Statut i uchwały
Statut
Ogólnopolskiego Związku Pracodawców
Prywatnej Służby Zdrowia
Rozdział I
Przepisy Ogólne
§1
- Niniejszym tworzy się związek pracodawców pod nazwą: Ogólnopolski Związek Pracodawców Prywatnej Służby Zdrowia zwany w dalszej części Statutu Związkiem.
- Związek działa na podstawie Ustawy z dnia 23 maja 1991 o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz.235, z późniejszymi zmianami) oraz niniejszego Statutu.
§2
- Terenem działania związku jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
- Siedzibą Związku jest miasto Warszawa.
- Związek może:
- współtworzyć federacje i konfederacje,
- przystępować do innych organizacji o podobnym charakterze-tak krajowych jak i międzynarodowych.
§3
- Związek jest dobrowolną organizacją zrzeszającą osoby prawne i fizyczne tworzące Niepubliczne Zakłady Opieki Zdrowotnej objęte art.2 ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U . z dnia 14 października 1991 r. z późniejszymi zmianami), będące w rozumieniu prawa polskiego pracodawcami.
- Związek jest organizacją samorządną i niezależną w swojej działalności statutowej od organów administracji tak rządowej jak i samorządowej oraz od innych organizacji.
- Związek posiada osobowość prawną.
- Związek używa pieczęci z napisem: Ogólnopolski Związek Pracodawców Prywatnej Służby Zdrowia.
- Związek może ustalić własne godło.
§4
Podstawowymi celami i zadaniami związku są: ochrona praw i reprezentowanie interesów pracodawców zakładów opieki zdrowotnej mających swoja siedzibę na obszarze o którym mowa w § 2 ust. 1 Statutu.
§5
Cele i Zadania Związku są realizowane przez:
- prezentowanie opinii w sprawach związanych z ochrona zdrowia,
- prowadzenie studiów i badań nad sytuacją pracodawców, popularyzacją wiedzy prawnej, organizacyjnej i ekonomicznej,
- występowanie w imieniu członków związku do organów administracji rządowej i samorządowej wszystkich szczebli,
- delegowanie swoich przedstawicieli do organów doradczych władz samorządowej ,rządowej i ustawodawczej,
- organizowanie zespołów doradczych oraz zatrudnienie pracowników i ekspertów do wykonywania zadań statutowych,
- współpraca z innymi z innymi organizacjami pozarządowymi o celach zbieżnych z celami Związku,
- występowanie do organów posiadających inicjatywę legislacyjną i wnioskami legislacyjnymi ,opiniowanie założeń i projektów aktów prawnych w zakresie ochrony zdrowia i pomocy społecznej tak ogólnopolskich jak i lokalnych, prawa pracy i działalności gospodarczej,
- prowadzenie doradztwa na rzecz członków Związku,
- organizowanie i wspieranie kształcenia pracodawców,
- wspieranie członków związku w negocjacjach z jednostkami dysponującymi środkami publicznymi przeznaczonymi na ochronę, profilaktykę i promocje zdrowia,
- reprezentowanie członków związków wobec organów Kas Chorych i Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych, Administracji Rządowej i Samorządowej.
§6
- Dla realizacji celów statutowych związek może:
- prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:
- pozaszkolne formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane - PKD 80.42.Z, - uczestniczyć jako akcjonariusz (udziałowiec) w spółkach, spółdzielniach, innych podmiotach prowadzących działalność gospodarczą.
- prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:
- Dochody uzyskane z działalności o której mowa w ust. 1 mogą być przeznaczone wyłącznie na realizacje zadań statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału miedzy członków Związku.
Rozdział II
CZŁONKOSTWO
§7
- Członkiem Związku mogą być osoby prawne lub fizyczne tworzące Niepubliczne Zakłady Opieki Zdrowotnej obite art.2 ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej(Dz. U. z dnia 14 października 1991 r. z późniejszymi zmianami), będące w rozumieniu prawa polskiego pracodawcami i mający siedzibę na obszarze o którym mowa w &2 ust. 1.
- Członkostwo w Związku jest dobrowolne i nie może ograniczać działalności gospodarczej członków Związku.
- Członka Związku reprezentuje w przypadku gdy Członkiem Związku jest pracodawca będący osoba prawną- organ upoważniony do składania oświadczeń woli w imieniu takiego pracodawcy. Członka Związku może zeprezentować pełnomocnik powołany przez pracodawcę, a gdy pracodawca jest osoba prawną -przez organ upoważniony do składania oświadczeń woli w jego imieniu, legitymujący się pisemnym pełnomocnictwem.
§8
- O przyjęcie w poczet członków decyduje Zarząd Związku na pisemny wniosek zainteresowanego.
- W razie odmowy przyjęcia, zainteresowanemu przysługuje prawo odwołania się do Zgromadzenia Ogólnego Związku.
- Przepis ust. 1 nie ma zastosowania w stosunku do członków - założycieli, którzy członkostwo nabywają z chwila wpisania Związku do rejestru.
§9
Członkom Związku przysługują następujące prawa:
- czynne i bierne prawo wyborcze do wszystkich organów Związku,
- uczestnictwa w pracach Związku i jego organów,
- prawo korzystania ze wsparcia Związku we wszystkich sprawach należących do jego kompetencji,
- prawo korzystania z wszelkich informacji o pracy Związku,
- prawo zgłaszania wniosków dotyczących działalności Związku.
§10
Członkowie Związku są obowiązani do:
- aktywnego udziału w pracach Związku,
- przestrzegania Statutu Związku,
- terminowego uiszczenia składek,
- wspieranie związku z wykorzystaniem zadań statutowych.
§11
Członkostwo w Związku ustaje w razie:
- wystąpienia ze Związku,
- rozwiązania Związku,
- wykluczenia ze związku przez Zarząd na skutek:
- prowadzenia przez członka działalności na szkodę Związku,
- rażącego naruszenia postanowień Statutu lub uchwał organów Związku,
- uchylania się od płacenia składek członkowskich przez minimum 3 miesiące,
- utraty przez członka Związku statusu pracodawcy w rozumieniu ustawy, o której mowa w § 1 ust. 2 niniejszego Statutu.
§12
Z chwilą ustania członkostwa, wygasają prawa i obowiązki członka Związku, za wyjątkiem obowiązku do opłacenia zaległej składki.
§13
Oświadczenie o wystąpieniu ze związku składa się na ręce Prezesa Zarządu Związku najpóźniej na trzy miesiące przed dniem ustania członkostwa, który przypada na ostatni dzień trzeciego miesiąca następującego po miesiącu w którym złożono oświadczenie.
§14
- Wykluczenie ze związku następuje na mocy uchwały Zarządu Związku podjętej bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu.
- Od uchwały o której mowa w ust.1 przysługuje odwołanie do Zgromadzenia Ogólnego.
- W związku z ustaniem członkostwa nie przysługują żadne roszczenia do majątku Związku.
Rozdział III
ORGANY ZWIĄZKU
§15
Organami Związku są:
- Zgromadzenie Ogólne,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna,
- Rada Programowa.
§16
Uchwał organów związku podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, za wyjątkiem sytuacji, w których Statut stanowi inaczej.
