windows 10 pro office 2019 pro office 365 pro windows 10 home windows 10 enterprise office 2019 home and business office 2016 pro windows 10 education visio 2019 microsoft project 2019 microsoft project 2016 visio professional 2016 windows server 2012 windows server 2016 windows server 2019 Betriebssysteme office software windows server https://softhier.com/ instagram takipçi instagram beğeni instagram görüntüleme instagram otomatik beğeni facebook beğeni facebook sayfa beğenisi facebook takipçi twitter takipçi twitter beğeni twitter retweet youtube izlenme youtube abone instagram

MG chce ograniczenia obowiązków biurokratycznych

Autor:
27 listopada 2012

Ministerstwo Gospodarki zaczyna prace nad założeniami do IV ustawy deregulującej, której jedną z osi ma być ograniczanie obowiązków biurokratycznych w sektorze ochrony zdrowia.

Pracodawcy RP przekazują materiał przygotowany przez resort gospodarki zawierający propozycje deregulacyjne niektórych obowiązków – większość z nich ma na celu zmianę formy przekazywania informacji z papierowej w elektroniczną, lub zmniejszenie częstotliwości przekazywania.

Obowiązki Informacyjne  pozostające w kompetencji Ministra Zdrowia

I. OI wykazane w bazie, które jest zaakceptowane do deregulacji przez Ministra Zdrowia:
I.1. (Nowa) Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej  (Dz.U. Nr 174, poz. 1039, z późn. zm.)
1. U/C/96/91/410/10e/2/3/MZ/O1- art. 72, 74 nowej ustawy: Opracowanie programu kształcenia dla specjalizacji, kursu kwalifikacyjnego i kursu specjalistycznego (Ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej) – Propozycja  wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
2. U/C/96/91/410/15/1/-/MZ/O1- art. 26 nowej ustawy: Ukończenie przeszkolenia w celu podjęcia wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej po przerwie w wykonywaniu zawodu dłuższej niż 5 lat, lub po upływie 5 lat od kończenia stażu podyplomowego art. 26 nowej ustawy – Propozycja uproszczenia formularza lub umieszczenia go na stronie internetowej.
3. U/C/96/91/410/10t/1/-/MZ/O1 – art. 81 nowej ustawy: Prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu kształcenia podyplomowego – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
4. U/C/96/91/410/10e/2/1/MZ/O1 - Opracowanie w programie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych założeń organizacyjno-programowych - art. 78 ust. 4 pkt 1 nowej ustawy – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
5. U/C/96/91/410/10e/2/2/MZ/O1 - Opracowanie w programie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych planu nauczania określającego przedmioty lub moduły kształcenia – art. 78 ust. 4 pkt 2 nowej ustawy - Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
6. U/C/96/91/410/10t/2/-/MZ/O1 - Prowadzenie i przechowywanie rejestru zaświadczeń o odbyciu określonego rodzaju kształcenia podyplomowego – art. 81 pkt 2 nowej ustawy – propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
7. U/C/96/91/410/10d/2/4/MZ/O1 - Opracowanie wewnętrznego systemu oceny jakości kształcenia podczas prowadzenia podyplomowego kształcenia pielęgniarek i położnych – art.75 ust. 1 pkt. 4 nowej ustawy - Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
8. U/C/96/91/410/11h/3/-/MZ/O1 - Złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia wymaganego przez odpowiednie władze lub organizacje państw członkowskich Unii Europejskiej zgodnie z przepisami prawa Unii Europejskiej - wynika  z prawa UE – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej.
9. U/C/96/91/410/10o/2/-/MZ/O1 - Informowanie Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych o planowanych terminach rozpoczęcia i zakończenia kształcenia podyplomowego – art. 80 nowej ustawy – Propozycja zmniejszenia częstotliwości wykonywania przedmiotowego obowiązku.
10.  U/C/96/91/410/11h/2/-/MZ/O1 - Złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia o przebiegu pracy zawodowej pielęgniarki lub położnej -  art. 51 nowej ustawy – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
11. U/C/96/91/410/11h/1/-/N/O1 - Złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia stwierdzającego posiadanie kwalifikacji do wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej, zgodnych z wymaganiami prawa Unii Europejskiej – art. 51 nowej ustawy - Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
12. U/C/96/91/410/10d/1/2/MZ/O1 - Złożenie wniosku o wpis do właściwego rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe pielęgniarek i położnych - art. 75 nowej ustawy – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
13. U/C/96/91/410/13/1/1/MZ/O1 - Przedstawienie zezwolenia na pobyt stały w Rzeczypospolitej Polskiej w celu wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej przez cudzoziemca -  Uznawanie kwalifikacji – Propozycja uchylenia przedmiotowego obowiązku.
14. U/C/96/91/410/10h/10/-/MZ/O1 - Ubieganie się o uzyskanie ponownego wpisu do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe po upływie 3 lat od dnia podjęcia uchwały o wykreśleniu - Uznawanie kwalifikacji - Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej.
15. U/C/96/91/410/11g/1/-/MZ/O1 - Złożenie wniosku o stwierdzenie prawa wykonywania zawodu przez okręgową radę pielęgniarek i położnych –  Uznawanie kwalifikacji - Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej.
16. U/C/96/91/410/11a/1/4/MZ/O1 - Przedstawienie zaświadczenia potwierdzającego posiadanie stanu zdrowia pozwalającego na wykonywanie zawodu pielęgniarki -  Uznawanie kwalifikacji - Propozycja uchylenia przedmiotowego obowiązku.
17. U/C/96/91/410/11b/1/4/MZ/O1 - Przedstawienie zaświadczenia potwierdzającego posiadanie stanu zdrowia pozwalającego na wykonywanie zawodu położnej – Uznawanie kwalifikacji - propozycja uchylenia przedmiotowego obowiązku.
18. U/C/96/91/410/11d/1/2/MZ/O1 – Złożenie dokumentu potwierdzającego obywatelstwo w celu czasowego i okazjonalnego wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej na terytorium RP -  Uznawanie kwalifikacji – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonywania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej.

I.2. Ustawa z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271, z późn. zm.)
19. U/D/01/126/1381/89a/-/-/MZ/O2 - Złożenie wniosku przez jednostkę szkolącą do ministra właściwego do spraw zdrowia o uzyskanie akredytacji na prowadzenie specjalizacji dla farmaceutów w ramach kształcenia podyplomowego - istnieje możliwość wykonania tego obowiązku w postaci elektronicznej. Jednakże należy zauważyć, iż certyfikat akredytacyjny (tj. dokument potwierdzający uzyskanie akredytacji) powinien być wydawany w wersji papierowej. Istnieje możliwość zamieszczenia na stronie internetowej ww. formularza.

I.3. Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 1996 r. Nr 10, poz. 55, z późn. zm.)
20. U/C/95/10/55/8a/3/-/MZ/O1 - Informowanie o danych toksykologicznych dotyczących stosowania dodatków z uwzględnieniem skutków zdrowotnych i uzależniających przez producenta lub importera  wyrobów tytoniowych - Możliwa byłaby modyfikacja sposobu przekazywania informacji - wprowadzenie metody elektronicznej np. przez upowszechnienie  systemu EMTOC zalecanego przez Komisję Europejską. Wielu producentów korzysta z tego systemu na innych rynkach UE, tym samym, biorąc pod uwagę międzynarodowy charakter przemysłu tytoniowego, wprowadzenie tego rozwiązania w Polsce stanowiłoby w istocie ograniczenie obowiązku informacyjnego (nakładu pracy z nim związanego).
21. U/C/95/10/55/8b/3/-/MZ/O1 - Informowanie ministra właściwego do spraw zdrowia o wynikach badań substancji emitowanych przez wyroby tytoniowe i oceny wpływu tych substancji na zdrowie człowieka.- - Możliwa byłaby modyfikacja sposobu przekazywania informacji - wprowadzenie metody elektronicznej np. przez upowszechnienie  systemu EMTOC zalecanego przez Komisję Europejską. Wielu producentów korzysta z tego systemu na innych rynkach UE, tym samym, biorąc pod uwagę międzynarodowy charakter przemysłu tytoniowego, wprowadzenie tego rozwiązania w Polsce stanowiłoby w istocie ograniczenie obowiązku informacyjnego (nakładu pracy z nim związanego).
22. U/C/95/10/55/8a/5/-/MZ/O1 - Przedstawienie wykazu wszystkich dodatków i ich ilości, używanych w danym roku do produkcji tych wyrobów tytoniowych ministrowi właściwemu do spraw zdrowia - Możliwa byłaby modyfikacja sposobu przekazywania informacji - wprowadzenie metody elektronicznej np. przez upowszechnienie  systemu EMTOC zalecanego przez Komisję Europejską. Wielu producentów korzysta z tego systemu na innych rynkach UE, tym samym, biorąc pod uwagę międzynarodowy charakter przemysłu tytoniowego, wprowadzenie tego rozwiązania w Polsce stanowiłoby w istocie ograniczenie obowiązku informacyjnego (nakładu pracy z nim związanego).
23. U/C/95/10/55/8a/2/-/MZ/O1 - Złożenie oświadczenia uzasadniającego stosowanie dodatku w danym wyrobie tytoniowym i określające jego funkcje i kategorie - Możliwa byłaby modyfikacja sposobu przekazywania informacji - wprowadzenie metody elektronicznej np. przez upowszechnienie  systemu EMTOC zalecanego przez Komisję Europejską. Wielu producentów korzysta z tego systemu na innych rynkach UE, tym samym, biorąc pod uwagę międzynarodowy charakter przemysłu tytoniowego, wprowadzenie tego rozwiązania w Polsce stanowiłoby w istocie ograniczenie obowiązku informacyjnego (nakładu pracy z nim związanego).
24. U/C/95/10/55/8a/1/-/MZ/O1 - Przedstawienie wykazu dodatków i ich ilości, używanych w danym roku do produkcji tych wyrobów tytoniowych, według marek i rodzajów - Możliwa byłaby modyfikacja sposobu przekazywania informacji - wprowadzenie metody elektronicznej np. przez upowszechnienie  systemu EMTOC zalecanego przez Komisję Europejską. Wielu producentów korzysta z tego systemu na innych rynkach UE, tym samym, biorąc pod uwagę międzynarodowy charakter przemysłu tytoniowego, wprowadzenie tego rozwiązania w Polsce stanowiłoby w istocie ograniczenie obowiązku informacyjnego (nakładu pracy z nim związanego).

I.4. Ustawa z dnia 1 lipca 2005 r. o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów (Dz.U. Nr 169, poz. 1411, z późn. zm.)
25. U/C/05/169/1411/26/8/-/MZ/O1- Informowanie o czasowym zastępstwie osoby odpowiedzialnej w banku tkanek i komórek przez inną osobę (ustawa o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów) - w przypadku obowiązku informowania o czasowym zastępstwie osoby odpowiedzialnej w banku tkanek i komórek przez inną osobę. Możliwe jest rozważenie zastąpienia postaci papierowej przekazywania informacji postacią elektroniczną.

