Przepisy dotyczące teleporady w POZ naruszają prawa pacjenta

Projekt rozporządzenia w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w POZ posiada wiele wad, między innymi narusza prawa pacjenta do decydowania o formie konsultacji medycznej oraz zasadę równego dostępu do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych.
Stanowisko dotyczące projektu rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej przygotowali Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej, Fundacja Telemedyczna Grupa Robocza, Komisja Informatyki i Telemedycyny Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego, Polska Izba Informatyki Medycznej oraz Polskie Stowarzyszenie HL7.
Według autorów stanowiska projekt posiada wady, które wpłyną negatywnie na jakość oraz dostępność do świadczeń realizowanych w ramach podstawowej opieki zdrowotnej.
W dokumencie wskazano na cztery fundamentalne wady projektu.
Pierwsza wynika z faktu, że zakaz dotyczący udzielania teleporady w POZ grupie pacjentów do ukończenia 6. roku życia oraz powyżej 65. roku życia jest kryterium administracyjnym, a nie medycznym. Zakaz ten nie uwzględnia także woli pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego.
Kolejna uwaga dotyczy tego, że pacjenci ze wskazanych grup nie będą mogli skorzystać z teleporad również wtedy, gdy taka forma konsultacji będzie dla nich szczególnie korzystna.
Poza tym nieuwzględnienie kluczowych aspektów medycznych i arbitralne pozbawienie części pacjentów możliwości skorzystania z teleporady stanowi rozwiązanie, które nie uwzględnia istotnych aspektów dotyczących sprawowania opieki nad pacjentem w sposób adekwatny do jego problemu zdrowotnego – czytamy w stanowisku.
Na temat projektu rozporządzenia czytaj: Będą kolejne zmiany w teleporadach w POZ>>>
Wnioskodawcy zwrócili także uwagę na wiele aspektów związanych z naruszeniem praw pacjenta, między innymi zasady równego dostępu do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych oraz prawa do skorzystania ze świadczeń medycznych w sposób zgodny z aktualną wiedzą medyczną. Projektowany przepis narusza także prawa obywateli do samodecydowania o sobie.
Wskazano również dodatkowe negatywne następstwa procedowanej zmiany, polegające na wydłużeniu czasu uzyskania świadczenia zdrowotnego.
W dokumencie zaproponowano propozycje rozwiązań w zakresie standardu organizacyjnego teleporady, które wpłyną na poprawę efektywności oraz jakości udzielanych świadczeń.
– Budowa systemu, w którym telemedycyna jest wykorzystywana w odpowiednim zakresie stanowi istotne wyzwanie, dla którego należy podjąć strategiczne oraz spójne działania regulacyjne, prowadzące do rozwiązania zdiagnozowanych problemów. W ocenie wnioskodawców pozbawienie określonej grupy pacjentów możliwości skorzystania z teleporad nie rozwiązuje powyższej kwestii, a robienie tego wbrew woli pacjentów lub ich przedstawicieli ustawowych stanowi naruszenie ich podstawowych praw do opieki zdrowotnej – czytamy w piśmie.
Cały dokument dostępny jest tutaj.