Śląskie: prawie 250 mln euro na ochronę zdrowia na lata 2014-2020
Województwo śląskie zaplanowało ponad 246 mln euro na projekty w zakresie ochrony zdrowia finansowane ze środków unijnych. W ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Województwa Śląskiego 2014-2020 zaprogramowano oś priorytetową X Rewitalizacja i infrastruktura zdrowotna, w ramach której przewidziano działanie dotyczące wsparcia ochrony zdrowia w najbliższych latach.
W ramach tych projektów wsparcie uzyskają kompleksowe projekty mające na celu zwiększenie jakości specjalistycznych usług medycznych. Dofinansowane zostaną przedsięwzięcia, które dotyczą pięciu grup chorób o największym wpływie makro-ekonomicznym: choroby układu krążenia, układu kostno-stawowo-mięśniowego, układu oddechowego, nowotwory oraz choroby psychiczne.
Dodatkowo wspierane będą również projekty ukierunkowane na osoby starsze (geriatria). Realizowane inwestycje powinny polegać na zwiększeniu dostępności i jakości świadczenia usług zdrowotnych, wyposażenia i modernizacji placówek ochrony zdrowia, które przyczynią się do rozwiązania istotnych problemów zdrowotnych mieszkańców regionu.
Wybór projektów dotyczących wsparcia infrastruktury zdrowotnej będzie odbywał się w procedurze pozakonkursowej, w ramach tak zwanych projektów kluczowych. Realizacja przedsięwzięć w ramach tej ścieżki pozwoli na koncentrację wsparcia finansowego w ramach zidentyfikowanych obszarów deficytowych systemu ochrony zdrowia regionu. Beneficjentami programowanych interwencji będą mogły być wszystkie podmioty lecznicze działające w publicznym systemie ochrony zdrowia.
Urząd marszałkowski województwa śląskiego wstępnie zaproponował listę 10 projektów, które odpowiadałyby na potrzeby regionu w przedmiotowym zakresie. Przedsięwzięcia te są wskazane w drugiej wersji Mandatu Negocjacyjnego Województwa Śląskiego do Kontraktu Terytorialnego.
Mandat Negocjacyjny zawiera propozycje projektów, które są efektem konsultacji oraz prac analitycznych w oparciu o zapisy dokumentów strategicznych i decyzji kierunkowych MIR dot. wsparcia zdrowia ze środków RPO. W dalszej kolejności, przedstawione propozycje inwestycji zostaną poddane analizie pod kątem zgodności z opublikowanym w marcu 2014 roku rządowym dokumentem strategicznym dla rozwoju polityki zdrowotnej pod nazwą Policy Paper oraz przejdą konsultacje komisji rządowo-samorządowej ds. zdrowotności, jak również, tak jak wszystkie pozostałe inwestycje kluczowe, zostaną poddane badaniu wykonalności projektów. Tak więc rekomendacja w Mandacie Negocjacyjnym nie oznacza jeszcze ostatecznej decyzji o pozyskaniu dofinansowania na realizację inwestycji.
Zgodnie z projektem szczegółowego opisu osi priorytetowych RPO WSL 2014-2020, wersja 2.0, który zarząd województwa śląskiego przyjął 20 maja 2014 przewidywana alokacja na wsparcie infrastruktury ochrony zdrowia będzie wynosić 74 660 000 euro.
Dodatkowo sektor prywatny będzie mógł ubiegać się o wsparcie w ramach osi priorytetowej III Konkurencyjność MŚP Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. Wsparcie bezzwrotne (dotacje) będzie można uzyskać na działania związane z innowacjami w sektorze ochrony zdrowia. Natomiast projekty ukierunkowane na rozwój działalności będą mogły zostać dofinansowanie za pomocą instrumentów zwrotnych.
Na tego typu operacje przewidziano 171 386 000 euro.
Łącznie beneficjenci z sektora ochrony zdrowia będą mogli ubiegać się o 246 046 000 euro, co stanowi około 10 procent całkowitej alokacji EFRR w RPO WSL 2014-2020.
Środki Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 projektowane są na realizację działań z zakresu ochrony zdrowia dotyczących programów rehabilitacji leczniczej, ułatwiających powroty do pracy, programów profilaktycznych w kierunku wczesnego wykrywania nowotworów jelita grubego, piersi i szyjki macicy, projektów profilaktycznych dotyczących chorób będących istotnym problemem zdrowotnym regionu, rozwoju opieki zdrowotnej, zwiększenia jakości i dostępności usług zdrowotnych (w tym m.in. wsparcie kompleksowej opieki nad matką i dzieckiem, diagnostyka wad rozwojowych i leczenie chorób cywilizacyjnych u dzieci, rehabilitacja dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych).
Wskazane typy operacji przewidziano do realizacji w ramach Działania 8.4 Poprawa dostępu do profilaktyki, diagnostyki i rehabilitacji leczniczej ułatwiającej pozostanie w zatrudnieniu i powrót do pracy oraz Działania 9.2 Dostępne i efektywne usługi społeczne i zdrowotne.
