MBA: zarządzanie finansami w jednostkach ochrony zdrowia

Autor:
6 października 2012

Warszawska Uczelnia Łazarskiego zaprasza na specjalistyczny moduł menedżerski w programie MBA w ochronie zdrowia dotyczący zarządzania finansami w jednostkach ochrony zdrowia. Moduł rozpoczyna się 13 października 2012 roku.

Efektywne zarządzanie finansami w publicznych i niepublicznych jednostkach systemu ochrony zdrowia wymaga od zarządzających ustawicznego kształcenia oraz nieustannego śledzenia zmian zachodzących w tym sektorze.

Strategiczne zmiany po stronie płatnika – odejście od budżetowego systemu finansowania jednostek ochrony zdrowia, zastosowanie różnych wariantów kontraktowania świadczeń: przez samodzielne kasy chorych, następnie likwidację niezależnych płatników i utworzenie centralnego Narodowego Funduszu Zdrowia – spowodowały, że sektor ochrony zdrowia powszechnie uznawany jest za trudny do prognozowania, zmienny i cechujący się wysokim poziomem ryzyka inwestycyjnego. Obecnie stoimy przed kolejną zmianą systemową: likwidacją centralnego płatnika i powrotem do regionalizacji.

Mimo braku stabilności z roku na rok w Polsce powstaje coraz więcej nowych zakładów opieki zdrowotnej, także kapitał  międzynarodowy,  wykazuje znaczące zainteresowanie inwestycjami w polską infrastrukturę medyczną, zwiększając konkurencję na rynku usług zdrowotnych.

Ostatnie strategiczne zmiany w systemie finansowania świadczeń opieki zdrowotnej to wprowadzenie w 2008 r. systemu Jednorodnych Grup Pacjentów. Placówki ochrony zdrowia muszą się też zmierzyć z konsekwencjami tzw. ustawy refundacyjnej, której główne założenia weszły w życie w styczniu i lipcu 2012 roku. W 2013 roku system może czekać rewolucja wynikająca z zastosowania przepisów ustawy o działalności leczniczej – de facto wymuszające w niektórych wypadkach przekształcenie szpitali w spółki. Ustawa ta jeszcze zwiększa wagę sprawnego zarządzania finansami w ochronie zdrowia i prawidłowe prowadzenie rachunku kosztów.

Wpływ na sektor ochrony zdrowia może mieć też obowiązek wypłacania odszkodowań za zdarzenia medyczne wynikający z uchwalonej w 2011 roku ustawy o prawach pacjenta.

Dla zarządzających finansami w jednostkach ochrony zdrowia – zarówno po stronie płatnika jak i świadczeniodawców – prawdziwym wyzwaniem jest  zrozumienie filozofii nowych narzędzi i dostosowanie organizacji pracy w zakładach do zmienionych warunków.

Wyzwaniem dla menedżerów wciąż pozostaje transgraniczna opieka zdrowotna oraz tzw. turystyka medyczna. W sposób coraz bardziej zauważalny wpływają one na funkcjonowanie polskiego sektora opieki zdrowotnej, szczególnie w rejonach przygranicznych. W perspektywie kilku lat dyrektywa UE „pacjenci bez granic” może zmienić sytuację polskich jednostek ochrony zdrowia, szczególnie tych, które świadczą usługi ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. Przygotowanie się do zmian to nowe wyzwanie dla zarządzających.

Gospodarka lekiem, informatyzacja to kolejne obszary w których efektywne zarządzanie przynosi wymierne korzyści finansowe.
Audyty i kontrole to nie tylko obszary ryzyka dla zarządzających, ale także narzędzia dostarczające  informacji, które mogą mieć zasadniczy wpływ  na podniesienie jakości zarządzania w jednostkach ochrony zdrowia.    

Wykłady stanowić będą kompilację wiedzy z zakresu zdrowia publicznego, ekonomii i prawa, a informacje teoretyczne będą uzupełnione przykładami z bogatej praktyki zawodowej wykładowców. Koncentracja na praktycznych aspektach zagadnień i najnowszych istotnych zmianach w otoczeniu prawnym jednostek ochrony zdrowia to najważniejsze cele szkolenia.
   
EFEKTY KSZTAŁCENIA(Wiedza /umiejętności  jakie zdobędzie słuchacz) :

Po ukończeniu modułu słuchacz będzie posiadał wiedzę na temat:

• systemów  opieki zdrowotnej w Europie i na świecie,
• istotnych aspektów prawa unijnego  dotyczącego sektora ochrony zdrowia,
• wydatków publicznych i prywatnych związanych z finansowaniem opieki zdrowotnej,
• podstaw  funkcjonowania i  działalności Narodowego Funduszu Zdrowia,
• roli kluczowych podmiotów działających w sektorze ochrony zdrowia w kontekście procesów konsolidacji rynku usług zdrowotnych,
• metod analizy sytuacji finansowej podmiotów leczniczych,
• nowoczesnych metod dotyczących obliczaniu  kosztów świadczeń opieki zdrowotnej,
• zadłużenia sektora ochrony zdrowia,
• systemów informatycznych  w systemie ochrony zdrowia,
• zasad dotyczących gospodarki lekiem,
• modeli Partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) w ochronie zdrowia,
• procedur dotyczących  prowadzenia kontroli w podmiotach leczniczych, 
• prywatnych i dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych,
• zasad organizacji udzielania świadczeń w podmiocie leczniczym,
• form zatrudnienia pracowników w podmiotach leczniczych.

Po ukończeniu modułu słuchacz będzie posiadał umiejętności:

• dokonywania analizy konsekwencji implementacji prawa unijnego do polskiego systemu prawnego obowiązującego w sektorze ochrony zdrowia,
• dokonywania analizy perspektyw rozwoju rynku świadczeń opieki zdrowotnych   finansowanych ze środków publicznych,
• stosowania praktycznych i efektywnych zasad w kontraktowaniu, finansowaniu i rozliczaniu świadczeń opieki zdrowotnej,
• korzystania z narzędzi finansowych podnoszących efektywność wykorzystania zasobów,
• posługiwania się nowoczesnymi  metodami dotyczącymi  obliczania  kosztów świadczeń opieki zdrowotnej,
• stosowania narzędzi w efektywnym procesie zarządzania długiem i konsolidacji zadłużenia,
• wdrażania i zarządzania  systemem IT,
• prowadzenia  symulacji zarządczych w jednostce ochrony zdrowia,
• efektywnego gospodarowania  lekiem w podmiocie leczniczym,
• wdrażania projektów PPP,
• zasad postępowania w trakcie kontroli podmiotu prowadzącego działalność leczniczą,
• kontraktowania świadczeń w ramach ubezpieczeń prywatnych,
• stosowania efektywnych  narzędzi  w   organizacji udzielania świadczeń opieki zdrowotnej,
• zarządzania systemem wynagradzania w podmiotach leczniczych.


ADRESACI STUDIÓW:

Dyrektorzy i inna kadra zarządzająca publicznymi i niepublicznymi podmiotami leczniczymi, pracownicy urzędów administracji samorządowej, przedstawiciele samorządów zawodów medycznych, pracownicy innych instytucji i organizacji działających na rynku ochrony zdrowia – lokalnych i centralnych struktur płatnika, firmy ubezpieczeniowe.

METODYKA ZAJĘĆ:

Wykład, analiza aktów prawnych i dokumentów źródłowych, studia przypadków, dyskusje, warsztaty.

FORMA ZALICZENIA:

Egzamin pisemny w formie testu.


SZCZEGÓŁOWY PROGRAM MODUŁU (86 godz.):

1) Systemy  opieki zdrowotnej w Europie i na świecie (4 godz.)
• Wady i zalety poszczególnych systemów finansowania i rozliczania świadczeń opieki zdrowotnej – wpływ sposobu finansowania na realizację i dostępność do świadczeń,
• Przykłady dopłat pacjentów do świadczeń zdrowotnych finansowanych przez ubezpieczycieli  – element finansowania świadczeń opieki zdrowotnej na przykładzie wybranych krajów Unii Europejskiej,
• Konsekwencje  implementacji niektórych dyrektyw UE dla systemu ochrony zdrowia w Polsce.

Wykładowca: dr n. med. Piotr Warczyński

2) Finansowanie ochrony zdrowia w Polsce w kontekście ustawy o działalności leczniczej (6 godz.)
- Finansowanie ze środków publicznych
- Finansowanie ze środków niepublicznych (abonament medyczne, opłaty pacjentów za „usługi ponadstandardowe”, przepisy prawne regulujące usługi finansowe)

Wykładowca: dr n. med. Piotr Warczyński

3) Zasady finansowania i rozliczania świadczeń opieki zdrowotnej w Polsce (6 godz.)
• Stawka kapitacyjna i współczynniki epidemiologiczne oraz zadaniowe w podstawowej opiece zdrowotnej,
• System Jednorodnych Grup Pacjentów w leczeniu szpitalnym i rehabilitacji, perspektywa wprowadzenia JGP do rozliczeń ambulatoryjnej opieki specjalistycznej i konsekwencje dla świadczeniodawców,
• Finansowanie opieki długoterminowej i hospicyjnej; świadczenia udzielane w warunkach domowych,
• Metody  stosowane przez płatnika w celu stymulacji i ograniczeniu podaży świadczeń zdrowotnych.
 
Wykładowca: dr n. med. Jacek Grabowski

4) Prawne aspekty kontraktowania i rozliczania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (4 godz.)
• Praktyczne aspekty udziału w postępowaniach o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej- konkursy, rokowania, negocjacje, podpisywanie umów,
• Ofertowanie – wymogi dla oferentów,
• Rozliczanie umów – przesunięcia środków, rozliczanie nadwykonań – ugoda czy proces,
• Wprowadzenie koszyka świadczeń gwarantowanych - konsekwencje dla świadczeniodawców, płatnika i pacjentów.

Wykładowca: Adam Twarowski

5) Opieka koordynowana - procesy konsolidacji oraz integracji opieki zdrowotnej (6 godz.)
• Doświadczenia międzynarodowe i ich wpływ na rynek usług zdrowotnych w Polsce
• Ewolucja wybranych płatników publicznych i prywatnych
• Efekty skali, łańcuch wartości, koordynacja i zarządzanie w ochronie zdrowia,
• Cele w organizacji i strategii świadczeniodawców,
•  Role interesariuszy na rynku usług medycznych
  
    Wykładowca: dr Adam Kozierkiewicz

6) Przychody i koszty w jednostce ochrony zdrowia-analiza ekonomiczna
(4 godz.)
• Płynność, rentowność, aktywność, wypłacalność – wskaźniki analizy finansowej,
• Przychody i koszty jednostek ochrony zdrowia- ewidencja, kwalifikacja i identyfikacja, 
• Koszty (zmienne, stałe, bezpośrednie, działalności pomocniczej) jednostek ochrony zdrowia,
• Narzędzia finansowe podnoszące efektywność wykorzystania zasobów.

