Statut i uchwały

Autor:
12 sierpnia 2017

Statut
Ogólnopolskiego Związku Pracodawców
Prywatnej Służby Zdrowia

Rozdział I
Przepisy Ogólne

§1

  1. Niniejszym tworzy się związek pracodawców pod nazwą: Ogólnopolski Związek Pracodawców Prywatnej Służby Zdrowia zwany w dalszej części Statutu Związkiem.
  2. Związek działa na podstawie Ustawy z dnia 23 maja 1991 o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz.235, z późniejszymi zmianami) oraz niniejszego Statutu.

§2

  1. Terenem działania związku jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
  2. Siedzibą Związku jest miasto Warszawa.
  3. Związek może:
    • współtworzyć federacje i konfederacje,
    • przystępować do innych organizacji o podobnym charakterze-tak krajowych jak i międzynarodowych.

§3

  1. Związek jest dobrowolną organizacją zrzeszającą osoby prawne i fizyczne tworzące Niepubliczne Zakłady Opieki Zdrowotnej objęte art.2 ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U . z dnia 14 października 1991 r. z późniejszymi zmianami), będące w rozumieniu prawa polskiego pracodawcami.
  2. Związek jest organizacją samorządną i niezależną w swojej działalności statutowej od organów administracji tak rządowej jak i samorządowej oraz od innych organizacji.
  3. Związek posiada osobowość prawną.
  4. Związek używa pieczęci z napisem: Ogólnopolski Związek Pracodawców Prywatnej Służby Zdrowia.
  5. Związek może ustalić własne godło.

§4

Podstawowymi celami i zadaniami związku są: ochrona praw i reprezentowanie interesów pracodawców zakładów opieki zdrowotnej mających swoja siedzibę na obszarze o którym mowa w § 2 ust. 1 Statutu.

§5

Cele i Zadania Związku są realizowane przez:

  1. prezentowanie opinii w sprawach związanych z ochrona zdrowia,
  2. prowadzenie studiów i badań nad sytuacją pracodawców, popularyzacją wiedzy prawnej, organizacyjnej i ekonomicznej,
  3. występowanie w imieniu członków związku do organów administracji rządowej i samorządowej wszystkich szczebli,
  4. delegowanie swoich przedstawicieli do organów doradczych władz samorządowej ,rządowej i ustawodawczej,
  5. organizowanie zespołów doradczych oraz zatrudnienie pracowników i ekspertów do wykonywania zadań statutowych,
  6. współpraca z innymi z innymi organizacjami pozarządowymi o celach zbieżnych z celami Związku,
  7. występowanie do organów posiadających inicjatywę legislacyjną i wnioskami legislacyjnymi ,opiniowanie założeń i projektów aktów prawnych w zakresie ochrony zdrowia i pomocy społecznej tak ogólnopolskich jak i lokalnych, prawa pracy i działalności gospodarczej,
  8. prowadzenie doradztwa na rzecz członków Związku,
  9. organizowanie i wspieranie kształcenia pracodawców,
  10. wspieranie członków związku w negocjacjach z jednostkami dysponującymi środkami publicznymi przeznaczonymi na ochronę, profilaktykę i promocje zdrowia,
  11. reprezentowanie członków związków wobec organów Kas Chorych i Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych, Administracji Rządowej i Samorządowej.

§6

  1. Dla realizacji celów statutowych związek może:
    • prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:
      - pozaszkolne formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane - PKD 80.42.Z,
    • uczestniczyć jako akcjonariusz (udziałowiec) w spółkach, spółdzielniach, innych podmiotach prowadzących działalność gospodarczą.
  2. Dochody uzyskane z działalności o której mowa w ust. 1 mogą być przeznaczone wyłącznie na realizacje zadań statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału miedzy członków Związku.

Rozdział II
CZŁONKOSTWO

§7

  1. Członkiem Związku mogą być osoby prawne lub fizyczne tworzące Niepubliczne Zakłady Opieki Zdrowotnej obite art.2 ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej(Dz. U. z dnia 14 października 1991 r. z późniejszymi zmianami), będące w rozumieniu prawa polskiego pracodawcami i mający siedzibę na obszarze o którym mowa w &2 ust. 1.
  2. Członkostwo w Związku jest dobrowolne i nie może ograniczać działalności gospodarczej członków Związku.
  3. Członka Związku reprezentuje w przypadku gdy Członkiem Związku jest pracodawca będący osoba prawną- organ upoważniony do składania oświadczeń woli w imieniu takiego pracodawcy. Członka Związku może zeprezentować pełnomocnik powołany przez pracodawcę, a gdy pracodawca jest osoba prawną -przez organ upoważniony do składania oświadczeń woli w jego imieniu, legitymujący się pisemnym pełnomocnictwem.

§8

  1. O przyjęcie w poczet członków decyduje Zarząd Związku na pisemny wniosek zainteresowanego.
  2. W razie odmowy przyjęcia, zainteresowanemu przysługuje prawo odwołania się do Zgromadzenia Ogólnego Związku.
  3. Przepis ust. 1 nie ma zastosowania w stosunku do członków - założycieli, którzy członkostwo nabywają z chwila wpisania Związku do rejestru.

§9

Członkom Związku przysługują następujące prawa:

  1. czynne i bierne prawo wyborcze do wszystkich organów Związku,
  2. uczestnictwa w pracach Związku i jego organów,
  3. prawo korzystania ze wsparcia Związku we wszystkich sprawach należących do jego kompetencji,
  4. prawo korzystania z wszelkich informacji o pracy Związku,
  5. prawo zgłaszania wniosków dotyczących działalności Związku.

§10

Członkowie Związku są obowiązani do:

  1. aktywnego udziału w pracach Związku,
  2. przestrzegania Statutu Związku,
  3. terminowego uiszczenia składek,
  4. wspieranie związku z wykorzystaniem zadań statutowych.

§11

Członkostwo w Związku ustaje w razie:

  1. wystąpienia ze Związku,
  2. rozwiązania Związku,
  3. wykluczenia ze związku przez Zarząd na skutek:
    • prowadzenia przez członka działalności na szkodę Związku,
    • rażącego naruszenia postanowień Statutu lub uchwał organów Związku,
    • uchylania się od płacenia składek członkowskich przez minimum 3 miesiące,
  4. utraty przez członka Związku statusu pracodawcy w rozumieniu ustawy, o której mowa w § 1 ust. 2 niniejszego Statutu.

§12

Z chwilą ustania członkostwa, wygasają prawa i obowiązki członka Związku, za wyjątkiem obowiązku do opłacenia zaległej składki.

§13

Oświadczenie o wystąpieniu ze związku składa się na ręce Prezesa Zarządu Związku najpóźniej na trzy miesiące przed dniem ustania członkostwa, który przypada na ostatni dzień trzeciego miesiąca następującego po miesiącu w którym złożono oświadczenie.

§14

  1. Wykluczenie ze związku następuje na mocy uchwały Zarządu Związku podjętej bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu.
  2. Od uchwały o której mowa w ust.1 przysługuje odwołanie do Zgromadzenia Ogólnego.
  3. W związku z ustaniem członkostwa nie przysługują żadne roszczenia do majątku Związku.

Rozdział III
ORGANY ZWIĄZKU

§15

Organami Związku są:

  1. Zgromadzenie Ogólne,
  2. Zarząd,
  3. Komisja Rewizyjna,
  4. Rada Programowa.

§16

Uchwał organów związku podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, za wyjątkiem sytuacji, w których Statut stanowi inaczej.
Głosowanie tajne zarządza się:

  1. w sprawach powołania i odwołania członków organów Związku pochodzących z wyboru,
  2. każdorazowo na wniosek co najmniej 1/5 uprawnionych do głosowania

§17

ZGROMADZENIE OGÓLNE

  1. Zgromadzenie Ogólne jest najwyższym organem Związku.
  2. W Zgromadzeniu Ogólnym członkowie mogą brać udział poprzez umocowanych przedstawicieli . Pełnomocnictwo musi być udzielone w formie pisemnej i złożone w oryginale na ręce Prezesa Zarządu Związku najpóźniej w chwili rozpoczęcia obrad Zgromadzenia Ogólnego.
  3. Każdemu członkowi przysługuje jeden głos za każde zdeklarowane 10 zł miesięcznych składek członkowskich.
  4. Zgromadzenie Ogólne wyraża swoją wolę w formie uchwał.
  5. Zgromadzenie Ogólne odbywa się co najmniej raz na 12 miesięcy.
  6. Zgromadzenie Ogólne zwoływane jest przez Zarząd w drodze pisemnego powiadomienia Członków listem poleconym na co najmniej 14 dni przed datą Zgromadzenia:
    • na pisemny wniosek co najmniej 1/5 połowy członków związku,
    • z inicjatywy komisji rewizyjnej,
    • z inicjatywy własnej.

