Statut Pracodawców Medycyny Prywatnej
STATUT
Związku Pracodawców:
PRACODAWCY MEDYCYNY PRYWATNEJ
Przepisy Ogólne
§ 1
1.Niniejszym tworzy się związek pracodawców pod nazwą: Pracodawcy Medycyny Prywatnej, zwany w dalszej części Statutu: „Związkiem”.
2.Związek działa na podstawie Ustawy z dnia 23 maja 1991 o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz. 235, z późniejszymi zmianami) oraz niniejszego Statutu.
§ 2
1.Terenem działania związku jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
2.Siedzibą Związku jest miasto stołeczne Warszawa.
3.Związek może:
· współtworzyć federacje i konfederacje;
· przystępować do innych organizacji o podobnym charakterze — tak krajowych jak i międzynarodowych.
§ 3
1.Związek jest dobrowolną organizacją zrzeszającą osoby prawne i fizyczne będące podmiotami leczniczymi w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (Dz.U. z 01 czerwca 2011r.), będące w rozumieniu prawa polskiego pracodawcami.
2.Związek jest organizacją samorządną i niezależną w swojej działalności statutowej od organów administracji tak rządowej, jak i samorządowej oraz od innych organizacji.
3.Związek posiada osobowość prawną.
4.Związek może ustalić własne godło.
§ 4
Podstawowymi celami i zadaniami Związku są ochrona praw i reprezentowanie interesów podmiotów wykonujących działalność leczniczą lub opiekuńczą, będących pracodawcami oraz innych podmiotów leczniczych i osób wykonujących zawody medyczne, mających swoją siedzibę lub miejsce zamieszkania na obszarze, o którym mowa w §2 ust. 1 Statutu.
§ 5
Cele i Zadania Związku są realizowane przez:
1.prezentowanie opinii w sprawach związanych z ochroną zdrowia,
2.prowadzenie studiów i badań nad sytuacją pracodawców, popularyzacją wiedzy prawnej, organizacyjnej i ekonomicznej,
3.występowanie w imieniu członków Związku do organów administracji rządowej i samorządowej wszystkich szczebli,
4.delegowanie swoich przedstawicieli do organów doradczych władz samorządowej, rządowej i ustawodawczej,
5.organizowanie zespołów doradczych oraz zatrudnianie pracowników i ekspertów do wykonywania zadań statutowych,
6.współpraca z innymi organizacjami pozarządowymi o celach zbieżnych z celami Związku,
7.występowanie do organów posiadających inicjatywę legislacyjną z wnioskami legislacyjnymi, opiniowanie założeń i projektów aktów prawnych w zakresie w ochrony zdrowia i pomocy społecznej tak ogólnopolskich jak i lokalnych, prawa pracy i działalności gospodarczej,
8.prowadzenie doradztwa na rzecz członków Związku,
9.organizowanie i wspieranie kształcenia pracodawców,
10.wspieranie członków Związku w negocjacjach z jednostkami dysponującymi środkami publicznymi przeznaczonymi na ochronę, profilaktykę i promocję zdrowia,
11.reprezentowanie członków Związku wobec administracji rządowej i samorządowej oraz instytucji działających w systemie ochrony zdrowia.
§ 6
1. Dla realizacji celów statutowych Związek może:
a) prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:
1.Działalności wydawniczej – PKD 58;
2.Działalności usługowej w zakresie informacji – PKD 63;
3.Doradztwa związanego z zarządzaniem – PKD 70.2,
4.Reklamy – PKD 73.1,
5.Badania rynku i opinii publicznej – PKD 73.20.Z.,
6.Pozostałej działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej, gdzie indziej niesklasyfikowanej – PKD 74.90.Z.,
7.Pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych — PKD 85.59,
8.Pozostałej działalności wspomagającej prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowanej – PKD 82.99.Z.,
9.Działalności wspomagającej edukację – PKD 85.60.Z.,
10.Działalności organizacji komercyjnych i pracodawców – PKD 94.11
b)uczestniczyć jako akcjonariusz (udziałowiec) w spółkach, spółdzielniach i innych
podmiotach prowadzących działalność gospodarczą.
2.Dochody uzyskane z działalności, o której mowa w ust. 1 mogą być przeznaczone wyłącznie na realizację zadań statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału między członków Związku.
CZŁONKOSTWO
§ 7
1.Członkiem Związku mogą być osoby prawne lub fizyczne, a także jednostki nie posiadające osobowości prawnej, będące podmiotami leczniczymi w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (Dz.U. z 01 czerwca 2011r.), będące jednocześnie w rozumieniu prawa polskiego pracodawcami, mającymi siedzibę na obszarze, o którym mowa w § 2 ust. 1, a także inne będące pracodawcami podmioty wykonujące działalność leczniczą w rozumieniu tejże ustawy, jak również – podmioty świadczące usługi opiekuńcze oraz pośredniczące w organizacji usług medycznych lub opiekuńczych oraz inni pracodawcy związani z branżą medyczną lub opiekuńczą, co do których Zarząd podjął pisemną uchwałę o nadaniu pełnego członkostwa z prawem głosu w Związku. W takim przypadku Zarząd ustali składki tych członków, biorąc pod uwagę zadeklarowane przez nich przychody z branży medycznej i opiekuńczej.
2.Członkostwo w Związku jest dobrowolne inie może ograniczać działalności gospodarczej członków Związku.
3.Członka Związku reprezentuje, w przypadku gdy Członkiem Związku jest pracodawca będący osobą prawną lub jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej - organ lub osoba upoważniona do składania oświadczeń woli w imieniu takiego pracodawcy. Członka Związku może reprezentować pełnomocnik powołany przez pracodawcę, a gdy pracodawca jest osobą prawną — przez organ upoważniony do składania oświadczeń woli w jego imieniu, legitymujący się pisemnym pełnomocnictwem.
4.Osoby nie spełniające warunków opisanych w ust. 1 niniejszego §, jak również – wg swojego wyboru – osoby spełniające te warunki, ale nie decydujące się na uzyskanie statusu członka zwykłego, opisanego w ust. 1, mogą uzyskać status „Członka Wspierającego”.
5.Członkom Wspierającym przysługują prawa i obowiązki członków wynikające z niniejszego Statutu, z uwzględnieniem następujących różnic:
Członkowie Wspierający:
a)nie posiadają czynnych ani biernych praw wyborczych do organów Związku;
b)uczestniczą w Zgromadzeniu Ogólnym członków Związku z prawem zabierania głosu i głosowania (za wyjątkiem wyborów), mogą być zapraszani na spotkania Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
c)korzystają z zasobów informacyjnych Związku;
d)udzielają wsparcia organom Związku w zakresie swoich kompetencji, który to zakres podlega uzgodnieniu z Zarządem przed przyjęciem ich do Związku oraz zostaje zamieszczony w ich deklaracji członkowskiej; na mocy uchwały Zarządu zakres ten może ulec zmianie również w trakcie członkostwa;
e)nie ponoszą składek członkowskich jak członkowie zwykli, lecz składki ustalone indywidualnie, wg zasad określonych w ust. 6 poniżej;
6.Członkowie Wspierający wnoszą składki indywidualnie ustalane przez Zarząd w drodze uchwały, podejmowanej łącznie z uchwałą o ich przyjęciu do Związku. Wysokość składki jest ustalana na podstawie oceny uzgodnionego wsparcia, zapisywanego w deklaracji członkowskiej Członka Wspierającego i może podlegać zmianom w toku trwania członkostwa.
7.Minimalną wartość składki ponoszonej przez Członków Wspierających określa Zgromadzenie Ogólne w drodze uchwały.
§ 8
1.O przyjęciu w poczet członków decyduje Zarząd Związku na pisemny lub elektroniczny wniosek zainteresowanego.
2.W razie odmowy przyjęcia, zainteresowanemu przysługuje prawo odwołania się do Zgromadzenia Ogólnego Związku.
3.Przepis ust. 1 nie ma zastosowania w stosunku do członków — założycieli, którzy członkostwo nabywają z chwilą wpisania Związku do rejestru.
§ 9
Członkom Związku przysługują następujące prawa:
1.czynne i bierne prawo wyborcze do wszystkich organów Związku, za wyjątkiem Członków Wspierających,
2.uczestnictwa w pracach Związku i jego organów,
3.prawo korzystania ze wsparcia Związku we wszystkich sprawach należących do jego kompetencji,
4.prawo korzystania z wszelkich informacji o pracy Związku,
5.prawo zgłaszania wniosków dotyczących działalności Związku.
