Statut Pracodawców Medycyny Prywatnej

Autor:
12 sierpnia 2017

STATUT

Związku Pracodawców:

 PRACODAWCY MEDYCYNY PRYWATNEJ

 

Przepisy Ogólne

§ 1

1.Niniejszym tworzy się związek pracodawców pod nazwą: Pracodawcy Medycyny Prywatnej, zwany w dalszej części Statutu: „Związkiem”.

2.Związek działa na podstawie Ustawy z dnia 23 maja 1991 o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz. 235, z późniejszymi zmianami) oraz niniejszego Statutu.

§ 2

1.Terenem działania związku jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.

2.Siedzibą Związku jest miasto stołeczne Warszawa.

3.Związek może:

· współtworzyć federacje i konfederacje;

· przystępować do innych organizacji o podobnym charakterze — tak krajowych jak i międzynarodowych.

§ 3

1.Związek jest dobrowolną organizacją zrzeszającą osoby prawne i fizyczne będące podmiotami leczniczymi w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (Dz.U. z 01 czerwca 2011r.), będące w rozumieniu prawa polskiego pracodawcami.

2.Związek jest organizacją samorządną i niezależną w swojej działalności statutowej od organów administracji tak rządowej, jak i samorządowej oraz od innych organizacji.

3.Związek posiada osobowość prawną.

4.Związek może ustalić własne godło.

§ 4

Podstawowymi celami i zadaniami Związku są ochrona praw i reprezentowanie interesów podmiotów wykonujących działalność leczniczą lub opiekuńczą, będących pracodawcami oraz innych podmiotów leczniczych i osób wykonujących zawody medyczne, mających swoją siedzibę lub miejsce zamieszkania na obszarze, o którym mowa w §2 ust. 1 Statutu.

§ 5

 Cele i Zadania Związku są realizowane przez:

1.prezentowanie opinii w sprawach związanych z ochroną zdrowia,

2.prowadzenie studiów i badań nad sytuacją pracodawców, popularyzacją wiedzy prawnej, organizacyjnej i ekonomicznej,

3.występowanie w imieniu członków Związku do organów administracji rządowej i   samorządowej wszystkich szczebli,

4.delegowanie swoich przedstawicieli do organów doradczych władz samorządowej, rządowej i ustawodawczej,

5.organizowanie zespołów doradczych oraz zatrudnianie pracowników i ekspertów do wykonywania zadań statutowych,

6.współpraca z innymi organizacjami pozarządowymi o celach zbieżnych z celami Związku,

7.występowanie do organów posiadających inicjatywę legislacyjną z wnioskami legislacyjnymi, opiniowanie założeń i projektów aktów prawnych w zakresie w ochrony zdrowia i pomocy społecznej tak ogólnopolskich jak i lokalnych, prawa pracy i działalności gospodarczej,

8.prowadzenie doradztwa na rzecz członków Związku,

9.organizowanie i wspieranie kształcenia pracodawców,

10.wspieranie członków Związku w negocjacjach z jednostkami dysponującymi środkami publicznymi przeznaczonymi na ochronę, profilaktykę i promocję zdrowia,

11.reprezentowanie członków Związku wobec administracji rządowej i samorządowej oraz instytucji działających w systemie ochrony zdrowia.

§ 6

1. Dla realizacji celów statutowych Związek może:

a) prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:

1.Działalności wydawniczej – PKD 58;

2.Działalności usługowej w zakresie informacji – PKD 63;

3.Doradztwa związanego z zarządzaniem – PKD 70.2,

4.Reklamy – PKD 73.1,

5.Badania rynku i opinii publicznej – PKD 73.20.Z.,

6.Pozostałej działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej, gdzie  indziej niesklasyfikowanej – PKD 74.90.Z.,

7.Pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych — PKD 85.59,

8.Pozostałej działalności wspomagającej prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowanej – PKD 82.99.Z.,

9.Działalności wspomagającej edukację – PKD 85.60.Z.,

10.Działalności organizacji komercyjnych i pracodawców – PKD 94.11

b)uczestniczyć jako akcjonariusz (udziałowiec) w spółkach, spółdzielniach i innych

podmiotach prowadzących działalność gospodarczą.

2.Dochody uzyskane z działalności, o której mowa w ust. 1 mogą być przeznaczone wyłącznie na realizację zadań statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału między członków Związku.

CZŁONKOSTWO

§ 7

1.Członkiem Związku mogą być osoby prawne lub fizyczne, a także jednostki nie posiadające osobowości prawnej, będące podmiotami leczniczymi w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (Dz.U. z 01 czerwca 2011r.), będące jednocześnie w rozumieniu prawa polskiego pracodawcami, mającymi siedzibę na obszarze, o którym mowa w § 2 ust. 1, a także inne będące pracodawcami podmioty wykonujące działalność leczniczą w rozumieniu tejże ustawy, jak również – podmioty świadczące usługi opiekuńcze oraz pośredniczące w organizacji usług medycznych lub opiekuńczych oraz inni pracodawcy związani z branżą medyczną lub opiekuńczą, co do których Zarząd podjął pisemną uchwałę o nadaniu pełnego członkostwa z prawem głosu w Związku. W takim przypadku Zarząd ustali składki tych członków, biorąc pod uwagę zadeklarowane przez nich przychody z branży medycznej i opiekuńczej.

2.Członkostwo w Związku jest dobrowolne inie może ograniczać działalności gospodarczej członków Związku.

3.Członka Związku reprezentuje, w przypadku gdy Członkiem Związku jest pracodawca będący osobą prawną lub jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej - organ lub osoba upoważniona do składania oświadczeń woli w imieniu takiego pracodawcy. Członka Związku może reprezentować pełnomocnik powołany przez pracodawcę, a gdy pracodawca jest osobą prawną — przez organ upoważniony do składania oświadczeń woli w jego imieniu, legitymujący się pisemnym pełnomocnictwem.

4.Osoby nie spełniające warunków opisanych w ust. 1 niniejszego §, jak również – wg swojego wyboru – osoby spełniające te warunki, ale nie decydujące się na uzyskanie statusu członka zwykłego, opisanego w ust. 1, mogą uzyskać status „Członka Wspierającego”.

5.Członkom Wspierającym przysługują prawa i obowiązki członków wynikające z niniejszego Statutu, z uwzględnieniem następujących różnic:

Członkowie Wspierający:

a)nie posiadają czynnych ani biernych praw wyborczych do organów Związku;

b)uczestniczą w Zgromadzeniu Ogólnym członków Związku z prawem zabierania głosu i głosowania (za wyjątkiem wyborów), mogą być zapraszani na spotkania Zarządu i Komisji Rewizyjnej;

c)korzystają z zasobów informacyjnych Związku;

d)udzielają wsparcia organom Związku w zakresie swoich kompetencji, który to zakres podlega uzgodnieniu z Zarządem przed przyjęciem ich do Związku oraz zostaje zamieszczony w ich deklaracji członkowskiej; na mocy uchwały Zarządu zakres ten może ulec zmianie również w trakcie członkostwa;

e)nie ponoszą składek członkowskich jak członkowie zwykli, lecz składki ustalone indywidualnie, wg zasad określonych w ust. 6 poniżej;

6.Członkowie Wspierający wnoszą składki indywidualnie ustalane przez Zarząd w drodze uchwały, podejmowanej łącznie z uchwałą o ich przyjęciu do Związku. Wysokość składki jest ustalana na podstawie oceny uzgodnionego wsparcia, zapisywanego w deklaracji członkowskiej Członka Wspierającego i może podlegać zmianom w toku trwania członkostwa.

7.Minimalną wartość składki ponoszonej przez Członków Wspierających określa Zgromadzenie Ogólne w drodze uchwały.

§ 8

1.O przyjęciu w poczet członków decyduje Zarząd Związku na pisemny lub elektroniczny wniosek zainteresowanego.

2.W razie odmowy przyjęcia, zainteresowanemu przysługuje prawo odwołania się do Zgromadzenia Ogólnego Związku.

3.Przepis ust. 1 nie ma zastosowania w stosunku do członków — założycieli, którzy członkostwo nabywają z chwilą wpisania Związku do rejestru.

§ 9

Członkom Związku przysługują następujące prawa:

1.czynne i bierne prawo wyborcze do wszystkich organów Związku, za wyjątkiem Członków Wspierających,

2.uczestnictwa w pracach Związku i jego organów,

3.prawo korzystania ze wsparcia Związku we wszystkich sprawach należących do jego kompetencji,

4.prawo korzystania z wszelkich informacji o pracy Związku,

5.prawo zgłaszania wniosków dotyczących działalności Związku.

§ 10

Członkowie Związku są obowiązani do:

1.aktywnego udziału w pracach Związku,

2.przestrzegania Statutu Związku,

3.terminowego uiszczania składek,

4.wspierania Związku w wykonaniu zadań statutowych.

§ 11

Członkostwo Związku ustaje w razie:

1. wystąpienia ze związku,

2. rozwiązania związku,

3. wykluczenia ze Związku przez Zarząd na skutek:

a) Prowadzenia przez członka działalności na szkodę Związku,

b) Rażącego naruszenia postanowień Statutu lub uchwał organów Związku,

c) Uchylania się od płacenia składek członkowskich przez okres minimum 3 miesięcy.

4.Utraty przez członka Związku statusu pracodawcy w rozumieniu ustawy, o której mowa w §1 ust. 2 niniejszego Statutu.

§12

Z chwilą ustania członkostwa wygasają prawa i obowiązki członka Związku.