Głosowanie tajne zarządza się:
- w sprawach powołania i odwołania członków organów Związku pochodzących z wyboru,
- każdorazowo na wniosek co najmniej 1/5 uprawnionych do głosowania
§17
ZGROMADZENIE OGÓLNE
- Zgromadzenie Ogólne jest najwyższym organem Związku.
- W Zgromadzeniu Ogólnym członkowie mogą brać udział poprzez umocowanych przedstawicieli . Pełnomocnictwo musi być udzielone w formie pisemnej i złożone w oryginale na ręce Prezesa Zarządu Związku najpóźniej w chwili rozpoczęcia obrad Zgromadzenia Ogólnego.
- Każdemu członkowi przysługuje jeden głos za każde zdeklarowane 10 zł miesięcznych składek członkowskich.
- Zgromadzenie Ogólne wyraża swoją wolę w formie uchwał.
- Zgromadzenie Ogólne odbywa się co najmniej raz na 12 miesięcy.
- Zgromadzenie Ogólne zwoływane jest przez Zarząd w drodze pisemnego powiadomienia Członków listem poleconym na co najmniej 14 dni przed datą Zgromadzenia:
- na pisemny wniosek co najmniej 1/5 połowy członków związku,
- z inicjatywy komisji rewizyjnej,
- z inicjatywy własnej.
§18
Do kompetencji Zgromadzenia Ogólnego należy:
- ustalenie programu działania Związku,
- wprowadzenie zmian do Statutu Związku,
- wybór i odwoływanie Prezesa Rządu, członków Zarządu oraz członków komisji Rewizyjnej,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- przyjmowanie budżetu Związku,
- podejmowanie decyzji w sprawie przystąpienia lub wystąpienia Związku z innych organizacji pracodawców,
- ustalenie wpisowego ,wysokości składki członkowskiej i sposobu ich uiszczania,
- wyrażanie zgody na nabycie i zbycie nieruchomości,
- uchwalanie regulaminów funkcjonowania i wyboru do organów Związku,
- podejmowanie decyzji w innych sprawach, w których Statut przewiduje właściwości Zgromadzenia Ogólnego.
§19
ZARZĄD
- Zarząd jest organem wykonawczym Związku
- Zarząd działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez Zgromadzenie Ogólne
§20
- Kadencja Zarządu trwa 5 lat i kończy się z dniem odbycia Zgromadzenia Ogólnego zatwierdzającego sprawozdania z wykonania budżetu za ostatni rok urzędowania Zarządu
- W zależności od decyzji Zgromadzenia Ogólnego w skład Zarządu wchodzi od 4 do 6 osób w tym:
- Prezes,
- dwóch wiceprezesów.
- Osoby wchodzące w skład Zarządu mogą być w każdej chwili odwołane w drodze uchwały Zgromadzenia Ogólnego podjętej w głosowaniu tajnym zwykła większością głosów w obecności, co najmniej połowy ogólnej liczby Członków Związku.
- Mandat członka Zarządu, powołanego w miejsce członka Zarządu odwołanego , zgodnie z ust. 5 niniejszego paragrafu, wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Zarządu powołanych na daną kadencje.
§21
- Wygaśniecie mandatu członka Zarządu następuje:
- w przypadku rezygnacji z wykonywania mandatu
- w przypadku odwołania ze składu Zarządu przez Zgromadzenie Ogólne
- W przypadkach, o których mowa w ust. 1 Zgromadzenie Ogólne na najbliższym posiedzeniu dokonuje uzupełniającego wyboru członka Zarządu
§22
Do kompetencji Zarządu należy:
- prowadzenie bieżącej działalności Związku,
- reprezentowanie Związku w kontaktach z innymi podmiotami,
- wykonywanie uchwał Zgromadzenia Ogólnego,
- przygotowanie projektów i planów działania Związku,
- przygotowanie projektu budżetu i jego wykonanie,
- wyznaczenie członków Związku do reprezentowanie jego interesów w działaniach o działaniach o których mowa w § 5 pkt.1 i 2,
- składanie Zgromadzeniu Ogólnemu sprawozdań z działalności Związku,
- podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia i skreślenia członków Związku,
- podejmowanie uchwał w sprawie prowadzenia przez Związek działalności o której mowa w § 6 ust. 1 nin. Statutu,
- podejmowanie uchwał w innych sprawach w których Statut nie przewiduje właściwości innych organów Związku,
- wybór przewodniczącego i członków Rady Programowej.
§23
Członek Zarządu nie może być jednocześnie członkiem Komisji Rewizyjnej.
§24
Do składania oświadczeń woli w imieniu Związku i zaciągania zobowiązań majątkowych wymagane jest współuczestnictwo dwóch członków Zarządu , Związku ,z których co najmniej jeden jest prezesem lub wiceprezesem Zarządu.
§25
- Obsługę Związku i jego organów wykonuje Biuro Związku działające przy Zarządzie.
- Organizację i zadania Biura Związku określa regulamin uchwalany przez Zarząd.
§26
KOMISJA REWIZYJNA
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Związku.
- Komisja Rewizyjna składa się z co najmniej 3 członków. Liczbę członków komisji określa Zgromadzenie Ogólne.
- Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa 5 lat, kończy się z dniem odbycia Zgromadzenia Ogólnego zatwierdzającego sprawozdanie Zarządu z wykonania budżetu Związku za ostatni rok jej urzędowania.
- Na pierwszym posiedzeniu , nie później niż w ciągu 14 dni od daty wyboru Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają z pośród siebie Przewodniczącego i Sekretarza.
- Osoby wchodzące w skład Komisji Rewizyjnej mogą być w każdej chwili odwołane w drodze uchwały Zgromadzenia Ogólnego podjętej w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby Członków Związku.
- Mandat członka Komisji Rewizyjnej powołanego w miejsce członka Komisji Rewizyjnej odwołanego , zgodnie z ust. 5 niniejszego paragrafu, wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Komisji Rewizyjnej powołanych na daną kadencję.
- Wygaśnięcie mandatu członka Komisji Rewizyjnej następuje:
- w przypadku z rezygnacji z mandatu członka Komisji Rewizyjnej,
- w przypadku odwołania ze składu Komisji Rewizyjnej przez Zgromadzenie Ogólne.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 7 Zgromadzenie Ogólne na najbliższym posiedzeniu dokonuje uzupełniającego składu członków Komisji Rewizyjnej.
§27
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy wykonywanie stałej kontroli nad działalnością Związku. W szczególności Komisja Rewizyjna co najmniej raz do bada całokształt działalności Związku z uwzględnieniem działalności finansowej.
- Do szczególnych uprawnień Komisji Rewizyjnej ponadto należy:
- występowanie do Zgromadzenia Ogólnego z wnioskami wynikającymi z kontroli,
- zwracanie się do Zarządu z żądaniem składania wyjaśnień w sprawach dotyczących działalności Związku,
- składanie zaleceń co do działalności Związku.
§28
Tryb funkcjonowania Komisji Rewizyjnej określa regulamin uchwalony przez Zgromadzenie Ogólne.
§29
RADA PROGRAMOWA
- Rada Programowa jest organem doradczym Związku.
- Przewodniczącego i członków Rady Programowej powołuje i odwołuje Zarząd Związku zwykłą większością głosów.
- Członkiem Rady Programowej może być każda osoba fizyczna pragnąca działać na rzecz Związku.