§ 10
Członkowie Związku są obowiązani do:
1.aktywnego udziału w pracach Związku,
2.przestrzegania Statutu Związku,
3.terminowego uiszczania składek,
4.wspierania Związku w wykonaniu zadań statutowych.
§ 11
Członkostwo Związku ustaje w razie:
1. wystąpienia ze związku,
2. rozwiązania związku,
3. wykluczenia ze Związku przez Zarząd na skutek:
a) Prowadzenia przez członka działalności na szkodę Związku,
b) Rażącego naruszenia postanowień Statutu lub uchwał organów Związku,
c) Uchylania się od płacenia składek członkowskich przez okres minimum 3 miesięcy.
4.Utraty przez członka Związku statusu pracodawcy w rozumieniu ustawy, o której mowa w §1 ust. 2 niniejszego Statutu.
§12
Z chwilą ustania członkostwa wygasają prawa i obowiązki członka Związku.
§13
Oświadczenie o wystąpieniu ze związku składa się na ręce Zarządu Związku najpóźniej na trzy miesiące przed dniem ustania członkostwa, który przypada na ostatni dzień trzeciego miesiąca następującego po miesiącu w którym złożono oświadczenie.
§14
1.Wykluczenie ze związku następuje na mocy uchwały Zarządu Związku podjętej bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu.
2.Od uchwały, o której mowa w ust.1 przysługuje odwołanie do Zgromadzenia Ogólnego, przy czym może ono zostać wniesione w terminie 30 dni od dnia otrzymania przez członka zawiadomienia o wykluczeniu (liczy się data stempla pocztowego). Odwołanie wniesione po tym terminie nie będzie rozpatrywane, chyba że na wniosek odwołującego się, który wykaże, że uchybił terminowi jego wniesienia z obiektywnych i niezależnych od niego przyczyn, Zarząd przywróci mu termin do wniesienia odwołania.
3.W związku z ustaniem członkostwa nie przysługują żadne roszczenia do majątku Związku.
4.Członek wykluczony może zostać ponownie przyjęty do Związku jeśli ustały przyczyny wykluczenia.
ORGANY ZWIĄZKU
§ 15
Organami związku są:
a) Zgromadzenie Ogólne,
b) Zarząd,
c) Komisja Rewizyjna,
d) Rada Programowa.
§ 16
1.Uchwały organów związku podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, za wyjątkiem sytuacji w których Statut stanowi inaczej.
2.Głosowanie tajne zarządza się:
a) w sprawach powołania i odwołania członków organów Związku pochodzących z wyboru,
b) każdorazowo na wniosek co najmniej 1/5 uprawnionych do głosowania.
3. Zarząd i Komisja Rewizyjna mogą odbywać posiedzenia za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość oraz podejmować uchwały w drodze korespondencyjnej lub w drodze głosowania elektronicznego. Warunkiem ważności takich uchwał jest doręczenie w odpowiedniej drodze treści uchwały wszystkim członkom organu oraz oddanie głosów za uchwałą przez wymaganą w statucie większość członków organu. Ważność głosowania i podjęcie uchwały stwierdza Przewodniczący organu, zaś uchwałę dołącza się do księgi uchwał tego organu.
ZGROMADZENIE OGÓLNE
§ 17
1.Zgromadzenie Ogólne jest najwyższym organem Związku.
2.W Zgromadzeniu Ogólnym członkowie mogą brać udział poprzez umocowanych przedstawicieli. Pełnomocnictwo musi być udzielone w formie pisemnej i złożone w oryginale na ręce Zarządu Związku najpóźniej w chwili rozpoczęcia obrad Zgromadzenia Ogólnego.
3.Każdemu członkowi, przysługuje jeden głos na każde wpłacone pełne 100 zł składek w ciągu dwunastu miesięcy poprzedzających Zgromadzenie Ogólne Związku.
4.Zgromadzenie Ogólne wyraża swoją wolę w formie uchwał.
5.Zgromadzenie Ogólne odbywa się co najmniej raz na 12 miesięcy.
6.Zgromadzenie Ogólne zwoływane jest przez Zarząd w drodze pisemnego powiadomienia Członków listem poleconym na co najmniej 14 dni przed datą Zgromadzenia:
• na pisemny wniosek co najmniej 1/5 członków Związku,
• z inicjatywy Komisji Rewizyjnej,
• z inicjatywy własnej.
§ 18
Do kompetencji Zgromadzenia Ogólnego należy:
1.ustalanie programu działania Związku,
2.wprowadzanie zmian do Statutu Związku,
3.wybór i odwoływanie Prezesa Zarządu, członków Zarządu oraz członków Komisji Rewizyjnej,
4.rozpatrywania i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
5.przyjmowanie budżetu Związku,
6.podejmowanie decyzji w sprawie przystąpienia lub wystąpienia Związku z innych organizacji pracodawców,
7.ustalenie wpisowego, wysokości składki członkowskiej i sposobu ich uiszczania,
8.wyrażanie zgody na nabycie i zbycie nieruchomości,
9.uchwalanie regulaminów funkcjonowania i wyboru do organów Związku,
10.podejmowanie decyzji w innych sprawach, w których Statut przewiduje właściwość Zgromadzenia Ogólnego.
Zarząd
§ 19
1. Zarząd jest organem wykonawczym Związku
2. Zarząd działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez Zgromadzenie Ogólne.
§ 20
1.Kadencja Zarządu trwa 5 lat i kończy się z dniem odbycia Zgromadzenia Ogólnego zatwierdzającego sprawozdania z wykonania budżetu za ostatni rok urzędowania Zarządu
2.W zależności od decyzji Zgromadzenia Ogólnego w skład Zarządu wchodzi od 4 do 8 osób, w tym:
• prezes,
• dwóch wiceprezesów.
Członków Zarządu wybiera spośród swojego grona Zgromadzenie Ogólne zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym.
3.W przypadku gdy w okresie pomiędzy obradami Zgromadzenia Ogólnego członek Zarządu złoży rezygnację, Zarząd większością 2/3 głosów może wybrać na jego miejsce innego członka Zarządu – na zwolnioną lub inną funkcję.
4.W przypadku gdy w okresie pomiędzy obradami Zgromadzenia Ogólnego członek Zarządu z jakichkolwiek powodów nie bierze udziału w pracach Zarządu, ale nie składa rezygnacji, jeśli jest to uzasadnione potrzebą zachowania sprawności działania Zarządu i/lub interesem Związku, Zarząd większością 2/3 głosów może dokooptować do Zarządu dodatkowego członka, z zastrzeżeniem, że ogólna liczba członków Zarządu nie może przekroczyć 8.
5.W sytuacji opisanej w ust. 3 i 4 powyżej, najbliższe Zgromadzenie Ogólne podejmuje uchwałę o zatwierdzeniu wyboru nowych członków zarządu. Niepodjęcie tej uchwały jest jednoznaczne z odwołaniem tych członków z dniem odbycia Zgromadzenia Ogólnego.
6.Osoby wchodzące w skład Zarządu mogą być w każdej chwili odwołane w drodze uchwały Zgromadzenia Ogólnego podjętej w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby Członków Związku.
7.Mandat członka Zarządu, powołanego w miejsce członka Zarządu odwołanego, zgodnie z ust. 6 niniejszego paragrafu, jak również mandat członka zarządu wybranego lub dokooptowanego w okresie pomiędzy obradami Zgromadzenia Ogólnego, wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Zarządu powołanych na daną kadencję.
8.W okresie pomiędzy obradami Zgromadzenia Ogólnego, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami pracy Zarządu lub/i interesem Związku, Zarząd większością 2/3 głosów, może również dokonywać zmian funkcji poszczególnych członków Zarządu. Informacje o zmianach wraz z ich uzasadnieniem Zarząd składa najbliższemu Zgromadzeniu Ogólnemu.
§ 21
1.Wygaśnięcie mandatu członka Zarządu następuje:
a)w przypadku rezygnacji z wykonywania mandatu,
b) w przypadku odwołania ze składu Zarządu przez Zgromadzenie Ogólne.
2.W przypadkach, o których mowa w ust. 1 Zgromadzenie Ogólne na najbliższym posiedzeniu dokonuje uzupełniającego wyboru członka Zarządu, z zastrzeżeniem § 20 ust. 3 i 5 Statutu.
