casino siteleri slot siteleri

MG chce ograniczenia obowiązków biurokratycznych

Autor:
27 listopada 2012

Ministerstwo Gospodarki zaczyna prace nad założeniami do IV ustawy deregulującej, której jedną z osi ma być ograniczanie obowiązków biurokratycznych w sektorze ochrony zdrowia.

Pracodawcy RP przekazują materiał przygotowany przez resort gospodarki zawierający propozycje deregulacyjne niektórych obowiązków – większość z nich ma na celu zmianę formy przekazywania informacji z papierowej w elektroniczną, lub zmniejszenie częstotliwości przekazywania.

Obowiązki Informacyjne  pozostające w kompetencji Ministra Zdrowia

I. OI wykazane w bazie, które jest zaakceptowane do deregulacji przez Ministra Zdrowia:
I.1. (Nowa) Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej  (Dz.U. Nr 174, poz. 1039, z późn. zm.)
1. U/C/96/91/410/10e/2/3/MZ/O1- art. 72, 74 nowej ustawy: Opracowanie programu kształcenia dla specjalizacji, kursu kwalifikacyjnego i kursu specjalistycznego (Ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej) – Propozycja  wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
2. U/C/96/91/410/15/1/-/MZ/O1- art. 26 nowej ustawy: Ukończenie przeszkolenia w celu podjęcia wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej po przerwie w wykonywaniu zawodu dłuższej niż 5 lat, lub po upływie 5 lat od kończenia stażu podyplomowego art. 26 nowej ustawy – Propozycja uproszczenia formularza lub umieszczenia go na stronie internetowej.
3. U/C/96/91/410/10t/1/-/MZ/O1 – art. 81 nowej ustawy: Prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu kształcenia podyplomowego – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
4. U/C/96/91/410/10e/2/1/MZ/O1 - Opracowanie w programie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych założeń organizacyjno-programowych - art. 78 ust. 4 pkt 1 nowej ustawy – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
5. U/C/96/91/410/10e/2/2/MZ/O1 - Opracowanie w programie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych planu nauczania określającego przedmioty lub moduły kształcenia – art. 78 ust. 4 pkt 2 nowej ustawy - Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
6. U/C/96/91/410/10t/2/-/MZ/O1 - Prowadzenie i przechowywanie rejestru zaświadczeń o odbyciu określonego rodzaju kształcenia podyplomowego – art. 81 pkt 2 nowej ustawy – propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
7. U/C/96/91/410/10d/2/4/MZ/O1 - Opracowanie wewnętrznego systemu oceny jakości kształcenia podczas prowadzenia podyplomowego kształcenia pielęgniarek i położnych – art.75 ust. 1 pkt. 4 nowej ustawy - Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
8. U/C/96/91/410/11h/3/-/MZ/O1 - Złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia wymaganego przez odpowiednie władze lub organizacje państw członkowskich Unii Europejskiej zgodnie z przepisami prawa Unii Europejskiej - wynika  z prawa UE – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej.
9. U/C/96/91/410/10o/2/-/MZ/O1 - Informowanie Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych o planowanych terminach rozpoczęcia i zakończenia kształcenia podyplomowego – art. 80 nowej ustawy – Propozycja zmniejszenia częstotliwości wykonywania przedmiotowego obowiązku.
10.  U/C/96/91/410/11h/2/-/MZ/O1 - Złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia o przebiegu pracy zawodowej pielęgniarki lub położnej -  art. 51 nowej ustawy – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
11. U/C/96/91/410/11h/1/-/N/O1 - Złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia stwierdzającego posiadanie kwalifikacji do wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej, zgodnych z wymaganiami prawa Unii Europejskiej – art. 51 nowej ustawy - Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
12. U/C/96/91/410/10d/1/2/MZ/O1 - Złożenie wniosku o wpis do właściwego rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe pielęgniarek i położnych - art. 75 nowej ustawy – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
13. U/C/96/91/410/13/1/1/MZ/O1 - Przedstawienie zezwolenia na pobyt stały w Rzeczypospolitej Polskiej w celu wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej przez cudzoziemca -  Uznawanie kwalifikacji – Propozycja uchylenia przedmiotowego obowiązku.
14. U/C/96/91/410/10h/10/-/MZ/O1 - Ubieganie się o uzyskanie ponownego wpisu do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe po upływie 3 lat od dnia podjęcia uchwały o wykreśleniu - Uznawanie kwalifikacji - Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej.
15. U/C/96/91/410/11g/1/-/MZ/O1 - Złożenie wniosku o stwierdzenie prawa wykonywania zawodu przez okręgową radę pielęgniarek i położnych –  Uznawanie kwalifikacji - Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej.
16. U/C/96/91/410/11a/1/4/MZ/O1 - Przedstawienie zaświadczenia potwierdzającego posiadanie stanu zdrowia pozwalającego na wykonywanie zawodu pielęgniarki -  Uznawanie kwalifikacji - Propozycja uchylenia przedmiotowego obowiązku.
17. U/C/96/91/410/11b/1/4/MZ/O1 - Przedstawienie zaświadczenia potwierdzającego posiadanie stanu zdrowia pozwalającego na wykonywanie zawodu położnej – Uznawanie kwalifikacji - propozycja uchylenia przedmiotowego obowiązku.
18. U/C/96/91/410/11d/1/2/MZ/O1 – Złożenie dokumentu potwierdzającego obywatelstwo w celu czasowego i okazjonalnego wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej na terytorium RP -  Uznawanie kwalifikacji – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonywania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej.

I.2. Ustawa z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271, z późn. zm.)
19. U/D/01/126/1381/89a/-/-/MZ/O2 - Złożenie wniosku przez jednostkę szkolącą do ministra właściwego do spraw zdrowia o uzyskanie akredytacji na prowadzenie specjalizacji dla farmaceutów w ramach kształcenia podyplomowego - istnieje możliwość wykonania tego obowiązku w postaci elektronicznej. Jednakże należy zauważyć, iż certyfikat akredytacyjny (tj. dokument potwierdzający uzyskanie akredytacji) powinien być wydawany w wersji papierowej. Istnieje możliwość zamieszczenia na stronie internetowej ww. formularza.

I.3. Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 1996 r. Nr 10, poz. 55, z późn. zm.)
20. U/C/95/10/55/8a/3/-/MZ/O1 - Informowanie o danych toksykologicznych dotyczących stosowania dodatków z uwzględnieniem skutków zdrowotnych i uzależniających przez producenta lub importera  wyrobów tytoniowych - Możliwa byłaby modyfikacja sposobu przekazywania informacji - wprowadzenie metody elektronicznej np. przez upowszechnienie  systemu EMTOC zalecanego przez Komisję Europejską. Wielu producentów korzysta z tego systemu na innych rynkach UE, tym samym, biorąc pod uwagę międzynarodowy charakter przemysłu tytoniowego, wprowadzenie tego rozwiązania w Polsce stanowiłoby w istocie ograniczenie obowiązku informacyjnego (nakładu pracy z nim związanego).
21. U/C/95/10/55/8b/3/-/MZ/O1 - Informowanie ministra właściwego do spraw zdrowia o wynikach badań substancji emitowanych przez wyroby tytoniowe i oceny wpływu tych substancji na zdrowie człowieka.- - Możliwa byłaby modyfikacja sposobu przekazywania informacji - wprowadzenie metody elektronicznej np. przez upowszechnienie  systemu EMTOC zalecanego przez Komisję Europejską. Wielu producentów korzysta z tego systemu na innych rynkach UE, tym samym, biorąc pod uwagę międzynarodowy charakter przemysłu tytoniowego, wprowadzenie tego rozwiązania w Polsce stanowiłoby w istocie ograniczenie obowiązku informacyjnego (nakładu pracy z nim związanego).
22. U/C/95/10/55/8a/5/-/MZ/O1 - Przedstawienie wykazu wszystkich dodatków i ich ilości, używanych w danym roku do produkcji tych wyrobów tytoniowych ministrowi właściwemu do spraw zdrowia - Możliwa byłaby modyfikacja sposobu przekazywania informacji - wprowadzenie metody elektronicznej np. przez upowszechnienie  systemu EMTOC zalecanego przez Komisję Europejską. Wielu producentów korzysta z tego systemu na innych rynkach UE, tym samym, biorąc pod uwagę międzynarodowy charakter przemysłu tytoniowego, wprowadzenie tego rozwiązania w Polsce stanowiłoby w istocie ograniczenie obowiązku informacyjnego (nakładu pracy z nim związanego).
23. U/C/95/10/55/8a/2/-/MZ/O1 - Złożenie oświadczenia uzasadniającego stosowanie dodatku w danym wyrobie tytoniowym i określające jego funkcje i kategorie - Możliwa byłaby modyfikacja sposobu przekazywania informacji - wprowadzenie metody elektronicznej np. przez upowszechnienie  systemu EMTOC zalecanego przez Komisję Europejską. Wielu producentów korzysta z tego systemu na innych rynkach UE, tym samym, biorąc pod uwagę międzynarodowy charakter przemysłu tytoniowego, wprowadzenie tego rozwiązania w Polsce stanowiłoby w istocie ograniczenie obowiązku informacyjnego (nakładu pracy z nim związanego).
24. U/C/95/10/55/8a/1/-/MZ/O1 - Przedstawienie wykazu dodatków i ich ilości, używanych w danym roku do produkcji tych wyrobów tytoniowych, według marek i rodzajów - Możliwa byłaby modyfikacja sposobu przekazywania informacji - wprowadzenie metody elektronicznej np. przez upowszechnienie  systemu EMTOC zalecanego przez Komisję Europejską. Wielu producentów korzysta z tego systemu na innych rynkach UE, tym samym, biorąc pod uwagę międzynarodowy charakter przemysłu tytoniowego, wprowadzenie tego rozwiązania w Polsce stanowiłoby w istocie ograniczenie obowiązku informacyjnego (nakładu pracy z nim związanego).

I.4. Ustawa z dnia 1 lipca 2005 r. o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów (Dz.U. Nr 169, poz. 1411, z późn. zm.)
25. U/C/05/169/1411/26/8/-/MZ/O1- Informowanie o czasowym zastępstwie osoby odpowiedzialnej w banku tkanek i komórek przez inną osobę (ustawa o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów) - w przypadku obowiązku informowania o czasowym zastępstwie osoby odpowiedzialnej w banku tkanek i komórek przez inną osobę. Możliwe jest rozważenie zastąpienia postaci papierowej przekazywania informacji postacią elektroniczną.

I.5. Ustawa  z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2012 r. Nr 124, z późn. zm.)
26. U/D/05/179/1485/27-/2-3/-/MZ/O2 - Złożenie oferty konkursowej do Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii przez osoby chcące uzyskać certyfikat instruktora terapii uzależnień (ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii) - Ewentualne dopuszczenie elektronicznej formy składania oferty musiałoby uwzględniać konieczność zapewnienia związania oferenta ofertą oraz możliwość poniesienia przez niego odpowiedzialności w razie złożenia oświadczenia nie odpowiadającego prawdzie.
27. U/D/05/179/1485/27a-/1/-/MZ/O2 - Złożenie wniosku do Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii o dofinansowanie kosztów szkolenia w dziedzinie uzależnienia przez jego uczestników  (ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii) - Ewentualne dopuszczenie elektronicznej formy składania oferty musiałoby uwzględniać konieczność zapewnienia poniesienia przez wnioskodawcę odpowiedzialności w razie złożenia oświadczenia nie odpowiadającego prawdzie.