Na realizację dwóch wymienionych działań, gdzie działania z zakresu ochrony zdrowia stanowią istotną część wsparcia, przewidziano łącznie 128 269 888,00 euro.
Ze wskazanego katalogu operacji do wdrażania w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych przewidziano realizację programów rehabilitacji leczniczej. Poza narzędziem ZIT przewiduje się realizację projektów w trybie pozakonkursowym. Wsparcie w tym trybie skoncentrowane ma być na działaniach dotyczących profilaktyki zdrowotnej.
Oprócz dwóch wymienionych trybów utrzymany będzie tryb konkursowy, w którym przewiduje się realizację programów rehabilitacji leczniczej oraz działania na rzecz opieki zdrowotnej, zwiększenia jakości i dostępności usług zdrowotnych.
O środki w ramach wszystkich wykazanych trybów starać będą się mogły wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych, przy spełnieniu kryteriów wskazanych w dokumentach regulujących nabór. Dla przykładu projekt wytycznych w zakresie działań finansowanych ze środków EFSw perspektywie 2014-2020 służących rozwojowi profilaktyki nowotworowej w kierunku wykrywania raka jelita grubego, szyjki macicy i raka piersi przewiduje, że środki EFS, w przypadku finansowania programu profilaktyki raka piersi i programu profilaktyki raka szyjki macicy, adresowane będą do podmiotów, które posiadają kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia w ramach programów populacyjnych, tj. Populacyjnego programu profilaktyki i wczesnego wykrywania raka szyjki macicy oraz Populacyjnego programu wczesnego wykrywania raka piersi. Natomiast w przypadku finansowania programu z zakresu profilaktyki raka jelita grubego, o środki z EFS będą mogły ubiegać się wszystkie podmioty, w tym również te, które posiadają umowę z Ministerstwem Zdrowia, w ramach Programu badań przesiewowych dla wczesnego wykrywania raka jelita grubego.
W ramach RPO WSL 2014-2020 przewiduje się także zastosowanie w szerokim zakresie zintegrowanych instrumentów terytorialnych, w tym instrumentu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) i Regionalnych Inwestycji Terytorialnych (RIT) w oparciu o następujący model wdrażania: 1 ZIT dla metropolii górnośląskiej wraz z jej obszarem funkcjonalnym, obejmującym cały Subregion Centralny województwa śląskiego, 3 RIT-y dla obszarów funkcjonalnych pozostałych subregionów, odpowiednio: północnego, południowego i zachodniego.
Wsparcie zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich w województwie śląskim skoncentrowane zostało na realizacji celów rozwojowych określonych w Strategii ZIT/RIT, obejmujących uzgodnione kierunki interwencji z gminami wchodzącymi w skład subregionów.W ramach środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego(EFRR) infrastruktura ochrony zdrowia nie została przewidziana do realizacji w ramach tych instrumentów terytorialnych.
Województwo śląskie zaplanowało ponad 246 mln euro na projekty w zakresie ochrony zdrowia finansowane ze środków unijnych. W ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Województwa Śląskiego 2014-2020 zaprogramowano oś priorytetową X Rewitalizacja i infrastruktura zdrowotna, w ramach której przewidziano działanie dotyczące wsparcia ochrony zdrowia w najbliższych latach.
W ramach tych projektów wsparcie uzyskają kompleksowe projekty mające na celu zwiększenie jakości specjalistycznych usług medycznych. Dofinansowane zostaną przedsięwzięcia, które dotyczą pięciu grup chorób o największym wpływie makro-ekonomicznym: choroby układu krążenia, układu kostno-stawowo-mięśniowego, układu oddechowego, nowotwory oraz choroby psychiczne.
Dodatkowo wspierane będą również projekty ukierunkowane na osoby starsze (geriatria). Realizowane inwestycje powinny polegać na zwiększeniu dostępności i jakości świadczenia usług zdrowotnych, wyposażenia i modernizacji placówek ochrony zdrowia, które przyczynią się do rozwiązania istotnych problemów zdrowotnych mieszkańców regionu.
Wybór projektów dotyczących wsparcia infrastruktury zdrowotnej będzie odbywał się w procedurze pozakonkursowej, w ramach tak zwanych projektów kluczowych. Realizacja przedsięwzięć w ramach tej ścieżki pozwoli na koncentrację wsparcia finansowego w ramach zidentyfikowanych obszarów deficytowych systemu ochrony zdrowia regionu. Beneficjentami programowanych interwencji będą mogły być wszystkie podmioty lecznicze działające w publicznym systemie ochrony zdrowia.
Urząd marszałkowski województwa śląskiego wstępnie zaproponował listę 10 projektów, które odpowiadałyby na potrzeby regionu w przedmiotowym zakresie. Przedsięwzięcia te są wskazane w drugiej wersji Mandatu Negocjacyjnego Województwa Śląskiego do Kontraktu Terytorialnego.
