Rok w branży medycznej pod znakiem cyfryzacji
Artur Białkowski, członek zarządu, dyrektor zarządzający ds. usług biznesowych Medicover
Rok 2019 w branży opieki medycznej stał pod znakiem cyfryzacji. W systemie publicznym pacjenci uzyskali dostęp do e-recepty, e-skierowania oraz możliwość korzystania z Internetowego Konta Pacjenta. To kierunek, który trafnie odzwierciedla współczesne potrzeby pacjentów i ich sposób korzystania z opieki medycznej. Taki wniosek płynie również z naszych doświadczeń i skali wykorzystania narzędzi zdalnych w Medicover.
Tylko w roku 2019 odnotowaliśmy blisko 3 miliony porad i usług telemedycznych. Lekarze Medicover wystawili ponad 1,3 miliona e-recept. Pacjenci coraz częściej decydują się na e-wizyty w formie rozmowy telefonicznej lub czatu online. Co więcej, aż 87 procent z nich deklaruje, że taki rodzaj kontaktu z lekarzem jest łatwy i intuicyjny, a 75 procent zauważa, że w ten sposób udało się rozwiązać problem zdrowotny lub skrócić czas jego rozwiązania.
Skuteczność usług zdalnych w opiece zdrowotnej zauważamy szczególnie w obszarze chorób przewlekłych i kontynuacji leczenia. Z perspektywy wyzwań, z którymi obecnie mierzy się rynek opieki zdrowotnej, rozwiązania zdalne mają ogromne znaczenie, ponieważ w znaczący sposób zwiększają dostęp do usług medycznych.
Aby ułatwić naszym pacjentom korzystanie z telemedycyny w grudniu 2019 roku, jako pierwsza prywatna firma medyczna, wdrożyliśmy usługę mojeID. Rozwiązanie pozwala na szybkie i bezpieczne logowanie do portalu pacjenta Medicover OnLine dzięki autoryzacji poprzez bankowość elektroniczną. Do tej pory uzyskanie dostępu portalu wymagało osobistego odwiedzenia centrum medycznego, dziś pacjenci mogą zrobić to w kilka minut, zdalnie, z dowolnego miejsca na ziemi.
Czytaj także: Rok, w którym „zdrowie” odmieniano przez wszystkie przypadki>>>
Z naszej perspektywy coraz większego znaczenia nabiera również kształtowanie modelu opieki zdrowotnej, w taki sposób, by odpowiadał na realne potrzeby medyczne pacjentów oraz wspierał ich w prowadzeniu zdrowego stylu życia. Nasze doświadczenia pokazują, że takie podejście pomaga nie tylko zapewniać najlepszą jakość leczenia, ale również zapobiegać rozwojowi wielu chorób i utrzymać pacjentów w dobrym zdrowiu.
Z danych medycznych Medicover wynika na przykład, że jedną z najczęstszych przypadłości, z którą mierzą się pacjenci, są bóle pleców. Problem ten dotyczy blisko 30 procent osób – najczęściej pracowników biurowych, kierowców, osób zatrudnionych na stanowiskach produkcyjnych, sprzedażowych oraz obsłudze klienta. Dlatego w naszych centrach medycznych uruchomiliśmy Poradnie Bólu Pleców i Poradnie Układu Ruchu, w których pacjenci uzyskują profesjonalną pomoc fizjoterapeuty i rekomendacje dla dalszego postępowania.
W zakresie profilaktyki zdrowotnej ważnym aspektem jest aktywność fizyczna. Uprawienie sportu wpływa na lepsze samopoczucie i stan zdrowia, lepszą jakość snu, utrzymanie prawidłowej masy ciała – a w efekcie na niższą absencję chorobową.
Dlatego jako Medicover planujemy dalsze inwestycje na rynku benefitów pozapłacowych – w tym pakietów sportowych. Obecnie, wspólnie z należącym do nas OK System, zachęcamy pracodawców, aby w ofercie dla swoich pracowników uwzględniali aktywności sportowe. Obserwujemy, że firmy coraz częściej zdają sobie sprawę, że benefity pozapłacowe to nie tylko ważny argument w zmaganiach o pracowników. To również inwestycja, która przynosi wymierne korzyści w zakresie efektywności pracownika i całej firmy.