II. OI nie wykazane w bazie OI, wynikające z wejścia w życie nowych ustaw:
II. 1. Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654, z późn. zm.)
28. Art. 5 – Obowiązek uzyskania wpisu do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą w celu wykonywania zawodu lekarza i pielęgniarki. Proponuje się pozostawienie bez zmian.
29. Art. 14  -  Obowiązek podania do wiadomości publicznej przez podmiot wykonujący działalność leczniczą informacji o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych. Treść i forma tych informacji nie mogą mieć cech reklamy. Proponuje się uzyskać informacje z MZ, w jakiej formie realizowany jest obowiązek.
30. Art. 17 ust. 4 ustawy – Obowiązek przekazywania raz na kwartał przez kierownika podmiotu leczniczego, w celu monitorowania przestrzegania przepisów prawa pracy, Państwowej Inspekcji Pracy oraz właściwym organom samorządu zawodów medycznych informacji o liczbie osób, które wykonują zawód medyczny na podstawie umów cywilnoprawnych  albo jako praktykę zawodową, z którą podmiot leczniczy zawarł umowę cywilnoprawną.   Propozycja zmniejszenia częstotliwości wykonywania obowiązku. Obecnie informacje są przekazywane raz na kwartał.
31. Art. 18 i art. 19 – Warunki, jakie muszą spełniać lekarze wykonujący działalność leczniczą oraz pielęgniarki wykonujące zawód w ramach działalności leczniczej. Propozycja skonsultowania z MZ odnośnie ew. redukcji.
32. Art. 22 – Obowiązek spełnienia - przez pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą - wymagań odpowiednich do rodzaju wykonywanej działalności leczniczej oraz zakresu udzielanych świadczeń zdrowotnych; ust. 3 – delegacja dla ministra właściwego do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Lekarskiej, Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych oraz Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych, do określenia w drodze rozporządzenia, szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą, kierując się potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego pacjentów, a także rodzajem wykonywanej działalności i zakresem udzielanych świadczeń zdrowotnych oraz ust. 4 – odpowiednio delegacja do określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą dla osób pozbawionych wolności. Propozycja skonsultowania z MZ odnośnie ew. redukcji i ew. do procedowania przez Ministra Zdrowia, ponieważ ew. redukcja wymagałaby zmiany rozporządzeń.
33. Art. 22 ust. 5 – Możliwość określenia przez ministra właściwego do spraw zdrowia, w drodze rozporządzenia, standardów postępowania medycznego w wybranych dziedzinach medycyny lub w określonych podmiotach wykonujących działalność leczniczą. MZ powinien kierować się potrzebą zapewnienia odpowiedniej jakości świadczeń zdrowotnych. Do tej pory przedmiotowa delegacja nie została wykonana, ma ona charakter fakultatywny.
34. Art. 25 ust. 2 – Obowiązek posiadania przez podmiot wykonujący działalność leczniczą ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania działalności leczniczej. Komentarz  poniżej.
35. Art.   25 ust. 3 – Obowiązek ciążący na kierowniku przekazania niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od zawarcia umowy ubezpieczenia, dokumentów ubezpieczenia potwierdzających zawarcie umowy ubezpieczenia wystawionych przez ubezpieczyciela organowi prowadzącymi rejestr.    Propozycja ew. wydłużenia terminu na przekazanie umowy do 14 dni lub wprowadzenie możliwości przekazywania kopii lub skanu umowy (wersja PDF), a w uzasadnionych przypadkach, na żądanie kierownika,  okazywania oryginału umowy ubezpieczenia.
36. Art. 25 ust. 5 - Szczegółowy zakres ubezpieczenia obowiązkowego oraz minimalna suma gwarancyjna są określone w rozporządzeniu przez ministra właściwego do spraw instytucji finansowych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Lekarskiej, Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych i Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń. Propozycja skonsultowania z MZ odnośnie ew. redukcji i ew. do procedowania przez MZ i MF, ponieważ ew. redukcja wymagałaby zmiany rozporządzenia.
37. Art. 26 -  Możliwość udzielenia zamówienia na udzielanie w określonym zakresie świadczeń zdrowotnych przez podmiot leczniczy spełniający przesłanki określone w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych, podmiotowi wykonującemu działalność leczniczą, lub osobie legitymującej się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub określonej dziedzinie medycyny. Proponuje się pozostawienia bez zmian.
38. Art. 27 – Obowiązek zawarcia przez udzielającego zamówienie z przyjmującym zamówienie umowy na czas udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub na określony czas. Umowa nie może być zawarta na okres krótszy niż 3 miesiące, chyba że rodzaj i liczba świadczeń zdrowotnych uzasadniają zawarcie umowy na okres krótszy. Proponuje się skonsultowanie z  MZ.
39. Art. 29 – Obowiązek informowania pacjenta przez lekarza o możliwych następstwach zaprzestania dalszego udzielania świadczeń zdrowotnych w sytuacji, gdy następuje wypisanie pacjenta na jego żądanie lub żądanie jego przedstawiciela ustawowego ze szpitala albo innego przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego wykonującego działalność leczniczą. Pacjent taki składa pisemne oświadczenie o wypisaniu na własne żądanie. W przypadku braku takiego oświadczenia lekarz sporządza adnotację w dokumentacji medycznej. Proponuje się pozostawienie bez zmian, ponieważ wydaje się, że przepisy te są racjonalne i chronią praw pacjentów i lekarzy.
40. Art. 76 ust. 1 i 2 -  Obowiązek kierownika samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej niezwłocznego doręczenia organowi dokonującemu przekształcenia odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, wraz z wymaganymi dokumentami, a także obowiązek udzielania wyjaśnień niezbędnych do przeprowadzenia przekształcenia. Wzór kwestionariusza oraz wykaz dokumentów niezbędnych do przekształcenia określony jest w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa. Propozycja skonsultowania z  MZ, ponieważ kwestionariusz oraz wykaz są uregulowane w rozporządzeniu, więc do MZ należałoby podjęcie ew. działań deregulacyjnych.
41. Art. 96 – Obowiązek pracodawcy dostarczenia organom właściwym do sprawowania nadzoru i kontroli nad przestrzeganiem prawa pracy, na ich wniosek, informacji o przypadkach, w których pracownicy wyrazili zgodę w celu wykonywania pracy w wymiarze przekraczającym 48 godzin na tydzień w przyjętym okresie rozliczeniowym, który nie może być dłuższy niż 4 miesiące. Proponuje się uzyskać informacje od MZ, w jakiej formie dostarcza się przedmiotowe informacje, czy forma e-mail jest wystarczająca?
42. Art. 100 – Złożenie wniosku o wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą przez podmiot, który zamierza wykonywać działalność leczniczą jako podmiot leczniczy. Proponuje się uzyskać informacje od MZ, w jakiej formie można składać wniosek i czy „propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej” przekazana do MG pismem z maja br. jest adekwatna do obowiązującego stanu prawnego (zmiany przedmiotowej ustawy weszły w życie 30 czerwca br. i  numer ewidencji działalności gospodarczej albo wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego nie są już wymagane.).
43. Art. 101 - Złożenie wniosku o wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą przez lekarza, który zamierza wykonywać zawód w ramach działalności leczniczej - Obecnie jest to regulowaną ustawą o działalności leczniczej. Proponuje się skonsultować z MZ, jednocześnie w wyniku zmian tej ustawy, które weszły w życie 30 czerwca 2012 r. numer ewidencji działalności gospodarczej albo wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego nie są już wymagane.
44. Art. 102 - Złożenie wniosku o wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą przez pielęgniarkę która zamierza wykonywać zawód w ramach działalności leczniczej - Obecnie jest to regulowaną ustawą o działalności leczniczej.  Proponuje się skonsultować z MZ, jednocześnie w wyniku zmian tej ustawy, które weszły w życie 30 czerwca 2012 r. numer ewidencji działalności gospodarczej albo wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego nie są już wymagane.
45. Art. 107 – Obowiązek zgłaszania przez podmiot wykonujący działalność leczniczą, który jest wpisany do rejestru, organowi prowadzącemu rejestr wszelkie zmiany danych objętych rejestrem w terminie 14 dni od dnia ich powstania. Proponuje się uzyskać informacje od MZ, w jakiej formie można zgłaszać zmiany danych i czy „propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej” przekazana do MG pismem z maja br. jest adekwatna do obowiązującego stanu prawnego (30 czerwca 2012 r. weszły w życie zmiany ustawy o działalności leczniczej).
46. Art. 120 -  Obowiązek ministra właściwego do spraw zdrowia informowania podmiotu tworzącego o wynikach przeprowadzonej kontroli. Proponuje się uzyskać informacje od MZ, w jakiej formie MZ informuje podmioty.
47. Art. 121 – Obowiązek przekazania niezwłocznie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia wniosków z kontroli przez uczelnię medyczną.   Proponuje się uzyskać informacje od MZ, w jakiej formie uczelnia medyczna obecnie przekazuje wnioski.

II.2. Ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz.U. Nr 122, poz. 696, z późn. zm.) 

48. Art.  9 ust. 4 i 5 – Prawo wezwania, przez ministra właściwego do spraw zdrowia, w momencie wszczęcia postępowanie z urzędu, podmiotu odpowiedzialnego lub podmiotu działającego na rynku spożywczym do przedstawienia informacji  określonych w art. 28 pkt 3-7 ustawy, w terminie 60 dni od dnia doręczenia wezwania. Propozycja skonsultowania z MZ w celu uzyskania informacji, w jakiej formie realizowany jest obowiązek, i czy forma elektroniczna byłaby wystarczająca.
49. Art. 24 – Obowiązek załączenia przez wnioskodawcę do wniosku, o którym mowa w art. 24 ust. 1,  skierowanego do ministra właściwego do spraw zdrowia, min. odpisu z rejestru, do którego wnioskodawca jest wpisany. Wniosek wraz załącznikami składa się w formie pisemnej i elektronicznej. Propozycja skonsultowania z MZ  i ew. zastąpienie wymogiem przedstawienia „aktualnego odpisu z rejestru” innym identyfikatorem, np. numerem tego rejestru, kopią,  itp.
50. Art. 41 – Obowiązek zwarcia umowy przez podmiot prowadzący aptekę, w celu realizacji świadczeń, o których mowa w art. 15 ust. 2 pkt 14, 17 i 18 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (leki,  środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego,) z NFZ na wydawanie refundowanego leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobu medycznego na receptę. Propozycja pozostawienia bez zmian. Wymagane obecnie dokumenty nie budzą wątpliwości – wymóg kopii, nie oryginałów.  Ew. propozycja skonsultowania z MZ, ponieważ warunki umów na realizację recept oraz ramowy wzór umowy na ich realizację reguluje rozporządzenie ministra właściwego do spraw zdrowia.