Wykładowca: Halina Depcik

7) Rachunek kosztów świadczeń opieki zdrowotnej  (4 godz.)
• Metodologia liczenia kosztów świadczeń opieki zdrowotnej,
• Wycena świadczeń a rentowność procedur medycznych,
• Narzędzia zarządcze  wpływające na  efektywność kosztową procedur medycznych,
• Metody monitorowania kosztów świadczeń opieki zdrowotnej.

Wykładowca: Marek Wesołowski

8)  Zarządzanie długiem w jednostce ochrony zdrowia (4 godz.)
• Analiza zadłużenia sektora ochrony zdrowia,
• Konsekwencje narastania  długu dla jednostki ochrony zdrowia,
• Narzędzia w efektywnym procesie zarządzania długiem,
• Konsolidacja zadłużenia.  

Wykładowca: Marek Wójtowicz 

9) Transgraniczna opieka  - aspekty finansowe i rozliczeniowe (4 godz.)
• Zasady finansowania i rozliczania leczenia na terenie UE – leczenie w stanach nagłych versus leczenie planowe, procedura uzyskiwania zgody Prezesa NFZ na sfinansowanie planowego leczenia za granicą (rola zakładu opieki zdrowotnej w procedurze uzyskania zgody na finansowanie planowego leczenia za granicą), 
• Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego – nowe zasady wydawania dokumentu, ograniczenia i możliwości korzystania ze świadczeń na podstawie EKUZ,
• Turystyka medyczna – nowe możliwości uzyskania przychodów przez zakłady opieki zdrowotnej – nowe możliwości i formalne ograniczenia i zagrożenia,
• Dyrektywa ,,pacjenci bez granic”  praktyczny  wpływ na rozwój sektora ochrony zdrowia.

Wykładowca: Jerzy Gryglewicz


10) Efektywne zarządzanie systemami informatycznym w placówce ochrony zdrowia (4 godz.)
• Systemy informatyczne w systemie ochrony zdrowia,
• Rozwiązania informatyczne dla świadczeniodawców na rynku polskim,
• Wdrażanie i zarządzanie  systemem IT,
• Praktyczne przykłady korzyści  wdrożenia systemów IT,
• Pozyskiwanie środków zewnętrznych na finansowanie IT.

Wykładowca: Anna Wójcik


11) Efektywne narzędzia w   organizacji udzielania świadczeń opieki zdrowotnej (4 godz.)
• Organizacja udzielania świadczeń w poszczególnych rodzajach,
• Optymalizacja czasu pracy personelu medycznego,
• Procedura i zasady weryfikacji prawa do świadczeń w ramach NFZ,
• Listy oczekujących – praktyczne aspekty prowadzenia list.

Wykładowca: Małgorzata Zaława-Dąbrowska

12) Planowanie i symulacje zarządcze w jednostce ochrony zdrowia (4 godz.)
• Metodologia zbierania, przetwarzania i raportowania informacji o kosztach,
• Wykorzystywanie narzędzi rachunkowości zarządczej w praktyce:
- analizy wskaźnikowe
- analizy porównawcze
• Metodologia budżetowania zadań i kosztów,
• Controlling, strategiczna karta wyników,
• Praktyczne zastosowanie informatycznych narzędzi wspomagających (oprogramowanie Business Intelligence).

Wykładowca: Marek Wesołowski

13) Gospodarka lekiem w zakładzie opieki zdrowotnej (4 godz.)
• Zasady finansowanie i rozliczania  produktów leczniczych w jednostce ochrony zdrowia  (Leki recepturowe, programy terapeutyczne, chemioterapia, próbki leków, „leki charytatywne”),
• Apteka szpitalna - receptariusz, współpraca z oddziałami, 
• Badania kliniczne – możliwości pozyskania środków finansowych dla szpitala,  
• Przedstawiciel farmaceutyczny w szpitalu (procedury, finansowanie spotkań).

Wykładowca: Maciej Bogucki


14) Partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) (4 godz.)
• Podstawy prawne PPP,
• Perspektywy rozwoju formuły PPP w ochronie zdrowia,
• PPP przykłady rozwiązań  światowych,
• PPP w Polsce (analiza przypadku).

Wykładowca: Marta Piotrowska 

15) Kontrole w zakresie zarządzanie i gospodarki  finansowej w jednostkach ochrony zdrowia w kontekście (4 godz.)

• Zasady prowadzenia kontroli w podmiotach prowadzących działalność leczniczą   przez NIK ,NFZ, MZ, sanepid, nadzór farmaceutyczny i inne,
• Kontrole koordynowane i interwencyjne,
• Wyniki kontroli  NIK – analiza przypadków,
• Wyniki kontroli NFZ- analiza przypadków.

Wykładowca: Jerzy Gryglewicz

16) Prywatne i dodatkowe ubezpieczenia zdrowotne (4 godz )

• Rodzaje prywatnych i dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych,
• Ubezpieczenia prywatne na świecie - wybrane przykłady,
• Rynek ubezpieczeń dodatkowych w Polsce,
• Kontraktowanie świadczeń w ramach ubezpieczeń prywatnych.

Wykładowca: Witold Paweł Kalbarczyk

17) Zarządzanie systemem wynagradzania w podmiotach leczniczych (4 godz.)
• Formy zatrudnienia w podmiotach leczniczych,
• Istotne aspekty prawne związane z zatrudnieniem pracowników,
• Systemy motywacyjne.

Wykładowca: Jarosław Kozera

18) Frazeologia języka angielskiego (10 godz.)


KADRA WYKŁADOWCÓW:

Halina Depcik - absolwentka Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, praca mgr w Katedrze Rachunkowości, obecnie Naczelnik Wydziału Finansów i Funduszy Zagranicznych w Biurze Polityki Zdrowotnej Urzędu m.st. Warszawy. Poprzednio przez ok. 3 lat prezes zarządu w średniej wielkości zakładzie przetwórstwa żywności,
a wcześniej wieloletni praktyk w służbach finansowo-księgowych, również na stanowisku głównego księgowego oraz specjalisty ds. restrukturyzacji, w firmach o kapitale prywatnym i mieszanym.

Dr n. med. Jacek Grabowski – ekspert z zakresu zdrowia publicznego, systemów informacyjnych oraz zarządzania w ochronie zdrowia, od 2009 r. Kanclerz Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, w latach 2006-2009 Zastępca Prezesa ds. Medycznych NFZ,  były Dyrektor Łódzkiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ, w latach 2003-2005 pełnił funkcję zastępcy dyrektora Wydziału Zdrowia Publicznego Urzędu Miasta Łodzi  oraz głównego specjalisty Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia w  Warszawie.


Jerzy Gryglewicz - lider Modułu - Uczelnia Łazarskiego – lekarz, absolwent studiów podyplomowych z zarządzania jednostkami służby zdrowia na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz  aplikacji  Najwyższej Izby Kontroli. Były Zastępca Dyrektora ds. Klinicznych Instytutu Reumatologii w Warszawie, Zastępca Dyrektora Biura Polityki Zdrowotnej Urzędu miasta stołecznego Warszawy, główny specjalista w Departamencie Świadczeń Opieki Zdrowotnej i Departamencie Kontroli Wewnętrznej centrali NFZ. Doradca firm audytorskich i konsultingowych. Ekspert i uczestnik obrad ,,Białego Szczytu” i „Okrągłego Stołu w Ochronie Zdrowia”, były doradca międzyresortowego Zespołu ds. Rozwiązań Systemowych w Ochronie Zdrowia;

Dr Adam Kozierkiewicz – lekarz medycyny, pracownik Instytutu Zdrowia Publicznego Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, prezes spółki Wspólny Rynek Medyczny Sp z o.o. Był Dyrektorem Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, Wicedyrektorem i Dyrektorem Departamentu Informatyki Ministerstwa Zdrowia (w latach 1998-2001). Od maja 2006 r. jest Dyrektorem Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Prywatnej Służby Zdrowia. Jest autorem i współautorem wielu prac badawczych i wdrożeniowych z obszaru zarządzania w ochronie zdrowia, systemów informacyjnych i zdrowia publicznego, w tym: adaptacji i wdrożenia systemów klasyfikacyjnych chorób i procedur medycznych (ICD-10, ICD-9-CM), koncepcji i wdrożenia systemu informatycznego (ADT i Apteka szpitalna) w 266 szpitalach w ramach projektu Banku Światowego, systemu rejestru zakładów opieki zdrowotnej i in. Był autorem i uczestnikiem projektów poświeconych standardom w opiece zdrowotnej (projekty "koszykowe") realizowanych przez Ministerstwo Zdrowia w latach 1999-2001. Od 2002 roku prowadzi działalność konsultingową i szkoleniową w sektorze ochrony zdrowia w dziedzinie organizacji, ekonomiki zdrowia, statystyki i systemów informacyjnych. Wśród jego klientów znajdują się takie instytucje jak Ministerstwo Zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia, Komisja Europejska, Europejski Bank Inwestycyjny, Bank Światowy, Georgetown University i inne.


Adam Twarowski - radca prawny, legislator (ukończona aplikacja legislacyjna w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów), w latach 1994 - 2006 pracował w administracji rządowej, jako radca prawny, m.in. w Ministerstwie Finansów Ministerstwie Zdrowia oraz Narodowym Funduszu Zdrowia, w tym ostatnim był od 2003 roku Dyrektorem Biura Rady a od 2005 roku jednocześnie oraz Dyrektorem Biura Prawnego. Od 2007 roku wspólnik w Kancelarii Prawnej Twarowski i Wspólnicy Sp. k., gdzie zajmuje się doradztwem prawnym oraz zastępstwem procesowym w postępowaniach przez Zespołami Arbitrów/Krajową Izbą Odwoławczą oraz sądami powszechnymi, a także w przygotowywanie analiz i opinii prawnych w sprawach z zakresu zamówień publicznych, finansów publicznych oraz prawa medycznego i ochrony zdrowia. W trakcie pracy w Narodowym Funduszu Zdrowia aktywnie uczestniczył w procesie organizacji kontraktowania świadczeń opieki zdrowotnej, poczynając od prac nad projektami zarządzeń Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w tym zakresie, kończąc na przygotowywaniu decyzji administracyjnych rozpatrujących odwołania świadczeniodawców oraz reprezentując NFZ w związanych z tym postępowaniach sądowo-administracyjnych.  Specjalizuje się w zamówieniach publicznych, finansach publicznych, odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych, prawie cywilnym oraz w prawnej problematyce ochrony zdrowia i usług medycznych. Autor opracowań z zakresu prawa zamówień publicznych (na którym wzorowana jest procedura kontraktowania świadczeń opieki zdrowotnej), wykładowca na licznych szkoleniach z zakresu prawa medycznego, finansów publicznych oraz zamówień publicznych. Członek Polskiego Towarzystwa Legislacji.