 

§13

Oświadczenie o wystąpieniu ze związku składa się na ręce Zarządu Związku najpóźniej na trzy miesiące przed dniem ustania członkostwa, który przypada na ostatni dzień trzeciego miesiąca następującego po miesiącu w którym złożono oświadczenie.

§14

1.Wykluczenie ze związku następuje na mocy uchwały Zarządu Związku podjętej bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu.

2.Od uchwały, o której mowa w ust.1 przysługuje odwołanie do Zgromadzenia Ogólnego, przy czym może ono zostać wniesione w terminie 30 dni od dnia otrzymania przez członka zawiadomienia o wykluczeniu (liczy się data stempla pocztowego). Odwołanie wniesione po tym terminie nie będzie rozpatrywane, chyba że na wniosek odwołującego się, który wykaże, że uchybił terminowi jego wniesienia z obiektywnych i niezależnych od niego przyczyn, Zarząd przywróci mu termin do wniesienia odwołania.

3.W związku z ustaniem członkostwa nie przysługują żadne roszczenia do majątku Związku.

4.Członek wykluczony może zostać ponownie przyjęty do Związku jeśli ustały przyczyny wykluczenia.

ORGANY ZWIĄZKU

§ 15

Organami związku są:

a) Zgromadzenie Ogólne,

b) Zarząd,

c) Komisja Rewizyjna,

d) Rada Programowa.

§ 16

1.Uchwały organów związku podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, za wyjątkiem sytuacji w których Statut stanowi inaczej.

2.Głosowanie tajne zarządza się:

a) w sprawach powołania i odwołania członków organów Związku pochodzących z wyboru,

b) każdorazowo na wniosek co najmniej 1/5 uprawnionych do głosowania.

3. Zarząd i Komisja Rewizyjna mogą odbywać posiedzenia za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość oraz podejmować uchwały w drodze korespondencyjnej lub w drodze głosowania elektronicznego. Warunkiem ważności takich uchwał jest doręczenie w odpowiedniej drodze treści uchwały wszystkim członkom organu oraz oddanie głosów za uchwałą przez wymaganą w statucie większość członków organu. Ważność głosowania i podjęcie uchwały stwierdza Przewodniczący organu, zaś uchwałę dołącza się do księgi uchwał tego organu.


ZGROMADZENIE OGÓLNE

§ 17

1.Zgromadzenie Ogólne jest najwyższym organem Związku.

2.W Zgromadzeniu Ogólnym członkowie mogą brać udział poprzez umocowanych przedstawicieli. Pełnomocnictwo musi być udzielone w formie pisemnej i złożone w oryginale na ręce Zarządu Związku najpóźniej w chwili rozpoczęcia obrad Zgromadzenia Ogólnego.

3.Każdemu członkowi, przysługuje jeden głos na każde wpłacone pełne 100 zł składek w ciągu dwunastu miesięcy poprzedzających Zgromadzenie Ogólne Związku.

4.Zgromadzenie Ogólne wyraża swoją wolę w formie uchwał.

5.Zgromadzenie Ogólne odbywa się co najmniej raz na 12 miesięcy.

6.Zgromadzenie Ogólne zwoływane jest przez Zarząd w drodze pisemnego powiadomienia Członków listem poleconym na co najmniej 14 dni przed datą Zgromadzenia:

• na pisemny wniosek co najmniej 1/5 członków Związku,

• z inicjatywy Komisji Rewizyjnej,

• z inicjatywy własnej.

§ 18

Do kompetencji Zgromadzenia Ogólnego należy:

1.ustalanie programu działania Związku,

2.wprowadzanie zmian do Statutu Związku,

3.wybór i odwoływanie Prezesa Zarządu, członków Zarządu oraz członków Komisji Rewizyjnej,

4.rozpatrywania i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,

5.przyjmowanie budżetu Związku,

6.podejmowanie decyzji w sprawie przystąpienia lub wystąpienia Związku z innych organizacji pracodawców,

7.ustalenie wpisowego, wysokości składki członkowskiej i sposobu ich uiszczania,

8.wyrażanie zgody na nabycie i zbycie nieruchomości,

9.uchwalanie regulaminów funkcjonowania i wyboru do organów Związku,

10.podejmowanie decyzji w innych sprawach, w których Statut przewiduje właściwość Zgromadzenia Ogólnego.

Zarząd

§ 19

1. Zarząd jest organem wykonawczym Związku

2. Zarząd działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez Zgromadzenie Ogólne.


§ 20

1.Kadencja Zarządu trwa 5 lat i kończy się z dniem odbycia Zgromadzenia Ogólnego zatwierdzającego sprawozdania z wykonania budżetu za ostatni rok urzędowania Zarządu

2.W zależności od decyzji Zgromadzenia Ogólnego w skład Zarządu wchodzi od 4 do 8 osób, w tym:

• prezes,

• dwóch wiceprezesów.

Członków Zarządu wybiera spośród swojego grona Zgromadzenie Ogólne zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym.

3.W przypadku gdy w okresie pomiędzy obradami Zgromadzenia Ogólnego członek Zarządu złoży rezygnację, Zarząd większością 2/3 głosów może wybrać na jego miejsce innego członka Zarządu – na zwolnioną lub inną funkcję.

4.W przypadku gdy w okresie pomiędzy obradami Zgromadzenia Ogólnego członek Zarządu z jakichkolwiek powodów nie bierze udziału w pracach Zarządu, ale nie składa rezygnacji, jeśli jest to uzasadnione potrzebą zachowania sprawności działania Zarządu i/lub interesem Związku, Zarząd większością 2/3 głosów może dokooptować do Zarządu dodatkowego członka, z zastrzeżeniem, że ogólna liczba członków Zarządu nie może przekroczyć 8.

5.W sytuacji opisanej w ust. 3 i 4 powyżej, najbliższe Zgromadzenie Ogólne podejmuje uchwałę o zatwierdzeniu wyboru nowych członków zarządu. Niepodjęcie tej uchwały jest jednoznaczne z odwołaniem tych członków z dniem odbycia Zgromadzenia Ogólnego.

6.Osoby wchodzące w skład Zarządu mogą być w każdej chwili odwołane w drodze uchwały Zgromadzenia Ogólnego podjętej w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby Członków Związku.

7.Mandat członka Zarządu, powołanego w miejsce członka Zarządu odwołanego, zgodnie z ust. 6 niniejszego paragrafu, jak również mandat członka zarządu wybranego lub dokooptowanego w okresie pomiędzy obradami Zgromadzenia Ogólnego, wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Zarządu powołanych na daną kadencję.

8.W okresie pomiędzy obradami Zgromadzenia Ogólnego, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami pracy Zarządu lub/i interesem Związku, Zarząd większością 2/3 głosów, może również dokonywać zmian funkcji poszczególnych członków Zarządu. Informacje o zmianach wraz z ich uzasadnieniem Zarząd składa najbliższemu Zgromadzeniu Ogólnemu.

§ 21

1.Wygaśnięcie mandatu członka Zarządu następuje:

a)w przypadku rezygnacji z wykonywania mandatu,

b) w przypadku odwołania ze składu Zarządu przez Zgromadzenie Ogólne.

2.W przypadkach, o których mowa w ust. 1 Zgromadzenie Ogólne na najbliższym posiedzeniu dokonuje uzupełniającego wyboru członka Zarządu, z zastrzeżeniem § 20 ust. 3 i 5 Statutu.

§ 22

Do kompetencji Zarządu należy:

1)prowadzenie bieżącej działalności Związku,

2)reprezentowanie Związku w kontaktach z innymi podmiotami,

3)wykonywanie uchwał Zgromadzenia Ogólnego,

4)przygotowanie projektów i planów działania Związku,

5)przygotowanie projektu budżetu i jego wykonanie,

6)wyznaczanie członków Związku do reprezentowania jego interesów w działaniach, o których mowa w § 5 pkt. 1 i 2,

7)składanie Zgromadzeniu Ogólnemu sprawozdań z działalności Związku,

8)podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia i skreślenia członków Związku,

9)podejmowanie uchwał w sprawach prowadzenia przez Związek działalności, o której mowa w §6 ust. 1 nin. Statutu,

10)podejmowanie uchwał w innych sprawach, o których Statut nie przewiduje właściwości innych organów Związku,

11) wybór Przewodniczącego i członków Rady Programowej,

12)przyznawanie na wniosek członków zalegających ze składkami, ulg w postaci rozłożenia zaległych składek na raty lub też, w wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach –okresowego obniżenia wysokości płaconych składek, ale nie więcej niż o 50% i nie dłużej niż na 12 miesięcy. Uchwała o obniżeniu składki jest podejmowana większością 2/3 głosów;

§ 23

Członek Zarządu nie może być jednocześnie członkiem Komisji Rewizyjnej.

§ 24

Do składania oświadczeń woli w imieniu Związku i zaciągania zobowiązań majątkowych wymagane jest współuczestnictwo dwóch członków Zarządu Związku, z których co najmniej jeden jest prezesem lub wiceprezesem Zarządu.

§ 25

1.Obsługę Związku i jego organów wykonuje Biuro Związku działające przy Zarządzie.

2.Organizację i zadania Biura Związku określa regulamin uchwalany przez Zarząd.

Komisja Rewizyjna

§ 26

1.Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Związku.

2.Komisja Rewizyjna składa się z co najmniej 3 członków. Liczbą członków komisji określa Zgromadzenie Ogólne.

3.Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa 5 lat  kończy się z dniem odbycia Zgromadzenia Ogólnego zatwierdzającego sprawozdanie Zarządu z wykonania budżetu Związku za ostatni rok jej urzędowania.

4.Na pierwszym posiedzeniu, nie później niż w ciągu 14 dni od daty wyboru członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają spośród siebie Przewodniczącego i Sekretarza.

