Statut Pracodawców Medycyny Prywatnej

Autor:
12 sierpnia 2017

STATUT

Związku Pracodawców:

 PRACODAWCY MEDYCYNY PRYWATNEJ

 

Przepisy Ogólne

§ 1

1.Niniejszym tworzy się związek pracodawców pod nazwą: Pracodawcy Medycyny Prywatnej, zwany w dalszej części Statutu: „Związkiem”.

2.Związek działa na podstawie Ustawy z dnia 23 maja 1991 o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz. 235, z późniejszymi zmianami) oraz niniejszego Statutu.

§ 2

1.Terenem działania związku jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.

2.Siedzibą Związku jest miasto stołeczne Warszawa.

3.Związek może:

· współtworzyć federacje i konfederacje;

· przystępować do innych organizacji o podobnym charakterze — tak krajowych jak i międzynarodowych.

§ 3

1.Związek jest dobrowolną organizacją zrzeszającą osoby prawne i fizyczne będące podmiotami leczniczymi w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (Dz.U. z 01 czerwca 2011r.), będące w rozumieniu prawa polskiego pracodawcami.

2.Związek jest organizacją samorządną i niezależną w swojej działalności statutowej od organów administracji tak rządowej, jak i samorządowej oraz od innych organizacji.

3.Związek posiada osobowość prawną.

4.Związek może ustalić własne godło.

§ 4

Podstawowymi celami i zadaniami Związku są ochrona praw i reprezentowanie interesów podmiotów wykonujących działalność leczniczą lub opiekuńczą, będących pracodawcami oraz innych podmiotów leczniczych i osób wykonujących zawody medyczne, mających swoją siedzibę lub miejsce zamieszkania na obszarze, o którym mowa w §2 ust. 1 Statutu.

§ 5

 Cele i Zadania Związku są realizowane przez:

1.prezentowanie opinii w sprawach związanych z ochroną zdrowia,

2.prowadzenie studiów i badań nad sytuacją pracodawców, popularyzacją wiedzy prawnej, organizacyjnej i ekonomicznej,

3.występowanie w imieniu członków Związku do organów administracji rządowej i   samorządowej wszystkich szczebli,

4.delegowanie swoich przedstawicieli do organów doradczych władz samorządowej, rządowej i ustawodawczej,

5.organizowanie zespołów doradczych oraz zatrudnianie pracowników i ekspertów do wykonywania zadań statutowych,

6.współpraca z innymi organizacjami pozarządowymi o celach zbieżnych z celami Związku,

7.występowanie do organów posiadających inicjatywę legislacyjną z wnioskami legislacyjnymi, opiniowanie założeń i projektów aktów prawnych w zakresie w ochrony zdrowia i pomocy społecznej tak ogólnopolskich jak i lokalnych, prawa pracy i działalności gospodarczej,

8.prowadzenie doradztwa na rzecz członków Związku,

9.organizowanie i wspieranie kształcenia pracodawców,

10.wspieranie członków Związku w negocjacjach z jednostkami dysponującymi środkami publicznymi przeznaczonymi na ochronę, profilaktykę i promocję zdrowia,

11.reprezentowanie członków Związku wobec administracji rządowej i samorządowej oraz instytucji działających w systemie ochrony zdrowia.

§ 6

1. Dla realizacji celów statutowych Związek może:

a) prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:

1.Działalności wydawniczej – PKD 58;

2.Działalności usługowej w zakresie informacji – PKD 63;

3.Doradztwa związanego z zarządzaniem – PKD 70.2,

4.Reklamy – PKD 73.1,

5.Badania rynku i opinii publicznej – PKD 73.20.Z.,

6.Pozostałej działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej, gdzie  indziej niesklasyfikowanej – PKD 74.90.Z.,

7.Pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych — PKD 85.59,

8.Pozostałej działalności wspomagającej prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowanej – PKD 82.99.Z.,

9.Działalności wspomagającej edukację – PKD 85.60.Z.,

10.Działalności organizacji komercyjnych i pracodawców – PKD 94.11

b)uczestniczyć jako akcjonariusz (udziałowiec) w spółkach, spółdzielniach i innych

podmiotach prowadzących działalność gospodarczą.

2.Dochody uzyskane z działalności, o której mowa w ust. 1 mogą być przeznaczone wyłącznie na realizację zadań statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału między członków Związku.

CZŁONKOSTWO

§ 7

1.Członkiem Związku mogą być osoby prawne lub fizyczne, a także jednostki nie posiadające osobowości prawnej, będące podmiotami leczniczymi w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (Dz.U. z 01 czerwca 2011r.), będące jednocześnie w rozumieniu prawa polskiego pracodawcami, mającymi siedzibę na obszarze, o którym mowa w § 2 ust. 1, a także inne będące pracodawcami podmioty wykonujące działalność leczniczą w rozumieniu tejże ustawy, jak również – podmioty świadczące usługi opiekuńcze oraz pośredniczące w organizacji usług medycznych lub opiekuńczych oraz inni pracodawcy związani z branżą medyczną lub opiekuńczą, co do których Zarząd podjął pisemną uchwałę o nadaniu pełnego członkostwa z prawem głosu w Związku. W takim przypadku Zarząd ustali składki tych członków, biorąc pod uwagę zadeklarowane przez nich przychody z branży medycznej i opiekuńczej.

2.Członkostwo w Związku jest dobrowolne inie może ograniczać działalności gospodarczej członków Związku.

3.Członka Związku reprezentuje, w przypadku gdy Członkiem Związku jest pracodawca będący osobą prawną lub jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej - organ lub osoba upoważniona do składania oświadczeń woli w imieniu takiego pracodawcy. Członka Związku może reprezentować pełnomocnik powołany przez pracodawcę, a gdy pracodawca jest osobą prawną — przez organ upoważniony do składania oświadczeń woli w jego imieniu, legitymujący się pisemnym pełnomocnictwem.

4.Osoby nie spełniające warunków opisanych w ust. 1 niniejszego §, jak również – wg swojego wyboru – osoby spełniające te warunki, ale nie decydujące się na uzyskanie statusu członka zwykłego, opisanego w ust. 1, mogą uzyskać status „Członka Wspierającego”.

5.Członkom Wspierającym przysługują prawa i obowiązki członków wynikające z niniejszego Statutu, z uwzględnieniem następujących różnic:

Członkowie Wspierający:

a)nie posiadają czynnych ani biernych praw wyborczych do organów Związku;

b)uczestniczą w Zgromadzeniu Ogólnym członków Związku z prawem zabierania głosu i głosowania (za wyjątkiem wyborów), mogą być zapraszani na spotkania Zarządu i Komisji Rewizyjnej;

c)korzystają z zasobów informacyjnych Związku;

d)udzielają wsparcia organom Związku w zakresie swoich kompetencji, który to zakres podlega uzgodnieniu z Zarządem przed przyjęciem ich do Związku oraz zostaje zamieszczony w ich deklaracji członkowskiej; na mocy uchwały Zarządu zakres ten może ulec zmianie również w trakcie członkostwa;

e)nie ponoszą składek członkowskich jak członkowie zwykli, lecz składki ustalone indywidualnie, wg zasad określonych w ust. 6 poniżej;

6.Członkowie Wspierający wnoszą składki indywidualnie ustalane przez Zarząd w drodze uchwały, podejmowanej łącznie z uchwałą o ich przyjęciu do Związku. Wysokość składki jest ustalana na podstawie oceny uzgodnionego wsparcia, zapisywanego w deklaracji członkowskiej Członka Wspierającego i może podlegać zmianom w toku trwania członkostwa.

7.Minimalną wartość składki ponoszonej przez Członków Wspierających określa Zgromadzenie Ogólne w drodze uchwały.

§ 8

1.O przyjęciu w poczet członków decyduje Zarząd Związku na pisemny lub elektroniczny wniosek zainteresowanego.

2.W razie odmowy przyjęcia, zainteresowanemu przysługuje prawo odwołania się do Zgromadzenia Ogólnego Związku.

3.Przepis ust. 1 nie ma zastosowania w stosunku do członków — założycieli, którzy członkostwo nabywają z chwilą wpisania Związku do rejestru.

§ 9

Członkom Związku przysługują następujące prawa:

1.czynne i bierne prawo wyborcze do wszystkich organów Związku, za wyjątkiem Członków Wspierających,

2.uczestnictwa w pracach Związku i jego organów,

3.prawo korzystania ze wsparcia Związku we wszystkich sprawach należących do jego kompetencji,

4.prawo korzystania z wszelkich informacji o pracy Związku,

5.prawo zgłaszania wniosków dotyczących działalności Związku.

§ 10

Członkowie Związku są obowiązani do:

1.aktywnego udziału w pracach Związku,

2.przestrzegania Statutu Związku,

3.terminowego uiszczania składek,

4.wspierania Związku w wykonaniu zadań statutowych.

§ 11

Członkostwo Związku ustaje w razie:

1. wystąpienia ze związku,

2. rozwiązania związku,

3. wykluczenia ze Związku przez Zarząd na skutek:

a) Prowadzenia przez członka działalności na szkodę Związku,

b) Rażącego naruszenia postanowień Statutu lub uchwał organów Związku,

c) Uchylania się od płacenia składek członkowskich przez okres minimum 3 miesięcy.

4.Utraty przez członka Związku statusu pracodawcy w rozumieniu ustawy, o której mowa w §1 ust. 2 niniejszego Statutu.