I.5. Ustawa  z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2012 r. Nr 124, z późn. zm.)
26. U/D/05/179/1485/27-/2-3/-/MZ/O2 - Złożenie oferty konkursowej do Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii przez osoby chcące uzyskać certyfikat instruktora terapii uzależnień (ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii) - Ewentualne dopuszczenie elektronicznej formy składania oferty musiałoby uwzględniać konieczność zapewnienia związania oferenta ofertą oraz możliwość poniesienia przez niego odpowiedzialności w razie złożenia oświadczenia nie odpowiadającego prawdzie.
27. U/D/05/179/1485/27a-/1/-/MZ/O2 - Złożenie wniosku do Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii o dofinansowanie kosztów szkolenia w dziedzinie uzależnienia przez jego uczestników  (ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii) - Ewentualne dopuszczenie elektronicznej formy składania oferty musiałoby uwzględniać konieczność zapewnienia poniesienia przez wnioskodawcę odpowiedzialności w razie złożenia oświadczenia nie odpowiadającego prawdzie.

II. OI nie wykazane w bazie OI, wynikające z wejścia w życie nowych ustaw:
II. 1. Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654, z późn. zm.)
28. Art. 5 – Obowiązek uzyskania wpisu do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą w celu wykonywania zawodu lekarza i pielęgniarki. Proponuje się pozostawienie bez zmian.
29. Art. 14  -  Obowiązek podania do wiadomości publicznej przez podmiot wykonujący działalność leczniczą informacji o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych. Treść i forma tych informacji nie mogą mieć cech reklamy. Proponuje się uzyskać informacje z MZ, w jakiej formie realizowany jest obowiązek.
30. Art. 17 ust. 4 ustawy – Obowiązek przekazywania raz na kwartał przez kierownika podmiotu leczniczego, w celu monitorowania przestrzegania przepisów prawa pracy, Państwowej Inspekcji Pracy oraz właściwym organom samorządu zawodów medycznych informacji o liczbie osób, które wykonują zawód medyczny na podstawie umów cywilnoprawnych  albo jako praktykę zawodową, z którą podmiot leczniczy zawarł umowę cywilnoprawną.   Propozycja zmniejszenia częstotliwości wykonywania obowiązku. Obecnie informacje są przekazywane raz na kwartał.
31. Art. 18 i art. 19 – Warunki, jakie muszą spełniać lekarze wykonujący działalność leczniczą oraz pielęgniarki wykonujące zawód w ramach działalności leczniczej. Propozycja skonsultowania z MZ odnośnie ew. redukcji.
32. Art. 22 – Obowiązek spełnienia - przez pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą - wymagań odpowiednich do rodzaju wykonywanej działalności leczniczej oraz zakresu udzielanych świadczeń zdrowotnych; ust. 3 – delegacja dla ministra właściwego do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Lekarskiej, Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych oraz Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych, do określenia w drodze rozporządzenia, szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą, kierując się potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego pacjentów, a także rodzajem wykonywanej działalności i zakresem udzielanych świadczeń zdrowotnych oraz ust. 4 – odpowiednio delegacja do określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą dla osób pozbawionych wolności. Propozycja skonsultowania z MZ odnośnie ew. redukcji i ew. do procedowania przez Ministra Zdrowia, ponieważ ew. redukcja wymagałaby zmiany rozporządzeń.
33. Art. 22 ust. 5 – Możliwość określenia przez ministra właściwego do spraw zdrowia, w drodze rozporządzenia, standardów postępowania medycznego w wybranych dziedzinach medycyny lub w określonych podmiotach wykonujących działalność leczniczą. MZ powinien kierować się potrzebą zapewnienia odpowiedniej jakości świadczeń zdrowotnych. Do tej pory przedmiotowa delegacja nie została wykonana, ma ona charakter fakultatywny.
34. Art. 25 ust. 2 – Obowiązek posiadania przez podmiot wykonujący działalność leczniczą ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania działalności leczniczej. Komentarz  poniżej.
35. Art.   25 ust. 3 – Obowiązek ciążący na kierowniku przekazania niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od zawarcia umowy ubezpieczenia, dokumentów ubezpieczenia potwierdzających zawarcie umowy ubezpieczenia wystawionych przez ubezpieczyciela organowi prowadzącymi rejestr.    Propozycja ew. wydłużenia terminu na przekazanie umowy do 14 dni lub wprowadzenie możliwości przekazywania kopii lub skanu umowy (wersja PDF), a w uzasadnionych przypadkach, na żądanie kierownika,  okazywania oryginału umowy ubezpieczenia.
36. Art. 25 ust. 5 - Szczegółowy zakres ubezpieczenia obowiązkowego oraz minimalna suma gwarancyjna są określone w rozporządzeniu przez ministra właściwego do spraw instytucji finansowych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Lekarskiej, Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych i Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń. Propozycja skonsultowania z MZ odnośnie ew. redukcji i ew. do procedowania przez MZ i MF, ponieważ ew. redukcja wymagałaby zmiany rozporządzenia.
37. Art. 26 -  Możliwość udzielenia zamówienia na udzielanie w określonym zakresie świadczeń zdrowotnych przez podmiot leczniczy spełniający przesłanki określone w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych, podmiotowi wykonującemu działalność leczniczą, lub osobie legitymującej się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub określonej dziedzinie medycyny. Proponuje się pozostawienia bez zmian.
38. Art. 27 – Obowiązek zawarcia przez udzielającego zamówienie z przyjmującym zamówienie umowy na czas udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub na określony czas. Umowa nie może być zawarta na okres krótszy niż 3 miesiące, chyba że rodzaj i liczba świadczeń zdrowotnych uzasadniają zawarcie umowy na okres krótszy. Proponuje się skonsultowanie z  MZ.
39. Art. 29 – Obowiązek informowania pacjenta przez lekarza o możliwych następstwach zaprzestania dalszego udzielania świadczeń zdrowotnych w sytuacji, gdy następuje wypisanie pacjenta na jego żądanie lub żądanie jego przedstawiciela ustawowego ze szpitala albo innego przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego wykonującego działalność leczniczą. Pacjent taki składa pisemne oświadczenie o wypisaniu na własne żądanie. W przypadku braku takiego oświadczenia lekarz sporządza adnotację w dokumentacji medycznej. Proponuje się pozostawienie bez zmian, ponieważ wydaje się, że przepisy te są racjonalne i chronią praw pacjentów i lekarzy.
40. Art. 76 ust. 1 i 2 -  Obowiązek kierownika samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej niezwłocznego doręczenia organowi dokonującemu przekształcenia odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, wraz z wymaganymi dokumentami, a także obowiązek udzielania wyjaśnień niezbędnych do przeprowadzenia przekształcenia. Wzór kwestionariusza oraz wykaz dokumentów niezbędnych do przekształcenia określony jest w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa. Propozycja skonsultowania z  MZ, ponieważ kwestionariusz oraz wykaz są uregulowane w rozporządzeniu, więc do MZ należałoby podjęcie ew. działań deregulacyjnych.
41. Art. 96 – Obowiązek pracodawcy dostarczenia organom właściwym do sprawowania nadzoru i kontroli nad przestrzeganiem prawa pracy, na ich wniosek, informacji o przypadkach, w których pracownicy wyrazili zgodę w celu wykonywania pracy w wymiarze przekraczającym 48 godzin na tydzień w przyjętym okresie rozliczeniowym, który nie może być dłuższy niż 4 miesiące. Proponuje się uzyskać informacje od MZ, w jakiej formie dostarcza się przedmiotowe informacje, czy forma e-mail jest wystarczająca?
42. Art. 100 – Złożenie wniosku o wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą przez podmiot, który zamierza wykonywać działalność leczniczą jako podmiot leczniczy. Proponuje się uzyskać informacje od MZ, w jakiej formie można składać wniosek i czy „propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej” przekazana do MG pismem z maja br. jest adekwatna do obowiązującego stanu prawnego (zmiany przedmiotowej ustawy weszły w życie 30 czerwca br. i  numer ewidencji działalności gospodarczej albo wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego nie są już wymagane.).
43. Art. 101 - Złożenie wniosku o wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą przez lekarza, który zamierza wykonywać zawód w ramach działalności leczniczej - Obecnie jest to regulowaną ustawą o działalności leczniczej. Proponuje się skonsultować z MZ, jednocześnie w wyniku zmian tej ustawy, które weszły w życie 30 czerwca 2012 r. numer ewidencji działalności gospodarczej albo wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego nie są już wymagane.
44. Art. 102 - Złożenie wniosku o wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą przez pielęgniarkę która zamierza wykonywać zawód w ramach działalności leczniczej - Obecnie jest to regulowaną ustawą o działalności leczniczej.  Proponuje się skonsultować z MZ, jednocześnie w wyniku zmian tej ustawy, które weszły w życie 30 czerwca 2012 r. numer ewidencji działalności gospodarczej albo wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego nie są już wymagane.
45. Art. 107 – Obowiązek zgłaszania przez podmiot wykonujący działalność leczniczą, który jest wpisany do rejestru, organowi prowadzącemu rejestr wszelkie zmiany danych objętych rejestrem w terminie 14 dni od dnia ich powstania. Proponuje się uzyskać informacje od MZ, w jakiej formie można zgłaszać zmiany danych i czy „propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej” przekazana do MG pismem z maja br. jest adekwatna do obowiązującego stanu prawnego (30 czerwca 2012 r. weszły w życie zmiany ustawy o działalności leczniczej).
46. Art. 120 -  Obowiązek ministra właściwego do spraw zdrowia informowania podmiotu tworzącego o wynikach przeprowadzonej kontroli. Proponuje się uzyskać informacje od MZ, w jakiej formie MZ informuje podmioty.
47. Art. 121 – Obowiązek przekazania niezwłocznie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia wniosków z kontroli przez uczelnię medyczną.   Proponuje się uzyskać informacje od MZ, w jakiej formie uczelnia medyczna obecnie przekazuje wnioski.

II.2. Ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz.U. Nr 122, poz. 696, z późn. zm.) 

48. Art.  9 ust. 4 i 5 – Prawo wezwania, przez ministra właściwego do spraw zdrowia, w momencie wszczęcia postępowanie z urzędu, podmiotu odpowiedzialnego lub podmiotu działającego na rynku spożywczym do przedstawienia informacji  określonych w art. 28 pkt 3-7 ustawy, w terminie 60 dni od dnia doręczenia wezwania. Propozycja skonsultowania z MZ w celu uzyskania informacji, w jakiej formie realizowany jest obowiązek, i czy forma elektroniczna byłaby wystarczająca.
49. Art. 24 – Obowiązek załączenia przez wnioskodawcę do wniosku, o którym mowa w art. 24 ust. 1,  skierowanego do ministra właściwego do spraw zdrowia, min. odpisu z rejestru, do którego wnioskodawca jest wpisany. Wniosek wraz załącznikami składa się w formie pisemnej i elektronicznej. Propozycja skonsultowania z MZ  i ew. zastąpienie wymogiem przedstawienia „aktualnego odpisu z rejestru” innym identyfikatorem, np. numerem tego rejestru, kopią,  itp.
50. Art. 41 – Obowiązek zwarcia umowy przez podmiot prowadzący aptekę, w celu realizacji świadczeń, o których mowa w art. 15 ust. 2 pkt 14, 17 i 18 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (leki,  środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego,) z NFZ na wydawanie refundowanego leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobu medycznego na receptę. Propozycja pozostawienia bez zmian. Wymagane obecnie dokumenty nie budzą wątpliwości – wymóg kopii, nie oryginałów.  Ew. propozycja skonsultowania z MZ, ponieważ warunki umów na realizację recept oraz ramowy wzór umowy na ich realizację reguluje rozporządzenie ministra właściwego do spraw zdrowia.