II. 2. (Nowa) Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej  (Dz.U. Nr 174, poz. 1039, z późn. zm.)

51. Art. 7 - Możliwość wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej po uzyskaniu prawa wykonywaniu zawodu stwierdzonego albo przyznanego przez właściwą okręgową radę pielęgniarek i położnych  - Propozycja pozostawienia bez zmian.
52. Art. 14 - Możliwość odmowy -  podając przełożonemu przyczynę odmowy na piśmie - uczestnictwa w eksperymencie w przypadku uzasadnionych wątpliwości pielęgniarki i położnej  - propozycja pozostawienia bez zmian obowiązku, mając na uwadze dobro pacjenta i postępowanie pielęgniarki zgodnie z nakazem sumienia.
53. Art. 16 – Obowiązek udzielenia pacjentowi albo jego  przedstawicielowi ustawowemu albo osobie wskazanej przez pacjenta informacji o stanie zdrowia pacjenta, w zakresie koniecznym do sprawowania opieki pielęgnacyjnej lub opieki podczas ciąży oraz prowadzenia porodu i połogu -  Propozycja pozostawienia bez zmian obowiązku, mając na uwadze dobro pacjenta.
54. Art. 19 ust. 2 -  Obowiązek ciążący na pielęgniarce i położnej, w terminie 14 dni od dnia nawiązania stosunku służbowego lub zawarcia umowy, poinformowania o tym fakcie okręgowej rady pielęgniarek i położnych właściwej ze względu na miejsce wykonywania zawodu  - W ocenie Ministra Zdrowia dopuszczalne jest wprowadzenie możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej. Proponuje się zrealizować powyższy postulat.
55. Art. 22 ust. 5 - Obowiązek powiadomienia przez okręgową radę pielęgniarek i położnych okręgowego rzecznika odpowiedzialności zawodowej, jeżeli w wystąpieniu powizytacyjnym stwierdzono postępowanie sprzeczne z zasadami etyki zawodowej lub zawinione naruszenie przepisów dotyczących wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej – Propozycja pozostawienia bez zmian, ew. skonsultowanie z MZ, w jakiej formie następuje powiadomienie i zaproponowanie formy elektronicznej.
56. Art. 23 ust. 2 – Obowiązek poinformowania przez pielęgniarkę lub położną podmiotu leczniczego, w którym mogą wykonywać dodatkową opiekę pielęgnacyjną na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej z pacjentem, osobą bliską, o której mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, lub opiekunem prawnym, najpóźniej w dniu podjęcia opieki. - Propozycja pozostawienia bez zmian, ew. skonsultowanie z MZ, w jakiej formie następuje powiadomienie i zaproponowanie formy elektronicznej.
57. Art. 32 ust. 1 pkt 5 i 6 – Obowiązek przedstawienia przez obywatela państwa UE, jeśli chce wykonywać zawód położnej, zaświadczeń: 1) zaświadczenia  dot. stanu zdrowia, wydanego przez odpowiednie władze lub organizacje państwa członkowskiego Unii Europejskiej pozwalającego na wykonywanie zawodu 2) zaświadczenia wydanego przez odpowiednie władze lub organizacje państwa członkowskiego Unii Europejskiej, o nie pozbawieniu prawa wykonywania zawodu lub informacji, że prawo to nie zostało zawieszone i nie toczy się przeciwko niemu postępowanie w sprawie pozbawienia lub zawieszenia prawa wykonywania zawodu  - W ocenie MZ dopuszczalne jest uchylenie przedmiotowych obowiązków.  Propozycja uchylenia przedmiotowych obowiązków.
58. Art. 43 – Obowiązek prowadzenia Centralnego Rejestru Pielęgniarek przez Naczelną Radę Pielęgniarek i Położnych. Rejestr jest prowadzony w formie elektronicznej, dlatego proponuje się pozostawienie bez zmian, ewentualnie można rozważyć zmniejszenie zakresu przekazywanych danych do rejestru.
59. Art.   48 ust. 1 – Obowiązek prowadzenia rejestru pielęgniarek przez okręgową radę pielęgniarek i położnych. Rejestr jest prowadzony w formie elektronicznej, dlatego proponuje się pozostawienie bez zmian.
60. Art. 48 ust. 7 – Obowiązek przekazywania przez okręgową radę pielęgniarek i położnych danych do Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, z prowadzonego przez siebie rejestru nie później niż w terminie 7 dni od daty dokonania wpisu do odpowiedniego rejestru. Dane, na podstawie przepisów, należy przekazywać w formie elektronicznej, dlatego proponuję pozostawienie bez zmian.
61. Art. 49 ust. 1 - Obowiązek prowadzenia przez okręgową radę pielęgniarek i położnych rejestru obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej wykonujących na terenie tej izby czasowo i okazjonalnie zawód pielęgniarki lub położnej. Rejestr jest prowadzony w formie elektronicznej, dlatego proponuje się pozostawienie bez zmian, (z art. 49 ust. 5 wynika, że wpis do rejestru następuje bezzwłocznie i jest bezpłatny oraz że dokonywanie zmian w tym rejestrze nie może skutkować opóźnieniami lub utrudnieniami w czasowym i okazjonalnym wykonywaniu zawodu), ewentualne można rozważyć zmniejszenie zakresu przekazywanych danych do rejestru (art. 49, ust. 2.).
62. Art. 49 ust. 3 – Możliwość zwrócenia się  przez okręgową izbę pielęgniarek i położnych do odpowiedniej władzy lub organizacji państwa członkowskiego UE, w którym pielęgniarka lub położna na stałe wykonuje zawód pielęgniarki lub położnej, o przedstawienie informacji potwierdzających, że pielęgniarka lub położna prowadzi działalność zgodnie z prawem, wykonuje zawód w sposób należyty, jak również że nie zostały na nią nałożone kary dyscyplinarne lub sankcje karne związane z wykonywaniem zawodu. Proponuje się pozostawienie bez zmian ze względu na fakultatywność obowiązku; ew. można ustalić, czy dane można przekazywać w formie elektronicznej.
63. Art. 49 ust. 4  - Obowiązek udostępnienia przez okręgową izbę pielęgniarek i położnych, na wniosek odpowiedniej władzy lub organizacji państwa członkowskiego Unii Europejskiej, informacji pomocnych przy rozpatrywaniu skarg składanych przez świadczeniobiorcę na pielęgniarki i położne czasowo i okazjonalnie wykonujące zawód. Proponuje się pozostawienie bez zmian; ew. można ustalić z MZ, czy dane można przekazywać w formie elektronicznej.
64. Art. 49 ust. 6 - Obowiązek udostępnienia przez okręgową izbę pielęgniarek i położnych systemowi informacji w ochronie zdrowia, o którym mowa w ustawie z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia, danych objętych rejestrem obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej wykonujących na terenie tej izby czasowo i okazjonalnie zawód pielęgniarki lub położnej. Proponuje się pozostawienie bez zmian; ew. można ustalić z MZ, czy dane można przekazywać w formie elektronicznej.
65. Art. 50 – Możliwość zwrócenia się przez okręgową radę pielęgniarek i położnych do podmiotów prowadzących zbiory meldunkowe, zbiory PESEL oraz ewidencję wydanych i utraconych dowodów osobistych o przekazanie danych niezbędnych do aktualizacji rejestrów w przypadku wątpliwości co do aktualności danych zawartych w rejestrze pielęgniarek i położnych, w szczególności dotyczących wygaśnięcia prawa wykonywania zawodu; Przekazanie danych odbywa się w trybie udostępniania danych dla podmiotów określonych w art. 44h ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Proponuje się pozostawienie bez zmian.
66. Art. 51  - Obowiązek wydania zaświadczenia przez okręgową radę pielęgniarek i położnych, na wniosek pielęgniarki lub położnej będącej członkiem tej izby:
1) zaświadczenia stwierdzające, że pielęgniarka lub położna posiada kwalifikacje zgodne z wymaganiami wynikającymi z przepisów prawa Unii Europejskiej oraz że posiadany dyplom, świadectwo lub inny dokument potwierdzający posiadanie formalnych kwalifikacji odpowiada dokumentom potwierdzającym formalne kwalifikacje pielęgniarki lub położnej wynikające z przepisów prawa Unii Europejskiej;
2) zaświadczenia o przebiegu pracy zawodowej;
3) innych zaświadczeń wymaganych przez odpowiednie władze lub organizacje państw członkowskich Unii Europejskiej zgodnie z przepisami prawa Unii Europejskiej.
Wzór zaświadczenia jest określany przez Naczelną Radę Pielęgniarek i Położnych w drodze uchwały. Proponuje się skonsultowanie z MZ i ew. zastąpienie, gdy jest to możliwe, oświadczeniami.
67. Art. 58 -   W związku  z obowiązkiem bieżącej oceny spełniania przez szkoły standardów kształcenia, w szczególności przez  wizytację szkół, istnieje  w trakcie trwania wizytacji obowiązek nałożony na szkołę udostępnienia wszelkich dokumentów i udzielenia wyjaśnień w sprawach objętych celem wizytacji. Proponuje się pozostawienie bez zmian.
68. Art. 59 – Warunek uzyskania akredytacji na prowadzenie studiów na kierunku pielęgniarstwo  lub położnictwo. Akredytacji udziela minister właściwy do spraw zdrowia po przeprowadzeniu postępowania akredytacyjnego przez Krajową Radę, na okres od 3 do 5 lat. Przeprowadzenie postępowania akredytacyjnego i wydanie certyfikatu podlega opłatom ponoszonym przez ubiegającego się o uzyskanie akredytacji. Opłaty stanowią dochód budżetu państwa.    Proponuje się skonsultowanie z MZ w sprawie ew. redukcji obowiązku adm., ale wydaje się to niemożliwe z powodu przepisów u uznawaniu kwalifikacji
69. Art. 76  - W związku  z tym, że kształcenie podyplomowe prowadzone przez przedsiębiorcę jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, podmiot zamierzający wykonywać działalność w zakresie kształcenia podyplomowego ma obowiązek złożyć wniosek o wpis do rejestru. Proponuje się pozostawienie bez zmian; rejestr jest prowadzony w systemie elektronicznym, dodatkowo,  dane, które ma obowiązek załączyć przedsiębiorca są określone według nowych zaleceń, (jest wymóg podania numeru wpisu do KRS a nie odpisu z KRS, załączenia oświadczeń w miejsce zaświadczeń, itp.).   
70. Art. 80 ust. 1  - Informowanie organu prowadzącego rejestr o planowanych terminach rozpoczęcia i zakończenia kształcenia podyplomowego 2 razy w ciągu roku – do dnia 30 czerwca i do dnia 31 grudnia, na kolejnych 6 miesięcy. W ocenie Ministra Zdrowia dopuszczalne jest zmniejszenie częstotliwości wykonywania przedmiotowego obowiązku. Propozycja zmniejszenia częstotliwości wykonywania obowiązku.
71. Art. 80 ust. 2 pkt 1 - Informowanie Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych o planowanych terminach rozpoczęcia i zakończenia kształcenia podyplomowego 2 razy w ciągu roku – do dnia 30 czerwca i do dnia 31 grudnia, na kolejnych 6 miesięcy. W ocenie Ministra Zdrowia dopuszczalne jest zmniejszenie częstotliwości wykonywania przedmiotowego obowiązku, propozycja realizacji postulatu. Propozycja zmniejszenia częstotliwości wykonywania obowiązku.
72. Art. 80  ust. 3 – Obowiązek organizatora szkolenia  przedkładania Centrum  corocznie do dnia 10 stycznia sprawozdania z prowadzonej działalności w zakresie kształcenia podyplomowego  w roku poprzednim. Propozycja pozostawienia bez zmian, ew. po skonsultowaniu z MZ uproszczenie formy przekazywania sprawozdania.