§12

Z chwilą ustania członkostwa wygasają prawa i obowiązki członka Związku.

 

§13

Oświadczenie o wystąpieniu ze związku składa się na ręce Zarządu Związku najpóźniej na trzy miesiące przed dniem ustania członkostwa, który przypada na ostatni dzień trzeciego miesiąca następującego po miesiącu w którym złożono oświadczenie.

§14

1.Wykluczenie ze związku następuje na mocy uchwały Zarządu Związku podjętej bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu.

2.Od uchwały, o której mowa w ust.1 przysługuje odwołanie do Zgromadzenia Ogólnego, przy czym może ono zostać wniesione w terminie 30 dni od dnia otrzymania przez członka zawiadomienia o wykluczeniu (liczy się data stempla pocztowego). Odwołanie wniesione po tym terminie nie będzie rozpatrywane, chyba że na wniosek odwołującego się, który wykaże, że uchybił terminowi jego wniesienia z obiektywnych i niezależnych od niego przyczyn, Zarząd przywróci mu termin do wniesienia odwołania.

3.W związku z ustaniem członkostwa nie przysługują żadne roszczenia do majątku Związku.

4.Członek wykluczony może zostać ponownie przyjęty do Związku jeśli ustały przyczyny wykluczenia.

ORGANY ZWIĄZKU

§ 15

Organami związku są:

a) Zgromadzenie Ogólne,

b) Zarząd,

c) Komisja Rewizyjna,

d) Rada Programowa.

§ 16

1.Uchwały organów związku podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, za wyjątkiem sytuacji w których Statut stanowi inaczej.

2.Głosowanie tajne zarządza się:

a) w sprawach powołania i odwołania członków organów Związku pochodzących z wyboru,

b) każdorazowo na wniosek co najmniej 1/5 uprawnionych do głosowania.

3. Zarząd i Komisja Rewizyjna mogą odbywać posiedzenia za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość oraz podejmować uchwały w drodze korespondencyjnej lub w drodze głosowania elektronicznego. Warunkiem ważności takich uchwał jest doręczenie w odpowiedniej drodze treści uchwały wszystkim członkom organu oraz oddanie głosów za uchwałą przez wymaganą w statucie większość członków organu. Ważność głosowania i podjęcie uchwały stwierdza Przewodniczący organu, zaś uchwałę dołącza się do księgi uchwał tego organu.


ZGROMADZENIE OGÓLNE

§ 17

1.Zgromadzenie Ogólne jest najwyższym organem Związku.

2.W Zgromadzeniu Ogólnym członkowie mogą brać udział poprzez umocowanych przedstawicieli. Pełnomocnictwo musi być udzielone w formie pisemnej i złożone w oryginale na ręce Zarządu Związku najpóźniej w chwili rozpoczęcia obrad Zgromadzenia Ogólnego.

3.Każdemu członkowi, przysługuje jeden głos na każde wpłacone pełne 100 zł składek w ciągu dwunastu miesięcy poprzedzających Zgromadzenie Ogólne Związku.

4.Zgromadzenie Ogólne wyraża swoją wolę w formie uchwał.

5.Zgromadzenie Ogólne odbywa się co najmniej raz na 12 miesięcy.

6.Zgromadzenie Ogólne zwoływane jest przez Zarząd w drodze pisemnego powiadomienia Członków listem poleconym na co najmniej 14 dni przed datą Zgromadzenia:

• na pisemny wniosek co najmniej 1/5 członków Związku,

• z inicjatywy Komisji Rewizyjnej,

• z inicjatywy własnej.

§ 18

Do kompetencji Zgromadzenia Ogólnego należy:

1.ustalanie programu działania Związku,

2.wprowadzanie zmian do Statutu Związku,

3.wybór i odwoływanie Prezesa Zarządu, członków Zarządu oraz członków Komisji Rewizyjnej,

4.rozpatrywania i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,

5.przyjmowanie budżetu Związku,

6.podejmowanie decyzji w sprawie przystąpienia lub wystąpienia Związku z innych organizacji pracodawców,

7.ustalenie wpisowego, wysokości składki członkowskiej i sposobu ich uiszczania,

8.wyrażanie zgody na nabycie i zbycie nieruchomości,

9.uchwalanie regulaminów funkcjonowania i wyboru do organów Związku,

10.podejmowanie decyzji w innych sprawach, w których Statut przewiduje właściwość Zgromadzenia Ogólnego.

Zarząd

§ 19

1. Zarząd jest organem wykonawczym Związku

2. Zarząd działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez Zgromadzenie Ogólne.


§ 20

1.Kadencja Zarządu trwa 5 lat i kończy się z dniem odbycia Zgromadzenia Ogólnego zatwierdzającego sprawozdania z wykonania budżetu za ostatni rok urzędowania Zarządu

2.W zależności od decyzji Zgromadzenia Ogólnego w skład Zarządu wchodzi od 4 do 8 osób, w tym:

• prezes,

• dwóch wiceprezesów.

Członków Zarządu wybiera spośród swojego grona Zgromadzenie Ogólne zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym.

3.W przypadku gdy w okresie pomiędzy obradami Zgromadzenia Ogólnego członek Zarządu złoży rezygnację, Zarząd większością 2/3 głosów może wybrać na jego miejsce innego członka Zarządu – na zwolnioną lub inną funkcję.

4.W przypadku gdy w okresie pomiędzy obradami Zgromadzenia Ogólnego członek Zarządu z jakichkolwiek powodów nie bierze udziału w pracach Zarządu, ale nie składa rezygnacji, jeśli jest to uzasadnione potrzebą zachowania sprawności działania Zarządu i/lub interesem Związku, Zarząd większością 2/3 głosów może dokooptować do Zarządu dodatkowego członka, z zastrzeżeniem, że ogólna liczba członków Zarządu nie może przekroczyć 8.

5.W sytuacji opisanej w ust. 3 i 4 powyżej, najbliższe Zgromadzenie Ogólne podejmuje uchwałę o zatwierdzeniu wyboru nowych członków zarządu. Niepodjęcie tej uchwały jest jednoznaczne z odwołaniem tych członków z dniem odbycia Zgromadzenia Ogólnego.

6.Osoby wchodzące w skład Zarządu mogą być w każdej chwili odwołane w drodze uchwały Zgromadzenia Ogólnego podjętej w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby Członków Związku.

7.Mandat członka Zarządu, powołanego w miejsce członka Zarządu odwołanego, zgodnie z ust. 6 niniejszego paragrafu, jak również mandat członka zarządu wybranego lub dokooptowanego w okresie pomiędzy obradami Zgromadzenia Ogólnego, wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Zarządu powołanych na daną kadencję.

8.W okresie pomiędzy obradami Zgromadzenia Ogólnego, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami pracy Zarządu lub/i interesem Związku, Zarząd większością 2/3 głosów, może również dokonywać zmian funkcji poszczególnych członków Zarządu. Informacje o zmianach wraz z ich uzasadnieniem Zarząd składa najbliższemu Zgromadzeniu Ogólnemu.

§ 21

1.Wygaśnięcie mandatu członka Zarządu następuje:

a)w przypadku rezygnacji z wykonywania mandatu,

b) w przypadku odwołania ze składu Zarządu przez Zgromadzenie Ogólne.

2.W przypadkach, o których mowa w ust. 1 Zgromadzenie Ogólne na najbliższym posiedzeniu dokonuje uzupełniającego wyboru członka Zarządu, z zastrzeżeniem § 20 ust. 3 i 5 Statutu.

§ 22

Do kompetencji Zarządu należy:

1)prowadzenie bieżącej działalności Związku,

2)reprezentowanie Związku w kontaktach z innymi podmiotami,

3)wykonywanie uchwał Zgromadzenia Ogólnego,

4)przygotowanie projektów i planów działania Związku,

5)przygotowanie projektu budżetu i jego wykonanie,

6)wyznaczanie członków Związku do reprezentowania jego interesów w działaniach, o których mowa w § 5 pkt. 1 i 2,

7)składanie Zgromadzeniu Ogólnemu sprawozdań z działalności Związku,

8)podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia i skreślenia członków Związku,

9)podejmowanie uchwał w sprawach prowadzenia przez Związek działalności, o której mowa w §6 ust. 1 nin. Statutu,

10)podejmowanie uchwał w innych sprawach, o których Statut nie przewiduje właściwości innych organów Związku,

11) wybór Przewodniczącego i członków Rady Programowej,

12)przyznawanie na wniosek członków zalegających ze składkami, ulg w postaci rozłożenia zaległych składek na raty lub też, w wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach –okresowego obniżenia wysokości płaconych składek, ale nie więcej niż o 50% i nie dłużej niż na 12 miesięcy. Uchwała o obniżeniu składki jest podejmowana większością 2/3 głosów;

§ 23

Członek Zarządu nie może być jednocześnie członkiem Komisji Rewizyjnej.

§ 24

Do składania oświadczeń woli w imieniu Związku i zaciągania zobowiązań majątkowych wymagane jest współuczestnictwo dwóch członków Zarządu Związku, z których co najmniej jeden jest prezesem lub wiceprezesem Zarządu.

§ 25

1.Obsługę Związku i jego organów wykonuje Biuro Związku działające przy Zarządzie.

2.Organizację i zadania Biura Związku określa regulamin uchwalany przez Zarząd.