§ 22
Do kompetencji Zarządu należy:
1)prowadzenie bieżącej działalności Związku,
2)reprezentowanie Związku w kontaktach z innymi podmiotami,
3)wykonywanie uchwał Zgromadzenia Ogólnego,
4)przygotowanie projektów i planów działania Związku,
5)przygotowanie projektu budżetu i jego wykonanie,
6)wyznaczanie członków Związku do reprezentowania jego interesów w działaniach, o których mowa w § 5 pkt. 1 i 2,
7)składanie Zgromadzeniu Ogólnemu sprawozdań z działalności Związku,
8)podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia i skreślenia członków Związku,
9)podejmowanie uchwał w sprawach prowadzenia przez Związek działalności, o której mowa w §6 ust. 1 nin. Statutu,
10)podejmowanie uchwał w innych sprawach, o których Statut nie przewiduje właściwości innych organów Związku,
11) wybór Przewodniczącego i członków Rady Programowej,
12)przyznawanie na wniosek członków zalegających ze składkami, ulg w postaci rozłożenia zaległych składek na raty lub też, w wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach –okresowego obniżenia wysokości płaconych składek, ale nie więcej niż o 50% i nie dłużej niż na 12 miesięcy. Uchwała o obniżeniu składki jest podejmowana większością 2/3 głosów;
§ 23
Członek Zarządu nie może być jednocześnie członkiem Komisji Rewizyjnej.
§ 24
Do składania oświadczeń woli w imieniu Związku i zaciągania zobowiązań majątkowych wymagane jest współuczestnictwo dwóch członków Zarządu Związku, z których co najmniej jeden jest prezesem lub wiceprezesem Zarządu.
§ 25
1.Obsługę Związku i jego organów wykonuje Biuro Związku działające przy Zarządzie.
2.Organizację i zadania Biura Związku określa regulamin uchwalany przez Zarząd.
Komisja Rewizyjna
§ 26
1.Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Związku.
2.Komisja Rewizyjna składa się z co najmniej 3 członków. Liczbą członków komisji określa Zgromadzenie Ogólne.
3.Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa 5 lat kończy się z dniem odbycia Zgromadzenia Ogólnego zatwierdzającego sprawozdanie Zarządu z wykonania budżetu Związku za ostatni rok jej urzędowania.
4.Na pierwszym posiedzeniu, nie później niż w ciągu 14 dni od daty wyboru członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają spośród siebie Przewodniczącego i Sekretarza.
5.Osoby wchodzące w skład Komisji Rewizyjnej mogą być w każdej chwili odwołane w drodze uchwały Zgromadzenia Ogólnego podjętej w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby Członków Związku.
6.Mandat członka Komisji Rewizyjnej, powołanego w miejsce członka Komisji Rewizyjnej odwołanego, zgodnie z ust. 5 niniejszego paragrafu, wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Komisji Rewizyjnej powołanych na daną kadencję
7.Wygaśnięcie mandatu członka Komisji Rewizyjnej następuje:
a)w przypadku z rezygnacji z mandatu członka Komisji Rewizyjnej,
b)w przypadku odwołania ze składu Komisji Rewizyjnej przez Zgromadzenie Ogólne.
8.W przypadku, o którym mowa w ust 7., Zgromadzenie Ogólne na najbliższym posiedzeniu dokonuje uzupełniającego wyboru członków Komisji Rewizyjnej.
§ 27
1.Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy wykonywanie stałej kontroli nad działalnością Związku. W szczególności Komisja Rewizyjna co najmniej raz do roku bada całokształt działalności Związku z uwzględnieniem działalności finansowej.
2.Do szczególnych uprawnień Komisji Rewizyjnej ponadto należy:
a)występowanie do Zgromadzenia Ogólnego z wnioskami wynikającymi z kontroli,
b)zwracanie się do Zarządu z żądaniem składania wyjaśnień w sprawach dotyczących działalności Związku,
c)składanie zaleceń co do działalności Zarządu.
§ 28
Tryb funkcjonowania Komisji Rewizyjnej określa regulamin uchwalony przez
Zgromadzenie Ogólne.
Rada Programowa
§ 29
1.Rada Programowa jest organem doradczym Związku.
2.Przewodniczącego i członków Rady Programowej powołuje i odwołuje Zarząd Związku zwykłą większością głosów. Zarząd może zdecydować o niepowoływaniu Rady Programowej w okresie jego kadencji lub jej części.
3.Członkiem Rady Programowej może być każda osoba fizyczna pragnąca działać na rzecz Związku.
4.Do zadań Rady Programowej należy:
a) opiniowanie planów działalności Związku,
b) inicjowanie i przedstawianie Zarządowi projektów podejmowania działań w zakresie ochrony praw i reprezentacji interesów Członków Związku wobec związków zawodowych pracowników, organów władzy i administracji państwowej oraz organów samorządu terytorialnego,
c)opiniowanie budżetu Związku na dany rok i przedstawianie swoich wniosków Zarządowi,
d)wspieranie pozostałych statutowych działań Związku.
5. Kadencja Rady Programowej trwa zgodnie z kadencją Zarządu przez który została wybrana.
Majątek Związku
§ 30
1.Majątek Związku stanowią nieruchomości, ruchomości, środki finansowe oraz inne prawa majątkowe.
2.Dochody Związku stanowią w szczególności:
a)wpisowe,
b)wpływy ze składek członkowskich,
c)darowizny, spadki, zapisy,
d)dochody z majątku Związku,
e)dochody z działalności gospodarczej prowadzonej przez Związek.
3. Związek może tworzyć fundusze na realizację określonych celów.
Rozwiązanie Związku
§31
1.Związek ulega rozwiązaniu w przypadku podjęcia przez Zgromadzenie Ogólne uchwały o rozwiązaniu podjętej większością 3/4 głosów przy obecności co najmniej 3/4 uprawnionych.
2.Uchwała o rozwiązaniu Związku określa przeznaczenie majątku pozostawionego po Związku oraz sposób przeprowadzenia likwidacji.
Postanowienia Przejściowe i Końcowe
§ 32
Wszelkie zmiany i uzupełnienia niniejszego Statutu nastąpić mogą w drodze uchwały podjętej większością 2/3 głosów.
§ 33
Statut wchodzi w życie z dniem rejestracji Związku.
§ 34
W sprawach nie unormowanych niniejszym statutem znajdują zastosowanie postanowienia ustawy o organizacjach pracodawców i inne właściwe przepisy.
STATUT
Związku Pracodawców:
PRACODAWCY MEDYCYNY PRYWATNEJ
Przepisy Ogólne
§ 1
1.Niniejszym tworzy się związek pracodawców pod nazwą: Pracodawcy Medycyny Prywatnej, zwany w dalszej części Statutu: „Związkiem”.
2.Związek działa na podstawie Ustawy z dnia 23 maja 1991 o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz. 235, z późniejszymi zmianami) oraz niniejszego Statutu.
§ 2
1.Terenem działania związku jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
2.Siedzibą Związku jest miasto stołeczne Warszawa.
3.Związek może:
· współtworzyć federacje i konfederacje;
· przystępować do innych organizacji o podobnym charakterze — tak krajowych jak i międzynarodowych.
§ 3
1.Związek jest dobrowolną organizacją zrzeszającą osoby prawne i fizyczne będące podmiotami leczniczymi w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (Dz.U. z 01 czerwca 2011r.), będące w rozumieniu prawa polskiego pracodawcami.
2.Związek jest organizacją samorządną i niezależną w swojej działalności statutowej od organów administracji tak rządowej, jak i samorządowej oraz od innych organizacji.
3.Związek posiada osobowość prawną.
4.Związek może ustalić własne godło.
§ 4
Podstawowymi celami i zadaniami Związku są ochrona praw i reprezentowanie interesów podmiotów wykonujących działalność leczniczą lub opiekuńczą, będących pracodawcami oraz innych podmiotów leczniczych i osób wykonujących zawody medyczne, mających swoją siedzibę lub miejsce zamieszkania na obszarze, o którym mowa w §2 ust. 1 Statutu.