§18

Do kompetencji Zgromadzenia Ogólnego należy:

  1. ustalenie programu działania Związku,
  2. wprowadzenie zmian do Statutu Związku,
  3. wybór i odwoływanie Prezesa Rządu, członków Zarządu oraz członków komisji Rewizyjnej,
  4. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
  5. przyjmowanie budżetu Związku,
  6. podejmowanie decyzji w sprawie przystąpienia lub wystąpienia Związku z innych organizacji pracodawców,
  7. ustalenie wpisowego ,wysokości składki członkowskiej i sposobu ich uiszczania,
  8. wyrażanie zgody na nabycie i zbycie nieruchomości,
  9. uchwalanie regulaminów funkcjonowania i wyboru do organów Związku,
  10. podejmowanie decyzji w innych sprawach, w których Statut przewiduje właściwości Zgromadzenia Ogólnego.

§19

ZARZĄD

  1. Zarząd jest organem wykonawczym Związku
  2. Zarząd działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez Zgromadzenie Ogólne

§20

  1. Kadencja Zarządu trwa 5 lat i kończy się z dniem odbycia Zgromadzenia Ogólnego zatwierdzającego sprawozdania z wykonania budżetu za ostatni rok urzędowania Zarządu
  2. W zależności od decyzji Zgromadzenia Ogólnego w skład Zarządu wchodzi od 4 do 6 osób w tym:
    • Prezes,
    • dwóch wiceprezesów.
    Członków Zarządu wybiera spośród swojego grona Zgromadzenie Ogólne zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym.
  3. Osoby wchodzące w skład Zarządu mogą być w każdej chwili odwołane w drodze uchwały Zgromadzenia Ogólnego podjętej w głosowaniu tajnym zwykła większością głosów w obecności, co najmniej połowy ogólnej liczby Członków Związku.
  4. Mandat członka Zarządu, powołanego w miejsce członka Zarządu odwołanego , zgodnie z ust. 5 niniejszego paragrafu, wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Zarządu powołanych na daną kadencje.

§21

  1. Wygaśniecie mandatu członka Zarządu następuje:
    • w przypadku rezygnacji z wykonywania mandatu
    • w przypadku odwołania ze składu Zarządu przez Zgromadzenie Ogólne
  2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 Zgromadzenie Ogólne na najbliższym posiedzeniu dokonuje uzupełniającego wyboru członka Zarządu

§22

Do kompetencji Zarządu należy:

  1. prowadzenie bieżącej działalności Związku,
  2. reprezentowanie Związku w kontaktach z innymi podmiotami,
  3. wykonywanie uchwał Zgromadzenia Ogólnego,
  4. przygotowanie projektów i planów działania Związku,
  5. przygotowanie projektu budżetu i jego wykonanie,
  6. wyznaczenie członków Związku do reprezentowanie jego interesów w działaniach o działaniach o których mowa w § 5 pkt.1 i 2,
  7. składanie Zgromadzeniu Ogólnemu sprawozdań z działalności Związku,
  8. podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia i skreślenia członków Związku,
  9. podejmowanie uchwał w sprawie prowadzenia przez Związek działalności o której mowa w § 6 ust. 1 nin. Statutu,
  10. podejmowanie uchwał w innych sprawach w których Statut nie przewiduje właściwości innych organów Związku,
  11. wybór przewodniczącego i członków Rady Programowej.

§23

Członek Zarządu nie może być jednocześnie członkiem Komisji Rewizyjnej.

§24

Do składania oświadczeń woli w imieniu Związku i zaciągania zobowiązań majątkowych wymagane jest współuczestnictwo dwóch członków Zarządu , Związku ,z których co najmniej jeden jest prezesem lub wiceprezesem Zarządu.

§25

  1. Obsługę Związku i jego organów wykonuje Biuro Związku działające przy Zarządzie.
  2. Organizację i zadania Biura Związku określa regulamin uchwalany przez Zarząd.

§26

KOMISJA REWIZYJNA

  1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Związku.
  2. Komisja Rewizyjna składa się z co najmniej 3 członków. Liczbę członków komisji określa Zgromadzenie Ogólne.
  3. Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa 5 lat, kończy się z dniem odbycia Zgromadzenia Ogólnego zatwierdzającego sprawozdanie Zarządu z wykonania budżetu Związku za ostatni rok jej urzędowania.
  4. Na pierwszym posiedzeniu , nie później niż w ciągu 14 dni od daty wyboru Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają z pośród siebie Przewodniczącego i Sekretarza.
  5. Osoby wchodzące w skład Komisji Rewizyjnej mogą być w każdej chwili odwołane w drodze uchwały Zgromadzenia Ogólnego podjętej w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby Członków Związku.
  6. Mandat członka Komisji Rewizyjnej powołanego w miejsce członka Komisji Rewizyjnej odwołanego , zgodnie z ust. 5 niniejszego paragrafu, wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Komisji Rewizyjnej powołanych na daną kadencję.
  7. Wygaśnięcie mandatu członka Komisji Rewizyjnej następuje:
    • w przypadku z rezygnacji z mandatu członka Komisji Rewizyjnej,
    • w przypadku odwołania ze składu Komisji Rewizyjnej przez Zgromadzenie Ogólne.
  8. W przypadku, o którym mowa w ust. 7 Zgromadzenie Ogólne na najbliższym posiedzeniu dokonuje uzupełniającego składu członków Komisji Rewizyjnej.

§27

  1. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy wykonywanie stałej kontroli nad działalnością Związku. W szczególności Komisja Rewizyjna co najmniej raz do bada całokształt działalności Związku z uwzględnieniem działalności finansowej.
  2. Do szczególnych uprawnień Komisji Rewizyjnej ponadto należy:
    1. występowanie do Zgromadzenia Ogólnego z wnioskami wynikającymi z kontroli,
    2. zwracanie się do Zarządu z żądaniem składania wyjaśnień w sprawach dotyczących działalności Związku,
    3. składanie zaleceń co do działalności Związku.

§28

Tryb funkcjonowania Komisji Rewizyjnej określa regulamin uchwalony przez Zgromadzenie Ogólne.

§29

RADA PROGRAMOWA

  1. Rada Programowa jest organem doradczym Związku.
  2. Przewodniczącego i członków Rady Programowej powołuje i odwołuje Zarząd Związku zwykłą większością głosów.
  3. Członkiem Rady Programowej może być każda osoba fizyczna pragnąca działać na rzecz Związku.
  4. Do zadań Rady Programowej należy:
    • opiniowanie planów działalności Związku,
    • inicjowane i przedstawienie Zarządowi projektów podejmowania działań w zakresie ochrony praw i reprezentacji interesów Członków Związku wobec związków zawodowych pracowników, organów władzy i administracji państwowej oraz organów samorządu terytorialnego,
    • opiniowanie budżetu związku na dany rok i przedstawienie swoich wniosków Zarządowi,
    • wspieranie pozostałych statutowych działań Związku.
  5. Kadencja Rady Programowej trwa zgodnie z kadencją Zarządu przez który została wybrana.

Rozdział IV
MAJĄTEK ZWIĄZKU

§30

  1. Majątek Związku stanowią nieruchomości, ruchomości, środki finansowe oraz inne prawa majątkowe.
  2. Dochody Związku stanowią w szczególności:
    • wpisowe,
    • wpisy ze składek członkowskich,
    • darowizny, spadki, zapisy,
    • dochody z majątku Związku,
    • dochody z działalności gospodarczej prowadzonej przez Związek,
  3. Związek może tworzyć fundusze na realizację określonych celów.