Komisja Rewizyjna

§ 26

1.Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Związku.

2.Komisja Rewizyjna składa się z co najmniej 3 członków. Liczbą członków komisji określa Zgromadzenie Ogólne.

3.Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa 5 lat  kończy się z dniem odbycia Zgromadzenia Ogólnego zatwierdzającego sprawozdanie Zarządu z wykonania budżetu Związku za ostatni rok jej urzędowania.

4.Na pierwszym posiedzeniu, nie później niż w ciągu 14 dni od daty wyboru członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają spośród siebie Przewodniczącego i Sekretarza.

5.Osoby wchodzące w skład Komisji Rewizyjnej mogą być w każdej chwili odwołane w drodze uchwały Zgromadzenia Ogólnego podjętej w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby Członków Związku.

6.Mandat członka Komisji Rewizyjnej, powołanego w miejsce członka Komisji Rewizyjnej odwołanego, zgodnie z ust. 5 niniejszego paragrafu, wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Komisji Rewizyjnej powołanych na daną kadencję

7.Wygaśnięcie mandatu członka Komisji Rewizyjnej następuje:

a)w przypadku z rezygnacji z mandatu członka Komisji Rewizyjnej,

b)w przypadku odwołania ze składu Komisji Rewizyjnej przez Zgromadzenie Ogólne.

8.W przypadku, o którym mowa w ust 7., Zgromadzenie Ogólne na najbliższym posiedzeniu dokonuje uzupełniającego wyboru członków Komisji Rewizyjnej.

§ 27

1.Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy wykonywanie stałej kontroli nad działalnością Związku. W szczególności Komisja Rewizyjna co najmniej raz do roku bada całokształt działalności Związku z uwzględnieniem działalności finansowej.

2.Do szczególnych uprawnień Komisji Rewizyjnej ponadto należy:

a)występowanie do Zgromadzenia Ogólnego z wnioskami wynikającymi z kontroli,

b)zwracanie się do Zarządu z żądaniem składania wyjaśnień w sprawach dotyczących działalności Związku,

c)składanie zaleceń co do działalności Zarządu.

§ 28

Tryb funkcjonowania Komisji Rewizyjnej określa regulamin uchwalony przez

Zgromadzenie Ogólne.

Rada Programowa

§ 29

1.Rada Programowa jest organem doradczym Związku.

2.Przewodniczącego i członków Rady Programowej powołuje i odwołuje Zarząd Związku zwykłą większością głosów. Zarząd może zdecydować o niepowoływaniu Rady Programowej w okresie jego kadencji lub jej części.

3.Członkiem Rady Programowej może być każda osoba fizyczna pragnąca działać na rzecz Związku.

4.Do zadań Rady Programowej należy:

a) opiniowanie planów działalności Związku,

b) inicjowanie i przedstawianie Zarządowi projektów podejmowania działań w zakresie ochrony praw i reprezentacji interesów Członków Związku wobec związków zawodowych pracowników, organów władzy i administracji państwowej oraz organów samorządu terytorialnego,

c)opiniowanie budżetu Związku na dany rok i przedstawianie swoich wniosków Zarządowi,

d)wspieranie pozostałych statutowych działań Związku.

     5. Kadencja Rady Programowej trwa zgodnie z kadencją Zarządu przez który   została wybrana.

Majątek Związku

§ 30

1.Majątek Związku stanowią nieruchomości, ruchomości, środki finansowe oraz inne prawa majątkowe.

2.Dochody Związku stanowią w szczególności:

a)wpisowe,

b)wpływy ze składek członkowskich,

c)darowizny, spadki, zapisy,

d)dochody z majątku Związku,

e)dochody z działalności gospodarczej prowadzonej przez Związek.

      3. Związek może tworzyć fundusze na realizację określonych celów.

Rozwiązanie Związku

§31

1.Związek ulega rozwiązaniu w przypadku podjęcia przez Zgromadzenie Ogólne uchwały o rozwiązaniu podjętej większością 3/4 głosów przy obecności co najmniej 3/4 uprawnionych.

2.Uchwała o rozwiązaniu Związku określa przeznaczenie majątku pozostawionego po Związku oraz sposób przeprowadzenia likwidacji.

Postanowienia Przejściowe i Końcowe

§ 32

Wszelkie zmiany i uzupełnienia niniejszego Statutu nastąpić mogą w drodze uchwały podjętej większością 2/3 głosów.

§ 33

Statut wchodzi w życie z dniem rejestracji Związku.

§ 34

W sprawach nie unormowanych niniejszym statutem znajdują zastosowanie postanowienia ustawy o organizacjach pracodawców i inne właściwe przepisy.

 

 

STATUT

Związku Pracodawców:

 PRACODAWCY MEDYCYNY PRYWATNEJ

 

Przepisy Ogólne

§ 1

1.Niniejszym tworzy się związek pracodawców pod nazwą: Pracodawcy Medycyny Prywatnej, zwany w dalszej części Statutu: „Związkiem”.

2.Związek działa na podstawie Ustawy z dnia 23 maja 1991 o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz. 235, z późniejszymi zmianami) oraz niniejszego Statutu.

§ 2

1.Terenem działania związku jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.

2.Siedzibą Związku jest miasto stołeczne Warszawa.

3.Związek może:

· współtworzyć federacje i konfederacje;

· przystępować do innych organizacji o podobnym charakterze — tak krajowych jak i międzynarodowych.

§ 3

1.Związek jest dobrowolną organizacją zrzeszającą osoby prawne i fizyczne będące podmiotami leczniczymi w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (Dz.U. z 01 czerwca 2011r.), będące w rozumieniu prawa polskiego pracodawcami.

2.Związek jest organizacją samorządną i niezależną w swojej działalności statutowej od organów administracji tak rządowej, jak i samorządowej oraz od innych organizacji.

3.Związek posiada osobowość prawną.

4.Związek może ustalić własne godło.

§ 4

Podstawowymi celami i zadaniami Związku są ochrona praw i reprezentowanie interesów podmiotów wykonujących działalność leczniczą lub opiekuńczą, będących pracodawcami oraz innych podmiotów leczniczych i osób wykonujących zawody medyczne, mających swoją siedzibę lub miejsce zamieszkania na obszarze, o którym mowa w §2 ust. 1 Statutu.

§ 5

 Cele i Zadania Związku są realizowane przez:

1.prezentowanie opinii w sprawach związanych z ochroną zdrowia,

2.prowadzenie studiów i badań nad sytuacją pracodawców, popularyzacją wiedzy prawnej, organizacyjnej i ekonomicznej,

3.występowanie w imieniu członków Związku do organów administracji rządowej i   samorządowej wszystkich szczebli,

4.delegowanie swoich przedstawicieli do organów doradczych władz samorządowej, rządowej i ustawodawczej,

5.organizowanie zespołów doradczych oraz zatrudnianie pracowników i ekspertów do wykonywania zadań statutowych,

6.współpraca z innymi organizacjami pozarządowymi o celach zbieżnych z celami Związku,

7.występowanie do organów posiadających inicjatywę legislacyjną z wnioskami legislacyjnymi, opiniowanie założeń i projektów aktów prawnych w zakresie w ochrony zdrowia i pomocy społecznej tak ogólnopolskich jak i lokalnych, prawa pracy i działalności gospodarczej,

8.prowadzenie doradztwa na rzecz członków Związku,

9.organizowanie i wspieranie kształcenia pracodawców,

10.wspieranie członków Związku w negocjacjach z jednostkami dysponującymi środkami publicznymi przeznaczonymi na ochronę, profilaktykę i promocję zdrowia,

11.reprezentowanie członków Związku wobec administracji rządowej i samorządowej oraz instytucji działających w systemie ochrony zdrowia.

§ 6

1. Dla realizacji celów statutowych Związek może:

a) prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:

1.Działalności wydawniczej – PKD 58;

2.Działalności usługowej w zakresie informacji – PKD 63;

3.Doradztwa związanego z zarządzaniem – PKD 70.2,

4.Reklamy – PKD 73.1,

5.Badania rynku i opinii publicznej – PKD 73.20.Z.,

6.Pozostałej działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej, gdzie  indziej niesklasyfikowanej – PKD 74.90.Z.,

7.Pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych — PKD 85.59,

8.Pozostałej działalności wspomagającej prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowanej – PKD 82.99.Z.,

9.Działalności wspomagającej edukację – PKD 85.60.Z.,

10.Działalności organizacji komercyjnych i pracodawców – PKD 94.11

b)uczestniczyć jako akcjonariusz (udziałowiec) w spółkach, spółdzielniach i innych

podmiotach prowadzących działalność gospodarczą.

2.Dochody uzyskane z działalności, o której mowa w ust. 1 mogą być przeznaczone wyłącznie na realizację zadań statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału między członków Związku.

CZŁONKOSTWO

§ 7

1.Członkiem Związku mogą być osoby prawne lub fizyczne, a także jednostki nie posiadające osobowości prawnej, będące podmiotami leczniczymi w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (Dz.U. z 01 czerwca 2011r.), będące jednocześnie w rozumieniu prawa polskiego pracodawcami, mającymi siedzibę na obszarze, o którym mowa w § 2 ust. 1, a także inne będące pracodawcami podmioty wykonujące działalność leczniczą w rozumieniu tejże ustawy, jak również – podmioty świadczące usługi opiekuńcze oraz pośredniczące w organizacji usług medycznych lub opiekuńczych oraz inni pracodawcy związani z branżą medyczną lub opiekuńczą, co do których Zarząd podjął pisemną uchwałę o nadaniu pełnego członkostwa z prawem głosu w Związku. W takim przypadku Zarząd ustali składki tych członków, biorąc pod uwagę zadeklarowane przez nich przychody z branży medycznej i opiekuńczej.