5.Osoby wchodzące w skład Komisji Rewizyjnej mogą być w każdej chwili odwołane w drodze uchwały Zgromadzenia Ogólnego podjętej w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby Członków Związku.

6.Mandat członka Komisji Rewizyjnej, powołanego w miejsce członka Komisji Rewizyjnej odwołanego, zgodnie z ust. 5 niniejszego paragrafu, wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Komisji Rewizyjnej powołanych na daną kadencję

7.Wygaśnięcie mandatu członka Komisji Rewizyjnej następuje:

a)w przypadku z rezygnacji z mandatu członka Komisji Rewizyjnej,

b)w przypadku odwołania ze składu Komisji Rewizyjnej przez Zgromadzenie Ogólne.

8.W przypadku, o którym mowa w ust 7., Zgromadzenie Ogólne na najbliższym posiedzeniu dokonuje uzupełniającego wyboru członków Komisji Rewizyjnej.

§ 27

1.Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy wykonywanie stałej kontroli nad działalnością Związku. W szczególności Komisja Rewizyjna co najmniej raz do roku bada całokształt działalności Związku z uwzględnieniem działalności finansowej.

2.Do szczególnych uprawnień Komisji Rewizyjnej ponadto należy:

a)występowanie do Zgromadzenia Ogólnego z wnioskami wynikającymi z kontroli,

b)zwracanie się do Zarządu z żądaniem składania wyjaśnień w sprawach dotyczących działalności Związku,

c)składanie zaleceń co do działalności Zarządu.

§ 28

Tryb funkcjonowania Komisji Rewizyjnej określa regulamin uchwalony przez

Zgromadzenie Ogólne.

Rada Programowa

§ 29

1.Rada Programowa jest organem doradczym Związku.

2.Przewodniczącego i członków Rady Programowej powołuje i odwołuje Zarząd Związku zwykłą większością głosów. Zarząd może zdecydować o niepowoływaniu Rady Programowej w okresie jego kadencji lub jej części.

3.Członkiem Rady Programowej może być każda osoba fizyczna pragnąca działać na rzecz Związku.

4.Do zadań Rady Programowej należy:

a) opiniowanie planów działalności Związku,

b) inicjowanie i przedstawianie Zarządowi projektów podejmowania działań w zakresie ochrony praw i reprezentacji interesów Członków Związku wobec związków zawodowych pracowników, organów władzy i administracji państwowej oraz organów samorządu terytorialnego,

c)opiniowanie budżetu Związku na dany rok i przedstawianie swoich wniosków Zarządowi,

d)wspieranie pozostałych statutowych działań Związku.

     5. Kadencja Rady Programowej trwa zgodnie z kadencją Zarządu przez który   została wybrana.

Majątek Związku

§ 30

1.Majątek Związku stanowią nieruchomości, ruchomości, środki finansowe oraz inne prawa majątkowe.

2.Dochody Związku stanowią w szczególności:

a)wpisowe,

b)wpływy ze składek członkowskich,

c)darowizny, spadki, zapisy,

d)dochody z majątku Związku,

e)dochody z działalności gospodarczej prowadzonej przez Związek.

      3. Związek może tworzyć fundusze na realizację określonych celów.

Rozwiązanie Związku

§31

1.Związek ulega rozwiązaniu w przypadku podjęcia przez Zgromadzenie Ogólne uchwały o rozwiązaniu podjętej większością 3/4 głosów przy obecności co najmniej 3/4 uprawnionych.

2.Uchwała o rozwiązaniu Związku określa przeznaczenie majątku pozostawionego po Związku oraz sposób przeprowadzenia likwidacji.

Postanowienia Przejściowe i Końcowe

§ 32

Wszelkie zmiany i uzupełnienia niniejszego Statutu nastąpić mogą w drodze uchwały podjętej większością 2/3 głosów.

§ 33

Statut wchodzi w życie z dniem rejestracji Związku.

§ 34

W sprawach nie unormowanych niniejszym statutem znajdują zastosowanie postanowienia ustawy o organizacjach pracodawców i inne właściwe przepisy.

 

 

STATUT

Związku Pracodawców:

 PRACODAWCY MEDYCYNY PRYWATNEJ

 

Przepisy Ogólne

§ 1

1.Niniejszym tworzy się związek pracodawców pod nazwą: Pracodawcy Medycyny Prywatnej, zwany w dalszej części Statutu: „Związkiem”.

2.Związek działa na podstawie Ustawy z dnia 23 maja 1991 o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz. 235, z późniejszymi zmianami) oraz niniejszego Statutu.

§ 2

1.Terenem działania związku jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.

2.Siedzibą Związku jest miasto stołeczne Warszawa.

3.Związek może:

· współtworzyć federacje i konfederacje;

· przystępować do innych organizacji o podobnym charakterze — tak krajowych jak i międzynarodowych.

§ 3

1.Związek jest dobrowolną organizacją zrzeszającą osoby prawne i fizyczne będące podmiotami leczniczymi w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (Dz.U. z 01 czerwca 2011r.), będące w rozumieniu prawa polskiego pracodawcami.

2.Związek jest organizacją samorządną i niezależną w swojej działalności statutowej od organów administracji tak rządowej, jak i samorządowej oraz od innych organizacji.

3.Związek posiada osobowość prawną.

4.Związek może ustalić własne godło.

§ 4

Podstawowymi celami i zadaniami Związku są ochrona praw i reprezentowanie interesów podmiotów wykonujących działalność leczniczą lub opiekuńczą, będących pracodawcami oraz innych podmiotów leczniczych i osób wykonujących zawody medyczne, mających swoją siedzibę lub miejsce zamieszkania na obszarze, o którym mowa w §2 ust. 1 Statutu.

§ 5

 Cele i Zadania Związku są realizowane przez:

1.prezentowanie opinii w sprawach związanych z ochroną zdrowia,

2.prowadzenie studiów i badań nad sytuacją pracodawców, popularyzacją wiedzy prawnej, organizacyjnej i ekonomicznej,

3.występowanie w imieniu członków Związku do organów administracji rządowej i   samorządowej wszystkich szczebli,

4.delegowanie swoich przedstawicieli do organów doradczych władz samorządowej, rządowej i ustawodawczej,

5.organizowanie zespołów doradczych oraz zatrudnianie pracowników i ekspertów do wykonywania zadań statutowych,

6.współpraca z innymi organizacjami pozarządowymi o celach zbieżnych z celami Związku,

7.występowanie do organów posiadających inicjatywę legislacyjną z wnioskami legislacyjnymi, opiniowanie założeń i projektów aktów prawnych w zakresie w ochrony zdrowia i pomocy społecznej tak ogólnopolskich jak i lokalnych, prawa pracy i działalności gospodarczej,

8.prowadzenie doradztwa na rzecz członków Związku,

9.organizowanie i wspieranie kształcenia pracodawców,

10.wspieranie członków Związku w negocjacjach z jednostkami dysponującymi środkami publicznymi przeznaczonymi na ochronę, profilaktykę i promocję zdrowia,

11.reprezentowanie członków Związku wobec administracji rządowej i samorządowej oraz instytucji działających w systemie ochrony zdrowia.

§ 6

1. Dla realizacji celów statutowych Związek może:

a) prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:

1.Działalności wydawniczej – PKD 58;

2.Działalności usługowej w zakresie informacji – PKD 63;

3.Doradztwa związanego z zarządzaniem – PKD 70.2,

4.Reklamy – PKD 73.1,

5.Badania rynku i opinii publicznej – PKD 73.20.Z.,

6.Pozostałej działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej, gdzie  indziej niesklasyfikowanej – PKD 74.90.Z.,

7.Pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych — PKD 85.59,

8.Pozostałej działalności wspomagającej prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowanej – PKD 82.99.Z.,

9.Działalności wspomagającej edukację – PKD 85.60.Z.,

10.Działalności organizacji komercyjnych i pracodawców – PKD 94.11

b)uczestniczyć jako akcjonariusz (udziałowiec) w spółkach, spółdzielniach i innych

podmiotach prowadzących działalność gospodarczą.

2.Dochody uzyskane z działalności, o której mowa w ust. 1 mogą być przeznaczone wyłącznie na realizację zadań statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału między członków Związku.

CZŁONKOSTWO

§ 7

1.Członkiem Związku mogą być osoby prawne lub fizyczne, a także jednostki nie posiadające osobowości prawnej, będące podmiotami leczniczymi w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (Dz.U. z 01 czerwca 2011r.), będące jednocześnie w rozumieniu prawa polskiego pracodawcami, mającymi siedzibę na obszarze, o którym mowa w § 2 ust. 1, a także inne będące pracodawcami podmioty wykonujące działalność leczniczą w rozumieniu tejże ustawy, jak również – podmioty świadczące usługi opiekuńcze oraz pośredniczące w organizacji usług medycznych lub opiekuńczych oraz inni pracodawcy związani z branżą medyczną lub opiekuńczą, co do których Zarząd podjął pisemną uchwałę o nadaniu pełnego członkostwa z prawem głosu w Związku. W takim przypadku Zarząd ustali składki tych członków, biorąc pod uwagę zadeklarowane przez nich przychody z branży medycznej i opiekuńczej.

2.Członkostwo w Związku jest dobrowolne inie może ograniczać działalności gospodarczej członków Związku.

3.Członka Związku reprezentuje, w przypadku gdy Członkiem Związku jest pracodawca będący osobą prawną lub jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej – organ lub osoba upoważniona do składania oświadczeń woli w imieniu takiego pracodawcy. Członka Związku może reprezentować pełnomocnik powołany przez pracodawcę, a gdy pracodawca jest osobą prawną — przez organ upoważniony do składania oświadczeń woli w jego imieniu, legitymujący się pisemnym pełnomocnictwem.