Dr n. med. Piotr Warczyński – lekarz - specjalista chorób wewnętrznych, doktorat z gastroenterologii. Ukończył studia podyplomowe: Biznesu i zarządzania - Wyższa Szkoła Handlu i Finansów Międzynarodowych, Zarządzania jakością - Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania, Studium Edukacji Ekonomicznej - Szkoła Główna Handlowa; Obecnie Dyrektor Departamentu Organizacji Ochrony Zdrowia w Ministerstwie Zdrowia, zastępujący Dyrektora Generalnego, Wiceprzewodniczący Rady Akredytacyjnej Ministra Zdrowia, Wykładowca Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego;  Współtwórca ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji (2004), projektu nowej ustawy o zakładach opieki zdrowotnej (2007), pakietu ustaw zawetowanych przez Prezydenta w 2008 r., „Planu B”, projektu ustawy o działalności leczniczej i kilkunastu nowelizacji ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.

Anna Wójcik - Menedżer, PricewaterhouseCoopers (PwC) Warszawa. Absolwentka Studiów Podyplomowych na Wydziale Matematyki Uniwersytetu Łódzkiego, Magister Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości im. Koźmińskiego, absolwentka Prywatnej Wyższej Szkoły Biznesu i Administracji w Warszawie. Posiada certyfikat PRINCE2 Foundation oraz ITIL Foundation, MSP, TOGAF. Specjalizuje się w doradztwie w zakresie zarządzania projektami  informatycznymi i ryzykiem projektowym. Przed dołączeniem do zespołu PwC zdobyła doświadczenie pracując w strukturach Narodowego Funduszu Zdrowia oraz w firmach informatycznych TETA i Apexim, gdzie nadzorowała i uczestniczyła w wielu projektach wdrożeniowych z różnych dziedzin.

Marek Wójtowicz  absolwent Akademii Medycznej w Lublinie, specjalista chirurgii ogólnej II stopnia oraz absolwentem Podyplomowego Studium Ekonomiki Zdrowia Uniwersytetu Warszawskiego, Project Hope Executive Management Training Program (USA) i Podyplomowego Studium Zarządzania Opieką Zdrowotną dla Dyrektorów Szpitali.
Od roku 2006 jest członkiem Rady Doradczej Stowarzyszenia Menedżerów Opieki Zdrowotnej- STOMOZ. W poprzednich latach był prezesem (1994-2006) i wiceprezesem (1992-1994) Zarządu Głównego STOMZOZ. Ponadto pełnił funkcje p.o. dyrektora Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ (2008), dyrektora Lubelskiego Oddziału NFZ (2006-2008), dyrektora medycznego i dyrektora SP ZOZ w Puławach (2006) oraz dyrektora medycznego Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Lublinie (2009). Był również konsultantem Prezydenta RP ds. opieki zdrowotnej (2003-2005) oraz ekspertem w projektach edukacyjnych PHARE, Banku Światowego i Ministerstwa Zdrowia. W latach 2000-2006 był autorem i kierownikiem Programu Stypendialnego: Quality, Accreditation, Scholarships - QAS realizowanego ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Jest stałym, wieloletnim publicystą czasopism medycznych: Służba Zdrowia (Warszawa) i Ogólnopolski Przegląd Medyczny (Katowice) oraz wykładowcą  Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie, Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Uniwersytetu Gdańskiego i Medycznego Uniwersytetu Warszawskiego.
Od 2009 roku działa w branży finansującej rynek usług zdrowotnych. Jest członkiem Rad Nadzorczych Magellan S.A. i MedFinance S.A.

Witold Paweł Kalbarczyk, lekarz i menedżer, ekspert ochrony zdrowia. Absolwent Akademii Medycznej w Warszawie, a następnie licznych kursów z zakresu zarządzania w ochronie zdrowia oraz ubezpieczeń. Uczestnik, a następnie wykładowca i/lub menedżer kursów zarządzania w ochronie zdrowia Project HOPE, ETOS, PHARE, Leonardo da Vinci. W roku 1993 współautor programu reformy ochrony zdrowia w Polsce opartego o zasady koordynowanej opieki medycznej i doświadczenia amerykańskich organizacji HMO. W roku 2008 współautor propozycji Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) dotyczących zmian w systemie finansowania ochrony zdrowia w Polsce uwzględniających konkurencję płatników i udział firm ubezpieczeniowych w zarządzaniu środkami publicznymi na zdrowie. Posiada ponad 10-letnie doświadczenie na rynku ubezpieczeniowym i emerytalnym zdobyte w spółkach z udziałem kapitału zagranicznego. Zajmował się rozwojem i zarządzaniem produktów ubezpieczeniowych (majątkowe, na życie, emerytalne i zdrowotne), analizami rynku i marketingiem, a także wsparciem sprzedaży produktów ubezpieczeniowych. Ma także kilkuletnie doświadczenie w zakresie PR i Public Affairs w ochronie zdrowia zdobyte w firmie Burson-Marsteller. Posiada rozległą wiedzę na temat rynku ubezpieczeń na życie na świecie, rynku ubezpieczeń emerytalnych w Europie Centralnej oraz funkcjonowania systemów ochrony zdrowia w Polsce i na świecie. Pracował na kierowniczych stanowiskach m.in. w TUW TUW, Norwich Union/Sampo, ING Nationale-Nederlanden i PZU Życie S.A.. W latach 1996-2000 członek Zarządu, a następnie Prezes Zarządu Fundacji Wspierania Ubezpieczeń Wzajemnych. W latach 2000-2003 członek Rady Doradczej programu pomocowego dla systemu ochrony zdrowia Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Były Przewodniczący Komisji Ubezpieczeń Zdrowotnych i Wypadkowych oraz doradca Zarządu PIU. Członek Rady Nadzorczej EMC S.A. Jeden z inicjatorów, a następnie członek Rady Programowej Forum Ochrony Zdrowia na Forum Ekonomicznym w Krynicy. Współautor i jeden z redaktorów naukowych książki “Ubezpieczenia zdrowotne a koszyki świadczeń zdrowotnych. Przegląd rozwiązań”. Wykładowca szkoleń i studiów podyplomowych Akademii Leona Koźmińskiego, Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej, Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego oraz firmy Insurance Meeting Point. Obecnie prowadzi działalność doradczą w ochronie zdrowia samodzielnie lub we współpracy z polskimi i międzynarodowymi firmami doradczymi.

Marek Wesołowski - lekarz chirurg, ekspert rynku medycznego w dziedzinie zarządzania i technologii informacyjnych. Doświadczenie we wdrażaniu i użyciu systemów zarządczych w wielu szpitalach w kraju i za granicą. Promotor benchmarkingu i analizy businessowej w ochronie zdrowia. Twórca medycznej firmy informatycznej UHC. Prezes firmy SGA zajmującej się oceną efektywności w ochronie zdrowia

 

ORGANIZACJA ZAJĘĆ:
• Zajęcia rozpoczynają się 13 października 2012 r., odbywają się w trybie sobotnio-niedzielnym;
• Terminy kolejnych sesji to: 13-14.10.2012; 20-21.10.2012; 17-18.11.2012; 01-02.12.2012; 15-16.12.2012.
Harmonogram zajęć przygotowany zostanie po zakończeniu procesu rekrutacji.

ZASADY REKRUTACJI:
• Kandydaci muszą posiadać dyplom licencjata, magistra,
• Należy złożyć komplet wymaganych dokumentów.

WYMAGANE DOKUMENTY:
• wypełniony formularz zgłoszeniowy
• CV
• odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych
• kserokopia dowodu osobistego
• 2 fotografie
• kserokopia dowodu wniesionej opłaty za studia

OPŁATY:
• Czesne wynosi 3.500 zł za cały program - płatne jednorazowo
• Istnieje możliwość płatności ratalnej
• Czesne płatne w dwóch ratach wynosi: 2*1.850 zł = 3.700 zł
• Czesne płatne w czterech ratach wynosi: 4* 975 zł = 3.900 zł
• Absolwentów Uczelni Łazarskiego przysługuje 20% zniżki
Konto bankowe, na które można dokonywać wpłat:
Uczelnia Łazarskiego PKO BP XVI O/Warszawa
36 1020 1169 0000 8402 0015 4146
tytułem „moduł finansowy”

BIURO REKRUTACJI:
Uczelnia Łazarskiego
02 – 662 Warszawa ul. Świeradowska 43
p. 56, sektor D.
tel. 22 54 35 322 (poniedziałki-piatki w godz. 10.00-16.00)
mail: ckp@lazarski.pl

 

 


Warszawska Uczelnia Łazarskiego zaprasza na specjalistyczny moduł menedżerski w programie MBA w ochronie zdrowia dotyczący zarządzania finansami w jednostkach ochrony zdrowia. Moduł rozpoczyna się 13 października 2012 roku.

Efektywne zarządzanie finansami w publicznych i niepublicznych jednostkach systemu ochrony zdrowia wymaga od zarządzających ustawicznego kształcenia oraz nieustannego śledzenia zmian zachodzących w tym sektorze.

Strategiczne zmiany po stronie płatnika – odejście od budżetowego systemu finansowania jednostek ochrony zdrowia, zastosowanie różnych wariantów kontraktowania świadczeń: przez samodzielne kasy chorych, następnie likwidację niezależnych płatników i utworzenie centralnego Narodowego Funduszu Zdrowia – spowodowały, że sektor ochrony zdrowia powszechnie uznawany jest za trudny do prognozowania, zmienny i cechujący się wysokim poziomem ryzyka inwestycyjnego. Obecnie stoimy przed kolejną zmianą systemową: likwidacją centralnego płatnika i powrotem do regionalizacji.

Mimo braku stabilności z roku na rok w Polsce powstaje coraz więcej nowych zakładów opieki zdrowotnej, także kapitał  międzynarodowy,  wykazuje znaczące zainteresowanie inwestycjami w polską infrastrukturę medyczną, zwiększając konkurencję na rynku usług zdrowotnych.

