Transparentność, przewidywalność i konsultacje ważne przy tworzeniu prawa
Pracodawcy Rzeczpospolitej Polskiej, na zlecenie Komitetu Farmaceutycznego Amerykańskiej Izby Handlowej (AmCham), przygotowali drugą edycję raportu „Zdrowa Legislacja”. Opracowanie prezentuje analizę sposobu prowadzania procesów legislacyjnych w systemie ochrony zdrowia w Polsce oraz rekomendacje mające na celu stworzenie stabilnego prawa, które sprzyja również nowym inwestycjom.
– W raporcie „Zdrowa legislacja 2”, pragniemy zwrócić uwagę Ministerstwa Zdrowia i parlamentarzystów na potrzebę zapewnienia transparentnego i przewidywalnego procesu legislacyjnego – podkreśla Jacek Graliński, przewodniczący Komitetu Farmaceutycznego AmCham – Tylko współpraca i partnerskie traktowanie zarówno inicjatorów prawa, jak i podmiotów, których ono dotyczy, pozwoli na budowanie zaufania biznesowego, a co za tym idzie – zwiększania skali inwestycji w Polsce.
– Polska ma wiele atutów i przewag konkurencyjnych, w tym, przede wszystkim wyjątkowo zdolnych i dobrze wykształconych specjalistów, którzy mogliby swój potencjał realizować w ramach nowych inwestycji firm z sektora biotechnologicznego. Przewidywalne i stabilne prawo w obszarze ochrony zdrowia znacznie zwiększy skalę bezpośrednich inwestycji zagranicznych w naszym kraju – dodaje Andrzej Dziukała, wiceprzewodniczący Komitetu Farmaceutycznego AmCham.
Czytaj także: Nowe przepisy dotyczące teleporady w POZ>>>
Kompleksowe spojrzenie na proces stanowionego prawa w systemie ochrony zdrowia wymagało szczegółowej analizy aktów prawnych, przygotowanych zarówno przez instytucje posiadające inicjatywę ustawodawczą – szczególnie Ministerstwo Zdrowia w imieniu Rady Ministrów – jak i projektów rozporządzeń i zarządzeń prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia. To właśnie te akty prawne mają moc wykonawczą, a tym samym bezpośredni wpływ na dostęp pacjentów do świadczeń medycznych, działalność podmiotów leczniczych oraz funkcjonujące w Polsce firmy biotechnologiczne i farmaceutyczne.
W analizowanym okresie, czyli od 1 czerwca 2019 roku do 31 maja 2020 roku Ministerstwo Zdrowia przygotowało 17 projektów ustaw, z czego do konsultacji trafiło zaledwie 8 z nich (z tego 2 na okres 14 dni i 6 na okres między 21 a 31 dni) oraz 190 projektów rozporządzeń, z czego 134 było poddanych konsultacjom społecznym (średni czas konsultacji to 18,5 dnia). Poza tym prezes Narodowego Funduszu Zdrowia przygotował 172 projekty zarządzeń.
Najważniejsze rekomendacje z raportu „Zdrowa legislacja 2.0”, mające na celu tworzenie prawa odpowiadającego na wyzwania i problemy w systemie ochrony zdrowia oraz stwarzające środowisko sprzyjające biznesowi i nowym inwestycjom dotyczą tego, aby regulacje prawne były spójne w ramach różnych aktów prawnych, a przepisy – możliwie stabilne i niezmienne. Decyzje powinny być podejmowane w sposób przejrzysty, skonsolidowany i z uwzględnieniem udziału strony społecznej, przeprowadzana powinna być także realna ocena wpływu wprowadzanych rozwiązań.
Czytaj także: NFZ zaleca ograniczenie świadczeń planowych>>>
Autorzy raportu podkreślają potrzebę funkcjonowania jednego organu decyzyjnego i zachowania spójności pomiędzy Ministerstwem Zdrowia a Narodowym Funduszem Zdrowia.
– Z raportu „Zdrowa Legislacja 2” wynika jasno, że w trakcie procedowania ustaw brakuje konsultacji i prekonsultacji. To trzeba naprawić i wyciągnąć z tego wnioski. Prekonsultacje są ważne. Zainteresowani powinni brać udział w tworzeniu prawa – oni się najlepiej na tym znają, gdyż to oni są odbiorcami tego prawa – dodał Dariusz Klimczak, poseł, członek sejmowej Komisji Zdrowia.
Opracowanie zostało uzupełnione o głos strony społecznej – recenzje Naczelnej Rady Lekarskiej, Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych oraz Izby Gospodarczej „Farmacja Polska”. Instytucje te w pełni popierają diagnozę przedstawioną w „Zdrowej Legislacji 2” i same od lat apelują o potrzebę zmian w procesie stanowienia prawa.
Pełna treść raportu Zdrowa Legislacja 2 jest dostępna tutaj>>>