Powstał interdyscyplinarny standard telemedyczny
Telemedycyna staje się strategicznym filarem systemu ochrony zdrowia XXI wieku. W celu zapewniania jakości i bezpieczeństwa udzielanych za jej pomocą świadczeń powstał interdyscyplinarny standard telemedyczny.
Dokument został opracowany przez kilkudziesięciu ekspertów reprezentujących między innymi organizacje pacjenckie, organizacje pracodawców i świadczeniodawców usług zdrowotnych oraz towarzystwa naukowe. Teraz standard trafia do szerokich konsultacji, został też przesłany do Ministerstwa Zdrowia.
Intensywne prace nad standardem ruszyły 13 września 2021 roku i były koordynowane przez Fundację Telemedyczna Grupa Robocza – od lat zaangażowaną w prace nad ciągłym doskonaleniem świadczeń telemedycznych w Polsce.
Partnerami Telemedycznej Grupy Roboczej są między innymi: Lux Med, Medicover i Enel-Med.
Przedstawiciele 21 sygnatariuszy deklaracji na rzecz wypracowania systemowej propozycji rozwiązań podnoszących jakość udzielania świadczeń telemedycznych spotykali się co tydzień i na bieżąco przekazywali uwagi do dokumentu.
Zasady postępowania i dobrych praktyk
-Od początku prac na standardem zwracaliśmy szczególną uwagę na prawa pacjenta i jego bezpieczeństwo oraz na kluczową rolę profesjonalisty medycznego. Standard to zbiór zasad postępowania i dobrych praktyk, których przestrzeganie ma prowadzić do udzielania świadczeń telemedycznych z należytą starannością, w sposób zgodny z przepisami prawa, aktualnym stanem wiedzy oraz z poszanowaniem praw i interesów pacjenta. – mówi prezes zarządu Fundacji Telemedyczna Grupa Robocza, Jan Pachocki.
Dokument określa zasady udzielania teleporady, opisuje szczegółowo możliwy przebieg takiego świadczenia i elementy, które składają się na wysoką jakość i bezpieczeństwo – pacjenta i jego danych. Standard zawiera także wytyczne dla pacjenta, które pozwolą mu na lepsze przygotowanie się do teleporady i tym samym na uzyskanie jej większej efektywności. Ważnym elementem standardu jest Karta Praw Pacjenta Telemedycznego.
-Oczywiście telemedycyna nie może być traktowana jako coś odrębnego od innych świadczeń medycznych. Prawo nakłada na lekarza dokładnie te same obowiązki dochowania należytej staranności i postępowania zgodnego z aktualną wiedzą medyczną jak przy wizycie osobistej. Widzimy jednak potrzebę zwrócenia uwagi na to, że pacjent ma prawo do świadczeń udzielanych w formie przez niego preferowanej. Jeśli w trakcie teleporady pacjent uzna, że potrzebuje wizyty stacjonarnej, należy zapewnić mu taką możliwość – podkreśla Jan Pachocki.
White Paper – szersze spojrzenie na regulacje i perspektywy telemedycyny
Interdyscyplinarnemu Standardowi Telemedycznemu towarzyszy White Paper, przygotowany przez ekspertów TGR. Zbiera on najważniejsze informacje dotyczące rozwoju telemedycyny w Polsce.
W 2020 roku w ramach podstawowej opieki zdrowotnej udzielono ponad 5,9 mln teleporad. Teleporady stanowiły również istotny element ambulatoryjnej opieki specjalistycznej – tylko w pierwszej połowie 2020 roku zrealizowano około 50 tysięcy teleporad w zakresie diabetologii, prawie 70 tysięcy teleporad w zakresie kardiologii oraz ponad 66 tysięcy teleporad w zakresie położnictwa i ginekologii.
Te dane dotyczą wyłącznie świadczeń finansowanych ze środków publicznych – nie uwzględniając tym samym teleporad realizowanych poza finansowaniem płatnika publicznego.
Telemedycyna nie jest już więc tylko „dodatkiem” do leczenia – stanowi ona bowiem strategiczny filar systemu ochrony zdrowia XXI wieku – podkreślają we wstępie autorzy dokumentu.
Czytaj także: Nowe technologie to bardziej efektywne leczenie>>>
-Wyniki badań satysfakcji pacjentów wskazują, że w zdecydowanej mierze pacjenci korzystający z teleporad są z nich zadowoleni. Główne problemy są związane z nieuzasadnionym ograniczeniem dostępu do opieki bezpośredniej – podkreśla Jan Pachocki i dodaje, że proponowany standard powinien przełożyć się na ograniczenie tych problemów przy jednoczesnym wzroście jakości usług telemedycznych.
– Dostępne dane kliniczne potwierdzają, że telemedycyna to rozwiązanie, które może być wykorzystywane w wielu obszarach specjalistycznych, zwiększając jakość opieki nad pacjentem. Towarzystwa naukowe rekomendują stosowanie telemedycyny – dodaje.
Interdycyplinarny Standard Telemedyczny jako propozycja regulacji
W prace na standardem od początku zaangażowali się sygnatariusze deklaracji na rzecz wypracowania systemowej propozycji rozwiązań podnoszących jakość udzielania świadczeń telemedycznych ogłoszonej 13 września 2021 roku. To 21 organizacji pacjenckich, naukowych i branżowych.
-Kolejnym krokiem są szerokie konsultacje ze wszystkim zainteresowanymi środowiskami. Dokument wysyłamy do kolejnych towarzystw naukowych i innych organizacji, które chcą się z nim zapoznać. Standard trafił też do Ministerstwa Zdrowia – informuje prezes Fundacji TGR Jan Pachocki. – Bardzo liczymy na to, że Ministerstwo zachce wziąć pod uwagę ten głos wielu środowisk przy wprowadzaniu kolejnych regulacji dotyczących świadczeń telemedycznych – dodaje.