Ostatnie strategiczne zmiany w systemie finansowania świadczeń opieki zdrowotnej to wprowadzenie w 2008 r. systemu Jednorodnych Grup Pacjentów. Placówki ochrony zdrowia muszą się też zmierzyć z konsekwencjami tzw. ustawy refundacyjnej, której główne założenia weszły w życie w styczniu i lipcu 2012 roku. W 2013 roku system może czekać rewolucja wynikająca z zastosowania przepisów ustawy o działalności leczniczej – de facto wymuszające w niektórych wypadkach przekształcenie szpitali w spółki. Ustawa ta jeszcze zwiększa wagę sprawnego zarządzania finansami w ochronie zdrowia i prawidłowe prowadzenie rachunku kosztów.

Wpływ na sektor ochrony zdrowia może mieć też obowiązek wypłacania odszkodowań za zdarzenia medyczne wynikający z uchwalonej w 2011 roku ustawy o prawach pacjenta.

Dla zarządzających finansami w jednostkach ochrony zdrowia – zarówno po stronie płatnika jak i świadczeniodawców – prawdziwym wyzwaniem jest  zrozumienie filozofii nowych narzędzi i dostosowanie organizacji pracy w zakładach do zmienionych warunków.

Wyzwaniem dla menedżerów wciąż pozostaje transgraniczna opieka zdrowotna oraz tzw. turystyka medyczna. W sposób coraz bardziej zauważalny wpływają one na funkcjonowanie polskiego sektora opieki zdrowotnej, szczególnie w rejonach przygranicznych. W perspektywie kilku lat dyrektywa UE „pacjenci bez granic” może zmienić sytuację polskich jednostek ochrony zdrowia, szczególnie tych, które świadczą usługi ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. Przygotowanie się do zmian to nowe wyzwanie dla zarządzających.

Gospodarka lekiem, informatyzacja to kolejne obszary w których efektywne zarządzanie przynosi wymierne korzyści finansowe.
Audyty i kontrole to nie tylko obszary ryzyka dla zarządzających, ale także narzędzia dostarczające  informacji, które mogą mieć zasadniczy wpływ  na podniesienie jakości zarządzania w jednostkach ochrony zdrowia.    

Wykłady stanowić będą kompilację wiedzy z zakresu zdrowia publicznego, ekonomii i prawa, a informacje teoretyczne będą uzupełnione przykładami z bogatej praktyki zawodowej wykładowców. Koncentracja na praktycznych aspektach zagadnień i najnowszych istotnych zmianach w otoczeniu prawnym jednostek ochrony zdrowia to najważniejsze cele szkolenia.
   
EFEKTY KSZTAŁCENIA(Wiedza /umiejętności  jakie zdobędzie słuchacz) :

Po ukończeniu modułu słuchacz będzie posiadał wiedzę na temat:

• systemów  opieki zdrowotnej w Europie i na świecie,
• istotnych aspektów prawa unijnego  dotyczącego sektora ochrony zdrowia,
• wydatków publicznych i prywatnych związanych z finansowaniem opieki zdrowotnej,
• podstaw  funkcjonowania i  działalności Narodowego Funduszu Zdrowia,
• roli kluczowych podmiotów działających w sektorze ochrony zdrowia w kontekście procesów konsolidacji rynku usług zdrowotnych,
• metod analizy sytuacji finansowej podmiotów leczniczych,
• nowoczesnych metod dotyczących obliczaniu  kosztów świadczeń opieki zdrowotnej,
• zadłużenia sektora ochrony zdrowia,
• systemów informatycznych  w systemie ochrony zdrowia,
• zasad dotyczących gospodarki lekiem,
• modeli Partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) w ochronie zdrowia,
• procedur dotyczących  prowadzenia kontroli w podmiotach leczniczych, 
• prywatnych i dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych,
• zasad organizacji udzielania świadczeń w podmiocie leczniczym,
• form zatrudnienia pracowników w podmiotach leczniczych.

Po ukończeniu modułu słuchacz będzie posiadał umiejętności:

• dokonywania analizy konsekwencji implementacji prawa unijnego do polskiego systemu prawnego obowiązującego w sektorze ochrony zdrowia,
• dokonywania analizy perspektyw rozwoju rynku świadczeń opieki zdrowotnych   finansowanych ze środków publicznych,
• stosowania praktycznych i efektywnych zasad w kontraktowaniu, finansowaniu i rozliczaniu świadczeń opieki zdrowotnej,
• korzystania z narzędzi finansowych podnoszących efektywność wykorzystania zasobów,
• posługiwania się nowoczesnymi  metodami dotyczącymi  obliczania  kosztów świadczeń opieki zdrowotnej,
• stosowania narzędzi w efektywnym procesie zarządzania długiem i konsolidacji zadłużenia,
• wdrażania i zarządzania  systemem IT,
• prowadzenia  symulacji zarządczych w jednostce ochrony zdrowia,
• efektywnego gospodarowania  lekiem w podmiocie leczniczym,
• wdrażania projektów PPP,
• zasad postępowania w trakcie kontroli podmiotu prowadzącego działalność leczniczą,
• kontraktowania świadczeń w ramach ubezpieczeń prywatnych,
• stosowania efektywnych  narzędzi  w   organizacji udzielania świadczeń opieki zdrowotnej,
• zarządzania systemem wynagradzania w podmiotach leczniczych.

ADRESACI STUDIÓW:

Dyrektorzy i inna kadra zarządzająca publicznymi i niepublicznymi podmiotami leczniczymi, pracownicy urzędów administracji samorządowej, przedstawiciele samorządów zawodów medycznych, pracownicy innych instytucji i organizacji działających na rynku ochrony zdrowia – lokalnych i centralnych struktur płatnika, firmy ubezpieczeniowe.

METODYKA ZAJĘĆ:

Wykład, analiza aktów prawnych i dokumentów źródłowych, studia przypadków, dyskusje, warsztaty.

FORMA ZALICZENIA:

Egzamin pisemny w formie testu.


SZCZEGÓŁOWY PROGRAM MODUŁU (86 godz.):

1) Systemy  opieki zdrowotnej w Europie i na świecie (4 godz.)
• Wady i zalety poszczególnych systemów finansowania i rozliczania świadczeń opieki zdrowotnej – wpływ sposobu finansowania na realizację i dostępność do świadczeń,
• Przykłady dopłat pacjentów do świadczeń zdrowotnych finansowanych przez ubezpieczycieli  – element finansowania świadczeń opieki zdrowotnej na przykładzie wybranych krajów Unii Europejskiej,
• Konsekwencje  implementacji niektórych dyrektyw UE dla systemu ochrony zdrowia w Polsce.

Wykładowca: dr n. med. Piotr Warczyński

2) Finansowanie ochrony zdrowia w Polsce w kontekście ustawy o działalności leczniczej (6 godz.)
– Finansowanie ze środków publicznych
– Finansowanie ze środków niepublicznych (abonament medyczne, opłaty pacjentów za „usługi ponadstandardowe”, przepisy prawne regulujące usługi finansowe)

Wykładowca: dr n. med. Piotr Warczyński

3) Zasady finansowania i rozliczania świadczeń opieki zdrowotnej w Polsce (6 godz.)
• Stawka kapitacyjna i współczynniki epidemiologiczne oraz zadaniowe w podstawowej opiece zdrowotnej,
• System Jednorodnych Grup Pacjentów w leczeniu szpitalnym i rehabilitacji, perspektywa wprowadzenia JGP do rozliczeń ambulatoryjnej opieki specjalistycznej i konsekwencje dla świadczeniodawców,
• Finansowanie opieki długoterminowej i hospicyjnej; świadczenia udzielane w warunkach domowych,
• Metody  stosowane przez płatnika w celu stymulacji i ograniczeniu podaży świadczeń zdrowotnych.
 
Wykładowca: dr n. med. Jacek Grabowski

4) Prawne aspekty kontraktowania i rozliczania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (4 godz.)
• Praktyczne aspekty udziału w postępowaniach o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej- konkursy, rokowania, negocjacje, podpisywanie umów,
• Ofertowanie – wymogi dla oferentów,
• Rozliczanie umów – przesunięcia środków, rozliczanie nadwykonań – ugoda czy proces,
• Wprowadzenie koszyka świadczeń gwarantowanych – konsekwencje dla świadczeniodawców, płatnika i pacjentów.

Wykładowca: Adam Twarowski

5) Opieka koordynowana – procesy konsolidacji oraz integracji opieki zdrowotnej (6 godz.)
• Doświadczenia międzynarodowe i ich wpływ na rynek usług zdrowotnych w Polsce
• Ewolucja wybranych płatników publicznych i prywatnych
• Efekty skali, łańcuch wartości, koordynacja i zarządzanie w ochronie zdrowia,
• Cele w organizacji i strategii świadczeniodawców,
•  Role interesariuszy na rynku usług medycznych
  
    Wykładowca: dr Adam Kozierkiewicz

6) Przychody i koszty w jednostce ochrony zdrowia-analiza ekonomiczna
(4 godz.)
• Płynność, rentowność, aktywność, wypłacalność – wskaźniki analizy finansowej,
• Przychody i koszty jednostek ochrony zdrowia- ewidencja, kwalifikacja i identyfikacja, 
• Koszty (zmienne, stałe, bezpośrednie, działalności pomocniczej) jednostek ochrony zdrowia,
• Narzędzia finansowe podnoszące efektywność wykorzystania zasobów.

Wykładowca: Halina Depcik

7) Rachunek kosztów świadczeń opieki zdrowotnej  (4 godz.)
• Metodologia liczenia kosztów świadczeń opieki zdrowotnej,
• Wycena świadczeń a rentowność procedur medycznych,
• Narzędzia zarządcze  wpływające na  efektywność kosztową procedur medycznych,
• Metody monitorowania kosztów świadczeń opieki zdrowotnej.

Wykładowca: Marek Wesołowski

8)  Zarządzanie długiem w jednostce ochrony zdrowia (4 godz.)
• Analiza zadłużenia sektora ochrony zdrowia,
• Konsekwencje narastania  długu dla jednostki ochrony zdrowia,
• Narzędzia w efektywnym procesie zarządzania długiem,
• Konsolidacja zadłużenia.  

Wykładowca: Marek Wójtowicz 

9) Transgraniczna opieka  – aspekty finansowe i rozliczeniowe (4 godz.)
• Zasady finansowania i rozliczania leczenia na terenie UE – leczenie w stanach nagłych versus leczenie planowe, procedura uzyskiwania zgody Prezesa NFZ na sfinansowanie planowego leczenia za granicą (rola zakładu opieki zdrowotnej w procedurze uzyskania zgody na finansowanie planowego leczenia za granicą), 
• Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego – nowe zasady wydawania dokumentu, ograniczenia i możliwości korzystania ze świadczeń na podstawie EKUZ,
• Turystyka medyczna – nowe możliwości uzyskania przychodów przez zakłady opieki zdrowotnej – nowe możliwości i formalne ograniczenia i zagrożenia,
• Dyrektywa ,,pacjenci bez granic”  praktyczny  wpływ na rozwój sektora ochrony zdrowia.

