Lean Management sposobem na niedobór lekarzy i pielęgniarek
Mirosław Suszek,
Dyrektor Pionu Opieki Ambulatoryjnej w Lux Med
Największym wyzwaniem branży medycznej w Polsce jest poważny niedobór lekarzy i pielęgniarek, który powoduje znaczny wzrost kosztów medycznych. Wierzę, że metodologia Lean pomoże nam poradzić sobie z tym wyzwaniem dzięki lepszej organizacji procesów dostarczania opieki i eliminację czynności, które nie wnoszą wartości z perspektywy pacjentów.
Plusem tej metody jest także rozwój kompetencji pracowników oraz danie im możliwości większego wpływu na sposób wykonywania pracy, pozytywnie wpłynie na ich satysfakcję. Na pewno skorzystają też pacjenci, gdyż wszystko co robimy, robimy z myślą o nich.
Organizacja Clear (http://clear.berkeley.edu), która zajmuje się badaniem Lean Healthcare definiuje Lean Management jako kulturę, która umożliwia kreowanie systemu zarządzania eliminującego niepotrzebne koszty i rozwiązującego problemy dzięki tworzeniu standardów pracy opartych na naukowych metodach. („The development of a culture that enables an overall management system to create value for customers by eliminating waste and solves problems through the daily application of the scientific method in creating standard work.”)
Kulturę ciągłego doskonalenia najlepiej budować przez tworzenie odpowiednich zasad i wynikających z nich oczekiwanych zachowań wszystkich pracowników. Bardzo ważna jest też inwestycja w rozwój kompetencji ludzi i przekazanie im uprawnień do działania. Szczególną rolę pełnią liderzy, bez ich pełnego zaangażowania transformacja Lean jest niemożliwa.
W Lux Med rozpoczęliśmy transformację Lean naszych placówek ambulatoryjnych w maju 2019 od wdrożenia tego sytemu w dwóch centrach, gdzie uczymy się i testujemy różne rozwiązania.
Codziennie odbywają się krótkie spotkania, tzw. odprawki, podczas których omawiane są bieżące wyniki oraz podczas których pracownicy mogą zgłaszać problemy. Zespoły wykonują obserwacje, robią pomiary, wizualizacje procesów i szukają możliwości usprawnień. Szczególną uwagę zwracamy na procesy medycyny pracy, gdyż usługi te stanowią podstawowy element naszej oferty dla firm.
Czytaj także: Lux Med wprowadza Lean Management>>>
We wrześniu 2019 uruchomiliśmy Akademię Lean, na której nasi dyrektorzy poznają narzędzia Lean. Korzystamy z pomocy konsultantów. Niedługo odwiedzi nas też doświadczony ekspert z Catalysis. Jesteśmy na samym początku drogi. Myślę, że transformacja wszystkich 150 placówek zajmie nam dwa lata.
LM jest najbardziej popularny w USA, gdzie około 70 procent szpitali korzysta z tej metodologii. Według badania wykonanego przez Profesora Stephen M. Shortell „The Lean Management System and Hospital Performance”, Lean pozytywnie wpływa na wyniki szpitali w zakresie jakości medycznej, satysfakcji pacjentów i kosztów opieki.
Interesującym przykładem jest Model Doskonalenia Cleveland Clinic (52 tysięcy pracowników; przychody 8,2 mld USD). W modelu są cztery kluczowe zasady: 1. Spójność z Celami Strategicznymi, 2. Zarządzanie Wizualne, 3. Skuteczne Rozwiązywanie Problemów i 4. Standardy.
Dla każdej z czterech zasad określone są zachowania pracowników, począwszy od zarządu firmy do pracowników, którzy bezpośrednio dostarczają opiekę pacjentom. W modelu wymienione są również stosowane narzędzia Lean.
Na przykład zachowania kadry kierowniczej realizujące zasadę Skuteczne Rozwiązywanie Problemów są następujące: wspieraj rozwój umiejętności zespołowego rozwiązywania problemów, koncentruj wysiłki zespołu na problemach, które mają największe znaczenie, zadawaj pytania, które zachęcają pracowników do poszukiwania przyczyn źródłowych problemów, zachęcaj do eksperymentów oraz twórz atmosferę, w której pracownicy nie będą obawiać się zgłaszać problemy. Narzędzia Lean stosowane przy tej zasadzie to: JDI, RCA, PDCA, A3, Kaizen Cards.
Szacuje się, że obecnie na świecie jest około 2500 firm medycznych, które korzystają z Lean Management.