2.Członkostwo w Związku jest dobrowolne inie może ograniczać działalności gospodarczej członków Związku.

3.Członka Związku reprezentuje, w przypadku gdy Członkiem Związku jest pracodawca będący osobą prawną lub jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej – organ lub osoba upoważniona do składania oświadczeń woli w imieniu takiego pracodawcy. Członka Związku może reprezentować pełnomocnik powołany przez pracodawcę, a gdy pracodawca jest osobą prawną — przez organ upoważniony do składania oświadczeń woli w jego imieniu, legitymujący się pisemnym pełnomocnictwem.

4.Osoby nie spełniające warunków opisanych w ust. 1 niniejszego §, jak również – wg swojego wyboru – osoby spełniające te warunki, ale nie decydujące się na uzyskanie statusu członka zwykłego, opisanego w ust. 1, mogą uzyskać status „Członka Wspierającego”.

5.Członkom Wspierającym przysługują prawa i obowiązki członków wynikające z niniejszego Statutu, z uwzględnieniem następujących różnic:

Członkowie Wspierający:

a)nie posiadają czynnych ani biernych praw wyborczych do organów Związku;

b)uczestniczą w Zgromadzeniu Ogólnym członków Związku z prawem zabierania głosu i głosowania (za wyjątkiem wyborów), mogą być zapraszani na spotkania Zarządu i Komisji Rewizyjnej;

c)korzystają z zasobów informacyjnych Związku;

d)udzielają wsparcia organom Związku w zakresie swoich kompetencji, który to zakres podlega uzgodnieniu z Zarządem przed przyjęciem ich do Związku oraz zostaje zamieszczony w ich deklaracji członkowskiej; na mocy uchwały Zarządu zakres ten może ulec zmianie również w trakcie członkostwa;

e)nie ponoszą składek członkowskich jak członkowie zwykli, lecz składki ustalone indywidualnie, wg zasad określonych w ust. 6 poniżej;

6.Członkowie Wspierający wnoszą składki indywidualnie ustalane przez Zarząd w drodze uchwały, podejmowanej łącznie z uchwałą o ich przyjęciu do Związku. Wysokość składki jest ustalana na podstawie oceny uzgodnionego wsparcia, zapisywanego w deklaracji członkowskiej Członka Wspierającego i może podlegać zmianom w toku trwania członkostwa.

7.Minimalną wartość składki ponoszonej przez Członków Wspierających określa Zgromadzenie Ogólne w drodze uchwały.

§ 8

1.O przyjęciu w poczet członków decyduje Zarząd Związku na pisemny lub elektroniczny wniosek zainteresowanego.

2.W razie odmowy przyjęcia, zainteresowanemu przysługuje prawo odwołania się do Zgromadzenia Ogólnego Związku.

3.Przepis ust. 1 nie ma zastosowania w stosunku do członków — założycieli, którzy członkostwo nabywają z chwilą wpisania Związku do rejestru.

§ 9

Członkom Związku przysługują następujące prawa:

1.czynne i bierne prawo wyborcze do wszystkich organów Związku, za wyjątkiem Członków Wspierających,

2.uczestnictwa w pracach Związku i jego organów,

3.prawo korzystania ze wsparcia Związku we wszystkich sprawach należących do jego kompetencji,

4.prawo korzystania z wszelkich informacji o pracy Związku,

5.prawo zgłaszania wniosków dotyczących działalności Związku.

§ 10

Członkowie Związku są obowiązani do:

1.aktywnego udziału w pracach Związku,

2.przestrzegania Statutu Związku,

3.terminowego uiszczania składek,

4.wspierania Związku w wykonaniu zadań statutowych.

§ 11

Członkostwo Związku ustaje w razie:

1. wystąpienia ze związku,

2. rozwiązania związku,

3. wykluczenia ze Związku przez Zarząd na skutek:

a) Prowadzenia przez członka działalności na szkodę Związku,

b) Rażącego naruszenia postanowień Statutu lub uchwał organów Związku,

c) Uchylania się od płacenia składek członkowskich przez okres minimum 3 miesięcy.

4.Utraty przez członka Związku statusu pracodawcy w rozumieniu ustawy, o której mowa w §1 ust. 2 niniejszego Statutu.

§12

Z chwilą ustania członkostwa wygasają prawa i obowiązki członka Związku.

 

§13

Oświadczenie o wystąpieniu ze związku składa się na ręce Zarządu Związku najpóźniej na trzy miesiące przed dniem ustania członkostwa, który przypada na ostatni dzień trzeciego miesiąca następującego po miesiącu w którym złożono oświadczenie.

§14

1.Wykluczenie ze związku następuje na mocy uchwały Zarządu Związku podjętej bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu.

2.Od uchwały, o której mowa w ust.1 przysługuje odwołanie do Zgromadzenia Ogólnego, przy czym może ono zostać wniesione w terminie 30 dni od dnia otrzymania przez członka zawiadomienia o wykluczeniu (liczy się data stempla pocztowego). Odwołanie wniesione po tym terminie nie będzie rozpatrywane, chyba że na wniosek odwołującego się, który wykaże, że uchybił terminowi jego wniesienia z obiektywnych i niezależnych od niego przyczyn, Zarząd przywróci mu termin do wniesienia odwołania.

3.W związku z ustaniem członkostwa nie przysługują żadne roszczenia do majątku Związku.

4.Członek wykluczony może zostać ponownie przyjęty do Związku jeśli ustały przyczyny wykluczenia.

ORGANY ZWIĄZKU

§ 15

Organami związku są:

a) Zgromadzenie Ogólne,

b) Zarząd,

c) Komisja Rewizyjna,

d) Rada Programowa.

§ 16

1.Uchwały organów związku podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, za wyjątkiem sytuacji w których Statut stanowi inaczej.

2.Głosowanie tajne zarządza się:

a) w sprawach powołania i odwołania członków organów Związku pochodzących z wyboru,

b) każdorazowo na wniosek co najmniej 1/5 uprawnionych do głosowania.

3. Zarząd i Komisja Rewizyjna mogą odbywać posiedzenia za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość oraz podejmować uchwały w drodze korespondencyjnej lub w drodze głosowania elektronicznego. Warunkiem ważności takich uchwał jest doręczenie w odpowiedniej drodze treści uchwały wszystkim członkom organu oraz oddanie głosów za uchwałą przez wymaganą w statucie większość członków organu. Ważność głosowania i podjęcie uchwały stwierdza Przewodniczący organu, zaś uchwałę dołącza się do księgi uchwał tego organu.


ZGROMADZENIE OGÓLNE

§ 17

1.Zgromadzenie Ogólne jest najwyższym organem Związku.

2.W Zgromadzeniu Ogólnym członkowie mogą brać udział poprzez umocowanych przedstawicieli. Pełnomocnictwo musi być udzielone w formie pisemnej i złożone w oryginale na ręce Zarządu Związku najpóźniej w chwili rozpoczęcia obrad Zgromadzenia Ogólnego.

3.Każdemu członkowi, przysługuje jeden głos na każde wpłacone pełne 100 zł składek w ciągu dwunastu miesięcy poprzedzających Zgromadzenie Ogólne Związku.

4.Zgromadzenie Ogólne wyraża swoją wolę w formie uchwał.

5.Zgromadzenie Ogólne odbywa się co najmniej raz na 12 miesięcy.

6.Zgromadzenie Ogólne zwoływane jest przez Zarząd w drodze pisemnego powiadomienia Członków listem poleconym na co najmniej 14 dni przed datą Zgromadzenia:

• na pisemny wniosek co najmniej 1/5 członków Związku,

• z inicjatywy Komisji Rewizyjnej,

• z inicjatywy własnej.

§ 18

Do kompetencji Zgromadzenia Ogólnego należy:

1.ustalanie programu działania Związku,

2.wprowadzanie zmian do Statutu Związku,

3.wybór i odwoływanie Prezesa Zarządu, członków Zarządu oraz członków Komisji Rewizyjnej,

4.rozpatrywania i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,

5.przyjmowanie budżetu Związku,

6.podejmowanie decyzji w sprawie przystąpienia lub wystąpienia Związku z innych organizacji pracodawców,

7.ustalenie wpisowego, wysokości składki członkowskiej i sposobu ich uiszczania,

8.wyrażanie zgody na nabycie i zbycie nieruchomości,

9.uchwalanie regulaminów funkcjonowania i wyboru do organów Związku,

10.podejmowanie decyzji w innych sprawach, w których Statut przewiduje właściwość Zgromadzenia Ogólnego.

Zarząd

§ 19

1. Zarząd jest organem wykonawczym Związku

2. Zarząd działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez Zgromadzenie Ogólne.


§ 20

1.Kadencja Zarządu trwa 5 lat i kończy się z dniem odbycia Zgromadzenia Ogólnego zatwierdzającego sprawozdania z wykonania budżetu za ostatni rok urzędowania Zarządu

2.W zależności od decyzji Zgromadzenia Ogólnego w skład Zarządu wchodzi od 4 do 8 osób, w tym:

• prezes,

• dwóch wiceprezesów.

