonansu magnetycznego można wykonać w ramach refundacji NFZ po uzyskaniu skierowania od lekarza lub komercyjnie. 

Pracownia działa w Szpitalu Specjalistycznym im. F. Ceynowy, przy ulicy Jagalskiego 10 w Wejherowie. 

Affidea prowadzi w Polsce 30 pracowni diagnostycznych, które działają na terenie 9 województw – lubuskiego, dolnośląskiego, mazowieckiego, pomorskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego, wielkopolskiego oraz zachodniopomorskiego.    

Pracownie oferują badania USG, RTG, rezonansu magnetycznego, tomografii komputerowej, badania PET-CT oraz badania wykonywane za pomocą gamma kamery (scyntygrafia).    

Affidea oferuje także radioterapię, która dostępna jest w trzech placówkach – w Międzynarodowym Centrum Onkologii w Wałbrzychu, w Międzynarodowym Centrum Onkologii w Koszalinie oraz w Międzynarodowym Centrum Onkologii w Poznaniu.  

Przeczytaj teraz
Porno Gratuit Porno Français Adulte XXX Brazzers Porn College Girls Film érotique Hard Porn Inceste Famille Porno Japonais Asiatique Jeunes Filles Porno Latin Brown Femmes Porn Mobile Porn Russe Porn Stars Porno Arabe Turc Porno caché Porno de qualité HD Porno Gratuit Porno Mature de Milf Porno Noir Regarder Porn Relations Lesbiennes Secrétaire de Bureau Porn Sexe en Groupe Sexe Gay Sexe Oral Vidéo Amateur Vidéo Anal