II. 2. (Nowa) Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej  (Dz.U. Nr 174, poz. 1039, z późn. zm.)

51. Art. 7 - Możliwość wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej po uzyskaniu prawa wykonywaniu zawodu stwierdzonego albo przyznanego przez właściwą okręgową radę pielęgniarek i położnych  - Propozycja pozostawienia bez zmian.
52. Art. 14 - Możliwość odmowy -  podając przełożonemu przyczynę odmowy na piśmie - uczestnictwa w eksperymencie w przypadku uzasadnionych wątpliwości pielęgniarki i położnej  - propozycja pozostawienia bez zmian obowiązku, mając na uwadze dobro pacjenta i postępowanie pielęgniarki zgodnie z nakazem sumienia.
53. Art. 16 – Obowiązek udzielenia pacjentowi albo jego  przedstawicielowi ustawowemu albo osobie wskazanej przez pacjenta informacji o stanie zdrowia pacjenta, w zakresie koniecznym do sprawowania opieki pielęgnacyjnej lub opieki podczas ciąży oraz prowadzenia porodu i połogu -  Propozycja pozostawienia bez zmian obowiązku, mając na uwadze dobro pacjenta.
54. Art. 19 ust. 2 -  Obowiązek ciążący na pielęgniarce i położnej, w terminie 14 dni od dnia nawiązania stosunku służbowego lub zawarcia umowy, poinformowania o tym fakcie okręgowej rady pielęgniarek i położnych właściwej ze względu na miejsce wykonywania zawodu  - W ocenie Ministra Zdrowia dopuszczalne jest wprowadzenie możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej. Proponuje się zrealizować powyższy postulat.
55. Art. 22 ust. 5 - Obowiązek powiadomienia przez okręgową radę pielęgniarek i położnych okręgowego rzecznika odpowiedzialności zawodowej, jeżeli w wystąpieniu powizytacyjnym stwierdzono postępowanie sprzeczne z zasadami etyki zawodowej lub zawinione naruszenie przepisów dotyczących wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej – Propozycja pozostawienia bez zmian, ew. skonsultowanie z MZ, w jakiej formie następuje powiadomienie i zaproponowanie formy elektronicznej.
56. Art. 23 ust. 2 – Obowiązek poinformowania przez pielęgniarkę lub położną podmiotu leczniczego, w którym mogą wykonywać dodatkową opiekę pielęgnacyjną na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej z pacjentem, osobą bliską, o której mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, lub opiekunem prawnym, najpóźniej w dniu podjęcia opieki. - Propozycja pozostawienia bez zmian, ew. skonsultowanie z MZ, w jakiej formie następuje powiadomienie i zaproponowanie formy elektronicznej.
57. Art. 32 ust. 1 pkt 5 i 6 – Obowiązek przedstawienia przez obywatela państwa UE, jeśli chce wykonywać zawód położnej, zaświadczeń: 1) zaświadczenia  dot. stanu zdrowia, wydanego przez odpowiednie władze lub organizacje państwa członkowskiego Unii Europejskiej pozwalającego na wykonywanie zawodu 2) zaświadczenia wydanego przez odpowiednie władze lub organizacje państwa członkowskiego Unii Europejskiej, o nie pozbawieniu prawa wykonywania zawodu lub informacji, że prawo to nie zostało zawieszone i nie toczy się przeciwko niemu postępowanie w sprawie pozbawienia lub zawieszenia prawa wykonywania zawodu  - W ocenie MZ dopuszczalne jest uchylenie przedmiotowych obowiązków.  Propozycja uchylenia przedmiotowych obowiązków.
58. Art. 43 – Obowiązek prowadzenia Centralnego Rejestru Pielęgniarek przez Naczelną Radę Pielęgniarek i Położnych. Rejestr jest prowadzony w formie elektronicznej, dlatego proponuje się pozostawienie bez zmian, ewentualnie można rozważyć zmniejszenie zakresu przekazywanych danych do rejestru.
59. Art.   48 ust. 1 – Obowiązek prowadzenia rejestru pielęgniarek przez okręgową radę pielęgniarek i położnych. Rejestr jest prowadzony w formie elektronicznej, dlatego proponuje się pozostawienie bez zmian.
60. Art. 48 ust. 7 – Obowiązek przekazywania przez okręgową radę pielęgniarek i położnych danych do Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, z prowadzonego przez siebie rejestru nie później niż w terminie 7 dni od daty dokonania wpisu do odpowiedniego rejestru. Dane, na podstawie przepisów, należy przekazywać w formie elektronicznej, dlatego proponuję pozostawienie bez zmian.
61. Art. 49 ust. 1 - Obowiązek prowadzenia przez okręgową radę pielęgniarek i położnych rejestru obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej wykonujących na terenie tej izby czasowo i okazjonalnie zawód pielęgniarki lub położnej. Rejestr jest prowadzony w formie elektronicznej, dlatego proponuje się pozostawienie bez zmian, (z art. 49 ust. 5 wynika, że wpis do rejestru następuje bezzwłocznie i jest bezpłatny oraz że dokonywanie zmian w tym rejestrze nie może skutkować opóźnieniami lub utrudnieniami w czasowym i okazjonalnym wykonywaniu zawodu), ewentualne można rozważyć zmniejszenie zakresu przekazywanych danych do rejestru (art. 49, ust. 2.).
62. Art. 49 ust. 3 – Możliwość zwrócenia się  przez okręgową izbę pielęgniarek i położnych do odpowiedniej władzy lub organizacji państwa członkowskiego UE, w którym pielęgniarka lub położna na stałe wykonuje zawód pielęgniarki lub położnej, o przedstawienie informacji potwierdzających, że pielęgniarka lub położna prowadzi działalność zgodnie z prawem, wykonuje zawód w sposób należyty, jak również że nie zostały na nią nałożone kary dyscyplinarne lub sankcje karne związane z wykonywaniem zawodu. Proponuje się pozostawienie bez zmian ze względu na fakultatywność obowiązku; ew. można ustalić, czy dane można przekazywać w formie elektronicznej.
63. Art. 49 ust. 4  - Obowiązek udostępnienia przez okręgową izbę pielęgniarek i położnych, na wniosek odpowiedniej władzy lub organizacji państwa członkowskiego Unii Europejskiej, informacji pomocnych przy rozpatrywaniu skarg składanych przez świadczeniobiorcę na pielęgniarki i położne czasowo i okazjonalnie wykonujące zawód. Proponuje się pozostawienie bez zmian; ew. można ustalić z MZ, czy dane można przekazywać w formie elektronicznej.
64. Art. 49 ust. 6 - Obowiązek udostępnienia przez okręgową izbę pielęgniarek i położnych systemowi informacji w ochronie zdrowia, o którym mowa w ustawie z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia, danych objętych rejestrem obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej wykonujących na terenie tej izby czasowo i okazjonalnie zawód pielęgniarki lub położnej. Proponuje się pozostawienie bez zmian; ew. można ustalić z MZ, czy dane można przekazywać w formie elektronicznej.
65. Art. 50 – Możliwość zwrócenia się przez okręgową radę pielęgniarek i położnych do podmiotów prowadzących zbiory meldunkowe, zbiory PESEL oraz ewidencję wydanych i utraconych dowodów osobistych o przekazanie danych niezbędnych do aktualizacji rejestrów w przypadku wątpliwości co do aktualności danych zawartych w rejestrze pielęgniarek i położnych, w szczególności dotyczących wygaśnięcia prawa wykonywania zawodu; Przekazanie danych odbywa się w trybie udostępniania danych dla podmiotów określonych w art. 44h ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Proponuje się pozostawienie bez zmian.
66. Art. 51  - Obowiązek wydania zaświadczenia przez okręgową radę pielęgniarek i położnych, na wniosek pielęgniarki lub położnej będącej członkiem tej izby:
1) zaświadczenia stwierdzające, że pielęgniarka lub położna posiada kwalifikacje zgodne z wymaganiami wynikającymi z przepisów prawa Unii Europejskiej oraz że posiadany dyplom, świadectwo lub inny dokument potwierdzający posiadanie formalnych kwalifikacji odpowiada dokumentom potwierdzającym formalne kwalifikacje pielęgniarki lub położnej wynikające z przepisów prawa Unii Europejskiej;
2) zaświadczenia o przebiegu pracy zawodowej;
3) innych zaświadczeń wymaganych przez odpowiednie władze lub organizacje państw członkowskich Unii Europejskiej zgodnie z przepisami prawa Unii Europejskiej.
Wzór zaświadczenia jest określany przez Naczelną Radę Pielęgniarek i Położnych w drodze uchwały. Proponuje się skonsultowanie z MZ i ew. zastąpienie, gdy jest to możliwe, oświadczeniami.
67. Art. 58 -   W związku  z obowiązkiem bieżącej oceny spełniania przez szkoły standardów kształcenia, w szczególności przez  wizytację szkół, istnieje  w trakcie trwania wizytacji obowiązek nałożony na szkołę udostępnienia wszelkich dokumentów i udzielenia wyjaśnień w sprawach objętych celem wizytacji. Proponuje się pozostawienie bez zmian.
68. Art. 59 – Warunek uzyskania akredytacji na prowadzenie studiów na kierunku pielęgniarstwo  lub położnictwo. Akredytacji udziela minister właściwy do spraw zdrowia po przeprowadzeniu postępowania akredytacyjnego przez Krajową Radę, na okres od 3 do 5 lat. Przeprowadzenie postępowania akredytacyjnego i wydanie certyfikatu podlega opłatom ponoszonym przez ubiegającego się o uzyskanie akredytacji. Opłaty stanowią dochód budżetu państwa.    Proponuje się skonsultowanie z MZ w sprawie ew. redukcji obowiązku adm., ale wydaje się to niemożliwe z powodu przepisów u uznawaniu kwalifikacji
69. Art. 76  - W związku  z tym, że kształcenie podyplomowe prowadzone przez przedsiębiorcę jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, podmiot zamierzający wykonywać działalność w zakresie kształcenia podyplomowego ma obowiązek złożyć wniosek o wpis do rejestru. Proponuje się pozostawienie bez zmian; rejestr jest prowadzony w systemie elektronicznym, dodatkowo,  dane, które ma obowiązek załączyć przedsiębiorca są określone według nowych zaleceń, (jest wymóg podania numeru wpisu do KRS a nie odpisu z KRS, załączenia oświadczeń w miejsce zaświadczeń, itp.).   
70. Art. 80 ust. 1  - Informowanie organu prowadzącego rejestr o planowanych terminach rozpoczęcia i zakończenia kształcenia podyplomowego 2 razy w ciągu roku – do dnia 30 czerwca i do dnia 31 grudnia, na kolejnych 6 miesięcy. W ocenie Ministra Zdrowia dopuszczalne jest zmniejszenie częstotliwości wykonywania przedmiotowego obowiązku. Propozycja zmniejszenia częstotliwości wykonywania obowiązku.
71. Art. 80 ust. 2 pkt 1 - Informowanie Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych o planowanych terminach rozpoczęcia i zakończenia kształcenia podyplomowego 2 razy w ciągu roku – do dnia 30 czerwca i do dnia 31 grudnia, na kolejnych 6 miesięcy. W ocenie Ministra Zdrowia dopuszczalne jest zmniejszenie częstotliwości wykonywania przedmiotowego obowiązku, propozycja realizacji postulatu. Propozycja zmniejszenia częstotliwości wykonywania obowiązku.
72. Art. 80  ust. 3 – Obowiązek organizatora szkolenia  przedkładania Centrum  corocznie do dnia 10 stycznia sprawozdania z prowadzonej działalności w zakresie kształcenia podyplomowego  w roku poprzednim. Propozycja pozostawienia bez zmian, ew. po skonsultowaniu z MZ uproszczenie formy przekazywania sprawozdania.

