Radzimy jak bezpiecznie wrócić do pracy w czasie epidemii

Autor: Medycyna Prywatna
23 listopada 2020

Zasady, które powinien wdrożyć pracodawca, aby ograniczyć ryzyko szerzenia się zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2 w miejscu pracy, były tematem webinarium, organizowanego przez Pracodawców RP i Grupę Lux Med, które odbyło się 22 maja 2020 roku.

W Polsce nie było szczytu epidemii i nie jest on oczekiwany, ale w dalszym ciągu ma miejsce „pełzająca” epidemia. Liczba zakażeń utrzymuje się na określonym poziomie, jest ona zależna od liczby wykonywanych testów, można także obserwować lokalne ogniska zakażeń.

Dlatego firmy, które w związku z „odmrażaniem” gospodarki wracają do pracy po zawieszeniu lub ograniczeniu działalności, muszą to zrobić z zachowaniem reżimu epidemiologicznego.

Przekazywane podczas spotkania ogólne wskazówki zostały opracowane przez Pracodawców RP dla wszystkich firm i zawarte są w podręczniku przygotowanym przez Grupę Lux Med.

Materiał w nim zawarty powstał w oparciu o najlepszą wiedzę, jaką dysponowali autorzy, bazujący na wskazówkach Głównego Inspektora Sanitarnego oraz opiniach ekspertów.

W podręczniku opisane zostały drogi szerzenia się wirusa SARS-CoV-2 i sposób, w jakich dochodzi do zakażenia (aerozol zawierający wirusa oraz droga kontaktowa – przez powierzchnię, na której znajduje się wirus), z czego wynikają zasady bezpiecznego postępowania w miejscu pracy.

Zasady ograniczające ryzyko zakażenia w miejscu pracy

Zachowanie dystansu fizycznego

Zasada ta jest bardzo ważna z uwagi na drogę kropelkową rozszerzenia zakażenia. Gdy odpowiedni dystans jest zachowany, ograniczany jest sposób rozprzestrzeniania się wirusa.

Podczas planowania powrotu do pracy i aranżacji przestrzeni wspólnej, trzeba brać pod uwagę zachowanie odległości 1,5- 2 metry pomiędzy poszczególnymi stanowiskami pracy.

Gdy zachowanie odległości jest niemożliwe, wtedy można wziąć pod uwagę zamontowanie zasłon między stanowiskami pracy (w przypadku pracy w przestrzeni typu open space).

Środki ochrony osobistej

Do środków tych należą: maseczki, przyłbice, kaski czy inne osłony. Informacje zawarte w podręczniku skupiają się na maseczkach, głównie wielorazowych, a także prostych maseczkach jednorazowych.

Ważne jest to, aby, gdy się wręcza pracownikom maseczki wielorazowe, poinformować ich o tym, jak należy postępować z maseczką (jak często i w jaki sposób prać, jak przechowywać itd.).

Osłony na twarz trzeba stosować, gdy pracownik korzysta z przestrzeni wspólnej (korytarz, toaleta, pokój socjalny itd.). Gdy na stanowisku pracy utrzymane są zalecane odległości (czyli 1,5-2 metry), wtedy nie trzeba używać maseczki czy przyłbicy.

Intensywne mycie i dezynfekcja rąk

Instrukcje dotyczące mycia i dezynfekcji rąk powinny być obowiązkowe we wszystkich przedsiębiorstwach, zgodnie z zasadami sanitarnymi.

Do dezynfekcji powinien być stosowany środek, który zawiera co najmniej 60 procent alkoholu. Dobrze jest sprawdzić rejestrację takiego produktu w rejestrze Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych

Ważna jest lokalizacja kącików do dezynfekcji rąk, które powinny znajdować się w łatwo dostępnych miejscach, tak aby nie trzeba było otwierać wielu drzwi, docierając do  nich, mogą być zlokalizowane na przykład przy wejściu do pokoju socjalnego czy do części wspólnych. Miejsce to powinno być dobrze oznakowane.

Schematy urządzenia takiego miejsca dostępne są na przykład na stronie GIS-u.

Czy należy stosować rękawiczki?

Jest to decyzja przedsiębiorcy, czy wybierze  rękawice czy dezynfekcję. Jednak ważny jest aspekt korzystania z rękawic. Jeżeli pracownicy noszą je przez cały dzień i dotykają różnych powierzchni, to wtedy rękawice stają się zagrożeniem, gdyż przenoszą wirusy.

