windows 10 pro office 2019 pro office 365 pro windows 10 home windows 10 enterprise office 2019 home and business office 2016 pro windows 10 education visio 2019 microsoft project 2019 microsoft project 2016 visio professional 2016 windows server 2012 windows server 2016 windows server 2019 Betriebssysteme office software windows server https://softhier.com/ instagram takipçi instagram beğeni instagram görüntüleme instagram otomatik beğeni facebook beğeni facebook sayfa beğenisi facebook takipçi twitter takipçi twitter beğeni twitter retweet youtube izlenme youtube abone instagram

Pracodawcy RP w sprawie zarządzenia Prezesa NFZ

Autor:
14 października 2011

Pracodawcy RP przedstawili swoje uwagi do projektu zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów dotyczących leczenia szpitalnego na rok 2012 i lata następne.

Zgodnie z projektem zarządzenia (zał. Nr 3 pkt. 1.2.2) w przypadku braku Oddziału Anestezjologii i Intensywnej Terapii w trybie hospitalizacji oraz hospitalizacji planowej, istnieje możliwość zawarcia kontraktu, jednak po warunkiem udokumentowania zapewnienia transportu sanitarnego w składzie odpowiadającym specjalistycznemu zespołowi ratownictwa medycznego oraz  udokumentowania zapewnienia co najmniej 1 stanowiska intensywnej terapii z wpisem  w rejestrze w dziale III, rubryce 9.

Zdaniem Pracodawców RP należy powrócić do rozwiązania dotychczas stosowanego i w pkt. 1.2.2.1 skreślić słowa - „wpis w rejestrze: dział III, rubryka 9". Świadczeniodawcy potrzebują minimum 6 miesięcy, aby dostosować się do tej zmiany, gdyż wymaga ona wpisania zmiany do rejestru, poprzedzonej odpowiednimi procedurami administracyjnymi (np. kontrola Sanepidu). Warto zaznaczyć, że w związku w brakiem tego wymogu praktycznie żaden szpital, zarówno publiczny jak i niepubliczny nie rejestrowały łóżka intensywnej terapii. Ponadto, wymóg ten nie wynika z rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenie szpitalnego. W związku z tym postulat dotyczy albo jego wykreślenia albo o pozostawienia odpowiednio długiego vacatio legis, niezbędnego na przystosowanie się do tego wymogu.

W załączniku nr 3 do projektu zarządzenia w warunkach ogólnych dla trybu jednodniowego (pkt. 1.2.1.2) umożliwiono udzielania usług tylko i wyłącznie podmiotom zarejestrowanym jako szpital (HP 1.1) oraz szpital jednospecjalistyczny (HP 1.3). W stosunku do obecnie obowiązujących regulacji brakuje możliwości udzielania świadczeń w trybie jednodniowym przez podmioty zarejestrowane jako zakłady udzielające świadczeń jednodniowych (HP 1.6.)

Pracodawcy RP postulują dopisanie w pkt. 1.2.1.2 w części dt. leczenia „jednego dnia" załącznika nr 3 do projektu zarządzenia Prezesa NFZ szpitali zarejestrowanych pod symbolem HP 1.6. Należy pamiętać, że pominięcie tego kodu oznacza, że większość podmiotów obecnie posiadających kontrakt z NFZ zostanie pominięta przy kolejnym kontraktowaniu, gdyż zgodnie z obowiązującym prawem były one rejestrowane pod tym symbolem. Jednocześnie oznacza to, że powstanie problem ze znalezieniem odpowiedniej ilości świadczeniodawców wykonujących świadczenia jednodniowe. Zdaniem Pracodawców RP zwiększenie dostępności do świadczeń dla pacjentów możliwe jest jedynie poprzez zwiększenie liczby kupowanych usług w trybie jednodniowym. W Europie niemal standardem jest, że ok. 50% usług jest udzielanych w takim trybie, gdyż pozwala to na ekonomiczne wykorzystanie ograniczonych zasobów finansowych. Eliminacja większości szpitali z kontraktowania poprzez pominięcie oznaczenia HP 1.6 jest bezzasadna i nie ma oparcia w aktach prawnych Ministerstwa Zdrowia. Pracodawcy RP zwracają uwagę, że wiele niepublicznych szpitali, które ma obecnie zawarte umowy z NFZ, także w województwach w których nie przeprowadza się w tym roku kontraktowania, jest zarejestrowane jako zakłady jednodniowe (symbol HP.1.6). Likwidacja możliwości świadczenia usług przez podmioty zarejestrowane jako HP 1.6. powinna wiązać się z odpowiednio długim vacatio legis, tak aby istniała możliwość dostosowania się do wymogów i przerejestrowania szpitali.

Zdaniem Pracodawców RP niezrozumiałe jest wpisanie jako warunek wymagany posiadanie apteki lub działu farmacji szpitalnej dla trybu hospitalizacja oraz hospitalizacja planowa. Warto podkreślić, że wymogi, co do posiadania apteki zgodnie ze znowelizowaną ustawą Prawo Farmaceutyczne, zostały złagodzone.  Tymczasem w wymagania przewidziane w projekcie zarządzenia zwiększono w stosunku do wymogów z 2009 r. kiedy to apteka była jedynie warunkiem dodatkowo ocenianym. Apteka lub dział farmacji szpitalnej w wielu szpitalach hospitalizacji planowej, mających po kilkanaście łóżek, jest niczym nie uzasadniona, zwiększy koszty funkcjonowania, będzie wymagać wygospodarowania dodatkowego pomieszczenia, a w żaden sposób nie poprawi bezpieczeństwa lub wygody pacjenta. Pracodawcy RP postulują wykreślenie tego wymogu, jako warunkującego możliwość zawarcia kontraktu.