Wykładowca: Jerzy Gryglewicz


10) Efektywne zarządzanie systemami informatycznym w placówce ochrony zdrowia (4 godz.)
• Systemy informatyczne w systemie ochrony zdrowia,
• Rozwiązania informatyczne dla świadczeniodawców na rynku polskim,
• Wdrażanie i zarządzanie  systemem IT,
• Praktyczne przykłady korzyści  wdrożenia systemów IT,
• Pozyskiwanie środków zewnętrznych na finansowanie IT.

Wykładowca: Anna Wójcik


11) Efektywne narzędzia w   organizacji udzielania świadczeń opieki zdrowotnej (4 godz.)
• Organizacja udzielania świadczeń w poszczególnych rodzajach,
• Optymalizacja czasu pracy personelu medycznego,
• Procedura i zasady weryfikacji prawa do świadczeń w ramach NFZ,
• Listy oczekujących – praktyczne aspekty prowadzenia list.

Wykładowca: Małgorzata Zaława-Dąbrowska

12) Planowanie i symulacje zarządcze w jednostce ochrony zdrowia (4 godz.)
• Metodologia zbierania, przetwarzania i raportowania informacji o kosztach,
• Wykorzystywanie narzędzi rachunkowości zarządczej w praktyce:
– analizy wskaźnikowe
– analizy porównawcze
• Metodologia budżetowania zadań i kosztów,
• Controlling, strategiczna karta wyników,
• Praktyczne zastosowanie informatycznych narzędzi wspomagających (oprogramowanie Business Intelligence).

Wykładowca: Marek Wesołowski

13) Gospodarka lekiem w zakładzie opieki zdrowotnej (4 godz.)
• Zasady finansowanie i rozliczania  produktów leczniczych w jednostce ochrony zdrowia  (Leki recepturowe, programy terapeutyczne, chemioterapia, próbki leków, „leki charytatywne”),
• Apteka szpitalna – receptariusz, współpraca z oddziałami, 
• Badania kliniczne – możliwości pozyskania środków finansowych dla szpitala,  
• Przedstawiciel farmaceutyczny w szpitalu (procedury, finansowanie spotkań).

Wykładowca: Maciej Bogucki


14) Partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) (4 godz.)
• Podstawy prawne PPP,
• Perspektywy rozwoju formuły PPP w ochronie zdrowia,
• PPP przykłady rozwiązań  światowych,
• PPP w Polsce (analiza przypadku).

Wykładowca: Marta Piotrowska 

15) Kontrole w zakresie zarządzanie i gospodarki  finansowej w jednostkach ochrony zdrowia w kontekście (4 godz.)

• Zasady prowadzenia kontroli w podmiotach prowadzących działalność leczniczą   przez NIK ,NFZ, MZ, sanepid, nadzór farmaceutyczny i inne,
• Kontrole koordynowane i interwencyjne,
• Wyniki kontroli  NIK – analiza przypadków,
• Wyniki kontroli NFZ- analiza przypadków.

Wykładowca: Jerzy Gryglewicz

16) Prywatne i dodatkowe ubezpieczenia zdrowotne (4 godz )

• Rodzaje prywatnych i dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych,
• Ubezpieczenia prywatne na świecie – wybrane przykłady,
• Rynek ubezpieczeń dodatkowych w Polsce,
• Kontraktowanie świadczeń w ramach ubezpieczeń prywatnych.

Wykładowca: Witold Paweł Kalbarczyk

17) Zarządzanie systemem wynagradzania w podmiotach leczniczych (4 godz.)
• Formy zatrudnienia w podmiotach leczniczych,
• Istotne aspekty prawne związane z zatrudnieniem pracowników,
• Systemy motywacyjne.

Wykładowca: Jarosław Kozera

18) Frazeologia języka angielskiego (10 godz.)


KADRA WYKŁADOWCÓW:

Halina Depcik – absolwentka Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, praca mgr w Katedrze Rachunkowości, obecnie Naczelnik Wydziału Finansów i Funduszy Zagranicznych w Biurze Polityki Zdrowotnej Urzędu m.st. Warszawy. Poprzednio przez ok. 3 lat prezes zarządu w średniej wielkości zakładzie przetwórstwa żywności,
a wcześniej wieloletni praktyk w służbach finansowo-księgowych, również na stanowisku głównego księgowego oraz specjalisty ds. restrukturyzacji, w firmach o kapitale prywatnym i mieszanym.

Dr n. med. Jacek Grabowski – ekspert z zakresu zdrowia publicznego, systemów informacyjnych oraz zarządzania w ochronie zdrowia, od 2009 r. Kanclerz Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, w latach 2006-2009 Zastępca Prezesa ds. Medycznych NFZ,  były Dyrektor Łódzkiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ, w latach 2003-2005 pełnił funkcję zastępcy dyrektora Wydziału Zdrowia Publicznego Urzędu Miasta Łodzi  oraz głównego specjalisty Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia w  Warszawie.


Jerzy Gryglewicz – lider Modułu – Uczelnia Łazarskiego – lekarz, absolwent studiów podyplomowych z zarządzania jednostkami służby zdrowia na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz  aplikacji  Najwyższej Izby Kontroli. Były Zastępca Dyrektora ds. Klinicznych Instytutu Reumatologii w Warszawie, Zastępca Dyrektora Biura Polityki Zdrowotnej Urzędu miasta stołecznego Warszawy, główny specjalista w Departamencie Świadczeń Opieki Zdrowotnej i Departamencie Kontroli Wewnętrznej centrali NFZ. Doradca firm audytorskich i konsultingowych. Ekspert i uczestnik obrad ,,Białego Szczytu” i „Okrągłego Stołu w Ochronie Zdrowia”, były doradca międzyresortowego Zespołu ds. Rozwiązań Systemowych w Ochronie Zdrowia;

Dr Adam Kozierkiewicz – lekarz medycyny, pracownik Instytutu Zdrowia Publicznego Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, prezes spółki Wspólny Rynek Medyczny Sp z o.o. Był Dyrektorem Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, Wicedyrektorem i Dyrektorem Departamentu Informatyki Ministerstwa Zdrowia (w latach 1998-2001). Od maja 2006 r. jest Dyrektorem Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Prywatnej Służby Zdrowia. Jest autorem i współautorem wielu prac badawczych i wdrożeniowych z obszaru zarządzania w ochronie zdrowia, systemów informacyjnych i zdrowia publicznego, w tym: adaptacji i wdrożenia systemów klasyfikacyjnych chorób i procedur medycznych (ICD-10, ICD-9-CM), koncepcji i wdrożenia systemu informatycznego (ADT i Apteka szpitalna) w 266 szpitalach w ramach projektu Banku Światowego, systemu rejestru zakładów opieki zdrowotnej i in. Był autorem i uczestnikiem projektów poświeconych standardom w opiece zdrowotnej (projekty „koszykowe”) realizowanych przez Ministerstwo Zdrowia w latach 1999-2001. Od 2002 roku prowadzi działalność konsultingową i szkoleniową w sektorze ochrony zdrowia w dziedzinie organizacji, ekonomiki zdrowia, statystyki i systemów informacyjnych. Wśród jego klientów znajdują się takie instytucje jak Ministerstwo Zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia, Komisja Europejska, Europejski Bank Inwestycyjny, Bank Światowy, Georgetown University i inne.


Adam Twarowski – radca prawny, legislator (ukończona aplikacja legislacyjna w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów), w latach 1994 – 2006 pracował w administracji rządowej, jako radca prawny, m.in. w Ministerstwie Finansów Ministerstwie Zdrowia oraz Narodowym Funduszu Zdrowia, w tym ostatnim był od 2003 roku Dyrektorem Biura Rady a od 2005 roku jednocześnie oraz Dyrektorem Biura Prawnego. Od 2007 roku wspólnik w Kancelarii Prawnej Twarowski i Wspólnicy Sp. k., gdzie zajmuje się doradztwem prawnym oraz zastępstwem procesowym w postępowaniach przez Zespołami Arbitrów/Krajową Izbą Odwoławczą oraz sądami powszechnymi, a także w przygotowywanie analiz i opinii prawnych w sprawach z zakresu zamówień publicznych, finansów publicznych oraz prawa medycznego i ochrony zdrowia. W trakcie pracy w Narodowym Funduszu Zdrowia aktywnie uczestniczył w procesie organizacji kontraktowania świadczeń opieki zdrowotnej, poczynając od prac nad projektami zarządzeń Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w tym zakresie, kończąc na przygotowywaniu decyzji administracyjnych rozpatrujących odwołania świadczeniodawców oraz reprezentując NFZ w związanych z tym postępowaniach sądowo-administracyjnych.  Specjalizuje się w zamówieniach publicznych, finansach publicznych, odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych, prawie cywilnym oraz w prawnej problematyce ochrony zdrowia i usług medycznych. Autor opracowań z zakresu prawa zamówień publicznych (na którym wzorowana jest procedura kontraktowania świadczeń opieki zdrowotnej), wykładowca na licznych szkoleniach z zakresu prawa medycznego, finansów publicznych oraz zamówień publicznych. Członek Polskiego Towarzystwa Legislacji.

Dr n. med. Piotr Warczyński – lekarz – specjalista chorób wewnętrznych, doktorat z gastroenterologii. Ukończył studia podyplomowe: Biznesu i zarządzania – Wyższa Szkoła Handlu i Finansów Międzynarodowych, Zarządzania jakością – Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania, Studium Edukacji Ekonomicznej – Szkoła Główna Handlowa; Obecnie Dyrektor Departamentu Organizacji Ochrony Zdrowia w Ministerstwie Zdrowia, zastępujący Dyrektora Generalnego, Wiceprzewodniczący Rady Akredytacyjnej Ministra Zdrowia, Wykładowca Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego;  Współtwórca ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji (2004), projektu nowej ustawy o zakładach opieki zdrowotnej (2007), pakietu ustaw zawetowanych przez Prezydenta w 2008 r., „Planu B”, projektu ustawy o działalności leczniczej i kilkunastu nowelizacji ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.