Ponieważ kolejne posiedzenie zespołu w Ministerstwie Gospodarki odbędzie się w piątek 30 listopada 2012 roku, opinie o tych propozycjach należy przekazywać do 29 listopada 2012 roku.

 

Ministerstwo Gospodarki zaczyna prace nad założeniami do IV ustawy deregulującej, której jedną z osi ma być ograniczanie obowiązków biurokratycznych w sektorze ochrony zdrowia.

Pracodawcy RP przekazują materiał przygotowany przez resort gospodarki zawierający propozycje deregulacyjne niektórych obowiązków – większość z nich ma na celu zmianę formy przekazywania informacji z papierowej w elektroniczną, lub zmniejszenie częstotliwości przekazywania.

Obowiązki Informacyjne  pozostające w kompetencji Ministra Zdrowia

I. OI wykazane w bazie, które jest zaakceptowane do deregulacji przez Ministra Zdrowia:
I.1. (Nowa) Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej  (Dz.U. Nr 174, poz. 1039, z późn. zm.)
1. U/C/96/91/410/10e/2/3/MZ/O1- art. 72, 74 nowej ustawy: Opracowanie programu kształcenia dla specjalizacji, kursu kwalifikacyjnego i kursu specjalistycznego (Ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej) – Propozycja  wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
2. U/C/96/91/410/15/1/-/MZ/O1- art. 26 nowej ustawy: Ukończenie przeszkolenia w celu podjęcia wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej po przerwie w wykonywaniu zawodu dłuższej niż 5 lat, lub po upływie 5 lat od kończenia stażu podyplomowego art. 26 nowej ustawy – Propozycja uproszczenia formularza lub umieszczenia go na stronie internetowej.
3. U/C/96/91/410/10t/1/-/MZ/O1 – art. 81 nowej ustawy: Prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu kształcenia podyplomowego – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
4. U/C/96/91/410/10e/2/1/MZ/O1 – Opracowanie w programie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych założeń organizacyjno-programowych – art. 78 ust. 4 pkt 1 nowej ustawy – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
5. U/C/96/91/410/10e/2/2/MZ/O1 – Opracowanie w programie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych planu nauczania określającego przedmioty lub moduły kształcenia – art. 78 ust. 4 pkt 2 nowej ustawy – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
6. U/C/96/91/410/10t/2/-/MZ/O1 – Prowadzenie i przechowywanie rejestru zaświadczeń o odbyciu określonego rodzaju kształcenia podyplomowego – art. 81 pkt 2 nowej ustawy – propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
7. U/C/96/91/410/10d/2/4/MZ/O1 – Opracowanie wewnętrznego systemu oceny jakości kształcenia podczas prowadzenia podyplomowego kształcenia pielęgniarek i położnych – art.75 ust. 1 pkt. 4 nowej ustawy – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
8. U/C/96/91/410/11h/3/-/MZ/O1 – Złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia wymaganego przez odpowiednie władze lub organizacje państw członkowskich Unii Europejskiej zgodnie z przepisami prawa Unii Europejskiej – wynika  z prawa UE – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej.
9. U/C/96/91/410/10o/2/-/MZ/O1 – Informowanie Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych o planowanych terminach rozpoczęcia i zakończenia kształcenia podyplomowego – art. 80 nowej ustawy – Propozycja zmniejszenia częstotliwości wykonywania przedmiotowego obowiązku.
10.  U/C/96/91/410/11h/2/-/MZ/O1 – Złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia o przebiegu pracy zawodowej pielęgniarki lub położnej –  art. 51 nowej ustawy – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
11. U/C/96/91/410/11h/1/-/N/O1 – Złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia stwierdzającego posiadanie kwalifikacji do wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej, zgodnych z wymaganiami prawa Unii Europejskiej – art. 51 nowej ustawy – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
12. U/C/96/91/410/10d/1/2/MZ/O1 – Złożenie wniosku o wpis do właściwego rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe pielęgniarek i położnych – art. 75 nowej ustawy – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
13. U/C/96/91/410/13/1/1/MZ/O1 – Przedstawienie zezwolenia na pobyt stały w Rzeczypospolitej Polskiej w celu wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej przez cudzoziemca –  Uznawanie kwalifikacji – Propozycja uchylenia przedmiotowego obowiązku.
14. U/C/96/91/410/10h/10/-/MZ/O1 – Ubieganie się o uzyskanie ponownego wpisu do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe po upływie 3 lat od dnia podjęcia uchwały o wykreśleniu – Uznawanie kwalifikacji – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej.
15. U/C/96/91/410/11g/1/-/MZ/O1 – Złożenie wniosku o stwierdzenie prawa wykonywania zawodu przez okręgową radę pielęgniarek i położnych –  Uznawanie kwalifikacji – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej.
16. U/C/96/91/410/11a/1/4/MZ/O1 – Przedstawienie zaświadczenia potwierdzającego posiadanie stanu zdrowia pozwalającego na wykonywanie zawodu pielęgniarki –  Uznawanie kwalifikacji – Propozycja uchylenia przedmiotowego obowiązku.
17. U/C/96/91/410/11b/1/4/MZ/O1 – Przedstawienie zaświadczenia potwierdzającego posiadanie stanu zdrowia pozwalającego na wykonywanie zawodu położnej – Uznawanie kwalifikacji – propozycja uchylenia przedmiotowego obowiązku.
18. U/C/96/91/410/11d/1/2/MZ/O1 – Złożenie dokumentu potwierdzającego obywatelstwo w celu czasowego i okazjonalnego wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej na terytorium RP –  Uznawanie kwalifikacji – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonywania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej.

I.2. Ustawa z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271, z późn. zm.)
19. U/D/01/126/1381/89a/-/-/MZ/O2 – Złożenie wniosku przez jednostkę szkolącą do ministra właściwego do spraw zdrowia o uzyskanie akredytacji na prowadzenie specjalizacji dla farmaceutów w ramach kształcenia podyplomowego – istnieje możliwość wykonania tego obowiązku w postaci elektronicznej. Jednakże należy zauważyć, iż certyfikat akredytacyjny (tj. dokument potwierdzający uzyskanie akredytacji) powinien być wydawany w wersji papierowej. Istnieje możliwość zamieszczenia na stronie internetowej ww. formularza.

I.3. Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 1996 r. Nr 10, poz. 55, z późn. zm.)
20. U/C/95/10/55/8a/3/-/MZ/O1 – Informowanie o danych toksykologicznych dotyczących stosowania dodatków z uwzględnieniem skutków zdrowotnych i uzależniających przez producenta lub importera  wyrobów tytoniowych – Możliwa byłaby modyfikacja sposobu przekazywania informacji – wprowadzenie metody elektronicznej np. przez upowszechnienie  systemu EMTOC zalecanego przez Komisję Europejską. Wielu producentów korzysta z tego systemu na innych rynkach UE, tym samym, biorąc pod uwagę międzynarodowy charakter przemysłu tytoniowego, wprowadzenie tego rozwiązania w Polsce stanowiłoby w istocie ograniczenie obowiązku informacyjnego (nakładu pracy z nim związanego).
21. U/C/95/10/55/8b/3/-/MZ/O1 – Informowanie ministra właściwego do spraw zdrowia o wynikach badań substancji emitowanych przez wyroby tytoniowe i oceny wpływu tych substancji na zdrowie człowieka.- – Możliwa byłaby modyfikacja sposobu przekazywania informacji – wprowadzenie metody elektronicznej np. przez upowszechnienie  systemu EMTOC zalecanego przez Komisję Europejską. Wielu producentów korzysta z tego systemu na innych rynkach UE, tym samym, biorąc pod uwagę międzynarodowy charakter przemysłu tytoniowego, wprowadzenie tego rozwiązania w Polsce stanowiłoby w istocie ograniczenie obowiązku informacyjnego (nakładu pracy z nim związanego).
22. U/C/95/10/55/8a/5/-/MZ/O1 – Przedstawienie wykazu wszystkich dodatków i ich ilości, używanych w danym roku do produkcji tych wyrobów tytoniowych ministrowi właściwemu do spraw zdrowia – Możliwa byłaby modyfikacja sposobu przekazywania informacji – wprowadzenie metody elektronicznej np. przez upowszechnienie  systemu EMTOC zalecanego przez Komisję Europejską. Wielu producentów korzysta z tego systemu na innych rynkach UE, tym samym, biorąc pod uwagę międzynarodowy charakter przemysłu tytoniowego, wprowadzenie tego rozwiązania w Polsce stanowiłoby w istocie ograniczenie obowiązku informacyjnego (nakładu pracy z nim związanego).
23. U/C/95/10/55/8a/2/-/MZ/O1 – Złożenie oświadczenia uzasadniającego stosowanie dodatku w danym wyrobie tytoniowym i określające jego funkcje i kategorie – Możliwa byłaby modyfikacja sposobu przekazywania informacji – wprowadzenie metody elektronicznej np. przez upowszechnienie  systemu EMTOC zalecanego przez Komisję Europejską. Wielu producentów korzysta z tego systemu na innych rynkach UE, tym samym, biorąc pod uwagę międzynarodowy charakter przemysłu tytoniowego, wprowadzenie tego rozwiązania w Polsce stanowiłoby w istocie ograniczenie obowiązku informacyjnego (nakładu pracy z nim związanego).
24. U/C/95/10/55/8a/1/-/MZ/O1 – Przedstawienie wykazu dodatków i ich ilości, używanych w danym roku do produkcji tych wyrobów tytoniowych, według marek i rodzajów – Możliwa byłaby modyfikacja sposobu przekazywania informacji – wprowadzenie metody elektronicznej np. przez upowszechnienie  systemu EMTOC zalecanego przez Komisję Europejską. Wielu producentów korzysta z tego systemu na innych rynkach UE, tym samym, biorąc pod uwagę międzynarodowy charakter przemysłu tytoniowego, wprowadzenie tego rozwiązania w Polsce stanowiłoby w istocie ograniczenie obowiązku informacyjnego (nakładu pracy z nim związanego).

I.4. Ustawa z dnia 1 lipca 2005 r. o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów (Dz.U. Nr 169, poz. 1411, z późn. zm.)
25. U/C/05/169/1411/26/8/-/MZ/O1- Informowanie o czasowym zastępstwie osoby odpowiedzialnej w banku tkanek i komórek przez inną osobę (ustawa o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów) – w przypadku obowiązku informowania o czasowym zastępstwie osoby odpowiedzialnej w banku tkanek i komórek przez inną osobę. Możliwe jest rozważenie zastąpienia postaci papierowej przekazywania informacji postacią elektroniczną.

I.5. Ustawa  z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2012 r. Nr 124, z późn. zm.)
26. U/D/05/179/1485/27-/2-3/-/MZ/O2 – Złożenie oferty konkursowej do Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii przez osoby chcące uzyskać certyfikat instruktora terapii uzależnień (ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii) – Ewentualne dopuszczenie elektronicznej formy składania oferty musiałoby uwzględniać konieczność zapewnienia związania oferenta ofertą oraz możliwość poniesienia przez niego odpowiedzialności w razie złożenia oświadczenia nie odpowiadającego prawdzie.
27. U/D/05/179/1485/27a-/1/-/MZ/O2 – Złożenie wniosku do Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii o dofinansowanie kosztów szkolenia w dziedzinie uzależnienia przez jego uczestników  (ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii) – Ewentualne dopuszczenie elektronicznej formy składania oferty musiałoby uwzględniać konieczność zapewnienia poniesienia przez wnioskodawcę odpowiedzialności w razie złożenia oświadczenia nie odpowiadającego prawdzie.