§ 5
Cele i Zadania Związku są realizowane przez:
1.prezentowanie opinii w sprawach związanych z ochroną zdrowia,
2.prowadzenie studiów i badań nad sytuacją pracodawców, popularyzacją wiedzy prawnej, organizacyjnej i ekonomicznej,
3.występowanie w imieniu członków Związku do organów administracji rządowej i samorządowej wszystkich szczebli,
4.delegowanie swoich przedstawicieli do organów doradczych władz samorządowej, rządowej i ustawodawczej,
5.organizowanie zespołów doradczych oraz zatrudnianie pracowników i ekspertów do wykonywania zadań statutowych,
6.współpraca z innymi organizacjami pozarządowymi o celach zbieżnych z celami Związku,
7.występowanie do organów posiadających inicjatywę legislacyjną z wnioskami legislacyjnymi, opiniowanie założeń i projektów aktów prawnych w zakresie w ochrony zdrowia i pomocy społecznej tak ogólnopolskich jak i lokalnych, prawa pracy i działalności gospodarczej,
8.prowadzenie doradztwa na rzecz członków Związku,
9.organizowanie i wspieranie kształcenia pracodawców,
10.wspieranie członków Związku w negocjacjach z jednostkami dysponującymi środkami publicznymi przeznaczonymi na ochronę, profilaktykę i promocję zdrowia,
11.reprezentowanie członków Związku wobec administracji rządowej i samorządowej oraz instytucji działających w systemie ochrony zdrowia.
§ 6
1. Dla realizacji celów statutowych Związek może:
a) prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:
1.Działalności wydawniczej – PKD 58;
2.Działalności usługowej w zakresie informacji – PKD 63;
3.Doradztwa związanego z zarządzaniem – PKD 70.2,
4.Reklamy – PKD 73.1,
5.Badania rynku i opinii publicznej – PKD 73.20.Z.,
6.Pozostałej działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej, gdzie indziej niesklasyfikowanej – PKD 74.90.Z.,
7.Pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych — PKD 85.59,
8.Pozostałej działalności wspomagającej prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowanej – PKD 82.99.Z.,
9.Działalności wspomagającej edukację – PKD 85.60.Z.,
10.Działalności organizacji komercyjnych i pracodawców – PKD 94.11
b)uczestniczyć jako akcjonariusz (udziałowiec) w spółkach, spółdzielniach i innych
podmiotach prowadzących działalność gospodarczą.
2.Dochody uzyskane z działalności, o której mowa w ust. 1 mogą być przeznaczone wyłącznie na realizację zadań statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału między członków Związku.
CZŁONKOSTWO
§ 7
1.Członkiem Związku mogą być osoby prawne lub fizyczne, a także jednostki nie posiadające osobowości prawnej, będące podmiotami leczniczymi w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (Dz.U. z 01 czerwca 2011r.), będące jednocześnie w rozumieniu prawa polskiego pracodawcami, mającymi siedzibę na obszarze, o którym mowa w § 2 ust. 1, a także inne będące pracodawcami podmioty wykonujące działalność leczniczą w rozumieniu tejże ustawy, jak również – podmioty świadczące usługi opiekuńcze oraz pośredniczące w organizacji usług medycznych lub opiekuńczych oraz inni pracodawcy związani z branżą medyczną lub opiekuńczą, co do których Zarząd podjął pisemną uchwałę o nadaniu pełnego członkostwa z prawem głosu w Związku. W takim przypadku Zarząd ustali składki tych członków, biorąc pod uwagę zadeklarowane przez nich przychody z branży medycznej i opiekuńczej.
2.Członkostwo w Związku jest dobrowolne inie może ograniczać działalności gospodarczej członków Związku.
3.Członka Związku reprezentuje, w przypadku gdy Członkiem Związku jest pracodawca będący osobą prawną lub jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej – organ lub osoba upoważniona do składania oświadczeń woli w imieniu takiego pracodawcy. Członka Związku może reprezentować pełnomocnik powołany przez pracodawcę, a gdy pracodawca jest osobą prawną — przez organ upoważniony do składania oświadczeń woli w jego imieniu, legitymujący się pisemnym pełnomocnictwem.
4.Osoby nie spełniające warunków opisanych w ust. 1 niniejszego §, jak również – wg swojego wyboru – osoby spełniające te warunki, ale nie decydujące się na uzyskanie statusu członka zwykłego, opisanego w ust. 1, mogą uzyskać status „Członka Wspierającego”.
5.Członkom Wspierającym przysługują prawa i obowiązki członków wynikające z niniejszego Statutu, z uwzględnieniem następujących różnic:
Członkowie Wspierający:
a)nie posiadają czynnych ani biernych praw wyborczych do organów Związku;
b)uczestniczą w Zgromadzeniu Ogólnym członków Związku z prawem zabierania głosu i głosowania (za wyjątkiem wyborów), mogą być zapraszani na spotkania Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
c)korzystają z zasobów informacyjnych Związku;
d)udzielają wsparcia organom Związku w zakresie swoich kompetencji, który to zakres podlega uzgodnieniu z Zarządem przed przyjęciem ich do Związku oraz zostaje zamieszczony w ich deklaracji członkowskiej; na mocy uchwały Zarządu zakres ten może ulec zmianie również w trakcie członkostwa;
e)nie ponoszą składek członkowskich jak członkowie zwykli, lecz składki ustalone indywidualnie, wg zasad określonych w ust. 6 poniżej;
6.Członkowie Wspierający wnoszą składki indywidualnie ustalane przez Zarząd w drodze uchwały, podejmowanej łącznie z uchwałą o ich przyjęciu do Związku. Wysokość składki jest ustalana na podstawie oceny uzgodnionego wsparcia, zapisywanego w deklaracji członkowskiej Członka Wspierającego i może podlegać zmianom w toku trwania członkostwa.
7.Minimalną wartość składki ponoszonej przez Członków Wspierających określa Zgromadzenie Ogólne w drodze uchwały.
§ 8
1.O przyjęciu w poczet członków decyduje Zarząd Związku na pisemny lub elektroniczny wniosek zainteresowanego.
2.W razie odmowy przyjęcia, zainteresowanemu przysługuje prawo odwołania się do Zgromadzenia Ogólnego Związku.
3.Przepis ust. 1 nie ma zastosowania w stosunku do członków — założycieli, którzy członkostwo nabywają z chwilą wpisania Związku do rejestru.
§ 9
Członkom Związku przysługują następujące prawa:
1.czynne i bierne prawo wyborcze do wszystkich organów Związku, za wyjątkiem Członków Wspierających,
2.uczestnictwa w pracach Związku i jego organów,
3.prawo korzystania ze wsparcia Związku we wszystkich sprawach należących do jego kompetencji,
4.prawo korzystania z wszelkich informacji o pracy Związku,
5.prawo zgłaszania wniosków dotyczących działalności Związku.
§ 10
Członkowie Związku są obowiązani do:
1.aktywnego udziału w pracach Związku,
2.przestrzegania Statutu Związku,
3.terminowego uiszczania składek,
4.wspierania Związku w wykonaniu zadań statutowych.
§ 11
Członkostwo Związku ustaje w razie:
1. wystąpienia ze związku,
2. rozwiązania związku,
3. wykluczenia ze Związku przez Zarząd na skutek:
a) Prowadzenia przez członka działalności na szkodę Związku,
b) Rażącego naruszenia postanowień Statutu lub uchwał organów Związku,
c) Uchylania się od płacenia składek członkowskich przez okres minimum 3 miesięcy.
4.Utraty przez członka Związku statusu pracodawcy w rozumieniu ustawy, o której mowa w §1 ust. 2 niniejszego Statutu.
§12
Z chwilą ustania członkostwa wygasają prawa i obowiązki członka Związku.
§13
Oświadczenie o wystąpieniu ze związku składa się na ręce Zarządu Związku najpóźniej na trzy miesiące przed dniem ustania członkostwa, który przypada na ostatni dzień trzeciego miesiąca następującego po miesiącu w którym złożono oświadczenie.
§14
1.Wykluczenie ze związku następuje na mocy uchwały Zarządu Związku podjętej bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu.
2.Od uchwały, o której mowa w ust.1 przysługuje odwołanie do Zgromadzenia Ogólnego, przy czym może ono zostać wniesione w terminie 30 dni od dnia otrzymania przez członka zawiadomienia o wykluczeniu (liczy się data stempla pocztowego). Odwołanie wniesione po tym terminie nie będzie rozpatrywane, chyba że na wniosek odwołującego się, który wykaże, że uchybił terminowi jego wniesienia z obiektywnych i niezależnych od niego przyczyn, Zarząd przywróci mu termin do wniesienia odwołania.