Mandat Negocjacyjny zawiera propozycje projektów, które są efektem konsultacji oraz prac analitycznych w oparciu o zapisy dokumentów strategicznych i decyzji kierunkowych MIR dot. wsparcia zdrowia ze środków RPO. W dalszej kolejności, przedstawione propozycje inwestycji zostaną poddane analizie pod kątem zgodności z opublikowanym w marcu 2014 roku rządowym dokumentem strategicznym dla rozwoju polityki zdrowotnej pod nazwą Policy Paper oraz przejdą konsultacje komisji rządowo-samorządowej ds. zdrowotności, jak również, tak jak wszystkie pozostałe inwestycje kluczowe, zostaną poddane badaniu wykonalności projektów. Tak więc rekomendacja w Mandacie Negocjacyjnym nie oznacza jeszcze ostatecznej decyzji o pozyskaniu dofinansowania na realizację inwestycji.
Zgodnie z projektem szczegółowego opisu osi priorytetowych RPO WSL 2014-2020, wersja 2.0, który zarząd województwa śląskiego przyjął 20 maja 2014 przewidywana alokacja na wsparcie infrastruktury ochrony zdrowia będzie wynosić 74 660 000 euro.
Dodatkowo sektor prywatny będzie mógł ubiegać się o wsparcie w ramach osi priorytetowej III Konkurencyjność MŚP Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. Wsparcie bezzwrotne (dotacje) będzie można uzyskać na działania związane z innowacjami w sektorze ochrony zdrowia. Natomiast projekty ukierunkowane na rozwój działalności będą mogły zostać dofinansowanie za pomocą instrumentów zwrotnych.
Na tego typu operacje przewidziano 171 386 000 euro.
Łącznie beneficjenci z sektora ochrony zdrowia będą mogli ubiegać się o 246 046 000 euro, co stanowi około 10 procent całkowitej alokacji EFRR w RPO WSL 2014-2020.
Środki Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 projektowane są na realizację działań z zakresu ochrony zdrowia dotyczących programów rehabilitacji leczniczej, ułatwiających powroty do pracy, programów profilaktycznych w kierunku wczesnego wykrywania nowotworów jelita grubego, piersi i szyjki macicy, projektów profilaktycznych dotyczących chorób będących istotnym problemem zdrowotnym regionu, rozwoju opieki zdrowotnej, zwiększenia jakości i dostępności usług zdrowotnych (w tym m.in. wsparcie kompleksowej opieki nad matką i dzieckiem, diagnostyka wad rozwojowych i leczenie chorób cywilizacyjnych u dzieci, rehabilitacja dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych).
Wskazane typy operacji przewidziano do realizacji w ramach Działania 8.4 Poprawa dostępu do profilaktyki, diagnostyki i rehabilitacji leczniczej ułatwiającej pozostanie w zatrudnieniu i powrót do pracy oraz Działania 9.2 Dostępne i efektywne usługi społeczne i zdrowotne.
Na realizację dwóch wymienionych działań, gdzie działania z zakresu ochrony zdrowia stanowią istotną część wsparcia, przewidziano łącznie 128 269 888,00 euro.
Ze wskazanego katalogu operacji do wdrażania w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych przewidziano realizację programów rehabilitacji leczniczej. Poza narzędziem ZIT przewiduje się realizację projektów w trybie pozakonkursowym. Wsparcie w tym trybie skoncentrowane ma być na działaniach dotyczących profilaktyki zdrowotnej.
Oprócz dwóch wymienionych trybów utrzymany będzie tryb konkursowy, w którym przewiduje się realizację programów rehabilitacji leczniczej oraz działania na rzecz opieki zdrowotnej, zwiększenia jakości i dostępności usług zdrowotnych.
O środki w ramach wszystkich wykazanych trybów starać będą się mogły wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych, przy spełnieniu kryteriów wskazanych w dokumentach regulujących nabór. Dla przykładu projekt wytycznych w zakresie działań finansowanych ze środków EFSw perspektywie 2014-2020 służących rozwojowi profilaktyki nowotworowej w kierunku wykrywania raka jelita grubego, szyjki macicy i raka piersi przewiduje, że środki EFS, w przypadku finansowania programu profilaktyki raka piersi i programu profilaktyki raka szyjki macicy, adresowane będą do podmiotów, które posiadają kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia w ramach programów populacyjnych, tj. Populacyjnego programu profilaktyki i wczesnego wykrywania raka szyjki macicy oraz Populacyjnego programu wczesnego wykrywania raka piersi. Natomiast w przypadku finansowania programu z zakresu profilaktyki raka jelita grubego, o środki z EFS będą mogły ubiegać się wszystkie podmioty, w tym również te, które posiadają umowę z Ministerstwem Zdrowia, w ramach Programu badań przesiewowych dla wczesnego wykrywania raka jelita grubego.