4.Osoby nie spełniające warunków opisanych w ust. 1 niniejszego §, jak również – wg swojego wyboru – osoby spełniające te warunki, ale nie decydujące się na uzyskanie statusu członka zwykłego, opisanego w ust. 1, mogą uzyskać status „Członka Wspierającego”.

5.Członkom Wspierającym przysługują prawa i obowiązki członków wynikające z niniejszego Statutu, z uwzględnieniem następujących różnic:

Członkowie Wspierający:

a)nie posiadają czynnych ani biernych praw wyborczych do organów Związku;

b)uczestniczą w Zgromadzeniu Ogólnym członków Związku z prawem zabierania głosu i głosowania (za wyjątkiem wyborów), mogą być zapraszani na spotkania Zarządu i Komisji Rewizyjnej;

c)korzystają z zasobów informacyjnych Związku;

d)udzielają wsparcia organom Związku w zakresie swoich kompetencji, który to zakres podlega uzgodnieniu z Zarządem przed przyjęciem ich do Związku oraz zostaje zamieszczony w ich deklaracji członkowskiej; na mocy uchwały Zarządu zakres ten może ulec zmianie również w trakcie członkostwa;

e)nie ponoszą składek członkowskich jak członkowie zwykli, lecz składki ustalone indywidualnie, wg zasad określonych w ust. 6 poniżej;

6.Członkowie Wspierający wnoszą składki indywidualnie ustalane przez Zarząd w drodze uchwały, podejmowanej łącznie z uchwałą o ich przyjęciu do Związku. Wysokość składki jest ustalana na podstawie oceny uzgodnionego wsparcia, zapisywanego w deklaracji członkowskiej Członka Wspierającego i może podlegać zmianom w toku trwania członkostwa.

7.Minimalną wartość składki ponoszonej przez Członków Wspierających określa Zgromadzenie Ogólne w drodze uchwały.

§ 8

1.O przyjęciu w poczet członków decyduje Zarząd Związku na pisemny lub elektroniczny wniosek zainteresowanego.

2.W razie odmowy przyjęcia, zainteresowanemu przysługuje prawo odwołania się do Zgromadzenia Ogólnego Związku.

3.Przepis ust. 1 nie ma zastosowania w stosunku do członków — założycieli, którzy członkostwo nabywają z chwilą wpisania Związku do rejestru.

§ 9

Członkom Związku przysługują następujące prawa:

1.czynne i bierne prawo wyborcze do wszystkich organów Związku, za wyjątkiem Członków Wspierających,

2.uczestnictwa w pracach Związku i jego organów,

3.prawo korzystania ze wsparcia Związku we wszystkich sprawach należących do jego kompetencji,

4.prawo korzystania z wszelkich informacji o pracy Związku,

5.prawo zgłaszania wniosków dotyczących działalności Związku.

§ 10

Członkowie Związku są obowiązani do:

1.aktywnego udziału w pracach Związku,

2.przestrzegania Statutu Związku,

3.terminowego uiszczania składek,

4.wspierania Związku w wykonaniu zadań statutowych.

§ 11

Członkostwo Związku ustaje w razie:

1. wystąpienia ze związku,

2. rozwiązania związku,

3. wykluczenia ze Związku przez Zarząd na skutek:

a) Prowadzenia przez członka działalności na szkodę Związku,

b) Rażącego naruszenia postanowień Statutu lub uchwał organów Związku,

c) Uchylania się od płacenia składek członkowskich przez okres minimum 3 miesięcy.

4.Utraty przez członka Związku statusu pracodawcy w rozumieniu ustawy, o której mowa w §1 ust. 2 niniejszego Statutu.

§12

Z chwilą ustania członkostwa wygasają prawa i obowiązki członka Związku.

 

§13

Oświadczenie o wystąpieniu ze związku składa się na ręce Zarządu Związku najpóźniej na trzy miesiące przed dniem ustania członkostwa, który przypada na ostatni dzień trzeciego miesiąca następującego po miesiącu w którym złożono oświadczenie.

§14

1.Wykluczenie ze związku następuje na mocy uchwały Zarządu Związku podjętej bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu.

2.Od uchwały, o której mowa w ust.1 przysługuje odwołanie do Zgromadzenia Ogólnego, przy czym może ono zostać wniesione w terminie 30 dni od dnia otrzymania przez członka zawiadomienia o wykluczeniu (liczy się data stempla pocztowego). Odwołanie wniesione po tym terminie nie będzie rozpatrywane, chyba że na wniosek odwołującego się, który wykaże, że uchybił terminowi jego wniesienia z obiektywnych i niezależnych od niego przyczyn, Zarząd przywróci mu termin do wniesienia odwołania.

3.W związku z ustaniem członkostwa nie przysługują żadne roszczenia do majątku Związku.

4.Członek wykluczony może zostać ponownie przyjęty do Związku jeśli ustały przyczyny wykluczenia.

ORGANY ZWIĄZKU

§ 15

Organami związku są:

a) Zgromadzenie Ogólne,

b) Zarząd,

c) Komisja Rewizyjna,

d) Rada Programowa.

§ 16

1.Uchwały organów związku podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, za wyjątkiem sytuacji w których Statut stanowi inaczej.

2.Głosowanie tajne zarządza się:

a) w sprawach powołania i odwołania członków organów Związku pochodzących z wyboru,

b) każdorazowo na wniosek co najmniej 1/5 uprawnionych do głosowania.

3. Zarząd i Komisja Rewizyjna mogą odbywać posiedzenia za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość oraz podejmować uchwały w drodze korespondencyjnej lub w drodze głosowania elektronicznego. Warunkiem ważności takich uchwał jest doręczenie w odpowiedniej drodze treści uchwały wszystkim członkom organu oraz oddanie głosów za uchwałą przez wymaganą w statucie większość członków organu. Ważność głosowania i podjęcie uchwały stwierdza Przewodniczący organu, zaś uchwałę dołącza się do księgi uchwał tego organu.


ZGROMADZENIE OGÓLNE

§ 17

1.Zgromadzenie Ogólne jest najwyższym organem Związku.

2.W Zgromadzeniu Ogólnym członkowie mogą brać udział poprzez umocowanych przedstawicieli. Pełnomocnictwo musi być udzielone w formie pisemnej i złożone w oryginale na ręce Zarządu Związku najpóźniej w chwili rozpoczęcia obrad Zgromadzenia Ogólnego.

3.Każdemu członkowi, przysługuje jeden głos na każde wpłacone pełne 100 zł składek w ciągu dwunastu miesięcy poprzedzających Zgromadzenie Ogólne Związku.

4.Zgromadzenie Ogólne wyraża swoją wolę w formie uchwał.

5.Zgromadzenie Ogólne odbywa się co najmniej raz na 12 miesięcy.

6.Zgromadzenie Ogólne zwoływane jest przez Zarząd w drodze pisemnego powiadomienia Członków listem poleconym na co najmniej 14 dni przed datą Zgromadzenia:

• na pisemny wniosek co najmniej 1/5 członków Związku,

• z inicjatywy Komisji Rewizyjnej,

• z inicjatywy własnej.

§ 18

Do kompetencji Zgromadzenia Ogólnego należy:

1.ustalanie programu działania Związku,

2.wprowadzanie zmian do Statutu Związku,

3.wybór i odwoływanie Prezesa Zarządu, członków Zarządu oraz członków Komisji Rewizyjnej,

4.rozpatrywania i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,

5.przyjmowanie budżetu Związku,

6.podejmowanie decyzji w sprawie przystąpienia lub wystąpienia Związku z innych organizacji pracodawców,

7.ustalenie wpisowego, wysokości składki członkowskiej i sposobu ich uiszczania,

8.wyrażanie zgody na nabycie i zbycie nieruchomości,

9.uchwalanie regulaminów funkcjonowania i wyboru do organów Związku,

10.podejmowanie decyzji w innych sprawach, w których Statut przewiduje właściwość Zgromadzenia Ogólnego.

Zarząd

§ 19

1. Zarząd jest organem wykonawczym Związku

2. Zarząd działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez Zgromadzenie Ogólne.


§ 20

1.Kadencja Zarządu trwa 5 lat i kończy się z dniem odbycia Zgromadzenia Ogólnego zatwierdzającego sprawozdania z wykonania budżetu za ostatni rok urzędowania Zarządu

2.W zależności od decyzji Zgromadzenia Ogólnego w skład Zarządu wchodzi od 4 do 8 osób, w tym:

• prezes,

• dwóch wiceprezesów.

Członków Zarządu wybiera spośród swojego grona Zgromadzenie Ogólne zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym.

3.W przypadku gdy w okresie pomiędzy obradami Zgromadzenia Ogólnego członek Zarządu złoży rezygnację, Zarząd większością 2/3 głosów może wybrać na jego miejsce innego członka Zarządu – na zwolnioną lub inną funkcję.

4.W przypadku gdy w okresie pomiędzy obradami Zgromadzenia Ogólnego członek Zarządu z jakichkolwiek powodów nie bierze udziału w pracach Zarządu, ale nie składa rezygnacji, jeśli jest to uzasadnione potrzebą zachowania sprawności działania Zarządu i/lub interesem Związku, Zarząd większością 2/3 głosów może dokooptować do Zarządu dodatkowego członka, z zastrzeżeniem, że ogólna liczba członków Zarządu nie może przekroczyć 8.