- Do zadań Rady Programowej należy:
- opiniowanie planów działalności Związku,
- inicjowane i przedstawienie Zarządowi projektów podejmowania działań w zakresie ochrony praw i reprezentacji interesów Członków Związku wobec związków zawodowych pracowników, organów władzy i administracji państwowej oraz organów samorządu terytorialnego,
- opiniowanie budżetu związku na dany rok i przedstawienie swoich wniosków Zarządowi,
- wspieranie pozostałych statutowych działań Związku.
- Kadencja Rady Programowej trwa zgodnie z kadencją Zarządu przez który została wybrana.
Rozdział IV
MAJĄTEK ZWIĄZKU
§30
- Majątek Związku stanowią nieruchomości, ruchomości, środki finansowe oraz inne prawa majątkowe.
- Dochody Związku stanowią w szczególności:
- wpisowe,
- wpisy ze składek członkowskich,
- darowizny, spadki, zapisy,
- dochody z majątku Związku,
- dochody z działalności gospodarczej prowadzonej przez Związek,
- Związek może tworzyć fundusze na realizację określonych celów.
Rozdział V
ROZWIĄZANIE ZWIĄZKU
§31
- Związek ulega rozwiązaniu w przypadku podjęcia przez Zgromadzenie Ogólne uchwały o rozwiązanie podjętej większością ¾ głosów przy obecności co najmniej ¾ uprawnionych.
- Uchwała o rozwiązaniu Związku określa przeznaczenie majątku pozostawionego po Związku oraz sposób przeprowadzenia likwidacji.
Rozdział VI
POSTANOWIENIA PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
§32
Wszelkie zmiany i uzupełnienia niniejszego Statutu nastąpić mogą w drodze uchwały Zgromadzenia Ogólnego podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy Członków Związku.
§33
Statut wchodzi w życie z dniem rejestracji Związku.
§34
W sprawach nieunormowanych niniejszym Statutem znajdują zastosowanie postępowania ustawy o organizacjach pracodawców i inne właściwe przepisy.
Statut
Ogólnopolskiego Związku Pracodawców
Prywatnej Służby Zdrowia
Rozdział I
Przepisy Ogólne
§1
- Niniejszym tworzy się związek pracodawców pod nazwą: Ogólnopolski Związek Pracodawców Prywatnej Służby Zdrowia zwany w dalszej części Statutu Związkiem.
- Związek działa na podstawie Ustawy z dnia 23 maja 1991 o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz.235, z późniejszymi zmianami) oraz niniejszego Statutu.
§2
- Terenem działania związku jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
- Siedzibą Związku jest miasto Warszawa.
- Związek może:
- współtworzyć federacje i konfederacje,
- przystępować do innych organizacji o podobnym charakterze-tak krajowych jak i międzynarodowych.
§3
- Związek jest dobrowolną organizacją zrzeszającą osoby prawne i fizyczne tworzące Niepubliczne Zakłady Opieki Zdrowotnej objęte art.2 ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U . z dnia 14 października 1991 r. z późniejszymi zmianami), będące w rozumieniu prawa polskiego pracodawcami.
- Związek jest organizacją samorządną i niezależną w swojej działalności statutowej od organów administracji tak rządowej jak i samorządowej oraz od innych organizacji.
- Związek posiada osobowość prawną.
- Związek używa pieczęci z napisem: Ogólnopolski Związek Pracodawców Prywatnej Służby Zdrowia.
- Związek może ustalić własne godło.
§4
Podstawowymi celami i zadaniami związku są: ochrona praw i reprezentowanie interesów pracodawców zakładów opieki zdrowotnej mających swoja siedzibę na obszarze o którym mowa w § 2 ust. 1 Statutu.
§5
Cele i Zadania Związku są realizowane przez:
- prezentowanie opinii w sprawach związanych z ochrona zdrowia,
- prowadzenie studiów i badań nad sytuacją pracodawców, popularyzacją wiedzy prawnej, organizacyjnej i ekonomicznej,
- występowanie w imieniu członków związku do organów administracji rządowej i samorządowej wszystkich szczebli,
- delegowanie swoich przedstawicieli do organów doradczych władz samorządowej ,rządowej i ustawodawczej,
- organizowanie zespołów doradczych oraz zatrudnienie pracowników i ekspertów do wykonywania zadań statutowych,
- współpraca z innymi z innymi organizacjami pozarządowymi o celach zbieżnych z celami Związku,
- występowanie do organów posiadających inicjatywę legislacyjną i wnioskami legislacyjnymi ,opiniowanie założeń i projektów aktów prawnych w zakresie ochrony zdrowia i pomocy społecznej tak ogólnopolskich jak i lokalnych, prawa pracy i działalności gospodarczej,
- prowadzenie doradztwa na rzecz członków Związku,
- organizowanie i wspieranie kształcenia pracodawców,
- wspieranie członków związku w negocjacjach z jednostkami dysponującymi środkami publicznymi przeznaczonymi na ochronę, profilaktykę i promocje zdrowia,
- reprezentowanie członków związków wobec organów Kas Chorych i Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych, Administracji Rządowej i Samorządowej.
§6
- Dla realizacji celów statutowych związek może:
- prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:
– pozaszkolne formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane – PKD 80.42.Z, - uczestniczyć jako akcjonariusz (udziałowiec) w spółkach, spółdzielniach, innych podmiotach prowadzących działalność gospodarczą.
- prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:
- Dochody uzyskane z działalności o której mowa w ust. 1 mogą być przeznaczone wyłącznie na realizacje zadań statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału miedzy członków Związku.
Rozdział II
CZŁONKOSTWO
§7
- Członkiem Związku mogą być osoby prawne lub fizyczne tworzące Niepubliczne Zakłady Opieki Zdrowotnej obite art.2 ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej(Dz. U. z dnia 14 października 1991 r. z późniejszymi zmianami), będące w rozumieniu prawa polskiego pracodawcami i mający siedzibę na obszarze o którym mowa w &2 ust. 1.
- Członkostwo w Związku jest dobrowolne i nie może ograniczać działalności gospodarczej członków Związku.
- Członka Związku reprezentuje w przypadku gdy Członkiem Związku jest pracodawca będący osoba prawną- organ upoważniony do składania oświadczeń woli w imieniu takiego pracodawcy. Członka Związku może zeprezentować pełnomocnik powołany przez pracodawcę, a gdy pracodawca jest osoba prawną -przez organ upoważniony do składania oświadczeń woli w jego imieniu, legitymujący się pisemnym pełnomocnictwem.
§8
- O przyjęcie w poczet członków decyduje Zarząd Związku na pisemny wniosek zainteresowanego.
- W razie odmowy przyjęcia, zainteresowanemu przysługuje prawo odwołania się do Zgromadzenia Ogólnego Związku.
- Przepis ust. 1 nie ma zastosowania w stosunku do członków – założycieli, którzy członkostwo nabywają z chwila wpisania Związku do rejestru.
§9
Członkom Związku przysługują następujące prawa:
- czynne i bierne prawo wyborcze do wszystkich organów Związku,
- uczestnictwa w pracach Związku i jego organów,
- prawo korzystania ze wsparcia Związku we wszystkich sprawach należących do jego kompetencji,
- prawo korzystania z wszelkich informacji o pracy Związku,
- prawo zgłaszania wniosków dotyczących działalności Związku.
