Polskie startupy medyczne – raport “Top Disruptors in Healthcare”
Polskie startupy medyczne realizują projekty dotycząc rozwiązań w zakresie sztucznej inteligencji. Działają w takich obszarach jak między innymi onkologia, kardiologia czy medycyna rodzinna. Tak wynika z raportu “Top Disruptors in Healthcare” przygotowywanego przez Polską Federację Szpitali we współpracy z zespołem Młodych Menedżerów Medycyny, a w tym roku również z zespołem ekspertów wZdrowiu.
Jednym z głównych celów raportu jest zebranie informacji o innowacyjnych rozwiązaniach dostępnych na rynku, a także pomoc w zawieraniu efektywnych partnerstw między startupami i firmami medycznymi a inwestorami, placówkami medycznymi i końcowymi klientami.
Wśród korzyści, które startupy biorące udział w raporcie odnoszą i deklarują, są: PR i marketing (32 procent), poszerzenie wiedzy o rynku startupów (36 procent), a także nawiązywanie kontaktów z partnerami biznesowymi (11 procent).
Startupy dla psychiatrii
Do najczęstszych obszarów działania polskich startupów należą onkologia (24 procent), kardiologia (22 procent) i medycyna rodzinna (20 procent). Równie znaczącym i rosnącym w ostatnich latach obszarem jest psychiatria (19 procent), jako że zwiększa się zainteresowanie tym rynkiem i potrzeba Polaków w kwestii dbania o swoje zdrowie psychiczne. Wpływ na to mogła mieć między innymi pandemia COVID-19, która wzmagała poczucie odosobnienia w trakcie lockdownu.
W zeszłorocznej edycji raportu 55 procent badanych wskazywało telemedycynę jako główny obszar działań, a sztuczną inteligencję (45 procent) jako kolejny. Był to istotny przyrost w stosunku do roku 2020, kiedy to tylko 30 procent startupów deklarowało rozwijanie rozwiązania opartego na AI.
Dane te prezentują się interesująco w zestawieniu z tegoroczną edycją raportu, w której najwięcej startupów (47 procent) zadeklarowało, że ich rozwiązanie działa w sektorze AI/machine learning. W następnej kolejności wskazywały medical devices (39 procent), telemedycynę (37 procent) oraz samodzielną aplikację IT (35 procent). Wskazuje to na rosnącą popularność oferowania usług i produktów wspomaganych przez sztuczną inteligencję, co nie dziwi w obliczu gwałtownego zwiększania się dostępnych algorytmów AI na świecie – w ciągu ostatnich 5 lat liczba ta podniosła się aż 10 razy.
Promocja i poszukiwanie inwestora
Rozwój rozwiązania nie jest jednak pozbawiony problemów, a za największy z nich startupy uważają jego promocję i sprzedaż (41 procent) oraz znalezienie inwestora i finansowanie (35 procent). Ponad 20 procent spośród badanych wskazywało także na trudności w nawiązaniu współpracy zarówno ze stroną publiczną, jak i z organizacjami branżowymi, uczelniami i podmiotami leczniczymi.
Opracowany model biznesowy ma 96 procent startupów – nieco więcej niż w zeszłorocznej edycji (92 procent). Startupy, które opracowały już także swój model płatności, wskazują, że zamierzają oferować swój produkt bądź usługę w modelu subskrypcyjnym (41 procent) lub przy uwzględnieniu płatności jednorazowej (26 procent).
Wirtualna asystentka na infolinii Medicovera
Od zeszłego roku nie zmieniło się znacząco zainteresowanie placówek medycznych współpracą ze startupami – choć trend ten spadł z 70 procent do 63 procent, to wciąż jest to najczęściej udzielana odpowiedź. W przyszłości może to przełożyć się na szybkość adaptowania nowych rozwiązań medycznych przez szpitale. Co więcej, świadczy to o otwartości placówek medycznych na wdrażanie innowacji.
Współpraca z placówkami medycznymi
Jak wynika z Przeglądu „AI to nie Sci-Fi”, opublikowanego przez Polską Federację Szpitali we współpracy z Koalicją AI w zdrowiu i zespołem ekspertów wZdrowiu, rozwiązania medyczne, w tym startupów medycznych z raportu, już teraz są wdrożone w niektórych szpitalach i świetnie działają w praktyce. Co ciekawe, startupy znacznie częściej wskazywały na chęć nawiązania współpracy w ciągu najbliższych 12 miesięcy właśnie z placówkami medycznymi (70 procent), a dopiero na drugim miejscu z inwestorami (64 procent).
Największe różnice względem poprzednich edycji raportu pojawiły się w poziomie finansowania. W 2020 i 2021 roku najczęściej pozyskiwane przez startupy finansowanie było na poziomie 1-2 mln zł. Mogła mieć na to wpływ popularność programów grantowych, takich jak 01.01.02 POPW, czy też funduszy inwestycyjnych BRIdge Alfa. W tegorocznej edycji Raportu, startupy najczęściej wskazywały, że ich finansowanie wynosiło od 2-5 mln zł. To może wskazywać na rozwój ich poziomu zaawansowania.
Ekspansja zagraniczna
Polskie startupy dostrzegają istotę ekspansji zagranicznej i prezentowania swojego rozwiązania również poza rodzimym rynkiem ochrony zdrowia – mimo że na trudność w nacjonalizacji produktu wskazywało aż 37 procent badanych. Choć ponad 50 procent startupów z raportu jeszcze nie jest obecna na rynkach zagranicznych, wskazują one, że mają to swoich planach. Zwracają też uwagę na największe bariery w rozwijaniu swojego produkty za granicą. Są nimi regulacje prawne (48 procent) oraz problemy z nawiązaniem kontaktów biznesowych (48 procent). Pozytywnym zjawiskiem jest fakt, że niemal 20 procent startupów z raportu z sukcesem oferuje swoje produkty za granicą i posiada już zarejestrowany przychód.
Sztuczna inteligencja w punktach recepcyjnych Centrum Medycznego Damiana
Podane dane oparte są na wynikach cząstkowych raportu. Z pozostałą częścią statystyk oraz końcowymi wynikami będzie można zapoznać się po oficjalnej publikacji raportu w czerwcu 2022 podczas międzynarodowej konferencji „AI w zdrowiu”.
Źródło: Polska Federacja Szpitali