Rozdział V
ROZWIĄZANIE ZWIĄZKU

§31

  1. Związek ulega rozwiązaniu w przypadku podjęcia przez Zgromadzenie Ogólne uchwały o rozwiązanie podjętej większością ¾ głosów przy obecności co najmniej ¾ uprawnionych.
  2. Uchwała o rozwiązaniu Związku określa przeznaczenie majątku pozostawionego po Związku oraz sposób przeprowadzenia likwidacji.

Rozdział VI
POSTANOWIENIA PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE

§32

Wszelkie zmiany i uzupełnienia niniejszego Statutu nastąpić mogą w drodze uchwały Zgromadzenia Ogólnego podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy Członków Związku.

§33

Statut wchodzi w życie z dniem rejestracji Związku.

§34

W sprawach nieunormowanych niniejszym Statutem znajdują zastosowanie postępowania ustawy o organizacjach pracodawców i inne właściwe przepisy.

 

Statut
Ogólnopolskiego Związku Pracodawców
Prywatnej Służby Zdrowia

Rozdział I
Przepisy Ogólne

§1

  1. Niniejszym tworzy się związek pracodawców pod nazwą: Ogólnopolski Związek Pracodawców Prywatnej Służby Zdrowia zwany w dalszej części Statutu Związkiem.
  2. Związek działa na podstawie Ustawy z dnia 23 maja 1991 o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz.235, z późniejszymi zmianami) oraz niniejszego Statutu.

§2

  1. Terenem działania związku jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
  2. Siedzibą Związku jest miasto Warszawa.
  3. Związek może:
    • współtworzyć federacje i konfederacje,
    • przystępować do innych organizacji o podobnym charakterze-tak krajowych jak i międzynarodowych.

§3

  1. Związek jest dobrowolną organizacją zrzeszającą osoby prawne i fizyczne tworzące Niepubliczne Zakłady Opieki Zdrowotnej objęte art.2 ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U . z dnia 14 października 1991 r. z późniejszymi zmianami), będące w rozumieniu prawa polskiego pracodawcami.
  2. Związek jest organizacją samorządną i niezależną w swojej działalności statutowej od organów administracji tak rządowej jak i samorządowej oraz od innych organizacji.
  3. Związek posiada osobowość prawną.
  4. Związek używa pieczęci z napisem: Ogólnopolski Związek Pracodawców Prywatnej Służby Zdrowia.
  5. Związek może ustalić własne godło.

§4

Podstawowymi celami i zadaniami związku są: ochrona praw i reprezentowanie interesów pracodawców zakładów opieki zdrowotnej mających swoja siedzibę na obszarze o którym mowa w § 2 ust. 1 Statutu.

§5

Cele i Zadania Związku są realizowane przez:

  1. prezentowanie opinii w sprawach związanych z ochrona zdrowia,
  2. prowadzenie studiów i badań nad sytuacją pracodawców, popularyzacją wiedzy prawnej, organizacyjnej i ekonomicznej,
  3. występowanie w imieniu członków związku do organów administracji rządowej i samorządowej wszystkich szczebli,
  4. delegowanie swoich przedstawicieli do organów doradczych władz samorządowej ,rządowej i ustawodawczej,
  5. organizowanie zespołów doradczych oraz zatrudnienie pracowników i ekspertów do wykonywania zadań statutowych,
  6. współpraca z innymi z innymi organizacjami pozarządowymi o celach zbieżnych z celami Związku,
  7. występowanie do organów posiadających inicjatywę legislacyjną i wnioskami legislacyjnymi ,opiniowanie założeń i projektów aktów prawnych w zakresie ochrony zdrowia i pomocy społecznej tak ogólnopolskich jak i lokalnych, prawa pracy i działalności gospodarczej,
  8. prowadzenie doradztwa na rzecz członków Związku,
  9. organizowanie i wspieranie kształcenia pracodawców,
  10. wspieranie członków związku w negocjacjach z jednostkami dysponującymi środkami publicznymi przeznaczonymi na ochronę, profilaktykę i promocje zdrowia,
  11. reprezentowanie członków związków wobec organów Kas Chorych i Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych, Administracji Rządowej i Samorządowej.

§6

  1. Dla realizacji celów statutowych związek może:
    • prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:
      – pozaszkolne formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane – PKD 80.42.Z,
    • uczestniczyć jako akcjonariusz (udziałowiec) w spółkach, spółdzielniach, innych podmiotach prowadzących działalność gospodarczą.
  2. Dochody uzyskane z działalności o której mowa w ust. 1 mogą być przeznaczone wyłącznie na realizacje zadań statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału miedzy członków Związku.

Rozdział II
CZŁONKOSTWO

§7

  1. Członkiem Związku mogą być osoby prawne lub fizyczne tworzące Niepubliczne Zakłady Opieki Zdrowotnej obite art.2 ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej(Dz. U. z dnia 14 października 1991 r. z późniejszymi zmianami), będące w rozumieniu prawa polskiego pracodawcami i mający siedzibę na obszarze o którym mowa w &2 ust. 1.
  2. Członkostwo w Związku jest dobrowolne i nie może ograniczać działalności gospodarczej członków Związku.
  3. Członka Związku reprezentuje w przypadku gdy Członkiem Związku jest pracodawca będący osoba prawną- organ upoważniony do składania oświadczeń woli w imieniu takiego pracodawcy. Członka Związku może zeprezentować pełnomocnik powołany przez pracodawcę, a gdy pracodawca jest osoba prawną -przez organ upoważniony do składania oświadczeń woli w jego imieniu, legitymujący się pisemnym pełnomocnictwem.

§8

  1. O przyjęcie w poczet członków decyduje Zarząd Związku na pisemny wniosek zainteresowanego.
  2. W razie odmowy przyjęcia, zainteresowanemu przysługuje prawo odwołania się do Zgromadzenia Ogólnego Związku.
  3. Przepis ust. 1 nie ma zastosowania w stosunku do członków – założycieli, którzy członkostwo nabywają z chwila wpisania Związku do rejestru.

§9

Członkom Związku przysługują następujące prawa:

  1. czynne i bierne prawo wyborcze do wszystkich organów Związku,
  2. uczestnictwa w pracach Związku i jego organów,
  3. prawo korzystania ze wsparcia Związku we wszystkich sprawach należących do jego kompetencji,
  4. prawo korzystania z wszelkich informacji o pracy Związku,
  5. prawo zgłaszania wniosków dotyczących działalności Związku.

§10

Członkowie Związku są obowiązani do:

  1. aktywnego udziału w pracach Związku,
  2. przestrzegania Statutu Związku,
  3. terminowego uiszczenia składek,
  4. wspieranie związku z wykorzystaniem zadań statutowych.

§11

Członkostwo w Związku ustaje w razie:

  1. wystąpienia ze Związku,
  2. rozwiązania Związku,
  3. wykluczenia ze związku przez Zarząd na skutek:
    • prowadzenia przez członka działalności na szkodę Związku,
    • rażącego naruszenia postanowień Statutu lub uchwał organów Związku,
    • uchylania się od płacenia składek członkowskich przez minimum 3 miesiące,
  4. utraty przez członka Związku statusu pracodawcy w rozumieniu ustawy, o której mowa w § 1 ust. 2 niniejszego Statutu.

§12

Z chwilą ustania członkostwa, wygasają prawa i obowiązki członka Związku, za wyjątkiem obowiązku do opłacenia zaległej składki.

§13

Oświadczenie o wystąpieniu ze związku składa się na ręce Prezesa Zarządu Związku najpóźniej na trzy miesiące przed dniem ustania członkostwa, który przypada na ostatni dzień trzeciego miesiąca następującego po miesiącu w którym złożono oświadczenie.

§14

  1. Wykluczenie ze związku następuje na mocy uchwały Zarządu Związku podjętej bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu.
  2. Od uchwały o której mowa w ust.1 przysługuje odwołanie do Zgromadzenia Ogólnego.
  3. W związku z ustaniem członkostwa nie przysługują żadne roszczenia do majątku Związku.

