Pracownicy są gotowi dopłacać do opieki zdrowotnej
Aż 60 procent pracowników jest gotowych partycypować w kosztach spersonalizowanych pakietów medycznych. Liczba ta wzrasta do 67 procent, jeśli rozwiązanie obejmuje dodatkowe usługi stomatologiczne. Najnowszy raport IR Center, który powstał we współpracy z Centrum Medycznym Enel-Med, pokazuje, jak zmieniły się priorytety i oczekiwania polskich pracowników. Wciąż mniej niż połowa z nich ma zapewnioną opiekę medyczną w swoim miejscu pracy.
Z raportu wynika, że obecnie 4 na 10 specjalistów w Polsce deklaruje gotowość zwolnienia się z pracy pomimo braku alternatywy. Pandemia gwałtownie przewartościowała rynek, zmieniając tym samym oczekiwania wobec pracodawców.
Zdrowie fizyczne i psychiczne
IR Center we współpracy z Centrum Medycznym Enel-Med przeprowadziło kompleksową analizę na próbie prawie 900 osób, z której jednoznacznie wynika, że Polacy przede wszystkim stawiają na zdrowie – swoje i najbliższych. 97 procent uczestników badania podkreśla znaczenie troski o zdrowie innych członków swojej rodziny, 94 procent zaznacza, że ważne dla nich jest dbanie o własne zdrowie psychiczne i fizyczne. W dbaniu o zdrowie zdecydowanie znaczenie ma jakość usługi – aż 68 procent osób jest skłonna zapłacić więcej, jeśli umożliwi im to skorzystanie z usług lepszego specjalisty. Trend ten jest widoczny szczególnie wśród osób w wieku 25-34 lat, mieszkańców dużych miast oraz wśród pracowników umysłowych i specjalistów z branży IT.
Nowe centrum medyczne enel-med w Warsaw Spire w Warszawie
Pracownicy dużą wagę przywiązują do tego, czy ich obecny lub potencjalny pracodawca oferuje im opiekę medyczną. Abonament zdrowotny w miejscu pracy jest ważny dla 73 procent zapytanych, a bardzo ważny dla 28 procent osób. Mimo że zatrudnieni przywiązują do tego aspektu bardzo dużą wagę, nie stał się on jeszcze standardem.
Obecnie do posiadania benefitu w tej formule przyznaje się 43 procent osób. Pakiety są szczególnie powszechne w dużych firmach zatrudniających powyżej 250 osób, tu posiada je 63 procent badanych. W małych przedsiębiorstwach opiekę medyczną zapewnioną ma mniej niż jedna trzecia badanych.
Pakiety dopasowane i z dopłatą
Aż 83 procent badanych chciałoby mieć pakiet dopasowany do swoich potrzeb, jednak większość nie życzy sobie, aby pracodawca prowadził analizy dotyczące profilowania pakietów. Otwartość na tego typu badanie wykazuje zaledwie 28 procent Jednocześnie coraz częściej pracownicy wyrażają chęć partycypowania w kosztach profilowanych usług medycznych. Dopłacić do pakietu mogłoby aż 60 procent badanych, a 67 procent jest na to gotowych, jeśli pracodawca uwzględni w pakiecie usługi stomatologiczne.
Najmniej skłonni do dopłacania do dopasowanego do potrzeb abonamentu medycznego są pracownicy tzw. white collar oraz osoby zatrudnione w małych firmach. Bardziej zainteresowani dopasowanym pakietem (ale bez usług stomatologicznych) są osoby z branży budowlanej, IT oraz osoby pracujące w dużych firmach.
– Pracownicy są coraz bardziej świadomi swoich potrzeb i znaczenia równowagi życiowej oraz zdrowia dla osiąganych w pracy wyników. Równocześnie wykazują się większą otwartością do partnerskiej dyskusji dotyczącej ponoszenia dodatkowych kosztów z własnego portfela. Warunkiem jest, aby pracodawca zaoferował rozwiązania dopasowane do ich potrzeb. To szansa zwłaszcza dla mniejszych biznesów, które z obawy przed obciążeniami budżetu często nie decydowały się na ofertę zdrowotną dla pracowników, tym samym tracąc zdolność do konkurowania o talenty. Doświadczony dostawca usług zdrowotnych nie tylko może pomóc w doborze oferty, ale również zaproponować pakiety dostosowane do realiów pracowniczych i finansowych danej firmy – podkreśla Alina Smolarek, dyrektor personalna w enel-med.
Cały raport pt. „Rola pracodawcy w czasach nieustannych zmian – jak personalizować ofertę dla pracowników i wyjść naprzeciw ich potrzebom?” zrealizowany przez IR Center we współpracy z Centrum Medycznym Enel-Med dostępny jest na stronie:
https://ebook.enel.pl/badanie-pracownikow
Centrum Medyczne Enel-Med S.A. istnieje od 1993 roku. Jest największą firmą z branży medycznej z polskim kapitałem. Od 2011 roku jest spółką notowaną na giełdzie papierów wartościowych.
Sieć enel-med tworzą: 31 wielospecjalistycznych oddziałów własnych, 5 przychodni przyzakładowych, 21 klinik enel-med stomatologia, szpital Centrum w Warszawie, 3 kliniki ortopedii, rehabilitacji i medycyny sportowej enel-sport, klinika medycyny estetycznej ESTELL, ośrodek opiekuńczo-rehabilitacyjny Willa Łucja oraz 1600 placówek partnerskich.
W swojej ofercie sieć posiada usługi dla pacjentów indywidualnych, w formie pakietów medycznych lub jednorazowo płatnych oraz dla klientów korporacyjnych, w formie abonamentowej opieki medycznej.