W ramach RPO WSL 2014-2020 przewiduje się także zastosowanie w szerokim zakresie zintegrowanych instrumentów terytorialnych, w tym instrumentu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) i Regionalnych Inwestycji Terytorialnych (RIT) w oparciu o następujący model wdrażania: 1 ZIT dla metropolii górnośląskiej wraz z jej obszarem funkcjonalnym, obejmującym cały Subregion Centralny województwa śląskiego, 3 RIT-y dla obszarów funkcjonalnych pozostałych subregionów, odpowiednio: północnego, południowego i zachodniego.
Wsparcie zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich w województwie śląskim skoncentrowane zostało na realizacji celów rozwojowych określonych w Strategii ZIT/RIT, obejmujących uzgodnione kierunki interwencji z gminami wchodzącymi w skład subregionów.W ramach środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego(EFRR) infrastruktura ochrony zdrowia nie została przewidziana do realizacji w ramach tych instrumentów terytorialnych.
Komentarze
Naszym celem jest praca nad osiągnięciem najwyższych standardów leczenia
Andrzej Podlipski, członek zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej
prezes zarządu Scanmed S.A.
Sektor prywatny stanowi istotną część naszego systemu ochrony zdrowia, świadcząc Polakom usługi zdrowotne, nie tylko w zakresie opieki ambulatoryjnej, ale również w ramach lecznictwa szpitalnego. Z perspektywy pacjenta kluczowe jest zapewnienie dostępności i wysokiej jakości świadczonych usług medycznych, bez względu na to, czy są one realizowane przez podmiot publiczny czy prywatny.
Ważne jest to także z perspektywy płatnika, dbałość o odpowiednią jakość leczenia przyczynia się bowiem do znaczącego zmniejszenia kosztów opieki zdrowotnej. Właściwa pomoc w wielu przypadkach umożliwia, czy też przyspiesza powrót do normalnego funkcjonowania lub do pracy zawodowej.
Kolejnym ważnym zagadnieniem, na który należy zwrócić uwagę, jest racjonalizacja modelu finansowania świadczeń przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Formułą finansowania świadczeń zdrowotnych, która powinna zostać w szczególności przeanalizowana, jest ryczałt dla sieci szpitali. Ryczałt zapewnia stabilny dopływ środków finansowych podmiotom, które udzielają świadczeń. Jednocześnie jednak w wielu zakresach terapeutycznych jego wysokość nie jest oparta na realnej produktywności szpitala i potrzebach zdrowotnych mieszkańców danego regionu.
Przedłużenie terminu na dostosowanie się do standardów anestezjologicznych
Jako krok w dobrym kierunku oceniamy premiowanie szpitali, które zrealizowały więcej świadczeń medycznych niż przewidziano to w kontrakcie z NFZ, także w ryczałcie. Pozawala to istotnie odbudowywać zdrowie publiczne po pandemii Covid-19. Potrzebna jest natomiast dalsza szczegółowa analiza dotycząca tego, jakie świadczenia powinny być finansowane w ryczałcie, a jakie należałoby z niego wyłączyć.
Przykładem może być wykonywane w trybie nagłym leczenie tętniaków mózgu, także z zastosowaniem embolizacji, która jest procedurą ratującą życie pacjentów, a wciąż jest finansowana w ramach ryczałtu. Z ryczałtu powinny zostać wyłączone świadczenia na oddziale intensywnej terapii, gdzie obserwujemy rosnące zapotrzebowanie dostępności tych łóżek w skali poszczególnych regionów, województw, jak i całego kraju. Dlatego kluczowa jest rewizja świadczeń szpitalnych pod kątem tego, które z nich powinny być finansowane w ramach sieciowego ryczałtu, a które powinny być z niego wyłączone w celu najbardziej efektywnego zaspokojenia rzeczywistych potrzeb zdrowotnych w danych regionach, niezależnie od formy własności podmiotu.
Rok 2023 jest rokiem wielu wyzwań dla sektora ochrony zdrowia, w szczególności biorąc pod uwagę rosnące koszty prowadzenia działalności medycznej, a także braki kadrowe i deficyt wykwalifikowanego personelu medycznego. Wspólne działanie na rzecz premiowania jakości bez różnicowania i podziału na podmioty publiczne i prywatne, dalsze usprawnianie oraz stabilizacja i przewidywalność modelu finansowania świadczeń przez płatnika publicznego, pomogłyby sprostać tym wyzwaniom.
Czytaj także komentarz Andrzeja Mądrali, prezesa zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej:
Rekomenduję stworzenie długookresowej strategii na rzecz systemu ochrony zdrowia
Rekomenduję stworzenie długookresowej strategii na rzecz systemu ochrony zdrowia
Andrzej Mądrala, prezes Pracodawców Medycyny Prywatnej
Ostatni rok był kolejnym testem wytrzymałości dla polskiego systemu ochrony zdrowia. Dług zdrowotny, panujący wciąż wirus SARS-CoV-2 oraz konflikt zbrojny w Ukrainie – te problemy testowały granice wydajności systemu, wymagając od podmiotów leczniczych dużej elastyczności, wprowadzania innowacyjnych rozwiązań oraz pogłębiania współpracy.