3.W związku z ustaniem członkostwa nie przysługują żadne roszczenia do majątku Związku.
4.Członek wykluczony może zostać ponownie przyjęty do Związku jeśli ustały przyczyny wykluczenia.
ORGANY ZWIĄZKU
§ 15
Organami związku są:
a) Zgromadzenie Ogólne,
b) Zarząd,
c) Komisja Rewizyjna,
d) Rada Programowa.
§ 16
1.Uchwały organów związku podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, za wyjątkiem sytuacji w których Statut stanowi inaczej.
2.Głosowanie tajne zarządza się:
a) w sprawach powołania i odwołania członków organów Związku pochodzących z wyboru,
b) każdorazowo na wniosek co najmniej 1/5 uprawnionych do głosowania.
3. Zarząd i Komisja Rewizyjna mogą odbywać posiedzenia za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość oraz podejmować uchwały w drodze korespondencyjnej lub w drodze głosowania elektronicznego. Warunkiem ważności takich uchwał jest doręczenie w odpowiedniej drodze treści uchwały wszystkim członkom organu oraz oddanie głosów za uchwałą przez wymaganą w statucie większość członków organu. Ważność głosowania i podjęcie uchwały stwierdza Przewodniczący organu, zaś uchwałę dołącza się do księgi uchwał tego organu.
ZGROMADZENIE OGÓLNE
§ 17
1.Zgromadzenie Ogólne jest najwyższym organem Związku.
2.W Zgromadzeniu Ogólnym członkowie mogą brać udział poprzez umocowanych przedstawicieli. Pełnomocnictwo musi być udzielone w formie pisemnej i złożone w oryginale na ręce Zarządu Związku najpóźniej w chwili rozpoczęcia obrad Zgromadzenia Ogólnego.
3.Każdemu członkowi, przysługuje jeden głos na każde wpłacone pełne 100 zł składek w ciągu dwunastu miesięcy poprzedzających Zgromadzenie Ogólne Związku.
4.Zgromadzenie Ogólne wyraża swoją wolę w formie uchwał.
5.Zgromadzenie Ogólne odbywa się co najmniej raz na 12 miesięcy.
6.Zgromadzenie Ogólne zwoływane jest przez Zarząd w drodze pisemnego powiadomienia Członków listem poleconym na co najmniej 14 dni przed datą Zgromadzenia:
• na pisemny wniosek co najmniej 1/5 członków Związku,
• z inicjatywy Komisji Rewizyjnej,
• z inicjatywy własnej.
§ 18
Do kompetencji Zgromadzenia Ogólnego należy:
1.ustalanie programu działania Związku,
2.wprowadzanie zmian do Statutu Związku,
3.wybór i odwoływanie Prezesa Zarządu, członków Zarządu oraz członków Komisji Rewizyjnej,
4.rozpatrywania i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
5.przyjmowanie budżetu Związku,
6.podejmowanie decyzji w sprawie przystąpienia lub wystąpienia Związku z innych organizacji pracodawców,
7.ustalenie wpisowego, wysokości składki członkowskiej i sposobu ich uiszczania,
8.wyrażanie zgody na nabycie i zbycie nieruchomości,
9.uchwalanie regulaminów funkcjonowania i wyboru do organów Związku,
10.podejmowanie decyzji w innych sprawach, w których Statut przewiduje właściwość Zgromadzenia Ogólnego.
Zarząd
§ 19
1. Zarząd jest organem wykonawczym Związku
2. Zarząd działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez Zgromadzenie Ogólne.
§ 20
1.Kadencja Zarządu trwa 5 lat i kończy się z dniem odbycia Zgromadzenia Ogólnego zatwierdzającego sprawozdania z wykonania budżetu za ostatni rok urzędowania Zarządu
2.W zależności od decyzji Zgromadzenia Ogólnego w skład Zarządu wchodzi od 4 do 8 osób, w tym:
• prezes,
• dwóch wiceprezesów.
Członków Zarządu wybiera spośród swojego grona Zgromadzenie Ogólne zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym.
3.W przypadku gdy w okresie pomiędzy obradami Zgromadzenia Ogólnego członek Zarządu złoży rezygnację, Zarząd większością 2/3 głosów może wybrać na jego miejsce innego członka Zarządu – na zwolnioną lub inną funkcję.
4.W przypadku gdy w okresie pomiędzy obradami Zgromadzenia Ogólnego członek Zarządu z jakichkolwiek powodów nie bierze udziału w pracach Zarządu, ale nie składa rezygnacji, jeśli jest to uzasadnione potrzebą zachowania sprawności działania Zarządu i/lub interesem Związku, Zarząd większością 2/3 głosów może dokooptować do Zarządu dodatkowego członka, z zastrzeżeniem, że ogólna liczba członków Zarządu nie może przekroczyć 8.
5.W sytuacji opisanej w ust. 3 i 4 powyżej, najbliższe Zgromadzenie Ogólne podejmuje uchwałę o zatwierdzeniu wyboru nowych członków zarządu. Niepodjęcie tej uchwały jest jednoznaczne z odwołaniem tych członków z dniem odbycia Zgromadzenia Ogólnego.
6.Osoby wchodzące w skład Zarządu mogą być w każdej chwili odwołane w drodze uchwały Zgromadzenia Ogólnego podjętej w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby Członków Związku.
7.Mandat członka Zarządu, powołanego w miejsce członka Zarządu odwołanego, zgodnie z ust. 6 niniejszego paragrafu, jak również mandat członka zarządu wybranego lub dokooptowanego w okresie pomiędzy obradami Zgromadzenia Ogólnego, wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Zarządu powołanych na daną kadencję.
8.W okresie pomiędzy obradami Zgromadzenia Ogólnego, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami pracy Zarządu lub/i interesem Związku, Zarząd większością 2/3 głosów, może również dokonywać zmian funkcji poszczególnych członków Zarządu. Informacje o zmianach wraz z ich uzasadnieniem Zarząd składa najbliższemu Zgromadzeniu Ogólnemu.
§ 21
1.Wygaśnięcie mandatu członka Zarządu następuje:
a)w przypadku rezygnacji z wykonywania mandatu,
b) w przypadku odwołania ze składu Zarządu przez Zgromadzenie Ogólne.
2.W przypadkach, o których mowa w ust. 1 Zgromadzenie Ogólne na najbliższym posiedzeniu dokonuje uzupełniającego wyboru członka Zarządu, z zastrzeżeniem § 20 ust. 3 i 5 Statutu.
§ 22
Do kompetencji Zarządu należy:
1)prowadzenie bieżącej działalności Związku,
2)reprezentowanie Związku w kontaktach z innymi podmiotami,
3)wykonywanie uchwał Zgromadzenia Ogólnego,
4)przygotowanie projektów i planów działania Związku,
5)przygotowanie projektu budżetu i jego wykonanie,
6)wyznaczanie członków Związku do reprezentowania jego interesów w działaniach, o których mowa w § 5 pkt. 1 i 2,
7)składanie Zgromadzeniu Ogólnemu sprawozdań z działalności Związku,
8)podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia i skreślenia członków Związku,
9)podejmowanie uchwał w sprawach prowadzenia przez Związek działalności, o której mowa w §6 ust. 1 nin. Statutu,
10)podejmowanie uchwał w innych sprawach, o których Statut nie przewiduje właściwości innych organów Związku,
11) wybór Przewodniczącego i członków Rady Programowej,
12)przyznawanie na wniosek członków zalegających ze składkami, ulg w postaci rozłożenia zaległych składek na raty lub też, w wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach –okresowego obniżenia wysokości płaconych składek, ale nie więcej niż o 50% i nie dłużej niż na 12 miesięcy. Uchwała o obniżeniu składki jest podejmowana większością 2/3 głosów;
§ 23
Członek Zarządu nie może być jednocześnie członkiem Komisji Rewizyjnej.
§ 24
Do składania oświadczeń woli w imieniu Związku i zaciągania zobowiązań majątkowych wymagane jest współuczestnictwo dwóch członków Zarządu Związku, z których co najmniej jeden jest prezesem lub wiceprezesem Zarządu.
§ 25
1.Obsługę Związku i jego organów wykonuje Biuro Związku działające przy Zarządzie.