Członków Zarządu wybiera spośród swojego grona Zgromadzenie Ogólne zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym.

3.W przypadku gdy w okresie pomiędzy obradami Zgromadzenia Ogólnego członek Zarządu złoży rezygnację, Zarząd większością 2/3 głosów może wybrać na jego miejsce innego członka Zarządu – na zwolnioną lub inną funkcję.

4.W przypadku gdy w okresie pomiędzy obradami Zgromadzenia Ogólnego członek Zarządu z jakichkolwiek powodów nie bierze udziału w pracach Zarządu, ale nie składa rezygnacji, jeśli jest to uzasadnione potrzebą zachowania sprawności działania Zarządu i/lub interesem Związku, Zarząd większością 2/3 głosów może dokooptować do Zarządu dodatkowego członka, z zastrzeżeniem, że ogólna liczba członków Zarządu nie może przekroczyć 8.

5.W sytuacji opisanej w ust. 3 i 4 powyżej, najbliższe Zgromadzenie Ogólne podejmuje uchwałę o zatwierdzeniu wyboru nowych członków zarządu. Niepodjęcie tej uchwały jest jednoznaczne z odwołaniem tych członków z dniem odbycia Zgromadzenia Ogólnego.

6.Osoby wchodzące w skład Zarządu mogą być w każdej chwili odwołane w drodze uchwały Zgromadzenia Ogólnego podjętej w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby Członków Związku.

7.Mandat członka Zarządu, powołanego w miejsce członka Zarządu odwołanego, zgodnie z ust. 6 niniejszego paragrafu, jak również mandat członka zarządu wybranego lub dokooptowanego w okresie pomiędzy obradami Zgromadzenia Ogólnego, wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Zarządu powołanych na daną kadencję.

8.W okresie pomiędzy obradami Zgromadzenia Ogólnego, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami pracy Zarządu lub/i interesem Związku, Zarząd większością 2/3 głosów, może również dokonywać zmian funkcji poszczególnych członków Zarządu. Informacje o zmianach wraz z ich uzasadnieniem Zarząd składa najbliższemu Zgromadzeniu Ogólnemu.

§ 21

1.Wygaśnięcie mandatu członka Zarządu następuje:

a)w przypadku rezygnacji z wykonywania mandatu,

b) w przypadku odwołania ze składu Zarządu przez Zgromadzenie Ogólne.

2.W przypadkach, o których mowa w ust. 1 Zgromadzenie Ogólne na najbliższym posiedzeniu dokonuje uzupełniającego wyboru członka Zarządu, z zastrzeżeniem § 20 ust. 3 i 5 Statutu.

§ 22

Do kompetencji Zarządu należy:

1)prowadzenie bieżącej działalności Związku,

2)reprezentowanie Związku w kontaktach z innymi podmiotami,

3)wykonywanie uchwał Zgromadzenia Ogólnego,

4)przygotowanie projektów i planów działania Związku,

5)przygotowanie projektu budżetu i jego wykonanie,

6)wyznaczanie członków Związku do reprezentowania jego interesów w działaniach, o których mowa w § 5 pkt. 1 i 2,

7)składanie Zgromadzeniu Ogólnemu sprawozdań z działalności Związku,

8)podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia i skreślenia członków Związku,

9)podejmowanie uchwał w sprawach prowadzenia przez Związek działalności, o której mowa w §6 ust. 1 nin. Statutu,

10)podejmowanie uchwał w innych sprawach, o których Statut nie przewiduje właściwości innych organów Związku,

11) wybór Przewodniczącego i członków Rady Programowej,

12)przyznawanie na wniosek członków zalegających ze składkami, ulg w postaci rozłożenia zaległych składek na raty lub też, w wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach –okresowego obniżenia wysokości płaconych składek, ale nie więcej niż o 50% i nie dłużej niż na 12 miesięcy. Uchwała o obniżeniu składki jest podejmowana większością 2/3 głosów;

§ 23

Członek Zarządu nie może być jednocześnie członkiem Komisji Rewizyjnej.

§ 24

Do składania oświadczeń woli w imieniu Związku i zaciągania zobowiązań majątkowych wymagane jest współuczestnictwo dwóch członków Zarządu Związku, z których co najmniej jeden jest prezesem lub wiceprezesem Zarządu.

§ 25

1.Obsługę Związku i jego organów wykonuje Biuro Związku działające przy Zarządzie.

2.Organizację i zadania Biura Związku określa regulamin uchwalany przez Zarząd.

Komisja Rewizyjna

§ 26

1.Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Związku.

2.Komisja Rewizyjna składa się z co najmniej 3 członków. Liczbą członków komisji określa Zgromadzenie Ogólne.

3.Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa 5 lat  kończy się z dniem odbycia Zgromadzenia Ogólnego zatwierdzającego sprawozdanie Zarządu z wykonania budżetu Związku za ostatni rok jej urzędowania.

4.Na pierwszym posiedzeniu, nie później niż w ciągu 14 dni od daty wyboru członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają spośród siebie Przewodniczącego i Sekretarza.

5.Osoby wchodzące w skład Komisji Rewizyjnej mogą być w każdej chwili odwołane w drodze uchwały Zgromadzenia Ogólnego podjętej w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby Członków Związku.

6.Mandat członka Komisji Rewizyjnej, powołanego w miejsce członka Komisji Rewizyjnej odwołanego, zgodnie z ust. 5 niniejszego paragrafu, wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Komisji Rewizyjnej powołanych na daną kadencję

7.Wygaśnięcie mandatu członka Komisji Rewizyjnej następuje:

a)w przypadku z rezygnacji z mandatu członka Komisji Rewizyjnej,

b)w przypadku odwołania ze składu Komisji Rewizyjnej przez Zgromadzenie Ogólne.

8.W przypadku, o którym mowa w ust 7., Zgromadzenie Ogólne na najbliższym posiedzeniu dokonuje uzupełniającego wyboru członków Komisji Rewizyjnej.

§ 27

1.Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy wykonywanie stałej kontroli nad działalnością Związku. W szczególności Komisja Rewizyjna co najmniej raz do roku bada całokształt działalności Związku z uwzględnieniem działalności finansowej.

2.Do szczególnych uprawnień Komisji Rewizyjnej ponadto należy:

a)występowanie do Zgromadzenia Ogólnego z wnioskami wynikającymi z kontroli,

b)zwracanie się do Zarządu z żądaniem składania wyjaśnień w sprawach dotyczących działalności Związku,

c)składanie zaleceń co do działalności Zarządu.

§ 28

Tryb funkcjonowania Komisji Rewizyjnej określa regulamin uchwalony przez

Zgromadzenie Ogólne.

Rada Programowa

§ 29

1.Rada Programowa jest organem doradczym Związku.

2.Przewodniczącego i członków Rady Programowej powołuje i odwołuje Zarząd Związku zwykłą większością głosów. Zarząd może zdecydować o niepowoływaniu Rady Programowej w okresie jego kadencji lub jej części.

3.Członkiem Rady Programowej może być każda osoba fizyczna pragnąca działać na rzecz Związku.

4.Do zadań Rady Programowej należy:

a) opiniowanie planów działalności Związku,

b) inicjowanie i przedstawianie Zarządowi projektów podejmowania działań w zakresie ochrony praw i reprezentacji interesów Członków Związku wobec związków zawodowych pracowników, organów władzy i administracji państwowej oraz organów samorządu terytorialnego,

c)opiniowanie budżetu Związku na dany rok i przedstawianie swoich wniosków Zarządowi,

d)wspieranie pozostałych statutowych działań Związku.

     5. Kadencja Rady Programowej trwa zgodnie z kadencją Zarządu przez który   została wybrana.

Majątek Związku

§ 30

1.Majątek Związku stanowią nieruchomości, ruchomości, środki finansowe oraz inne prawa majątkowe.

2.Dochody Związku stanowią w szczególności:

a)wpisowe,

b)wpływy ze składek członkowskich,

c)darowizny, spadki, zapisy,

d)dochody z majątku Związku,

e)dochody z działalności gospodarczej prowadzonej przez Związek.

      3. Związek może tworzyć fundusze na realizację określonych celów.

Rozwiązanie Związku

§31

1.Związek ulega rozwiązaniu w przypadku podjęcia przez Zgromadzenie Ogólne uchwały o rozwiązaniu podjętej większością 3/4 głosów przy obecności co najmniej 3/4 uprawnionych.

2.Uchwała o rozwiązaniu Związku określa przeznaczenie majątku pozostawionego po Związku oraz sposób przeprowadzenia likwidacji.

Postanowienia Przejściowe i Końcowe

§ 32

Wszelkie zmiany i uzupełnienia niniejszego Statutu nastąpić mogą w drodze uchwały podjętej większością 2/3 głosów.

§ 33

Statut wchodzi w życie z dniem rejestracji Związku.

§ 34

W sprawach nie unormowanych niniejszym statutem znajdują zastosowanie postanowienia ustawy o organizacjach pracodawców i inne właściwe przepisy.

