Fresenius podsumował 13. edycję kampanii promującej transplantację
Fresenius Medical Care Polska zakończył 13.edycję kampanii promującej transplantację – Drugie życie. W ramach akcji młodzież z całej Wielkopolski przez ostatni rok szkolny działała na rzecz świadomego dawstwa narządów.
13. edycja kampanii Drugie życie realizowana była w trudnym czasie, w którym miał miejsce lockdown, nauka odbywała się zdalnie i brak było możliwości organizowania wydarzeń sportowych, kulturalnych czy edukacyjnych.
Po raz pierwszy niemal wszystkie działania były prowadzone w przestrzeni wirtualnej. Dla młodzieży z 32 szkół średnich w całym województwie, które przystąpiły do akcji, nie było to przeszkodą. Młodzi stawili czoła wyzwaniu i odnieśli ogromny sukces.
-Pandemia postawiła bariery i dała naszej akcji, drugie, cyfrowe, nowe życie. Młodzież z kampanii przekroczyła w tym roku granice kreatywności i konsekwencji, wytyczone w poprzedniej edycji naszej akcji. Cieszę się, że możemy im przede wszystkim podziękować za wrażliwość na dobro drugiego człowieka, za ich bezinteresowność oraz konsekwencję w podejmowanych działaniach. Jestem pod wrażeniem tego, co udało się osiągnąć najlepszym. Ale doceniamy każde, nawet najmniejsze działanie podjęte przez wszystkich uczniów, którzy zgłosili się do naszej akcji – mówi dr Tomasz Prystacki, prezes zarządu Fresenius Medical Care Polska, organizatora kampanii.
Czytaj także: Polacy wydadzą na prywatną opiekę zdrowotną 2 mld zł więcej niż przed pandemią>>>
Młodzież wykazała się ogromną kreatywnością w przygotowaniu tegorocznych akcji, które głównie odbywały się w przestrzeni internetu. W Zespole Szkół Mechanicznych w Poznaniu przeprowadzono lekcje z różnych dziedzin (matematyka, historia, j. niemiecki i hiszpański, religia) z transplantacją w tle. Młodzież wysłała też specjalnie przygotowane kartki z podziękowaniem za trud w ratowaniu ludzkiego życia do lekarzy i personelu medycznego ze wszystkich ośrodków medycznych w Polsce, w których dokonywane są przeszczepienia nerek.
16 czerwca 2021 organizatorzy, eksperci i patroni honorowi podsumowali kampanię i nagrodzili najlepszych, czyli Zespół Szkół Mechanicznych w Poznaniu, Zespół Szkół w Wieleniu oraz I Liceum Ogólnokształcące w Poznaniu.
Zespół Szkół w Wieleniu promował ideę świadomego dawstwa narządów na sportowo – wspólnie z mieszkańcami całej gminy, szkolnym liderom akcji udało się przebiec, przejechać rowerem, przejść z kijkami i przespacerować 750 km. Na miejskim targowisku w ramach akcji „Żółwik z transplantacją” zapraszano mieszkańców do włączenia się w akcję i rozdawano oświadczenia woli.
I Liceum Ogólnokształcące w Poznaniu przygotowało mural promujący akcję przy ulicy Hetmańskiej. Szkolni liderzy także „na sportowo” zebrali 15 km dla promocji transplantacji, ale po bardzo precyzyjnie wybranym torze – układającym się w napis: DRUGIE ŻYCIE.
Wyróżniono także szkoły: Zespół Szkół nr 1 we Wronkach, za przeprowadzenie stacjonarnych warsztatów z wiedzy o transplantacji, I Liceum Ogólnokształcące w Chodzieży, za przeprowadzenie samodzielnego wywiadu z osobą po przeszczepieniu oraz Zespół Szkół Ekonomicznych w Lesznie – za internetową, edukacyjną akcję „Organy nie rosną na drzewach”.
Nagrodę specjalną otrzymał Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących we Wrześni za zaangażowanie w szczególne wydarzenie – Ogólnopolskie Igrzyska Osób po Transplantacji i Dializowanych.