Dostępność miejsca udzielania świadczeń określona jest na co najmniej  trzy razy w tygodniu po 5 godzin dziennie, w tym co najmniej raz w tygodniu w godzinach przedpołudniowych w przedziale czasowym  między godz. 8:00 a 15:00, oraz co najmniej raz w tygodniu w godzinach popołudniowych w przedziale czasowym między godz. 15:00 a 20:00, chyba że w postępowaniu w sprawie zawarcia umowy strony przyjmą harmonogram pracy komórki organizacyjnej, odpowiadający ustalonej liczbie świadczeń. W swoich uwagach Pracodawcy RP akceptują taki zapis jedynie w sytuacji wykonywania świadczeń szpitalnych we własnej bazie. Apelują kolejny raz, aby był to warunek wykonawstwa usług medycznych. Protestują przeciwko tworzeniu szpitali prywatnych w zasobach szpitali publicznych.

Pracodawcy RP nie zgadzają się na znaczne obniżenie finansowania procedur wykonywanych w trybie jednodniowym przy jednoczesnym zachowaniu jego poziomu w szpitalach pełnoprofilowych. Dotychczas procedury wykonywane w trybie jednego dnia były finansowane o ok. 10-15% niżej niż w hospitalizacji, tymczasem obecnie w wielu przypadkach poziom ten spadł znacznie niżej.

- L29 (kod produktu 5.51.01.0011029, nazwa grupy - Choroby pęcherza moczowego i moczowodu) wartość w Hospitalizacji wynosi 20pkt, a w Leczeniu Jednego Dnia wynosi 5pkt, czyli jest o 70% niższa niż w Hospitalizacji,

- L85 (kod produktu 5.51.01.0011085, nazwa grupy - Kamica moczowa) wartość w Hospitalizacji wynosi 17pkt, a w Leczeniu Jednego Dnia wynosi 5pkt, czyli jest o 55% niższa niż w Hospitalizacji,

- L86 (kod produktu 5.51.01.0011029, nazwa grupy - Badania w zakresie dróg moczowych, wartość w Hospitalizacji wynosi 11pkt, a w Leczeniu Jednego Dnia wynosi 5pkt, czyli jest o 70% niższa niż w Hospitalizacji. Nawet badanie urodynamiczne w AOS jest wyżej wycenione.

- C57 (kod produktu 5.51.01.0003057) nazwa grupy - Inne choroby gardła, uszu i nosa, wartość w Hospitalizacji 22, w Hospotalizacji planowej 21, a w trybie jednego dnia 6 (było 20).

- H85 (5.51.01.0008085) nazwa grupy - pourazowe uszkodzenie poza uszkodzenie mózgu > 17 r.ż. - spadek w wyceny w trybie jednodniowym z 12 do 5 pkt, przy zachowaniu wyceny zarówno w hospitalizacji jak i hospitalizacji planowej.

Zdaniem Pracodawców RP tak drastyczne obniżenie wyceny spowoduje nieopłacalność w/w procedur i konieczność wycofania się z ich wykonywania. Będzie to skutkować nie tylko brakiem oszczędności po stronie Funduszu, ale także trudniejszym dostępem do usług dla pacjentów. Pracodawcy RP postulują pozostawienie wyceny na tym samym poziomie.

Wymóg posiadania w składzie personelu medycznego pielęgniarki ze specjalizacją pielęgniarstwa operacyjnego jest trudny do spełnienia, gdyż ten rodzaj specjalizacji jest bardzo rzadko spotykany, a proces doszkolenia posiadanych kadr długi. Proponowane jst więc albo zrezygnowanie z tego wymogu, albo zastosowanie odpowiednio długiego vacatio legis.

W paragrafie 9 ust 9 pojawił się zapis wyłączający „nie dopuszcza się kontraktowania zakresów w oddziałach szpitalnych oznaczonych resortowymi kodami identyfikacyjnymi 4106, 4222"  czyli Oddział intensywnego nadzoru kardiologicznego i Oddział udarowy. Oznacza to, że świadczenia które obecnie kontraktowano oddzielnie będą do rozliczenia w grupach dla oddziałów kardiologii i neurologii. Wydaje się, że takie działanie - szczególnie w przypadku udarów  - nie będzie służyło pacjentom. Świadczeniobiorca będzie „skierowany" do każdego oddziału neurologicznego w zakładzie, który posiada wpis komórki 4222, ale powstaje wątpliwość czy posiada doświadczenie i czy dostępna kadra zapewni bezpieczeństwo pacjentowi.

Zdaniem Pracodawców RP zapis  § 11 pkt. 8  mówiący, że „Świadczeniodawca udzielający świadczeń opieki zdrowotnej w ramach hospitalizacji,/ hospitalizacji planowej lub „leczenia jednego dnia", zobowiązany jest do zapewnienia produktów leczniczych, wyrobów medycznych oraz innych materiałów niezbędnych do udzielania świadczeń zdrowotnych a także świadczeń towarzyszących, o których mowa w art. 5 pkt. 38 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych", może uniemożliwić pacjentom dostęp do usług na życzenia  czyli nie wynikających ze wskazań  medycznych.

Zdaniem Pracodawców RP §11 ust.6 w związku ze znacznym rozszerzeniem zakresu zabiegowego w AOS (wprowadzenie JGP) może spowodować stopniową eliminację szpitalnych procedur jednodniowych. Kontroli NFZ podlegała bowiem będzie dokumentacja medyczna i wiele przypadków może zostać zakwestionowanych. Nie ma jasnych kryteriów kiedy zabieg może być wykonany w trybie ambulatoryjnym, a kiedy musi być wykonywany w warunkach bloku operacyjnego. Zdaniem Pracodawców RP takim kryterium powinien być wymóg znieczulenia ogólnego. Tylko wtedy zostanie pacjentowi zapewnione odpowiednie bezpieczeństwo przeprowadzanego zabiegu.