Wiele zmian wprowadzonych w reakcji na pojawienie się pandemii może i powinno na stałe zmienić organizację opieki zdrowotnej w Polsce. Doświadczenia i dobre praktyki sektora medycyny prywatnej, funkcjonujące przed kryzysem epidemicznym, a także rozwiązania wypracowane w czasie jego trwania, powinny zostać wykorzystane do usprawnienia całego systemu ochrony zdrowia.
Szczególne znaczenie ma tu dynamiczny rozwój telemedycyny, która w trakcie pandemii okazała się jednym z najlepszych sposobów zwiększenia wydajności systemu, zarządzania ryzykiem i zapewnienia opieki pacjentom, mimo olbrzymich braków kadrowych.
Warto podkreślić, że prywatne podmioty medyczne to istotny element całego systemu ochrony zdrowia, zwłaszcza w części ambulatoryjnej, w której stanowią ponad 90 procent całkowitej liczby świadczeniodawców. Przeznaczyły one ponad 2300 łóżek na leczenie pacjentów z Covid-19. Od początku angażowały się w przeprowadzanie testów na obecność koronawirusa, a później w realizację szczepień przeciw Covid-19. Od chwili wybuchu pandemii prywatne placówki, dzięki zmianom w organizacji pracy, zapewniały ciągłość świadczeń wszystkim pacjentom, gwarantując bezpieczeństwo zarówno im, jak i personelowi medycznemu.
Chcemy wzmacniać międzysektorową współpracę i system ochrony zdrowia
Sprawna reakcja sektora prywatnego w obliczu zagrożenia pandemicznego pokazuje, że warto z tych zasobów korzystać w całym systemie oraz podjąć dialog w celu dalszego rozwoju współpracy, mając na uwadze dobro polskich pacjentów.
Osobiście – jako prezes zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej – rekomenduję, aby wszyscy uczestnicy systemu ochrony zdrowia rozpoczęli współpracę przy tworzeniu długookresowej strategii, w której centrum będą znajdować się pacjent i jego potrzeby oraz zapewnienie wysokiej dostępności i jakości świadczeń medycznych. Konieczne jest także podjęcie szerokiej współpracy w zakresie kształcenia kadr, w tym nowych zawodów medycznych. Braki kadrowe są wyzwaniem systemowym, z którym muszą się zmierzyć wszyscy świadczeniodawcy – zarówno publiczni, jak i prywatni. Należy wypracować systemowy mechanizm oceny efektywności świadczeniodawców, który będzie zachęcał do podnoszenia jakości usług medycznych. Konieczne jest, aby cały system ochrony zdrowia skorzystał z wybranych, dobrych praktyk sektora prywatnego, którego siłą jest sprawność organizacyjna, umiejętność szacowania ryzyka, efektywność kosztowa oraz nowoczesne podejście angażujące pacjentów w dbanie o stan swojego zdrowia jako przejaw profilaktyki zachorowań.
Pandemia uwidoczniła, że duże korzyści dla pacjentów daje współpraca w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
Podsumowanie roku to jednocześnie okazja do wspólnego zastanowienia się nad największymi problemami, nad kierunkiem rozwoju systemu ochrony zdrowia, który zawsze powinien stawiać dobro pacjenta w centrum uwagi.
Miniony rok był dla nas intensywny i owocny
Zarówno pandemia, jak i aktualnie trwająca wojna w Ukrainie spowodowały włączenie w większym stopniu prywatnego sektora do polskiego systemu opieki zdrowotnej. Dobrze byłoby wykorzystać i utrwalić tę współpracę. Tak było w okresie pandemii, tak jest również obecnie, gdy stanęliśmy przed nowym wyzwaniem związanym z dużą liczbą docierających do nas uchodźców z Ukrainy.
System prywatny od lat stanowi doskonale uzupełnienie sektora publicznego i wspólne działania obu sektorów – publicznego i prywatnego – są obecnie wyjątkowo ważne.
Miniony rok był dla nas intensywny i owocny
Jakub Swadźba, prezes spółki Diagnostyka S.A.
2022 rok był dla Diagnostyki bardzo intensywnym, ale i owocnym czasem. To okres, w którym – mimo wciąż trwającej pandemii i działań podejmowanych w celu jej zwalczania – mogliśmy skoncentrować na rozwoju i wyznaczaniu nowych celów. Jasno wyznaczaliśmy kierunek, w którym Diagnostyka będzie zmierzać w kolejnych latach – w końcu to nie koronawirus dyktował warunki, a my sami.
Początek roku, mimo wielkich nadziei, nie napawał nas optymizmem, ale chyba mogę stwierdzić, że dotyczyło to całego społeczeństwa. Pierwsze miesiące 2022 roku to w dalszym ciągu walka z koronawirusem – lepiej przez nas poznanym, ale wciąż niebezpiecznym. Gdy wydawało się, że wiosna przyniesie wyczekany „powiew świeżego powietrza”, druzgocące wieści zaczęły napływać zza wschodniej granicy.