Dopuszczana jest dezynfekcja rękawic, a zasady korzystanie z rękawic także trzeba dobrze opisać.

Rekomendujemy mycie i dezynfekcji rąk, a używanie rękawic – w określonych sytuacjach.

Dezynfekcja powierzchni

Wprowadzenie dezynfekcji powierzchni wymaga weryfikacji umów zawartych z firmami sprzątającymi, pod kątem ich treści. W umowach powinny się znaleźć zasady dezynfekcji powierzchni w pomieszczeniach.

Plan higieny trzeba opracować, uwzględniając obszary dotykowe, czyli miejsca, które są najczęściej dotykane, takie jak klawiatury, myszki, tablety, włączniki itp. Na te elementy trzeba zwrócić szczególną uwagę, trzeba je częściej myć i dezynfekować.

Niektóre elementy wyposażenia wymagają tylko mycia, inne tylko dezynfekcji, inne i tego i tego, każda firma indywidualnie określa takie miejsca.

Absolutnym minimum jest dezynfekcja takich miejsc raz dziennie.

Skład substancji do dezynfekcji powinien być zgodny z rekomendacjami WHO. Należy także wybrać odpowiedni preparat, w zależności od rodzaju powierzchni. Wybierając preparat, należy także zwracać uwagę na jego czas działania.

Niestandardowe metody dezynfekcji, takie jak na przykład ozonowanie lub zamgławianie, są stosowane, gdy w danym pomieszczeniu przebywała osoba zakażona wirusem.

W razie stwierdzenia zakażenia

W razie pojawienia się w firmie osób z objawami chorobowymi trzeba stworzyć pokoje izolacji, w których takie osoby można czasowo umieścić. Informacje na temat takich przypadków trzeba przekazywać do Sanepidu, który kieruje dalszym postępowaniem.

Pomiar temperatury

Jedno z pytań, zadanych przez uczestników webinaru, dotyczyło mierzenia temperatury pracownikom. Może się ono odbywać za zgodą pracownika. W podręczniku przyjęto temperaturę graniczną 37,5 stopnia C, jako tę, która powinna budzić niepokój. Jednak ocena stanu zdrowia pracownika bazuje nie tylko na aspekcie temperatury, ale także na dodatkowych objawach i kryteriach epidemiologicznych.

Klimatyzacja

Nie ma rekomendacji dotyczących częstszego czyszczenia klimatyzacji ani częstszych przeglądów tych urządzeń. Nie ma także negatywnych rekomendacji do używania klimatyzacji.

Stosowanie mat dezynfekcyjnych nie wpływa na zmniejszenie zagrożenia zakażeniem.

Prelegentami podczas webinarium byli:

Anna Rulkiewicz, Wiceprezydent Pracodawców RP, prezes Grupy Lux Med, prezes Pracodawców Medycyny Prywatnej (moderator)

dr n. o zdr. Monika Tomaszewska, dyrektor Departamentu Pielęgniarstwa i Położnictwa Lux Med

dr n. med. Krzysztof Kurek, członek zarządu ds. medycznych Grupy Lux Med

Inne artykuły

Pracodawcy Medycyny Prywatnej spotkali się z Dyrektor CeZ

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 15.01.2025

14 stycznia 2025 r. w siedzibie Centrum e-Zdrowia odbyło się spotkanie przedstawicieli Pracodawców Medycyny Prywatnej (PMP) z Dyrektor CeZ – Małgorzatą Olszewską.

Ze strony CeZ w spotkaniu udział wzięli także: Andrzej Sarnowski – Dyrektor Pionu Rozwoju SIM i Wdrożeń (ZDII), Radosław Michałek – p.o. Dyrektora Pionu Rozwoju Produktów e-Zdrowia (ZDI) oraz Mariusz Czyżak – Dyrektor Pionu do Spraw Ładu Organizacji.

Rozmawialiśmy między innymi na temat:
📌 strategii rozwoju e-Zdrowia i priorytetowych obszarów,
📌 informatyzacji systemu ochrony zdrowia i wymiany danych medycznych,
📌 centralnej e-rejestracji i EKOK,
📌 finansowania działań w ramach KPO,
📌 technologii AI i ich zastosowania w medycynie,
📌 programu „Profilaktyka 40 PLUS” i jego przyszłości,
📌 jednolitego słownika badań diagnostyki laboratoryjnej,
📌 cyfryzacji dokumentacji medycznej w ramach medycyny pracy i medycyny szkolnej,
📌 projektów i działań CeZ w innych obszarach.