Pracodawcy RP przedstawili swoje uwagi do projektu zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów dotyczących leczenia szpitalnego na rok 2012 i lata następne.

Zgodnie z projektem zarządzenia (zał. Nr 3 pkt. 1.2.2) w przypadku braku Oddziału Anestezjologii i Intensywnej Terapii w trybie hospitalizacji oraz hospitalizacji planowej, istnieje możliwość zawarcia kontraktu, jednak po warunkiem udokumentowania zapewnienia transportu sanitarnego w składzie odpowiadającym specjalistycznemu zespołowi ratownictwa medycznego oraz  udokumentowania zapewnienia co najmniej 1 stanowiska intensywnej terapii z wpisem  w rejestrze w dziale III, rubryce 9.

Zdaniem Pracodawców RP należy powrócić do rozwiązania dotychczas stosowanego i w pkt. 1.2.2.1 skreślić słowa – „wpis w rejestrze: dział III, rubryka 9″. Świadczeniodawcy potrzebują minimum 6 miesięcy, aby dostosować się do tej zmiany, gdyż wymaga ona wpisania zmiany do rejestru, poprzedzonej odpowiednimi procedurami administracyjnymi (np. kontrola Sanepidu). Warto zaznaczyć, że w związku w brakiem tego wymogu praktycznie żaden szpital, zarówno publiczny jak i niepubliczny nie rejestrowały łóżka intensywnej terapii. Ponadto, wymóg ten nie wynika z rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenie szpitalnego. W związku z tym postulat dotyczy albo jego wykreślenia albo o pozostawienia odpowiednio długiego vacatio legis, niezbędnego na przystosowanie się do tego wymogu.

W załączniku nr 3 do projektu zarządzenia w warunkach ogólnych dla trybu jednodniowego (pkt. 1.2.1.2) umożliwiono udzielania usług tylko i wyłącznie podmiotom zarejestrowanym jako szpital (HP 1.1) oraz szpital jednospecjalistyczny (HP 1.3). W stosunku do obecnie obowiązujących regulacji brakuje możliwości udzielania świadczeń w trybie jednodniowym przez podmioty zarejestrowane jako zakłady udzielające świadczeń jednodniowych (HP 1.6.)

Pracodawcy RP postulują dopisanie w pkt. 1.2.1.2 w części dt. leczenia „jednego dnia” załącznika nr 3 do projektu zarządzenia Prezesa NFZ szpitali zarejestrowanych pod symbolem HP 1.6. Należy pamiętać, że pominięcie tego kodu oznacza, że większość podmiotów obecnie posiadających kontrakt z NFZ zostanie pominięta przy kolejnym kontraktowaniu, gdyż zgodnie z obowiązującym prawem były one rejestrowane pod tym symbolem. Jednocześnie oznacza to, że powstanie problem ze znalezieniem odpowiedniej ilości świadczeniodawców wykonujących świadczenia jednodniowe. Zdaniem Pracodawców RP zwiększenie dostępności do świadczeń dla pacjentów możliwe jest jedynie poprzez zwiększenie liczby kupowanych usług w trybie jednodniowym. W Europie niemal standardem jest, że ok. 50% usług jest udzielanych w takim trybie, gdyż pozwala to na ekonomiczne wykorzystanie ograniczonych zasobów finansowych. Eliminacja większości szpitali z kontraktowania poprzez pominięcie oznaczenia HP 1.6 jest bezzasadna i nie ma oparcia w aktach prawnych Ministerstwa Zdrowia. Pracodawcy RP zwracają uwagę, że wiele niepublicznych szpitali, które ma obecnie zawarte umowy z NFZ, także w województwach w których nie przeprowadza się w tym roku kontraktowania, jest zarejestrowane jako zakłady jednodniowe (symbol HP.1.6). Likwidacja możliwości świadczenia usług przez podmioty zarejestrowane jako HP 1.6. powinna wiązać się z odpowiednio długim vacatio legis, tak aby istniała możliwość dostosowania się do wymogów i przerejestrowania szpitali.

Zdaniem Pracodawców RP niezrozumiałe jest wpisanie jako warunek wymagany posiadanie apteki lub działu farmacji szpitalnej dla trybu hospitalizacja oraz hospitalizacja planowa. Warto podkreślić, że wymogi, co do posiadania apteki zgodnie ze znowelizowaną ustawą Prawo Farmaceutyczne, zostały złagodzone.  Tymczasem w wymagania przewidziane w projekcie zarządzenia zwiększono w stosunku do wymogów z 2009 r. kiedy to apteka była jedynie warunkiem dodatkowo ocenianym. Apteka lub dział farmacji szpitalnej w wielu szpitalach hospitalizacji planowej, mających po kilkanaście łóżek, jest niczym nie uzasadniona, zwiększy koszty funkcjonowania, będzie wymagać wygospodarowania dodatkowego pomieszczenia, a w żaden sposób nie poprawi bezpieczeństwa lub wygody pacjenta. Pracodawcy RP postulują wykreślenie tego wymogu, jako warunkującego możliwość zawarcia kontraktu.