Bezprecedensowy atak Rosji na Ukrainę spowodował, że wszystkie bieżące sprawy odłożyliśmy na drugi plan, a priorytetem stało się podejmowanie działań pomocowych i opieka nad poszkodowanymi. We wszystkich punktach pobrań naszej sieci pacjenci z Ukrainy mogli skorzystać z bezpłatnych badań laboratoryjnych. Diagnostyka zaangażowała się też na innych polach – oprócz dedykowanych budżetów, zakupu sprzętu medycznego i pomocy materialnej, na ogromną pochwałę zasługują pracownicy naszej firmy, którzy koordynowali działania pomocowe w całej Polsce i organizowali zbiórki potrzebnych darów, tym samym po raz kolejny pokazując moc Diag Heroes.
Diagnostyka dla uchodźców z Ukrainy
Intensywny początek roku dał nam jednak wiele siły i motywacji do dalszego działania. Rozwój naszej działalności opiera się przede wszystkim na najwyższej jakości świadczonych usług laboratoryjnych. Aby ją zapewnić, stawiamy na najnowsze rozwiązania wiodących producentów sprzętu medycznego i zaawansowane technologie. Inwestujemy w obszary takie jak genetyka, telemedycyna, sztuczna inteligencja, dbając jednocześnie o zasady zrównoważonego rozwoju i poszukując nowych rozwiązań w zakresie odpowiedzialności społecznej.
W 2022 wydaliśmy nasz drugi Raport ESG – wyjątkowy, ponieważ w odróżnieniu od pierwszego objął już nie tylko samą spółkę, ale całą Grupę Diagnostyka – a także rozpoczynamy pracę nad trzecim. Zdajemy sobie sprawę z wyzwań stojących przed nami
w zakresie zrównoważonego rozwoju, jednak zaufanie, jakim obdarzają nas nasi pracownicy oraz pacjenci, jest powodem do dumy i silną motywacją do dalszego doskonalenia naszych usług.
Nowy Raport ESG spółki Diagnostyka
Z optymizmem myślimy o dalszym rozwoju i jesteśmy w pełni gotowi na wyzwania przyszłości. Kontynuujemy rozpoczęty w 2021 roku proces elektryfikacji floty kurierskiej i inwestujemy we własne stacje do ładowania samochodów elektrycznych. W 2022 roku otworzyliśmy też dwa nowoczesne laboratoria medyczne, w Warszawie oraz w Bielsku-Białej, przygotowujemy się do kolejnego otwarcia w Lublinie.
Laboratorium Diagnostyki z tytułem „Budowa Roku 2021”
Rozwijamy się odpowiedzialnie, z korzyścią dla naszych pracowników, pacjentów, partnerów biznesowych, inwestorów oraz społeczeństwa. Aby zagwarantować wszystkim najwyższy komfort współpracy i stały dostęp do potrzebnych informacji, w 2022 oddaliśmy do użytku nasz nowy serwis korporacyjny, prezentujący dotychczasowe osiągnięcia Diagnostyki oraz spółek naszej Grupy, na bieżąco aktualizowany w obszarze najważniejszych wydarzeń i podejmowanych aktywności.
W naszą działalność od zawsze wpisana jest również edukacja społeczeństwa. W 2022 roku podjęliśmy liczne działania, które miały na celu zwiększanie świadomości Polaków na temat profilaktyki zdrowotnej. Na wiosnę oraz na jesień, jak co roku, przygotowaliśmy ogólnopolskie kampanie profilaktyczne, w ramach których oferowaliśmy pacjentom specjalnie przygotowane na daną porę roku pakiety badań. Sezonowe kampanie profilaktyczne są na stałe wpisane do kalendarza działań naszej spółki – tegoroczne akcje to odpowiednio ich 17. oraz 18. odsłona.
Niezwykle ważna jest dla nas edukacja nie tylko pacjentów, ale również studentów i przyszłych pracowników branży medycznej. Laboratorium Centralne Diagnostyki w Warszawie realizowało zajęcia dla studentów Analityki Medycznej Wydziału Farmaceutycznego Uniwersytetu Warszawskiego, dzięki czemu przyszli diagności, pod okiem doświadczonych opiekunów z Diagnostyki, mieli okazję do rozwijania swoich umiejętności i pogłębiania zdobytej na uczelni wiedzy w największym i najnowocześniejszym laboratorium medycznym w Polsce.
Nasi pracownicy – branżowi eksperci – dzielą się wiedzą oraz doświadczeniem, które przyczynia się do doskonalenia zawodowego opiekunów medycznych (między innymi w zakresie flebotomii) w Polsce. Dr n. med. Tomasz Anyszek, pełnomocnik zarządu ds. medycyny laboratoryjnej w Diagnostyce, został powołany do zespołu ekspertów do spraw opracowania programu kursu kwalifikacyjnego dla opiekunów medycznych w ramach projektu “Rozwój kompetencji zawodowych i kwalifikacji opiekunów medycznych, odpowiadających na potrzeby epidemiologiczno-demograficzne kraju”.