Rozdział III
ORGANY ZWIĄZKU

§15

Organami Związku są:

  1. Zgromadzenie Ogólne,
  2. Zarząd,
  3. Komisja Rewizyjna,
  4. Rada Programowa.

§16

Uchwał organów związku podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, za wyjątkiem sytuacji, w których Statut stanowi inaczej.
Głosowanie tajne zarządza się:

  1. w sprawach powołania i odwołania członków organów Związku pochodzących z wyboru,
  2. każdorazowo na wniosek co najmniej 1/5 uprawnionych do głosowania

§17

ZGROMADZENIE OGÓLNE

  1. Zgromadzenie Ogólne jest najwyższym organem Związku.
  2. W Zgromadzeniu Ogólnym członkowie mogą brać udział poprzez umocowanych przedstawicieli . Pełnomocnictwo musi być udzielone w formie pisemnej i złożone w oryginale na ręce Prezesa Zarządu Związku najpóźniej w chwili rozpoczęcia obrad Zgromadzenia Ogólnego.
  3. Każdemu członkowi przysługuje jeden głos za każde zdeklarowane 10 zł miesięcznych składek członkowskich.
  4. Zgromadzenie Ogólne wyraża swoją wolę w formie uchwał.
  5. Zgromadzenie Ogólne odbywa się co najmniej raz na 12 miesięcy.
  6. Zgromadzenie Ogólne zwoływane jest przez Zarząd w drodze pisemnego powiadomienia Członków listem poleconym na co najmniej 14 dni przed datą Zgromadzenia:
    • na pisemny wniosek co najmniej 1/5 połowy członków związku,
    • z inicjatywy komisji rewizyjnej,
    • z inicjatywy własnej.

§18

Do kompetencji Zgromadzenia Ogólnego należy:

  1. ustalenie programu działania Związku,
  2. wprowadzenie zmian do Statutu Związku,
  3. wybór i odwoływanie Prezesa Rządu, członków Zarządu oraz członków komisji Rewizyjnej,
  4. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
  5. przyjmowanie budżetu Związku,
  6. podejmowanie decyzji w sprawie przystąpienia lub wystąpienia Związku z innych organizacji pracodawców,
  7. ustalenie wpisowego ,wysokości składki członkowskiej i sposobu ich uiszczania,
  8. wyrażanie zgody na nabycie i zbycie nieruchomości,
  9. uchwalanie regulaminów funkcjonowania i wyboru do organów Związku,
  10. podejmowanie decyzji w innych sprawach, w których Statut przewiduje właściwości Zgromadzenia Ogólnego.

§19

ZARZĄD

  1. Zarząd jest organem wykonawczym Związku
  2. Zarząd działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez Zgromadzenie Ogólne

§20

  1. Kadencja Zarządu trwa 5 lat i kończy się z dniem odbycia Zgromadzenia Ogólnego zatwierdzającego sprawozdania z wykonania budżetu za ostatni rok urzędowania Zarządu
  2. W zależności od decyzji Zgromadzenia Ogólnego w skład Zarządu wchodzi od 4 do 6 osób w tym:
    • Prezes,
    • dwóch wiceprezesów.

    Członków Zarządu wybiera spośród swojego grona Zgromadzenie Ogólne zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym.

  3. Osoby wchodzące w skład Zarządu mogą być w każdej chwili odwołane w drodze uchwały Zgromadzenia Ogólnego podjętej w głosowaniu tajnym zwykła większością głosów w obecności, co najmniej połowy ogólnej liczby Członków Związku.
  4. Mandat członka Zarządu, powołanego w miejsce członka Zarządu odwołanego , zgodnie z ust. 5 niniejszego paragrafu, wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Zarządu powołanych na daną kadencje.

§21

  1. Wygaśniecie mandatu członka Zarządu następuje:
    • w przypadku rezygnacji z wykonywania mandatu
    • w przypadku odwołania ze składu Zarządu przez Zgromadzenie Ogólne
  2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 Zgromadzenie Ogólne na najbliższym posiedzeniu dokonuje uzupełniającego wyboru członka Zarządu

§22

Do kompetencji Zarządu należy:

  1. prowadzenie bieżącej działalności Związku,
  2. reprezentowanie Związku w kontaktach z innymi podmiotami,
  3. wykonywanie uchwał Zgromadzenia Ogólnego,
  4. przygotowanie projektów i planów działania Związku,
  5. przygotowanie projektu budżetu i jego wykonanie,
  6. wyznaczenie członków Związku do reprezentowanie jego interesów w działaniach o działaniach o których mowa w § 5 pkt.1 i 2,
  7. składanie Zgromadzeniu Ogólnemu sprawozdań z działalności Związku,
  8. podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia i skreślenia członków Związku,
  9. podejmowanie uchwał w sprawie prowadzenia przez Związek działalności o której mowa w § 6 ust. 1 nin. Statutu,
  10. podejmowanie uchwał w innych sprawach w których Statut nie przewiduje właściwości innych organów Związku,
  11. wybór przewodniczącego i członków Rady Programowej.

§23

Członek Zarządu nie może być jednocześnie członkiem Komisji Rewizyjnej.

§24

Do składania oświadczeń woli w imieniu Związku i zaciągania zobowiązań majątkowych wymagane jest współuczestnictwo dwóch członków Zarządu , Związku ,z których co najmniej jeden jest prezesem lub wiceprezesem Zarządu.

§25

  1. Obsługę Związku i jego organów wykonuje Biuro Związku działające przy Zarządzie.
  2. Organizację i zadania Biura Związku określa regulamin uchwalany przez Zarząd.

§26

KOMISJA REWIZYJNA

  1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Związku.
  2. Komisja Rewizyjna składa się z co najmniej 3 członków. Liczbę członków komisji określa Zgromadzenie Ogólne.
  3. Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa 5 lat, kończy się z dniem odbycia Zgromadzenia Ogólnego zatwierdzającego sprawozdanie Zarządu z wykonania budżetu Związku za ostatni rok jej urzędowania.
  4. Na pierwszym posiedzeniu , nie później niż w ciągu 14 dni od daty wyboru Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają z pośród siebie Przewodniczącego i Sekretarza.
  5. Osoby wchodzące w skład Komisji Rewizyjnej mogą być w każdej chwili odwołane w drodze uchwały Zgromadzenia Ogólnego podjętej w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby Członków Związku.
  6. Mandat członka Komisji Rewizyjnej powołanego w miejsce członka Komisji Rewizyjnej odwołanego , zgodnie z ust. 5 niniejszego paragrafu, wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Komisji Rewizyjnej powołanych na daną kadencję.
  7. Wygaśnięcie mandatu członka Komisji Rewizyjnej następuje:
    • w przypadku z rezygnacji z mandatu członka Komisji Rewizyjnej,
    • w przypadku odwołania ze składu Komisji Rewizyjnej przez Zgromadzenie Ogólne.
  8. W przypadku, o którym mowa w ust. 7 Zgromadzenie Ogólne na najbliższym posiedzeniu dokonuje uzupełniającego składu członków Komisji Rewizyjnej.

§27

  1. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy wykonywanie stałej kontroli nad działalnością Związku. W szczególności Komisja Rewizyjna co najmniej raz do bada całokształt działalności Związku z uwzględnieniem działalności finansowej.
  2. Do szczególnych uprawnień Komisji Rewizyjnej ponadto należy:
    1. występowanie do Zgromadzenia Ogólnego z wnioskami wynikającymi z kontroli,
    2. zwracanie się do Zarządu z żądaniem składania wyjaśnień w sprawach dotyczących działalności Związku,
    3. składanie zaleceń co do działalności Związku.

§28

Tryb funkcjonowania Komisji Rewizyjnej określa regulamin uchwalony przez Zgromadzenie Ogólne.