§10
Członkowie Związku są obowiązani do:
- aktywnego udziału w pracach Związku,
- przestrzegania Statutu Związku,
- terminowego uiszczenia składek,
- wspieranie związku z wykorzystaniem zadań statutowych.
§11
Członkostwo w Związku ustaje w razie:
- wystąpienia ze Związku,
- rozwiązania Związku,
- wykluczenia ze związku przez Zarząd na skutek:
- prowadzenia przez członka działalności na szkodę Związku,
- rażącego naruszenia postanowień Statutu lub uchwał organów Związku,
- uchylania się od płacenia składek członkowskich przez minimum 3 miesiące,
- utraty przez członka Związku statusu pracodawcy w rozumieniu ustawy, o której mowa w § 1 ust. 2 niniejszego Statutu.
§12
Z chwilą ustania członkostwa, wygasają prawa i obowiązki członka Związku, za wyjątkiem obowiązku do opłacenia zaległej składki.
§13
Oświadczenie o wystąpieniu ze związku składa się na ręce Prezesa Zarządu Związku najpóźniej na trzy miesiące przed dniem ustania członkostwa, który przypada na ostatni dzień trzeciego miesiąca następującego po miesiącu w którym złożono oświadczenie.
§14
- Wykluczenie ze związku następuje na mocy uchwały Zarządu Związku podjętej bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu.
- Od uchwały o której mowa w ust.1 przysługuje odwołanie do Zgromadzenia Ogólnego.
- W związku z ustaniem członkostwa nie przysługują żadne roszczenia do majątku Związku.
Rozdział III
ORGANY ZWIĄZKU
§15
Organami Związku są:
- Zgromadzenie Ogólne,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna,
- Rada Programowa.
§16
Uchwał organów związku podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, za wyjątkiem sytuacji, w których Statut stanowi inaczej.
Głosowanie tajne zarządza się:
- w sprawach powołania i odwołania członków organów Związku pochodzących z wyboru,
- każdorazowo na wniosek co najmniej 1/5 uprawnionych do głosowania
§17
ZGROMADZENIE OGÓLNE
- Zgromadzenie Ogólne jest najwyższym organem Związku.
- W Zgromadzeniu Ogólnym członkowie mogą brać udział poprzez umocowanych przedstawicieli . Pełnomocnictwo musi być udzielone w formie pisemnej i złożone w oryginale na ręce Prezesa Zarządu Związku najpóźniej w chwili rozpoczęcia obrad Zgromadzenia Ogólnego.
- Każdemu członkowi przysługuje jeden głos za każde zdeklarowane 10 zł miesięcznych składek członkowskich.
- Zgromadzenie Ogólne wyraża swoją wolę w formie uchwał.
- Zgromadzenie Ogólne odbywa się co najmniej raz na 12 miesięcy.
- Zgromadzenie Ogólne zwoływane jest przez Zarząd w drodze pisemnego powiadomienia Członków listem poleconym na co najmniej 14 dni przed datą Zgromadzenia:
- na pisemny wniosek co najmniej 1/5 połowy członków związku,
- z inicjatywy komisji rewizyjnej,
- z inicjatywy własnej.
§18
Do kompetencji Zgromadzenia Ogólnego należy:
- ustalenie programu działania Związku,
- wprowadzenie zmian do Statutu Związku,
- wybór i odwoływanie Prezesa Rządu, członków Zarządu oraz członków komisji Rewizyjnej,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- przyjmowanie budżetu Związku,
- podejmowanie decyzji w sprawie przystąpienia lub wystąpienia Związku z innych organizacji pracodawców,
- ustalenie wpisowego ,wysokości składki członkowskiej i sposobu ich uiszczania,
- wyrażanie zgody na nabycie i zbycie nieruchomości,
- uchwalanie regulaminów funkcjonowania i wyboru do organów Związku,
- podejmowanie decyzji w innych sprawach, w których Statut przewiduje właściwości Zgromadzenia Ogólnego.
§19
ZARZĄD
- Zarząd jest organem wykonawczym Związku
- Zarząd działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez Zgromadzenie Ogólne
§20
- Kadencja Zarządu trwa 5 lat i kończy się z dniem odbycia Zgromadzenia Ogólnego zatwierdzającego sprawozdania z wykonania budżetu za ostatni rok urzędowania Zarządu
- W zależności od decyzji Zgromadzenia Ogólnego w skład Zarządu wchodzi od 4 do 6 osób w tym:
- Prezes,
- dwóch wiceprezesów.
Członków Zarządu wybiera spośród swojego grona Zgromadzenie Ogólne zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym.
- Osoby wchodzące w skład Zarządu mogą być w każdej chwili odwołane w drodze uchwały Zgromadzenia Ogólnego podjętej w głosowaniu tajnym zwykła większością głosów w obecności, co najmniej połowy ogólnej liczby Członków Związku.
- Mandat członka Zarządu, powołanego w miejsce członka Zarządu odwołanego , zgodnie z ust. 5 niniejszego paragrafu, wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Zarządu powołanych na daną kadencje.
§21
- Wygaśniecie mandatu członka Zarządu następuje:
- w przypadku rezygnacji z wykonywania mandatu
- w przypadku odwołania ze składu Zarządu przez Zgromadzenie Ogólne
- W przypadkach, o których mowa w ust. 1 Zgromadzenie Ogólne na najbliższym posiedzeniu dokonuje uzupełniającego wyboru członka Zarządu
§22
Do kompetencji Zarządu należy:
- prowadzenie bieżącej działalności Związku,
- reprezentowanie Związku w kontaktach z innymi podmiotami,
- wykonywanie uchwał Zgromadzenia Ogólnego,
- przygotowanie projektów i planów działania Związku,
- przygotowanie projektu budżetu i jego wykonanie,
- wyznaczenie członków Związku do reprezentowanie jego interesów w działaniach o działaniach o których mowa w § 5 pkt.1 i 2,
- składanie Zgromadzeniu Ogólnemu sprawozdań z działalności Związku,
- podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia i skreślenia członków Związku,
- podejmowanie uchwał w sprawie prowadzenia przez Związek działalności o której mowa w § 6 ust. 1 nin. Statutu,
- podejmowanie uchwał w innych sprawach w których Statut nie przewiduje właściwości innych organów Związku,
- wybór przewodniczącego i członków Rady Programowej.
§23
Członek Zarządu nie może być jednocześnie członkiem Komisji Rewizyjnej.
§24
Do składania oświadczeń woli w imieniu Związku i zaciągania zobowiązań majątkowych wymagane jest współuczestnictwo dwóch członków Zarządu , Związku ,z których co najmniej jeden jest prezesem lub wiceprezesem Zarządu.
§25
- Obsługę Związku i jego organów wykonuje Biuro Związku działające przy Zarządzie.
- Organizację i zadania Biura Związku określa regulamin uchwalany przez Zarząd.
§26
KOMISJA REWIZYJNA
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Związku.
- Komisja Rewizyjna składa się z co najmniej 3 członków. Liczbę członków komisji określa Zgromadzenie Ogólne.
- Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa 5 lat, kończy się z dniem odbycia Zgromadzenia Ogólnego zatwierdzającego sprawozdanie Zarządu z wykonania budżetu Związku za ostatni rok jej urzędowania.
- Na pierwszym posiedzeniu , nie później niż w ciągu 14 dni od daty wyboru Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają z pośród siebie Przewodniczącego i Sekretarza.
- Osoby wchodzące w skład Komisji Rewizyjnej mogą być w każdej chwili odwołane w drodze uchwały Zgromadzenia Ogólnego podjętej w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby Członków Związku.
- Mandat członka Komisji Rewizyjnej powołanego w miejsce członka Komisji Rewizyjnej odwołanego , zgodnie z ust. 5 niniejszego paragrafu, wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Komisji Rewizyjnej powołanych na daną kadencję.
- Wygaśnięcie mandatu członka Komisji Rewizyjnej następuje:
- w przypadku z rezygnacji z mandatu członka Komisji Rewizyjnej,
- w przypadku odwołania ze składu Komisji Rewizyjnej przez Zgromadzenie Ogólne.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 7 Zgromadzenie Ogólne na najbliższym posiedzeniu dokonuje uzupełniającego składu członków Komisji Rewizyjnej.
§27
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy wykonywanie stałej kontroli nad działalnością Związku. W szczególności Komisja Rewizyjna co najmniej raz do bada całokształt działalności Związku z uwzględnieniem działalności finansowej.
- Do szczególnych uprawnień Komisji Rewizyjnej ponadto należy:
- występowanie do Zgromadzenia Ogólnego z wnioskami wynikającymi z kontroli,
- zwracanie się do Zarządu z żądaniem składania wyjaśnień w sprawach dotyczących działalności Związku,
- składanie zaleceń co do działalności Związku.
§28
Tryb funkcjonowania Komisji Rewizyjnej określa regulamin uchwalony przez Zgromadzenie Ogólne.
§29
RADA PROGRAMOWA
- Rada Programowa jest organem doradczym Związku.
- Przewodniczącego i członków Rady Programowej powołuje i odwołuje Zarząd Związku zwykłą większością głosów.
- Członkiem Rady Programowej może być każda osoba fizyczna pragnąca działać na rzecz Związku.
- Do zadań Rady Programowej należy:
- opiniowanie planów działalności Związku,
- inicjowane i przedstawienie Zarządowi projektów podejmowania działań w zakresie ochrony praw i reprezentacji interesów Członków Związku wobec związków zawodowych pracowników, organów władzy i administracji państwowej oraz organów samorządu terytorialnego,
- opiniowanie budżetu związku na dany rok i przedstawienie swoich wniosków Zarządowi,
- wspieranie pozostałych statutowych działań Związku.
- Kadencja Rady Programowej trwa zgodnie z kadencją Zarządu przez który została wybrana.
Rozdział IV
MAJĄTEK ZWIĄZKU
§30
- Majątek Związku stanowią nieruchomości, ruchomości, środki finansowe oraz inne prawa majątkowe.
- Dochody Związku stanowią w szczególności:
- wpisowe,
- wpisy ze składek członkowskich,
- darowizny, spadki, zapisy,
- dochody z majątku Związku,
- dochody z działalności gospodarczej prowadzonej przez Związek,
- Związek może tworzyć fundusze na realizację określonych celów.
Rozdział V
ROZWIĄZANIE ZWIĄZKU
§31
- Związek ulega rozwiązaniu w przypadku podjęcia przez Zgromadzenie Ogólne uchwały o rozwiązanie podjętej większością ¾ głosów przy obecności co najmniej ¾ uprawnionych.
- Uchwała o rozwiązaniu Związku określa przeznaczenie majątku pozostawionego po Związku oraz sposób przeprowadzenia likwidacji.
Rozdział VI
POSTANOWIENIA PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
§32
Wszelkie zmiany i uzupełnienia niniejszego Statutu nastąpić mogą w drodze uchwały Zgromadzenia Ogólnego podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy Członków Związku.
§33
Statut wchodzi w życie z dniem rejestracji Związku.
§34
W sprawach nieunormowanych niniejszym Statutem znajdują zastosowanie postępowania ustawy o organizacjach pracodawców i inne właściwe przepisy.
Komentarze
Działamy na rzecz środowiska diagnostów laboratoryjnych
Barbara Kopeć, przewodnicząca Forum Medycyny Laboratoryjnej Pracodawców Medycyny Prywatnej
W roku 2021 firmy tworzące Forum Medycyny Laboratoryjnej Pracodawców Medycyny Prywatnej realizowały szereg projektów, dotyczących zagadnień istotnych dla środowiska. Dotyczyły one między innymi uprawnień opiekunów medycznych, finansowania świadczeń a także opiniowania rozwiązań legislacyjnych.
Szkolenia dla opiekunów medycznych
W czerwcu 2021 roku została wprowadzona przez Ministerstwo Edukacji i Nauki nowa podstawa nauczania opiekunów medycznych w szkołach policealnych zawierająca między innymi nauczanie pobierania krwi i innych materiałów do badań laboratoryjnych
Eksperci firm zrzeszonych w forum Medycyny Laboratoryjnej uczestniczyli także (już po raz trzeci) w Konferencji Opiekunów Medycznych, podczas których wygłosili wykłady.
Wsparcie inicjatywy rządowej
Z inicjatywy Forum oraz stowarzyszenia MedTech (zrzeszającego dostawców materiałów i odczynników do badań laboratoryjnych), w celu wspierania działań informacyjnych dotyczących programu Profilaktyka 40Plus powstał portal profilaktyka40plus.com. Stanowi on wsparcie dla rządowej inicjatywy. Eksperci z firm zrzeszonych w Forum zasilili portal treścią. Prowadzony jest tam między innymi szczegółowy wykaz punktów pobrań wykonujących badania w ramach Programu, uzupełniony o godziny pracy.
Interwencje dotyczące testów
Forum interweniowało w resorcie zdrowia w sprawie testów antygenowych finansowanych przez NFZ. W rezultacie tej interwencji uzyskano taką możliwość (początkowo Ministerstwo Zdrowia wytypowało do wykonywania takich testów tylko apteki).
Interwencje dotyczyła także drastycznej obniżki ceny testów RT-PCR wykonywanych w kierunku SARS-Cov-2. Temat był także poruszany podczas obrad Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia. Ceny utrzymano ale uwzględniono wniosek o wprowadzenie i wycenę tego badania w trybie CITO.
Prace nad ujednoliceniem słownika
Forum współpracowało także z profesorem B. Solnicą, który powołał zespół do prac nad ujednoliceniem słownika badań laboratoryjnych w Polsce w oparciu o międzynarodową klasyfikację LOINC. W każdej firmie został wytypowany ekspert medyczny do przetłumaczenia fragmentu słownika badań na język polski. Tak przetłumaczony słownik został zgłoszony do LOINC, trwają obecnie dalsze związane z tym prace.
Opiniowanie aktów prawnych
Firmy zrzeszone w Forum zaopiniowało (negatywnie) projekt rozporządzenia ministra zdrowia, zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zdarzenia medycznego przetwarzanego w systemie informacji oraz sposobu i terminów przekazywania tych danych do Systemu Informacji Medycznej. Propozycje rozwiązań informatycznych i sprawozdawczości wobec laboratoriów medycznych były niebezpieczne, pracochłonne i w konsekwencji bardzo kosztowne. Dzięki interwencji projekt rozporządzenia został wycofany.
