Finansowanie ratownictwa medycznego ze środków NFZ spowoduje pogorszenie finansowania innych świadczeń
Zgodnie z projektem rozporządzenia ministra zdrowia finansowanie zadań realizowanych przez zespoły ratownictwa medycznego, z wyłączeniem lotniczych zespołów ratownictwa medycznego, będzie się odbywało ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia.
Przypomnijmy, że dotychczas świadczenia te były finansowane z budżetu państwa, z części środków, których dysponentami byli wojewodowie.
Przedkładany przez ministra zdrowia projekt stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w ustawie o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, a także jest efektem planowanego wejścia w życie 1 stycznia 2023 roku nowelizacji ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, która przewiduje powierzenie Narodowemu Funduszowi Zdrowia finansowania zadań realizowanych przez zespoły ratownictwa medycznego, dotychczas finansowanych ze środków budżetu państwa.
Zgodnie z zapisami ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym zatwierdzone wojewódzkie plany działania systemu ratownictwa medycznego, za których sporządzenie nadal będą odpowiedzialni wojewodowie, będą podstawą do zawierania przez dyrektorów oddziałów wojewódzkich Funduszu umów na wykonywanie medycznych czynności ratunkowych i umów na świadczenia opieki zdrowotnej udzielane przez szpitalne oddziały ratunkowe.
Pracodawcy Medycyny Prywatnej interweniują w sprawie standardów anestezjologicznych
Plany te sporządzane będą w oparciu o kryteria, które nie są zależne od parametrów wskazanych w art. 118 ust. 3 ustawy o świadczeniach, czyli obejmujących liczbę i rozmieszczenie na terenie danego województwa szpitalnych oddziałów ratunkowych i zespołów ratownictwa medycznego, sposobu koordynowania działań tych jednostek oraz wykazu jednostek organizacyjnych szpitali wyspecjalizowanych w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego.
– Jednak kluczowym zagadnieniem nie są te lub inne zmiany o charakterze organizacyjnym czy strukturalnym lecz kwestia finansowania. Pytanie o źródła finansowania tych świadczeń jest fundamentalne, gdyż projekt nie wskazuje żadnego mechanizmu przekazania dotąd wydzielanych w ramach budżetu państwa kwot do budżetu NFZ. Co więcej nasuwa się nieodparte wrażenie, że niewskazanie tego mechanizmu związane jest z tym, że takiego mechanizmu po prostu nie ma. A mówiąc dosadniej – budżet NFZ nie zostanie powiększony o kwoty wydzielane dotychczas w budżecie państwa i dedykowane ratownictwu medycznemu – komentuje dr Rafał Krajewski, wiceprezes zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej.
Autorzy projektowanych zmian twierdzą wprawdzie, że włączenie do planu rzeczowo-finansowego NFZ zadania finansowania ratownictwa medycznego nie odbije się na poziomie finansowania pozostałych świadczeń, gdyż na 2023 planowany jest przyrost globalnej wartości składki zdrowotnej na poziomie wyższym niż to miało miejsce w roku 2022. Oznacza to jednak finansowanie tych świadczeń z ogólnego wzrostu wolumenu składki zdrowotnej.
Według Pracodawców Medycyny Prywatnej przyrost tych kwot ma w istocie charakter wyłącznie inflacyjny, nie wzrastają bowiem ani liczba ubezpieczonych ani realne (a nie nominalne) wynagrodzenia. Oznacza to, że wejście w życie rozporządzenia spowoduje finansowanie ratownictwa medycznego wyłącznie ze środków „inflacyjnych”, a w efekcie pogorszenie warunków finansowania pozostałych rodzajów świadczeń.
– Odrębną, kwestią jest całkowicie sprzeczne z elementarną logiką efektywnego zarządzania pozostawienie zadania sporządzania planów działania systemu ratownictw medycznego w gestii wojewodów przy jednoczesnej pełnej odpowiedzialności NFZ za finansowanie tego systemu. Wygląda to tak, że NFZ ma zatem kupować coś w ilościach, o których sam nie decyduje i ma w dodatku odpowiadać za zapewnienie odpowiednich środków finansowych na ten cel – dodaje dr Rafał Krajewski, wiceprezes zarządu Pracodawców Medycyny Prywatnej.
Projekt rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie kosztów, których wysokość nie jest zależna od parametrów wskazanych w art. 118 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych dostępny jest tutaj>>>
Czytaj także:
Pracodawcy Medycyny Prywatnej: „lojalki” dla lekarzy to ryzyko dla systemu ochrony zdrowia