II. OI nie wykazane w bazie OI, wynikające z wejścia w życie nowych ustaw:
II. 1. Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654, z późn. zm.)
28. Art. 5 – Obowiązek uzyskania wpisu do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą w celu wykonywania zawodu lekarza i pielęgniarki. Proponuje się pozostawienie bez zmian.
29. Art. 14  –  Obowiązek podania do wiadomości publicznej przez podmiot wykonujący działalność leczniczą informacji o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych. Treść i forma tych informacji nie mogą mieć cech reklamy. Proponuje się uzyskać informacje z MZ, w jakiej formie realizowany jest obowiązek.
30. Art. 17 ust. 4 ustawy – Obowiązek przekazywania raz na kwartał przez kierownika podmiotu leczniczego, w celu monitorowania przestrzegania przepisów prawa pracy, Państwowej Inspekcji Pracy oraz właściwym organom samorządu zawodów medycznych informacji o liczbie osób, które wykonują zawód medyczny na podstawie umów cywilnoprawnych  albo jako praktykę zawodową, z którą podmiot leczniczy zawarł umowę cywilnoprawną.   Propozycja zmniejszenia częstotliwości wykonywania obowiązku. Obecnie informacje są przekazywane raz na kwartał.
31. Art. 18 i art. 19 – Warunki, jakie muszą spełniać lekarze wykonujący działalność leczniczą oraz pielęgniarki wykonujące zawód w ramach działalności leczniczej. Propozycja skonsultowania z MZ odnośnie ew. redukcji.
32. Art. 22 – Obowiązek spełnienia – przez pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą – wymagań odpowiednich do rodzaju wykonywanej działalności leczniczej oraz zakresu udzielanych świadczeń zdrowotnych; ust. 3 – delegacja dla ministra właściwego do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Lekarskiej, Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych oraz Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych, do określenia w drodze rozporządzenia, szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą, kierując się potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego pacjentów, a także rodzajem wykonywanej działalności i zakresem udzielanych świadczeń zdrowotnych oraz ust. 4 – odpowiednio delegacja do określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą dla osób pozbawionych wolności. Propozycja skonsultowania z MZ odnośnie ew. redukcji i ew. do procedowania przez Ministra Zdrowia, ponieważ ew. redukcja wymagałaby zmiany rozporządzeń.
33. Art. 22 ust. 5 – Możliwość określenia przez ministra właściwego do spraw zdrowia, w drodze rozporządzenia, standardów postępowania medycznego w wybranych dziedzinach medycyny lub w określonych podmiotach wykonujących działalność leczniczą. MZ powinien kierować się potrzebą zapewnienia odpowiedniej jakości świadczeń zdrowotnych. Do tej pory przedmiotowa delegacja nie została wykonana, ma ona charakter fakultatywny.
34. Art. 25 ust. 2 – Obowiązek posiadania przez podmiot wykonujący działalność leczniczą ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania działalności leczniczej. Komentarz  poniżej.
35. Art.   25 ust. 3 – Obowiązek ciążący na kierowniku przekazania niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od zawarcia umowy ubezpieczenia, dokumentów ubezpieczenia potwierdzających zawarcie umowy ubezpieczenia wystawionych przez ubezpieczyciela organowi prowadzącymi rejestr.    Propozycja ew. wydłużenia terminu na przekazanie umowy do 14 dni lub wprowadzenie możliwości przekazywania kopii lub skanu umowy (wersja PDF), a w uzasadnionych przypadkach, na żądanie kierownika,  okazywania oryginału umowy ubezpieczenia.
36. Art. 25 ust. 5 – Szczegółowy zakres ubezpieczenia obowiązkowego oraz minimalna suma gwarancyjna są określone w rozporządzeniu przez ministra właściwego do spraw instytucji finansowych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Lekarskiej, Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych i Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń. Propozycja skonsultowania z MZ odnośnie ew. redukcji i ew. do procedowania przez MZ i MF, ponieważ ew. redukcja wymagałaby zmiany rozporządzenia.
37. Art. 26 –  Możliwość udzielenia zamówienia na udzielanie w określonym zakresie świadczeń zdrowotnych przez podmiot leczniczy spełniający przesłanki określone w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, podmiotowi wykonującemu działalność leczniczą, lub osobie legitymującej się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub określonej dziedzinie medycyny. Proponuje się pozostawienia bez zmian.
38. Art. 27 – Obowiązek zawarcia przez udzielającego zamówienie z przyjmującym zamówienie umowy na czas udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub na określony czas. Umowa nie może być zawarta na okres krótszy niż 3 miesiące, chyba że rodzaj i liczba świadczeń zdrowotnych uzasadniają zawarcie umowy na okres krótszy. Proponuje się skonsultowanie z  MZ.
39. Art. 29 – Obowiązek informowania pacjenta przez lekarza o możliwych następstwach zaprzestania dalszego udzielania świadczeń zdrowotnych w sytuacji, gdy następuje wypisanie pacjenta na jego żądanie lub żądanie jego przedstawiciela ustawowego ze szpitala albo innego przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego wykonującego działalność leczniczą. Pacjent taki składa pisemne oświadczenie o wypisaniu na własne żądanie. W przypadku braku takiego oświadczenia lekarz sporządza adnotację w dokumentacji medycznej. Proponuje się pozostawienie bez zmian, ponieważ wydaje się, że przepisy te są racjonalne i chronią praw pacjentów i lekarzy.
40. Art. 76 ust. 1 i 2 –  Obowiązek kierownika samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej niezwłocznego doręczenia organowi dokonującemu przekształcenia odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, wraz z wymaganymi dokumentami, a także obowiązek udzielania wyjaśnień niezbędnych do przeprowadzenia przekształcenia. Wzór kwestionariusza oraz wykaz dokumentów niezbędnych do przekształcenia określony jest w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa. Propozycja skonsultowania z  MZ, ponieważ kwestionariusz oraz wykaz są uregulowane w rozporządzeniu, więc do MZ należałoby podjęcie ew. działań deregulacyjnych.
41. Art. 96 – Obowiązek pracodawcy dostarczenia organom właściwym do sprawowania nadzoru i kontroli nad przestrzeganiem prawa pracy, na ich wniosek, informacji o przypadkach, w których pracownicy wyrazili zgodę w celu wykonywania pracy w wymiarze przekraczającym 48 godzin na tydzień w przyjętym okresie rozliczeniowym, który nie może być dłuższy niż 4 miesiące. Proponuje się uzyskać informacje od MZ, w jakiej formie dostarcza się przedmiotowe informacje, czy forma e-mail jest wystarczająca?
42. Art. 100 – Złożenie wniosku o wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą przez podmiot, który zamierza wykonywać działalność leczniczą jako podmiot leczniczy. Proponuje się uzyskać informacje od MZ, w jakiej formie można składać wniosek i czy „propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej” przekazana do MG pismem z maja br. jest adekwatna do obowiązującego stanu prawnego (zmiany przedmiotowej ustawy weszły w życie 30 czerwca br. i  numer ewidencji działalności gospodarczej albo wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego nie są już wymagane.).
43. Art. 101 – Złożenie wniosku o wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą przez lekarza, który zamierza wykonywać zawód w ramach działalności leczniczej – Obecnie jest to regulowaną ustawą o działalności leczniczej. Proponuje się skonsultować z MZ, jednocześnie w wyniku zmian tej ustawy, które weszły w życie 30 czerwca 2012 r. numer ewidencji działalności gospodarczej albo wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego nie są już wymagane.
44. Art. 102 – Złożenie wniosku o wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą przez pielęgniarkę która zamierza wykonywać zawód w ramach działalności leczniczej – Obecnie jest to regulowaną ustawą o działalności leczniczej.  Proponuje się skonsultować z MZ, jednocześnie w wyniku zmian tej ustawy, które weszły w życie 30 czerwca 2012 r. numer ewidencji działalności gospodarczej albo wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego nie są już wymagane.
45. Art. 107 – Obowiązek zgłaszania przez podmiot wykonujący działalność leczniczą, który jest wpisany do rejestru, organowi prowadzącemu rejestr wszelkie zmiany danych objętych rejestrem w terminie 14 dni od dnia ich powstania. Proponuje się uzyskać informacje od MZ, w jakiej formie można zgłaszać zmiany danych i czy „propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej” przekazana do MG pismem z maja br. jest adekwatna do obowiązującego stanu prawnego (30 czerwca 2012 r. weszły w życie zmiany ustawy o działalności leczniczej).
46. Art. 120 –  Obowiązek ministra właściwego do spraw zdrowia informowania podmiotu tworzącego o wynikach przeprowadzonej kontroli. Proponuje się uzyskać informacje od MZ, w jakiej formie MZ informuje podmioty.
47. Art. 121 – Obowiązek przekazania niezwłocznie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia wniosków z kontroli przez uczelnię medyczną.   Proponuje się uzyskać informacje od MZ, w jakiej formie uczelnia medyczna obecnie przekazuje wnioski.

II.2. Ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz.U. Nr 122, poz. 696, z późn. zm.) 

48. Art.  9 ust. 4 i 5 – Prawo wezwania, przez ministra właściwego do spraw zdrowia, w momencie wszczęcia postępowanie z urzędu, podmiotu odpowiedzialnego lub podmiotu działającego na rynku spożywczym do przedstawienia informacji  określonych w art. 28 pkt 3-7 ustawy, w terminie 60 dni od dnia doręczenia wezwania. Propozycja skonsultowania z MZ w celu uzyskania informacji, w jakiej formie realizowany jest obowiązek, i czy forma elektroniczna byłaby wystarczająca.
49. Art. 24 – Obowiązek załączenia przez wnioskodawcę do wniosku, o którym mowa w art. 24 ust. 1,  skierowanego do ministra właściwego do spraw zdrowia, min. odpisu z rejestru, do którego wnioskodawca jest wpisany. Wniosek wraz załącznikami składa się w formie pisemnej i elektronicznej. Propozycja skonsultowania z MZ  i ew. zastąpienie wymogiem przedstawienia „aktualnego odpisu z rejestru” innym identyfikatorem, np. numerem tego rejestru, kopią,  itp.
50. Art. 41 – Obowiązek zwarcia umowy przez podmiot prowadzący aptekę, w celu realizacji świadczeń, o których mowa w art. 15 ust. 2 pkt 14, 17 i 18 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (leki,  środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego,) z NFZ na wydawanie refundowanego leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobu medycznego na receptę. Propozycja pozostawienia bez zmian. Wymagane obecnie dokumenty nie budzą wątpliwości – wymóg kopii, nie oryginałów.  Ew. propozycja skonsultowania z MZ, ponieważ warunki umów na realizację recept oraz ramowy wzór umowy na ich realizację reguluje rozporządzenie ministra właściwego do spraw zdrowia.