§29

RADA PROGRAMOWA

  1. Rada Programowa jest organem doradczym Związku.
  2. Przewodniczącego i członków Rady Programowej powołuje i odwołuje Zarząd Związku zwykłą większością głosów.
  3. Członkiem Rady Programowej może być każda osoba fizyczna pragnąca działać na rzecz Związku.
  4. Do zadań Rady Programowej należy:
    • opiniowanie planów działalności Związku,
    • inicjowane i przedstawienie Zarządowi projektów podejmowania działań w zakresie ochrony praw i reprezentacji interesów Członków Związku wobec związków zawodowych pracowników, organów władzy i administracji państwowej oraz organów samorządu terytorialnego,
    • opiniowanie budżetu związku na dany rok i przedstawienie swoich wniosków Zarządowi,
    • wspieranie pozostałych statutowych działań Związku.
  5. Kadencja Rady Programowej trwa zgodnie z kadencją Zarządu przez który została wybrana.

Rozdział IV
MAJĄTEK ZWIĄZKU

§30

  1. Majątek Związku stanowią nieruchomości, ruchomości, środki finansowe oraz inne prawa majątkowe.
  2. Dochody Związku stanowią w szczególności:
    • wpisowe,
    • wpisy ze składek członkowskich,
    • darowizny, spadki, zapisy,
    • dochody z majątku Związku,
    • dochody z działalności gospodarczej prowadzonej przez Związek,
  3. Związek może tworzyć fundusze na realizację określonych celów.

Rozdział V
ROZWIĄZANIE ZWIĄZKU

§31

  1. Związek ulega rozwiązaniu w przypadku podjęcia przez Zgromadzenie Ogólne uchwały o rozwiązanie podjętej większością ¾ głosów przy obecności co najmniej ¾ uprawnionych.
  2. Uchwała o rozwiązaniu Związku określa przeznaczenie majątku pozostawionego po Związku oraz sposób przeprowadzenia likwidacji.

Rozdział VI
POSTANOWIENIA PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE

§32

Wszelkie zmiany i uzupełnienia niniejszego Statutu nastąpić mogą w drodze uchwały Zgromadzenia Ogólnego podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy Członków Związku.

§33

Statut wchodzi w życie z dniem rejestracji Związku.

§34

W sprawach nieunormowanych niniejszym Statutem znajdują zastosowanie postępowania ustawy o organizacjach pracodawców i inne właściwe przepisy.

 

Inne artykuły

CenterMed: nowe poradnie w ramach NFZ w Krakowie

Autor: Magdalena Okoniewska
Dodano: 20.01.2022

Od początku stycznia 2022 roku w placówce CenterMed w Krakowie przy ulicy Świętego Łazarza 14 funkcjonują dwie  nowe poradnie, których świadczenia są finansowane ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia.

Są to: poradnia chirurgii ogólnej, poradnia chirurgii urazowo-ortopedycznej, a także pracownia RTG. W poradniach rozpoczęli także pracę nowi lekarze.

Przy ulicy Świętego Łazarza w Krakowie działa Szpital CenterMed, który prowadzi oddziały – chirurgii dziecięcej, chirurgii ogólnej, chirurgii urazowo-ortopedycznej, chirurgii urazowo-ortopedycznej dla dzieci, otolaryngologii dziecięcej, urologii dziecięcej, ginekologiczny oraz chirurgii plastycznej.

CenterMed prowadzi także sieć przychodni, które działają w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Lublinie, Nowym Sączu i Bochni. W Krakowie działa Szpital CenterMed.

Placówki sieci oferują opiekę medyczną od badań diagnostycznych, poprzez medycynę pracy, konsultacje lekarzy pierwszego kontaktu, lekarzy specjalistów, zabiegi ambulatoryjne, rehabilitację, badania profilaktyczne i usługi stomatologiczne, aż po opiekę szpitalną. CenterMed współpracuje z Narodowym Funduszem Zdrowia oraz firmami ubezpieczeniowymi.

Przeczytaj teraz

Pionierskie na skalę światową operacje arytmii w Szpitalu Medicover

Autor: Magdalena Okoniewska
Dodano: 20.01.2022

W grudniu 2021 roku w Klinice Kardiologii Szpitala Medicover w Warszawie wykonano pierwsze na świecie zabiegi łączące krioablację z ablacją pulsacyjnym polem elektrycznym. Można oczekiwać, że ta nowatorska technika pozwoli na poprawę wyników leczenia i skrócenie czasu ablacji migotania przedsionków.

Pacjentami byli dwaj mężczyźni w wieku 32 i 60 lat. Obie ablacje zakończyły się powodzeniem.

Zabiegi zostały przeprowadzone przez doktora Pawła Derejko ze Szpitala Medicover oraz doktora Atula Vermę, profesora na Uniwersytecie w Toronto. Ablacja obejmowała izolację żył płucnych oraz tylnej ściany lewego przedsionka za pomocą specjalnego cewnika PFCA zasilanego przez opatentowane urządzenia do krioablacji Adagio iCLAS™ i ablacji pulsacyjnym polem elektrycznym (PFA).

-PFCA jest unikalnym połączeniem opracowanej przez firmę Adagio techniki krioablacji w ultra-niskiej temperaturze (ULTC, ultra-low temperature cryoablation), po której natychmiast wykonuje się ablację polem elektrycznym (PFA, pulsed field ablation), przy użyciu tego samego cewnika – informuje dr Atul Verma.

-W wyniku krótkotrwałej krioablacji dochodzi do zamrożenia fragmentu tkanki mięśnia sercowego, co umożliwia skupienie pola elektrycznego na zamrożonych obszarach i ograniczenie działania prądu w innych tkankach i narządach. W praktyce eliminuje to efekty uboczne towarzyszące tradycyjnej metodzie PFA, takie jak skurcze mięśni szkieletowych, działanie na nerw przeponowy i powstawanie mikropęcherzyków. Jednocześnie celowemu uszkodzeniu podlegają wyłącznie komórki mięśnia sercowego pozostające w bezpośredniej styczności z cewnikiem. Cewnik pokryty lodem pozwala na dostarczanie impulsów o wyższym napięciu bez tych niepożądanych efektów. Ponadto ULTC ułatwia stabilny kontakt z tkankami poddawanymi ablacji – wyjaśnia.

-Połączenie ULTC i PFA w PFCA wykorzystuje zalety i eliminuje ograniczenia obu technologii – podsumowuje Olav Bergheim, prezes i dyrektor generalny Adagio Medical.

Korzyści płynące z użycia nowej technologii zaobserwowane w badaniach przedklinicznych przedstawiono na początku 2021 roku, a teraz potwierdzono je w trakcie pierwszych przełomowych zabiegów u ludzi. Otwiera to nowe możliwości dla osób leczonych z powodu migotania przedsionków.

Wyniki i doświadczenia kliniczne płynące z wykonanych procedur zostały przedstawione 15 stycznia 2022 roku na konferencji „AF Symposium 2022” w Nowym Jorku, najważniejszym wydarzeniu medycznym dotyczącym zabiegowego leczenia migotania przedsionków.

-Fakt, że te innowacyjne zabiegi zrealizowane zostały z powodzeniem właśnie w Szpitalu Medicover, jest dla nas wyróżnieniem, ale i potwierdzeniem naszego szeroko pojmowanego przygotowania do przeprowadzania najwyższej klasy operacji ratujących życie i poprawiających jakość życia pacjenta -– mówi dr hab. n. med. Paweł Derejko, kardiolog, kierownik Kliniki Kardiologii i Chorób Wewnętrznych w Szpitalu Medicover, ekspert w zakresie ablacji podłoża zaburzeń rytmu serca (arytmii).

W Szpitalu Medicover wykonywanych jest przeciętnie 450 ablacji w ciągu roku. Do chwili obecnej wykonano ich prawie trzy tysiące. Większość chorych poddawanych ablacji to chorzy z migotaniem przedsionków, czyli arytmią, która poza pogorszeniem jakości życia, istotnie zwiększa śmiertelność z przyczyn sercowo-naczyniowych. Szacuje się, że w Polsce zmaga się z nią około 400 000 pacjentów.

Dr hab. n. med. Paweł Derejko (po prawej) oraz dr Atul Verma (w środku) z personelem operacyjnym

Przeczytaj teraz

Planujemy przyspieszenie rozwoju

Autor: Magdalena Okoniewska
Dodano: 19.01.2022

Hubert Bojdo, prezes zarządu Scanmed S.A.

