Pracodawcy częściej troszczą się o zdrowie pracowników umysłowych niż fizycznych
Rynek pracownika sprawia, że pracodawcy coraz chętniej obejmują swoich pracowników opieką zdrowotną. Znacznie bardziej troszczą się jednak o pracowników umysłowych, niż fizycznych – wynika z raportu „Zdrowy pracownik, zdrowy pracodawca”.
Według badania przeprowadzonego przez Grant Thornton i Medicover, od stycznia do czerwca 2019 roku 47 procent pracodawców w Polsce w swoich ofertach obiecywało nowo zatrudnianym pracownikom benefit zdrowotny w postaci abonamentu medycznego .
W analogicznym okresie 2015 roku było to tylko 22 procent pracodawców, co oznacza, że popularność prywatnej opieki zdrowotnej oferowanej pracownikowi przez zakład pracy w ciągu czterech lat wzrosła dwukrotnie.
Czytaj także: Dla MŚP ważny jest dostęp do opieki zdrowotnej i nowe technologie>>>
Według badania Grant Thornton i Medicover, abonamenty medyczne to obecnie najbardziej popularny wśród pracodawców benefit związany ze zdrowiem – wyprzedza pakiety sportowe (np. karty sportowe czy karnety na siłownie – oferowane są one w 2019 roku w 40 procentach ogłoszeń o pracę) czy darmowe owoce (10 procent).
Pakiety medyczne nie tylko są doceniane przez pracowników, jako atrakcyjny benefit, ale też zmniejszają absencję załogi w skali całej firmy, a więc podnoszą efektywność przedsiębiorstwa.
– Prywatna opieka medyczna jest zdecydowanym liderem zachęt zdrowotnych, jakimi kuszą pracowników pracodawcy w Polsce. Daje pracownikom oraz ich rodzinom poczucie bezpieczeństwa, ale też znaczną oszczędność czasu. Każdy z nas wie, ile tygodni, a nawet miesięcy musimy czekać na wizytę u specjalisty w ramach NFZ. Poza tym zdrowy pracownik to szczęśliwy pracownik, a co za tym idzie – zadowolony pracodawca – mówi Anna Piśmienna, specjalista ds. potencjału ludzkiego w Grant Thornton.
Z badania wynika jednak, że pracodawcy dużo częściej oferują abonamenty medyczne pracownikom umysłowym niż fizycznym. Obecnie 56 procent firm oferuje pracownikom umysłowym benefit w postaci prywatnej opieki medycznej. Odsetek pracodawców proponujących taki benefit pracownikom fizycznym jest prawie dwa razy mniejszy i wynosi 30 procent. W 2015 roku różnica między obiema grupami zawodowymi była znacznie mniejsza – było to odpowiednio 24 i 20 procent.
Tymczasem obie grupy pracowników w podobnym stopniu narażone są na utratę zdrowia. W przypadku pracowników umysłowych ryzyko związane jest przede wszystkim z pracą siedzącą, na przykład jest to podwyższone prawdopodobieństwo zawału, udaru czy cukrzycy, natomiast w przypadku pracowników fizycznych – ryzyko wypadków przy pracy, kontuzji wymuszającej przerwę w pracy czy ryzyko związane z pracą zmianową, a więc nieregularnym trybem życia, w tym pracą w nocy.
Z raportu „Praca, zdrowie, ekonomia” opracowanego przez Medicover wynika wręcz, że to pracownicy fizyczni spędzają więcej czasu na zwolnieniach lekarskich niż pracownicy umysłowi, a więc to w tej grupie występuje większa przestrzeń do ograniczenia absencji w pracy.
Czytaj na ten temat: 15,6 mld zł można zaoszczędzić dzięki inwestycji w zdrowie pracowników>>>
Pracownikom fizycznym pracodawcy częściej niż abonamenty medyczne oferują natomiast pakiety sportowe (30 procent wobec 34 procent).
Benefity medyczne częściej są proponowane w firmach zajmujących się usługami i budownictwem niż w przedsiębiorstwach produkcyjnych – odpowiednio 58 procent do 39 procent. Również wielkość przedsiębiorstwa ma znaczenie. Według badania, duże firmy oferują prywatną opiekę medyczną dwukrotnie częściej od firm małych i mikro – w przypadku dużych jest to 52 procent, w przypadku średnich – 40 procent a w przypadku firm małych i mikro ten odsetek wynosi już tylko 31 procent.
Na decyzję o dofinansowaniu opieki medycznej pracownikom w danej firmie znaczny wpływ ma również pochodzenie kapitału przedsiębiorstwa. Według badania, 55 procent firm z kapitałem zagranicznym oferuje swoim pracownikom abonament medyczny, a w przypadku firmy z polskim kapitałem jest to 39 procent.
Wpływ na atrakcyjność oferty pracy ma też lokalizacja firmy. 53 procent przedsiębiorstw w dużych miastach oferuje nowym pracownikom benefit prywatnej opieki medycznej. W samej Warszawie odsetek pracodawców proponujących takie pakiety wynosi ponad 65 procent. Z kolei w mniejszych miejscowościach jedynie 21 procent przedsiębiorstw oferuje tego typu benefity.
Pakiet prywatnej opieki medycznej jest najczęściej proponowany przyszłym pracownikom na stanowiskach kierowniczych – odsetek firm z takimi ofertami wynosi 74 procent. Prawie połowa (48 procent) przebadanych ofert pracy na stanowiska specjalistyczne również zawiera informację o dostępie do abonamentu medycznej. Najrzadziej proponują pakiet medyczny pracownikom na stanowiskach niższych – odsetek takich firm wynosi tylko 27 procent.
Pełen raport dostępny jest do pobrania TUTAJ.