Nie udało się natomiast uzyskać wprowadzenia w życie projektu rozporządzenia ministra zdrowia zmieniającego zasady pracy i kadry w pracowniach transfuzjologii immunologicznej (serologii). Rozporządzenie, nad którego treścią i zrozumieniem konieczności proponowanych zmian firmy zrzeszone Forum pracowały kilka lat, zatrzymało się na etapie konsultacji. Według resortu zdrowia prace legislacyjne zostały wstrzymane z uwagi na sprzeciw Centrów Krwiodawstwa
Życzymy diagnostom nowej ustawy o medycynie laboratoryjnej
dr n. med. Tomasz Anyszek, pełnomocnik zarządu Diagnostyka S.A. ds. medycyny laboratoryjnej
27 maja obchodzimy Dzień Diagnosty Laboratoryjnego. Składając z tej okazji życzenia przedstawicielom tej grupy zawodowej życzymy im, aby niebawem pojawiła się dedykowana dla nich ustawa o medycynie laboratoryjnej, która zastąpi przestarzałą i w części już nieaktualną ustawę o diagnostyce laboratoryjnej z 2001 roku.
Życzmy także diagnostom laboratoryjnym i nam samym (gdyż każdy z nas jest potencjalnym pacjentem), aby w Polsce wykonywano więcej badań laboratoryjnych, co znacząco poprawi jakość procesu diagnozowania i poprawi skuteczność leczenia wielu chorób.
Szacuje się że około 80 procent obiektywnych i wyrażonych numerycznie danych o stanie zdrowia pacjentów generowanych jest przez laboratoria medyczne. W związku z tym coraz częściej dla opisania tak kluczowej dziedziny medycyny używa się terminu „medycyna laboratoryjna” odsyłając do lamusa dotychczas stosowany termin „diagnostyka laboratoryjna”.
Rozwój nowych metod badawczych
Dynamiczny rozwój medycyny laboratoryjnej, który doprowadził do możliwości zlecania ponad 5000 różnych badań laboratoryjnych, jest związany z postępami technologicznymi i dostępnością nowych metod badawczych. Ostatnie lata należą na pewno do genetyki, gdyż dzięki dostępności nowych metod możliwe jest opisanie całego genomu pacjenta i ocena zarówno obecnych problemów pacjenta, jak i wnioskowanie o ryzyku zdrowotnym na przyszłość.
Próbki materiałów do badań do laboratorium Alab przylecą dronem
Przykładem dynamicznego rozwoju medycyny laboratoryjnej w odpowiedzi na nowe potrzeby diagnostyczne było uruchomienie w okresie pandemii Covid-19 kilkudziesięciu różnych badań (uprzednio nieistniejących), począwszy od badań RT-PCR, przez wymazowe testy antygenowe, aż do badania przeciwciał anty-Sars-CoV-2.
Prawidłowe funkcjonowanie współczesnego laboratorium medycznego jest oparte na wykorzystaniu specjalistycznych analizatorów i technologii, ale nie byłoby ono możliwe bez codziennej ciężkiej pracy fachowego personelu medycznego.
Diagnosta – specjalista o szerokiej wiedzy
W Polsce wprowadzono unikalne rozwiązanie, definiując zawód diagnosty laboratoryjnego. Diagnosta laboratoryjny to specjalista łączący wiedzę medyczną o wykonywanych badaniach laboratoryjnych z wiedzą technologiczną o używanych narzędziach i technologiach.
Automatyzacja to przyszłość diagnostyki medycznej
Diagności laboratoryjni zdobywają wykształcenie na uczelniach medycznych na kierunku analityka medyczna (zwanym coraz częściej kierunkiem medycyna laboratoryjna). Kluczowe zadania diagnostów w laboratoriach to zapewnienie jakości i poprawnego przebiegu badań oraz wiarygodności uzyskiwanych wyników. Formalnym potwierdzeniem tego, że badanie zostało wykonane poprawnie, a wynik jest wiarygodny, jest autoryzacja diagnosty laboratoryjnego na wydawanym sprawozdaniu lub wyniku badania.
17,5 tysiąca diagnostów
W Polsce obecnie aktywnie pracuje ponad 17,5 tysiąca diagnostów laboratoryjnych wspomaganych w laboratorium przez personel techniczny, a w całym procesie wykonania badania przez inne zawody medyczne na przykład pielęgniarki pobierające materiał do badań.
Liczba laboratoriów medycznych w Polsce jest zmienna, a laboratoria są różne – mniejsze i większe, publiczne i niepubliczne, przyszpitalne i funkcjonujące jako samodzielne podmioty lecznicze, wykonujące badania podstawowe i wysokospecjalistyczne.
Obecnie działa w Polsce około 2000 laboratoriów medycznych, ale dane z przygotowanego w 2017 roku raportu NIK wskazują, że w Polsce wykonujemy 2-3 razy mniej badań laboratoryjnych w przeliczeniu na pacjenta niż w krajach Europy zachodniej.
Niestety mało kto ma pełną wiedzę o złożoności pracy we współczesnym laboratorium medycznym i unikalnych kompetencjach tajemniczego zawodu diagnosty laboratoryjnego. Większość pacjentów nie wie, jak kluczową rolę pełnią we współczesnej medycynie laboratoria medyczne i diagności laboratoryjni.
Ważna rola diagnostów w profilaktyce
Wiele osób odbiera laboratorium jako czarną skrzynkę, do której z jednej strony wpada pobrany od pacjenta materiał, a z drugiej wypada gotowy wynik badania. Niektórzy wspominają o tajemniczych „laborantach” pracujących w laboratorium. Na marginesie warto dodać, że ta forma językowa jest przestarzała i dziś niepoprawnie stosowana w zamiennym określaniu osób wykonujących zawód diagnosty laboratoryjnego. W związku z tym ważna jest edukacja i poszerzanie świadomości społecznej zarówno w zakresie uświadamiania roli pełnionej przez tę grupę zawodową, jak i budowania świadomości profilaktyki zdrowia zarówno u pacjentów, jak i u lekarzy.
Doceniajmy tę grupę zawodową przypisując jej odpowiednią wagę, bowiem praca jaką wykonuje jest niezwykle odpowiedzialna. Za wiarygodnością badań stoi wiedza diagnosty, a wyniki badań stanowią fundament dla trafnej diagnozy lekarskiej. Pamiętajmy, że szybka i prawidłowa diagnoza jest kluczem do walki z chorobą i wpływa na tempo dochodzenia do zdrowia, a tym samym na jakość i długość naszego życia.
Synevo przejęło Dialab, dostawcę usług diagnostycznych we Wrocławiu
Zapewnione podczas pandemii bezpieczeństwo zwiększyło zaufanie do naszych placówek
dr n.med. Iwona Cabaj-Wiater, zastępca dyrektora operacyjnego ds. medycznych Orpea Polska
Pandemia, zwłaszcza na początku, wzbudziła pewne obawy przed korzystaniem z usług placówek opiekuńczych. Jednak z czasem to, jak poradziliśmy sobie z zaistniałą sytuacją i jak zadbaliśmy i cały czas dbamy o naszych podopiecznych, spowodowało, że zaufanie do nas wzrosło.