Ponieważ kolejne posiedzenie zespołu w Ministerstwie Gospodarki odbędzie się w piątek 30 listopada 2012 roku, opinie o tych propozycjach należy przekazywać do 29 listopada 2012 roku.

 

Ministerstwo Gospodarki zaczyna prace nad założeniami do IV ustawy deregulującej, której jedną z osi ma być ograniczanie obowiązków biurokratycznych w sektorze ochrony zdrowia.

Pracodawcy RP przekazują materiał przygotowany przez resort gospodarki zawierający propozycje deregulacyjne niektórych obowiązków – większość z nich ma na celu zmianę formy przekazywania informacji z papierowej w elektroniczną, lub zmniejszenie częstotliwości przekazywania.

Obowiązki Informacyjne  pozostające w kompetencji Ministra Zdrowia

I. OI wykazane w bazie, które jest zaakceptowane do deregulacji przez Ministra Zdrowia:
I.1. (Nowa) Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej  (Dz.U. Nr 174, poz. 1039, z późn. zm.)
1. U/C/96/91/410/10e/2/3/MZ/O1- art. 72, 74 nowej ustawy: Opracowanie programu kształcenia dla specjalizacji, kursu kwalifikacyjnego i kursu specjalistycznego (Ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej) – Propozycja  wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
2. U/C/96/91/410/15/1/-/MZ/O1- art. 26 nowej ustawy: Ukończenie przeszkolenia w celu podjęcia wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej po przerwie w wykonywaniu zawodu dłuższej niż 5 lat, lub po upływie 5 lat od kończenia stażu podyplomowego art. 26 nowej ustawy – Propozycja uproszczenia formularza lub umieszczenia go na stronie internetowej.
3. U/C/96/91/410/10t/1/-/MZ/O1 – art. 81 nowej ustawy: Prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu kształcenia podyplomowego – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
4. U/C/96/91/410/10e/2/1/MZ/O1 – Opracowanie w programie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych założeń organizacyjno-programowych – art. 78 ust. 4 pkt 1 nowej ustawy – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
5. U/C/96/91/410/10e/2/2/MZ/O1 – Opracowanie w programie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych planu nauczania określającego przedmioty lub moduły kształcenia – art. 78 ust. 4 pkt 2 nowej ustawy – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
6. U/C/96/91/410/10t/2/-/MZ/O1 – Prowadzenie i przechowywanie rejestru zaświadczeń o odbyciu określonego rodzaju kształcenia podyplomowego – art. 81 pkt 2 nowej ustawy – propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
7. U/C/96/91/410/10d/2/4/MZ/O1 – Opracowanie wewnętrznego systemu oceny jakości kształcenia podczas prowadzenia podyplomowego kształcenia pielęgniarek i położnych – art.75 ust. 1 pkt. 4 nowej ustawy – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
8. U/C/96/91/410/11h/3/-/MZ/O1 – Złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia wymaganego przez odpowiednie władze lub organizacje państw członkowskich Unii Europejskiej zgodnie z przepisami prawa Unii Europejskiej – wynika  z prawa UE – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej.
9. U/C/96/91/410/10o/2/-/MZ/O1 – Informowanie Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych o planowanych terminach rozpoczęcia i zakończenia kształcenia podyplomowego – art. 80 nowej ustawy – Propozycja zmniejszenia częstotliwości wykonywania przedmiotowego obowiązku.
10.  U/C/96/91/410/11h/2/-/MZ/O1 – Złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia o przebiegu pracy zawodowej pielęgniarki lub położnej –  art. 51 nowej ustawy – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
11. U/C/96/91/410/11h/1/-/N/O1 – Złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia stwierdzającego posiadanie kwalifikacji do wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej, zgodnych z wymaganiami prawa Unii Europejskiej – art. 51 nowej ustawy – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
12. U/C/96/91/410/10d/1/2/MZ/O1 – Złożenie wniosku o wpis do właściwego rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe pielęgniarek i położnych – art. 75 nowej ustawy – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej.
13. U/C/96/91/410/13/1/1/MZ/O1 – Przedstawienie zezwolenia na pobyt stały w Rzeczypospolitej Polskiej w celu wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej przez cudzoziemca –  Uznawanie kwalifikacji – Propozycja uchylenia przedmiotowego obowiązku.
14. U/C/96/91/410/10h/10/-/MZ/O1 – Ubieganie się o uzyskanie ponownego wpisu do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe po upływie 3 lat od dnia podjęcia uchwały o wykreśleniu – Uznawanie kwalifikacji – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej.
15. U/C/96/91/410/11g/1/-/MZ/O1 – Złożenie wniosku o stwierdzenie prawa wykonywania zawodu przez okręgową radę pielęgniarek i położnych –  Uznawanie kwalifikacji – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej.
16. U/C/96/91/410/11a/1/4/MZ/O1 – Przedstawienie zaświadczenia potwierdzającego posiadanie stanu zdrowia pozwalającego na wykonywanie zawodu pielęgniarki –  Uznawanie kwalifikacji – Propozycja uchylenia przedmiotowego obowiązku.
17. U/C/96/91/410/11b/1/4/MZ/O1 – Przedstawienie zaświadczenia potwierdzającego posiadanie stanu zdrowia pozwalającego na wykonywanie zawodu położnej – Uznawanie kwalifikacji – propozycja uchylenia przedmiotowego obowiązku.
18. U/C/96/91/410/11d/1/2/MZ/O1 – Złożenie dokumentu potwierdzającego obywatelstwo w celu czasowego i okazjonalnego wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej na terytorium RP –  Uznawanie kwalifikacji – Propozycja wprowadzenia możliwości wykonywania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej.

I.2. Ustawa z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271, z późn. zm.)
19. U/D/01/126/1381/89a/-/-/MZ/O2 – Złożenie wniosku przez jednostkę szkolącą do ministra właściwego do spraw zdrowia o uzyskanie akredytacji na prowadzenie specjalizacji dla farmaceutów w ramach kształcenia podyplomowego – istnieje możliwość wykonania tego obowiązku w postaci elektronicznej. Jednakże należy zauważyć, iż certyfikat akredytacyjny (tj. dokument potwierdzający uzyskanie akredytacji) powinien być wydawany w wersji papierowej. Istnieje możliwość zamieszczenia na stronie internetowej ww. formularza.

I.3. Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 1996 r. Nr 10, poz. 55, z późn. zm.)
20. U/C/95/10/55/8a/3/-/MZ/O1 – Informowanie o danych toksykologicznych dotyczących stosowania dodatków z uwzględnieniem skutków zdrowotnych i uzależniających przez producenta lub importera  wyrobów tytoniowych – Możliwa byłaby modyfikacja sposobu przekazywania informacji – wprowadzenie metody elektronicznej np. przez upowszechnienie  systemu EMTOC zalecanego przez Komisję Europejską. Wielu producentów korzysta z tego systemu na innych rynkach UE, tym samym, biorąc pod uwagę międzynarodowy charakter przemysłu tytoniowego, wprowadzenie tego rozwiązania w Polsce stanowiłoby w istocie ograniczenie obowiązku informacyjnego (nakładu pracy z nim związanego).
21. U/C/95/10/55/8b/3/-/MZ/O1 – Informowanie ministra właściwego do spraw zdrowia o wynikach badań substancji emitowanych przez wyroby tytoniowe i oceny wpływu tych substancji na zdrowie człowieka.- – Możliwa byłaby modyfikacja sposobu przekazywania informacji – wprowadzenie metody elektronicznej np. przez upowszechnienie  systemu EMTOC zalecanego przez Komisję Europejską. Wielu producentów korzysta z tego systemu na innych rynkach UE, tym samym, biorąc pod uwagę międzynarodowy charakter przemysłu tytoniowego, wprowadzenie tego rozwiązania w Polsce stanowiłoby w istocie ograniczenie obowiązku informacyjnego (nakładu pracy z nim związanego).
22. U/C/95/10/55/8a/5/-/MZ/O1 – Przedstawienie wykazu wszystkich dodatków i ich ilości, używanych w danym roku do produkcji tych wyrobów tytoniowych ministrowi właściwemu do spraw zdrowia – Możliwa byłaby modyfikacja sposobu przekazywania informacji – wprowadzenie metody elektronicznej np. przez upowszechnienie  systemu EMTOC zalecanego przez Komisję Europejską. Wielu producentów korzysta z tego systemu na innych rynkach UE, tym samym, biorąc pod uwagę międzynarodowy charakter przemysłu tytoniowego, wprowadzenie tego rozwiązania w Polsce stanowiłoby w istocie ograniczenie obowiązku informacyjnego (nakładu pracy z nim związanego).
23. U/C/95/10/55/8a/2/-/MZ/O1 – Złożenie oświadczenia uzasadniającego stosowanie dodatku w danym wyrobie tytoniowym i określające jego funkcje i kategorie – Możliwa byłaby modyfikacja sposobu przekazywania informacji – wprowadzenie metody elektronicznej np. przez upowszechnienie  systemu EMTOC zalecanego przez Komisję Europejską. Wielu producentów korzysta z tego systemu na innych rynkach UE, tym samym, biorąc pod uwagę międzynarodowy charakter przemysłu tytoniowego, wprowadzenie tego rozwiązania w Polsce stanowiłoby w istocie ograniczenie obowiązku informacyjnego (nakładu pracy z nim związanego).
24. U/C/95/10/55/8a/1/-/MZ/O1 – Przedstawienie wykazu dodatków i ich ilości, używanych w danym roku do produkcji tych wyrobów tytoniowych, według marek i rodzajów – Możliwa byłaby modyfikacja sposobu przekazywania informacji – wprowadzenie metody elektronicznej np. przez upowszechnienie  systemu EMTOC zalecanego przez Komisję Europejską. Wielu producentów korzysta z tego systemu na innych rynkach UE, tym samym, biorąc pod uwagę międzynarodowy charakter przemysłu tytoniowego, wprowadzenie tego rozwiązania w Polsce stanowiłoby w istocie ograniczenie obowiązku informacyjnego (nakładu pracy z nim związanego).

I.4. Ustawa z dnia 1 lipca 2005 r. o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów (Dz.U. Nr 169, poz. 1411, z późn. zm.)
25. U/C/05/169/1411/26/8/-/MZ/O1- Informowanie o czasowym zastępstwie osoby odpowiedzialnej w banku tkanek i komórek przez inną osobę (ustawa o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów) – w przypadku obowiązku informowania o czasowym zastępstwie osoby odpowiedzialnej w banku tkanek i komórek przez inną osobę. Możliwe jest rozważenie zastąpienia postaci papierowej przekazywania informacji postacią elektroniczną.

I.5. Ustawa  z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2012 r. Nr 124, z późn. zm.)
26. U/D/05/179/1485/27-/2-3/-/MZ/O2 – Złożenie oferty konkursowej do Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii przez osoby chcące uzyskać certyfikat instruktora terapii uzależnień (ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii) – Ewentualne dopuszczenie elektronicznej formy składania oferty musiałoby uwzględniać konieczność zapewnienia związania oferenta ofertą oraz możliwość poniesienia przez niego odpowiedzialności w razie złożenia oświadczenia nie odpowiadającego prawdzie.
27. U/D/05/179/1485/27a-/1/-/MZ/O2 – Złożenie wniosku do Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii o dofinansowanie kosztów szkolenia w dziedzinie uzależnienia przez jego uczestników  (ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii) – Ewentualne dopuszczenie elektronicznej formy składania oferty musiałoby uwzględniać konieczność zapewnienia poniesienia przez wnioskodawcę odpowiedzialności w razie złożenia oświadczenia nie odpowiadającego prawdzie.