Sektor ochrony zdrowia czeka sporo zmian, dotyczących między innymi funkcjonowania szpitali. Ciągle aktualna jest walka z epidemią Covid-19. Scanmed, dzięki zmianie właścicielskiej rozwija działalności i w roku 2022 planuje istotne przyspieszenie tego rozwoju, poprzez zwiększenie liczby placówek oraz rozszerzanie zakresu usług.

W ochronie zdrowia 2021 był kolejnym rokiem zdeterminowanym przede wszystkim przez Covid-19. Scanmed aktywnie włączył się w systemowe działania wspierające walkę z pandemią, oddając kilkaset łóżek szpitalnych, w tym OIOM-owych i respiratorowych, dla pacjentów zakażonych wirusem. Tam, gdzie to było tylko możliwe, pracowaliśmy także w trybie hybrydowym, zabezpieczając dostęp do leczenia dla pacjentów z innymi schorzeniami niż Covid-19, co było i nadal pozostaje wyjątkowo ważne.

Włączyliśmy się również do Narodowego Programu Szczepień przeciw Covid-19. Prowadziliśmy je w sieci naszych placówek zarówno dla pacjentów indywidualnych, jak i dla firm. Organizowaliśmy jednocześnie mobilne punkty szczepień, docierając do miejscowości położonych poza dużymi ośrodkami. Nasze jednostki POZ jako jedne z pierwszych zaczęły także szczepić dzieci w wieku 5-11 lat.

Pandemia nie zmieniła naszych ambicji w zakresie realizacji zaawansowanych i skomplikowanych procedur medycznych. W szpitalach Scanmedu nasz zespół przeprowadził szereg nowatorskich operacji, między innymi z zakresu neurochirurgii, okulistyki, kardiologii inwazyjnej, czy ortopedii.

Projekty naukowe i badawcze

Dzięki bardzo szerokiemu spektrum realizowanych zakresów terapeutycznych w 2021 roku byliśmy zapraszani do projektów naukowych i badawczych. Jednym z ciekawszych, który rozpoczęliśmy w ramach konsorcjum utworzonego wspólnie z Wojskowym Instytutem Medycznym z Warszawy i wojewódzkim Szpitalem w Gorzowie Wielkopolskim, jest projekt niekomercyjnego badania klinicznego w obszarze kardiologii, finansowany ze środków Agencji Badań Medycznych.

Rozumiejąc ogólnokrajowy problem z niedoborami personelu medycznego nawiązaliśmy współpracę z kolejnymi ośrodkami akademickimi kształcącymi lekarzy i pielęgniarki. Aktywnie włączamy się w działalność edukacyjną i udostępniamy naszą nowoczesną bazę medyczną na potrzeby zajęć dydaktycznych i praktycznych dla przyszłych klinicystów.

Czytaj także: Lekarze Scanmed prelegentami na prestiżowych konferencjach>>>

W ubiegłym roku kontynuowaliśmy także wieloletnią współpracę z Polskim Związkiem Narciarskim jako oficjalny partner medyczny. Nasi lekarze dbali o zdrowie skoczków z reprezentacji, a ratownicy zabezpieczali najważniejsze zawody sportowe w sezonie. Ufundowaliśmy także stypendium dla czołowej judoczki młodego pokolenia Julii Kowalczyk – brązowej medalistki mistrzostw świata, srebrnej medalistki mistrzostw Europy.

Podobnie jak w poprzednich latach, w 2021 wspomagaliśmy organizacje pozarządowe takie jak Fundacja Mam Marzenie, czy Fundacja Anny Dymnej „Mimo wszystko” oraz ośrodki opieki i rehabilitacji dla seniorów. Kolejny rok wspieraliśmy także Fundację im. Lesława Pagi jako partner strategiczny projektu „Liderzy Ochrony Zdrowia”.

Rozwój dzięki zmianie właścicielskiej

2021 przyniósł zmiany właścicielskie. W konkurencyjnym procesie sprzedaży, przy dużym zainteresowaniu inwestorów branżowych i finansowych, akcjonariuszem Scanmed został fundusz Abris. W pierwszym okresie współpracy skupiliśmy się przede wszystkim na wspólnym wypracowaniu długoterminowej strategii Grupy Scanmed oraz kompleksowym wdrożeniu działań z zakresu ochrony środowiska, odpowiedzialności społecznej i ładu korporacyjnego (ESG). Obie kwestie potraktowaliśmy jako fundament pod dynamiczny rozwój naszej firmy, który – przy wsparciu silnego inwestora – zaczynamy realizować już w bieżącym roku.

Globalna sytuacja epidemiczna wskazuje, że niezależnie od metod walki z Covid-19 to wyzwanie pozostanie z nami na dłużej. Funkcjonowanie w tych warunkach będzie wymagało dużej elastyczności w przeorganizowywaniu działalności operacyjnej. W naszym przypadku istotnym ułatwieniem jest dobrze przygotowana infrastruktura umożliwiająca szybką konwersję szpitali do trybu leczenia Covid-19 lub hybrydowego.

Podczas poprzednich fal wypracowaliśmy i wdrożyliśmy rozwiązania zapewniające możliwość bezpiecznego i optymalnego działania w warunkach pandemii. Dzięki temu jesteśmy w stanie pomóc dużej liczbie pacjentów zakażonych wirusem, nie zmniejszając dostępu do naszych placówek pacjentom z innymi schorzeniami, w tym – co szczególnie istotne – wymagającym pomocy w trybie ostrym.

Inflacja i wycena świadczeń

Wśród czynników makro istotnych w bieżącym roku na pierwszym miejscu wymieniłbym inflację, która dotyka większości państw. Jest to rezultat między innymi polityki rządów i banków centralnych, pokrywających poprzez dodruk pieniądza dodatkowe wydatki związane z walką z Covid-19 oraz stymulujące gospodarki w okresie wielu wstrząsów.

Do istotnego zaostrzenia polityki monetarnej raczej nie dojdzie, więc należy liczyć się z utrzymaniem wysokiej inflacji, niestety również w odniesieniu do kluczowych kategorii kosztów w ochronie zdrowia. Przyniesie to dużą presję na rentowność prowadzonej działalności (która en block w polskim systemie już jest niska), szczególnie w kontekście podmiotów realizujących kontrakty z NFZ, w przypadku których o polityce cenowej decyduje płatnik publiczny.

Pozostaje mieć nadzieję, że waga problemu jest dostrzegana przez rząd i wprowadzone zostaną szybkie działania o charakterze systemowym. Mam tu na myśli odpowiednią indeksację wycen, bowiem działania doraźne – jak dopłaty do nośników energii – są niewystarczające.

Braki kadrowe i jakość w ochronie zdrowia

W 2022 roku sektor ochrony zdrowia będzie borykał się również ze stale pogłębiającym się problemem, jakim są braki kadrowe. Jest to odległy skutek krótkowzrocznej polityki sprzed wielu lat, gdy nie zadbano o kształcenie wystraczającej liczby personelu medycznego. Pomimo, że w ostatnim czasie podjęto zasługujące na uznanie działania, takie jak między innymi zwiększenie liczby uczelni upoważnionych do prowadzenia kierunków lekarskich i pielęgniarskich oraz zwiększenie limitów przyjęć na te studia, ich skutki zauważymy dopiero w dłuższej perspektywie. Należy oczekiwać, że deficyt wykwalifikowanego personelu medycznego w najbliższych latach będzie coraz bardziej odczuwalny.

Polski rynek ochrony zdrowia czekają zmiany o charakterze systemowym. W przygotowaniu jest reforma szpitalnictwa, której założenia mają być wdrożone w oparciu o Mapę Potrzeb Zdrowotnych 2022-2026 i Krajowy Plan Transformacji, z uwzględnieniem Wojewódzkich Planów Transformacji, co w znaczący sposób może zmienić priorytety w ochronie zdrowia.

Czytaj także: Nowatorski zabieg w Centrum Kardiologii Scanmed >>>

Plan większej specjalizacji placówek, koncentracja leczenia specjalistycznego i dopasowania do lokalnych potrzeb wydaje się racjonalnym kierunkiem, bo – w założeniach – dzięki temu szpitale przestaną w nieracjonalny sposób rywalizować o kadrę, a kosztowny, specjalistyczny sprzęt będzie wykorzystany w efektywniejszy sposób.