Dostępność miejsca udzielania świadczeń określona jest na co najmniej  trzy razy w tygodniu po 5 godzin dziennie, w tym co najmniej raz w tygodniu w godzinach przedpołudniowych w przedziale czasowym  między godz. 8:00 a 15:00, oraz co najmniej raz w tygodniu w godzinach popołudniowych w przedziale czasowym między godz. 15:00 a 20:00, chyba że w postępowaniu w sprawie zawarcia umowy strony przyjmą harmonogram pracy komórki organizacyjnej, odpowiadający ustalonej liczbie świadczeń. W swoich uwagach Pracodawcy RP akceptują taki zapis jedynie w sytuacji wykonywania świadczeń szpitalnych we własnej bazie. Apelują kolejny raz, aby był to warunek wykonawstwa usług medycznych. Protestują przeciwko tworzeniu szpitali prywatnych w zasobach szpitali publicznych.

Pracodawcy RP nie zgadzają się na znaczne obniżenie finansowania procedur wykonywanych w trybie jednodniowym przy jednoczesnym zachowaniu jego poziomu w szpitalach pełnoprofilowych. Dotychczas procedury wykonywane w trybie jednego dnia były finansowane o ok. 10-15% niżej niż w hospitalizacji, tymczasem obecnie w wielu przypadkach poziom ten spadł znacznie niżej.

– L29 (kod produktu 5.51.01.0011029, nazwa grupy – Choroby pęcherza moczowego i moczowodu) wartość w Hospitalizacji wynosi 20pkt, a w Leczeniu Jednego Dnia wynosi 5pkt, czyli jest o 70% niższa niż w Hospitalizacji,

– L85 (kod produktu 5.51.01.0011085, nazwa grupy – Kamica moczowa) wartość w Hospitalizacji wynosi 17pkt, a w Leczeniu Jednego Dnia wynosi 5pkt, czyli jest o 55% niższa niż w Hospitalizacji,

– L86 (kod produktu 5.51.01.0011029, nazwa grupy – Badania w zakresie dróg moczowych, wartość w Hospitalizacji wynosi 11pkt, a w Leczeniu Jednego Dnia wynosi 5pkt, czyli jest o 70% niższa niż w Hospitalizacji. Nawet badanie urodynamiczne w AOS jest wyżej wycenione.

– C57 (kod produktu 5.51.01.0003057) nazwa grupy – Inne choroby gardła, uszu i nosa, wartość w Hospitalizacji 22, w Hospotalizacji planowej 21, a w trybie jednego dnia 6 (było 20).

– H85 (5.51.01.0008085) nazwa grupy – pourazowe uszkodzenie poza uszkodzenie mózgu > 17 r.ż. – spadek w wyceny w trybie jednodniowym z 12 do 5 pkt, przy zachowaniu wyceny zarówno w hospitalizacji jak i hospitalizacji planowej.

Zdaniem Pracodawców RP tak drastyczne obniżenie wyceny spowoduje nieopłacalność w/w procedur i konieczność wycofania się z ich wykonywania. Będzie to skutkować nie tylko brakiem oszczędności po stronie Funduszu, ale także trudniejszym dostępem do usług dla pacjentów. Pracodawcy RP postulują pozostawienie wyceny na tym samym poziomie.

Wymóg posiadania w składzie personelu medycznego pielęgniarki ze specjalizacją pielęgniarstwa operacyjnego jest trudny do spełnienia, gdyż ten rodzaj specjalizacji jest bardzo rzadko spotykany, a proces doszkolenia posiadanych kadr długi. Proponowane jst więc albo zrezygnowanie z tego wymogu, albo zastosowanie odpowiednio długiego vacatio legis.

W paragrafie 9 ust 9 pojawił się zapis wyłączający „nie dopuszcza się kontraktowania zakresów w oddziałach szpitalnych oznaczonych resortowymi kodami identyfikacyjnymi 4106, 4222″  czyli Oddział intensywnego nadzoru kardiologicznego i Oddział udarowy. Oznacza to, że świadczenia które obecnie kontraktowano oddzielnie będą do rozliczenia w grupach dla oddziałów kardiologii i neurologii. Wydaje się, że takie działanie – szczególnie w przypadku udarów  – nie będzie służyło pacjentom. Świadczeniobiorca będzie „skierowany” do każdego oddziału neurologicznego w zakładzie, który posiada wpis komórki 4222, ale powstaje wątpliwość czy posiada doświadczenie i czy dostępna kadra zapewni bezpieczeństwo pacjentowi.

Zdaniem Pracodawców RP zapis  § 11 pkt. 8  mówiący, że „Świadczeniodawca udzielający świadczeń opieki zdrowotnej w ramach hospitalizacji,/ hospitalizacji planowej lub „leczenia jednego dnia”, zobowiązany jest do zapewnienia produktów leczniczych, wyrobów medycznych oraz innych materiałów niezbędnych do udzielania świadczeń zdrowotnych a także świadczeń towarzyszących, o których mowa w art. 5 pkt. 38 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych”, może uniemożliwić pacjentom dostęp do usług na życzenia  czyli nie wynikających ze wskazań  medycznych.

Zdaniem Pracodawców RP §11 ust.6 w związku ze znacznym rozszerzeniem zakresu zabiegowego w AOS (wprowadzenie JGP) może spowodować stopniową eliminację szpitalnych procedur jednodniowych. Kontroli NFZ podlegała bowiem będzie dokumentacja medyczna i wiele przypadków może zostać zakwestionowanych. Nie ma jasnych kryteriów kiedy zabieg może być wykonany w trybie ambulatoryjnym, a kiedy musi być wykonywany w warunkach bloku operacyjnego. Zdaniem Pracodawców RP takim kryterium powinien być wymóg znieczulenia ogólnego. Tylko wtedy zostanie pacjentowi zapewnione odpowiednie bezpieczeństwo przeprowadzanego zabiegu.