II. OI nie wykazane w bazie OI, wynikające z wejścia w życie nowych ustaw:
II. 1. Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654, z późn. zm.)
28. Art. 5 – Obowiązek uzyskania wpisu do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą w celu wykonywania zawodu lekarza i pielęgniarki. Proponuje się pozostawienie bez zmian.
29. Art. 14  –  Obowiązek podania do wiadomości publicznej przez podmiot wykonujący działalność leczniczą informacji o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych. Treść i forma tych informacji nie mogą mieć cech reklamy. Proponuje się uzyskać informacje z MZ, w jakiej formie realizowany jest obowiązek.
30. Art. 17 ust. 4 ustawy – Obowiązek przekazywania raz na kwartał przez kierownika podmiotu leczniczego, w celu monitorowania przestrzegania przepisów prawa pracy, Państwowej Inspekcji Pracy oraz właściwym organom samorządu zawodów medycznych informacji o liczbie osób, które wykonują zawód medyczny na podstawie umów cywilnoprawnych  albo jako praktykę zawodową, z którą podmiot leczniczy zawarł umowę cywilnoprawną.   Propozycja zmniejszenia częstotliwości wykonywania obowiązku. Obecnie informacje są przekazywane raz na kwartał.
31. Art. 18 i art. 19 – Warunki, jakie muszą spełniać lekarze wykonujący działalność leczniczą oraz pielęgniarki wykonujące zawód w ramach działalności leczniczej. Propozycja skonsultowania z MZ odnośnie ew. redukcji.
32. Art. 22 – Obowiązek spełnienia – przez pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą – wymagań odpowiednich do rodzaju wykonywanej działalności leczniczej oraz zakresu udzielanych świadczeń zdrowotnych; ust. 3 – delegacja dla ministra właściwego do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Lekarskiej, Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych oraz Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych, do określenia w drodze rozporządzenia, szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą, kierując się potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego pacjentów, a także rodzajem wykonywanej działalności i zakresem udzielanych świadczeń zdrowotnych oraz ust. 4 – odpowiednio delegacja do określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą dla osób pozbawionych wolności. Propozycja skonsultowania z MZ odnośnie ew. redukcji i ew. do procedowania przez Ministra Zdrowia, ponieważ ew. redukcja wymagałaby zmiany rozporządzeń.
33. Art. 22 ust. 5 – Możliwość określenia przez ministra właściwego do spraw zdrowia, w drodze rozporządzenia, standardów postępowania medycznego w wybranych dziedzinach medycyny lub w określonych podmiotach wykonujących działalność leczniczą. MZ powinien kierować się potrzebą zapewnienia odpowiedniej jakości świadczeń zdrowotnych. Do tej pory przedmiotowa delegacja nie została wykonana, ma ona charakter fakultatywny.
34. Art. 25 ust. 2 – Obowiązek posiadania przez podmiot wykonujący działalność leczniczą ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania działalności leczniczej. Komentarz  poniżej.
35. Art.   25 ust. 3 – Obowiązek ciążący na kierowniku przekazania niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od zawarcia umowy ubezpieczenia, dokumentów ubezpieczenia potwierdzających zawarcie umowy ubezpieczenia wystawionych przez ubezpieczyciela organowi prowadzącymi rejestr.    Propozycja ew. wydłużenia terminu na przekazanie umowy do 14 dni lub wprowadzenie możliwości przekazywania kopii lub skanu umowy (wersja PDF), a w uzasadnionych przypadkach, na żądanie kierownika,  okazywania oryginału umowy ubezpieczenia.
36. Art. 25 ust. 5 – Szczegółowy zakres ubezpieczenia obowiązkowego oraz minimalna suma gwarancyjna są określone w rozporządzeniu przez ministra właściwego do spraw instytucji finansowych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Lekarskiej, Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych i Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń. Propozycja skonsultowania z MZ odnośnie ew. redukcji i ew. do procedowania przez MZ i MF, ponieważ ew. redukcja wymagałaby zmiany rozporządzenia.
37. Art. 26 –  Możliwość udzielenia zamówienia na udzielanie w określonym zakresie świadczeń zdrowotnych przez podmiot leczniczy spełniający przesłanki określone w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, podmiotowi wykonującemu działalność leczniczą, lub osobie legitymującej się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub określonej dziedzinie medycyny. Proponuje się pozostawienia bez zmian.
38. Art. 27 – Obowiązek zawarcia przez udzielającego zamówienie z przyjmującym zamówienie umowy na czas udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub na określony czas. Umowa nie może być zawarta na okres krótszy niż 3 miesiące, chyba że rodzaj i liczba świadczeń zdrowotnych uzasadniają zawarcie umowy na okres krótszy. Proponuje się skonsultowanie z  MZ.
39. Art. 29 – Obowiązek informowania pacjenta przez lekarza o możliwych następstwach zaprzestania dalszego udzielania świadczeń zdrowotnych w sytuacji, gdy następuje wypisanie pacjenta na jego żądanie lub żądanie jego przedstawiciela ustawowego ze szpitala albo innego przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego wykonującego działalność leczniczą. Pacjent taki składa pisemne oświadczenie o wypisaniu na własne żądanie. W przypadku braku takiego oświadczenia lekarz sporządza adnotację w dokumentacji medycznej. Proponuje się pozostawienie bez zmian, ponieważ wydaje się, że przepisy te są racjonalne i chronią praw pacjentów i lekarzy.
40. Art. 76 ust. 1 i 2 –  Obowiązek kierownika samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej niezwłocznego doręczenia organowi dokonującemu przekształcenia odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, wraz z wymaganymi dokumentami, a także obowiązek udzielania wyjaśnień niezbędnych do przeprowadzenia przekształcenia. Wzór kwestionariusza oraz wykaz dokumentów niezbędnych do przekształcenia określony jest w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa. Propozycja skonsultowania z  MZ, ponieważ kwestionariusz oraz wykaz są uregulowane w rozporządzeniu, więc do MZ należałoby podjęcie ew. działań deregulacyjnych.
41. Art. 96 – Obowiązek pracodawcy dostarczenia organom właściwym do sprawowania nadzoru i kontroli nad przestrzeganiem prawa pracy, na ich wniosek, informacji o przypadkach, w których pracownicy wyrazili zgodę w celu wykonywania pracy w wymiarze przekraczającym 48 godzin na tydzień w przyjętym okresie rozliczeniowym, który nie może być dłuższy niż 4 miesiące. Proponuje się uzyskać informacje od MZ, w jakiej formie dostarcza się przedmiotowe informacje, czy forma e-mail jest wystarczająca?
42. Art. 100 – Złożenie wniosku o wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą przez podmiot, który zamierza wykonywać działalność leczniczą jako podmiot leczniczy. Proponuje się uzyskać informacje od MZ, w jakiej formie można składać wniosek i czy „propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej” przekazana do MG pismem z maja br. jest adekwatna do obowiązującego stanu prawnego (zmiany przedmiotowej ustawy weszły w życie 30 czerwca br. i  numer ewidencji działalności gospodarczej albo wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego nie są już wymagane.).
43. Art. 101 – Złożenie wniosku o wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą przez lekarza, który zamierza wykonywać zawód w ramach działalności leczniczej – Obecnie jest to regulowaną ustawą o działalności leczniczej. Proponuje się skonsultować z MZ, jednocześnie w wyniku zmian tej ustawy, które weszły w życie 30 czerwca 2012 r. numer ewidencji działalności gospodarczej albo wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego nie są już wymagane.
44. Art. 102 – Złożenie wniosku o wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą przez pielęgniarkę która zamierza wykonywać zawód w ramach działalności leczniczej – Obecnie jest to regulowaną ustawą o działalności leczniczej.  Proponuje się skonsultować z MZ, jednocześnie w wyniku zmian tej ustawy, które weszły w życie 30 czerwca 2012 r. numer ewidencji działalności gospodarczej albo wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego nie są już wymagane.
45. Art. 107 – Obowiązek zgłaszania przez podmiot wykonujący działalność leczniczą, który jest wpisany do rejestru, organowi prowadzącemu rejestr wszelkie zmiany danych objętych rejestrem w terminie 14 dni od dnia ich powstania. Proponuje się uzyskać informacje od MZ, w jakiej formie można zgłaszać zmiany danych i czy „propozycja wprowadzenia możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej” przekazana do MG pismem z maja br. jest adekwatna do obowiązującego stanu prawnego (30 czerwca 2012 r. weszły w życie zmiany ustawy o działalności leczniczej).
46. Art. 120 –  Obowiązek ministra właściwego do spraw zdrowia informowania podmiotu tworzącego o wynikach przeprowadzonej kontroli. Proponuje się uzyskać informacje od MZ, w jakiej formie MZ informuje podmioty.
47. Art. 121 – Obowiązek przekazania niezwłocznie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia wniosków z kontroli przez uczelnię medyczną.   Proponuje się uzyskać informacje od MZ, w jakiej formie uczelnia medyczna obecnie przekazuje wnioski.

II.2. Ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz.U. Nr 122, poz. 696, z późn. zm.) 

48. Art.  9 ust. 4 i 5 – Prawo wezwania, przez ministra właściwego do spraw zdrowia, w momencie wszczęcia postępowanie z urzędu, podmiotu odpowiedzialnego lub podmiotu działającego na rynku spożywczym do przedstawienia informacji  określonych w art. 28 pkt 3-7 ustawy, w terminie 60 dni od dnia doręczenia wezwania. Propozycja skonsultowania z MZ w celu uzyskania informacji, w jakiej formie realizowany jest obowiązek, i czy forma elektroniczna byłaby wystarczająca.
49. Art. 24 – Obowiązek załączenia przez wnioskodawcę do wniosku, o którym mowa w art. 24 ust. 1,  skierowanego do ministra właściwego do spraw zdrowia, min. odpisu z rejestru, do którego wnioskodawca jest wpisany. Wniosek wraz załącznikami składa się w formie pisemnej i elektronicznej. Propozycja skonsultowania z MZ  i ew. zastąpienie wymogiem przedstawienia „aktualnego odpisu z rejestru” innym identyfikatorem, np. numerem tego rejestru, kopią,  itp.
50. Art. 41 – Obowiązek zwarcia umowy przez podmiot prowadzący aptekę, w celu realizacji świadczeń, o których mowa w art. 15 ust. 2 pkt 14, 17 i 18 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (leki,  środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego,) z NFZ na wydawanie refundowanego leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobu medycznego na receptę. Propozycja pozostawienia bez zmian. Wymagane obecnie dokumenty nie budzą wątpliwości – wymóg kopii, nie oryginałów.  Ew. propozycja skonsultowania z MZ, ponieważ warunki umów na realizację recept oraz ramowy wzór umowy na ich realizację reguluje rozporządzenie ministra właściwego do spraw zdrowia.