II. 2. (Nowa) Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej  (Dz.U. Nr 174, poz. 1039, z późn. zm.)

51. Art. 7 – Możliwość wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej po uzyskaniu prawa wykonywaniu zawodu stwierdzonego albo przyznanego przez właściwą okręgową radę pielęgniarek i położnych  – Propozycja pozostawienia bez zmian.
52. Art. 14 – Możliwość odmowy –  podając przełożonemu przyczynę odmowy na piśmie – uczestnictwa w eksperymencie w przypadku uzasadnionych wątpliwości pielęgniarki i położnej  – propozycja pozostawienia bez zmian obowiązku, mając na uwadze dobro pacjenta i postępowanie pielęgniarki zgodnie z nakazem sumienia.
53. Art. 16 – Obowiązek udzielenia pacjentowi albo jego  przedstawicielowi ustawowemu albo osobie wskazanej przez pacjenta informacji o stanie zdrowia pacjenta, w zakresie koniecznym do sprawowania opieki pielęgnacyjnej lub opieki podczas ciąży oraz prowadzenia porodu i połogu –  Propozycja pozostawienia bez zmian obowiązku, mając na uwadze dobro pacjenta.
54. Art. 19 ust. 2 –  Obowiązek ciążący na pielęgniarce i położnej, w terminie 14 dni od dnia nawiązania stosunku służbowego lub zawarcia umowy, poinformowania o tym fakcie okręgowej rady pielęgniarek i położnych właściwej ze względu na miejsce wykonywania zawodu  – W ocenie Ministra Zdrowia dopuszczalne jest wprowadzenie możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej. Proponuje się zrealizować powyższy postulat.
55. Art. 22 ust. 5 – Obowiązek powiadomienia przez okręgową radę pielęgniarek i położnych okręgowego rzecznika odpowiedzialności zawodowej, jeżeli w wystąpieniu powizytacyjnym stwierdzono postępowanie sprzeczne z zasadami etyki zawodowej lub zawinione naruszenie przepisów dotyczących wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej – Propozycja pozostawienia bez zmian, ew. skonsultowanie z MZ, w jakiej formie następuje powiadomienie i zaproponowanie formy elektronicznej.
56. Art. 23 ust. 2 – Obowiązek poinformowania przez pielęgniarkę lub położną podmiotu leczniczego, w którym mogą wykonywać dodatkową opiekę pielęgnacyjną na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej z pacjentem, osobą bliską, o której mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, lub opiekunem prawnym, najpóźniej w dniu podjęcia opieki. – Propozycja pozostawienia bez zmian, ew. skonsultowanie z MZ, w jakiej formie następuje powiadomienie i zaproponowanie formy elektronicznej.
57. Art. 32 ust. 1 pkt 5 i 6 – Obowiązek przedstawienia przez obywatela państwa UE, jeśli chce wykonywać zawód położnej, zaświadczeń: 1) zaświadczenia  dot. stanu zdrowia, wydanego przez odpowiednie władze lub organizacje państwa członkowskiego Unii Europejskiej pozwalającego na wykonywanie zawodu 2) zaświadczenia wydanego przez odpowiednie władze lub organizacje państwa członkowskiego Unii Europejskiej, o nie pozbawieniu prawa wykonywania zawodu lub informacji, że prawo to nie zostało zawieszone i nie toczy się przeciwko niemu postępowanie w sprawie pozbawienia lub zawieszenia prawa wykonywania zawodu  – W ocenie MZ dopuszczalne jest uchylenie przedmiotowych obowiązków.  Propozycja uchylenia przedmiotowych obowiązków.
58. Art. 43 – Obowiązek prowadzenia Centralnego Rejestru Pielęgniarek przez Naczelną Radę Pielęgniarek i Położnych. Rejestr jest prowadzony w formie elektronicznej, dlatego proponuje się pozostawienie bez zmian, ewentualnie można rozważyć zmniejszenie zakresu przekazywanych danych do rejestru.
59. Art.   48 ust. 1 – Obowiązek prowadzenia rejestru pielęgniarek przez okręgową radę pielęgniarek i położnych. Rejestr jest prowadzony w formie elektronicznej, dlatego proponuje się pozostawienie bez zmian.
60. Art. 48 ust. 7 – Obowiązek przekazywania przez okręgową radę pielęgniarek i położnych danych do Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, z prowadzonego przez siebie rejestru nie później niż w terminie 7 dni od daty dokonania wpisu do odpowiedniego rejestru. Dane, na podstawie przepisów, należy przekazywać w formie elektronicznej, dlatego proponuję pozostawienie bez zmian.
61. Art. 49 ust. 1 – Obowiązek prowadzenia przez okręgową radę pielęgniarek i położnych rejestru obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej wykonujących na terenie tej izby czasowo i okazjonalnie zawód pielęgniarki lub położnej. Rejestr jest prowadzony w formie elektronicznej, dlatego proponuje się pozostawienie bez zmian, (z art. 49 ust. 5 wynika, że wpis do rejestru następuje bezzwłocznie i jest bezpłatny oraz że dokonywanie zmian w tym rejestrze nie może skutkować opóźnieniami lub utrudnieniami w czasowym i okazjonalnym wykonywaniu zawodu), ewentualne można rozważyć zmniejszenie zakresu przekazywanych danych do rejestru (art. 49, ust. 2.).
62. Art. 49 ust. 3 – Możliwość zwrócenia się  przez okręgową izbę pielęgniarek i położnych do odpowiedniej władzy lub organizacji państwa członkowskiego UE, w którym pielęgniarka lub położna na stałe wykonuje zawód pielęgniarki lub położnej, o przedstawienie informacji potwierdzających, że pielęgniarka lub położna prowadzi działalność zgodnie z prawem, wykonuje zawód w sposób należyty, jak również że nie zostały na nią nałożone kary dyscyplinarne lub sankcje karne związane z wykonywaniem zawodu. Proponuje się pozostawienie bez zmian ze względu na fakultatywność obowiązku; ew. można ustalić, czy dane można przekazywać w formie elektronicznej.
63. Art. 49 ust. 4  – Obowiązek udostępnienia przez okręgową izbę pielęgniarek i położnych, na wniosek odpowiedniej władzy lub organizacji państwa członkowskiego Unii Europejskiej, informacji pomocnych przy rozpatrywaniu skarg składanych przez świadczeniobiorcę na pielęgniarki i położne czasowo i okazjonalnie wykonujące zawód. Proponuje się pozostawienie bez zmian; ew. można ustalić z MZ, czy dane można przekazywać w formie elektronicznej.
64. Art. 49 ust. 6 – Obowiązek udostępnienia przez okręgową izbę pielęgniarek i położnych systemowi informacji w ochronie zdrowia, o którym mowa w ustawie z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia, danych objętych rejestrem obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej wykonujących na terenie tej izby czasowo i okazjonalnie zawód pielęgniarki lub położnej. Proponuje się pozostawienie bez zmian; ew. można ustalić z MZ, czy dane można przekazywać w formie elektronicznej.
65. Art. 50 – Możliwość zwrócenia się przez okręgową radę pielęgniarek i położnych do podmiotów prowadzących zbiory meldunkowe, zbiory PESEL oraz ewidencję wydanych i utraconych dowodów osobistych o przekazanie danych niezbędnych do aktualizacji rejestrów w przypadku wątpliwości co do aktualności danych zawartych w rejestrze pielęgniarek i położnych, w szczególności dotyczących wygaśnięcia prawa wykonywania zawodu; Przekazanie danych odbywa się w trybie udostępniania danych dla podmiotów określonych w art. 44h ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Proponuje się pozostawienie bez zmian.
66. Art. 51  – Obowiązek wydania zaświadczenia przez okręgową radę pielęgniarek i położnych, na wniosek pielęgniarki lub położnej będącej członkiem tej izby:
1) zaświadczenia stwierdzające, że pielęgniarka lub położna posiada kwalifikacje zgodne z wymaganiami wynikającymi z przepisów prawa Unii Europejskiej oraz że posiadany dyplom, świadectwo lub inny dokument potwierdzający posiadanie formalnych kwalifikacji odpowiada dokumentom potwierdzającym formalne kwalifikacje pielęgniarki lub położnej wynikające z przepisów prawa Unii Europejskiej;
2) zaświadczenia o przebiegu pracy zawodowej;
3) innych zaświadczeń wymaganych przez odpowiednie władze lub organizacje państw członkowskich Unii Europejskiej zgodnie z przepisami prawa Unii Europejskiej.
Wzór zaświadczenia jest określany przez Naczelną Radę Pielęgniarek i Położnych w drodze uchwały. Proponuje się skonsultowanie z MZ i ew. zastąpienie, gdy jest to możliwe, oświadczeniami.
67. Art. 58 –   W związku  z obowiązkiem bieżącej oceny spełniania przez szkoły standardów kształcenia, w szczególności przez  wizytację szkół, istnieje  w trakcie trwania wizytacji obowiązek nałożony na szkołę udostępnienia wszelkich dokumentów i udzielenia wyjaśnień w sprawach objętych celem wizytacji. Proponuje się pozostawienie bez zmian.
68. Art. 59 – Warunek uzyskania akredytacji na prowadzenie studiów na kierunku pielęgniarstwo  lub położnictwo. Akredytacji udziela minister właściwy do spraw zdrowia po przeprowadzeniu postępowania akredytacyjnego przez Krajową Radę, na okres od 3 do 5 lat. Przeprowadzenie postępowania akredytacyjnego i wydanie certyfikatu podlega opłatom ponoszonym przez ubiegającego się o uzyskanie akredytacji. Opłaty stanowią dochód budżetu państwa.    Proponuje się skonsultowanie z MZ w sprawie ew. redukcji obowiązku adm., ale wydaje się to niemożliwe z powodu przepisów u uznawaniu kwalifikacji
69. Art. 76  – W związku  z tym, że kształcenie podyplomowe prowadzone przez przedsiębiorcę jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, podmiot zamierzający wykonywać działalność w zakresie kształcenia podyplomowego ma obowiązek złożyć wniosek o wpis do rejestru. Proponuje się pozostawienie bez zmian; rejestr jest prowadzony w systemie elektronicznym, dodatkowo,  dane, które ma obowiązek załączyć przedsiębiorca są określone według nowych zaleceń, (jest wymóg podania numeru wpisu do KRS a nie odpisu z KRS, załączenia oświadczeń w miejsce zaświadczeń, itp.).   
70. Art. 80 ust. 1  – Informowanie organu prowadzącego rejestr o planowanych terminach rozpoczęcia i zakończenia kształcenia podyplomowego 2 razy w ciągu roku – do dnia 30 czerwca i do dnia 31 grudnia, na kolejnych 6 miesięcy. W ocenie Ministra Zdrowia dopuszczalne jest zmniejszenie częstotliwości wykonywania przedmiotowego obowiązku. Propozycja zmniejszenia częstotliwości wykonywania obowiązku.
71. Art. 80 ust. 2 pkt 1 – Informowanie Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych o planowanych terminach rozpoczęcia i zakończenia kształcenia podyplomowego 2 razy w ciągu roku – do dnia 30 czerwca i do dnia 31 grudnia, na kolejnych 6 miesięcy. W ocenie Ministra Zdrowia dopuszczalne jest zmniejszenie częstotliwości wykonywania przedmiotowego obowiązku, propozycja realizacji postulatu. Propozycja zmniejszenia częstotliwości wykonywania obowiązku.
72. Art. 80  ust. 3 – Obowiązek organizatora szkolenia  przedkładania Centrum  corocznie do dnia 10 stycznia sprawozdania z prowadzonej działalności w zakresie kształcenia podyplomowego  w roku poprzednim. Propozycja pozostawienia bez zmian, ew. po skonsultowaniu z MZ uproszczenie formy przekazywania sprawozdania.

