Pacjenci doceniają telekonsultacje w POZ

Zdecydowana większość pacjentów placówek podstawowej opieki zdrowotnej uważa, że możliwość skorzystania z konsultacji telefonicznej w czasie pandemii ułatwiła im dostęp do lekarza – tak wynika z badania opinii publicznej, przeprowadzonego na zlecenie Federacji Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia Porozumienie Zielonogórskie.
Pacjenci wybierali konsultacje z lekarzem przez telefon w związku z sytuacją pandemiczną, tak było w przypadku 64 procent badanych. Prawie jedna trzecia pacjentów zdecydowała się natomiast na wizytę osobistą, zwłaszcza w sytuacjach, gdy nastąpiło pogorszenie stanu zdrowia albo konieczne było wykonanie dodatkowych badań, ale także w ramach profilaktyki zdrowotnej.
Pacjenci rezygnowali z osobistej wizyty w przychodni ze względu na wymuszony przez pandemię reżim sanitarny oraz z obawy przed zakażeniem się koronawirusem. Takie przyczyny podała połowa respondentów.
57 procent badanych wskazało, że konsultacja telefoniczna ułatwiła dostęp do lekarza. Dla 46 procent pacjentów taka forma kontaktu jest wystarczająca i zaspokaja ich potrzebę zdrowotną. Spory odsetek pytanych, bo 35 procent, jako satysfakcjonującą wymienił także wideorozmowę z lekarzem, jednak z innych odpowiedzi wynikało, że jest to forma kontaktu wciąż mało popularna i korzysta z niej zaledwie 2 procent pacjentów. Wśród innych kanałów ankietowani wymienili w odpowiedziach na pytanie otwarte – formularz kontaktowy oraz komunikatory społeczne.
Czytaj także: Medicover Polska rozpoczyna współpracę z MedApp S.A. w obszarze medycyny cyfrowej>>>
Badanie ujawniło także zależność między wyborem formy kontaktu z lekarzem a wiekiem. Okazuje się, że to osoby powyżej 65 roku życia najczęściej decydowały się na kontakt zdalny z lekarzem – przez telefon lub wideorozmowy. Natomiast osoby z małymi dziećmi wybierały wizytę osobistą.
Autorzy badania zauważyli, że miejsce zamieszkania nie wpływało znacząco na wybór preferowanej formy kontaktu z lekarzem. Komunikacja zdalna jest wygodna zarówno dla mieszkańców dużych miast, jak i wsi i małych miasteczek. Jednak to mieszkańcy miejscowości do 50 tysięcy mieszkańców preferują kontakt telefoniczny z lekarzem w większym stopniu niż inni.
Badanie wykazało, że zdecydowana większość (89 procent) ankietowanych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy korzystała z konsultacji lekarza rodzinnego minimum raz, a 63 procent – więcej razy. Osoby, które korzystały z porad lekarskich najczęściej, jako powód wskazywały „wypisanie recepty” – dotyczyło to 25 procent ankietowanych, zwłaszcza było tak wśród osób starszych. 20 procent podawało jako powód kontaktu pogorszenie stanu zdrowia. Natomiast 13 procent ankietowanych korzystało z konsultacji medycznych w celach profilaktycznych i ten powód podawali przede wszystkim ludzie młodzi, w wieku 18-25 lat. W odpowiedziach na pytanie otwarte, jako inne powody konsultacji ankietowani wskazywali przede wszystkim choroby u dzieci – gorączka, przeziębienie, wizyta kontrolna.
Badanie opinii publicznej zostało zrealizowane przez Press Service Monitoring Mediów od 26 do 29 kwietnia 2021 roku na reprezentatywnej grupie 1002 internautów powyżej 18. roku życia. Ankieta miała na celu między innymi poznanie przyczyn zwlekania z wizytami u lekarza.