II. 2. (Nowa) Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej  (Dz.U. Nr 174, poz. 1039, z późn. zm.)

51. Art. 7 – Możliwość wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej po uzyskaniu prawa wykonywaniu zawodu stwierdzonego albo przyznanego przez właściwą okręgową radę pielęgniarek i położnych  – Propozycja pozostawienia bez zmian.
52. Art. 14 – Możliwość odmowy –  podając przełożonemu przyczynę odmowy na piśmie – uczestnictwa w eksperymencie w przypadku uzasadnionych wątpliwości pielęgniarki i położnej  – propozycja pozostawienia bez zmian obowiązku, mając na uwadze dobro pacjenta i postępowanie pielęgniarki zgodnie z nakazem sumienia.
53. Art. 16 – Obowiązek udzielenia pacjentowi albo jego  przedstawicielowi ustawowemu albo osobie wskazanej przez pacjenta informacji o stanie zdrowia pacjenta, w zakresie koniecznym do sprawowania opieki pielęgnacyjnej lub opieki podczas ciąży oraz prowadzenia porodu i połogu –  Propozycja pozostawienia bez zmian obowiązku, mając na uwadze dobro pacjenta.
54. Art. 19 ust. 2 –  Obowiązek ciążący na pielęgniarce i położnej, w terminie 14 dni od dnia nawiązania stosunku służbowego lub zawarcia umowy, poinformowania o tym fakcie okręgowej rady pielęgniarek i położnych właściwej ze względu na miejsce wykonywania zawodu  – W ocenie Ministra Zdrowia dopuszczalne jest wprowadzenie możliwości wykonania obowiązku w postaci elektronicznej, ewentualnie wprowadzenie uproszczenia formularza lub umieszczenie go na stronie internetowej. Proponuje się zrealizować powyższy postulat.
55. Art. 22 ust. 5 – Obowiązek powiadomienia przez okręgową radę pielęgniarek i położnych okręgowego rzecznika odpowiedzialności zawodowej, jeżeli w wystąpieniu powizytacyjnym stwierdzono postępowanie sprzeczne z zasadami etyki zawodowej lub zawinione naruszenie przepisów dotyczących wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej – Propozycja pozostawienia bez zmian, ew. skonsultowanie z MZ, w jakiej formie następuje powiadomienie i zaproponowanie formy elektronicznej.
56. Art. 23 ust. 2 – Obowiązek poinformowania przez pielęgniarkę lub położną podmiotu leczniczego, w którym mogą wykonywać dodatkową opiekę pielęgnacyjną na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej z pacjentem, osobą bliską, o której mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, lub opiekunem prawnym, najpóźniej w dniu podjęcia opieki. – Propozycja pozostawienia bez zmian, ew. skonsultowanie z MZ, w jakiej formie następuje powiadomienie i zaproponowanie formy elektronicznej.
57. Art. 32 ust. 1 pkt 5 i 6 – Obowiązek przedstawienia przez obywatela państwa UE, jeśli chce wykonywać zawód położnej, zaświadczeń: 1) zaświadczenia  dot. stanu zdrowia, wydanego przez odpowiednie władze lub organizacje państwa członkowskiego Unii Europejskiej pozwalającego na wykonywanie zawodu 2) zaświadczenia wydanego przez odpowiednie władze lub organizacje państwa członkowskiego Unii Europejskiej, o nie pozbawieniu prawa wykonywania zawodu lub informacji, że prawo to nie zostało zawieszone i nie toczy się przeciwko niemu postępowanie w sprawie pozbawienia lub zawieszenia prawa wykonywania zawodu  – W ocenie MZ dopuszczalne jest uchylenie przedmiotowych obowiązków.  Propozycja uchylenia przedmiotowych obowiązków.
58. Art. 43 – Obowiązek prowadzenia Centralnego Rejestru Pielęgniarek przez Naczelną Radę Pielęgniarek i Położnych. Rejestr jest prowadzony w formie elektronicznej, dlatego proponuje się pozostawienie bez zmian, ewentualnie można rozważyć zmniejszenie zakresu przekazywanych danych do rejestru.
59. Art.   48 ust. 1 – Obowiązek prowadzenia rejestru pielęgniarek przez okręgową radę pielęgniarek i położnych. Rejestr jest prowadzony w formie elektronicznej, dlatego proponuje się pozostawienie bez zmian.
60. Art. 48 ust. 7 – Obowiązek przekazywania przez okręgową radę pielęgniarek i położnych danych do Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, z prowadzonego przez siebie rejestru nie później niż w terminie 7 dni od daty dokonania wpisu do odpowiedniego rejestru. Dane, na podstawie przepisów, należy przekazywać w formie elektronicznej, dlatego proponuję pozostawienie bez zmian.
61. Art. 49 ust. 1 – Obowiązek prowadzenia przez okręgową radę pielęgniarek i położnych rejestru obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej wykonujących na terenie tej izby czasowo i okazjonalnie zawód pielęgniarki lub położnej. Rejestr jest prowadzony w formie elektronicznej, dlatego proponuje się pozostawienie bez zmian, (z art. 49 ust. 5 wynika, że wpis do rejestru następuje bezzwłocznie i jest bezpłatny oraz że dokonywanie zmian w tym rejestrze nie może skutkować opóźnieniami lub utrudnieniami w czasowym i okazjonalnym wykonywaniu zawodu), ewentualne można rozważyć zmniejszenie zakresu przekazywanych danych do rejestru (art. 49, ust. 2.).
62. Art. 49 ust. 3 – Możliwość zwrócenia się  przez okręgową izbę pielęgniarek i położnych do odpowiedniej władzy lub organizacji państwa członkowskiego UE, w którym pielęgniarka lub położna na stałe wykonuje zawód pielęgniarki lub położnej, o przedstawienie informacji potwierdzających, że pielęgniarka lub położna prowadzi działalność zgodnie z prawem, wykonuje zawód w sposób należyty, jak również że nie zostały na nią nałożone kary dyscyplinarne lub sankcje karne związane z wykonywaniem zawodu. Proponuje się pozostawienie bez zmian ze względu na fakultatywność obowiązku; ew. można ustalić, czy dane można przekazywać w formie elektronicznej.
63. Art. 49 ust. 4  – Obowiązek udostępnienia przez okręgową izbę pielęgniarek i położnych, na wniosek odpowiedniej władzy lub organizacji państwa członkowskiego Unii Europejskiej, informacji pomocnych przy rozpatrywaniu skarg składanych przez świadczeniobiorcę na pielęgniarki i położne czasowo i okazjonalnie wykonujące zawód. Proponuje się pozostawienie bez zmian; ew. można ustalić z MZ, czy dane można przekazywać w formie elektronicznej.
64. Art. 49 ust. 6 – Obowiązek udostępnienia przez okręgową izbę pielęgniarek i położnych systemowi informacji w ochronie zdrowia, o którym mowa w ustawie z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia, danych objętych rejestrem obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej wykonujących na terenie tej izby czasowo i okazjonalnie zawód pielęgniarki lub położnej. Proponuje się pozostawienie bez zmian; ew. można ustalić z MZ, czy dane można przekazywać w formie elektronicznej.
65. Art. 50 – Możliwość zwrócenia się przez okręgową radę pielęgniarek i położnych do podmiotów prowadzących zbiory meldunkowe, zbiory PESEL oraz ewidencję wydanych i utraconych dowodów osobistych o przekazanie danych niezbędnych do aktualizacji rejestrów w przypadku wątpliwości co do aktualności danych zawartych w rejestrze pielęgniarek i położnych, w szczególności dotyczących wygaśnięcia prawa wykonywania zawodu; Przekazanie danych odbywa się w trybie udostępniania danych dla podmiotów określonych w art. 44h ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Proponuje się pozostawienie bez zmian.
66. Art. 51  – Obowiązek wydania zaświadczenia przez okręgową radę pielęgniarek i położnych, na wniosek pielęgniarki lub położnej będącej członkiem tej izby:
1) zaświadczenia stwierdzające, że pielęgniarka lub położna posiada kwalifikacje zgodne z wymaganiami wynikającymi z przepisów prawa Unii Europejskiej oraz że posiadany dyplom, świadectwo lub inny dokument potwierdzający posiadanie formalnych kwalifikacji odpowiada dokumentom potwierdzającym formalne kwalifikacje pielęgniarki lub położnej wynikające z przepisów prawa Unii Europejskiej;
2) zaświadczenia o przebiegu pracy zawodowej;
3) innych zaświadczeń wymaganych przez odpowiednie władze lub organizacje państw członkowskich Unii Europejskiej zgodnie z przepisami prawa Unii Europejskiej.
Wzór zaświadczenia jest określany przez Naczelną Radę Pielęgniarek i Położnych w drodze uchwały. Proponuje się skonsultowanie z MZ i ew. zastąpienie, gdy jest to możliwe, oświadczeniami.
67. Art. 58 –   W związku  z obowiązkiem bieżącej oceny spełniania przez szkoły standardów kształcenia, w szczególności przez  wizytację szkół, istnieje  w trakcie trwania wizytacji obowiązek nałożony na szkołę udostępnienia wszelkich dokumentów i udzielenia wyjaśnień w sprawach objętych celem wizytacji. Proponuje się pozostawienie bez zmian.
68. Art. 59 – Warunek uzyskania akredytacji na prowadzenie studiów na kierunku pielęgniarstwo  lub położnictwo. Akredytacji udziela minister właściwy do spraw zdrowia po przeprowadzeniu postępowania akredytacyjnego przez Krajową Radę, na okres od 3 do 5 lat. Przeprowadzenie postępowania akredytacyjnego i wydanie certyfikatu podlega opłatom ponoszonym przez ubiegającego się o uzyskanie akredytacji. Opłaty stanowią dochód budżetu państwa.    Proponuje się skonsultowanie z MZ w sprawie ew. redukcji obowiązku adm., ale wydaje się to niemożliwe z powodu przepisów u uznawaniu kwalifikacji
69. Art. 76  – W związku  z tym, że kształcenie podyplomowe prowadzone przez przedsiębiorcę jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, podmiot zamierzający wykonywać działalność w zakresie kształcenia podyplomowego ma obowiązek złożyć wniosek o wpis do rejestru. Proponuje się pozostawienie bez zmian; rejestr jest prowadzony w systemie elektronicznym, dodatkowo,  dane, które ma obowiązek załączyć przedsiębiorca są określone według nowych zaleceń, (jest wymóg podania numeru wpisu do KRS a nie odpisu z KRS, załączenia oświadczeń w miejsce zaświadczeń, itp.).   
70. Art. 80 ust. 1  – Informowanie organu prowadzącego rejestr o planowanych terminach rozpoczęcia i zakończenia kształcenia podyplomowego 2 razy w ciągu roku – do dnia 30 czerwca i do dnia 31 grudnia, na kolejnych 6 miesięcy. W ocenie Ministra Zdrowia dopuszczalne jest zmniejszenie częstotliwości wykonywania przedmiotowego obowiązku. Propozycja zmniejszenia częstotliwości wykonywania obowiązku.
71. Art. 80 ust. 2 pkt 1 – Informowanie Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych o planowanych terminach rozpoczęcia i zakończenia kształcenia podyplomowego 2 razy w ciągu roku – do dnia 30 czerwca i do dnia 31 grudnia, na kolejnych 6 miesięcy. W ocenie Ministra Zdrowia dopuszczalne jest zmniejszenie częstotliwości wykonywania przedmiotowego obowiązku, propozycja realizacji postulatu. Propozycja zmniejszenia częstotliwości wykonywania obowiązku.
72. Art. 80  ust. 3 – Obowiązek organizatora szkolenia  przedkładania Centrum  corocznie do dnia 10 stycznia sprawozdania z prowadzonej działalności w zakresie kształcenia podyplomowego  w roku poprzednim. Propozycja pozostawienia bez zmian, ew. po skonsultowaniu z MZ uproszczenie formy przekazywania sprawozdania.