Ponieważ kolejne posiedzenie zespołu w Ministerstwie Gospodarki odbędzie się w piątek 30 listopada 2012 roku, opinie o tych propozycjach należy przekazywać do 29 listopada 2012 roku.

 

Inne artykuły

Rynek prywatnej opieki zdrowotnej notuje rekordowe wzrosty

Autor: Magdalena Okoniewska
Dodano: 24.09.2021

Według prognoz wartość rynku prywatnej opieki zdrowotnej w roku 2021 wzrośnie o 17 procent, czyli osiągnie 27,7 mld zł. Oznacza to najwyższą dynamikę od wielu lat. Do wzrostu najbardziej przyczynią się tak zwane wydatki FFS (fee-for-service) – płatności dokonywane przez pacjentów bezpośrednio po wykonaniu usługi. Był to najbardziej dotknięty przez kryzys gospodarczy spowodowany pandemią segment prywatnej opieki zdrowotnej.

Nieco mniejszy wzrost zanotują wydatki na abonamenty i prywatne ubezpieczenia zdrowotne.

Jak wynika z analiz dokonanych przez ekonometryków i analityków rynku PMR, negatywny wpływ każdej kolejnej fali pandemii koronawirusa jest coraz mniejszy. W związku z tym wydatki Polaków na usługi i produkty nie związane bezpośrednio z Covid-19, również te dokonywane w sektorze opieki zdrowotnej, nie są tak ograniczane, jak w okresie poprzednich okresach wzrostów zachorowań.

Obecnie najbardziej  prawdopodobnym scenariuszem jest ten, który zakłada wystąpienie tzw. czwartej fali, przy jednoczesnym braku wprowadzenia obostrzeń na skalę ogólnopolską, tak jak to miało miejsce podczas poprzednich trzech fali pandemii.

Zagadnienia te były tematem II Forum Private Healthcare 2022,  które odbyło się 16 września 2021 roku w Warszawie. Przedstawiciele świadczeniodawców, ubezpieczycieli, jak również producentów sprzętu medycznego, rozwiązań IT, firm z sektora farmaceutycznego, a także inwestorów, takich jak firmy private equity, spotkali się, aby omówić sytuację w sektorze i prognozy na kolejny rok.

Czytaj także: Prywatne wydatki to jedna trzecia wszystkich wydatków na ochronę zdrowia>>>

Podczas Forum zaprezentowano prognozę PMR dla rynku prywatnej opieki zdrowotnej na rok 2021 i 2022, jak również wiele innych wskaźników takich jak na przykład wartość rynku telemedycznego, czy też diagnostyki obrazowej.

Z danych zaprezentowanych podczas Forum płynie jedna kluczowa teza: każdy segment rynku prywatnej opieki zdrowotnej zanotuje w 2021 wzrost, co będzie wynikiem nie tylko tzw. efektu niskiej bazy, ale również między innymi konieczności spłacenia tzw. długu zdrowotnego oraz lepszej sytuacji gospodarczej.

Z licznych dyskusji i wypowiedzi uczestników Forum wyłania się natomiast wniosek, że w najbliższym czasie największym wyzwaniem będzie wysoka inflacja, jak również niedobór kadry medycznej.

Podczas Forum PMR uczestnicy mieli szansę wziąć udział w dyskusjach panelowych. Swoją oceną lat 2020 i 2021 i planami rozwoju podzielili się w tym roku przedstawiciele między innymi następujących firm i organizacji: Lux Med, Medicover, PZU  Zdrowie, Signal Iduna i Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Szpitali Prywatnych. O innowacyjnych rozwiązaniach w diagnostyce opowiadali natomiast reprezentanci firm Siemens Healthineers, Voxel i Diagnostyka.

Przeczytaj teraz

Prywatne wydatki to jedna trzecia wszystkich wydatków na ochronę zdrowia

Autor: Magdalena Okoniewska
Dodano: 24.09.2021

Adam Rozwadowski, wiceprezes zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej, założyciel Centrum Medycznego Enel-Med

Wartość rynku prywatnych usług medycznych w roku 2021 szacowana jest na 56 mld zł, podczas gdy budżet NFZ na rok 2021 ma wartość 105 mld zł. Wynika z tego, że wydatki prywatne stanowią już jedną trzecią wszystkich wydatków na ochronę zdrowia. W roku 2024 mają one osiągnąć 79 mld zł.

Wydatki prywatne rosną więc jednocześnie z wydatkami Narodowego Funduszu Zdrowia.

56 mld zł, na jakie szacowne są przez agencję PMR prywatne wydatki na zdrowie w roku 2021, obejmuje zarówno finansowanie komercyjnych świadczeń zdrowotnych w formie abonamentów, prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych oraz świadczeń typu fee for service, jak i dopłaty do leków.

Dane te potwierdzają także informacje Polskiej Izby Ubezpieczeń, według której także prywatne wydatki na zdrowie stanowią jedną trzecią wszystkich wydatków na ten cel. Wynika z tego, że sektor prywatny nie jest wyłącznie uzupełnienie systemu ochrony zdrowia, ale stanowi jego znacząca część, w dodatku taką, z którą ani NFZ ani Ministerstwo Zdrowia nie mają żadnych problemów, ponieważ nią nie zarządzają.

Można sobie wyobrazić, co by się stało, gdy zabrakło tych świadczeń, mogłoby to spowodować ogromną zapaść systemu ochrony zdrowia.

Zapowiedź wzrostu prywatnych wydatków do 79 mld zł w roku 2024 jest bardzo prawdopodobna, gdyż rosną one dynamicznie. Wynika to z faktu, że Polacy stają się coraz bardziej zamożni i klasa średnia rośnie w siłę.

Czytaj także: Rynek prywatnej opieki zdrowotnej notuje rekordowe wzrosty>>>

Według badań 48 procent pacjentów korzysta z obu systemów ochrony zdrowia – z publicznego i prywatnego, a 9 procent – tylko z prywatnego. Wybierając placówki prywatne, pacjenci przede wszystkim zwracają uwagę na szybkość dostępu do świadczeń medycznych, wysokie kwalifikacje personelu oraz jakość obsługi pacjentów, łącznie z obsługą administracyjną, które jest również ważna.

W świadczeniach prywatnych przeważają usługi w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej i ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, mniejszy jest natomiast udział leczenia szpitalnego, chociaż on także w ostatnim czasie wzrósł zdecydowanie.

Wynika to z faktu, że część szpitali prywatnych straciła kontrakty z Narodowym Funduszem Zdrowia na skutek utworzenia sieci szpitali w roku 2017. Później te szpitale znalazły swoją niszę, rozwinęły specjalności, na które jest popyt, i zaczęły dobrze wykorzystywać swój potencjał, oferując świadczenia komercyjne.

Czytaj także: Jakość, reforma sieci szpitali i pacjent w centrum uwagi>>>

Ponieważ Enel-Med nie został włączony do sieci szpitali, straciliśmy prawie cały kontrakt z NFZ, który mieliśmy (oprócz kontraktu na diagnostykę obrazową). W momencie, gdy został ogłoszony dodatkowy konkurs na świadczenia okulistyczne, wzięliśmy w nim udział, ale niestety nie wygraliśmy, choć uważaliśmy, że powinniśmy się znaleźć w grupie zakwalifikowanych podmiotów. Sprawę skierowaliśmy do sądu, w rezultacie czego wygraliśmy i uzyskaliśmy kontrakt.

W efekcie zniesienia limitów na świadczenia okulistyczne, co miało miejsce w roku 2019, okulistyka rozwija się bardzo dobrze. Była to dobra decyzja, gdy weźmie się pod uwagę, ilu pacjentów wyjeżdżało na operacje okulistyczne do Czech czy na Słowację.

Jednak kontrakt z NFZ stanowi jedynie około 2 procent wszystkich przychodów Enel-Med. Mamy bardzo rozwinięty system abonamentowy, duży udział w naszych przychodach mają przychody z usług fee for service, z medycyny sportowej oferowanej przez placówki Enel-Sport oraz ze świadczeń w zakresie stomatologii.

Enel-Med dynamicznie się rozwija, dlatego tym roku przeprowadziliśmy dodatkową emisję akcji i środki uzyskane z tego źródła przeznaczymy między innymi na otwieranie nowych przychodni wielospecjalistycznych oraz rozwijanie stomatologii.

Zdarzało się, że wiele placówek prywatnych zadłużało się w czasie, gdy traciły kontrakty w momencie powstania sieć szpitali, jednak w ich przypadku istnieje możliwość poradzenia sobie z tym problemem za pomocą dobrego wykorzystanie możliwości kapitałowych.

Istnieją takie rozwiązania jak leasing zwrotny budynku, w ramach którego obiekt po kilku czy kilkunastu latach wraca do właściciela. Można także sprzedać budynek szpitala firmie, która potem wynajmuje go byłemu właścicielowi.

W trudnym okresie firmy prywatne często korzystały z leasingu zwrotnego. Jest to ogólnie przyjęte rozwiązanie. Na przykład 98 procent infrastruktury Enel-Med to obiekty wynajęte, łącznie ze szpitalem Centrum działającym w Warszawie.

Korzystając z doświadczeń placówek prywatnych, takie rozwiązania mogłyby także zastosować placówki publiczne, oczywiście, pod warunkiem przekształcenia się w spółki kapitałowe. Zwykle wnoszą one jako aport do spółki budynki szpitali, które można oddać w leasing zwrotny lub sprzedać.

Korzystanie z takich rozwiązań przez placówki publiczne mogłoby pomóc w ograniczeniu ich zadłużania. 20 lat temu dług szpitali publicznych wynosił 7 mld zł, w roku 2015 – 10,9 mld zł, a obecnie jego wartość to 15,6 mld zł. Wartość tego długu wzrasta więc dynamicznie, mimo coraz wyższych środków przekazywanych z budżetu państwa na szpitale.

Czytaj także: Powinniśmy płacić za zdrowie, a nie za chorobę>>>

Istotnym źródłem finansowania ochrony zdrowia mogłyby także być dodatkowe ubezpieczenia zdrowotne, które obecnie stanowią niewielki udział w tym finansowaniu. Jednak szersze ich wprowadzenie wymaga zmian systemowych, o których ostatnio mniej się mówi, nie były nawet tematem panelu dotyczącego finansowania podczas Forum Ochrony Zdrowia, które było częścią XXX Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

Temat dodatkowych ubezpieczeń jest dosyć trudny, ponieważ w Konstytucji RP istnieje zapis, gwarantujący równy dostęp wszystkich obywateli do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych. Jeżeli pacjent ubezpieczony prywatnie i jednocześnie płacący składkę na NFZ “przeskakiwałby kolejkę”, to łamałby zasadę równego dostępu do tych świadczeń.

Aby system taki działał skutecznie, musiałby zostać zmieniony katalog świadczeń gwarantowanych i musiałyby jasno zostać określone zasady funkcjonowania takiego systemu. Na razie nie ma zapowiedzi wprowadzania takich zmian.

Jednak nawet bez takich rozwiązań rynek prywatnych usług medycznych ciągle się rozwija. Wiele firm, także tych z kapitałem zagranicznym, dynamicznie inwestuje na tym rynku, przejmując istniejąca infrastrukturę. Otwieranych jest także wiele nowych placówek, co wynika z zapotrzebowania rynku i z faktu, że Polacy mają coraz większe możliwości finansowe.

Patrząc na wzrastający udział sektora prywatnego w systemie ochrony zdrowia, można się spodziewać, że po kolejnych 30-tu latach przemian poziomy udziału obu sektorów się wyrównają.