Inne artykuły

Wymagania dla placówek oferujących świadczenia w zakresie radiologii 

Autor: Magdalena Okoniewska
Dodano: 21.09.2021

21 września 2021 weszło w życie rozporządzenie ministra zdrowia dotyczące minimalnych wymagań dla jednostek ochrony zdrowia, które udzielają świadczeń w zakresie rentgenodiagnostyki, radiologii zabiegowej lub diagnostyki związanej z podawaniem pacjentom produktów radiofarmaceutycznych. 

Określa ono minimalne wymagania dotyczące wyposażenia w urządzenia radiologiczne i urządzenia pomocnicze oraz liczebności i kwalifikacji personelu biorącego udział w wykonywaniu poszczególnych rodzajów medycznych procedur radiologicznych. 

Zgodnie z przepisami rozporządzenia wyposażenie pracowni tomografii komputerowej stanowi wielowarstwowy tomograf komputerowy, a w przypadku wykonywania medycznych procedur radiologicznych w zakresie badań serca – co najmniej 64-warstwowy. 

Czytaj także: Jakość, reforma sieci szpitali i pacjent w centrum uwagi>>>

Z rozporządzenia wynika także, że w przypadku świadczeń w zakresie rentgenodiagnostyki, w tym mammografii, placówka powinna zatrudniać lekarza specjalistę w dziedzinie radiologii i diagnostyki obrazowej oraz technika elektroradiologii, a w przypadku świadczeń w zakresie tomografii komputerowej – lekarza specjalistę w dziedzinie radiologii i diagnostyki obrazowej, technika elektroradiologi, specjalistę w dziedzinie fizyki medycznej lub osobę dopuszczoną przez kierownika jednostki do wykonywania zadań w zakresie rentgenodiagnostyki lub radiologii zabiegowej, oraz pielęgniarkę, w przypadku wykonywania procedur, w których niezbędne jest podanie kontrastu. 

W przypadku diagnostyki związanej z podawaniem pacjentom produktów radiofarmaceutycznych placówka powinna zatrudniać lekarza specjalistę w dziedzinie medycyny nuklearnej, technika elektroradiologii, specjalistę w dziedzinie fizyki medycznej lub osobę dopuszczoną przez kierownika jednostki do wykonywania zadań w dziedzinie medycyny nuklearnej oraz w przypadku wykonywania procedur z podaniem środka kontrastowego – pielęgniarkę (jeżeli pozostałe osoby nie posiadają kwalifikacji do jego podawania). 

Rozporządzenie ministra zdrowia prawie minimalnych wymagań dla jednostek ochrony zdrowia prowadzących działalność związaną z narażeniem w celach medycznych, polegającą na udzielaniu świadczeń zdrowotnych z zakresu rentgenodiagnostyki, radiologii zabiegowej lub diagnostyki związanej z podawaniem pacjentom produktów radiofarmaceutycznych zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw RP 20 września 2021 (poz. 1725). 

Link do rozporządzenia>>> 

Przeczytaj teraz

Pierwsza edycja Kongresu Vaccine Forum 

Autor: Magdalena Okoniewska
Dodano: 20.09.2021

22 października 2021 roku odbędzie się Kongres Vaccine Forum. Jest to pierwsza edycja wydarzenia w całości dedykowanego tematyce szczepień ochronnych, która ma na celu zmianę świadomości oraz budowanie pozytywnej komunikacji w tym obszarze.  

Kongres odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Honorowy patronat nad wydarzeniem objął minister zdrowia.  

Organizatorzy wydarzenia w nowej ciekawej formule będą mówić o tym jak stworzyć przestrzeń do budowania zaufania do szczepień, jak komunikować wiedzę na temat szczepień ochronnych oraz jak budować mądrą, skuteczną i przyjazną dla pacjenta politykę pro-szczepienną.

Udział w Kongresie potwierdzili między innymi: 
– prof. Adam Antczak, Klinika Pulmonologii Ogólnej i Onkologicznej, Uniwersytet Medyczny w  Łodzi
– prof. dr hab. Krystyna Bieńkowska-Szewczyk, Kierownik Zakładu Biologii Molekularnej Wirusów Międzyuczelnianego Wydziału Biotechnologii UG i GUMed
– prof. Mariusz Bidziński, Konsultant krajowy ds. ginekologii onkologicznej
– prof. Teresa Jackowska, Konsultant krajowy ds. pediatrii, Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego
– prof. dr hab. Paweł Łuków, bioetyk, Uniwersytet Warszawski
– prof. Aneta Nitsch-Osuch, Konsultant wojewódzki ds. epidemiologii
– prof. dr hab. n. hum. Michał Rusinek, felietonista, językoznawca, Wydział Polonistyki UJ
– dr hab. n. med. Piotr Rzymski, Zakład Medycyny Środowiskowej UM w Poznaniu
– dr Tomasz Sobierajski, Socjolog, badacz, metodolog z Zakładu Mikrosocjologii  i Ewaluacji ISNS UW
– Ola i Piotr Stanisławscy, Crazy Nauka
– Piotr Żakowiecki, starszy analityk ds. zdrowotnych, Polityka INSIGHT 

W ramach pierwszej edycji Kongresu Vaccine Forum zostanie rozstrzygnięty konkurs VACC Award w kategoriach: instytucja publiczna /organizacja społeczna, firma oraz dziennikarz / twórca nowych mediów. 

Głównym celem konkursu jest wyróżnienie instytucji oraz organizacji, które promują działalność profilaktyczną, firm, przyjaznych szczepieniom swoich pracowników w miejscu pracy oraz osób, przekazujących wiarygodne i merytoryczne treści na temat szczepień ochronnych.  

Pracodawcy Medycyny Prywatnej objęli wydarzenie swoim patronatem. 