Pandemia wzbudziła pewne obawy, szczególnie gdy media donosiły o zamykaniu niektórych placówek czy licznych zachorowaniach w miejscach kompletnie nieprzygotowanych, działających bez procedur, wręcz „na dziko”.
Poza tym, rodzinom podopiecznych trudno było się pogodzić ze wstrzymaniem czy ograniczeniem odwiedzin, dlatego tak ważne były wprowadzane przez nas bezpieczne formy spotkań.
Dla nas najważniejszy jest fakt, że nasze zespoły stanęły na wysokości zadania. Rodziny, których bliskimi opiekowaliśmy się podczas pandemii, darzą nas teraz dużo większym zaufaniem. Prawie 95 procent uczestników badania jakości usług, które odbyło się w 2021 roku poleciłoby nasz dom opieki oraz zgadza się ze sformułowaniem: „Ufam, że Dom opieki zadba o mnie / moją bliską osobę”.
Chcąc zapewnić bezpieczeństwo wszystkim naszym mieszkańcom i pracownikom, od początku pandemii cały czas z uwagą śledzimy wytyczne Ministerstwa Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego w zakresie epidemiologii. Opracowaliśmy szereg procedur wewnętrznych, regulujących pracę w tym szczególnym czasie. Już na samym początku powołaliśmy sztab kryzysowy w biurze zarządu, który codziennie monitorował bieżącą sytuację. Ograniczyliśmy liczbę wejść i wyjść do naszych domów opieki i klinik rehabilitacyjnych.
Środki ochrony osobistej i procedury
Wyposażyliśmy personel w środki ochrony indywidualnej oraz przeprowadziliśmy wiele szkoleń z zasad ich używania. Wprowadziliśmy codzienne pomiary temperatury ciała personelu oraz rejestr wejść i wyjść dla pracowników i podwykonawców zewnętrznych. Utworzyliśmy i uzupełnialiśmy zapasy magazynu centralnego oraz magazynów lokalnych z dedykowanymi środkami prewencji Covid-19 (określenie minimalnych stanów magazynowych, wyposażenie w środki na wypadek wystąpienia ogniska tj. kombinezony, przyłbice, zapas rękawic, środki do dezynfekcji).
Wszelkie dostarczane paczki i przesyłki podlegały kwarantannie. Wydzieliliśmy strefy o ograniczonym dostępie dla nowo przyjmowanych mieszkańców, jak i osób powracających ze szpitala celem identyfikacji osób z potencjalnymi objawami infekcji w pierwszych dniach pobytu. Jedną z metod ograniczenia wprowadzenia wirusa Sars-CoV2 do naszych placówek było również wykonywanie badań w kierunku Covid-19 u nowo przyjmowanych pacjentów i mieszkańców powracających ze szpitala lub przyjmowanych z innych palcówek opieki długoterminowej.
Przeorganizowanie zasad życia zbiorowego
Przeorganizowaliśmy zasady życia zbiorowego przez ograniczenie liczby osób uczestniczących w terapii zajęciowej czy rehabilitacji. Wszystkie spotkania odbywały się z zachowaniem zasad DDM (dystans-dezynfekcja-maseczka). Otoczyliśmy opieką psychologiczną wszystkie osoby potrzebujące wsparcia. Nieustannie uwrażliwialiśmy pracowników na konieczność stosowania środków ochrony indywidualnej oraz mycia i dezynfekcji rąk, w tym przed i po kontakcie z podopiecznym, zanieczyszczonymi powierzchniami lub sprzętem.
Personel codziennie monitorował stan zdrowia mieszkańców szczególne w zakresie występowania objawów infekcji dróg oddechowych lub przewodu pokarmowego.
Nieustannie pozostawaliśmy także w kontakcie z powiatowymi stacjami sanitarno-epidemiologicznymi przekazując informacje o sytuacji epidemicznej w naszych placówkach. Ponadto, wszystkie domy i kliniki przechodziły tygodniowe (z czasem miesięczne) audyty wewnętrzne z ramienia Grupy Orpea w celu weryfikacji czy wszystkie rekomendacje – zarówno lokalnego ustawodawcy, jak i te wewnętrzne – zostały wdrożone oraz czy są przestrzegane przez personel. Zapewniliśmy dostęp do wymaganych narzędzi terapii, zaopatrując placówki w koncentratory tlenu, maski twarzowe, płyny oraz leki z przesunięć magazynowych.
Część z tych zaleceń pozostała jako nasza stała praktyka. Nadal zachowujemy czujność, przestrzegamy higieny rąk, stosujemy środki ochrony osobistej. Zachowaliśmy zasady bezpiecznych odwiedzin i przyjęć. Preferowanym miejscem spotkań mieszkańców z rodzinami jest ogród, a w przypadku niepogody, dedykowany pokój lub sale pobytu dziennego (restauracja, biblioteka, pokój dzienny).
Część zaleceń epidemicznych została
Przywróciliśmy możliwość odwiedzin w pokoju mieszkańca. Wizyty odbywają się według harmonogramu prowadzonego oddzielnie dla każdego z wyznaczonych miejsc spotkań i poza tymi w ogrodzie, czy w przypadku mieszkańca u kresu życia, są limitowane czasowo.
Jednego pacjenta czy mieszkańca mogą jednocześnie odwiedzać maksymalnie dwie osoby. Odwiedzający muszą być zdrowi, bez objawów infekcji, a przed wejściem dezynfekują ręce. Jeśli spotkanie odbywa się wewnątrz domu czy kliniki, zarówno goście, jak i mieszkańcy, muszą mieć założoną maseczkę chirurgiczną lub maskę FFP2, zasłaniającą usta i nos.
Unikamy gromadzenia osób odwiedzających w jednym miejscu i ograniczamy możliwość kontaktu osób z zewnątrz z innymi osobami poza osobą odwiedzaną. W czasie wizyty zalecane jest zachowanie minimum 1,5-metrowego dystansu oraz unikanie bliskiego kontaktu twarzą w twarz, przytulania, uścisków, pocałunków. Jeśli wizyta odbywa się w pomieszczeniu, jest ono wietrzone przed i po wizycie – oraz, w miarę możliwości, również w jej trakcie. Decyzje o zmianach zasad odwiedzin podejmujemy po rozważeniu wszystkich istotnych okoliczności, z uwzględnieniem między innymi bieżącej sytuacji epidemicznej w ośrodku i na danym obszarze, konsultacji z lokalnymi służbami sanitarnymi i organem założycielskim oraz możliwości organizacyjnych placówki.
Do domów i klinik przyjmujemy wszystkich, zarówno osoby zaszczepione, jak i nie, przy czym wszystkim w dniu przyjęcia wykonujemy przesiewowy test antygenowy. Jeśli wynik jest dodatni, mieszkaniec czy pacjent przebywa przez pięć dób w pokoju jednoosobowym w strefie Covid, którą może opuścić po uzyskaniu ujemnego testu antygenowego wykonanego w 5. dobie pobytu oraz przy braku objawów ze strony układu pokarmowego i oddechowego.