Ponieważ kolejne posiedzenie zespołu w Ministerstwie Gospodarki odbędzie się w piątek 30 listopada 2012 roku, opinie o tych propozycjach należy przekazywać do 29 listopada 2012 roku.

 

Inne artykuły

Enel-Med otworzył Centrum Zdrowej Wagi

Autor: Magdalena Okoniewska
Dodano: 30.11.2022

29 listopada 2022 odbyło się otwarcie Centrum Zdrowej Wagi – nowego konceptu w oddziale enel-med Warsaw Spire przy Placu Europejskim 2. W placówce specjalistyczną i kompleksową pomoc otrzymają wszystkie osoby zmagające się z chorobą otyłościową, chorobami metabolicznymi oraz schorzeniami związanymi z nieprawidłową wagą.

Nowoczesna klinika oferuje pacjentom dostęp nie tylko do szerokiego wachlarza usług i specjalistów, ale także do najnowszej generacji sprzętu diagnostycznego. Tym samym Grupa Enel-Med rzuca wyzwanie jednemu z najbardziej palących wyzwań współczesności.

Centrum Zdrowej Wagi jest częścią uruchomionego na początku listopada 2022 oddziału enel-med Warsaw Spire.

– Centrum Zdrowej Wagi to miejsce powstałe z myślą o osobach z nieprawidłową wagą, w którym pragniemy zapewnić naszym pacjentom holistyczną opiekę i kompleksowe leczenie: farmakologiczne, dietetyczne, wsparcie psychologiczne oraz dobór odpowiedniego, bezpiecznego rodzaju aktywności fizycznej przez fizjoterapeutów. Leczenie nieprawidłowej wagi to wieloaspektowy problem o podłożu psychospołecznym i środowiskowym, dlatego diagnoza i plan leczenia wymagają szeregu szczegółowych badań z uwzględnieniem nie tylko trybu życia czy nawyków żywieniowych, ale także obciążeń genetycznych, problemów hormonalnych, zaburzeń emocjonalnych i psychicznych. Nasi specjaliści stawiają przede wszystkim na nieszablonowe podejście do każdego przypadku i budowanie opartych na empatii relacji z pacjentami – podkreśla dr n. med. Katarzyna Skórzewska, przewodnicząca rady medycznej enel-med i dyrektor medyczna przychodni specjalistycznych.

Oficjalne otwarcie Centrum Zdrowej Wagi odbyło się na 38. piętrze budynku Warsaw Spire. Podczas śniadania prasowego miała miejsce debata ekspercka oraz prezentacja ścieżki diagnostycznej, jaką przejdzie pacjent w ramach leczenia w enel-med.

W panelu dyskusyjnym udział wzięły: dr Anita Kunicka, specjalista chorób wewnętrznych, certyfikowany lekarz leczenia otyłości Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością oraz Polskiego Towarzystwa Leczenia Otyłości i kierownik medyczny nowej placówki oraz dr n. med. Katarzyna Skórzewska, przewodnicząca rady medycznej enel-med i dyrektor medyczna przychodni specjalistycznych. Swoimi doświadczeniami z perspektywy pacjentki podzieliła się również znana polska statystyczka Janina Bąk.

Enel-Med planuje inwestycje w rozbudowę i modernizację placówek

Spotkanie dostarczyło zaproszonym gościom nie tylko dawki merytorycznej wiedzy opartej na najnowszych badaniach, ale również stanowiło znakomitą okazję do wykonania szczegółowej analizy składu ciała za pomocą specjalistycznego sprzętu Tanita. W roli prowadzącej wystąpiła Agnieszka Kopacz-Domańska, dziennikarka Wirtualnej Polski.

– Nadprogramowe kilogramy nie są tylko kwestią estetyczną. To przede wszystkim poważne zagrożenie dla zdrowia i życia, które wymaga pomocy specjalistów. Taka zmiana myślenia zdecydowanie przyczynia się do tego, że coraz więcej osób, mających problem z utrzymaniem zdrowej wagi zgłasza się do gabinetu lekarza. Warto podkreślić, że zaburzenia wagi nie dotyczą jednak tylko nadmiaru tkanki tłuszczowej. Obejmują również chorobliwą niedowagę i wyzwania psychosomatyczne, takie jak anoreksja czy bulimia. Nieodpowiednia waga to nie zawsze efekt braku aktywności fizycznej czy złych nawyków żywieniowych, a coraz częściej skutek dynamicznego i pełnego stresu środowiska, w jakim żyjemy. Dodatkowo, fala porad eksperckich i kolejne diety-cud nie sprzyjają rzetelnej informacji, a pacjenci czują się coraz bardziej zagubieni w obliczu swoich problemów – zauważa  dr  Anita Kunicka.

Nowe Centrum Zdrowej Wagi dedykowane jest pacjentom z zaburzeniami odżywiania, nadwagą, otyłością, zaburzeniami gospodarki węglowodanowej (stany przedcukrzycowe, cukrzyca typu 2) oraz lipidowej, insulinoopornością, nadciśnieniem tętniczym, bezdechem sennym oraz innymi chorobami wynikającymi z nadmiernej masy ciała.

W placówce pacjenci otrzymają profesjonalną i kompleksową opiekę – począwszy od ustalenia przyczyn zaburzeń masy ciała, przez ocenę aktualnego stanu zdrowia, do opracowania indywidualnego planu leczenia. W Centrum Zdrowej Wagi do dyspozycji pacjentów jest: internista, chirurg bariatra, diabetolog, dietetyk, endokrynolog, ginekolog, ginekolog-endokrynolog, kardiolog, nefrolog, psycholog, psychiatra oraz pulmonolog. Tak kompleksowa oferta nie tylko zapewnia komfort i pozwala zaoszczędzić czas pacjentom, ale przede wszystkim gwarantuje pełne wsparcie na każdym etapie powrotu do zdrowej wagi.

– Dla wielu z nas osoba z nadmiarowymi kilogramami wciąż kojarzy się z kimś leniwym, nieświadomym i zaniedbanym. Stereotypy zazwyczaj nie pokrywają się z rzeczywistością, za to stygmatyzują osoby z zaburzeniami metabolicznymi i przyczyniają się do rezygnacji z leczenia. Wciąż zbyt mało mówi się o tym, że powrót do zdrowej wagi wymaga także wsparcia psychologa, ponieważ odpowiednie nastawienie i gotowość do zmiany są niezbędne w osiągnięciu każdego celu – mówi ekspertka Janina Bąk.

Przeczytaj teraz

Enel-Med planuje inwestycje w rozbudowę i modernizację placówek

Autor: Magdalena Okoniewska
Dodano: 30.11.2022

Centrum Medyczne Enel-Med w ciągu trzech kwartałów 2022 roku otworzyło kilka nowych placówek. Planuje także dalsze inwestycje w rozbudowę i modernizację sieci przychodni  wielospecjalistycznych oraz klinik stomatologicznych.

Za główny kierunek rozwoju spółki został obrany obszar usług FFS, czyli stomatologia specjalistyczna, medycyna estetyczna i diagnostyka obrazowa. Wobec stałego wzrostu rynku prywatnych usług medycznych i rosnących przychodów w obszarze stomatologii oraz medycyny estetycznej w kolejnych latach planowana jest modernizacja i otwarcie kolejnych oddziałów i placówek.

W pierwszych trzech kwartałach 2022 roku Grupa Enel-Med otworzyła trzy ultranowoczesne placówki – dwie w Warszawie – przy ulicy Burakowskiej oraz w Domu Mody Klif, i jedną w Łodzi –w biurowcu React, oraz dwie nowe kliniki medycyny estetycznej w Warszawie – przy ulicy Burakowskiej oraz w Domu Mody Klif.

Grupa powiększyła się również o Dental Nobile Clinic, pięciofotelową placówkę zlokalizowaną w podwarszawskim Piasecznie. Obecnie Grupa Enel-Med posiada ponad 20 placówek stomatologicznych w całej Polsce i planuje kolejne przejęcia.

2 listopada 2022 roku otwarta została kolejna placówka w Warszawie w wieżowcu Warsaw Spire. W oddziale tym rozwijany jest nowy koncept, Centrum Zdrowej Wagi, w której wsparcie otrzymują pacjenci zmagający się z chorobą otyłościową, chorobami metabolicznymi oraz schorzeniami związanymi z nieprawidłową wagą.

Enel-Med otworzył Centrum Zdrowej Wagi

Sieć enel-med tworzą: 31 wielospecjalistycznych oddziałów własnych, 5 przychodni przyzakładowych, 21 klinik enel-med stomatologia, szpital Centrum w Warszawie, 3 kliniki ortopedii, rehabilitacji i medycyny sportowej enel-sport, klinika medycyny estetycznej Estell, ośrodek opiekuńczo-rehabilitacyjny Willa Łucja oraz 1600 placówek partnerskich.

Centrum Medyczne Enel-Med S.A. istnieje od 1993 roku. Jest największą firmą z branży medycznej z polskim kapitałem. Od 2011 roku jest spółką notowaną na giełdzie papierów wartościowych.

Za 3 kwartały 2022 roku Grupa Enel-Med odnotowała przychody netto ze sprzedaży o wartości 358 726 tys. zł, rok wcześniej przychody wyniosły 342 552 tys. zł.

Grupa wykazała także stratę netto w wysokości 30 036 tys. zł, rok wcześniej strata miała wartość 1 222 tys. zł.

Przeczytaj teraz

Medycyna stylu życia – nowa usługa w centrach medycznych Medicover

Autor: Magdalena Okoniewska
Dodano: 29.11.2022

Od 1 grudnia 2022 pacjenci Medicover a także ci, którzy nie posiadają opieki medycznej w Medicover, skorzystają z nowej usługi – konsultacji z lekarzem medycyny stylu życia. Taka wizyta pozwoli im utrzymać dobrą kondycję i wdrożyć profilaktykę wielu chorób cywilizacyjnych. Certyfikowany lekarz medycyny stylu życia pomoże zastąpić stare nawyki nowymi, zdrowymi – dzięki czemu pacjenci będą mieli większy wpływ na swoje zdrowie i wellbeing.

30-minutowa indywidualna wizyta u certyfikowanego lekarza medycyny stylu życia (MSŻ) będzie dostępna w wybranych centrach medycznych Medicover.

Medycyna stylu życia to dziedzina medycyny konwencjonalnej, która ma na celu profilaktykę chorób cywilizacyjnych oraz ich skuteczne leczenie niefarmakologiczne. Prowadzi do zmiany codziennych nawyków w sześciu głównych obszarach, mających wpływ na zdrowie i wellbeing. Zaliczamy do nich: właściwe odżywianie, regularną aktywność fizyczną, zdrowy sen, zarządzanie emocjami, dbałość o relacje społeczne oraz unikanie używek.