Informacje oraz rejestracja na wydarzenie dostępna jest tutaj>>>

Przeczytaj teraz

Scanmed oferuje bezpłatne szczepienia przeciwko pneumokokom  

Autor: Magdalena Okoniewska
Dodano: 20.09.2021

Centrum Medyczne Scanmed w Warszawie od września 2021 oferuje bezpłatne szczepienia przeciwko pneumokokom dla osób powyżej 50. roku życia. Program jest finansowany przez samorząd województwa mazowieckiego. 

Program przeznaczony jest dla mieszkańców województwa mazowieckiego, warunkiem skorzystanie ze szczepienia jest przejście pozytywnie badania kwalifikacyjnego. 

Samorząd województwa mazowieckiego przeznaczył na ten cel 6 milionów złotych. Szczepienia są wykonywane w kilkudziesięciu punktach na terenie Mazowsza.  Z programu może skorzystać ponad 5 tysięcy osób.  

Centrum Medyczne Scanmed w Warszawie działa przy alei Niepodległości 107/109. Oferuje podstawową opiekę zdrowotną, konsultacje specjalistyczne, badania diagnostyczne, także w ramach programów profilaktycznych, medycynę pracy oraz rehabilitację.  

Przychodnia prowadzi pełną diagnostykę w kierunku wirusa Sars- Cov 2 – wykonuje testy genetyczne PRC, antygenowe i testy z surowicy w kierunku przeciwciał IgG po uzyskaniu odporności po chorobie i szczepieniu. 

Czytaj także: Jakość, reforma sieci szpitali i pacjent w centrum uwagi>>>

Przeczytaj teraz

Gorzów Wielkopolski: powstało nowe centrum medyczne

Autor: Magdalena Okoniewska
Dodano: 20.09.2021

W Gorzowie Wielkopolskim otwarta została nowa placówka – Centrum Medyczne Buszkiewicz. Przeniosły się do niej przychodnie – Endomed i Eurodent, dotychczas działające przy ulicach – Pionierów i Spichrzowej.

W poprzedniej lokalizacji placówki zajmowały 300 mkw. Nowe centrum mieści się w obiekcie o powierzchni 2 tys. mkw., działa tutaj 25 gabinetów lekarskich.
Endomed oferuje badanie endoskopowe, badania USG oraz zabiegi chirurgiczne. Eurodent to pełen zakres usług stomatologicznych.

W placówce działa także Rehakompleks, oferujący leczenie ortopedyczne i rehabilitację, oraz nowy Salon Optyczny Paweł Kaźmieczak.

Centrum zostało otwarte na początku września 2021. W nowej lokalizacja dostępne są świadczenia w zakresie stomatologii i gastrologii. Działają już poradnie specjalistyczne – chirurgiczna, onkologiczna, ortopedyczna, kardiologiczna, dietetyczna. W planach jest otwieranie kolejnych poradni, między innymi chirurgii ręki, urologii, reumatologii czy chirurgii dziecięcej.

Czytaj także: Jakość, reforma sieci szpitali i pacjent w centrum uwagi >>>

Placówka oferuje zarówno świadczenia komercyjne jak i finansowane ze środków NFZ. Trwają starania o kontrakt na poradnię diabetologiczną.

Przy obiekcie udostępniono 60 miejsc parkingowych, w tym jedno z możliwością ładowania pojazdów elektrycznych.

Placówka mieści się przy ulicy Wyszyńskiego 155. Prowadzi ją Endomed Buszkiewicz Gabryniewski spółka jawna, zarejestrowana w roku 2011. Jej wspólnikami są lekarze – Marek Buszkiewicz i Janusz Gabryniewski.

Przeczytaj teraz

Jakość, reforma sieci szpitali i pacjent w centrum uwagi  

Autor: Magdalena Okoniewska
Dodano: 20.09.2021

Dr n. med. Krzysztof Bury
Dyrektor medyczny, członek zarządu Grupy Scanmed 

Jakość w ochronie zdrowia, reforma sieci szpitali i pacjent w centrum uwagi to niewątpliwie trzy kluczowe aspekty, które poruszane były podczas sesji Forum Ochrony Zdrowia w ramach XXX Forum Ekonomicznego, które odbywało się od 7 do 9 września 2021 w Karpaczu. 

Jakość w ochronie zdrowia jest kwestią najistotniejszą. Czymś, czego oczekują pacjenci, ale też bezwzględnym czynnikiem, który należy w określony sposób monitorować i doceniać podmioty medyczne świadczące swoje usługi na najwyższym poziomie.  

Powinniśmy płacić za jakość udzielanych świadczeń i ich efekt długofalowy, a nie tylko za wykonanie danej procedury. Projekt ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta choć wymaga jeszcze dopracowania, to bardzo dobry kierunek reformy w ochronie zdrowia. Nie wystarczy bowiem wykonać procedurę, ale trzeba wykonać ją zgodnie z najlepszą wiedzą medyczną, najnowszymi standardami i przez wykwalifikowany personel medyczny.  

Zgodnie z wypowiedziami ministra zdrowia Adama Niedzielskiego podczas forum, jakość w ochronie zdrowia będzie opierała się na trzech filarach: klinicznym, konsumenckim i zarządczym. Chciałbym zwrócić szczególną uwagę na aspekt konsumencki. Oznacza to, że nie tylko najlepiej wykonana usługa medyczna (filar kliniczny), ale właśnie ocena satysfakcji pacjenta z pobytu w szpitalu, wykonania procedury i opieki przez personel medyczny będą jednym z trzech podstawowych czynników oceny podmiotu medycznego.  