Adam Rozwadowski mówił na temat finansowania ochrony zdrowia podczas jednego z paneli dyskusyjnych, będącego częścią Forum Ochrony Zdrowia, odbywającego się w ramach XXX Forum Ekonomicznego w Karpaczu, od 7 do 9 września 2021.

Czytaj więcej na ten temat: Aktywnie uczestniczyliśmy w XXX Forum Ekonomicznym>>>

Przeczytaj teraz

Forum Ekonomiczne pokazało ważną rolę sektora prywatnego

Autor: Magdalena Okoniewska
Dodano: 24.09.2021

Artur Białkowski, dyrektor zarządzający ds. usług biznesowych, członek zarządu Medicover sp. z o.o.

Bardzo cieszymy się, że mogliśmy uczestniczyć w XXX Forum Ekonomicznym w Karpaczu. Była to okazja, by w szerokim gronie ekspertów i decydentów porozmawiać o najbardziej aktualnych wyzwaniach ochrony zdrowia, wymienić się wiedzą, doświadczeniem i wzajemnie zainspirować do zmiany i rozwoju.

Mam poczucie, że podczas tego wydarzenia wyraźnie wybrzmiał ważny przekaz dotyczący istotnej roli sektora prywatnego w walce z pandemią koronawirusa oraz ten, mówiący o współpracy sektorów prywatnego z publicznym – dla lepszej jakości w ochronie zdrowia.

Forum w Karpaczu dało również aktualny obraz innowacji, które w coraz większym stopniu będą determinować kształt oferowanych usług z zakresu zdrowia.

Jednym z kluczowych dla nas przekazów była także rola telemedycyny w modelu opieki, dziś dobre i umiejętne wykorzystanie tele-rozwiązań i innowacji w ochronie zdrowia to lepsze zaopiekowanie się pacjentem, zaoferowanie mu szybszego i bardziej efektywnego leczenia. Warto pamiętać także, że nowe technologie pozwalają na ograniczenie kosztów.

Jestem przekonany, że dialog z sektorem prywatnym, który jest od lat zaangażowany we wdrażanie innowacji i wiele rozwiązań testuje pilotażowo, może znacząco ułatwić stanowienie prawa, które ułatwi rozwój tych narzędzi, gwarantując pacjentom i lekarzom bezpieczeństwo i skuteczność ich stosowania.

Pozostaje wierzyć, że wyciągnięte w Karpaczu wnioski, wypracowane postanowienia i pozytywna energia pozostaną z nami na dłużej.

 

XXX Forum Ekonomiczne w Karpaczu odbywało się od 7 do 9 września 2021 roku.

Pracodawcy Medycyny Prywatnej byli partnerem tego wydarzenia i brali w nim aktywny udział.

Czytaj na ten temat: Aktywnie uczestniczyliśmy w XXX Forum Ekonomicznym >>>

Przeczytaj teraz

Nagrody dla Lux Med w konkursie “Liderzy Zmian w Ochronie Zdrowia” 

Autor: Magdalena Okoniewska
Dodano: 24.09.2021

Grupa Lux Med, jako jedyny prywatny podmiot, nagrodzona została w konkursie “Liderzy Zmian w Ochronie Zdrowia” w kategorii – zarządzanie jakością – zarządzanie procesami oraz w kategorii -zarządzanie zasobami ludzkimi. 

W pierwszej z kategorii nagrodzony został projekt Grupy Lux Med – „Systemy zarządzania dostępnością”. Są to rozwiązania informatyczne, które pozwalają dostosowywać grafiki lekarzy, ale także ich lokalizacje do potrzeb pacjentów.  

System dostosowuje też grafik do specyficznych okresów, takich jak święta, długie weekendy czy wakacje. Jest przeznaczony dla pacjentów, ale jednocześnie ułatwia pracę lekarzom i ułatwia zarządzanie kadrami. 

Nagrodę odbiera: Krzysztof Kurek, dyrektor medyczny, członek zarządu ds medycznych Lux Med

W kategorii zarządzanie zasobami ludzkimi nagrodzony został program Grupy Lux Med dla menedżerów, który pozwala zdobyć im niezbędne umiejętności dotyczące zarządzania, w trakcie realizacji konkretnych projektów. W I edycji programu wzięło udział 40 menedżerów, a w II – 67. Warto podkreślić, że to sami menedżerowie zgłaszają, że potrzebne jest im szkolenie w tym zakresie. Projekt pozwala pracownikom doskonalić umiejętności zarządcze, ale także wyrażać własne opinie oraz pozwala poznać się wzajemnie przez osoby zatrudnione w różnych placówkach, co umożliwia wymianę doświadczeń.  

Nagrodę odbiera: Dorota Sawicz, dyrektor personalna Lux Med-To wielka radość móc nazwać się liderami zmian w ochronie zdrowia. Cieszę się, że organizatorzy konkursu docenili nasze inicjatywy, a moim współpracownikom serdecznie dziękuję za zaangażowanie włożone w ich realizację – komentuje Anna Rulkiewicz, prezes Grupy Lux Med.

Czytaj także: Rynek prywatnej opieki zdrowotnej notuje rekordowe wzrosty >>>

Konkurs Liderzy Zmian w Ochronie Zdrowia organizowany jest przez Wolters Kluwer Polska we współpracy z Instytutem Zarządzania w Ochronie Zdrowia Uczelni Łazarskiego. 

W ramach konkursu oceniane są podmioty, które poprawiają jakość leczenia, efektywność ekonomiczną, a przede wszystkim zwiększają dostęp do świadczeń.   

W tym roku do konkursu zgłoszono 51 projektów, jury preselekcyjne wyłoniło 26 z nich, a do finału dostało się 21.  Ocenione zostały w siedmiu kategoriach. 

Pozostałe kategorie to: skuteczna profilaktyka i edukacja, przychodnia zorientowana na jakość, zarządzanie bezpieczeństwem pacjenta, zarządzanie jakością – zarządzanie skutecznością medyczną oraz organizacja przyjazna pacjentowi. 

Tytuł Lidera Zmian otrzymali: Wojewódzki Szpital Zakaźny w Warszawie i Dolnośląskie Centrum Onkologii we Wrocławiu. 

Przyznano tez dwie nagrody specjalne. Super Liderami Zmian w Ochronie Zdrowia zostali: Centrum Leczenia Oparzeń im dr Stanisława Sakiela w Siemianowicach Śląskich oraz Uniwersyteckie Centrum Kliniczne w Gdańsku. 

Przeczytaj teraz

Lux Med otworzył nową placówkę w Wilanowie

Autor: Magdalena Okoniewska
Dodano: 23.09.2021

Grupa Lux Med otworzyła nowe centrum medyczne zlokalizowane przy ulicy Klimczaka 1 w Warszawie, w budynku Royal Wilanów. Placówka oferuje rozbudowany wachlarz usług medycznych, w tym badania laboratoryjne, USG, a także konsultacje lekarzy wielu specjalizacji.

Można tutaj skorzystać z konsultacji dermatologia, gastroenterologa, neurologa i nefrologa, otolaryngologa czy ze świadczeń w zakresie medycyny podróży.

Nowe centrum medyczne wyróżnia się rozbudowaną i nowoczesną infrastrukturą, w którą wpisują się specjalnie wydzielone części – dobrze wyposażona, przestrzenna ginekologia oraz przyjazna dzieciom pediatria.

– Dwa lata temu, kiedy otwieraliśmy placówkę Lux Med Stomatologia przy Alei Rzeczypospolitej, obiecałam, że to dopiero początek działalności Lux Med w tej dzielnicy. To już 271 nasza placówka w Polsce. Cieszę się, że dziś otwieramy tak duże, wyposażone w nowoczesny sprzęt centrum medyczne, w którym możemy otaczać kompleksową opieką mieszkańców Wilanowa – mówi Anna Rulkiewicz, prezes Grupy Lux Med.

Placówka jest czynna od poniedziałku do piątku, w godzinach od 7.00 do 20.00 i w soboty -od 8.00 do 14.00. Oferowane są tutaj zarówno świadczenia w ramach abonamentu, jak i ów ramach opłat za poszczególne świadczenia.

Czytaj także: Dwie nagrody dla Lux Med w konkursie “Liderzy Zmian w Ochronie Zdrowia”>>>

Grupa Lux Med jest liderem rynku prywatnej opieki medycznej w Polsce i częścią międzynarodowej grupy Bupa, która działa, jako ubezpieczyciel i świadczeniodawca usług zdrowotnych na całym świecie.

Grupa Lux Med zapewnia pełną opiekę: ambulatoryjną, diagnostyczną, rehabilitacyjną, szpitalną i długoterminową dla ponad 2 500 000 pacjentów. Do ich dyspozycji jest ponad 270 ogólnodostępnych i przyzakładowych centrów medycznych, w tym placówki ambulatoryjne, diagnostyczne, 13 szpitali, a także ośrodek opiekuńczo-rehabilitacyjny oraz blisko 3000 poradni partnerskich.

Grupa Lux Med zatrudnia ponad 17 500 osób, w tym około 7500 lekarzy i 4000 wspierającego personelu medycznego, a w codziennej działalności, kieruje się zasadami zrównoważonego rozwoju, podejmując liczne inicjatywy z obszarów zaangażowania społecznego i środowiska.

Grupa Lux Med jest Głównym Partnerem Medycznym Polskiego Komitetu Olimpijskiego i Głównym Partnerem Medycznym Polskiego Komitetu Paraolimpijskiego.

Przeczytaj teraz

Diagnostyka otworzyła poradnię genetyczną w Gdańsku

Autor: Magdalena Okoniewska
Dodano: 23.09.2021

Spółka Diagnostyka otworzyła nową specjalistyczną poradnię genetyczną w Gdańsku. Placówka zlokalizowana jest przy ulicy Wileńskiej 44, w lokalizacji tej działa także Szpital Swissmed. 

Poradnia została uruchomiona 15 września 2021. Oferuje konsultacje genetyka klinicznego, a także możliwość wykonania na miejscu zleconych badań, dotyczących obciążenia rodzinnego nowotworami złośliwymi, zaburzeń krzepnięcia, niepowodzeń rozrodu, optymalnego przygotowania do ciąży par ryzyka a także diagnostyki prenatalnej. 

Diagnostyka prowadzi ponad 200 laboratoriów i ponad 1100 punktów pobrań na terenie całego kraju. Wykonuje ponad 100 mln badań dla około 16 mln pacjentów. Oferuje największy wybór badań laboratoryjnych (2500 rodzajów testów).   

Poza standardowymi badaniami, firma stawia na rozwój i popularyzację metod wysoko zaawansowanych.  

Diagnostyka, jako pierwsza sieć laboratoryjna w kraju, uruchomiła własną pracownię badań biologii molekularnej, a od kilku lat rozwija unikalną ofertę diagnostyki autoimmunologicznej. 

Na temat rozwoju spółki Diagnostyka czytaj: Inwestujemy w nowe technologie>>> 

Przeczytaj teraz
Porno Gratuit Porno Français Adulte XXX Brazzers Porn College Girls Film érotique Hard Porn Inceste Famille Porno Japonais Asiatique Jeunes Filles Porno Latin Brown Femmes Porn Mobile Porn Russe Porn Stars Porno Arabe Turc Porno caché Porno de qualité HD Porno Gratuit Porno Mature de Milf Porno Noir Regarder Porn Relations Lesbiennes Secrétaire de Bureau Porn Sexe en Groupe Sexe Gay Sexe Oral Vidéo Amateur Vidéo Anal