Medicover: 60 procent porad udzielanych zdalnie
Medicover już 60 procent wszystkich porad medycznych udziela telefonicznie lub online. W ciągu ostatniego tygodnia liczba konsultacji zdalnych zwiększyła się czterokrotnie w porównaniu do początku roku. Można skorzystać z nich także wtedy, gdy nie posiada się pakietu opieki medycznej.
– Porady telefoniczne i inne usługi telemedyczne specjaliści mogą realizować nie tylko z Centrów Medicover, ale również ze swoich domów – mówi dr n. med. Piotr Soszyński, dyrektor ds. medycznego doradztwa strategicznego Medicover Polska.
Porady telemedyczne to w czasie epidemii koronawirusa najbezpieczniejsza alternatywa dla stacjonarnej wizyty u lekarza w centrum medycznym. Dzięki nim pacjent otrzymuje wsparcie specjalisty bez wychodzenia z domu, między innymi za pośrednictwem telefonu lub czatu.
Ważne jest, aby w czasie epidemii pacjenci mogli uzyskać pomoc w różnych problemach zdrowotnych. Dlatego takie znaczenie ma nieprzerwany dostęp do konsultacji z lekarzami wielu specjalizacji.
Czytaj także: Lux Med wprowadza nowe rozwiązania w opiece medycznej>>>
– Diagnostyka i leczenie związane z COVID-19, to dziś numer jeden na agendzie spraw publicznych. Chcemy jednak zapewnić skuteczną pomoc medyczną również pacjentom, którzy mierzą się z innymi problemami zdrowotnymi. Wiele z nich to choroby przewlekłe – takie jak cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, czy astma, które wymagają stałego i regularnego kontaktu z lekarzem. Należy również pamiętać, że zaniedbanie terapii może mieć daleko idące, negatywne skutki. W takim przypadku telemedycyna jest doskonałym rozwiązaniem – i to nie tylko w czasie epidemii – mówi prof. dr hab. n. med. Bożena Walewska-Zielecka, dyrektor ds. medycznych Medicover Polska.
Medicover, który usługi telemedyczne rozwija od kilkunastu lat, dla swoich pacjentów abonamentowych udostępnia porady telefoniczne w ramach 41 specjalizacji lekarskich, w tym 13 dedykowanych dzieciom.
Teraz sieć postanowiła rozszerzyć zakres konsultacji zdalnych dla pacjentów, którzy nie posiadają pakietów medycznych (tzw. Fee-For-Service). Pacjenci skorzystają w ten sposób z porady w ramach 16 specjalizacji: interny, pediatrii, medycyny rodzinnej, ginekologii, laryngologii, dermatologii, alergologii, kardiologii, urologii, neurologii, pulmonologii, okulistyki, ortopedii, dietetyki, a także psychiatrii i psychologii. Oferta porad telefonicznych jest stale rozwijana i wkrótce rozszerzy się o kolejne specjalności.
Pacjenci objęci stałą opieką w ramach pakietów medycznych mogą skorzystać z porady zdalnej za pośrednictwem aplikacji Medicover OnLine lub rozmowy telefonicznej. Pacjenci, którzy nie posiadają pakietów medycznych, mogą zarezerwować i zakupić wizytę za pośrednictwem sklepu Medistore. W wybranym przez pacjenta terminie lekarz dzwoni i realizuje konsultacje – przeprowadza szczegółowy wywiad medyczny oraz, jeśli jest taka możliwość, zapoznaje się z dokumentacją medyczną pacjenta. W oparciu o zebrane informacje specjalista stawia diagnozę oraz udziela porad i przedstawia zalecenia.
– Opieka zdalna jest szczególnie użyteczna w przypadku kontroli w trakcie leczenia, weryfikacji działania przyjmowanych leków, czy oceny wyników badań. Lekarz na podstawie pogłębionego wywiadu z pacjentem, samobadania pod kierunkiem lekarza, oceny dokumentacji i innych dostępnych informacji może podjąć właściwe decyzje – mówi prof. dr hab. n. med. Bożena Walewska-Zielecka.
Czytaj także: Carolina Medical Center oferuje rehabilitację online>>>
– Jeśli lekarz uzna, że w oparciu o posiadane informacje i dokumentację medyczną, jest w stanie wystarczająco ocenić stan zdrowia pacjenta, może wystawić e-receptę oraz e-zwolnienie. W przypadku e-recepty otrzymamy PIN, z którym należy udać się do apteki, aby wykupić potrzebne leki. E-zwolnienie natomiast przekazywane jest drogą elektroniczną bezpośrednio do ZUS – dodaje dr n. med. Piotr Soszyński.
W trakcie wywiadu lekarskiego może okazać się, że dla pełnej diagnostyki potrzebne jest badanie fizykalne lub wykonanie badań dodatkowych: laboratoryjnych lub obrazowych. W takiej sytuacji lekarz wystawie e-skierowanie na badania w Centrum Medicover lub zarekomenduje wizytę stacjonarną.
Porada zdalna jest uregulowana prawnie i spełnia wszelkie wymogi dla świadczeń zdrowotnych. Dla każdego nowego pacjenta lekarz zakłada dokumentację medyczną, którą po poradzie uzupełnia.
W Medicover opieka telemedyczna nie jest nowością, dlatego wielu lekarzy posiada duże doświadczenie w tej formie pracy. Poza tym personel medyczny działa w ramach zasad dla konsultacji zdalnych, które są zgodne z wytycznymi World Medical Association oraz dokumentem „Podstawowe zasady udzielania świadczeń telemedycznych”, przygotowanym przez Telemedyczną Grupę Roboczą pod patronatem Ministra Zdrowia, Naczelnej Rady Lekarskiej i Rzecznika Praw Pacjenta, we współpracy między innymi z Medicover.
Czytaj na ten temat: Telemedycyna w walce z koronawirusem – publikujemy poradniki dla lekarzy i pacjentów>>>