Ekspert z Diagnostyki w zespole projektu REACT opiekun medyczny
Do zadań zespołu należy opracowanie programu kursu kwalifikacyjnego dla opiekunów medycznych, który między innymi przewidywał przeprowadzenie walidacji kwalifikacji i kompetencji uzyskanych w projekcie przez jego uczestników. Dla osób kształcących się na kierunku opiekun medyczny oferujemy możliwość odbycia praktyk zawodowych w placówkach Diagnostyki.
Na rok 2022 patrzę z zadowoleniem i jestem dumny z pracy całego zespołu Diagnostyki, z podejmowanych przez nas działań i z zakończonych oraz zmierzających ku końcowi inwestycji.
Nie ukrywam jednak, że na rok 2023 patrzę z jeszcze większą ciekawością. Czeka nas przede wszystkim 25-lecie spółki, które będzie idealną okazją do podsumowania dotychczasowej działalności i świętowania wspólnych sukcesów, ale też okazją do wyznaczenia nowych celów. Z niecierpliwością czekam na to, aby zacząć realizować kolejne plany i podzielić się z Państwem ich efektami.
Chcemy wzmacniać międzysektorową współpracę i system ochrony zdrowia
Mijający 2022 rok to czas szeregu wyzwań dla ochrony zdrowia w naszym kraju. Wyzwania te pozostają wspólne – zarówno dla publicznego, jak i prywatnego sektora.
Często sygnalizowanym przez opinię publiczną i nagłaśnianym przez media problemem jest niewątpliwie wzrost cen i, co za tym idzie, galopująca inflacja medyczna. To zjawisko potęguje dodatkowo coraz wyższy poziom kosztów stałych przy rosnącym zapotrzebowaniu na usługi zdrowotne.
Obserwujemy także rosnącą liczę świadczeń dostarczanych pacjentom podczas pojedynczej konsultacji medycznej. W 2022 roku mieliśmy do czynienia z częstszym niż w ubiegłym roku zlecaniem kompleksowych badań (których cena również wzrosła), znacznie większym zapotrzebowaniem na badania diagnostyczne, czy kierowaniem pacjentów na długoterminowe leczenie.
Inne przyczyny wzrostu cen, to konieczność inwestowania podmiotów leczniczych w innowacje i obszar telemedycyny, czy rosnące oczekiwania finansowe pracowników ochrony zdrowia. Chcąc odpowiedzieć na zwiększone zapotrzebowanie na usługi i jednocześnie zachować najwyższy standard leczenia pacjenta, w tym leczyć go przy użyciu nowoczesnych rozwiązań, przez wykwalifikowaną i liczniejszą kadrę, musimy liczyć się ze zwiększonymi nakładami na działalność, która przekłada się na wycenę świadczeń. Z tych powodów przewidujemy, że w 2023 roku czekają nas dalsze podwyżki w obszarze opieki zdrowotnej.
Drugim wyzwaniem, przed którym staliśmy i nadal stoimy, są niedobory kadry medycznej. W Polsce wskaźnik liczby lekarzy w przeliczeniu na liczbę mieszkańców należy do najniższych w Europie. Na tysiąc mieszkańców przypada w naszym kraju 3,3 lekarzy (dane z roku 2020), co jest jednym z najniższych wyników w tej części świata. Te niedobory wiążą się ściśle z ograniczoną dostępnością usług w sektorze zdrowia. Zwiększone zapotrzebowanie na usługi, które trudno zaspokoić, obserwują niemal wszystkie podmioty medyczne. Nowa jednostka chorobowa (jaką jest Covid-19), „popandemiczny” dług zdrowotny, ponadprzeciętnie długi sezon infekcyjny, wspomniane większe zapotrzebowanie na zaawansowane badania diagnostyczne, aż w końcu inflacja – to wszystko powoduje, że szeroko pojmowany system ochrony zdrowia w Polsce jest nadmiernie przeciążony.
Zdrowie Polaków jest jedno
Dodatkowo zapowiedzi projektu, by jeden lekarz był zatrudniony w jednym miejscu pracy, mogą pogłębić ten problem. W praktyce takie rozwiązanie, w którym lekarz deklarowałby pracę wyłącznie w jednym miejscu, w zamian za wyższe wynagrodzenie, jest bardzo ryzykowne dla funkcjonowania i wydajności całego systemu ochrony zdrowia. Budzi to także wątpliwości z perspektywy lepszego i szerszego dostępu pacjentów do opieki zdrowotnej. Aby skutecznie odpowiedzieć na zwiększone zapotrzebowanie na wizyty lekarskie i zaawansowaną diagnostykę, zachowując przy tym wysoki standard leczenia i efektywność systemu, powinniśmy w szczególny sposób zadbać o wystarczający dobór kadry medycznej. Musimy zapewnić kadrze medycznej komfort pracy i możliwość realizowania kariery zawodowej w wielu miejscach. Dlatego kluczowa jest chociażby optymalizacja ścieżki edukacyjnej kadr medycznych i jako partner prywatny jesteśmy gotowi wesprzeć sektor publiczny naszym doświadczeniem.