-Wiele problemów zdrowotnych, takich jak nadwaga i otyłość, nadciśnienie, uzależnienie od tytoniu czy cukrzyca, ma ścisły związek z codziennymi, wieloletnimi nawykami. Celem konsultacji u lekarza MSŻ jest wpłynięcie na te obszary życia pacjenta, które determinują jego stan zdrowia. Kształtowanie prozdrowotnych nawyków pod okiem wykwalifikowanego lekarza może pomóc nie tylko w zapobieganiu chorobom, lecz także w zatrzymaniu, a nawet odwróceniu procesu chorobowego – mówi lekarz Patryk Poniewierza, dyrektor ds. medycznych w Medicover w Polsce, odpowiedzialny za rozwój obszaru Medycyny Stylu Życia w Medicover w Polsce.

Rozmowa na temat medycyny stylu życia z lekarzem Patrykiem Poniewierzą: Medycyna stylu życia – nowy kierunek rozwoju Medicover>>>

Jak wygląda wizyta u lekarza medycyny stylu życia?

W trakcie konsultacji certyfikowany lekarz medycyny stylu życia przeprowadza pełen wywiad medyczny i dokonuje kompleksowej analizy aspektów zdrowia i życia pacjenta, w tym wykonuje pomiar ciśnienia tętniczego krwi, wzrostu, masy ciała i obwodu pasa. Następnie bada między innymi nawyki związane ze sposobem odżywiania, aktywnością fizyczną, higieną snu, radzeniem sobie ze stresem, stosowanymi używkami, relacjami społecznymi.

Po ocenie ryzyka wystąpienia chorób zależnych od stylu życia lekarz proponuje pacjentowi wprowadzenie zmian w określonych obszarach – ustala z pacjentem najważniejsze terapeutyczne cele, określa indywidualny plan postępowania, przekazuje zalecenia i wyposaża pacjenta w materiały edukacyjne, pomocne w realizacji nowych postanowień. Może też skierować na bezpłatną sesję, podczas której trener personalny przeprowadzi wywiad dotyczący aktywności treningowej, dokona pomiaru na profesjonalnym analizatorze masy i składu ciała oraz przeprowadzi sesję treningową z niezbędnymi wskazówkami i zaleceniami do samodzielnego bezpiecznego treningu.

Kto może skorzystać z wizyty u lekarza medycyny stylu życia?

-Konsultacja z lekarzem medycyny stylu życia polecana jest osobom, które chcą wspomóc proces leczenia chorób przewlekłych i nauczyć się, jak radzić sobie ze stresem. Mogą z niej skorzystać także osoby, które nie widzą efektów stosowanych diet, czy ciągle wracają do nałogów bądź wielokrotnie słyszały, że powinny zmienić swój styl życia, ale nie wiedzą, jak to zrobić. Chcemy pomóc pacjentowi zrozumieć, w jaki sposób styl życia wpływa na jego zdrowie i podpowiedzieć mu, co może zrobić, by uzyskać trwałą poprawę zdrowia i dobre samopoczucie. Trzeba również pamiętać, że trwała zmiana stylu życia wymaga stałej współpracy z lekarzem – dodaje lekarz Patryk Poniewierza.

Wdrożenie nowej usługi w Medicover poprzedziły certyfikujące szkolenia dla lekarzy, prowadzone przez Polskie Towarzystwo Medycyny Stylu Życia. Do tej pory nowe kwalifikacje pozyskało ponad 40 lekarzy Medicover reprezentujących różne specjalizacje, między innymi medycynę rodzinną, choroby wewnętrzne, endokrynologię, diabetologię pediatrię czy ortopedię.

Lekarze Medicover z certyfikowaną wiedzą o medycynie stylu życia

Zainteresowanie kadry medycznej obszarem medycyny stylu życia jest duże, stąd firma kontynuuje szkolenia, jak również organizuje wydarzenia specjalne związane z tą tematyką. We wrześniu 2022 Medicover zorganizował ogólnodostępną konferencję online „Medycyna Stylu życia. Jak dbać o zdrowie w obliczu zagrożeń i kryzysów ?”.

-Nasza otwarta konferencja dla medyków była świetną okazją, by w gronie specjalistów wymienić się wiedzą i doświadczeniem, wysłuchać inspirujących prelekcji uznanych ekspertów, a przy tym poznać i zgłębić wspólnie obszar medycyny stylu życia. Myślę, że oprócz formuły spotkania i renomy firmy-organizatora, na wysoką frekwencję wpłynął tu właśnie „gorący” temat przewodni, co daje nadzieję na konsekwentną zmianę postrzegania kwestii zdrowia – zarówno przez pacjentów, jak i lekarzy – podsumowuje dyrektor ds. medycznych w Medicover w Polsce.

Konsultacja lekarza medycyny stylu życia stanowi przedmiot oferty świadczonej w modelu FFS (fee-for-service; pojedyncza usługa płatna), w wybranych centrach medycznych w Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Kielcach, Gdańsku, Gdyni, Poznaniu, Szczecinie, Krakowie, Katowicach, Gliwicach i Bielsku Białej.

Przeczytaj teraz

Nowe świadczenia w Szpitalu Mazovia w Częstochowie

Autor: Magdalena Okoniewska
Dodano: 29.11.2022

Szpital Mazovia w Częstochowie rozszerzył zakres oferowanych usług o konsultacje specjalistyczne w zakresie ortopedii. Udziela ich dr Grzegorz Sobieraj  specjalista ortopedii i traumatologii narządu ruchu z wieloletnim doświadczeniem, który wykonuje również nowoczesne operacje ortopedyczne.

Dr Sobieraj specjalizuje się w ortopedii spersonalizowanej, dopasowując metody leczenia do indywidualnego stanu pacjenta, jego wieku, ogólnego stanu zdrowia oraz przyczyny kontuzji albo choroby. Rocznie wykonuje on około 700 operacji stawów, między innymi biodrowych, kolanowych, skokowych oraz mniejszych stawów rąk i stóp.

Szpital Mazovia w Częstochowie działa od marca 2022 roku. Oferuje pełny zakres diagnostyki i leczenia zabiegowego z zakresu urologii oraz onkourologii. Dysponuje trzydziestoma łózkami, dwiema salami operacyjnymi oraz pełnym zapleczem diagnostycznym.

Placówka specjalizuje się w leczeniu nowotworów urologicznych, między innymi prostaty, nerki, jądra, pęcherza, a także zajmuje się urologią dziecięcą, jak również leczeniem innych schorzeń takich jak kamica moczowa, czy nietrzymanie moczu.

Szpital ten jako pierwszy w województwie śląskim wprowadził do swojej oferty zabiegi urologiczne z wykorzystaniem robota chirurgicznego da Vinci.

Szpital Mazovia: pierwsza operacja z robotem da Vinci na Śląsku

Szpital Mazovia od 2009 roku prowadzi placówkę w Warszawie. Specjaliści Szpitala Mazovia współpracują także z ośrodkami w Legnicy, Radomiu oraz Wołominie.

Na rok 2022 zapowiadane jest także otwarcie trzeciego Szpitala Mazovia, który będzie się mieścił w Ząbkach pod Warszawą.

Przeczytaj teraz

Alab laboratoria współpracują z Fundacją Ronalda McDonalda

Autor: Magdalena Okoniewska
Dodano: 29.11.2022

Alab laboratoria przekazały w imieniu Fundacji Ronalda McDonalda.4 łóżka oraz 14 materacy dla Warszawskiego Szpitala dla Dzieci. Alab laboratoria są partnerem fundacji w ogólnopolskim programie bezpłatnych badań USG „NIE nowotworom u dzieci”. W ciągu 17 lat programu zostało przebadanych ponad 80 tysięcy dzieci.

Cztery łóżka od Fundacji Ronalda McDonalda trafiły na oddział chirurgii i ortopedii Warszawskiego Szpitala dla Dzieci. Będą z nich korzystać rodzice, którzy w czasie hospitalizacji pozostają cały czas ze swoim dzieckiem. Razem z łóżkami na oddział trafiło również 14 nowych materaców. Szpital w Warszawie to trzydziesta druga placówka, która otrzymała taką darowiznę od Fundacji.

-Fundacja Ronalda McDonalda zmienia rzeczywistość publicznych szpitali dziecięcych dzięki coraz większemu zaangażowaniu donatorów, przyjaciół Fundacji. Wiemy, że zmiana warunków pobytu rodzica z dzieckiem w szpitalu jest możliwa, zaczyna się od łóżka i nie można jej odkładać na przyszłość, jeśli nie chce się nagle być zaskoczonym wyborem: karimata lub krzesło. W tym roku przekazujemy łóżka dla rodziców sfinansowane z 1 procenta podatku. To bardzo konkretny przykład, jak publicznym szpitalom może pomóc każdy z nas – mówi Katarzyna Rodziewicz, prezes zarządu i dyrektor wykonawcza Fundacji Ronalda McDonalda.

Projekt Alab laboratoria uczestnikiem konkursu Lider zmian

-Od przeszło dwóch lat współpracujemy z Fundacją Ronalda McDonalda, ponieważ bardzo doceniamy jej misję i zależy nam, by każdy mały pacjent miał dostęp do badań profilaktycznych. Bliska jest nam idea opieki skoncentrowanej na pacjencie, opartej na wsparciu rodziny, tzw. Family Centered Care. Firma Alab laboratoria, która w imieniu Fundacji Ronalda McDonalda przekazuje te łóżka i materace, mocno wierzy, że przełożą się one na lepszy sen rodzica i jego bliskość, tak ważne dla mierzącego się z chorobą malca. Naszym zdaniem jest to realne działanie zmieniające szpitalną rzeczywistość – zauważa Milena Moryson-Kowalska, dyrektor komunikacji i PR Alab laboratoria.

Pierwsze 423 łóżka dla mamy i taty trafiły do Dziecięcego Szpitala Klinicznego UCK WUM w 2015 roku. To była ogromna zmiana podejścia, ponieważ łóżko dla rodzica stanęło przy każdym łóżku dziecka, a dzięki Fundacji powstał pierwszy szpital w Polsce, w którym żaden rodzic nigdy nie spał na podłodze. Kolejne partie łóżek zostały wysłane do kilkudziesięciu innych szpitali.

Przeczytaj teraz

Laboratoria Bruss – nowy punkt pobrań

Autor: Magdalena Okoniewska
Dodano: 29.11.2022

Laboratoria Bruss otworzyły nowy punkt pobrań, którzy zlokalizowany jest w Gdańsku, przy ulicy Subisława 27C/5, w pawilonie handlowym, na osiedlu bloków mieszkalnych.

Placówka rozpoczęła działalność 28 października 2022. Czynna jest w dni powszednie, od 6.30 do 13.30.

Także w październiku 2022 sieć Bruss otworzyła nowe punkty pobrań w Starogardzie Gdańskim oraz w Redzie.

W Gdańsku działa 14 punktów pobrań Bruss. Poza tym placówki sieci zlokalizowane są między innymi w Gdyni, Sopocie, Kościerzynie, Kwidzynie, Malborku, Lęborku, Pruszczu Gdańskim, Prabutach, Tczewie, Wejherowie. Część z nich działa przy laboratoriach.

Laboratoria Medyczne Bruss należą do Grupy Alab, w skład której wchodzą także Alab laboratoria, Bio-Diagnostyka, Laboratorium Świętokrzyskie, Białostockie Centrum Analiz Medycznych i Zespół Przychodni Specjalistycznych Prima.

ALAB laboratoria współpracują z Fundacją Ronalda McDonalda

Przeczytaj teraz
marmaris escort

pendik escort escort gaziantep izmit eskort eskort alanya bursa escort bayan bayan escort eskişehir samsun rus escort escort bayan kartal