Pandemia stała się bodźcem do wprowadzania nowych rozwiązań

0
678

Artur Białkowski, dyrektor zarządzający ds. usług biznesowych, członek zarządu Medicover sp. z o.o

Rok 2020 został zdominowany przez pandemię koronawirusa, co potwierdzają wszystkie analogiczne biznesowe podsumowania. Jednak pandemia stała się także bodźcem do wprowadzania nowych rozwiązań dotyczących opieki nad pacjentem, w tym między innymi w zakresie telemedycyny.

W Medicover w obliczu pandemii opracowaliśmy i wdrożyliśmy szereg rozwiązań profilaktycznych, które pozwoliły zachować ciągłość funkcjonowania placówek medycznych i zapewnić bezpieczeństwo personelu i pacjentów – w zgodzie z obowiązującymi standardami i zaleceniami władz publicznych.

Jednak to, na co szczególnie chcemy zwrócić uwagę w kontekście 2020 roku, to dynamiczne przyspieszenie w obszarze telemedycyny oraz większe przekonanie pacjentów do e-usług.

Pandemia stała się asumptem do wypracowania przez nas nowego modelu opieki nad pacjentem, który zakłada efektywne łączenie lekarskich wizyt stacjonarnych z tzw. e-wizytami.

Tylko w 2020 roku prawie 3 tysiące lekarzy wyposażyliśmy w narzędzia telemedyczne, co pozwoliło na uruchomienie bezpiecznych porad telefonicznych, zarówno z internistami, lekarzami rodzinnymi, jak i specjalistami. Taka zdalna konsultacja mogła skutkować otrzymaniem zaleceń, ale i e-Recepty, e-Zwolnienia, czy e-Skierowania – jeśli wskazane były dodatkowe badania lub bezpośrednia wizyta w naszym centrum. Pacjenci szybko docenili możliwości, jakie niesie ze sobą telemedycyna, co odzwierciedlają wyniki badań satysfakcji i biznesowe statystyki. W okresie pandemii odnotowaliśmy 20-krotny wzrost liczby porad telefonicznych, a zainteresowanie to wciąż się utrzymuje na wysokim poziomie.

Czytaj także: Będziemy kontynuować dialog z systemem publicznym>>>

Zmieniła się też percepcja postrzegania prywatnej opieki medycznej. Równolegle do wysokiego popytu na pakiety medyczne dla firmy, odnotowujemy coraz większe zainteresowanie w obszarze pakietów indywidualnych i SME (dla małych i średnich firm). Już dziś mogę powiedzieć, że wartość segmentu pakietów indywidualnych odnotowała dwucyfrowy wzrost. Nie zmniejsza się też zainteresowanie pakietami B2B oferowanymi pracownikom przez firmy.

Przez wiele lat edukowaliśmy naszych pacjentów na temat tego, jak ważna jest opieka medyczna. Dziś ta świadomość jest znacznie większa. Widzimy, że pacjenci postrzegają posiadanie abonamentów jako pewnego rodzaju zabezpieczenie dla siebie i swoich rodzin. Zmieniła się też ich świadomość dotycząca telemedycyny. Pacjenci preferują skorzystanie najpierw z wizyty on-line, a następnie udają się na wizytę do gabinetu lekarskiego. Doceniają też wygodę, jaką niesie ze sobą telemedycyna.

Jeśli pojawiają się nowi pacjenci, to kluczowym produktem jest dla nich abonament lub ubezpieczenie medyczne, natomiast w kontekście usług FFS (fee-for-services), czyli pojedynczych usług płatnych, największe zainteresowanie w 2020 roku dotyczyło testów na Covid-19. Oczywiście, w związku ze wzrostem liczby pacjentów, dostosowaliśmy model świadczonych usług do zwiększonego popytu, ale również do nowych wymagań sanitarnych.

Wkraczając w 2021 rok, z dużą nadzieją patrzymy na kwestię szczepień przeciwko Covid-19. Jako Medicover zadeklarowaliśmy przystąpienie do Narodowego Programu Szczepień przeciwko Covid-19, do którego zakwalifikowanych zostało 40 naszych centrów medycznych (39 placówek Medicover, 1 placówka Centrum Medycznego Damiana). Oznacza to, że każdy pacjent, niezależnie od tego czy posiada abonament w Medicover czy nie, będzie mógł wybrać naszą placówkę jako miejsce do zaszczepienia. Szczepionka na koronawirusa jest bezpłatna (w pełni refundowana przez NFZ), szczepienie jest dobrowolne i bezpłatne dla wszystkich.

Czytaj także: Prywatne placówki dołączyły do Narodowego Programu Szczepień>>>

Poza tym planujemy testować i wdrażać najlepsze spośród nowatorskich rozwiązań służących do zdalnej diagnostyki, co istotnie wpłynie na kształt naszej oferty, ale i zmieni świadomość Polaków na temat procesu leczniczego w tzw. „nowej normalności”.

Mamy również ambicję, by wzmacniać naszą pozycję w świecie sportu i rekreacji, gdyż znana wśród tysiąca entuzjastów zdrowego trybu życia platforma benefitowa OK System zyskała właśnie nową odsłonę jako Medicover Sport, a nasze portfolio zasiliła uznana sieć klubów sportowych Fitness World.

To, co pozostaje niezmienne, to nasze holistyczne podejście do kwestii zdrowia, wyrażające się dostarczaniem kompleksowej opieki – zarówno w zakresie zdrowia fizycznego, psychicznego, jak i wellbeingu.

Czytaj także: Medicover Sport – nowa marka w rodzinie Medicover>>>