 

 

Inne artykuły

Komentarz Pracodawców Medycyny Prywatnej dotyczący stanowiska 5/2024 Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 11.02.2025

W związku z opublikowanym stanowiskiem 5/2024 Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie praktyk wyłączania medycznych laboratoriów diagnostycznych ze struktur podmiotów leczniczych, zamieszczonym pod linkiem: https://kidl.org.pl/get-file/14295, Pracodawcy Medycyny Prywatnej przekazali do KRDL poniższe pismo.

Przeczytaj teraz

81 proc. dzieci i młodzieży przeżywa swoje uczucia samotnie. Walentynki to dobry moment, by stworzyć atmosferę otwartości

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 11.02.2025

Ponad połowa (57 proc.1) dorosłych Polaków obchodzi walentynki, ale to święto bardzo często celebrują dzieci i młodzież. W szkołach działa poczta walentynkowa, pluszowe maskotki trafiają do rąk sympatii, a kartki z wyznaniami są dyskretnie wsuwane do szkolnych szafek. Mimo tych gestów, aż 8 na 10 dzieci i nastolatków przyznaje, że na co dzień ukrywa swoje emocje przed otoczeniem – wynika z badania programu „POLećmy ze wsparciem”. Skąd ta bariera? Psycholog enel-med tłumaczy, dlaczego młodzi tak rzadko otwarcie mówią o uczuciach i jak duże znaczenie ma edukacja emocjonalna w budowaniu pewności siebie i relacji z innymi.

Zauroczenie, zakochanie, pragnienie bycia czyjąś „drugą połówką” to stany, o których marzy wielu nastolatków. Kiedy pojawia się młodzieńcza miłość, jest niezwykle silna, podobnie jak inne emocje w okresie dorastania. Takie pierwsze doświadczenia pozwalają lepiej poznać siebie i odkryć nieznane dotąd aspekty własnej tożsamości. Pierwsza miłość to ważny etap rozwoju, czas odkrywania swoich potrzeb i kształtowania oczekiwań wobec relacji romantycznych, które przestają opierać się jedynie na wyidealizowanych obrazach z seriali czy mediów społecznościowych, a zaczynają wynikać z własnych przeżyć i doświadczeń. Wpływa także na sposób postrzegania uczuć w przyszłości. Możliwość bycia w związku dla wielu nastolatków jest źródłem dowartościowania – czują się lepiej, mając u swojego boku drugą osobę, a ich poczucie własnej wartości wzrasta. Dopiero z czasem zaczynają rozumieć, że motywacje do wchodzenia w relacje powinny być inne – podkreśla Bartosz Neska, psycholog dzieci i młodzieży w enel-med.

Samotność w świecie emocji

Młodzieńcza miłość to intensywne doświadczenie, które niesie ze sobą zarówno euforię, jak i lęk przed odrzuceniem czy niepewność co do własnych uczuć. Tymczasem wyniki badań dotyczących świadomości emocjonalnej młodzieży pokazują, że wielu nastolatków przeżywa swoje emocje w samotności. Aż 81 proc. młodych ludzi w wieku 14-18 lat ukrywa swoje uczucia przed otoczeniem, a 33 proc. deklaruje, że radzi sobie z nimi całkowicie samodzielnie – wynika z badania „POLećmy ze wsparciem”. To alarmujące dane, zwłaszcza że niemal 40 proc. badanych nigdy nie uczyło się, jak zarządzać emocjami, a jedynie 8 proc. wskazuje szkołę jako źródło takiej wiedzy. W efekcie pierwsza miłość, zamiast być naturalnym etapem rozwoju emocjonalnego, często staje się dla młodych ludzi wyzwaniem, któremu muszą sprostać bez odpowiedniego wsparcia. Brak edukacji emocjonalnej i otwartego dialogu sprawia, że nastolatkowie uczą się zarządzania uczuciami metodą prób i błędów, co może prowadzić do wykształcenia niezdrowych wzorców w przyszłych relacjach.

Zakochanie często wiąże się z trudnymi momentami i emocjonalnymi upadkami. Wiele uczuć, które mu towarzyszą, jest dla nastolatków nowych i trudnych do opanowania. Zazdrość, lęk, złość czy smutek to emocje, które mogą pojawić się równie często, co radość i ekscytacja, wpływając na ich zachowanie. Szczególnie bolesne bywają sytuacje, gdy uczucie nie jest odwzajemnione lub dochodzi do rozstania. Dla młodego człowieka, który dopiero poznaje, czym jest romantyczna miłość, mogą to być prawdziwe „końce świata”. W tym wymagającym czasie kluczową rolę odgrywają rodzice i inni bliscy dorośli. Często, chcąc jak najszybciej uśmierzyć ból dziecka, umniejszają znaczenie jego przeżyć. Tymczasem perspektywa nastolatka jest zupełnie inna. Słysząc takie komunikaty, może poczuć się niezrozumiany, co prowadzi do zdystansowania się, ograniczenia zaufania i osłabienia relacji. Tym, czego młodzież naprawdę potrzebuje, jest akceptująca, wyrozumiała obecność. Empatia, bliskość i towarzyszenie dziecku w jego przeżyciach, zarówno poprzez rozmowę, jak i gotowość do wspólnego milczenia – to najcenniejsze, co mogą mu ofiarować dorośli. Nastolatek może potrzebować czasu, by uporać się z rozstaniem lub nieodwzajemnionym uczuciem, a jeśli wsparcie bliskich okaże się niewystarczające, warto rozważyć pomoc psychologa – dodaje Bartosz Neska, psycholog dzieci i młodzieży w enel-med.

Siła otwartej rozmowy

Atmosfera w domu ma ogromny wpływ na to, jak młodzi ludzie uczą się rozumieć i wyrażać emocje. Akceptacja wszystkich stanów emocjonalnych – zarówno dzieci, jak i dorosłych – sprzyja budowaniu relacji opartych na zaufaniu. Gdy rozmowa o uczuciach staje się codziennością, łatwiej dostrzec trudności w ich regulacji i wesprzeć dziecko w radzeniu sobie z nimi, samodzielnie lub przy wsparciu specjalisty. Tymczasem wielu nastolatków ukrywa swoje emocje, obawiając się krytyki, odrzucenia czy bycia postrzeganym jako słabszy. Niektórzy z natury są bardziej skryci, inni nie mieli okazji nauczyć się otwartej komunikacji. Wspierające środowisko, w którym emocje są traktowane jako naturalny element życia, może pomóc młodzieży nie tylko w przeżywaniu pierwszej miłości, ale także w radzeniu sobie z innymi wyzwaniami, które niesie dorastanie.

Ukrywanie emocji może wynikać z różnych przyczyn. Wielu nastolatków jest z natury skrytych, wolą nie uzewnętrzniać swoich uczuć i radzić sobie z nimi samodzielnie. Co więcej, mówienie o emocjach, szczególnie tych szufladkowanych jako negatywne, wymaga odwagi i może wiązać się z krytyką, odrzuceniem, byciem postrzeganym jako słabszy, czego młodzież – często walcząca o pozycję w grupie – chce uniknąć. Część nastolatków, szczególnie kiedy w przeszłości nie otrzymała pomocy i wsparcia, może mieć przykre doświadczenia, na podstawie których nie chce już więcej dzielić się tym, co czują. Dlatego otwarta atmosfera, akceptująca wszystkie stany emocjonalne domowników, zarówno dzieci, jak i rodziców, sprzyja budowaniu relacji, w których o emocjach łatwiej się rozmawia. A gotowość do rozmawiania o emocjach pozwala dostrzegać problemy z ich samoregulacją, radzeniem sobie z trudnymi odczuciami i uczyć jak z emocjami skutecznie sobie radzić – podsumowuje Bartosz Neska, psycholog dzieci i młodzieży w enel-med.

***

  1. https://business.payback.pl/aktualnosci/57-polakow-obchodzi-walentynki/ ↩︎

Przeczytaj teraz

Diagnostyka S.A. z sukcesem zadebiutowała na GPW

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 10.02.2025

Akcje Diagnostyka S.A. („Diagnostyka”, „Spółka”, a wraz ze spółkami zależnymi „Grupa” lub „Grupa Diagnostyka”) zadebiutowały na głównym rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Kurs akcji na debiucie wyniósł 125,5 zł, co oznacza wzrost o 19,5% względem ceny z oferty.

– Cieszymy się z udanego debiutu giełdowego i pierwszych notowań akcji Diagnostyka S.A. To dla nas przełomowy moment i ważny etap w rozwoju Spółki. Do naszego akcjonariatu dołączyli nowi inwestorzy, co jeszcze bardziej umacnia naszą pozycję i otwiera nowe możliwości. Dziękujemy wszystkim akcjonariuszom za zaufanie – wierzymy, że wspólnie będziemy budować dalszą wartość Grupy – Jakub Swadźba, Współzałożyciel i Prezes Zarządu Diagnostyka S.A.

Dzisiejszego dnia do obrotu na GPW wprowadzonych zostało 17.825.553 istniejących akcji Spółki, w tym wszystkie akcje zaoferowane w IPO (16.147.124). Cena sprzedaży została ustalona na 105 zł za akcję, a wartość oferty wyniosła blisko 1,7 mld zł.

– Dla nas jest to szczególny etap, w którym jako spółka publiczna zamierzamy spełniać najwyższe standardy komunikacji z inwestorami, traktując obecność na giełdzie jako trwały element naszej długoterminowej strategii rozwoju. Nasz biznes ma łączyć cechy spółki wzrostowej z regularną wypłatą dywidendy, co powinno sprawić, że będzie stanowić atrakcyjną propozycję inwestycyjną – Paweł Chytła, Wiceprezes ds. finansowych Diagnostyka S.A.