Istotnym tematem na najbliższe miesiące jest również projekt ustawy o jakości w ochronie zdrowia i bezpieczeństwie pacjenta. Podmioty mają być monitorowane nie tylko pod kątem spełniania podstawowych wymogów NFZ dotyczących odpowiedniego sprzętu, czy zatrudniania odpowiedniej liczby specjalistów, ale też wdrożonych systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwem w trzech wymiarach: klinicznym, konsumenckim i zarządczym.

Sama koncepcja jest zasadna, bo w zamierzeniu ma podnosić standardy usług. Pojawia się jednak pytanie, czy powinno się ją wprowadzać na tym etapie, czy może słuszniej byłoby zweryfikować ten obszar dopiero po wprowadzeniu systemowych zmian wynikających z założeń reformy szpitalnictwa.

Ponieważ w 2022 roku wygasa większość umów z płatnikiem publicznym, w tym dotyczących sieci szpitali, muszą zostać podjęte decyzje o ich dalszym przedłużeniu lub uruchomieniu procedury kontraktowania. Na chwilę obecną nie ma jednoznacznej informacji o terminie i zakresie konkursów, co podyktowane może być także wyzwaniami organizacyjnymi przeprowadzenia dużej liczby postępowań i konieczności zaimplementowania spodziewanych nowych zasad realizacji świadczeń. Można przypuszczać, że w pierwszej kolejności procedurom konkursowym będzie podlegać ambulatoryjna opieka specjalistyczna, zarówno w zakresie poradni jak i badań kosztochłonnych.

Nowe technologie i zielone szpitale

Pandemia uruchomiła i nadała wyjątkowej dynamiki zastosowaniu nowoczesnych technologii w ochronie zdrowia. W 2022 roku można oczekiwać coraz dalej idącego wdrażania rozwiązań technologicznych dla potrzeb procesów leczenia i obsługi pacjentów, które będą wychodziły poza telewizyty, e-zwolnienia, e-recepty i e-skierowania.

Prawidłowo wdrożone zaawansowane rozwiązania mogą przynieść wiele korzyści zarówno pacjentom (lepszy dostęp do pewnych zakresów opieki), personelowi (wsparcie procesu diagnostyczno- terapeutycznego oraz komfort pracy), a także systemowi ochrony zdrowia (dostęp do świadczeń medycznych oraz efektywność kosztowa).

W medycynie, podobnie jak i w innych branżach, coraz większą rolę będą odgrywać kwestie środowiskowe, w tym optymalizacja wykorzystania zasobów i redukcja wpływu prowadzonej działalności na środowisko naturalne. W ostatnich latach można zaobserwować rozwój koncepcji „zielonego szpitala”, która będzie stale zyskiwać na popularności i w sposób nieunikniony stanie się dominującym trendem.

Czytaj także: Scanmed: nowoczesne zabiegi kardiologiczne w Tomaszowie Mazowieckim >>>

Nie sposób nie odnotować postępującej konsolidacji na rynku usług medycznych. Duże podmioty przejawiają coraz większą aktywność w zakresie przejęć, powiększając ciągle zakres świadczonych usług. To oznacza, że stale rośnie liczba obszarów, w których prywatni świadczeniodawcy są pełnoprawną alternatywą dla publicznego sektora ochrony zdrowia.

Do zachodzących i oczekiwanych zmian staramy się jak najlepiej przygotować. Planujemy istotnie przyspieszyć rozwój Scanmedu w kluczowych dla nas specjalizacjach medycznych. Naszą ambicją jest zwiększenie zakresu geograficznego prowadzonej działalności, połączone z uzupełnieniem obszarów terapeutycznych w poszczególnych placówkach. Wzrost będziemy realizować organicznie, a w uzasadnionych przypadkach także poprzez akwizycje. Wysoka jakość i bezpieczeństwo wysokospecjalistycznej opieki zdrowotnej pozostaną naszym priorytetem.

Przeczytaj teraz

Medicover Stomatologia dysponuje już 359 fotelami

Autor: Magdalena Okoniewska
Dodano: 19.01.2022

„Rytuał Uśmiechu”, czyli własny koncept centrum dentystycznego wdrożony w największych polskich miastach, pierwsze w Polsce eko centrum stomatologiczne i poszerzenie portfolio akwizycji o liderów rynkowych w dziedzinie implantologii i ortodoncji. W roku 2021 rozwój Medicover Stomatologia przyspieszył. 2022 rok zapowiada się dla sieci równie intensywnie.

Już 359 foteli w całej Polsce

W 2021 roku Medicover Stomatologia zwiększył swój udział w rynku prywatnych usług dentystycznych. Sieć nie tylko postawiła na dynamiczny rozwój własnej marki, otwierając aż 9 nowych centrów, ale także na akwizycje, przejmując 5 dobrze prosperujących klinik. W sumie, dzięki poszerzeniu portfolio w 2021 roku, sieć dysponuje już 64 lokalizacjami w 20 miastach.

-W 2021 roku założyliśmy sobie ambitny cel biznesowy, jakim było przekroczenie liczby 300 foteli. Rozwój sieci, a także kolejne przejęcia centrów działających na rynku sprawiły, że wynik ten osiągnęliśmy już we wrześniu, a więc szybciej niż zakładaliśmy. W efekcie, na koniec roku dysponowaliśmy dokładnie 359 fotelami, w zaledwie dwa lata podwajając tę liczbę. To najlepiej pokazuje dziś dynamikę, z jaką realizujemy nasze plany i inwestycje – mówi Wioletta Januszczyk, dyrektor zarządzająca Medicover Stomatologia.

Duża w tym zasługa ostatnich otwarć. Tylko w ciągu ostatnich 12 miesięcy sieć wzbogaciła się aż o 9 własnych centrów pod szyldem Medicover Stomatologia, powstałych w Bielsku-Białej, Gdańsku, Gdyni, Łodzi, Toruniu, a także w Warszawie, gdzie uruchomiono aż cztery lokalizacje. W sumie nowe centra wprowadziły aż 68 foteli dentystycznych i zapewniły Medicover ponad 4 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni medycznej w prestiżowych lokalizacjach.

Autorskie formaty idą w Polskę

Wraz z rozwojem sieci rozwija się także koncept „Rytuału Uśmiechu”, w którym od roku otwierane są nowe centra. To autorski format przestrzeni medycznej, wprowadzony na rynek jesienią 2020 roku wraz z otwarciem flagowego centrum na Placu Konstytucji w Warszawie.

Jego fundamentem jest między innymi dostęp pacjenta do kompleksowego leczenia i technologii, nowy standard opieki oraz design miejsca, będący zaprzeczeniem tradycyjnego wizerunku dentysty, a także unikalny na rynku customer experience, budujący pozytywne doświadczenia. W ubiegłym roku 8 z 9 nowo otwartych centrów powstało właśnie w tym formacie.

Sieć w rozwoju konceptów poszła także o krok dalej. W grudniu 2021 w nowej odsłonie na rynku zadebiutował format „Medicover Stomatologia Kids”, a pod koniec miesiąca pierwsze eko centrum dentystyczne w Polsce, powstałe w oparciu o ideę „green dentistry”.

Czytaj także: Nowa placówka Medicover Stomatologia w Wilanowie>>>

W „Rytuale Uśmiechu” sieć stworzyła także pierwsze Laboratorium Protetyczne Medicover Stomatologia, które zostało otwarte w listopadzie 2021 w Centrum Praskim Koneser. Również zaplanowane na 2022 rok inwestycje realizowane będą w podobny sposób, zapowiada Medicover Stomatologia.

-Rozwijając sieć, świadomie podążamy za trendami. Uważnie śledzimy to, jak rozwija się rynek stomatologiczny w Polsce i na świecie, a także jakie oczekiwania dziś ma pacjent-konsument, zarówno względem kompleksowości, komfortu i bezpieczeństwa leczenia, technologii, standardu opieki, jak i customer experience. Wprowadzony przez nas pionierski na polskim rynku koncept jest odpowiedzią na te zmiany, ale także – co równie istotne – współczesne wyzwania, wynikające chociażby z nieuchronnej konsolidacji rynku usług dentystycznych – mówi Wioletta Januszczyk.