Zgodnie ze statystykami, które prowadzi Poltransplant, w 2020 roku najmniej przeszczepień wykonano w kwietniu i maju oraz pod koniec roku – od października do grudnia – średnio 65 w każdym z wymienionych miesięcy. W 2021 roku, do czerwca, przeszczepiono łącznie 435 narządów od dawców zmarłych. To średnio 87 przeszczepień w miesiącu.
-Wydaje się, że sytuacja się poprawia, jednak nie wróciła do normy – przed pandemią w skali kraju przeprowadzaliśmy średnio 122 transplantacje w miesiącu. O spadku zadecydowały głównie miesiące, w których wprowadzono lockdown – powiedział profesor Maciej Głyda, Konsultant Wojewódzki w Dziedzinie Transplantologii Klinicznej, który od pierwszej edycji kampanii kieruje zespołem lekarzy transplantologów, wspierających Drugie życie.
-Statystyka wyraźnie pokazuje, w jak trudnej sytuacji znalazła się polska transplantologia. Wsparcie młodzieży, ich praca w kampanii Drugie życie są teraz bardzo ważne. Uczniowie szkół średnich wspierają nie tylko osoby czekające na nowy organ, ale także nas, lekarzy transplantologów. Z naszej perspektywy najważniejsza jest edukacja na temat świadomego dawstwa narządów. Młodzież dowiodła, że świetnie się odnajduje w roli ambasadorów transplantologii. Tam, gdzie działają młodzi, w ich powiatach, gminach. liczba pobrań narządów rośnie. Tam, gdzie ich nie ma – są białe plamy – dodaje profesor Maciej Głyda.
Pierwsza edycja kampanii wystartowała w roku szkolnym 2008/2009 w Wielkopolsce. Od tamtej pory do akcji promującej rozmowę o oświadczeniach woli i świadomym dawstwie narządów przystąpiło 8 kolejnych województw (małopolskie, lubuskie, warmińsko-mazurskie, kujawsko-pomorskie, łódzkie, śląskie, dolnośląskie i podkarpackie).
Około 400 tysięcy zaangażowanych w kampanię uczniów z ponad 910 szkół średnich rozdało 1 200 000 oświadczeń woli, a zwycięzcy wsparli czekami charytatywnymi kilkadziesiąt osób i instytucji. Od 2010 roku kampania Drugie życie w Wielkopolsce i Małopolsce jest częścią uruchomionego przez Polską Unię Medycyny Transplantacyjnej „Partnerstwa dla Transplantacji” – ogólnopolskiego programu rozwoju przeszczepiania narządów. W każdej edycji kampanii patronują najważniejsze instytucje państwowe, regionalne oraz organizacje i stowarzyszenia wspierające transplantacje.
Fresenius Medical Care jest największym na świecie dostawcą produktów i usług dla osób z chorobami nerek, z których około 3,7 miliona na całym świecie regularnie poddawanych jest leczeniu dializami. Dzięki sieci ponad 4.000 stacji dializ Fresenius Medical Care zapewnia leczenie dializami 344 tysiącom pacjentom na całym świecie. Fresenius Medical Care jest również wiodącym dostawcą produktów do dializy, takich jak aparaty do dializ lub dializatory. Oprócz podstawowej działalności firma świadczy powiązane usługi medyczne w zakresie koordynowanej opieki medycznej.
W Polsce Fresenius Medical Care Polska S.A. jest obecny od prawie 30 lat. Produkty firmy do hemodializy i dializy otrzewnowej wykorzystywane są w większości stacji dializ na terenie całej Polski, zarówno w ośrodkach publicznych, jak i niepublicznych.
Obecnie Fresenius Medical Care świadczy usługi dializacyjne poprzez spółkę Fresenius Nephrocare Polska, która tworzy największą w Polsce sieć placówek dializacyjnych – Centrum Dializ Fresenius. Wszystkie zabiegi wykonuje na podstawie kontraktu z NFZ.
Czytaj także: Fresenius Nephrocare Polska włącza w swoje struktury NZOZ Intermed >>>