2.Organizację i zadania Biura Związku określa regulamin uchwalany przez Zarząd.
Komisja Rewizyjna
§ 26
1.Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Związku.
2.Komisja Rewizyjna składa się z co najmniej 3 członków. Liczbą członków komisji określa Zgromadzenie Ogólne.
3.Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa 5 lat kończy się z dniem odbycia Zgromadzenia Ogólnego zatwierdzającego sprawozdanie Zarządu z wykonania budżetu Związku za ostatni rok jej urzędowania.
4.Na pierwszym posiedzeniu, nie później niż w ciągu 14 dni od daty wyboru członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają spośród siebie Przewodniczącego i Sekretarza.
5.Osoby wchodzące w skład Komisji Rewizyjnej mogą być w każdej chwili odwołane w drodze uchwały Zgromadzenia Ogólnego podjętej w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby Członków Związku.
6.Mandat członka Komisji Rewizyjnej, powołanego w miejsce członka Komisji Rewizyjnej odwołanego, zgodnie z ust. 5 niniejszego paragrafu, wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Komisji Rewizyjnej powołanych na daną kadencję
7.Wygaśnięcie mandatu członka Komisji Rewizyjnej następuje:
a)w przypadku z rezygnacji z mandatu członka Komisji Rewizyjnej,
b)w przypadku odwołania ze składu Komisji Rewizyjnej przez Zgromadzenie Ogólne.
8.W przypadku, o którym mowa w ust 7., Zgromadzenie Ogólne na najbliższym posiedzeniu dokonuje uzupełniającego wyboru członków Komisji Rewizyjnej.
§ 27
1.Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy wykonywanie stałej kontroli nad działalnością Związku. W szczególności Komisja Rewizyjna co najmniej raz do roku bada całokształt działalności Związku z uwzględnieniem działalności finansowej.
2.Do szczególnych uprawnień Komisji Rewizyjnej ponadto należy:
a)występowanie do Zgromadzenia Ogólnego z wnioskami wynikającymi z kontroli,
b)zwracanie się do Zarządu z żądaniem składania wyjaśnień w sprawach dotyczących działalności Związku,
c)składanie zaleceń co do działalności Zarządu.
§ 28
Tryb funkcjonowania Komisji Rewizyjnej określa regulamin uchwalony przez
Zgromadzenie Ogólne.
Rada Programowa
§ 29
1.Rada Programowa jest organem doradczym Związku.
2.Przewodniczącego i członków Rady Programowej powołuje i odwołuje Zarząd Związku zwykłą większością głosów. Zarząd może zdecydować o niepowoływaniu Rady Programowej w okresie jego kadencji lub jej części.
3.Członkiem Rady Programowej może być każda osoba fizyczna pragnąca działać na rzecz Związku.
4.Do zadań Rady Programowej należy:
a) opiniowanie planów działalności Związku,
b) inicjowanie i przedstawianie Zarządowi projektów podejmowania działań w zakresie ochrony praw i reprezentacji interesów Członków Związku wobec związków zawodowych pracowników, organów władzy i administracji państwowej oraz organów samorządu terytorialnego,
c)opiniowanie budżetu Związku na dany rok i przedstawianie swoich wniosków Zarządowi,
d)wspieranie pozostałych statutowych działań Związku.
5. Kadencja Rady Programowej trwa zgodnie z kadencją Zarządu przez który została wybrana.
Majątek Związku
§ 30
1.Majątek Związku stanowią nieruchomości, ruchomości, środki finansowe oraz inne prawa majątkowe.
2.Dochody Związku stanowią w szczególności:
a)wpisowe,
b)wpływy ze składek członkowskich,
c)darowizny, spadki, zapisy,
d)dochody z majątku Związku,
e)dochody z działalności gospodarczej prowadzonej przez Związek.
3. Związek może tworzyć fundusze na realizację określonych celów.
Rozwiązanie Związku
§31
1.Związek ulega rozwiązaniu w przypadku podjęcia przez Zgromadzenie Ogólne uchwały o rozwiązaniu podjętej większością 3/4 głosów przy obecności co najmniej 3/4 uprawnionych.
2.Uchwała o rozwiązaniu Związku określa przeznaczenie majątku pozostawionego po Związku oraz sposób przeprowadzenia likwidacji.
Postanowienia Przejściowe i Końcowe
§ 32
Wszelkie zmiany i uzupełnienia niniejszego Statutu nastąpić mogą w drodze uchwały podjętej większością 2/3 głosów.
§ 33
Statut wchodzi w życie z dniem rejestracji Związku.
§ 34
W sprawach nie unormowanych niniejszym statutem znajdują zastosowanie postanowienia ustawy o organizacjach pracodawców i inne właściwe przepisy.
Komentarze
Stawiam na aktywność związku na wielu polach
Andrzej Mądrala, prezes zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej
Jako nowy prezes zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej będę kontynuował działania, które były prowadzone przez wieloletnią prezes Annę Rulkiewicz oraz poprzedni zarząd związku. Moim priorytetem jest aktywność związku na wielu polach.
Niezwykle ważną kwestią jest dla mnie wzmacnianie roli prywatnych świadczeniodawców w ochronie zdrowia, którzy w istotny sposób budują bezpieczeństwo zdrowotne Polek i Polaków. System prywatny od lat stanowi doskonałe uzupełnienie sektora publicznego, dlatego też wspólne działania obu tych sektorów są wyjątkowo ważne.
Wszyscy i to od dawna odczuwamy konieczność zmian organizacyjnych w systemie opieki zdrowotnej, zatem dobrze byłoby wykorzystać i utrwalić tę współpracę, wykorzystując zasoby systemu prywatnego w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
Rozwiązania tworzone w systemie ochrony zdrowia powinny być zawsze skupione na potrzebach pacjenta, na wynikach leczenia i na jakości opieki medycznej. Dlatego niezwykle ważne i jednocześnie konieczne jest takie przeprojektowanie systemu i poprawa jego funkcjonowania, aby system opieki zdrowotnej w Polsce skupiał się na pacjencie.
Olbrzymią wagę przywiązuję również do utrzymania stałego dialogu ze stroną rządową i społeczną.
Pracodawcy Medycyny Prywatnej z nowym zarządem
W celu realizacji przyjętych celów chciałbym położyć większy nacisk na zwiększenie aktywności członków nowego zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej, a także wszystkich członków związku. Będzie się to mogło odbywać między innymi poprzez szerszy udział w pracach zespołów, do których jesteśmy zapraszani, takich jak zespół Trójstronny ds. Ochrony Zdrowia, Rada Dialogu Społecznego, komisje zdrowia Sejmu i Senatu.
Chciałbym także postawić na naszą większą aktywność w życiu publicznym poprzez udział naszych członków w najważniejszych konferencjach dotyczących tematyki ochrony zdrowia.
W ramach kontynuacji dotychczasowych działań będziemy aktywnie włączać się w opiniowanie projektów ustaw oraz zgłaszanie własnych propozycji rozwiązań legislacyjnych. Będziemy w tym zakresie współpracować z Ministerstwem Zdrowia i Narodowym Funduszem Zdrowia.
Chcielibyśmy także, jako świadczeniodawcy usług medycznych, dalej rozwijać jakość oraz rozszerzać zakres oferowanych świadczeń, a także wprowadzać innowacyjne metody, takie jak chirurgia robotyczna.
Myślę, że warto także nagłaśniać fakt, że to właśnie w prywatnych placówkach pracy szukają najlepsi specjaliści, ponieważ jesteśmy w stanie zapewnić im właściwe, bezpieczne warunki pracy oraz odpowiednie wynagrodzenie.
Naszym forum opiniotwórczym oraz informacyjnym jest portal www.medycynaprywatna.pl, który pełni ważną rolę w przekazywaniu wiedzy zarówno na temat naszych działań jak i całego prywatnego rynku medycznego. Chcemy go w dalszym ciągu prowadzić i rozwijać i zachęcamy naszych członków do korzystania z tego kanału informacyjnego.
Pracodawcy Medycyny Prywatnej podsumowali rok 2021
Pacjenci i personel oczekują aktualizacji stawki refundacyjnej za dializy
Tomasz Prystacki, prezes zarządu Fresenius Nephrocare Polska
Stacje dializ w całej Polsce stoją przed coraz większym wyzwaniem, jakim jest utrzymanie ciągłości leczenia. Stawka refundacyjna za hemodializy od lat nie nadąża za faktycznymi kosztami wykonywania świadczeń i mimo wielkokrotnych apeli pacjentów i świadczeniodawców, nadal nie została odpowiednio zaktualizowana.