Serdecznie dziękujemy za możliwość merytorycznej dyskusji i jednocześnie mamy nadzieję, że to spotkanie będzie doskonałym wstępem do dalszej, owocnej współpracy w zakresie wprowadzania innowacyjnych narzędzi w celu informatyzacji systemu ochrony zdrowia.

Przeczytaj teraz

Pracodawcy Medycyny Prywatnej składają najserdeczniejsze życzenia!

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 20.12.2024
Przeczytaj teraz

DO WYKORZYSTANIA: materiał edukacyjny „Wyzwania i zarządzanie ryzykiem związane z nowymi zagrożeniami dla zdrowia w pracy i w życiu codziennym”

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 20.12.2024

w imieniu Instytutu Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera w Łodzi (organizacji partnerskiej Pracodawców Medycyny Prywatnej) przekazujemy najnowszy materiał edukacyjny „Wyzwania i zarządzanie ryzykiem związane z nowymi zagrożeniami dla zdrowia w pracy i w życiu codziennym” przeznaczony dla pracodawców, menedżerów i kierowników odpowiedzialnych za działania na rzecz zdrowia pracowników.

Prezentowana broszura została opracowana pod redakcją dr hab. Anny Kozajdy w ramach Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021-2025, finansowanego przez Ministra Zdrowia.

Opracowanie przedstawia wybrane czynniki szkodliwe i zagrożenia dla zdrowia, które coraz częściej stanowią wyzwanie dla pracodawców i kadry zarządzającej ryzykiem zdrowotnym w zakładach pracy. Przedstawione w opracowaniu informacje są szczególnie istotne w odniesieniu do populacji starzejących się pracowników. Autorami rozdziałów są eksperci w dziedzinie zagrożeń chemicznych, biologicznych, radiacyjnych oraz z zakresu psychologii i promocji zdrowia w miejscu pracy. Dołożono wszelkich starań, aby każde zagadnienie było omówione wyczerpująco, a broszura stanowiła kompendium praktycznej wiedzy dla pracodawcy.

W rozdziałach opisano kolejno:

  • Substancje chemiczne zaburzające funkcjonowanie układu hormonalnego – komu najbardziej zagrażają i jak chronić zdrowie pracowników?
  • Wirusy – czy ekspozycja w miejscu pracy zawsze ma charakter zawodowy i jak zapobiegać ogniskom zakażeń wirusowych w zakładzie pracy?
  • Pole elektromagnetyczne – jak wpływa na organizm człowieka i jakie obowiązki ma pracodawca, jeśli pracownicy są narażeni na działanie tego pola?
  • Klimatyzowanie pomieszczeń – czy jest konieczne i jakie zasady wdrożyć, aby zapewnić zarówno wydajność pracy, jak i komfort oraz bezpieczeństwo zdrowotne pracowników podczas upałów?
  • Stres – jakie są fizjologiczne, psychologiczne i behawioralne skutki zdrowotne stresu i jak pracodawca może ograniczyć czynniki stresogenne związane z pracą?
  • Otyłość – jakie jest nowe spojrzenie na otyłość i w jaki sposób pracodawca może skutecznie wspomóc pracowników w staraniach o poprawę lub odzyskanie zdrowia?

Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera w Łodzi, w ramach Centrum Konsultacyjnego, oferuje również bezpłatne wsparcie wielodyscyplinarnego zespołu ekspertów, w tym m.in. służby medycyny pracy, zdrowia publicznego, promocji zdrowia w miejscu pracy, specjalistów ds. fizjologii pracy i ergonomii, bezpieczeństwa chemicznego i biologicznego oraz wsparcia zdrowia psychicznego – zapraszamy do konsultacji:

Projekt jest realizowany w ramach Celu Operacyjnego 5: Wyzwania Demograficzne, Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021-2025, finansowanego przez Ministra Zdrowia, Zadanie 10: pn.: „Edukacja w zakresie zarządzania zdrowiem starzejących się pracowników oraz opracowanie i upowszechnienie instrumentów promujących zdrowie i zachowania prozdrowotne w środowisku pracy”.

Przeczytaj teraz

Gyncentrum dołącza do Pracodawców Medycyny Prywatnej – Paweł Czerwiński w roli Członka Zarządu PMP

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 19.12.2024

Miło nam poinformować, że Gyncentrum Sp. z. o.o. dołączyło do Pracodawców Medycyny Prywatnej. Jednocześnie Paweł Czerwiński – Prezes Zarządu Gyncentrum – będzie pełnił funkcję Członka Zarządu PMP.