Więcej informacji: https://grupadiagnostyka.pl/dla-inwestorow/

Przeczytaj teraz

W diagnostyce nowotworowej liczy się każdy dzień

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 5.02.2025

Im więcej wiemy o chorobach nowotworowych, tym wyraźniej dostrzegamy znaczenie czasu w diagnostyce. Pomimo tego, że nowoczesna medycyna dysponuje coraz doskonalszymi narzędziami diagnostycznymi umożliwiającymi wczesne wykrycie niepokojących zmian, to jednak, jak wskazują statystyki, mamy wiele do zrobienia. Każdego roku diagnozuje się około 185 tys. nowych przypadków nowotworów – to znaczący wzrost w porównaniu z rokiem 2020, kiedy Krajowy Rejestr Nowotworów odnotował niespełna 150 tys. nowych zachorowań. Dlatego tak ważne jest korzystanie z nowoczesnych technologii diagnostycznych, które pozwalają wykryć zmiany nowotworowe w stadium, gdy możliwości terapeutyczne są największe. Im wcześniej wykryjemy chorobę, tym większe szanse na skuteczne leczenie.

Choroby nowotworowe przebiegają w sposób indywidualny i nieprzewidywalny. U części pacjentów zmiany rozwijają się powoli, dając czas na reakcję, u innych postępują znacznie szybciej. Jednak niezależnie od tempa rozwoju choroby, istnieje jeden uniwersalny czynnik wpływający na skuteczność leczenia – czas wykrycia zmian nowotworowych. Pokazują to jednoznacznie statystyki medyczne. W przypadku raka piersi wczesna diagnoza zwiększa szanse na skuteczne leczenie aż o 90%. Równie wymowne są dane dotyczące nowotworów jelita grubego – regularne badania kolonoskopowe, wykonywane co 10 lat u osób bez dodatkowych czynników ryzyka, pozwalają nie tylko wykryć, ale też zapobiec rozwojowi choroby u co drugiego pacjenta. Podczas badania lekarz może usunąć polipy, które mogłyby przekształcić się w zmiany nowotworowe. To dlatego kolonoskopia jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi profilaktyki przeciwnowotworowej.

W diagnostyce każdy dzień może mieć znaczenie. Dlatego tak ważne jest, aby regularnie poddawać się badaniom profilaktycznym, takim jak: m.in. mammografia, kolonoskopia czy cytologia, a gdy wyniki nie są jednoznaczne, nie zwlekać z udaniem się na zalecone przez lekarza bardziej zaawansowane badania. Ponadto istotne jest, by nie ignorować sygnałów wysyłanych przez organizm i w przypadku pojawienia się jakichkolwiek objawów – udać się do lekarza – podkreśla prof. dr hab. n. med. Mirosław Dziuk, Dyrektor Medyczny Affidea Polska.

Nowoczesne technologie kontra rak

Wśród zaawansowanych metod diagnostycznych szczególne miejsce zajmuje badanie PET/CT – połączenie pozytonowej tomografii emisyjnej z tomografią komputerową. To przełomowa technologia, która przenosi diagnostykę onkologiczną na zupełnie nowy poziom. Podczas gdy tradycyjne metody obrazowania pozwalają jedynie na obserwację struktury tkanek, badanie PET/CT umożliwia znacznie głębszą analizę. Kluczową zaletą tej technologii jest możliwość precyzyjnej oceny zmian metabolicznych zachodzących w organizmie, co ma fundamentalne znaczenie w diagnostyce onkologicznej.

Komórki nowotworowe cechuje bardzo wysoki metabolizm. Dzięki badaniu PET/CT możemy je zidentyfikować na bardzo wczesnym etapie, jeszcze zanim zaczną powodować widoczne zmiany w organizmie pacjenta. To ogromny krok naprzód w diagnostyce onkologicznej – tłumaczy profesor Dziuk, który zarządza również siecią pracowni PET/CT w Affidea – w Koszalinie, Poznaniu, Olsztynie, Warszawie, Wrocławiu i Zamościu. – Dzięki PET/CT możemy nie tylko wykrywać nowotwory na wczesnym etapie, ale też precyzyjnie ocenić zaawansowanie choroby, wykryć ewentualne przerzuty czy wznowy, jak i monitorować skuteczność wdrożonej terapii – dodaje.

Kiedy sięgamy po badanie PET/CT?

Wskazania do wykonania badania PET/CT zawsze formułuje lekarz prowadzący. Lista wskazań refundowanych przez NFZ obecnie będzie rozszerzana. Najczęściej zaleca się je w sytuacji, gdy pojawia się podejrzenie procesu nowotworowego lub gdy zachodzi potrzeba szczegółowej diagnostyki już wykrytych zmian. Ta zaawansowana metoda diagnostyczna znajduje również zastosowanie w przypadkach, gdy standardowe badania obrazowe nie dają jednoznacznej odpowiedzi, a także przy monitorowaniu pacjentów po zakończonym leczeniu.

– W onkologii badanie PET/CT najczęściej służy diagnostyce w przypadku raka płuc, guzów mózgu, raka jelita grubego, chłoniaków, czerniaka, raka piersi, raka szyjki macicy, a także nowotworów tkanki kostnej i mięśniowej, głowy i szyi – wymienia prof. dr hab. n. med. Mirosław Dziuk, Dyrektor Medyczny Affidea Polska.

Technologia ta odgrywa kluczową rolę w ocenie skuteczności prowadzonego leczenia. Pozwala precyzyjnie określić, jak organizm pacjenta reaguje na zastosowaną chemioterapię czy radioterapię, umożliwiając w razie potrzeby szybką modyfikację przyjętego planu leczenia.

Dzisiejsza medycyna oferuje niezwykle precyzyjne narzędzia diagnostyczne, które potrafią wykryć zmiany nowotworowe w ich najwcześniejszym stadium. Specjaliści niezmiennie podkreślają w diagnostyce onkologicznej liczy się każdy dzień. Wczesna diagnoza otwiera dostęp do pełnego wachlarza możliwości terapeutycznych, a tym samym znacząco zwiększa szanse na powrót do zdrowia. Nowoczesne technologie, w szczególności badanie PET/CT, pozwalają dziś na niezwykle dokładną diagnostykę. To właśnie dzięki takim metodom, w połączeniu z regularną profilaktyką i szybką reakcją na niepokojące objawy, możemy skutecznie wykryć zmiany chorobowe na wczesnym etapie. Ta niezwykła precyzja nowoczesnej diagnostyki to szansa, z której warto skorzystać.

Przeczytaj teraz

Lekarz Krzysztof Urban, specjalista medycyny rodzinnej enel-med: w nowym roku grypa nie odpuściła – 100% wzrost zachorowań u dzieci i dorosłych

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 4.02.2025

W Polsce, podobnie jak w wielu innych krajach europejskich, mamy do czynienia – nie bójmy się tego nazwać – z epidemią grypy. Tylko w przychodniach enel-med w styczniu odnotowaliśmy 100% wzrost (w porównaniu do grudnia ubiegłego roku) liczby pacjentów, u których zdiagnozowano zakażenia wywołane tym wirusem. I mówimy tutaj zarówno o osobach dorosłych, jak i dzieciach.

Warto dodać, że równie częste są ostre zapalenia nosa i gardła, z których część również może być wywołana wirusem grypy, ale z różnych przyczyn nie został wykonany test.

Większa zachorowalność w sezonie zimowym wiąże się z częstszymi kontaktami w zamkniętych pomieszczeniach, obniżoną odpornością w tym okresie oraz sprzyjającymi wirusom warunkami pogodowymi.

Profilaktyka jest kluczowa

Aby ustrzec się przed zachorowaniem, kluczowa jest profilaktyka. Szczepienia przeciw grypie pozostają najskuteczniejszą ochroną, szczególnie dla osób starszych, dzieci, kobiet w ciąży oraz pacjentów z chorobami przewlekłymi. Dodatkowo warto pamiętać o regularnym myciu rąk, unikaniu dotykania twarzy i ograniczaniu przebywania w tłocznych miejscach. Codzienna dbałość o zdrowy tryb życia – zbilansowaną dietę, odpowiednią ilość snu i aktywność fizyczną – wspiera układ odpornościowy, co zmniejsza ryzyko infekcji.

Test to podstawa

Testowanie na grypę to podstawowa metoda szybkiego wykrycia zakażenia, pozwalająca na podjęcie odpowiednich działań jeszcze przed wizytą u lekarza. Wykonanie testu w warunkach domowych lub w aptece może pomóc w ustaleniu, czy objawy rzeczywiście są wynikiem infekcji wirusem grypy, czy może innej choroby. Jest to szczególnie istotne w sezonie zwiększonej liczby zachorowań, gdy przychodnie są przepełnione, a czas oczekiwania na wizytę może się wydłużyć. W przypadku pozytywnego wyniku często wystarczy teleporada, co pozwala uniknąć rozprzestrzeniania się infekcji. Dzięki tzw. szybkim testom diagnostycznym, które są również dostępne w palcówkach enel-med, pacjent może wcześniej rozpocząć leczenie, co skraca czas trwania choroby i zmniejsza ryzyko powikłań.