Anna Wójcik – Menedżer, PricewaterhouseCoopers (PwC) Warszawa. Absolwentka Studiów Podyplomowych na Wydziale Matematyki Uniwersytetu Łódzkiego, Magister Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości im. Koźmińskiego, absolwentka Prywatnej Wyższej Szkoły Biznesu i Administracji w Warszawie. Posiada certyfikat PRINCE2 Foundation oraz ITIL Foundation, MSP, TOGAF. Specjalizuje się w doradztwie w zakresie zarządzania projektami  informatycznymi i ryzykiem projektowym. Przed dołączeniem do zespołu PwC zdobyła doświadczenie pracując w strukturach Narodowego Funduszu Zdrowia oraz w firmach informatycznych TETA i Apexim, gdzie nadzorowała i uczestniczyła w wielu projektach wdrożeniowych z różnych dziedzin.

Marek Wójtowicz  absolwent Akademii Medycznej w Lublinie, specjalista chirurgii ogólnej II stopnia oraz absolwentem Podyplomowego Studium Ekonomiki Zdrowia Uniwersytetu Warszawskiego, Project Hope Executive Management Training Program (USA) i Podyplomowego Studium Zarządzania Opieką Zdrowotną dla Dyrektorów Szpitali.
Od roku 2006 jest członkiem Rady Doradczej Stowarzyszenia Menedżerów Opieki Zdrowotnej- STOMOZ. W poprzednich latach był prezesem (1994-2006) i wiceprezesem (1992-1994) Zarządu Głównego STOMZOZ. Ponadto pełnił funkcje p.o. dyrektora Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ (2008), dyrektora Lubelskiego Oddziału NFZ (2006-2008), dyrektora medycznego i dyrektora SP ZOZ w Puławach (2006) oraz dyrektora medycznego Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Lublinie (2009). Był również konsultantem Prezydenta RP ds. opieki zdrowotnej (2003-2005) oraz ekspertem w projektach edukacyjnych PHARE, Banku Światowego i Ministerstwa Zdrowia. W latach 2000-2006 był autorem i kierownikiem Programu Stypendialnego: Quality, Accreditation, Scholarships – QAS realizowanego ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Jest stałym, wieloletnim publicystą czasopism medycznych: Służba Zdrowia (Warszawa) i Ogólnopolski Przegląd Medyczny (Katowice) oraz wykładowcą  Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie, Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Uniwersytetu Gdańskiego i Medycznego Uniwersytetu Warszawskiego.
Od 2009 roku działa w branży finansującej rynek usług zdrowotnych. Jest członkiem Rad Nadzorczych Magellan S.A. i MedFinance S.A.

Witold Paweł Kalbarczyk, lekarz i menedżer, ekspert ochrony zdrowia. Absolwent Akademii Medycznej w Warszawie, a następnie licznych kursów z zakresu zarządzania w ochronie zdrowia oraz ubezpieczeń. Uczestnik, a następnie wykładowca i/lub menedżer kursów zarządzania w ochronie zdrowia Project HOPE, ETOS, PHARE, Leonardo da Vinci. W roku 1993 współautor programu reformy ochrony zdrowia w Polsce opartego o zasady koordynowanej opieki medycznej i doświadczenia amerykańskich organizacji HMO. W roku 2008 współautor propozycji Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) dotyczących zmian w systemie finansowania ochrony zdrowia w Polsce uwzględniających konkurencję płatników i udział firm ubezpieczeniowych w zarządzaniu środkami publicznymi na zdrowie. Posiada ponad 10-letnie doświadczenie na rynku ubezpieczeniowym i emerytalnym zdobyte w spółkach z udziałem kapitału zagranicznego. Zajmował się rozwojem i zarządzaniem produktów ubezpieczeniowych (majątkowe, na życie, emerytalne i zdrowotne), analizami rynku i marketingiem, a także wsparciem sprzedaży produktów ubezpieczeniowych. Ma także kilkuletnie doświadczenie w zakresie PR i Public Affairs w ochronie zdrowia zdobyte w firmie Burson-Marsteller. Posiada rozległą wiedzę na temat rynku ubezpieczeń na życie na świecie, rynku ubezpieczeń emerytalnych w Europie Centralnej oraz funkcjonowania systemów ochrony zdrowia w Polsce i na świecie. Pracował na kierowniczych stanowiskach m.in. w TUW TUW, Norwich Union/Sampo, ING Nationale-Nederlanden i PZU Życie S.A.. W latach 1996-2000 członek Zarządu, a następnie Prezes Zarządu Fundacji Wspierania Ubezpieczeń Wzajemnych. W latach 2000-2003 członek Rady Doradczej programu pomocowego dla systemu ochrony zdrowia Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Były Przewodniczący Komisji Ubezpieczeń Zdrowotnych i Wypadkowych oraz doradca Zarządu PIU. Członek Rady Nadzorczej EMC S.A. Jeden z inicjatorów, a następnie członek Rady Programowej Forum Ochrony Zdrowia na Forum Ekonomicznym w Krynicy. Współautor i jeden z redaktorów naukowych książki “Ubezpieczenia zdrowotne a koszyki świadczeń zdrowotnych. Przegląd rozwiązań”. Wykładowca szkoleń i studiów podyplomowych Akademii Leona Koźmińskiego, Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej, Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego oraz firmy Insurance Meeting Point. Obecnie prowadzi działalność doradczą w ochronie zdrowia samodzielnie lub we współpracy z polskimi i międzynarodowymi firmami doradczymi.

Marek Wesołowski – lekarz chirurg, ekspert rynku medycznego w dziedzinie zarządzania i technologii informacyjnych. Doświadczenie we wdrażaniu i użyciu systemów zarządczych w wielu szpitalach w kraju i za granicą. Promotor benchmarkingu i analizy businessowej w ochronie zdrowia. Twórca medycznej firmy informatycznej UHC. Prezes firmy SGA zajmującej się oceną efektywności w ochronie zdrowia

 

ORGANIZACJA ZAJĘĆ:
• Zajęcia rozpoczynają się 13 października 2012 r., odbywają się w trybie sobotnio-niedzielnym;
• Terminy kolejnych sesji to: 13-14.10.2012; 20-21.10.2012; 17-18.11.2012; 01-02.12.2012; 15-16.12.2012.
Harmonogram zajęć przygotowany zostanie po zakończeniu procesu rekrutacji.

ZASADY REKRUTACJI:
• Kandydaci muszą posiadać dyplom licencjata, magistra,
• Należy złożyć komplet wymaganych dokumentów.

WYMAGANE DOKUMENTY:
• wypełniony formularz zgłoszeniowy
• CV
• odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych
• kserokopia dowodu osobistego
• 2 fotografie
• kserokopia dowodu wniesionej opłaty za studia

OPŁATY:
• Czesne wynosi 3.500 zł za cały program – płatne jednorazowo
• Istnieje możliwość płatności ratalnej
• Czesne płatne w dwóch ratach wynosi: 2*1.850 zł = 3.700 zł
• Czesne płatne w czterech ratach wynosi: 4* 975 zł = 3.900 zł
• Absolwentów Uczelni Łazarskiego przysługuje 20% zniżki
Konto bankowe, na które można dokonywać wpłat:
Uczelnia Łazarskiego PKO BP XVI O/Warszawa
36 1020 1169 0000 8402 0015 4146
tytułem „moduł finansowy”

BIURO REKRUTACJI:
Uczelnia Łazarskiego
02 – 662 Warszawa ul. Świeradowska 43
p. 56, sektor D.
tel. 22 54 35 322 (poniedziałki-piatki w godz. 10.00-16.00)
mail: ckp@lazarski.pl

 

 

Inne artykuły

Technologia przyszłości  w Rehasport

Autor: Magdalena Okoniewska
Dodano: 28.06.2022

RSQ HOLO zmieni świat medycyny, a już teraz zmienił świat chirurgów w klinice Rehasport. Oparty na systemie HoloLens, pozwala gestami dłoni spojrzeć na hologram operowanego miejsca, umieścić go w dowolnym miejscu w przestrzeni, ale też zajrzeć do dokumentacji medycznej. A wszystko przy pełnej sterylności i gwarancji maksymalnego bezpieczeństwa dla pacjenta.

– Każdy chirurg zastanawia się, jak lepiej i skuteczniej leczyć pacjentów. Celem medycyny jest korzystanie z takich nowinek, które pomagają dbać o zdrowie pacjentów. RSQ HOLO to właśnie taki system, który poprawia planowanie zabiegu i wpływa bezpośrednio na operację – mówi dr hab. Tomasz Piontek, ortopeda z Rehasport.

Kiedyś abstrakcja, dziś służy chirurgom

Lekarze z tej kliniki mogą korzystać z technologii dzięki współpracy z zyskującą światowe uznanie firmą RSQ Technologies. Sam system HoloLens nie jest czymś nowym – to technologia wymyślona kiedyś przez Microsoft. Za pomocą specjalnych gogli, posiadających swój procesor i system czujników, a bez zbędnych kabli, można wyświetlać holograficzne projekcje osadzone w realnej przestrzeni. Widać wtedy obiekty 3D oraz zdjęcia, można je dowolnie przesuwać, by nie zasłaniały pola widzenia. Coś, co było wcześniej abstrakcyjne, dziś jest już wykorzystywane w zaawansowanej medycynie.

– Początkowo może to sprawiać wrażenie kolejnego gadżetu, ale gdy już się wdrożysz w działanie samego RSQ HOLO, to ono uzależnia. Nie wyobrażam sobie artroskopii łokcia bez hologramu tego samego łokcia gdzieś przed swoimi oczami – tłumaczy zalety nowej technologii prof. Przemysław Lubiatowski z Rehasport, specjalista od leczenia urazów kończyny górnej. I opowiada: – Gdy mam do czynienia z większymi uszkodzeniami, złamaniami wieloodłamowymi, to system RSQ HOLO poprawia kontrolę i wyobrażenie o lokalizacji przemieszczonych odłamów. Korekcja kości pod kontrolą holograficznych obrazów zwiększa precyzję.

Maksymalna sterylność – jedna z wielu zalet RSQ HOLO

Lekarze podkreślają, że całość działania odbywa się za pomocą gestów operatora – system jest więc maksymalnie sterylny, nie ma tu dotykania klawiatury, monitora bądź myszki. Nie musi angażować innych osób, żeby np. obsługiwały monitor. W trudnych przypadkach ortopeda może dzięki temu skonsultować się z innym specjalistą z dowolnego miejsca na ziemi, który też zobaczy ten sam obraz.

Nowe technologie to bardziej efektywne leczenie

Jak działa RSQ HOLO? Korzysta z okularów rzeczywistości rozszerzonej. Gogle mapują przestrzeń wokół osoby korzystającej z nich, dzięki temu określają jej pozycję w owej przestrzeni, a także ruchy dłoni. W ten sposób system jest w stanie zapewnić obsługę interakcji z hologramami.