Klinika Gyncentrum jest jednym z wiodących ośrodków leczenia niepłodności i diagnostyki prenatalnej w Polsce. Od ponad 20 lat pomaga niepłodnym parom spełnić marzenie o potomstwie, zachowując przy tym najwyższą jakość usług. W ramach jednego ośrodka pacjenci mogą skorzystać z pełnej diagnostyki przyczyn niepłodności oraz poddać się leczeniu zaawansowanymi metodami. Zespół kliniki tworzą wybitni specjaliści z wielu dziedzin medycyny: ginekologii i położnictwa, endokrynologii, perinatologii, genetyki, urologii, andrologii, immunologii czy embriologii. Gyncentrum jest także cenionym ośrodkiem diagnostyki prenatalnej, wykonującym badania prywatne oraz na NFZ.


Grupę Gyncentrum tworzą nowoczesne centra i laboratoria medyczne, w tym Laboratorium Genetyczne Gyncentrum, będące jest jednym z najnowocześniej wyposażonych laboratoriów w Europie. To również wiodący ośrodek w zakresie diagnostyki genetycznych przyczyn niepłodności i poronień oraz preimplantacyjnej diagnostyki PGT w Polsce. Laboratorium wykonuje szeroki zakres badań genetycznych dla pacjentów zmagających się z niepłodnością i nawykowymi poronieniami, pacjentów będących nosicielami chorób genetycznych lub mających genetyczne predyspozycje do nowotworów oraz zmagających się z częstymi infekcjami intymnymi.


Klinika Leczenia Niepłodności Gyncentrum ma swoje oddziały w 8 miastach w Polsce: w Katowicach, Krakowie, Bielsku-Białej, Częstochowie, Lublinie, Warszawie, Poznaniu oraz we Wrocławiu.

Witamy na pokładzie i mamy nadzieję na owocną współpracę!

Przeczytaj teraz

„Kwestionariusz do oceny jakości programu promocji zdrowia”

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 19.12.2024

w imieniu Instytutu Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera w Łodzi (organizacji partnerskiej Pracodawców RP) przekazujemy najnowsze narzędzie przydatne w zakładach pracy osobom lub zespołom zarządzającym strategią/programem/projektem promocji zdrowia personelu.

„Kwestionariusz do oceny jakości programu promocji zdrowia”, opracowany przez dr. Krzysztofa Puchalskiego oraz dr Elizę Goszczyńską z Krajowego Centrum Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy Instytutu Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera, ma wspomóc menadżerów promocji zdrowia w samorefleksji dotyczącej jakości takich przedsięwzięć. Doświadczenia praktyków i analizy naukowe wskazują, że wysoka jak ość wdrożenia prozdrowotnego sprzyja osiąganiu oczekiwanych efektów. Zapraszamy do pobierania i bezpłatnego korzystania z „Kwestionariusza do ewaluacji jakości wdrożenia programu promocji zdrowia”.

Jakie korzyści może czerpać firma z przeprowadzenia analizy w oparciu o to narzędzie?

  • Kwestionariusz daje możliwość prześledzenia najważniejszych czynników istotnych z punktu widzenia wysokiej jakości programu promocji zdrowia.
  • Samorefleksja osób zarządzających wdrożeniem, podjęta w oparciu o narzędzie, pozwala im uświadomić sobie, w którym miejscu dbałości o wysoką jakość programu promocji zdrowia jest aktualnie firma oraz wskazuje obszary, które są jeszcze do zaopiekowania.
  • Prowadzenie cyklicznie takich analiz daje możliwość prześledzenia postępów w procesie budowy wysokiej jakości wdrożenia wellbeingowego.
  • Konstrukcja narzędzia jest bardzo prosta, co znacząco ułatwia i skraca proces analizy.

Narzędzie pomaga w ocenie jakości działań prozdrowotnych realizowanych w sześciu obszarach:

1. miejsce promocji zdrowia personelu w polityce firmy,
2. struktury organizacyjne dla promocji zdrowia,
3. planowanie procesu promocji zdrowia,
4. ustanawianie celów promocji zdrowia,
5. implementacja promocji zdrowia,
6. ewaluacja promocji zdrowia.

W kwestionariuszu przy każdym z tych obszarów zdefiniowano trzy kryteria, uznane za szczególnie istotne dla dobrej jakości działań promocyjnych. Z kolei każdemu kryterium przypisano trzy możliwe poziomy realizacji:

  • kryterium zostało już osiągnięte,
  • trwają dopiero prace w tym kierunku,
  • w ogóle nie rozpoczęto działań w tym zakresie.

