Opublikowano standard teleporady w POZ

29 sierpnia 2020 roku wejdzie w życie rozporządzenie ministra zdrowia w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej, które reguluje warunki i sposób realizowana takiej porady.
Standard obejmuje informowanie przez świadczeniodawcę POZ w miejscu wykonywania świadczeń oraz na stronie internetowej, a na żądanie pacjenta również telefonicznie, o warunkach udzielania teleporad z uwzględnieniem prawa pacjenta do zgłoszenia w trakcie teleporady woli osobistego kontaktu z właściwym personelem medycznym.
Informacja dotyczy systemów teleinformatycznych lub systemów łączności, przy użyciu których udzielane są teleporady, sposobu ustalenia terminu teleporady oraz sposobu nawiązania kontaktu między placówką a pacjentem w celu udzielenia teleporady oraz sposobu jej udzielenia.
Brak kontaktu z pacjentem w ustalonym terminie teleporady skutkuje jej anulowaniem, przy czym placówka zobowiązana jest do podjęcia co najmniej trzykrotnej próby kontaktu z pacjentem, w odstępie nie krótszym niż 5 minut, w celu udzielenia teleporady.
Pacjent ma mieć możliwość skorzystania ze świadczenia opieki zdrowotnej udzielonego w bezpośrednim kontakcie z lekarzem, gdy jest to niezbędne z uwagi na stan zdrowia pacjenta oraz gdy świadczenie zdrowotne nie jest możliwe do zrealizowania w formie teleporady – okoliczność ta powinna być ustalana w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.
Czytaj także: Telemedycyna to lepszy dostęp do specjalistów, szansa dla pacjentów i lekarzy>>>
Informacje zawarta na stornie internetowej placówki powinny także zawierać instrukcje dotyczące e-recepty, e-skierowania, e-zlecenia na wyroby medyczne, wykonania dodatkowych badań oraz możliwości założenia Internetowego Konta Pacjenta.
Rozporządzenie mówi także o potwierdzaniu tożsamości pacjenta, któremu udzielana jest teleporada oraz o sporządzeniu adnotacji z porady w dokumentacji medycznej.
Ze standardu wynika, że osoba udzielająca teleporady powinna ustalić, czy teleporada jest wystarczająca dla danego problemu zdrowotnego oraz poinformować pacjenta o konieczności dokonania wizyty osobistej, jeżeli jest to potrzebne..
Placówki podstawowej opieki zdrowotnej mają na dostosowanie swojej działalności do wymagań określonych rozporządzeniem 60 dni od dnia wejścia tego rozporządzenia w życie.
Rozporządzenie ministra zdrowia w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw RP 14 sierpnia 2020 roku (poz. 1395).