5.W sytuacji opisanej w ust. 3 i 4 powyżej, najbliższe Zgromadzenie Ogólne podejmuje uchwałę o zatwierdzeniu wyboru nowych członków zarządu. Niepodjęcie tej uchwały jest jednoznaczne z odwołaniem tych członków z dniem odbycia Zgromadzenia Ogólnego.

6.Osoby wchodzące w skład Zarządu mogą być w każdej chwili odwołane w drodze uchwały Zgromadzenia Ogólnego podjętej w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby Członków Związku.

7.Mandat członka Zarządu, powołanego w miejsce członka Zarządu odwołanego, zgodnie z ust. 6 niniejszego paragrafu, jak również mandat członka zarządu wybranego lub dokooptowanego w okresie pomiędzy obradami Zgromadzenia Ogólnego, wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Zarządu powołanych na daną kadencję.

8.W okresie pomiędzy obradami Zgromadzenia Ogólnego, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami pracy Zarządu lub/i interesem Związku, Zarząd większością 2/3 głosów, może również dokonywać zmian funkcji poszczególnych członków Zarządu. Informacje o zmianach wraz z ich uzasadnieniem Zarząd składa najbliższemu Zgromadzeniu Ogólnemu.

§ 21

1.Wygaśnięcie mandatu członka Zarządu następuje:

a)w przypadku rezygnacji z wykonywania mandatu,

b) w przypadku odwołania ze składu Zarządu przez Zgromadzenie Ogólne.

2.W przypadkach, o których mowa w ust. 1 Zgromadzenie Ogólne na najbliższym posiedzeniu dokonuje uzupełniającego wyboru członka Zarządu, z zastrzeżeniem § 20 ust. 3 i 5 Statutu.

§ 22

Do kompetencji Zarządu należy:

1)prowadzenie bieżącej działalności Związku,

2)reprezentowanie Związku w kontaktach z innymi podmiotami,

3)wykonywanie uchwał Zgromadzenia Ogólnego,

4)przygotowanie projektów i planów działania Związku,

5)przygotowanie projektu budżetu i jego wykonanie,

6)wyznaczanie członków Związku do reprezentowania jego interesów w działaniach, o których mowa w § 5 pkt. 1 i 2,

7)składanie Zgromadzeniu Ogólnemu sprawozdań z działalności Związku,

8)podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia i skreślenia członków Związku,

9)podejmowanie uchwał w sprawach prowadzenia przez Związek działalności, o której mowa w §6 ust. 1 nin. Statutu,

10)podejmowanie uchwał w innych sprawach, o których Statut nie przewiduje właściwości innych organów Związku,

11) wybór Przewodniczącego i członków Rady Programowej,

12)przyznawanie na wniosek członków zalegających ze składkami, ulg w postaci rozłożenia zaległych składek na raty lub też, w wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach –okresowego obniżenia wysokości płaconych składek, ale nie więcej niż o 50% i nie dłużej niż na 12 miesięcy. Uchwała o obniżeniu składki jest podejmowana większością 2/3 głosów;

§ 23

Członek Zarządu nie może być jednocześnie członkiem Komisji Rewizyjnej.

§ 24

Do składania oświadczeń woli w imieniu Związku i zaciągania zobowiązań majątkowych wymagane jest współuczestnictwo dwóch członków Zarządu Związku, z których co najmniej jeden jest prezesem lub wiceprezesem Zarządu.

§ 25

1.Obsługę Związku i jego organów wykonuje Biuro Związku działające przy Zarządzie.

2.Organizację i zadania Biura Związku określa regulamin uchwalany przez Zarząd.

Komisja Rewizyjna

§ 26

1.Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Związku.

2.Komisja Rewizyjna składa się z co najmniej 3 członków. Liczbą członków komisji określa Zgromadzenie Ogólne.

3.Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa 5 lat  kończy się z dniem odbycia Zgromadzenia Ogólnego zatwierdzającego sprawozdanie Zarządu z wykonania budżetu Związku za ostatni rok jej urzędowania.

4.Na pierwszym posiedzeniu, nie później niż w ciągu 14 dni od daty wyboru członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają spośród siebie Przewodniczącego i Sekretarza.

5.Osoby wchodzące w skład Komisji Rewizyjnej mogą być w każdej chwili odwołane w drodze uchwały Zgromadzenia Ogólnego podjętej w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby Członków Związku.

6.Mandat członka Komisji Rewizyjnej, powołanego w miejsce członka Komisji Rewizyjnej odwołanego, zgodnie z ust. 5 niniejszego paragrafu, wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Komisji Rewizyjnej powołanych na daną kadencję

7.Wygaśnięcie mandatu członka Komisji Rewizyjnej następuje:

a)w przypadku z rezygnacji z mandatu członka Komisji Rewizyjnej,

b)w przypadku odwołania ze składu Komisji Rewizyjnej przez Zgromadzenie Ogólne.

8.W przypadku, o którym mowa w ust 7., Zgromadzenie Ogólne na najbliższym posiedzeniu dokonuje uzupełniającego wyboru członków Komisji Rewizyjnej.

§ 27

1.Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy wykonywanie stałej kontroli nad działalnością Związku. W szczególności Komisja Rewizyjna co najmniej raz do roku bada całokształt działalności Związku z uwzględnieniem działalności finansowej.

2.Do szczególnych uprawnień Komisji Rewizyjnej ponadto należy:

a)występowanie do Zgromadzenia Ogólnego z wnioskami wynikającymi z kontroli,

b)zwracanie się do Zarządu z żądaniem składania wyjaśnień w sprawach dotyczących działalności Związku,

c)składanie zaleceń co do działalności Zarządu.

§ 28

Tryb funkcjonowania Komisji Rewizyjnej określa regulamin uchwalony przez

Zgromadzenie Ogólne.

Rada Programowa

§ 29

1.Rada Programowa jest organem doradczym Związku.

2.Przewodniczącego i członków Rady Programowej powołuje i odwołuje Zarząd Związku zwykłą większością głosów. Zarząd może zdecydować o niepowoływaniu Rady Programowej w okresie jego kadencji lub jej części.

3.Członkiem Rady Programowej może być każda osoba fizyczna pragnąca działać na rzecz Związku.

4.Do zadań Rady Programowej należy:

a) opiniowanie planów działalności Związku,

b) inicjowanie i przedstawianie Zarządowi projektów podejmowania działań w zakresie ochrony praw i reprezentacji interesów Członków Związku wobec związków zawodowych pracowników, organów władzy i administracji państwowej oraz organów samorządu terytorialnego,

c)opiniowanie budżetu Związku na dany rok i przedstawianie swoich wniosków Zarządowi,

d)wspieranie pozostałych statutowych działań Związku.

     5. Kadencja Rady Programowej trwa zgodnie z kadencją Zarządu przez który   została wybrana.

Majątek Związku

§ 30

1.Majątek Związku stanowią nieruchomości, ruchomości, środki finansowe oraz inne prawa majątkowe.

2.Dochody Związku stanowią w szczególności:

a)wpisowe,

b)wpływy ze składek członkowskich,

c)darowizny, spadki, zapisy,

d)dochody z majątku Związku,

e)dochody z działalności gospodarczej prowadzonej przez Związek.

      3. Związek może tworzyć fundusze na realizację określonych celów.

Rozwiązanie Związku

§31

1.Związek ulega rozwiązaniu w przypadku podjęcia przez Zgromadzenie Ogólne uchwały o rozwiązaniu podjętej większością 3/4 głosów przy obecności co najmniej 3/4 uprawnionych.

2.Uchwała o rozwiązaniu Związku określa przeznaczenie majątku pozostawionego po Związku oraz sposób przeprowadzenia likwidacji.

Postanowienia Przejściowe i Końcowe

§ 32

Wszelkie zmiany i uzupełnienia niniejszego Statutu nastąpić mogą w drodze uchwały podjętej większością 2/3 głosów.

§ 33

Statut wchodzi w życie z dniem rejestracji Związku.

§ 34

W sprawach nie unormowanych niniejszym statutem znajdują zastosowanie postanowienia ustawy o organizacjach pracodawców i inne właściwe przepisy.

 

 

Inne artykuły

Coraz więcej dzieci choruje na cukrzycę. Jak poradzić sobie z taką diagnozą?

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 22.11.2023

Cukrzyca to schorzenie dotykające 0,5 mld ludzi na całym świecie, a w Polsce dotyczy ok. 3 mln osób. Przewiduje się, że do 2030 roku ponad 10% polskiej populacji będzie cierpiało na cukrzycę, jak wynika z raportu „Nowoczesna opieka nad chorymi na cukrzycę”. Dodatkowo, w ciągu ostatnich 15 lat aż dwukrotnie wzrosła liczba zachorowań u dzieci w wieku przedszkolnym. Cukrzyca, gdy zostaje zdiagnozowana u dziecka, staje się wyzwaniem zarówno dla samego dziecka, jak i jego rodziny. Eksperci enel-med radzą, jak postępować w trakcie diagnozy.

Cukrzyca to przewlekła choroba, która wprowadza zmiany w życiu codziennym rodziny oraz może wpłynąć na relacje dziecka z rówieśnikami. Rodzice często odczuwają stres i niepewność związane z leczeniem oraz przyszłością swojej pociechy. Choroba najmłodszego członka rodziny wymaga wprowadzenia zmian w codziennych rutynach, takich jak: wizyty u lekarza, podawanie leków czy specjalna dieta.