Aby ułatwić korzystanie z kwestionariusza, dołączono do niego rekomendacje dotyczące sposobu opracowania, interpretacji i wykorzystania zgromadzonych danych, a także metodykę jego stosowania w zakładzie pracy. Proces ten może także zostać wsparty przez ekspertów Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi podczas bezpłatnych konsultacji udzielanych w ramach działalności Centrum Konsultacyjnego. Przeczytaj o zasadach udzielania naszych konsultacji oraz wypełnij formularz zgłoszenia do Centrum Konsultacyjnego klikając w przycisk poniżej:

„Kwestionariusz do oceny jakości programu promocji zdrowia” oraz inne wypracowane przez Instytut Medycyny Pracy narzędzia znajdują się w otwartym dostępie, tj. są przeznaczone do nieodpłatnego użytku niekomercyjnego.

Projekt jest realizowany w ramach Celu Operacyjnego 5: Wyzwania Demograficzne, Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021-2025, finansowanego przez Ministra Zdrowia, Zadanie 10: pn.: „Edukacja w zakresie zarządzania zdrowiem starzejących się pracowników oraz opracowanie i upowszechnienie instrumentów promujących zdrowie i zachowania prozdrowotne w środowisku pracy”.

Przeczytaj teraz

Pierwsze w Polsce wszczepienie zastawki Avalus Ultra™ odbyło się w Szpitalu Medicover

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 17.12.2024

W Szpitalu na warszawskim Wilanowie po raz pierwszy w Polsce wszczepiono pacjentowi zastawkę biologiczną o znacznie przedłużonej trwałości – Avalus Ultra

5 grudnia 2024 r., podczas zabiegu wymiany zastawki aortalnej w Klinice Kardiochirurgii Szpitala Medicover w Warszawie, zespół pod kierownictwem dra hab. n. med. Krzysztofa Wróbla, profesora Uczelni Łazarskiego, w składzie: dr n. med. Paweł Czub, lek. Beata Błaszczyk, Milena Wysocka, Agnieszka Piekarska, Agata Jagiełło-Mika, Renata Muszyńska, po raz pierwszy w Polsce, wszczepił 69-letniemu pacjentowi zastawkę wołową Avalus Ultra™.  

Operowany mężczyzna cierpiał z powodu niewydolności zastawki aortalnej. Innowacją w podjętym leczeniu było wszczepienie metodą małoinwazyjną zastawki biologicznej o znacznie przedłużonej trwałości.

– Jestem człowiekiem aktywnym. Mam więc nadzieję, że teraz będę mógł pokonywać większe dystanse podczas pieszych wędrówek. Liczę na to, że będzie dużo lepiej. Oczywiście czas pokaże – mówi pacjent – pan Wiesław pięć dni po operacji. – Jak wytłumaczył mi profesor Wróbel, jest to pierwsza tego typu zastawka wszczepiona w tej części Europy – dodaje.

– To był pacjent z wadą zastawki aortalnej w postaci ciężkiego zwężenia zastawki, dodatkowo z nadciśnieniem tętniczym, cukrzycą oraz pogorszeniem tolerancji wysiłku. Wszczepiliśmy mu biologiczną zastawkę wołową. Zastosowanie odpowiedniego zabezpieczenia tkanki przed zwapnieniem wspiera jej trwałość, a brak elementów metalowych zmniejsza ryzyko wystąpienia reakcji uczuleniowych, co przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa pacjentów – mówi dr hab. n. med. Krzysztof Wróbel, Kierownik Kliniki Kardiochirurgii Szpitala Medicover w Warszawie, profesor Uczelni Łazarskiego. – Operację wykonaliśmy techniką endoskopową z kamerą 3D z bocznego dostępu międzyżebrowego – kontynuuje.

dr hab. n. med. Krzysztof Wróbel, Kierownik Kliniki Kardiochirurgii Szpitala Medicover w Warszawie, profesor Uczelni Łazarskiego

Rocznie w Polsce wykonuje się ok. 2000 zabiegów chirurgicznych wszczepienia zastawki aortalnej z wykorzystaniem minimalnie inwazyjnej chirurgii. Wykonanie tej procedury metodą zastosowaną przez zespół dr hab. n. med. Krzysztofa Wróbla, prof. UŁa, pozwala na uniknięcie kolejnego zabiegu w krótkim czasie, co jest standardem przy zastosowaniu klasycznych metod operacyjnych.  

Przeczytaj teraz