Świadczenia ratujące życie
Firma Fresenius Nephrocare Polska dokładnie przenalizowała koszty wykonywania świadczeń z zakresu hemodializoterapii, czyli świadczenia ratującego życie, które musi być wykonywane u pacjentów trzy razy w tygodniu w stacji dializ. W eksperckim materiale „Refundacja dializoterapii w Polsce” firma, która prowadzi ponad 70 stacji dializ w Polsce i ponad 4100 na całym świecie (z 345 tysięcy pacjentów pod opieką), szczegółowo pokazuje co składa się na koszt hemodializy i w jaki sposób koszty te na przestrzeni lat wzrastały.
Eksperci Pracodawców Medycyny Prywatnej pracują nad projektami cyfryzacji
Od lat stawka refundacyjna za hemodializy jest jedną z najniższych w Europie i jest niedostosowana do realnych kosztów ponoszonych przez ośrodki na leczenie pacjentów. Przy obecnej sytuacji inflacyjnej, aspiracjach płacowych, konieczności konkurowania o personel z innymi bardziej adekwatnie wycenionymi procedurami i przy dramatycznym wzroście cen paliw, mediów czy wywozu odpadów, ośrodki w całej Polsce mierzą się z trudnościami zapewnienia ciągłości realizowania świadczeń ratujących życie. Przeprowadzona analiza pokazuje, że obowiązująca dzisiaj stawka refundacyjna jest niedoszacowana w prawie 50 procentach.
Stawka za dializę – 596 zł
Materiał, którzy otrzymały wszystkie instytucje zajmujące się organizacją służby zdrowia w Polsce, czyli między innymi Ministerstwo Zdrowia, Agencja Taryfikacji i Oceny Technologii Medycznych, Narodowy Fundusz Zdrowia czy władze samorządowe, wyraźnie pokazują, że stawka refundacyjna za pojedynczy zabieg hemodializy powinna wynosić około 596 zł, czyli ponad połowę więcej, niż obecna refundacja.
Aktualnie wykonywane przesuwanie kilkuprocentowych środków w ramach wyceny przygotowanej przez Agencję Taryfikacji i Oceny Technologii Medycznych (czyli np. dodanie kilku procent do stawki podstawowej, przy jednoczesnej likwidacji dodatków za wykonywanie świadczeń w podwyższonym reżimie sanitarnym czy świadczeń covidowych), w żaden sposób nie powoduje wzrostu stawki. Co więcej, nie znajduje żadnego oparcia w przeprowadzonych przez świadczeniodawców analizach.
Pacjenci coraz częściej dostrzegają problem i obawiają się o dostępność do leczenia. I jest to niestety bardzo prawdopodobna rzeczywistość. Świadczeniodawcy mogą po prostu nie udźwignąć kosztów utrzymania i prowadzenia ośrodków, zwłaszcza w przypadku mniejszych stacji dializ. Proces zamykania już się rozpoczął i niedługo przyspieszy jeśli sytuacja nie ulegnie diametralnej poprawie.
Premiery od Fresenius Medical Care Polska na Zjeździe Polskiego Towarzystwa Nefrologicznego
Planujemy współpracę z ubezpieczycielami
Sławomir Łopalewski, dyrektor zarządzający Lux Med Ubezpieczenia
Wprowadzając na rynek Ubezpieczenie Szpitalne Lux Med – Pełna Opieka, mieliśmy świadomość, że jest to swego rodzaju rewolucja dla systemu. Biorąc pod uwagę wyzwania, z jakim obecnie zmaga się ochrona zdrowia w Polsce, spodziewamy się, że nasza polisa szpitalna to rozwiązanie, które w pełni odpowie na potrzeby pacjentów. Leczenie ambulatoryjne jest bowiem już zagospodarowane poprzez różnego rodzaju abonamenty i ubezpieczenia, natomiast dotychczas brakowało kompleksowej oferty szpitalnej.
Ubezpieczenie Szpitalne Lux Med– Pełna Opieka jest skierowane do klientów indywidulanych oraz firm – jako benefit pracowniczy. Planujemy jego sprzedaż przy współpracy z innymi ubezpieczycielami, bankami, brokerami i specjalistycznymi agencjami.
Podczas tworzenia polisy korzystaliśmy z doświadczeń Bupa – naszego właściciela, międzynarodowej firmy ubezpieczeniowej. To właśnie dzięki niej, rozwiązanie podobne do naszego funkcjonuje między innymi na rynku hiszpańskim z powodzeniem od prawie 20 lat. Mieliśmy na względzie również to, że zdecydowana większość polis dostępnych w Polsce, w razie poważnego zachorowania, opiera się na wypłacie określonej sumy ubezpieczenia, ale sama organizacja procesu leczenia pozostaje po stronie pacjenta. Natomiast polisa szpitalna obejmuje kompleksową opiekę – od diagnostyki, przez zabiegi planowe, pomoc doraźną, aż po rehabilitację poszpitalną – w nowoczesnych, dobrze wyposażonych szpitalach.
MedPolonia w Grupie Lux Med
Tym, co ją wyróżnia i odróżnia od innych dostępnych na rynku jest pełna koordynacja ścieżki leczenia pacjenta. Zarówno w przypadku planowych hospitalizacji jak i nagłych zdarzeń wymagających leczenia szpitalnego, Koordynator Opieki Szpitalnej dba o plan leczenia, tak by pacjent skupił się na szybkim powrocie do zdrowia.
Oferta, którą przygotowaliśmy, to produkt all risk. Lista wyłączeń (wprowadzona zamiast listy wykonywanych procedur, zwykle określanej w warunkach ubezpieczenia) jest krótka i obejmuje m.in. transplantacje, przeszczepy, choroby genetyczne, przedłużanie kończyn czy operacje na otwartym sercu. Jesteśmy w stanie skutecznie leczyć ponad 80 procent wszystkich problemów zdrowotnych, z jakimi do szpitala zgłasza się pacjent.
W celu wzmocnienia dostępności świadczeń szpitalnych rozwijamy sieć specjalistycznych placówek na terenie całego kraju. Obecnie Grupa Lux Med posiada 14 własnych szpitali. Leczenie szpitalne naszych pacjentów odbywa się także na podstawie umów podpisanych z podwykonawcami. Otworzyliśmy specjalne Oddziały Opieki Doraźnej – odpowiedniki SOR-ów. Takie punkty są już dostępne w Szpitalu św. Elżbiety w Warszawie i Szpitalu Swissmed w Gdańsku. Planujemy, aby funkcjonowały w całym kraju.
Lux Med: dział pomocy doraźnej w Szpitalu Św. Elżbiety
Działamy na rzecz środowiska diagnostów laboratoryjnych
Barbara Kopeć, przewodnicząca Forum Medycyny Laboratoryjnej Pracodawców Medycyny Prywatnej
W roku 2021 firmy tworzące Forum Medycyny Laboratoryjnej Pracodawców Medycyny Prywatnej realizowały szereg projektów, dotyczących zagadnień istotnych dla środowiska. Dotyczyły one między innymi uprawnień opiekunów medycznych, finansowania świadczeń a także opiniowania rozwiązań legislacyjnych.
Szkolenia dla opiekunów medycznych
W czerwcu 2021 roku została wprowadzona przez Ministerstwo Edukacji i Nauki nowa podstawa nauczania opiekunów medycznych w szkołach policealnych zawierająca między innymi nauczanie pobierania krwi i innych materiałów do badań laboratoryjnych
Eksperci firm zrzeszonych w forum Medycyny Laboratoryjnej uczestniczyli także (już po raz trzeci) w Konferencji Opiekunów Medycznych, podczas których wygłosili wykłady.
Wsparcie inicjatywy rządowej
Z inicjatywy Forum oraz stowarzyszenia MedTech (zrzeszającego dostawców materiałów i odczynników do badań laboratoryjnych), w celu wspierania działań informacyjnych dotyczących programu Profilaktyka 40Plus powstał portal profilaktyka40plus.com. Stanowi on wsparcie dla rządowej inicjatywy. Eksperci z firm zrzeszonych w Forum zasilili portal treścią. Prowadzony jest tam między innymi szczegółowy wykaz punktów pobrań wykonujących badania w ramach Programu, uzupełniony o godziny pracy.