– Cukrzyca na przestrzeni lat dotyka coraz więcej osób, w tym tych najmłodszych aż 7% w skali roku przybywa w Polsce chorujących przedszkolaków. Jednak dla rodziców dziecka, u którego stwierdzono cukrzycę, to nowa rzeczywistość, z którą muszą się zmierzyć, ucząc się zarządzania chorobą i dbania o potrzeby zdrowotne dziecka bardziej niż wcześniej. Jeśli w rodzinie są inne dzieci, to mogą potrzebować więcej uwagi i zrozumienia ze strony rodziców. Cukrzyca wprowadza restrykcje dietetyczne, konieczność przyjmowania leków oraz regularne badania krwi, co wpływa na codzienne życie dziecka. Natomiast najmłodsi diabetycy mogą doświadczać różnych stanów emocjonalnych, które wynikają z choroby i jej zarządzania. Warto zrozumieć, jak cukrzyca może wpływać na stan emocjonalny dziecka oraz jak rodzice mogą pomóc w radzeniu sobie z tymi emocjami – mówi Sylwia Bartczak, psycholog Centrum Medycznego ENEL-MED.

Emocje najmłodszych pod lupą

Dzieci z cukrzycą często doświadczają różnych stanów emocjonalnych, w tym lęku, frustracji, złości, smutku i wstydu. Monitorowanie poziomu cukru we krwi, podawanie insuliny oraz utrzymanie zdrowej diety generują lęk związany z bólem i utratą kontroli nad zdrowiem. Codzienne obowiązki mogą prowadzić do frustracji, a niezrozumienie innych dzieci może wywoływać złość. Utrata pewności siebie i tęsknota za dniem bez trosk o cukrzycę przynoszą smutek. Dodatkowo, publiczne wykonywanie czynności związanych z leczeniem może prowadzić do wstydu. Wspieranie dzieci w radzeniu sobie z tymi emocjami jest istotne, a wsparcie psychologiczne może być pomocne. Izolacja i zmęczenie fizyczne, a także emocjonalne to dodatkowe wyzwania, z którymi niektóre dzieci z cukrzycą mogą się zmagać.

Rodzice niewidzialnymi bohaterami

Rodzice i opiekunowie odgrywają kluczową rolę w procesie akceptacji emocji przez najmłodszych. Przede wszystkim zrozumienie cukrzycy to istotny element pomocy. Rodzice powinni zgłębić wiedzę na temat typów tej choroby, ale także objawów i leczenia poprzez regularne konsultacje z lekarzem oraz pielęgniarką specjalizującą się w tej dziedzinie. Ważne jest, by prowadzić otwartą komunikację, która jest niezbędna do zrozumienia i udzielenia wsparcia. Dziecko powinno się zachęcać do wyrażania uczuć i obaw. Następnie najmłodsi powinni czuć, że mają kontrolę nad swoją chorobą. Należy je zachęcać do samodzielnego zarządzania cukrzycą (podawania insuliny, monitorowania poziomu cukru we krwi – zgodnie z jego wiekiem i zdolnościami). Dodatkowo, należy wspierać dziecko w utrzymaniu aktywności fizycznej oraz w rozmowach o jego obawach i lękach, a w razie potrzeby – skorzystać z pomocy psychologa lub terapeuty.

Na równi z rówieśnikami

Również w relacjach z rówieśnikami i w życiu społecznym wsparcie jest na wagę złota. Warto zachęcać dziecko, aby otwarcie rozmawiało o swojej chorobie. Przyjaciele mogą stanowić ważny filar podpory. Rodzic czy opiekun odpowiadają natomiast za komunikację z nauczycielami i personelem szkoły, aby zapewnić najmłodszym bezpieczeństwo. Należy dostarczyć nauczycielom i szkole zapasowe leki oraz przekąski, które mogą być potrzebne w razie nagłego spadku lub wzrostu poziomu cukru we krwi.

Dziecko z cukrzycą może prowadzić zdrowe i pełne życie, ale potrzebuje wsparcia rodziców, a także otoczenia społecznego, aby radzić sobie z chorobą i emocjami, które mogą się pojawić. Rozmawiając z dzieckiem w sposób otwarty, wspierając je emocjonalnie oraz dając mu odpowiednią wiedzę na temat cukrzycy, można pomóc mu dostosować się do nowej rzeczywistości i prowadzić satysfakcjonujące życie rodzinne czy społeczne – dodaje Sylwia Bartczak, psycholog Centrum Medycznego ENEL-MED.

***

Źródło:
Raport Modern Healtcare Instistute „Nowoczesna opieka nad chorymi na cukrzycę”, Warszawa 2022.

Przeczytaj teraz

Czy to dobrze, że dekoracje świąteczne pojawiają się tak wcześnie? Psycholog tłumaczy

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 20.11.2023

Akcesoria i ozdoby świąteczne w ofertach niektórych sklepów pojawiły się jeszcze w październiku. Dziś wiele miejsc w przestrzeni publicznej mieni się świątecznymi światełkami i dekoracjami. Wiele osób uważa, że to za wcześnie i niszczy to magiczną atmosferę towarzyszącą Bożemu Narodzeniu. Czy tak jest naprawdę? Zapytaliśmy o to dr Marzenę Sekułę, psychoterapeutkę z Poradni Zdrowia Psychicznego HARMONIA, Grupy LUX MED.

Wiele osób ma wrażenie, że co roku święta zaczynają się wcześniej – w niektórych sklepach asortyment świątecznych ozdób pojawia się jeszcze w październiku. Wiele miejsc dekorowanych jest w świąteczne lampki na początku listopada. Polska nie jest odosobniona. Np. słynna handlowa ulica Oxford Street w Londynie rozbłyskuje świątecznym blaskiem od trzeciego listopada. Chwilę potem już cała stolica Wielkiej Brytanii mieni się bożonarodzeniowymi lampkami.

Od wielu lat toczy się dyskusja, czy to dobrze, że tak wcześnie pojawiają się ozdoby świąteczne. Dr Marzena Sekuła, psychoterapeutka z Poradni Zdrowia Psychicznego Harmonia Grupy LUX MED podkreśla, że temat jest rzeczywiście złożony.

– Święta oraz związana z nimi tradycja wywołują pozytywne emocje i przenoszą nas w magiczną, świąteczną rzeczywistość. Pojawiające się ozdoby już na początku listopada znacząco wydłużają okres świąteczny. Dla handlowców to wydłużenie najważniejszego biznesowo momentu roku. Im wcześniej producenci przypomną konsumentom o świątecznych produktach, tym bardziej wzrasta prawdopodobieństwo ich zakupu. Dla niektórych może być to wada. Ale zauważmy także, że „listopad jest uznany za najbardziej depresyjny miesiąc”. Dni stają się krótkie, jest buro i szaro, a do tego często z nieba leje się deszcz. Pojawienie się więc kolorowych, nasyconych czerwienią, złotem i innymi barwami ozdób może zadziałać jak koloroterapia, powodując stymulację wyrzutu dopaminy – neuroprzekaźnika „szczęścia”. Tak więc energia ukryta w świątecznej atmosferze oraz w kolorowych ozdobach może zadziałać jak „dopaminowy opatrunek” na gorsze samopoczucie – wyjaśnia ekspertka.

Tak więc ten „przedświąteczny rozbieg” może mieć i pozytywne i negatywne aspekty. Wszystko zależy na ile świadomie wykorzystamy magię świąt i nie wpadniemy w pułapkę konsumpcyjnego przeżywania tego wyjątkowego czasu.

Przeczytaj teraz

Otwarcie sali hybrydowej w Szpitalu Medicover – unikalne w skali kraju rozwiązania dla kardiologii i kardiochirurgii

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 18.11.2023

W wielospecjalistycznym Szpitalu Medicover otwarto salę hybrydową, która pozwoli na jeszcze efektywniejszą i synergiczną pracę Klinik: Kardiochirurgii i Kardiologii. Salę wyposażono w platformę Allia™ IGS 7 od firmy GE HealthCare, umożliwiającą m.in. użycie rzeczywistości rozszerzonej (tzw. augmented reality) w obrazowaniu. Taki sprzęt funkcjonuje aktualnie wyłącznie w wilanowskim szpitalu.

Wielospecjalistyczny Szpital Medicover od lat konsekwentnie inwestuje w nowe technologie. Oferowane tu rozwiązania były nowatorskimi w skali kraju w momencie wdrażania, a z czasem stawały się „złotym standardem” dla całego sektora. Taką drogę przeszła, przykładowo, zyskująca na dostępności i popularności, chirurgia robotyczna, w której wilanowska placówka wiedzie od lat prym jako lider w liczbie wykonanych zabiegów w asyście robota w Polsce. Podobne nadzieje na popularyzację nowatorskiego rozwiązania szpital wiąże technologią MRg FUS, pozwalającą na leczenie drżenia samoistnego i parkinsonowskiego, która oferowana jest w placówce od początku 2023 r.

Innowacje w „sercu” szpitala i… pacjenta

Otwarcie sali hybrydowej w Szpitalu Medicover ma związek z rozwojem dwóch ośrodków, które od lat wykonują innowacyjne i unikalne na międzynarodową skalę zabiegi. Mowa o Klinikach Kardiologii i Kardiochirurgii, którymi dowodzą odpowiednio: dr hab. n. med. Krzysztof Wróbel, prof. UŁa oraz dr hab. n. med. Paweł Derejko.

Sala hybrydowa umożliwi obu klinikom wykonywanie zaawansowanych procedur szybciej, bezpieczniej i na jeszcze szerszą skalę. Zespoły będą mogły czerpać korzyści z nowoczesnej infrastruktury podczas wykonywania m.in. zabiegów hemodynamicznych czy podczas operacyjnego leczenia wad serca, m. in.: zamykania ubytków przegrody międzyprzedsionkowej, zamykania jamy uszka lewego przedsionka. Nowe wyposażenie pozwoli na dalszy rozwój małoinwazyjnych metod operacji z minidostępów, bezpieczniejsze leczenie ubytków przegrody międzykomorowej, wykonywanie zabiegów wieńcowych (czyt. jednoczasowego wszczepienia pomostów aortalno-wieńcowych i dokonywania plastyki tętnic wieńcowych ze stentami). Szpital Medicover ma również ambicję zwiększenia skali wykonywania innowacyjnych zabiegów przezcewnikowej implantacji zastawki aortalnej (TAVI).