Rehasport prowadzi 3 placówki w Poznaniu – w biurowcu Galerii Handlowej Panorama przy ulicy Góreckiej, przy ulicy Bułgarskiej na terenie Stadionu Miejskiego oraz przy ulicy Jasielskiej 14, gdzie działa szpital, a także centra medyczne w Koninie oraz w Trójmieście (na terenie Ergo Areny). Oferuje konsultacje specjalistyczne i leczenie szpitalne między innymi w zakresie ortopedii, chirurgii, medycyny sportu, neurochirurgii, urologii, dietetyki czy chorób wewnętrznych.

W 2016 roku Rehasport otworzył oddział w Warszawie, działający w Szpitalu Medicover na Wilanowie.

Przeczytaj teraz

Medicover otworzył oryginalne centrum stomatologiczne w Sosnowcu

Autor: Magdalena Okoniewska
Dodano: 28.06.2022

W Sosnowcu powstało pierwsze w Zagłębiu centrum dentystyczne, które przypomina… kawiarnię. To jednak nie jedyne, co wyróżnia to miejsce. Pacjenci znajdą tutaj także między innymi biblioteczkę, stoisko kawowe, a także kilka odniesień do XX-wiecznej historii Sosnowca. Za nietypową przestrzenią stoi Medicover Stomatologia.

Takich oryginalnych miejsc w całej Polsce jest już 12. Od kilku miesięcy działają między innymi w Warszawie, Toruniu, Łodzi czy w Trójmieście.

Najnowsza lokalizacja sieci, która działa w Sosnowcu, przy ulicy Małachowskiego 1A, została w całości stworzona w tzw. „Rytuale Uśmiechu”. To nowy koncept sieci, którego celem jest przełamanie stereotypowego wizerunku dentysty. Fakt, że nowe miejsce na pierwszy rzut oka nie przypomina dentysty, a kawiarnię czy hotelowe lobby, jest tu celowym zabiegiem.

-Tworząc nowe centra dentystyczne staramy się zerwać z pewną konwencją, a co za tym idzie pokazać pacjentom, że można leczyć się w miejscach, które zapewniają komfort emocjonalny, a nawet relaks. To odważna wizja, w której wellbeing pacjenta stawiany jest na pierwszym miejscu – mówi Wioletta Januszczyk, dyrektor zarządzająca Medicover Stomatologia.

Nieprzypadkowo też dzieje się to w dentystyce.

-Dentofobia, czyli lęk przed leczeniem, wciąż zbiera swoje żniwo w kraju, o czym świadczy fakt, że ponad 90 procent Polaków ma próchnicę. Jednym z wielu sposobów walki z tym zjawiskiem jest tworzenie przestrzeni, które nie budzą negatywnych skojarzeń. Wręcz przeciwnie, pozwalają wyciszyć się przed zabiegiem i budują pozytywne doświadczenie, a nie traumę  – dodaje.

W Sosnowcu ma pomóc w tym między innymi fakt, że całą przestrzeń zaprojektowali architekci z warszawskiej pracowni Piotrowscy Design, która stoi za siecią kawiarni w stolicy. Twórcy miejsca sięgnęli także po wiedzę z takich obszarów jak psychologia, sensoryka czy teoria koloru.

-Nowoczesna dentystyka ma za zadanie niwelować stres pacjenta i to na każdym etapie leczenia oraz w wielu wymiarach – mówi Wioletta Januszczyk.

-W nowym centrum robimy to już w momencie, kiedy zostaje przekroczony próg. Stworzona przez nas poczekalnia to swoista strefa chilloutu, czyli wyciszająca emocje przestrzeń, w której pacjent może zrelaksować się przed wizytą. Pomaga w tym m.in. nietypowa – jak na dentystę – aranżacja, ale także zastosowane rozwiązania sensoryczne – mówi.

Archiwalne zdjęcia Sosnowca i biblioteczka

Jak to wygląda w praktyce w Sosnowcu? W poczekalni zamiast tradycyjnych krzeseł, można znaleźć wygodne fotele w stylu vintage i art deco, a także stoliki kawowe. W centralnym punkcie umieszczono natomiast duży „common table”, który może posłużyć nawet jako przestrzeń coworkingowa. Stworzono tu także stoisko kawowe.

Tłem dla poczekalni jest natomiast biblioteczka z kilkuset pozycjami, które można przeglądać czekając na wizytę. O dobrostan dbają także rośliny. Aranżując przestrzeń Medicover Stomatologia sięgnął po gatunki z listy NASA, które oczyszczają powietrze.

Medicover Stomatologia przejmuje niemiecką sieć MeinDentist

Zatroszczono się także o zmysły, usuwając z przestrzeni elementy, które często drażniły pacjentów. Dobrano wyciszające kolory ścian, a także dodatki np. rdzewioną blachę. To celowy zabieg, sprawiający, że centrum nie kojarzy się z przychodnią. Celowo także przytłumiono światło w poczekalni, a stresującą ciszę, zastąpiono jazzową playlistą. Pacjenci czekający w poczekalni nie usłyszą natomiast pracy wiertła w gabinecie ani nie poczują „dentystycznego” zapachu.

Co ciekawe, przestrzeń nawiązuje także do lokalnej historii. Na ścianach można znaleźć kilkanaście czarno-białych, archiwalnych zdjęć przedstawiających Sosnowiec, tworzących mini wystawę o historii miasta. Na fotografiach pochodzących m.in. z lat 20-tych i 30-tych można znaleźć chociażby Teatr Miejski w Sosnowcu w 1934 r. czy Fabrykę Guzików

Holistyczne leczenie

Nowe podejście do tworzenia centrów dentystycznych nie sprowadza się tylko do wnętrz. „Rytuał Uśmiechu” to przede wszystkim holistyczne podejście do pacjenta, nowy standard opieki, a także kompleksowe leczenie stomatologiczne w jednym miejscu. W Sosnowcu na powierzchni 257 m kw. pacjenci znajdą aż 6 gabinetów i dentystów z 6 specjalizacji.

Centrum oferuje usługi obejmujące między innymi stomatologię estetyczną, protetykę, chirurgię stomatologiczną, implantologię, leczenie zachowawcze, periodontologię, endodoncję i medycynę estetyczną. Przyjmuje tutaj także stomatolog dziecięcy.

Centrum wyposażone jest też w nowoczesną pracownię diagnostyki obrazowej (RTG, TK), Pacjenci znajdą tutaj także wiele technologii zapewniających bezbolesne leczenie, np. niewygodne wyciski zastąpiono tu skanami 3D wnętrza jamy ustnej.

-Nowe centrum zostało tak zaplanowane, aby zapewnić pacjentom łatwy dostęp do pełnej opieki stomatologicznej opartej na interdyscyplinarnym zespole lekarskim. Pozwala to na leczenie przypadków wymagających konsultacji kilku specjalistów w jednym miejscu – mówi lek. dent. Anna Ciupidro z Medicover Stomatologia Sosnowiec – Małachowskiego.

-Z kolei zastosowana w centrum nowoczesna technologia oraz wysokiej klasy wyposażenie gabinetów gwarantują bezbolesne i precyzyjne leczenie. Przygotowywany dla każdego pacjenta czytelny plan leczenia ułatwia natomiast zrozumienie celu kolejnych wizyt, daje możliwość emocjonalnego przygotowania się do nich, a tym samym ogranicza stres – dodaje.

Otwarte właśnie w Sosnowcu centrum jest już 70. zlokalizowanym w Polsce, które należy do   Medicover Stomatologia. W województwie śląskim sieć posiada aż 12 lokalizacji. Pierwsza w „Rytuale Uśmiechu” została otwarta w listopadzie 2021 w Bielsku-Białej. Wraz z najnowszym otwarciem sieć dysponuje już 400 fotelami.

Medicover Stomatologia wprowadził się do Fabryki Norblina

Przeczytaj teraz

Działamy na rzecz środowiska diagnostów laboratoryjnych

Autor: Magdalena Okoniewska
Dodano: 27.06.2022

Barbara Kopeć, przewodnicząca Forum Medycyny Laboratoryjnej Pracodawców Medycyny Prywatnej

W roku 2021 firmy tworzące Forum Medycyny Laboratoryjnej Pracodawców Medycyny Prywatnej realizowały szereg projektów, dotyczących zagadnień istotnych dla środowiska. Dotyczyły one między innymi uprawnień opiekunów medycznych, finansowania świadczeń a także opiniowania rozwiązań legislacyjnych.

Szkolenia dla opiekunów medycznych

W czerwcu 2021 roku została wprowadzona przez Ministerstwo Edukacji i Nauki nowa podstawa nauczania opiekunów medycznych w szkołach policealnych zawierająca między innymi nauczanie pobierania krwi i innych materiałów do badań laboratoryjnych

Wiedząc jak trudno będzie nauczycielom w tych szkołach znaleźć materiały do nauczania w zakresie tego tematu, firmy zrzeszone w Forum zorganizowały cykl webinariów pt. „Środa z flebotomią”, które cieszyły się dużym zainteresowaniem (zanotowano 200-400 uczestników każdego spotkania). Wykłady prowadzili eksperci medyczni z firm zrzeszonych w Forum. Utworzona została e-akademia zawierająca materiały szkoleniowe – w ciągu 2 tygodni zapisało się  650 osób.

Eksperci firm zrzeszonych w forum Medycyny Laboratoryjnej uczestniczyli także (już po raz trzeci) w Konferencji Opiekunów Medycznych, podczas których wygłosili wykłady.

Wsparcie inicjatywy rządowej

Z inicjatywy Forum oraz stowarzyszenia MedTech (zrzeszającego  dostawców materiałów i odczynników do badań laboratoryjnych), w celu wspierania działań informacyjnych dotyczących programu Profilaktyka 40Plus powstał portal profilaktyka40plus.com. Stanowi on wsparcie dla rządowej inicjatywy. Eksperci z firm zrzeszonych w Forum zasilili portal treścią. Prowadzony jest tam między innymi szczegółowy wykaz punktów pobrań wykonujących badania w ramach Programu, uzupełniony o godziny pracy.

Głównymi wykonawcami Programu są firmy zrzeszone w Forum, na 1712 punktów pobrań wskazanych na stronie Ministerstwa Zdrowia jako realizatorzy, ponad 600, czyli prawie jedna trzecia, to placówki  naszych członków.

Interwencje dotyczące testów

Forum interweniowało w resorcie zdrowia w sprawie testów antygenowych finansowanych przez NFZ. W rezultacie tej interwencji uzyskano taką możliwość (początkowo Ministerstwo Zdrowia wytypowało do wykonywania takich testów tylko apteki).