W rok 2023 wchodzimy z wnioskiem, że nie należy ustawać w dążeniach do umocnienia publiczno-prywatnej współpracy w ochronie zdrowia. W obliczu wspólnych dla obu sektorów wyzwań powinniśmy mówić jednym głosem, a w interesie każdego pacjenta jest wykorzystywanie naszego wzajemnego potencjału i synergiczne zaspokajanie zdrowotnych potrzeb.
Dlatego tak ważne jest wdrażanie rozwiązań i promowanie idei, które budują międzysektorową współpracę i wzmacniają system ochrony zdrowia. Z drugiej strony należy sprzeciwiać się koncepcjom, które wprowadzałyby nienaturalny podział między nami, umacniały nierówności i stereotypy, a w konsekwencji szkodziły pacjentom. I w wyrażaniu takiej zdecydowanej postawy też musimy być solidarni.
Artur Białkowski, wiceprezes Pracodawców Medycyny Prywatnej, Dyrektor Zarządzający ds. Usług Biznesowych w Medicover w Polsce
Zdrowie Polaków jest jedno
Dr Rafał Krajewski, wiceprezes zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej
Tytułowe zdanie wydaje się oczywistością, ocierającą się o banał. Ale w świetle narzucanej przez polską klasę polityczną narracji oraz – co gorsza – praktyki, takim banałem już nie jest. Rządzący z coraz większym animuszem narzucają perspektywę przeciwstawiania, stawiania w opozycji tzw. medycyny publicznej i medycyny prywatnej.
Znajduje to wyraz nie tylko w wypowiedziach prominentnych polityków ale przede wszystkim w uchwalanych aktach normatywnych. Weźmy choćby ustawę z dnia 27 października 2022 roku o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku – wsparcie otrzymają podmioty lecznicze tylko w tym zakresie, który dotyczy świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych.
W przeciwieństwie do powyższej perspektywy, zbudowanej na opozycji publicznej ochrony zdrowia i „prywaciarzy” uważam, iż częścią misją Pracodawców Medycyny Prywatnej jest zaproponowanie oraz nawet wymuszenie na klasie politycznej podejścia opartego na rzeczywistej, a nie tylko deklaratywnej perspektywie pacjenta, jego potrzeb i oczekiwań. Na konstatacji tego banalnego faktu, że zdrowie Polaków jest jedno i nie dzieli się na publiczne i prywatne.
Dla pacjenta bowiem jest rzeczą wtórną, czy uzyska świadczenie opieki zdrowotnej w placówce z logo NFZ czy bez niego; czy będą to świadczenia, za które płaci ze swej kieszeni pośrednio – odprowadzając część swoich dochodów w postaci składki zdrowotnej – czy opłaci bezpośrednio ze swej kieszeni w kasie przychodni. Pacjent zwraca się do lekarza w związku ze swoimi potrzebami zdrowotnymi i tylko część (choć jest to większa część) tych potrzeb jest zaspokajana w ramach systemu świadczeń finansowanych ze środków publicznych. Mamy bowiem i takie rodzaje świadczeń zdrowotnych, w których znaczna ilość lub nawet większość jest realizowana na zasadach komercyjnych, takie jak przykład stomatologia i protetyka (dorosły pacjent u stomatologa, potrzebujący mostka lub protezy jak widać wsparcia państwa już nie wymaga).
Prywatny rynek nieodzownym elementem systemu ochrony zdrowia
Jesteśmy przeciwni dyskryminowaniu i dyskredytowaniu prywatnego sektora ochrony zdrowia, bo w istocie dyskryminuje się pacjentów, którzy nie mogąc (z różnych zresztą powodów) uzyskać świadczeń w ramach sytemu publicznego zwracają się po kwalifikowaną pomoc świadczoną na zasadach komercyjnych. Nie wspomnę już o tym trywialnym fakcie, że przytłaczająca większość podmiotów leczniczych w ogóle są to podmioty prywatne (w tym także z grupy tych, które mają umowy z NFZ).
W obecnej dobie – i wydaje się, że nie jest to horyzont tylko kilku najbliższych miesięcy – szereg obszarów naszego życia będzie wymagało wsparcia ze strony państwa. To wsparcie nie może być jednakowoż wybiórcze, selektywne i dyskryminujące.
Szanowna Klaso Polityczna – jeśli w sposób rzeczywisty a nie tylko deklaratywny chcesz wspierać pacjenta to wspieraj wszelkie działania i wszelkie formy działalności, które są związane z zaspokojeniem jego potrzeb zdrowotnych a nie tylko te, które objęte są umowami z NFZ.