Nowa inwestycja, w ocenie zarządzających szpitalem, poprawi efektywność współpracy obu klinik.

– Siłą naszego szpitala jest synergia. Klinika Kardiologii ściśle współpracuje z Kliniką Kardiochirurgii i Oddziałem Intensywnej Opieki Medycznej, dzięki czemu wykorzystuje się pełen potencjał tych zespołów na rzecz lepszego leczenia pacjenta. Sala hybrydowa, na której będzie możliwa równoległa praca różnych zespołów z możliwością jednoczasowego wykonywania złożonych zabiegów naczyniowych, będzie sprzyjać jeszcze sprawniejszemu, kompleksowemu działaniu – komentuje lek. Krzysztof Przyśliwski, Dyrektor Medyczny Szpitala Medicover.

Czym ta sala hybrydowa różni się od pozostałych?

Sale hybrydowe są rozwiązaniem, które od kilku lat podnoszą jakość szpitalnictwa w Polsce, jednak ta, otwarta w Szpitalu Medicover, stanowi wyjątek w skali kraju. Dostawcą pionierskiej infrastruktury jest firma GE HealthCare.

GE HealthCare aktywnie wspiera personel medyczny w wykorzystaniu nowoczesnych technologii obrazowania, odpowiadając tym samym na rosnące zapotrzebowanie na chirurgię małoinwazyjną. Celem firmy jest zapewnienie dostępu do najwyższej jakości opieki medycznej oraz wsparcie lekarzy w uzyskiwaniu jak najlepszych wyników podczas chirurgicznego czy klinicznego leczenia pacjentów. Sztuczna inteligencja odgrywa kluczową rolę w strategii digitalizacji firmy, która bazuje na opiece precyzyjnej, w tym oferowaniu inteligentnych urządzeń, terapiach celowanych ukierunkowanych na konkretne choroby oraz rozwiązaniach cyfrowych. Potencjał rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji pozwala pracownikom służby zdrowia na lepsze wykorzystanie danych w całym systemie opieki nad pacjentem, m.in. podczas operacji, diagnostyki oraz opracowywaniu spersonalizowanych terapii.

Najnowsze technologie GE HealthCare zostały zaprojektowane z myślą o pacjentach i komforcie pracy personelu medycznego. Allia™ IGS 7, dostępna w nowo otwartej sali hybrydowej, stanowi postęp w zakresie terapii sterowanych obrazem. Wspiera rozwój praktyki w interwencyjnych procedurach sercowo-naczyniowych, zapewniając komfort użytkownikowi. System robotyczny wykorzystany w aparacie wspiera klinicystów w zakresie diagnostyki czy chirurgii. Ułatwia wykonywanie złożonych procedur wymagających najwyższej precyzji oraz wykorzystuje analizę danych, która pozwala na identyfikację wzorców i trendów.

– W GE HealthCare wierzymy, że innowacje oznaczają nowe możliwości. Robotyka już teraz jest integralną częścią opieki zdrowotnej i poprawia jakość leczenia, zwiększając jego efektywność i redukując ryzyko powikłań. Współpracując z liderami rynkowymi, wspieramy opiekę zdrowotną poprzez oferowanie nowoczesnych technologii medycznych, inteligentnych urządzeń i dostarczanie rozwiązań wykorzystywanych w postępowaniu diagnostyczno-leczniczym. To wszystko pozwala nam wzmacniać pozycję profesjonalistów ochrony zdrowia i wpływać na komfort ich pracy, co ostatecznie przynosi korzyści nam wszystkim jako pacjentom – mówi Grażyna Rubiś-Liolios, Dyrektor Generalny Polska i Kraje Bałtyckie w GE HealthCare.

„Innowacyjny szpital” – czyli jaki?

Przedstawiciele Szpitala Medicover podkreślają, że jakkolwiek zakup nowoczesnego wyposażenia może wpływać na postrzeganie danego ośrodka jako „innowacyjnego”, tak za pojęciem „innowacyjny szpital” powinny kryć się jeszcze inne od technologicznej infrastruktury zasoby.

– Sam zakup technologii nie czyni danego szpitala innowacyjnym. Oprócz nowatorskich rozwiązań technologicznych potrzebne jest współistnienie kilku elementów: odpowiedniego zaplecza organizacyjnego i technicznego, wykwalifikowanego, zmotywowanego zespołu oraz kultury organizacji zorientowanej na innowacje – przekonuje Anna Nipanicz-Szałkowska, Dyrektor Szpitala Medicover.

Inwestycja w technologie inwestycją w ludzi

Otwarcie sali hybrydowej jest dla Szpitala Medicover, podobnie jak poprzednie inwestycje w nowoczesne rozwiązania medyczne, szansą nie tylko na skuteczniejsze leczenie pacjentów, ale równolegle na tworzenie lekarzom warunków do ciągłego rozwoju i podnoszenia swoich kompetencji.

– Za każdą – nawet najbardziej nowoczesną technologią – stoją ludzie. Jeśli chcemy odpowiedzieć na rosnące zapotrzebowanie na usługi, zachować najwyższy standard leczenia pacjenta, w tym: leczyć go przy użyciu nowoczesnych rozwiązań, przez wykwalifikowaną i liczniejszą kadrę – musimy przyciągać najlepszych specjalistów, potrafić ich utrzymać i dbać o ich ustawiczny rozwój – tłumaczy Anna Nipanicz-Szałkowska.
– Nie boimy się rozwijać tzw. medycyny jutra, dzięki czemu nasi specjaliści otrzymują szanse kreowania nowych rozwiązań, prowadzenia przełomowych operacji, mogą korzystać z najwyższej klasy sprzętów, zdobywać know-how i dzielić się nim z pozostałymi lekarzami. Beneficjentem końcowym jest, oczywiście, pacjent, bo to dla niego wszystkie te starania – podsumowuje.

Oficjalne otwarcie sali hybrydowej w Szpitalu Medicover miało miejsce 14 listopada br. W wydarzeniu, oprócz zespołu zarządzającego szpitalem, udział wzięli kierownicy Klinik Kardiologii i Kardiochirurgii w Szpitalu Medicover oraz przedstawiciele GE HealthCare. W tym dniu odbyło się spotkanie prasowe pt. „Innowacyjny Szpital: AI-Ludzie-Technologie” oraz study tour po sali hybrydowej z udziałem dziennikarzy mediów zdrowotnych i technologicznych.

Przeczytaj teraz

Co piąty Polak był prawie miesiąc na zwolnieniu lekarskim w ciągu roku

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 15.11.2023

Statystyczny pracownik przebywał 12 dni na zwolnieniu lekarskim w ciągu minionych 12 miesięcy. 4 na 10 Polaków w ogóle nie wzięło L4, ale liczna grupa korzystała z tej możliwości znacznie częściej. Co piąty zapytany był nieobecny w pracy z powodu choroby ponad 15 dni w ciągu roku – wynika z raportu enel-med „Zdrowy pracownik 2023”. Na niższą absencję pozytywnie wpływają firmowe pakiety medyczne. 42% pracowników, dzięki opiece zdrowotnej zapewnionej przez pracodawcę, rzadziej „bierze wolne”, gdyż nie musi stać w kolejkach, ma łatwiejszy dostęp do e-recept i teleporad.

W 2022 roku zarejestrowano w Polsce 27 mln zaświadczeń lekarskich o czasowej niezdolności do pracy na łączną liczbę 288,8 mln dni – wynika z ostatnich danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. To o prawie jedną trzecią więcej niż rok wcześniej (20,5 mln w 2021 roku). Najczęstszą przyczyną nieobecności w pracy były choroby układu kostno-stawowego, mięśniowego i tkanki łącznej (16,4% wszystkich nieobecności), na kolejnych pozycjach znalazły się ciąża, poród i połóg (15,7%), choroby układu oddechowego (14,2%), urazy, zatrucia i inne skutki działania czynników zewnętrznych (13,3%) oraz zaburzenia psychiczne (10%).

– Dane dotyczące absencji pracowników z powodu zwolnień lekarskich są alarmujące i powinny skłonić do działań przede wszystkim samych pracodawców. Przedsiębiorstwa ponoszą bardzo wysokie koszty związane z nieobecnością członków zespołu, zarówno bezpośrednie – jak wypłata wynagrodzenia za pierwsze dni zwolnienia, jak i pośrednie – związane z czasowym obsadzeniem wakatów. Dlatego troska o zdrowie staje się języczkiem u wagi coraz większej liczby firm w Polsce, szczególnie w obliczu nadal niespłaconego długu covidowego i niezmiennie słabej kondycji publicznych usług medycznych. Przejawem tej troski są między innymi oferowane benefity, które często wpisują się w szerszy kontekst kultury organizacyjnej nastawionej na dobrostan ludzi. Część pracodawców prześciga się od kilku lat w oferowaniu różnorodnych benefitów, stawiając na ilość pozycji do wyboru. Nie zawsze jest to właściwa strategia. Polacy są bowiem najbardziej przywiązani do podstawowych dodatków pozapłacowych. Aż 2 na 3 zapytanych przez nas pracowników nie wyobraża sobie nie mieć pakietów medycznych, dopiero na drugim i trzecim miejscu znalazły się dofinansowanie do wypoczynku i ubezpieczenie na życie. A jak wynika z naszego najnowszego raportu, możliwość korzystania z firmowego pakietu medycznego ma bezpośrednie przełożenie na absencję pracowników – mówi Alina Smolarek, Dyrektorka HR w Centrum Medycznym ENEL-MED.