Interwencje dotyczyła także drastycznej obniżki ceny testów RT-PCR wykonywanych w kierunku SARS-Cov-2. Temat był także poruszany podczas obrad Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia. Ceny utrzymano ale uwzględniono wniosek o wprowadzenie i wycenę tego badania w trybie CITO.

Prace nad ujednoliceniem słownika

Forum współpracowało także z profesorem B. Solnicą, który powołał  zespół do prac nad ujednoliceniem słownika badań laboratoryjnych w Polsce w oparciu o międzynarodową klasyfikację LOINC. W  każdej firmie został wytypowany ekspert medyczny do przetłumaczenia fragmentu słownika  badań na język polski. Tak przetłumaczony słownik został zgłoszony do LOINC, trwają obecnie dalsze związane z tym prace.

Opiniowanie aktów prawnych

Firmy zrzeszone w Forum zaopiniowało (negatywnie)  projekt rozporządzenia ministra zdrowia, zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zdarzenia medycznego przetwarzanego w systemie informacji oraz sposobu i terminów przekazywania tych danych do Systemu Informacji Medycznej. Propozycje rozwiązań informatycznych i sprawozdawczości wobec laboratoriów medycznych  były niebezpieczne, pracochłonne i w konsekwencji bardzo kosztowne. Dzięki interwencji projekt rozporządzenia został  wycofany.

Nie udało się natomiast uzyskać wprowadzenia w życie projektu rozporządzenia ministra zdrowia zmieniającego zasady pracy i kadry w pracowniach transfuzjologii immunologicznej (serologii). Rozporządzenie, nad którego treścią  i zrozumieniem konieczności proponowanych zmian firmy zrzeszone Forum pracowały kilka lat, zatrzymało się na etapie konsultacji. Według resortu zdrowia prace legislacyjne zostały wstrzymane z uwagi na sprzeciw Centrów Krwiodawstwa

Przeczytaj teraz

Grupa terapeutyczno-rozwojowa dla nastolatków w CM Damiana

Autor: Magdalena Okoniewska
Dodano: 25.06.2022

Centrum Medyczne Damiana oferuje cykl zajęć terapeutyczno-rozwojowych przeznaczonych dla nastolatków. Świadczenia są finansowanie ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia.

Zajęcia trwają 5 dni i obejmują zagadnienia dotyczące relacji z innymi, pogłębienia rozumienia siebie, swoich potrzeb i zasobów, bycia twórczym, a także metody odreagowania emocji, umiejętności odpoczynku i rozmowy.

Zajęcia w ramach grupy wsparcia połączone są z aktywnością artystyczną. Odbywają się w Centrum Medycznym Wałbrzyska w Warszawie.

Centrum Medyczne Damiana: nowe Centrum Zdrowia Psychicznego Mind Health w Toruniu

Centrum Medyczne Damiana prowadzi w Warszawie przychodnie przy ulicach: Wałbrzyskiej 46, Foksal 3/5, Alei Zjednoczenia 36, Racławickiej 27, Nowolipie 18, Cybernetyki 7B, przy Bażantarni 8B oraz przy placu Konesera 10A. Przy ulicy Wałbrzyskiej 46 działa też Szpital Damiana. Od lipca 2021 roku działa przychodnia w Piasecznie przy ulicy Puławskiej 42 B, a od kwietnia 2022 – placówka przy ulicy Lazurowej, na I piętrze centrum handlowego City Park, w warszawskiej dzielnicy Bemowo.

Centrum Medyczne Damiana prowadzi także sieć placówek funkcjonujących pod marką Mind Health oferujących pomoc psychologiczną i psychiatryczną, które działają w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu, Katowicach, Krakowie, Gdańsku i Toruniu.

W czerwcu 2022 do sieci dołączył dawny Mazowiecki Szpital Allenort, obecnie funkcjonujący pod nazwą Mazowiecki Szpital Mind Health.

Centrum Medyczne Damiana działa od 1994 roku i jest częścią Grupy Medicover.

Mazowiecki Szpital Allenort zmienia się w Mazowiecki Szpital Mind Health

Przeczytaj teraz

AHP rozpoczyna działalność w Pile

Autor: Magdalena Okoniewska
Dodano: 25.06.2022

14 czerwca 2022 Starostwo Powiatowe w Pile oficjalnie ogłosiło rozpoczęcie świadczenia usług kardiologicznych przez American Heart of Poland w szpitalu w Pile. Grupa będzie sprawować opiekę nad pacjentami w pilskiej placówce przez co najmniej 10 lat.

AHP będzie prowadzić w placówce oddział kardiologii, w planach jest jego modernizacja, zakup nowoczesnego sprzętu oraz otwarcie dwóch pracowni hemodynamiki. Zwiększy się również liczba miejsc dla pacjentów – docelowo oddział będzie dysponować 35 łóżkami, łącznie z 10-łóżkowym oddziałem intensywnego nadzoru kardiologicznego.

10 mln zł na inwestycje

Przejęcie opieki nad oddziałem kardiologii w Pile jest kolejnym krokiem Grupy American Heart of Poland w realizowaniu misji docierania ze swoją ofertą do mieszkańców całego kraju. W północno-zachodniej Polsce Grupa jest już między innymi operatorem całego szpitala im. Matki Teresy z Kalkuty w Drawsku Pomorskim. Jak podkreśla dyrektor medyczny Grupy Paweł Kaźmierczak, Piła jest dla American Heart of Poland bardzo ważnym ośrodkiem – biorąc pod uwagę kategorię szpitali powiatowych, jest to jedna z największych placówek w Polsce.

– Naszą dewizą jest wprowadzenie profesjonalnej kardiologii pod strzechy – podkreśla Paweł Kaźmierczak. – Dla realizacji tej misji w Pile zadeklarowaliśmy się zainwestować 10 milionów złotych w wyposażenie i rozbudowę oddziału kardiologii, dzięki czemu będziemy mogli nie tylko zapewnić jeszcze wyższy standard opieki nad pacjentami, ale również zwiększyć liczbę dostępnych w szpitalu miejsc – dodaje.

Lux Med: nowe wyposażenie pracowni diagnostyki obrazowej w Toruniu

Z punktu widzenia pacjentów nie zmieni się procedura korzystania z opieki medycznej – podniesie się jej standard, nadal natomiast będzie ona świadczona w sposób bezpłatny, na podstawie kontraktu z NFZ. Już teraz pilski szpital otrzymał certyfikat akredytacyjny jako dowód spełnienia najwyższych standardów leczenia.

– Wartość księgowa obecnego sprzętu, jakim dysponuje oddział kardiologii, wynosi około 5 milionów złotych. Teraz w ciągu dwóch lat zostanie zainwestowanych w oddział 10 milionów złotych. To będzie ogromny skok jakościowy, jeśli chodzi o możliwości leczenia pacjentów – wyjaśniał podczas konferencji prasowej starosta pilski Eligiusz Komarowski.

Kompleksowa opieka KOS-zawał

Wśród innowacji wdrażanych przez Grupę w pilskiej placówce znajdzie się również program specjalistycznej opieki po zawale, tzw. KOS-zawał. Jest to kompleksowa oferta opieki i rehabilitacji kardiologicznej dla pacjentów po zawale mięśnia sercowego, która składa się z czterech modułów obejmujących między innymi leczenie zachowawcze i diagnostykę, leczenie interwencyjne i kardiochirurgiczne, rehabilitację kardiologiczną i elektroterapię oraz specjalistyczną opiekę kardiologiczną trwającą 12 miesięcy od wystąpienia zawału serca.

– Jednym z podstawowych celów współpracy z Grupą American Heart of Poland jest pewnego rodzaju dźwignia finansowa. Mamy świadomość pewnych różnic, które oddzielają nas od szpitali o podobnym zakresie funkcjonowania – mówi Wojciech Szafrański, dyrektor Szpitala Specjalistycznego w Pile. – Obecność Grupy pozwoli nam na skrócenie tego dystansu, między innymi za sprawą nowych inwestycji skierowanych na kardiologię, a następnie chirurgię naczyniową. – tłumaczy.

Grupa American Heart of Poland oferuje świadczenia sercowo-naczyniowe, należące do niej podmioty wykonują rocznie 47 tysięcy zabiegów wieńcowych, co plasuje Grupę na pierwszym miejscu w kraju. Rocznie we wszystkich oddziałach zarządzanych przez Grupę AHP leczonych jest ponad 120 000 chorych. Do Grupy należą również szpitale wielospecjalistyczne, Uzdrowisko Ustroń oraz Centrum Badawczo-Rozwojowe.

Oddział kardiologiczny Szpitala w Pile będzie już 24 tego typu ośrodkiem medycznym w kraju, zarządzanym przez Grupę American Heart of Poland.

Przeczytaj teraz

Nowa przychodnia Centrum Medyczno-Diagnostycznego

Autor: Magdalena Okoniewska
Dodano: 25.06.2022

Centrum Medyczno-Diagnostyczne z Siedlec otworzyło nową filie – przychodnię zlokalizowaną w miejscowości Przesmyki. Placówka oferuje świadczenia w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej.

W przychodni można skorzystać z konsultacji lekarza rodzinnego dla dorosłych i dzieci oraz lekarza pediatry, a także z opieki pielęgniarki środowiskowo-rodzinnej i położnej. Placówka oferuje także domową opiekę pielęgniarską dla pacjentów przewlekle chorych.

Przychodnia mieści się przy ulicy 11 Listopada 13.

Przesmyki do miejscowość w powiecie siedleckim, położona około 30 km od Siedlec.

Centrum Medyczno-Diagnostyczne prowadzi pięć przychodni w Siedlcach oraz placówki w Warszawie, Mińsku Mazowieckim, Garwolinie i Oleśnicy. W województwie lubelskim przychodnie Centrum działają w Łukowie, Krynce i Aleksandrowie.

Centrum prowadzi także kilkanaście filii, Dzienne Domy Opieki Medycznej oraz Zakłady Opiekuńczo-Lecznicze.

Centrum Medyczno-Diagnostyczne otworzyło dom seniora

W lutym 2022 Centrum otworzyło nową przychodnię w Bielanach, w powiecie sokołowskim.

Placówki Centrum oferują świadczenia w ramach POZ, świadczenia ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, świadczenia w zakresie medycyny pracy, diagnostyki (RTG, USG, diagnostyka laboratoryjna), rehabilitacji, stomatologii. Usługi placówek są zarówno komercyjne jak i finansowane przez NFZ.

Placówki prowadzi Centrum Medyczno-Diagnostyczne sp. z o.o., której zarząd tworzą: Paweł Żuk (prezes) oraz Artur Prusaczyk (wiceprezes).

Przeczytaj teraz
marmaris escort

instagram volgers kopen volgers kopen buy windows 10 pro buy windows 11 pro