Prywatne placówki pozytywnie ocenione za działalność podczas pandemii
69 procent zapytanych Polaków uważa, że to prywatne placówki medyczne ratują pacjentów z innymi schorzeniami w czasie pandemii, a 73 procent pozytywnie ocenia ich działalność w tym czasie – tak wynika z badania zrealizowanego przez SW Research na zlecenie Kliniki.pl.
Badanie realizowane było na przełomie marca i kwietnia 2021 roku, metodą wywiadu on–line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. Wzięło w nim udział 1029 respondentów, z których ponad 34 procent posiadało jakąś formę ubezpieczenia medycznego lub abonamentu medycznego.
Celem badania było sprawdzenie, jak zmieniły się opinie pacjentów na temat publicznej i prywatnej ochrony zdrowia w okresie pandemii, jak Covid-19 wpłynął na dostępność do publicznych usług medycznych oraz jak pacjenci korzystają z prywatnych placówek medycznych.
Czytaj także: Jesteśmy zmuszeni leczyć nie tylko ciała, ale i dusze>>>
Z badania wynika, że wśród osób, które w ostatnim roku miały doświadczenia z publiczną ochroną zdrowia, prawie 70 procent korzystało także z prywatnych usług zdrowotnych. Badani najczęściej korzystali z wizyt u lekarza (80 procent), teleporad z lekarzem (75 procent) oraz badań laboratoryjnych (60 procent). Większość z tych świadczeń odbywała się w ramach publicznych placówek.
W badaniu oceniane były placówki oraz personel publicznego i prywatnego sektora ochrony zdrowia. W przypadku publicznych placówek najgorzej oceniany był czas oczekiwania na przyjęcie lub konsultację (negatywne opinie na ten temat wyrażało 38 procent badanych), sprawność przeprowadzania procedur (24 procent) oraz komfort placówek (16 procent). Aspekty te były dużo lepiej oceniane w przypadku placówek prywatnych. Czas oczekiwania negatywnie oceniło 9 procent osób, procedury i komfort – po 4 procent. Na czas oczekiwania na przyjęcie oraz na sprawność procedur w publicznych placówkach najczęściej narzekały osoby młodsze oraz te, które korzystają z prywatnych placówek. Na długi czas oczekiwania na świadczenia zwracają też częściej uwagę opiekunowie osób niepełnoletnich.
W kontekście kontaktu z personelem medycznym najgorzej oceniane było wsparcie emocjonalne, którego respondentom brakowało w publicznych placówkach, ponieważ co czwarty z nich był niezadowolony z takiego wsparcia. Podobny odsetek (23 procent) badanych negatywnie ocenił ilość poświęconego mu czasu. Wszystkie badane aspekty związane z kontaktami z personelem były lepiej oceniane w placówkach prywatnego sektora ochrony zdrowia. Wsparcie emocjonalne udzielane pacjentom w prywatnych placówkach negatywnie oceniło tylko 7 procent osób, a poświęcony czas – 5 procent. Niedosyt wsparcia emocjonalnego w placówkach publicznych dotyka częściej kobiet, osób młodszych oraz tych korzystających również z prywatnych placówek.
Na pytanie – czy w czasie pandemii unikałeś kontaktu z publicznymi placówkami ochrony zdrowia lub odkładałeś ten kontakt, twierdząco odpowiedziało 54 procent pytanych, na to samo pytanie dotyczące prywatnych placówek padło o połowę mniej (27 procent) twierdzących odpowiedzi. Poza tym 37 procent pacjentów, którym odwołano lub przesunięto termin konsultacji czy zabiegu w publicznej placówce, poszukało pomocy w placówkach prywatnych (odpłatnie).
Czytaj także: Prezes Pracodawców Medycyny Prywatnej spotkała się z ministrem zdrowia>>>
Respondenci zostali również poproszeni o ocenę funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w trakcie pandemii Covid-19. Czterech na dziesięciu badanych negatywnie oceniło publiczną ochronę zdrowia, a prawie co trzeci (30 procent) pozytywnie, natomiast prywatne placówki negatywnie zostały oceniane przez 4 procent respondentów, a przez 73 procent – pozytywnie. 46 procent pytanych w czasie pandemii zaczęło częściej korzystać z prywatnej ochrony zdrowia, a aż 69 procent uważało, że to prywatne przychodnie ratują pacjentów z innymi schorzeniami.
Z badania wynika też, że prawie 30 procent badanych osób wydało na prywatne usługi medyczne w ciągu ostatniego roku pomiędzy 251 zł a 500 zł, a ponad 21 procent osób wydało w tym czasie na ten cel ponad 1 000 zł.
Z badania wynika także, że pacjenci nie są zbyt chętni do polecania publicznych placówek ochrony zdrowia, dlatego wynik wskaźnika NPS dla publicznych placówek medycznych uplasował się na niskim poziomie – 56 (W badaniu sprzed pandemii pt. „Doświadczenia pacjenta w Polsce” realizowanego dla Siemens Healthineers w 2019 roku, wskaźnik ten był na poziomie 6). Wskaźnik NPS dotyczący prywatnych placówek wyniósł 9.
Wskaźnik NPS liczony jest w skali – 100 do 100 i jedynie wynik dodatni świadczy o pozytywnej ocenie (od 1 do 56 to ocena dobra, powyżej 56 ocena bardzo dobra).
Cały raport dostępny jest tutaj>>>