NFZ zmienia strukturę organizacyjną
Narodowy Fundusz Zdrowia zmienia strukturę organizacyjną. Likwidacji ulegają między innymi biura profilaktyki zdrowotnej. Zagadnienia dotyczące profilaktyki będą realizowane przez departamenty obsługi klienta.
Funkcjonujące w centrali Funduszu Biuro Komunikacji Społecznej zostanie przekształcone w Biuro Komunikacji Społecznej i promocji, a działające w oddziałach wojewódzkich zespoły komunikacji społecznej staną się zespołami komunikacji społecznej i promocji.
Natomiast Departament Obsługi Klientów w centrali NFZ stanie się Departamentem Obsługi Klientów i Profilaktyki, a wydziały obsługi klientów w oddziałach wojewódzkich – wydziałami obsługi klientów i profilaktyki.
Zarówno w centrali jak i w oddziałach wojewódzkich zlikwidowane zostaną jednostki zajmujące się profilaktyka zdrowotną, czyli Biuro Profilaktyki Zdrowotnej (w centrali NFZ) oraz zespoły profilaktyki zdrowotnej w oddziałach wojewódzkich.
Czytaj także: Mamy dużo do zrobienia w zakresie profilaktyki >>>
Według uzasadnienia projektu rozporządzenia wprowadzane modyfikacje mają na celu zwiększenie efektywności wykonywanych zadań w obszarze profilaktyki zdrowotnej oraz promocji.
Obecnie tzw. ,,żywa profilaktyka” jest realizowana przez Departament Obsługi Klienta (dietetycy, kioski profilaktyczne, wszelkiego rodzaju kampanie) i bezpośredni kontakt ze świadczeniobiorcami i świadczeniodawcami jest realizowany właśnie w tej komórce organizacyjnej, która jako jedyna posiada możliwość bezpośredniej promocji w kontakcie z klientami. Proponowana zmiana w założeniu ma uruchomić potencjał sal obsługi klientów, tak by wykorzystać bezpośredni kontakt z klientem i w sposób aktywny prowadzić promocję i profilaktykę zdrowotną cały czas, dodatkowo wzmacniając przekaz o działania wynikające z organizowanych kampanii. Proponowane rozwiązanie stwarza również potencjał do utworzenia przestrzeni, w której wszelkie informacje przekazywane przez klientów mogą i powinny być gromadzone i przekazywane do dalszej reakcji Funduszu – czytamy w uzasadnieniu.
Proponuje się również, aby działania promocyjne realizowane w mediach były obsługiwane przez Biuro Komunikacji Społecznej, które posiada wieloletnie doświadczenie w tym obszarze.
Obecny podział kompetencyjny w obszarze komunikacji z mediami, w tym istotnymi z punktu oddziaływania portalami społecznościowymi, de facto tworzy nienaturalny dualizm komunikacji na zewnątrz. Zadania realizowane przez Biuro Komunikacji Społecznej, pozostające w stałym kontakcie z szeroko rozumianymi mediami, mogą objąć obszar promocji oraz profilaktyki zdrowotnej – uzasadniają autorzy nowelizacji przepisów.
Nowe przepisy mają wejść w życie 1 kwietnia 2022.
Projekt rozporządzenia ministra zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadania statutu Narodowemu Funduszowi Zdrowia został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji 10 marca 2022 i skierowany do ogłoszenia.