Polmed stawia na telekonsultacje i zdalną pracę konsultantów
W sytuacji zagrożenia koronawirusem i konieczności ograniczenia pracy centrów medycznych, nowoczesne rozwiązania technologiczne pozwoliły firmie Polmed zachować ciągłość opieki medycznej. Rozszerzony został zakres świadczonych telekonsultacji i obecnie dotyczy już ponad 20 specjalizacji lekarskich.
Wdrożone rozwiązania pozwalają pracować z domu nie tylko lekarzom, ale również wszystkim konsultantom infolinii.
Wprowadzenie stanu epidemii oraz konieczność ograniczenia kontaktów międzyludzkich sprzyjających rozprzestrzenianiu się wirusa, to dla pacjentów ograniczenie możliwości korzystania z usług medycznych.
Pacjenci, którzy pilnie potrzebują pomocy lekarza, mają zapewnione wizyty w przychodniach. Dotyczy to na przykład części wizyt ginekologicznych lub pilnych badań laboratoryjnych i diagnostycznych. Jednak zdecydowana większość pacjentów odwołuje wizyty. Chętnie natomiast korzystają z telekonsultacji.
– Pacjenci bardzo dobrze reagują na propozycję zmiany wizyty stacjonarnej na telekonsultację – mówi Radosław Szubert, prezes zarządu Polmed S.A. – Są bardzo zadowoleni, że pomimo niezwykle trudnej sytuacji w kraju, mają zapewnioną ciągłość opieki medycznej. Nie muszą iść do przychodni, więc ograniczają ryzyko nie rezygnując z kontaktu z lekarzem.
Polmed wprowadził telekonsultacje lekarzy zarówno podstawowej opieki medycznej (internista, lekarz rodzinny, pediatra) jak i specjalistów takich jak alergolog, alergolog dziecięcy, dermatolog, diabetolog, endokrynolog, endokrynolog dziecięcy, gastrolog, ginekolog, kardiolog, laryngolog, nefrolog, neurolog, neurochirurg, ortopeda, pulmonolog dziecięcy, urolog. Lista tych specjalizacji ciągle rośnie. Poza tym– biorąc pod uwagę specyficzną sytuację pacjentów zmuszonych do pozostania w domach – wprowadzono telekonsultacje z psychologiem i dietetykiem.
W przypadku pacjentów będących pod opieką Polmed, w Portalu Pacjenta znajduje się pełna dokumentacja medyczna. Nie ma problemu aby w trakcie telekonsultacji przedłużyć recepty na leki stałe, omówić wyniki badań czy wystawić zwolnienia lekarskie. Dla nowych pacjentów właśnie wdrożone zostały nowe rozwiązania technologiczne umożliwiające przesyłanie danych niezbędnych do odbycia konsultacji: wyników badań, posiadanej dokumentacji medycznej, a nawet zdjęć i plików video.
– Od dawna pracowaliśmy nad nowymi rozwiązaniami technologicznymi i ta praca teraz zaprocentowała. – mówi prezes Szubert. – Nasi lekarze od początku mogą prowadzić telekonsultacje z domu, bez udostępniania numeru telefonu z którego jest wykonywane połączenie, a wiemy że to dla lekarzy bardzo ważne. Mają dostęp do systemu, danych pacjentów, mogą cały czas pracować jednocześnie chroniąc własne zdrowie czy opiekując się rodzinami.
Czytaj także: Prywatne podmioty wprowadzają telekonsultacje dla pacjentów>>>
Dodatkowym rozwiązaniem szybko wprowadzonym w ostatnich dniach w Polmed jest umożliwienie zdalnej pracy infolinii.
– Jesteśmy odpowiedzialni za naszych pacjentów ale również za naszych pracowników, bez których firma nie może funkcjonować – mówi Romuald Magdoń, wiceprezes zarządu Polmed. – Obsługa infolinii to w naszym przypadku ponad 100 pracowników stale pracujących w kilku sąsiadujących pomieszczeniach. To oczywiście ryzyko zdrowotne, a w przypadku kwarantanny istnieje ryzyko wyłączenia z pracy całego budynku. Obecnie wszyscy nasi konsultanci infolinii pracują z domu. Mają dostęp do niezbędnych systemów informatycznych i baz danych, co powoduje że nasi pacjenci nie odczuwają żadnej zmiany w standardzie obsługi.
Wszystkie procesy – zarówno telekonsultacje jak i zdalna praca infolinii – odbywają się z pełnym zachowaniem bezpieczeństwa teleinformatycznego, co jest szczególnie istotne w przypadku tak wrażliwych danych jak dane medyczne.
Polmed ma obecnie 17 własnych centrów medycznych w największych miastach Polski. Praktycznie wszystkie nadal pracują, choć w ograniczonym zakresie usług i zmniejszonej obsadzie personalnej. W placówkach wprowadzone zostały podwyższone zasady bezpieczeństwa – badana jest temperatura osób wchodzących do przychodni, umożliwiona dezynfekcja rąk, zalecane zachowanie bezpiecznej odległości od innych pacjentów. Pacjenci, którzy pilnie potrzebują pomocy lekarza, mają zapewnione wizyty w przychodniach. Również w przypadku, kiedy lekarz podczas telekonsultacji stwierdzi konieczność badania stacjonarnego.