Obowiązkowy element lekcji w polskich podstawówkach – przerwa śródlekcyjna FitSchool
Uczniowie w klasach I-III mają średnio 5 godzin lekcji każdego dnia. Według badań1 dzieci w tej grupie wiekowej są w stanie skupić swoją uwagę przez zaledwie 25 minut. Dlatego stałym elementem lekcji powinny stać się przerwy śródlekcyjne, podczas których uczniowie wykonują krótkie ćwiczenia fizyczne. Nawet 3 minuty aktywności ruchowej w klasie pozwalają na poprawę koncentracji, dotlenienie mózgu oraz ograniczenie czasu przebywania w pozycji siedzącej. Ten prosty sposób sprawi, że nauka będzie o wiele przyjemniejsza, bardziej efektywna, a postawa ciała prawidłowa.
Ponad 1700 uczniów w 96 szkołach w całej Polsce przez tydzień wykonało blisko 2500 przerw śródlekcyjnych. Każda przerwa to 3 minuty ćwiczeń, co dało łącznie ponad 5 dni nieustannego treningu. Wszystko to w ramach konkursu FitSchool, organizowanego przez Fundację Medicover w ostatnim tygodniu września.
Konkurs dla szkół
W dniach 25-29.09.2023 r. Fundacja Medicover zorganizowała konkurs dla klas I-III ze szkół podstawowych oraz zerówek w całej Polsce. Ideą konkursu była popularyzacja przerw śródlekcyjnych w przestrzeni szkolnej. Liczba zgłoszeń do konkursu oraz liczba odtworzeń treningów 3-minutowych przeszła najśmielsze oczekiwania organizatora, a tym samym pokazała jak łatwo można wdrożyć przerwy śródlekcyjne w trakcie dnia w szkole.
– Wystarczyło zaledwie kilka dni, podczas których proponowaliśmy klasie krótki trening w czasie lekcji, aby uczniowie przyzwyczaili się do tego. Dzieciaki wręcz czekają na ten moment lekcji i są ciekawe, jakiej dyscypliny sportowej będzie dotyczył kolejny 3-minutowy trening. Jestem przekonana, że przerwy śródlekcyjne będą stałym elementem każdego dnia nauki – mówi Pani Agata Jarczyk, nauczycielka wychowania fizycznego ze Szkoły Podstawowej nr. 4 im. Tadeusza Kościuszki w Świętochłowicach, która wygrała konkurs oraz nagrody w postaci sprzętu sportowego.
Regularne uprawianie sportu buduje w młodych ludziach poczucie odpowiedzialności, systematyczności, dążenie do wyznaczonego celu według zaplanowanych kroków, uczy pracy w grupie, a także radzenia sobie z sukcesem i z porażką.
Potrzeba zwiększenia aktywności fizycznej w szkole
Codzienne, wielogodzinne przebywanie dziecka w szkole w pozycji siedzącej jest czynnikiem szkodliwie wpływającym na rozwój organizmu. Praca umysłowa oraz siedzenie w bezruchu podczas zajęć szkolnych sprawiają, że dziecko szybko się męczy, na skutek czego przybiera nieprawidłową postawę ciała. Pozycja siedząca powoduje niedokrwienie dużych grup mięśniowych. Długotrwała praca dziecka w pozycji siedzącej zmniejsza także zdolności funkcji poznawczych. Aby zapobiec tym negatywnym zjawiskom, należy wprowadzać ćwiczenia śródlekcyjne. Taka aktywność fizyczna ma bardzo pozytywny wpływ zarówno na organizm młodego człowieka, jak i efektywność jego pracy umysłowej. Kilkuminutowe przerwy w pracy nad zadaniami powinny być stosowane kilkukrotnie w ciągu pobytu dziecka w szkole.
– Dbanie o rozwój dziecka jest wielościeżkowe. Harmonijna współpraca sfery poznawczej z przerwami o typie ruchowym okazała się najlepszym rozwiązaniem, aby wspomagać każde pole rozwoju. Ruch nie tylko okazał się skuteczną formą odpoczynku dla dzieci po szkole, ale również krótkie przerwy w trakcie nauki pozytywnie wpływają na to, co dziecko wynosi z lekcji – dodaje lek. Alicja Sapała-Smoczyńska, specjalista pediatrii, Kierownik Działu Medycznego Szpitala Medicover.
Według rekomendacji WHO każde dziecko powinno być aktywne fizycznie minimum 60 min dziennie, a 3 dni w tygodniu wykonywane ćwiczenia powinny być o dużej intensywności. Aktywność fizyczna w klasie, w trakcie lekcji, może stanowić okazję do zwiększenia ogólnego poziomu aktywności fizycznej w szkole, jednocześnie poprawiając wyniki związane z nauką.
O programie FitSchool – dobre nawyki ruchowe małymi krokami
Fundacja Medicover, we współpracy z pediatrami oraz fizjoterapeutami dziecięcymi, stworzyła Program FitSchool, aby wprowadzić dobre nawyki ruchowe od najwcześniejszych lat w szkole. Jednym z filarów Programu są właśnie treningi 3-minutowe, które mogą posłużyć w klasie jako narzędzie do wprowadzenia przerw śródlekcyjnych do stałego harmonogramu pracy z najmłodszymi dziećmi.
3-minutowe treningi FitSchool to krótkie, ale intensywne serie ćwiczeń z trenerem na ekranie. Zaletą tych ćwiczeń jest możliwość wykonywania ich w szkolnej klasie, bez konieczności wykorzystania sali gimnastycznej. Ćwiczenia przygotowane są w taki sposób, aby uczniowie mogli je wykonywać bezpiecznie na niewielkiej przestrzeni między ławkami. Ćwiczenia śródlekcyjne mogą być przeprowadzone zawsze wtedy, gdy nauczyciel zauważy znużenie, zmęczenie i trudności z koncentracją u uczniów. Wielokrotne powtarzanie treningów 3-minutowych może prowadzić do utrwalenia nawyków związanych z ruchem, który jest jednym z podstawowych elementów profilaktyki zdrowotnej, w tym chorób cywilizacyjnych.
Dzieci, które dużo się ruszają, mają ogólnie lepsze zdrowie, są mniej podatne na choroby somatyczne i wykazują mniej zaburzeń psychicznych.
Z Programu FitSchool mogą bezpłatnie korzystać nauczyciele w całej Polsce. Poza treningami 3-minutowymi, nauczyciel ma także dostęp do treningów 30-minutowych przewidzianych do stosowania podczas lekcji WF. Program FitSchool to także bezpłatne certyfikowane szkolenia online dla nauczycieli. Od marca 2023 do programu dołączyło: 400 nauczycieli oraz 22 500 uczniów w 200 szkołach.
Dodatkowe informacje można uzyskać na stronie internetowej www.fitschool.pl.
Źródło:
- Sidney M. Baker, Louise Bates Ames i inni, „Rozwój psychiczny dziecka”. ↩︎