Gdy objawy dają znać

Nie wolno lekceważyć objawów grypy, ponieważ mogą one prowadzić do groźnych powikłań, takich jak: zapalenie płuc, zapalenie mięśnia sercowego czy zaostrzenie istniejących chorób przewlekłych, na przykład cukrzycy lub nadciśnienia. Grypa jest poważnym schorzeniem, nieporównywalnym do zwykłego przeziębienia. Szczególną uwagę należy zwrócić na wysoką gorączkę, silne bóle mięśniowe, męczący suchy kaszel i ogólne osłabienie organizmu, które uniemożliwia codzienne funkcjonowanie.

W przypadku wystąpienia takich objawów, szczególnie u dzieci, osób starszych lub pacjentów z obniżoną odpornością, konieczna jest szybka konsultacja z lekarzem. Wczesne wdrożenie celowanego leczenia może zapobiec poważnym konsekwencjom i znacząco skrócić czas trwania choroby. Uświadomienie sobie zagrożeń związanych z grypą to ważny krok w trosce o własne zdrowie i bezpieczeństwo naszych bliskich.

Przeczytaj teraz

Paradoks L4: 19 proc. pracowników bierze lewe zwolnienia lekarskie, podczas gdy aż 62 proc. choruje i pracuje

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 31.01.2025

Na „chorobowym” zdrowi załatwiamy prywatne sprawy, a do pracy przychodzimy chorzy – taki paradoks przynoszą wyniki badania enel-med. Złe samopoczucie, ważne sprawy rodzinne czy problemy w pracy skłaniają Polaków do korzystania z tzw. lewych zwolnień lekarskich. Do takiej sytuacji przyznaje się 19 proc. osób, niemal dwa razy więcej najmłodszych pracowników (27 proc. zetek) niż najbardziej doświadczonych (15 proc. silversów). Częściej jednak to obowiązki zawodowe górują nad zdrowiem. Z raportu enel-med „Łączy nas zdrowie” wynika, że aż 62 proc. Polaków pomimo choroby nie bierze L4 i decyduje się stawić w pracy. Głównie przez nadmiar obowiązków, brak zastępstwa czy obawę utraty pracy. Problem absencji chorobowej mogłyby rozwiązać dodatkowe dni wolne od pracy (39 proc.) oraz bardziej rozbudowane pakiety medyczne (38 proc.).

– W kwestii zwolnień lekarskich widzimy pewien paradoks, który potwierdzają wyniki naszego raportu. Z jednej strony, co piąty Polak przyznaje się do brania L4, mimo że czuł się zdrowy, czyli wtedy, kiedy go nie potrzebował. Ale bardziej alarmująca jest w mojej opinii druga statystyka, która mówi, że większości pracownikom zdarzają się sytuacje, kiedy wykonują swoje obowiązki, będąc chorym. Taka sytuacja nie sprzyja ani pracownikowi, ani pracodawcy. Wiele osób, pod wpływem presji ze strony otoczenia, decyduje się kontynuować pracę mimo infekcji, co nie tylko opóźnia ich powrót do zdrowia, ale także może prowadzić do wypalenia zawodowego. Zrozumienie indywidualnych potrzeb pracowników i elastyczność w podejściu do ich obowiązków, w tym uwzględnianie sytuacji życiowych, są kluczowe w budowaniu zdrowej organizacji. Pracownicy, którzy nie pozwalają sobie na odpoczynek podczas choroby, narażają nie tylko swoje zdrowie, ale również obniżają swoją efektywność i mogą zarażać innych. Dlatego fundamentem każdej dobrze funkcjonującej organizacji powinna być polityka, która wspiera pracowników w dbaniu o zdrowie i regenerację. Istotne staje się modelowanie zachowań sprzyjających zdrowiu przez menedżerów. Takie podejście buduje kulturę organizacyjną opartą na trosce o ludzi, co w dłuższej perspektywie przekłada się na większe zaangażowanie i lepsze wyniki – podkreśla Alina Smolarek, Dyrektorka HR Centrum Medycznego ENEL-MED.

Na lewych L4 załatwiamy swoje sprawy

Według raportu enel-med „Łączy nas zdrowie” 19 proc. Polaków przyznaje się, że zdarzyło im się wziąć zwolnienie lekarskie, choć byli zdrowi. Najczęstsze powody to złe samopoczucie (6 proc. wskazań), załatwianie pilnych spraw (4 proc.) i problemy w pracy (3 proc.). Takie praktyki są bardziej powszechne wśród młodszych pracowników – 27 proc. przedstawicieli pokolenia Z korzystało z „lewego” L4, podczas gdy wśród silversów ten odsetek wynosi 15 proc. Dla zetek argumentem jest między innymi przekonanie, że i tak rzadko biorą zwolnienia (8 proc.), natomiast starsi najczęściej wskazują na złe samopoczucie (6 proc.).

W ostatnich latach ZUS coraz dokładniej przygląda się zwolnieniom lekarskim – statystyki nie pozostawiają złudzeń. W 2023 roku przeprowadzono niemal 430 tys. kontroli, co stanowi zaledwie 1,5 proc. wszystkich wydanych zwolnień. Liczba przeprowadzanych kontroli stale rośnie i nic nie wskazuje na to, aby ten trend miał się odwrócić – w pierwszej połowie ubiegłego roku skontrolowano ponad 260 tysięcy przypadków, wstrzymując wypłaty zasiłków na łączną kwotę około 24 mln zł.

– Zauważalne różnice w korzystaniu ze zwolnień lekarskich zetek i silversów muszą być odniesione do generalnie odmiennego podejścia obu pokoleń do pracy zawodowej i zasad work-life balance. Dla najmłodszych praca jest tylko jedną ze składowych udanego życia, a dbałość o własne zdrowie, zarówno fizyczne, jak i psychiczne, znajduje się na szczycie wyznawanych wartości. Stąd częstsze korzystanie ze zwolnień lekarskich w sytuacjach, w których pokolenie silversów stawia się na stanowisku pracy. Przedstawiciele starszego pokolenia nauczyli się samemu radzić z drobnymi problemami zdrowotnymi i nawet nie kontaktują się w przypadku ich wystąpienia z lekarzem, podejmując się samoleczenia. Zetki potrzebują w tym zakresie częstszego wsparcia fachowych pracowników medycznych. To też może tłumaczyć większą w tej grupie wiekowej liczbę zwolnień o dyskusyjnych podstawach medycznych traktowanych jako forma wydłużenia weekendu czy sposób na regenerację sił – wyjaśnia lek. Krzysztof Urban, internista enel-med.

Pracujemy chorzy ze strachu przed utratą posady

Z drugiej strony medalu są sytuacje, w których Polacy nie decydują się na zwolnienie lekarskie, nawet kiedy naprawdę go potrzebują. Aż 62 proc. Polaków przyznaje, że mimo choroby zdarzyło im się wybrać pracę. Częściej dotyczy to generacji Z (64 proc.) niż silversów (55 proc.). Powodów jest wiele, a na największy wyrasta nadmiar obowiązków – wskazuje na to 31 proc. pracowników (32 proc. zetek i 28 proc. silversów). 15 proc. pracowników nie decyduje się pójść na L4, bo nie jest to mile widziane przez ich pracodawcę. Kolejnym powodem pracy w niepełnym zdrowiu jest brak zastępstwa w pracy (14 proc.), a co dziesiąty Polak boi się utraty pracy.

Profilaktyka kluczem do mniejszej absencji

W interesie pracodawcy leży wdrażanie projektów i inicjatyw prozdrowotnych, które przyczyniają się do zmniejszenia absencji pracowników. W raporcie enel-med „Łączy nas zdrowie” Polacy jasno wskazali działania, które mogłyby ograniczyć ich problemy zdrowotne. 39 proc. osób twierdzi, że problem zmniejszyłyby dodatkowe dni wolne od pracy, a 38 proc. widzi rozwiązanie w bardziej rozbudowanych pakietach medycznych. Wyraźne różnice w oczekiwaniach widać między pokoleniami, a ich zrozumienie może pomóc stworzyć środowisko pracy, które wspiera zdrowie i motywację pracowników. Zetki kładą największy nacisk na dodatkowe dni wolne – aż 41 proc. z nich uważa, że taki przywilej pomógłby im lepiej zarządzać swoim zdrowiem i obowiązkami zawodowymi. Z kolei silversi najbardziej doceniają rozbudowane pakiety medyczne (43 proc.), które dają im poczucie kompleksowej opieki zdrowotnej.

Inwestowanie w profilaktykę zdrowotną to korzyść zarówno dla firm, jak i dla pracowników. Dla pracodawców oznacza to nie tylko wyższą efektywność pracy, ale także redukcję kosztów związanych z absencjami oraz poprawę wydajności zespołów. Z kolei pracownicy, którzy czują się docenieni i bezpieczni dzięki odpowiedniej opiece zdrowotnej, stają się bardziej lojalni wobec firmy. Regularne programy profilaktyczne pozwalają na wczesne wykrywanie problemów zdrowotnych i szybką reakcję. W efekcie w załodze mamy więcej pracowników, którzy dbają o swoje zdrowie i rzadziej korzystają ze zwolnień lekarskich – dodaje Alina Smolarek, dyrektorka HR Centrum Medycznego ENEL-MED.

Raport enel-med „Łączy nas zdrowie” jest dostępny na https://lp.enel.pl/raport-laczy-nas-zdrowie.

Przeczytaj teraz