Jest to prawdziwa rewolucja i szansa, by w polskim systemie ochrony zdrowia funkcjonowały najlepsze podmioty medyczne. Jako Grupa Scanmed już od dawna poświęcamy jakości wiele uwagi. Dzięki publikacji wyników oceny jakościowej danego podmiotu medycznego (zgodnie z projektem ustawy o ochronie zdrowia), pacjent będzie miał możliwość wyboru najlepszego miejsca leczenia.  

Tu warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt. Czy w sytuacji bardzo dobrych ośrodków, kolejka oczekujących nie wydłuży się z powodu ogromnego zainteresowania pacjentów? Niemniej jednak ten aspekt z pewnością można rozwiązać, poszerzając bazę łóżkową i pozyskując nowy personel. 

Temat kadry medycznej i jej braku także przewijał się podczas całego Forum Ochrony Zdrowia. Być może jednym z sposobów na rozwiązanie tego problemu okaże się zapowiadana reforma sieci szpitali. Wówczas część oddziałów przestanie pełnić dwudziestoczterogodzinne dyżury, a zacznie świadczyć usługi w trybie jednego dnia lub też nastąpi konsolidacja oddziałów lub szpitali.  

W ten sposób u części podmiotów zmniejszy się zapotrzebowanie na personel medyczny. Być może ustawa o jakości w ochronie zdrowia spowoduje, iż pewne podmioty z najniższą jakością usług wypadną z systemu, a kadra medyczna przejdzie do tych podmiotów, które będą wyróżniać się jakością.  

Czytaj także: Aktywnie uczestniczyliśmy w XXX Forum Ekonomicznym>>>

Z pewnością projekt ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta wymaga jeszcze wiele pracy i stworzenia właściwego systemu monitorowania jej poszczególnych elementów dostosowanych do zakresu świadczonych usług (na przykład pacjent planowy czy przyjmowany w trybie ostrodyżurowym) albo do stopnia referencyjności danego podmiotu (na przykład szpital powiatowy czy szpital uniwersytecki). 

Jak pokazuje projekt ustawy o jakości w opiece zdrowotnej, nieważna jest struktura właścicielska, a jakość udzielanych świadczeń medycznych. Pacjenta nie interesuje bowiem, kto jest właścicielem szpitala (sektor publiczny bądź prywatny), a szansa na wyleczenie lub w przypadku braku możliwości wyleczenia – jak najlepszy dalszy komfort życia z chorobą przewlekłą.  

Pandemia Covid-19 jasno pokazała, że struktura właścicielska nie miała znaczenia. Sektor prywatny włączył się bardzo aktywnie w walkę z pandemią, oddając łóżka, oddziały czy całe szpitale dla chorych na Covid-19. Przykładem może być Grupa Scanmed, która od samego początku zaangażowała się w walkę z epidemią na wielu poziomach i oddała ponad 200 łóżek dla chorych z Covid-19. W swojej strukturze nadal posiadamy oddział covidowy i współpracując z lokalnymi władzami, przygotowujemy się do kolejnej fali zachorowań. Ta współpraca sektora publicznego i prywatnego pokazała, jak wiele jesteśmy w stanie zrobić wspólnie i jak wiele jeszcze przed nami. 

Pacjent w centrum uwagi to jeszcze jedna kwestia, która przewijała się podczas Forum Ochrony Zdrowia w Karpaczu. Projekt ustawy o jakości w opiece zdrowotnej jest skoncentrowany na pacjencie i jego ocenie satysfakcji, ale też stworzony fundusz kompensacyjny ułatwi choremu drogę odszkodowawczą w przypadku błędu medycznego.  

Inny aspekt to opieka koordynowana, a więc opieka skupiona na pacjencie. Jak pokazują nasze doświadczenia z opieki koordynowanej, na przykład u chorych po zawale serca, pacjent odnosi ogromne korzyści z takiej opieki i ma szansę na poprawę wyników leczenia.  

Tak naprawdę opieka koordynowana powinna obejmować większość najczęściej spotykanych problemów zdrowotnych w Polsce. Zwróciłbym uwagę na jeden ważny element tej opieki – prowadzenie chorego przez stały zespół. To element, bez którego nie można mówić o opiece koordynowanej. Z punktu widzenia chorego zmieniający się zespół przy każdej wizycie nie ma nic wspólnego z opieką koordynowaną i poczuciem, że jest właściwe prowadzony.

Czytaj także: Powinniśmy płacić za zdrowie, a nie za chorobę>>>

Przeczytaj teraz

Pierwsze miejsce w konkursie Emerging Europe dla Kodeksu Branżowego RODO w ochronie zdrowia

Autor: Magdalena Okoniewska
Dodano: 18.09.2021

Pierwszy w Polsce i jeden z pierwszych w Europie Kodeks Branżowy RODO w ochronie zdrowia (Polish Code of Conduct in Healthcare) otrzymał pierwszą nagrodę w międzynarodowym konkursie Emerging Europe Awards w kategorii „Modern and Future-proof Policymaking”. Kodeks opracowany był między innymi przy udziale Pracodawców Medycyny Prywatnej.

Prawie 50 organizacji i osób z całej Europy Środkowej, Wschodniej, Południowo-Wschodniej i Kaukazu było nominowanych do czwartej edycji Emerging Europe Awards Programme.

Wśród nich znalazł się Kodeks Branżowy RODO w ochronie zdrowia jako jedna z polskich inicjatyw. Został nominowany za „torowanie drogi do standaryzacji ochrony danych osobowych, dającej pacjentom prywatność, a instytucjom medycznym możliwości oferowania wysokiej jakości usług”.