Medicover przejmuje liderów

Odpowiedzią na to ostatnie jest także realizowana od kilku lat przez Medicover Stomatologia strategia przejmowania klinik, głównie lokalnych liderów w określonych dziedzinach dentystyki. Już dziś w portfolio znaleźć można aż 16 takich akwizycji. W 2021 sieć weszła w partnerstwo z kolejnymi. Pula akwizycji poszerzyła się o 2 lokalizacje należące do Polikliniki z Bielska-Białej, a także 2 lokalizacje należące do Impladent w Warszawie. Do portfolio sieci dołączyła też Ortho-Esthetica z Warszawy.

-Rozwój modelu biznesowego w oparciu o akwizycje, zakłada pozyskiwanie do współpracy najlepszych graczy rynkowych, którzy nie tylko są lokalnymi lub regionalnymi liderami, ale przede wszystkim liderami w określonej dziedzinie, ważnej dla rozwoju całej sieci. 2021 rok pod tym względem był niezwykle owocny. Do portfolio dołączyły zarówno dwa topowe centra z województwa śląskiego wyspecjalizowane w nowoczesnej ortodoncji, jak również trzy z Warszawy będące z kolei liderami w dziedzinie implantologii i ortodoncji. Ich pozyskanie zapewni nam przepływ wiedzy i doświadczenia – dodaje.

Czytaj także: Medicover Stomatologia przejmuje liderów rynku dentystycznego w Bielsku-Białej i Katowicach>>>

To oparcie się na wiedzy i doświadczeniu widać było w 2021 roku w jeszcze jednym – w połowie roku sieć pozyskała do współpracy dr Paulo Malo, światowego lidera w dziedzinie implantologii, twórcę metody All-on-4.

-To pierwsza w historii naszej marki tak znacząca współpraca z wybitnym ekspertem, wnosząca wiele w rozwój zwłaszcza formatu „Rytuału Uśmiechu”. Dzięki obecności dr. Malo nie tylko nasi pacjenci zyskują dostęp do leczenia pod okiem tego eksperta, ale także dentyści Medicover Stomatologia mogą rozwijać swoje kompetencje, ucząc się nowoczesnej implantoprotetyki od wybitnego mentora – mówi dyrektor zarządzająca.

Plany na 2022 rok

Nowe otwarcia, akwizycje, współpraca – 2021 rok był dla Medicover Stomatologia intensywny. W 2022 sieć nie planuje zwalniać tempa.

-Przed nami kilka ambitnych celów biznesowych do zrealizowania, które mają za zadanie jeszcze bardziej umocnić naszą pozycję na polskim rynku, a także zmienić dentystykę i to, jak postrzegana jest przez pacjentów. Przede wszystkim od wiosny rusza nowy „sezon” otwarć. W planach mamy uruchomienie kilku nowych lokalizacji, między innymi w Warszawie, Krakowie oraz Lublinie. Prowadzimy też zaawansowane rozmowy z nowymi akwizycjami. Przed nami proces dostosowania istniejących centrów sieci do nowych standardów. Do tego planujemy konferencję dla lekarzy, a także kilka ciekawych projektów z nowymi partnerami – wylicza.

-Jednym z naszych priorytetowych celów jest dalsze umacnianie swojej pozycji w segmentach implantologii, protetyki i ortodoncji, zapewniających pacjentom możliwość przejścia kompleksowej metamorfozy uśmiechu w naszych centrach. W tym celu między innymi kontynuować będziemy proces certyfikacji Invisalign naszych lekarzy, aby zwiększyć możliwość leczenia ortodontycznego, poszerzając tym samym usługi w tej kategorii. Jednym z ważniejszych celów na 2022 jest też dalszy rozwój customer experience, a także dalsze inwestowanie w rozwój kompetencji lekarzy i asysty -– zapowiada Wioletta Januszczyk.

Oferta Medicover Stomatologia odpowiada na potrzeby całych rodzin, obejmując usługi z zakresu między innymi stomatologii zachowawczej, implantologii, protetyki, ortodoncji czy stomatologii dziecięcej. Stomatologia w Medicover dostępna dla pacjentów zarówno w ramach abonamentów medycznych, jak i na zasadzie płatności za pojedyncze usługi. Gabinety zlokalizowane są w największych miastach na terenie całej Polski.

Medicover Stomatologia jest częścią Medicover – międzynarodowej firmy świadczącej usługi medyczne i  diagnostyczne, założonej w 1995 roku. Medicover prowadzi centra medyczne, szerokoprofilowe szpitale, apteki, kliniki leczenia niepłodności, centra stomatologiczne, salony optyczne i posiada 70 klubów fitness i siłowni w całej Polsce. Ponadto oferuje pakiety sportowo-rekreacyjne oraz programy kafeteryjne dla klientów korporacyjnych.

Przeczytaj teraz

Centrum Medyczne Damiana:  nowe wyposażenie pracowni diagnostycznej

Autor: Magdalena Okoniewska
Dodano: 19.01.2022

Centrum Medyczne Damiana uruchomiło ponownie pracownię rezonansu magnetycznego działającą w placówce przy ulicy Wałbrzyskiej 46 w Warszawie. Pracownia została wyposażona w nowoczesny sprzęt, który umożliwia dokładniejszą diagnostykę.

Najczęściej wykonywane w pracowni badania to: rezonans magnetyczny głowy, rezonans kręgosłupa, klatki piersiowej, jamy brzusznej, stawu, tkanek miękkich, piersi i serca.

Pracownia diagnostyki obrazowej przy ulicy Wałbrzyskiej oferuje również wykonywanie badań RTG, mammografii oraz tomografii komputerowej.

Centrum Medyczne Damiana prowadzi w placówce przy ulicy Wałbrzyskiej 46 przychodnię oraz szpital, w którym gdzie wykonywane są operacje w zakresie chirurgii ogólnej, ortopedii, okulistyki, laryngologii i ginekologii.

Czytaj także: Centrum Medyczne Damiana: nowe Centrum Zdrowia Psychicznego Mind Health w Gdańsku>>>

Przychodnie CM Damiana działają w Warszawie także przy ulicach: Foksal 3/5, Alei Zjednoczenia 36, Racławickiej 27, Nowolipie 18, Cybernetyki 7B, przy Bażantarni 8B oraz przy placu Konesera 10A.  Od lipca 2021 roku działa przychodnia w Piasecznie przy ulicy Puławskiej 42 B.

Centrum Medyczne Damiana prowadzi także sieć placówek pod marką Centrum Zdrowia Psychicznego Mind Health. Działają one w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu, Katowicach, Krakowie oraz Gdańsku.

Centrum Medyczne Damiana działa od 1994 roku. Jest częścią Grupy Medicover.

Przeczytaj teraz

Laboratoria Bruss otworzyły nowy punkt pobrań

Autor: Magdalena Okoniewska
Dodano: 19.01.2022

Od 20 stycznia 2022 roku Laboratoria Bruss prowadzą nowy punkt pobrań, którzy zlokalizowany jest w Kartuzach, przy ulicy Gdańskiej 14. W lokalizacji tej działa także Centrum Medyczne MedicaPark.

Nowy punkt czynny jest w dni powszednie, w godzinach przedpołudniowych.

Sieć Laboratoria Bruss prowadzi ponad 40 punktów pobrań, które działają na terenie Polski północnej, zlokalizowane są w Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Kościerzynie, Kwidzynie, Malborku, Lęborku, Redzie, Rumii, Prabutach, Pruszczu Gdańskim, Tczewie i Wejherowie. Część z nich działa przy laboratoriach.

W listopadzie 2021 otwarty został nowy punkt pobrań Bruss w Pucku, a w październiku 2021 – w Żukowie – w powiecie kartuskim.

Laboratoria Medyczne Bruss należą do Grupy Alab, w skład której wchodzą także Alab laboratoria, Bio-Diagnostyka, Laboratorium Świętokrzyskie, Białostockie Centrum Analiz Medycznych i Zespół Przychodni Specjalistycznych Prima.

Czytaj także: Rok 2021 kończymy z poczuciem zadowolenia >>>

Przeczytaj teraz