Interwencje dotyczące testów
Forum interweniowało w resorcie zdrowia w sprawie testów antygenowych finansowanych przez NFZ. W rezultacie tej interwencji uzyskano taką możliwość (początkowo Ministerstwo Zdrowia wytypowało do wykonywania takich testów tylko apteki).
Pracodawcy Medycyny Prywatnej podsumowali rok 2021
Interwencje dotyczyła także drastycznej obniżki ceny testów RT-PCR wykonywanych w kierunku SARS-Cov-2. Temat był także poruszany podczas obrad Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia. Ceny utrzymano ale uwzględniono wniosek o wprowadzenie i wycenę tego badania w trybie CITO.
Prace nad ujednoliceniem słownika
Forum współpracowało także z profesorem B. Solnicą, który powołał zespół do prac nad ujednoliceniem słownika badań laboratoryjnych w Polsce w oparciu o międzynarodową klasyfikację LOINC. W każdej firmie został wytypowany ekspert medyczny do przetłumaczenia fragmentu słownika badań na język polski. Tak przetłumaczony słownik został zgłoszony do LOINC, trwają obecnie dalsze związane z tym prace.
Opiniowanie aktów prawnych
Firmy zrzeszone w Forum zaopiniowało (negatywnie) projekt rozporządzenia ministra zdrowia, zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zdarzenia medycznego przetwarzanego w systemie informacji oraz sposobu i terminów przekazywania tych danych do Systemu Informacji Medycznej. Propozycje rozwiązań informatycznych i sprawozdawczości wobec laboratoriów medycznych były niebezpieczne, pracochłonne i w konsekwencji bardzo kosztowne. Dzięki interwencji projekt rozporządzenia został wycofany.
Nie udało się natomiast uzyskać wprowadzenia w życie projektu rozporządzenia ministra zdrowia zmieniającego zasady pracy i kadry w pracowniach transfuzjologii immunologicznej (serologii). Rozporządzenie, nad którego treścią i zrozumieniem konieczności proponowanych zmian firmy zrzeszone Forum pracowały kilka lat, zatrzymało się na etapie konsultacji. Według resortu zdrowia prace legislacyjne zostały wstrzymane z uwagi na sprzeciw centrów krwiodawstwa
Życzymy diagnostom nowej ustawy o medycynie laboratoryjnej
dr n. med. Tomasz Anyszek, pełnomocnik zarządu Diagnostyka S.A. ds. medycyny laboratoryjnej
27 maja obchodzimy Dzień Diagnosty Laboratoryjnego. Składając z tej okazji życzenia przedstawicielom tej grupy zawodowej życzymy im, aby niebawem pojawiła się dedykowana dla nich ustawa o medycynie laboratoryjnej, która zastąpi przestarzałą i w części już nieaktualną ustawę o diagnostyce laboratoryjnej z 2001 roku.
Życzmy także diagnostom laboratoryjnym i nam samym (gdyż każdy z nas jest potencjalnym pacjentem), aby w Polsce wykonywano więcej badań laboratoryjnych, co znacząco poprawi jakość procesu diagnozowania i poprawi skuteczność leczenia wielu chorób.
Szacuje się że około 80 procent obiektywnych i wyrażonych numerycznie danych o stanie zdrowia pacjentów generowanych jest przez laboratoria medyczne. W związku z tym coraz częściej dla opisania tak kluczowej dziedziny medycyny używa się terminu „medycyna laboratoryjna” odsyłając do lamusa dotychczas stosowany termin „diagnostyka laboratoryjna”.
Rozwój nowych metod badawczych
Dynamiczny rozwój medycyny laboratoryjnej, który doprowadził do możliwości zlecania ponad 5000 różnych badań laboratoryjnych, jest związany z postępami technologicznymi i dostępnością nowych metod badawczych. Ostatnie lata należą na pewno do genetyki, gdyż dzięki dostępności nowych metod możliwe jest opisanie całego genomu pacjenta i ocena zarówno obecnych problemów pacjenta, jak i wnioskowanie o ryzyku zdrowotnym na przyszłość.
Próbki materiałów do badań do laboratorium Alab przylecą dronem
Przykładem dynamicznego rozwoju medycyny laboratoryjnej w odpowiedzi na nowe potrzeby diagnostyczne było uruchomienie w okresie pandemii Covid-19 kilkudziesięciu różnych badań (uprzednio nieistniejących), począwszy od badań RT-PCR, przez wymazowe testy antygenowe, aż do badania przeciwciał anty-Sars-CoV-2.
Prawidłowe funkcjonowanie współczesnego laboratorium medycznego jest oparte na wykorzystaniu specjalistycznych analizatorów i technologii, ale nie byłoby ono możliwe bez codziennej ciężkiej pracy fachowego personelu medycznego.
Diagnosta – specjalista o szerokiej wiedzy
W Polsce wprowadzono unikalne rozwiązanie, definiując zawód diagnosty laboratoryjnego. Diagnosta laboratoryjny to specjalista łączący wiedzę medyczną o wykonywanych badaniach laboratoryjnych z wiedzą technologiczną o używanych narzędziach i technologiach.
Automatyzacja to przyszłość diagnostyki medycznej
Diagności laboratoryjni zdobywają wykształcenie na uczelniach medycznych na kierunku analityka medyczna (zwanym coraz częściej kierunkiem medycyna laboratoryjna). Kluczowe zadania diagnostów w laboratoriach to zapewnienie jakości i poprawnego przebiegu badań oraz wiarygodności uzyskiwanych wyników. Formalnym potwierdzeniem tego, że badanie zostało wykonane poprawnie, a wynik jest wiarygodny, jest autoryzacja diagnosty laboratoryjnego na wydawanym sprawozdaniu lub wyniku badania.
17,5 tysiąca diagnostów
W Polsce obecnie aktywnie pracuje ponad 17,5 tysiąca diagnostów laboratoryjnych wspomaganych w laboratorium przez personel techniczny, a w całym procesie wykonania badania przez inne zawody medyczne na przykład pielęgniarki pobierające materiał do badań.
Liczba laboratoriów medycznych w Polsce jest zmienna, a laboratoria są różne – mniejsze i większe, publiczne i niepubliczne, przyszpitalne i funkcjonujące jako samodzielne podmioty lecznicze, wykonujące badania podstawowe i wysokospecjalistyczne.
Obecnie działa w Polsce około 2000 laboratoriów medycznych, ale dane z przygotowanego w 2017 roku raportu NIK wskazują, że w Polsce wykonujemy 2-3 razy mniej badań laboratoryjnych w przeliczeniu na pacjenta niż w krajach Europy zachodniej.
Niestety mało kto ma pełną wiedzę o złożoności pracy we współczesnym laboratorium medycznym i unikalnych kompetencjach tajemniczego zawodu diagnosty laboratoryjnego. Większość pacjentów nie wie, jak kluczową rolę pełnią we współczesnej medycynie laboratoria medyczne i diagności laboratoryjni.
Ważna rola diagnostów w profilaktyce
Wiele osób odbiera laboratorium jako czarną skrzynkę, do której z jednej strony wpada pobrany od pacjenta materiał, a z drugiej wypada gotowy wynik badania. Niektórzy wspominają o tajemniczych „laborantach” pracujących w laboratorium. Na marginesie warto dodać, że ta forma językowa jest przestarzała i dziś niepoprawnie stosowana w zamiennym określaniu osób wykonujących zawód diagnosty laboratoryjnego. W związku z tym ważna jest edukacja i poszerzanie świadomości społecznej zarówno w zakresie uświadamiania roli pełnionej przez tę grupę zawodową, jak i budowania świadomości profilaktyki zdrowia zarówno u pacjentów, jak i u lekarzy.
Doceniajmy tę grupę zawodową przypisując jej odpowiednią wagę, bowiem praca jaką wykonuje jest niezwykle odpowiedzialna. Za wiarygodnością badań stoi wiedza diagnosty, a wyniki badań stanowią fundament dla trafnej diagnozy lekarskiej. Pamiętajmy, że szybka i prawidłowa diagnoza jest kluczem do walki z chorobą i wpływa na tempo dochodzenia do zdrowia, a tym samym na jakość i długość naszego życia.
Synevo przejęło Dialab, dostawcę usług diagnostycznych we Wrocławiu