Częściej chorują pracownicy fizyczni, kobiety, w dużych firmach

W ciągu minionych 12 miesięcy pracownik w Polsce przebywał średnio 12 dni na zwolnieniu lekarskim. 6 na 10 Polaków choć raz było nieobecnych w pracy z powodu choroby. W szczególności, do tygodnia (czyli 5 dni roboczych) na L4 przebywało 16% zapytanych, od 6 do 14 dni – 23%, a 15 dni lub więcej 22%. 40% pracowników nie skorzystało z takiej opcji w ciągu roku ani razu.

Duże znaczenie ma także rodzaj wykonywanej pracy. Średnia liczba dni na L4 w przypadku pracownika fizycznego wyniosła 16, podczas gdy wśród specjalistów wykonujących pracę umysłową ten wynik wyniósł 10 dni. Pracownicy fizyczni dłużej także „chorują”. Minimum 15 dni na zwolnieniu przebywało 27% z nich i 18% specjalistów.

Częściej nieobecne w pracy były kobiety (średnio prawie 15 dni w roku) niż mężczyźni (9,5 dnia), co w dużej mierze jest spowodowane sytuacjami związanymi z ciążą i porodem. Biorąc pod uwagę wiek, najzdrowsi wydają się być najmłodsi i jednocześnie najstarsi pracownicy (średnio 8 i 9 dni wolnych z powodu choroby w grupach wiekowych 18-25 lat oraz 56-65 lat). Wśród osób w wieku 36-45 lat ta średnia jest najwyższa i wynosi 14 dni.              

Biorąc pod uwagę wielkość firmy, pracownicy tych największych częściej „chodzą na zwolnienie” niż ich koledzy z mniejszych organizacji. Średnio niecałe 11 dni pracownik małych i średnich firm przebywał na L4, podczas gdy w przypadku dużych przedsiębiorstw ten wynik wynosi 14 dni.

Pakiet skraca absencję

Jest wiele sposobów na dbanie o zdrowie pracownika, a jednym z nich jest pakiet medyczny. Z badania enel-med „Zdrowy pracownik 2023” jasno wynika, że możliwość korzystania z opieki zdrowotnej zapewnionej przez pracodawcę przekłada się na niższą absencję. 42% zapytanych pracowników wskazuje, że dzięki firmowym pakietom medycznym nie muszą zwalniać się wcześniej z pracy, aby stać w kolejkach, mają łatwiejszy dostęp do e-recept oraz teleporad. W konsekwencji dłużej są w pracy. Częściej tę opinię podzielają młodsi pracownicy – 44% i 47% wskazań na „tak” w grupach wiekowych 18-25 lat i 26-35 lat. Rzadziej osoby w wieku 56-65 lat (36% wskazań). Co czwarty respondent jest odmiennego zdania i nie widzi przełożenia pakietów firmowych na absencję w pracy (23%), a co trzeci nie ma pakietu medycznego (36%).

Jak widać na frekwencję pracowników efektywnie może wpływać solidna podstawa benefitów w postaci prywatnej opieki medycznej w organizacji. Najczęściej zarządzający czy przedstawiciele działów HR przypominają sobie o tym jesienią i zimą, kiedy pojawiają się największe problemy kadrowe spowodowane chorobami. Jednak warto zdawać sobie sprawę, że pakiet zdrowotny ma zastosowanie cały rok. Rutynowe kontrole u okulisty czy ginekologa, okresowe badania medycyny pracy, wsparcie psychologiczne – to tylko przykłady usług, których na co dzień potrzebują pracownicy. Kalendarz działań pracodawcy na rzecz zdrowia pracowników może obejmować wiele propozycji – od profilaktyki do szczepień na grypę – i wspierać firmy w zapobieganiu absencjom. W dalszej perspektywie takie wsparcie wpływa na wzmocnienie wizerunku pracodawcy troszczącego się o zdrowie swoich pracowników – mówi Alina Smolarek z Centrum Medycznego ENEL-MED.

***

Metodologia badania:

Badanie „Zdrowy pracownik 2023” zostało zrealizowane przez ICAN Institute na zlecenie Centrum Medycznego enel-med. Wielkość próby wyniosła n=800 pracowników w firmach zatrudniających więcej niż 50 osób. Wśród nich było 200 menedżerów, 300 specjalistów oraz 300 pracowników fizycznych. Badanie wykonano metodą ankiet online (CAWI) w kwietniu 2023 roku.

Przeczytaj teraz

Ultranowoczesna sala hybrydowa – już niebawem w Szpitalu Medicover

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 2.11.2023

W wielospecjalistycznym Szpitalu Medicover już niebawem zostanie otwarta pierwsza sala hybrydowa, która wesprze pracę Klinik: Kardiochirurgii i Kardiologii. Infrastruktura technologiczna, dostarczona przez firmę GE Healthcare, będzie unikalna w skali kraju i pozwoli na m.in.: obrazowanie z użyciem rzeczywistości rozszerzonej (tzw. augmented reality) oraz stworzenie spersonalizowanej, ergonomicznej przestrzeni do wykonywania nawet najbardziej zaawansowanych zabiegów.

Głównymi użytkownikami sali hybrydowej będą specjaliści Klinik: Kardiochirurgii, prowadzonej przez dra hab. n. med. Krzysztofa Wróbla, prof. UŁa oraz Kardiologii, rozwijanej przez dra hab. n. med. Pawła Derejkę. Nowa inwestycja, w ocenie zarządu szpitala, poprawi efektywność współpracy obu klinik i stworzy możliwości do wykonywania innowacyjnych zabiegów na jeszcze szerszą skalę.

Oficjalne otwarcie sali hybrydowej w Szpitalu Medicover nastąpi 14 listopada br. Wydarzeniu będzie towarzyszyło spotkanie prasowe połączone ze study tour po pracowni z udziałem zarządu i kierowników Klinik: Kardiochirurgii i Kardiologii Szpitala Medicover oraz przedstawicieli firmy GE Healthcare.

Przeczytaj teraz

Ekspercki Kurs Laparoskopowego Leczenia Endometriozy w Szpitalu Medicover

Autor: Medycyna Prywatna
Dodano: 29.10.2023

Szpital Medicover jest wiodącym ośrodkiem w diagnozowaniu i leczeniu endometriozy oraz kompleksowej opiece nad pacjentkami ginekologicznymi w Polsce. Ekspercka kadra, bogate doświadczenie i pozycja lidera sprawia, że szpital może, chce, a wręcz powinien dzielić się know-how z otoczeniem. Specjaliści Szpitala Medicover chcą edukować jednak nie tylko pacjentów, ale i być mentorami dla środowiska medycznego.

W związku z tym od marca br. placówka organizuje warsztaty dla lekarzy-ginekologów pt. „Diagnostyka ultrasonograficzna w endometriozie” (dotychczas odbyły się cztery edycje), a już niebawem, w dniach 9-10 listopada br., Szpital Medicover wraz z firmą Erbe Polska organizuje pierwszy Ekspercki Kurs Laparoskopowego Leczenia Endometriozy.

Kurs jest przeznaczony dla lekarzy specjalistów z zakresu ginekologii i położnictwa. W programie wydarzenia przewidziane są zajęcia praktyczne z zakresu laparoskopowego leczenia endometriozy. Liczba miejsc jest ściśle ograniczona, gdyż w kursie może uczestniczyć maksymalnie pięć osób. O kwalifikacji na listę uczestników poszczególnych zgłoszonych osób decydował organizator, uwzględniając praktyczną znajomość technik laparoskopowych i doświadczenie w leczeniu chirurgicznym endometriozy potencjalnego uczestnika.

Kierownikiem merytorycznym kursu jest dr n. med. Bogumił Siekierski, Kierownik Kliniki Ginekologii w Szpitalu Medicover. Wśród prowadzących znajdują się również: dr n. med. Joanna Jacko, ginekolog, ekspert w leczeniu operacyjnym endometriozy głęboko naciekającej oraz diagnostyce ultrasonograficznej endometriozy ze Szpitala Medicover oraz dr n. med. Maciej Pliszkiewicz, specjalista ginekologii i położnictwa oraz ginekologii onkologicznej ze Szpitala Medicover.

Przedstawiciele Szpitala Medicover wierzą, że aktywny udział w kształceniu medyków istotnie podniesie jakość opieki zdrowotnej w Polsce, a tym samym poprawi stan zdrowia i komfort życia pacjentów.

– Czujemy się zobowiązani, by projektować i wdrażać rozwiązania zwiększające umiejętności i wiedzę lekarzy, które w konsekwencji przełożą się na poprawę dostępności do świadczeń dla coraz bardziej świadomych swojej choroby kobiet – mówi lek. Krzysztof Przyśliwski, Dyrektor Medyczny Szpitala Medicover.

Każdego roku w Szpitalu Medicover wykonuje się ok. 300 operacji endometriozy, w tym przypadki skrajnie zaawansowane, z zaangażowaniem jelita czy ogniskami na przeponie. Są to operacje laparoskopowe, jak i w asyście robota da Vinci. Od maja br. placówka oferuje ponadto innowacyjne testy, które pozwalają na wstępne rozpoznanie lub wykluczenie endometriozy w ciągu 14 dni (poprzez wykrycie nadekspresji genu FUT4 – specyficznej dla występowania tej choroby).

Przeczytaj teraz