Podobne zasady obowiązują w przypadku pacjentów czy mieszkańców, którzy wracają ze szpitala, przepustki lub miały kontakt z osobą zakażoną koronawirusem przebywając poza ośrodkiem. Ze względów bezpieczeństwa zachowaliśmy strefę Covid przeznaczoną dla pacjentów/mieszkańców, którzy uzyskali dodatni wynik w teście RT-PCR lub są objawowi i jednocześnie dodatni w szybkim teście antygenowym.
Automatyzacja to przyszłość diagnostyki medycznej
Jakub Swadźba, prezes spółki Diagnostyka S.A.
Automatyzacja i standaryzacja badań to przyszłość diagnostyki medycznej. Nowoczesne laboratoria pozwalają na wykonanie dużej liczby badań z zachowaniem ich wysokiej jakości. Na świecie powstają nowoczesne rozwiązania w tym zakresie, które wprowadzamy jako największa sieć diagnostyki medycznej w Polsce.
W roku 2023 spółka Diagnostyka będzie obchodziła 25-lecie działalności. W ciągu tych lat znacznie zwiększyliśmy skalę działalności i liczbę wykonywanych badań.
Obecnie osiągnęliśmy taki wymiar działalności, że możemy tworzyć nasze docelowe laboratoria i dzięki wprowadzonej w nich automatyzacji zwiększać liczbę badań, bez konieczności powiększania posiadanej powierzchni.
W tym celu wprowadzamy najbardziej zaawansowane zautomatyzowane rozwiązania w zakresie diagnostyki laboratoryjnej, które powstały na świecie. Taka inwestycja się opłaca, także ze względu na coraz wyższe koszty pracy w Polsce.
Otworzyliśmy właśnie nasze największe laboratorium – laboratorium centralne w Warszawie, w którym zastosowane zostały najnowocześniejsze rozwiązania. Należą do nich między innymi ponad 200-metrowa linia automatyczna czy wertykalny transport próbek. Pracują tutaj urządzenia największych światowych firm.
Dzięki sieci kurierskiej materiał do badań będzie docierał do tego laboratorium do godziny 2.00 w nocy, a ich wyniki będą dostępne w ciągu 24-ech godzin (a nie jak obecnie w ciągu 48).
Diagnostyka otworzyła najnowocześniejsze laboratorium w Europie środkowo-wschodniej
Nowoczesne rozwiązania w zakresie automatyzacji procedur będą także zastosowane w naszych dużych laboratoriach regionalnych. Docelowo będzie to sieć dziesięciu laboratoriów zatrudniających optymalną liczbę personelu. Są one obecnie tworzone, na bazie istniejących laboratoriów, plan ten ma zostać zrealizowany w ciągu najbliższych pięciu lat.
W roku 2023 powstanie nowoczesne laboratorium w Łodzi, na ten cel został kupiony budynek, który zaadaptujemy na nasze potrzeby. Zostanie tam przeniesione laboratorium działające obecnie w tym mieście.
Działają już laboratoria regionalne w Krakowie i Wrocławiu. 2 kwietnia 2022 zostało otwarte laboratorium w Bielsku-Białej. Kolejne planujemy w Poznaniu i Gdyni.
Dzięki automatyzacji procedur w laboratoriach regionalnych badania będą wystandaryzowane, co będzie gwarancją ich wysokiej jakości.
Warto podkreślić, że w Polsce wykonuje się trzykrotnie mniej badań laboratoryjnych niż w państwach Europy zachodniej, co oznacza, że są w tym zakresie duże potrzeby. Z pewnością zautomatyzowane nowoczesne laboratoria będą w stanie sprostać realizacji tych potrzeb poprzez zwiększenie wykonywanych procedur bez konieczności zwiększenia zatrudnienia i otwierania kolejnych obiektów. Pomogą w tym stosowane w nich nowoczesne rozwiązania.
Diagnostyka na drugim miejscu rankingu Forbesa
Pandemia nauczyła nas bycia w gotowości
Anna Rulkiewicz, prezes Grupy Lux Med
Pandemia choroby Covid-19, z którą zmagaliśmy się dwa lata, nauczyła nas bycia w gotowości i szybkiego reagowania. Pomogło nam to zorganizować szybką pomoc dla uchodźców z Ukrainy. Robimy wszystko, co jesteśmy w stanie, ale istotne jest, abyśmy otrzymywali sygnały z instytucji nadzorujących, gdzie pomoc jest najbardziej potrzebna, aby nie powielać pewnych działań.
Ponieważ jesteśmy wprawieni w boju, gdy wybuchła wojna na Ukrainie, pomoc zorganizowaliśmy bardzo szybko, stosując zasadę „wszystkie ręce na pokład”. Od razu powstał sztab kryzysowy i rozdzielone zostały zadania.
Jako pierwsi poprosili nas o pomoc nasi klienci-pracodawcy, chodziło o pomoc psychologiczną dla pracowników i ich rodzin. Ważnym zagadnieniem było także to, jak rozmawiać z dziećmi na temat wojny. Zaczęliśmy organizować wiele webinariów z pracodawcami poruszających te tematy, podczas których dzieliliśmy się swoją wiedzą i staraliśmy się pomagać.
Wszystkie oddziały i placówki Lux Med zaoferowały udzielanie bezpłatnej pomocy wszystkim potrzebujących uchodźcom z Ukrainy. Uruchomiona została infolinia po polsku i po ukraińsku, a także webinary prowadzone w tych językach. Z takiej pomocy skorzystały już bardzo wiele osób.
Wysłaliśmy także karetkę z potrzebnymi produktami leczniczymi do szpitala we Lwowie, który nas o to poprosił. Mamy pod opieka sporo dzieci trafiających do nas z Ukrainy.
Czytaj także: Karetka od Grupy Lux Med dla kliniki we Lwowie >>>
Nasi pracownicy zaoferowali spontanicznie chęć pomocy i staramy się to dobrze wykorzystywać, kierując ten zapał tam, gdzie jest najbardziej potrzebny, tak, aby wszystkie działania były prowadzone w sposób zorganizowany.
Obecne robimy to, co umiemy najlepiej, czyli leczymy, przyjmujemy pacjentów. Robimy to spontanicznie. Jednak oczekiwalibyśmy także sygnałów ze strony instytucji rządowych dotyczących tego, gdzie najlepiej wykorzystać potencjał sektora prywatnego. Jest to bardzo istotne po to, aby nie powielać pewnych działań i abyśmy mogli być kierowani w te miejsca, gdzie państwo widzi braki.
Sami także pytamy o to. Zwróciliśmy się między innymi do Narodowego Funduszu Zdrowia z pytaniem, czy jest potrzeba zaoferowania szpitalnej pomocy doraźnej, Odpowiedziano nam, że na razie jeszcze nie, co jest dla nas istotną informacją, bo wiemy, w jakim kierunku działać.
Dotychczas pomoc dla uchodźców z Ukrainy finansowaliśmy z własnych zasobów, ale wsparcie zaoferowała nam międzynarodowa grupa BUPA, której jesteśmy częścią, dlatego środków na ten cel będzie więcej.
Anna Rulkiewicz mówiła na temat pomocy Grupy Lux Med. dla Ukrainy podczas debaty inauguracyjnej VII Kongresu Wyzwań Zdrowotnych (HCC Health Challenges Congress), który odbył się 3 i 4 marca 2022 roku w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.