– Dziękujemy za to wspaniale wyróżnienie. To nagroda dla dziesiątek ludzi, reprezentujących wiele organizacji zarówno z sektora prywatnego jak i publicznego, którzy pracowali nad Kodeksem. Jesteśmy zaszczyceni, że nasz Kodeks stanowi dla Europy przykład tworzenia regulacji. Gratulacje dla wszystkich zaangażowanych! – powiedziała Ligia Kornowska, dyrektor zarządzająca Polskiej Federacji Szpitali podczas odbierania nagrody.

– Kodeks Branżowy RODO w ochronie zdrowia jest wizytówką Polski i może posłużyć jako przykład dla pozostałych Państw Europejskich w zakresie wyznaczania standardu ochrony danych osobowych i współpracy publiczno-prywatnej w celu wypracowania wspólnego stanowiska regulacyjnego. Stosowanie go przez podmioty wykonujące działalność leczniczą zapewnia prawidłowe dostosowywanie się do wymogów przewidzianych w RODO i ochronę prywatności oraz praw pacjentów – wskazuje Jarosław J. Fedorowski, prezes Polskiej Federacji Szpitali.

– Nieustannie pracujemy nad zapewnieniem bezpieczeństwa pacjentom i pomocy placówkom medycznym, które przetwarzają na co dzień miliony danych osobowych. Wprowadzone regulacje w sektorze medycznym mają na celu zmniejszenie przypadków naruszeń danych, w tym danych wrażliwych. Jednym z projektów służących doprecyzowaniu wymogów RODO i przynoszących wartość praktyczną jest Kodeks Branżowy, wypracowany w porozumieniu sektora publicznego i prywatnego. Ogromnym sukcesem zarówno Polski, jak i twórców Kodeksu, jest nagrodzenie go w międzynarodowym konkursie Emerging Europe Awards – wskazuje Anna Goławska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia.

Czytaj także: Powinniśmy płacić za zdrowie, a nie za chorobę>>>

– W dobie cyfryzacji i postępu technologicznego coraz częściej zdarzają się przypadki naruszeń w sektorze ochrony zdrowia. Projekt kodeksu postępowania ma na celu w sposób jasny i klarowny dla podmiotów go stosujących zapobiegać naruszeniom, a tym samym zapewniać wysoki poziom ochrony danych osobowych. Do tego przyczyniają się postanowienia kodeksów branżowych, które pomogą nie tylko podmiotom medycznym wypełniać wymogi RODO, ale też upowszechnią wiedzę o ochronie danych wśród pacjentów. Odebranie nagrody w międzynarodowym konkursie niewątpliwie stanowi przykład, jak polskie ustawodawstwo wyznacza standardy w tej dziedzinie –zauważa Monika Krasińska, dyrektor Departamentu Orzecznictwa i Legislacji UODO.

Była to czwarta edycja Emerging Europe Awards Programme. Nominowanych zostało w niej prawie 50 organizacji i osób z Europy Środkowej, Wschodniej, Południowo-Wschodniej i Kaukazu.

Zwycięzcy konkursu zostali wybrani przez głosowanie na stronie internetowej. Wręczenie nagród miało miejsce 15 września 2021 w Brukseli.

W kategorii “Nowoczesne i przyszłościowe tworzenie polityki” („Modern and Future-proof Policymaking”) nominowane były także dwa inne projekty – z Litwy i Rumunii.

Kodeks RODO dla ochrony zdrowia to dokument stanowiący formę samoregulacji branżowej. Zaproponowane w nim rozwiązania dotyczą doprecyzowania zasad ochrony danych osobowych (zgodnie z unijnym rozporządzeniem RODO) w placówkach ochrony zdrowia.

Kodeks RODO dla branży medycznej powstał w wyniku prac szerokiej koalicji, składającej się między innymi z przedstawicieli Polskiej Federacji Szpitali, Telemedycznej Grupy Roboczej, Związku Pracodawców Technologii Cyfrowych Lewiatan, Pracodawców Medycyny Prywatnej, Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, Porozumienia Zielonogórskiego. Prace merytoryczne były koordynowane przez mec. Piotra Najbuka i mec. Pawła Kaźmierczyka. z Kancelarii Domański Zakrzewski Palinka (DZP). Kodeks uwzględnia postulaty i uwagi licznych podmiotów zainteresowanych, z którymi był konsultowany.

Czytaj na ten temat: Kodeks RODO dla ochrony zdrowia – jaki jest stan obecny? >>>

23 lutego 2021 roku Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) pozytywnie zaopiniował projekt Kodeksu postępowania dla sektora ochrony zdrowia. Oznaczało to, że podmioty wykonujące działalność leczniczą, chcące zapewnić pacjentom wysoki poziom ochrony ich danych osiągnięty w projekcie kodeksu, mogły od tego dnia rozpocząć dostosowywanie się do jego postanowień.

– Ta nagroda to potwierdzenie tego, jak ważne są inicjatywy samo regulacyjne w sektorze ochrony zdrowia. Dzięki współpracy przedstawicieli szpitali, środowiska medycznego i organizacji pacjentów udało się wypracować rozwiązania, które mogą przyczynić się do zwiększenia ochrony prywatności pacjentów, a nawet szerzej – polepszenia jakości opieki zdrowotnej – komentuje mec. Paweł Kaźmierczyk.

Przeczytaj teraz
Porno Gratuit Porno Français Adulte XXX Brazzers Porn College Girls Film érotique Hard Porn Inceste Famille Porno Japonais Asiatique Jeunes Filles Porno Latin Brown Femmes Porn Mobile Porn Russe Porn Stars Porno Arabe Turc Porno caché Porno de qualité HD Porno Gratuit Porno Mature de Milf Porno Noir Regarder Porn Relations Lesbiennes Secrétaire de Bureau Porn Sexe en Groupe Sexe Gay Sexe Oral Vidéo Amateur Vidéo Anal